eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1.3هزار دنبال‌کننده
225 عکس
80 ویدیو
199 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi 🔻کانال دروس رجال و حدیث: https://eitaa.com/hadiskhani_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ ماجرای عجیب شفا یافتن حجة الاسلام سید حسین حائری به دستان مبارک حضرت امیرالمومنین (صلوات الله علیه) 🔹فرزند آیت الله سید علی اکبر حائری (برادر آیت الله العظمی سید کاظم حائری) 🔻 حتما با حال خوب این مستند را ببینید. 👇 لینک دانلود: https://www.aparat.com/v/1An8W 🆔 @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان 🔻«اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ وَاِفْشآءَ السَّلامِ وَصُحْبَةَ الْکِرامِ بِطَوْلِکَ یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ» 🔹«خدایا روزیم گردان در این ماه مهرورزی نسبت به یتیمان و خوراندن طعام و به آشکار کردن سلام و هم‌نشینی با کریمان به فضل و کرمت‌ ای پناه آرزومندان.» ⬅️ به مناسبت دعای روز هشتم و توجه نسبت به مساله آشکار سلام کردن، دو داستان ذیل را درباره تاثیر سلام از کتاب حدیث نصر و آیت علم و عمل ذکر می کنم. 🆔 https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان 🔻«اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ وَاِطْعامَ اْلطَّعا
⚡️ تاثیر سلام 🔻 آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی 🔹من در طول طلبگی همواره مقیّد به ابتدا به سلام بودم و سعی می‌کردم با همه با گرمی سلام کنم. این کار موجب جذب افراد می‌شد. از این رو در مدّت کوتاهی از حضورم در نجف اشرف مورد محبت نجفی‌ها از مردم عادی تا طلاب و مراجع قرار گرفتم. 🔸شیخی در نجف بود که به هیچ کس سلام نمی‌کرد. به یاد دارم روزی آیةالله حکیم وارد مسجد هندی شد و این شیخ با این که به آقای حکیم نگاه می‌کرد، سلام نکرد و آقای حکیم ابتدا به سلام کرد. با این حال این شخص هرگاه مرا می‌دید، به من سلام می‌کرد. روزی آیةالله خویی به من گفت: شنیده‌ام که فلانی به تو سلام می‌کند. چه کاری انجام داده ای؟ گفتم: یک روز آنقدر به او سلام کردم که خجالت کشید. از آن روز به بعد به من سلام می‌کند. 🔹زمانی آیةالله خویی تصمیم گرفت شهریه طلاب افغان را مشروط به شرکت در امتحان کند. این مساله سبب اعتراض طلاب افغان و راهپیمایی آنها در نجف شد. سرانجام بنا شد که با آنها مذاکره شود و آنان شخصی را به عنوان نماینده تعیین کنند تا با آیةالله خویی صحبت کند. با این که هیچ ارتباطی با آنان نداشتم، آنها مرا به عنوان نماینده خود انتخاب کردند. علّتش این بود که همیشه به آن‌ها سلام می‌کردم. 📚 حدیث نصر @seyyed_hossein_kashfi
⚡️برکت سلام کردن 🔻آیت الله العظمی علوی گرگانی 🔹وقتى در تهران بودم یک نفر يهودى _  كه خانواده آنها همگى شرابخوار بودند _  نزد من آمد و مسلمان شد و اين لطف خداوند بود. از او سؤال كردم: چرا مسلمان شديد؟ گفت: زيرا وقتى شما به تهران مى‏آمديد و از جلو مغازه من مى‏گذشتيد، مى‏ديدم، به من كه شراب‏خوار و يهودى بودم، سلام مى‏كرديد و احوالپرسى مى‏نموديد و اين براى من جاى سؤال بود، سؤال كردم: اين آقا با اين اخلاق نیکو كيست؟ گفتند كه فلانى است. خواستم كه مرا با شما آشنا كنند. 🔸شخص واسطه نزد من آمد و تقاضاى او را مطرح كرد كه مى‏خواهد با شما صحبت كند. من پذيرفتم و او پيش من آمد و از اخلاق من تعریف نمود. گفتم: اين اخلاق جدّمان است و دستور دين ماست. او گفت: اگر دين شما اين طورى است، اجازه‏ دهيد به دين شما مشرف شوم؛ امّا به یک شرط! گفتم: شرطت چيست گفت: اينكه اجازه دهيد تا یک هفته ديگر يهودى باشم. گفتم: چطور؟ گفت: بگذار هفته بعد مى‏گويم. هفته بعد مسلمان شد و دستورات اسلام را براى وى بيان كردم. بعد از او سؤال كردم چرا هفته قبل مسلمان نشدى؟ گفت: زيرا تمام مغازه من شراب بود و ديدم حال كه بناست مسلمان شوم، بايد تمام تشكيلات مغازه را عوض كنم. يعنى دوست داشتم واقعاً مسلمان شوم و یک هفته را مهلت خواستم كه به كارها برسم. 🔹خلاصه اسلام را اختيار كرد و جشن گرفتيم. بعد گفت: حاج آقا یک خواهش هم دارم و آن اين است كه مى‏خواهم هرچه دارم به شما واگذار كنم. گفتم: چرا؟ گفت براى اينكه اگر از دنيا رفتم به دست ورثه‏ام كه كافرند، نرسد. از او قبول كردم و بعد از مدتى چند از دنيا رفت آن هم در شب شهادت اميرالمؤمنين علیه السلام و در ماه مبارک رمضان و من نيز اموالش را در راه كارهاى خير گذاشتم. مغازه او را به لطف حضرت پروردگار تبديل به صندوق قرض الحسنه كردم و بحمد الله مشغول فعاليت است. اين معناى عاقبت بخيرى است. 📚 آیت علم و عمل @seyyed_hossein_kashfi
