#احکام_نماز
❓پرسش
آیا با شروع اذان میتوان نماز خواند یا باید صبر كرد؟
📝پاسخ
وقتی انسان مى تواند مشغول نماز شود، كه یقین كند وقت داخل شده است یا دو مرد عادل به داخل شدن وقت خبر دهند.
ممكن است كسانی كه اذان می گویند زودتر یا دیرتر اذان بگویند. اذان ملاك نیست مگر این كه كسی كه اذان می گوید شخصی دقیق و وقت شناس باشد.
اگر اذان دقیق و به موقع باشد با شروع اذان می توان وارد نماز شد.
و خوب است انسان مقداری صبر كند تا یقین حاصل شود كه وقت شرعی داخل شده است.
-توضیح المسائل مراجع، ج 1 مسئلهء 742
🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️
https://eitaa.com/joinchat/106627137C9f15ccb9f3
❇️ کیفیت سجده سهو ❇️
🍂🍂🍂🍂🍂
✳️سوال: کیفیت سجده سهو به چه شکل است؟
✅پاسخ
◀️ آیت الله خامنه ای: براى سجده سهو بايد پس از سلام نماز فوراً به نيّت سجده سهو، پيشانى را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بنابراحتیاط بگويد: «بسم اللَّه و باللَّه، السلام عليك ايها النّبىُّ و رحمة اللَّه و بركاته» سپس سر از سجده بردارد و دوباره به سجده رود و ذكر سجده سهو را تكرار كند؛ آن گاه سر از سجده بردارد و تشهد بخواند و سلام دهد.
◀️ آیت الله سیستانی: کیفیت سجده سهو این است كه فرد بعد از سلام نماز فوراً به قصد قربت نیّت سجده سهو كند و پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد و بنابر احتیاط مستحب، سایر مواضع سجده را به دستوری كه در سجده نماز ذکر شد، بر زمین بگذارد و گفتن ذكر در آن واجب نیست؛ هرچند احتیاط مستحب است كه در آن ذكر بگوید و بهتر است بگوید، «بِسْمِ اللّهِ وَبِاللّهِِ، السَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا النَّبیُّ وَرَحْمَةُ اللّهِِ وَبَرَكاتُهُ» بعد، سر از سجده برداشته و دوباره به سجده رود و در سجده دوّم هم، بهتر است ذكری را كه گفته شد، بگوید و بنشیند و تشهّد بخواند و بعد از تشهّد سلام دهد و میتواند هر سه سلام را بگوید؛ هرچند جایز است به سلام آخر اكتفا نماید و بگوید: «السَّلامُ عَلَیْكُمْ» و در این حال بهتر این است «وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَبَرَكاتُهُ» را هم اضافه كند.
◀️ آیت الله مكارم: سجده سهو به ترتیب زیر است: بعد از نماز بلافاصله نیت سجده سهو می کند و بعد به سجده می رود و مي گويد: «بسم الله و بالله و السلام عليك أيها النبي و رحمة الله و بركاته» سپس سر از سجده بر مي دارد و مي نشيند، دوباره به سجده مي رود و همان ذكر را مي گويد و بعد از آن كه سر از سجده برداشت تشهد مي خواند و سلام مي دهد و احتياط آن است كه در تشهد به مقدار واجب اكتفا كند و تنها به سلام آخر قناعت نمايد، سجده سهو بايد رو به قبله، و با حالت وضو و طهارت باشد و پيشاني را نيز بر چيزي گذارد كه سجده نماز بر آن جايز است.
🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️
https://eitaa.com/joinchat/106627137C9f15ccb9f3
🔸وام به شرط سپرده گذاری
#احکام_مصور
#احکام_بانکی
#وام
#وام_به_شرط_سپرده_گذاری
🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️
https://eitaa.com/joinchat/106627137C9f15ccb9f3
#کاشت_ناخن!
❓ آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
✍ آیت الله خامنه ای:
با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد.
چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند
و وضو و غسلهاى بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)
در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
✍ آیت الله سیستانی:
ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست.
در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید.
https://eitaa.com/joinchat/106627137C9f15ccb9f3
❓قضا و قدر چیست و رابطه ی آن با جبر و اختیار را بیان کنید؟
🔰 مفهوم اصطلاحی قضا و قدر الهي آن است که همه موجودات - از جمله انسان - هم تحقق یافتن و هستی
خود را از مشیت و اراده الهی دارند(قضا) و هم ویژگی ها و اندازه های خود را(قدر)، پس آفرینش انسان و اندازه هایش از جمله اراده و اختیار او بر اساس خواست و اراده الهی است و همین مفهوم قضا و قدر است.
🔹حال اگر انسان فاقد اختیار و مجبور فرض شود، خلاف اراده حق و خلاف قضا و قدر است؛ به عبارت دیگر، اراده و اختیار انسان نه تنها با اراده الهی و قضا و قدر منافات ندارد بلکه مجبور بودنش با قضا و قدر منافات دارد؛ چون اختیار انسان مظهری از مظاهر قضا و قدر و مصداقی از مصادیق آن است.
🔸با این توضیح هم هستی انسان و هم تمام افعال او به قضا و قدر الهی است. به این ترتیب، تمام افعال اختیاری انسان با اختیار و اراده خود انجام می شوند؛ چون از اختیارش نشئت می گیرند و در عین حال خارج از مجاری قضا و قدر الهی نیز نیستند. (با دقت بخوانید)
📚 درس هایی از عقاید اسلامی ج5 ص72
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی
https://eitaa.com/joinchat/106627137C9f15ccb9f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینکه گفته میشه امام علی علیه السلام هنگام اختضار بر بالین شیعیانشان می آیند پس چرا این افرادی که برای مدتی از دنیا رفته و دوباره زنده شده اند چنین چیزی را ندیده اند؟
#پرسمان_اعتقادی
#استاد_محمدی
🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️
https://eitaa.com/joinchat/106627137C9f15ccb9f3
عالم ذر چیست؟ چگونه شخصی می شود امیرالمومنین یکی هم می شود بنده ی عادی مثل من؟.mp3
1.25M
سوال: 903
#عالم_ذر
❓عالم ذر چیست؟ چگونه شخصی می شود امیرالمومنین یکی هم می شود بنده ی عادی مثل من؟
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی
https://eitaa.com/joinchat/106627137C9f15ccb9f3
31.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 واکنش حجت الاسلام و المسلمین محمدی شاهرودی به اهانت اخیر آقای امجد به مقام معظم رهبری حفظه الله
پرسمان اعتقادی =استاد محمدی
https://eitaa.com/joinchat/106627137C9f15ccb9f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا کسی که دینش را تغییر می دهد مرتد محسوب می شود پس لا اکراه فی الدین چه میشود؟
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی
https://eitaa.com/joinchat/106627137C9f15ccb9f3