6.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️۸ رمضان سالروز میلاد مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شبیری زنجانی 🔻بیانات معظم له در این باره در جلسه علمی امشب (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) ◀️ فیلم و تدوین از صدیق گرامی جناب آقای محمدجواد شعبانی مفرد که عمده زحمت بخش طریقیات کتاب ارزشمند جرعه ای از دریا با ایشان بوده است. 📚 جرعه از دریا، ج۴، ص۵۸۳: من در هشتم ماه رمضان ۱۳۴۶ متولد شدم. مرحوم والد برای تاریخ ولادتم این ماده تاریخ را سروده بود: سال تاريخ ولادت عجب الهامم شد از "مبارک رمضان"، هشت کم هنگام سُحور 🔹 خداوند سایه پر مهرشان را مستدام بدارد، بمنّه و کرمه @seyyed_hossein_kashfi
⚡️نظر مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی درباره وقت اذان صبح 🔻بسمه تعالی تا آنجا که اینجانب در نظر داشته ام از سابق اذان ظهر را در حدود همان وقت شرعی اعلام می کردند و اذان مغرب که دیر اعلام میشد فعلا از رادیو به موقع اعلام می شود اما اذان صبح بر حسب آنچه که رسیدگی شد و حتی یک مرتبه برای رویت طلوع فجر به بیرون شهر رفتیم به علاوه اقوال آقایان دیگر که آنها هم ملاحظه کرده بودند و با نظر اینجانب موافق بود چنین بدست آمد که جدولی که جناب آقای سمیعی ترتیب داده اند (برنامه لوا - ابوثمامه) مورد اطمینان است. ۲۸ رجب ١٤١٧ ۲۰ / ۹ / ۱۳۷۵ مهدی الحسینی الروحانی ۲۹ رجب ١٤١٧ سید موسی شبیری زنجانی 🔹اذان موسسه لواء حدود ۹ دقیقه دیرتر از اذان رسانه است. 🆔https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
⚡️ فراموشی آیه تبرّج 🔻آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹شیخ کاظم ازری اشعاری دارد بسیار معروف و مشهور به «هائیه». اهل سنّت نقل میکنند که عایشه حافظ چهل هزار حدیث بود. شیخ کاظم در اشعار خود راجع به این مطلب میگوید: نَسِيَتْ آيَةَ التَّبَرُّجِ أَمْ لَمْ تَدْرِ أَنَّ الرَّحْمَنَ عَنْهُ نَهَاهَا حَفِظَتْ أَرْبَعِينَ أَلْفَ حَدِيثٍ وَمِنَ الذِّكْرِ آيَةً تَنْسَاهَا عایشه چهل هزار حدیث حفظ کرد، ولی یک آیه از قرآن را فراموش کرد ((وقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجاهِليَّةِ الأُولى)) . (احزاب، آیه ۳۳) 🔸آقای حاج سید مهدی روحانی (رحمة الله علیه) میگفت: یکی از ادبای عرب که سنّی و متعصب در تسنّن بود، این را دیده و گفته بود او مرتکب جرم شده ولی به قدری از جهت ادبیت این شعر زیباست که ادیب، جُرمش را می بخشد. 📚 جرعه ای از دریا، ج۲، ص۴۴۶. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ "کینه و قهر" مانع پذیرش توبه ، حتی در شب قدر! 🔻طبق روایتی از وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اگر انسان با شخصی از برادران ایمانی خود قهر باشد و از او کینه ای داشته باشد، خداوند توبه ی او را _حتی در شب قدر _ نمی پذیرد. 🔸 شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می فرمایند که فرمودند: رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَبُّ وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَتَشَعَّبُ فِيهِ الْخَيْرَاتُ وَ فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ تُغَلُّ الْمَرَدَةُ مِنَ الشَّيَاطِينِ وَ يُغْفَرُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ لِسَبْعِينَ أَلْفاً فَإِذَا كَانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ غَفَرَ اللَّهُ لِمِثْلِ مَا غَفَرَ فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى ذَلِكَ الْيَوْمِ إِلَّا رَجُلٌ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْظِرُوا هَؤُلَاءِ حَتَّى يَصْطَلِحُوا 🔹ترجمه : رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب شهر اللَّه الاصب است و آن را اصب گويند از اين جهت كه رحمت خدا در اين ماه بر بندگان ميريزد و در ماه شعبان خيرات منشعب و پراكنده شود و شيوع يابد. و در روز اول ماه مبارك رمضان لشكرهاى شياطين در غل و زنجير شوند و در هر شبى از شبهاى ماه مبارك رمضان هفتاد هزار بنده را خدا بيامرزد و چون شب قدر شود حقتعالى بقدر آنچه در ماه رجب و شعبان و رمضان تا آن شب قدر آمرزيده است بيامرزد بغير آن مردى كه ميان او و برادر دينى او عداوتى باشد پس بفرمايد بفرشتگان او را مهلت دهيد تا با برادرش آشتی و صلح کند . 🔸از همین جهت است که در روایت دیگری از رسول خدا وارد شده است : «كسى كه براى آشتى دادن دو نفر گام بردارد، فرشتگان خدا پيوسته درود و صلوات خود را بر او نثار كنند تا باز گردد، و پاداش شب قدر را به او خواهند داد» 📚 عيون‏أخبارالرضا(ع) ج : ۲ ص ۷۱ ، ثواب‏الأعمال ص : ۲۸۸ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️نوشته ای از مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی که شامل جمیع آداب دعا است. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️نوشته ای از مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی که شامل جمیع آداب دعا است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️آداب دعا! 🔻شب‌قدر ، شب دعا و مناجات و راز و نیاز در درگاه الهی است. اهل بیت علیهم السلام در روایات بسیاری، آدابی را برای دعا کردن ذکر نموده اند. با رعایت آن آداب، دعا به هدف استجابت نزدیک تر می گردد. 🔸 مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی در ابتدای کتاب مفتاح الفلاح شیخ بهائی، مجموعه ی این آداب را به ترتیب زیر ذکر نموده اند : ۱) دعا با "بسم الله الرحمن الرحیم" شروع شود. ۲) ستایش خداوند متعال به جهت نعمت های او و شکر گزاری بر این نعمت ها، انجام گردد. ۳) صلوات بر پیامبر و آل پیامبر فرستد. ۴) استغفار از گناهان کند. ۵) از گناهان خویش ، پناه به خداوند ببرد. ۶) سه بار این دعا را تکرار کند: يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى يَا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ء ۷) سه بار این دعا را تکرار کند : يَا مَنْ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ وَ لَا يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ أَحَدٌ غَيْرُه‏ ۸) حاجاتش را ذکر کند. ۹) سپس این عبارت را بخواند: ِ مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ وَ مَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُن ۱۰) در انتها بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد. 🔹 سپس آیت الله روحانی می نویسد: این دعا که در ذیل ذکر می گردد، تمامی موارد آداب دعا در آن رعایت شده است: بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله علی نعمائه و آلائه و نشکره شکر المعترف بالعجز عن شکره، اللهم صل علی محمد و آل محمد افضل ما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ، اللهم أَعِذْنَا من ذنوبنا و أَجِرْنَا من سَيِّئَاتِنَا و اغفر لنا و ارحمنا انک انت الغفور الرحیم و ارحم الراحمین يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى يَا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ء يَا مَنْ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ وَ لَا يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ أَحَدٌ غَيْرُه‏ (ثلاث مرات) ثم یدعو ... ثم یختم الدعاء بقوله : مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ وَ مَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُن و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم ، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین @seyyed_hossein_kashfi
4_5920372951634411916.MP3
4.63M
مراسم احیاء شب قدر سال ۱۳۷۸ توسط مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی ، که بخشی از دعای فوق که شامل آداب دعا است را قرائت می کنند. @seyyed_hossein_kashfi
◾️روضه مجسّم محاسن امیرالمومنین 🔻در روایتی وارد شده است که امام سجاد (علیه السلام) به جدّ سدیر صیرفی فرمودند: مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْخِضَابِ؟ چه چيز تو را از خضاب كردن باز ميدارد؟ او هم جواب داد: من بخدمت كسى رسيده‌ام كه از من و تو بهتر بود و خضاب نميكرد، حضرت پرسيد: او كيست كه از من بهتر بوده است‌؟ جدّ سدیر گفت: من خدمت عليّ‌ بن أبى طالب (عليه السّلام) را درك كرده‌ام و او خضاب نمی كرد. اینجا امام سجاد (علیه السلام) سر بزير افكنده عرق ميريخت و گفت: راست و درست ميگویى. "فَنَكَسَ رَأْسَهُ وَ تَصَابَّ عَرَقاً فَقَالَ صَدَقْتَ وَ بَرِرْتَ" کافی، ج۶، ص۴۹۷. فقیه، ج۱، ص۱۱۸. اینجا امام سجاد (علیه السلام) توضیح نمی دهند که خضاب نکردن امیر المؤمنین (علیه السلام) علت خاص داشته است و توجیه نمی آورند و با لطافت بیان می کنند که خضاب کنی بهتر است زیرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) که از امیر المؤمنین (علیه السلام) برتر بود، خضاب می کرد و اگر خضاب نکنی، امیر المؤمنین (علیه السلام) هم خضاب نمی کرد و به ایشان تاسی کرده ای. 🔸البته در روایات، علت خاصی برای خضاب نکردن امیر المؤمنین (علیه السلام) وارد شده است: 🔹 ۱. عَنْ حَفْصٍ الْأَعْوَرِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ خِضَابِ اللِّحْيَةِ وَ الرَّأْسِ أَ مِنَ السُّنَّةِ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ص لَمْ يَخْتَضِبْ فَقَالَ إِنَّمَا مَنَعَهُ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ. کافی، ج۶، ص۴۸۱ (ترجمه: - حفص اعور گويد: به امام صادق (عليه السّلام) گفتم: آيا رنگ بستن بر محاسن از سنت‌هاى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) است‌؟ فرمود: آرى. گفتم: همانا امير مؤمنان على (عليه السّلام) موهاى خود را رنگ نمى‌كرد. فرمود: رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) به امير مؤمنان على (عليه السّلام) گفته بود كه موى محاسنت با خون سرت خضاب خواهد شد و آن حضرت به انتظار اين خضاب، از رنگ بستن محاسن خوددارى مى‌كرد.) 🔸۲. عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ خَضَبَ النَّبِيُّ ص وَ لَمْ يَمْنَعْ عَلِيّاً ع إِلَّا قَوْلُ النَّبِيِّ ص تَخْتَضِبُ هَذِهِ مِنْ هَذِهِ وَ قَدْ خَضَبَ الْحُسَيْنُ وَ أَبُو جَعْفَرٍ ع (ترجمه: امام صادق (عليه السّلام) فرمود: پيامبر خدا (صلّى اللّه عليه و اله) موهاى خود را رنگ مى‌كرد. امير مؤمنان على (عليه السّلام) بدين جهت از رنگ مو خوددارى كرد كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) بشارت داده بود كه موى محاسنت از خون سرت خضاب خواهد شد. امام حسین (عليه السّلام) و پدرم امام باقر (عليه السّلام) نيز موى خود را رنگ مى‌كردند.) 🔹در جنگ احد زمانی که حضرت امیر (علیه السلام) شهید نمی شوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می گویند: بسیار آرزوی شهادت داشتم. پیامبر می فرماید: « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» به زودی ریشت از سرت خضاب می شود. 🔸ظاهرا امیر المؤمنین (علیه السلام) به نحوی در این امر، استنان به سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) کرده است. در روایتی (رک: کافی، ج۶، ص۴۸۶.) وارد شده که آیا فرق گذاشتن به این معنا که مو به مقداری بلند باشد که بتواند وسط آن را باز کند، از سنت است؟ امام (علیه السلام) می فرماید: نه. راوی می گوید: پس چرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرق گذاشته بود؟ امام (علیه السلام) می فرماید: خداوند به واسطه آیه ﴿يَقُولُ لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرِينَ لا تَخافُون﴾ وعده داخل شدن در مسجد الحرام و تراشیدن موی سر را دادند ولی در آن سال پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اصحاب نتوانستند وارد مکه شوند و صلح حدیبیه رخ داد. پیامبر برای اینکه به مردم بفهماند وعده الهی حق است، موی سر را نزدند و حداقل یکسال از زمان صلح حدیبیه که در ذیقعده بود، سپری شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) موی سر را نزدند. اما پس از تراشیدن موی سر، دیگر آن را بلند نگه نداشتند و هیچ گاه موی ایشان زیاد نبود که بتواند فرق باز کند. 🔸گویا حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) نیز خضاب نمی کردند تا به مردم نشان دهند که وعده پیامبر (صلی الله علیه و آله) به « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» حق است و سفیدی محاسن حضرت امیر علیه السلام روضه مجسّم بوده و نشانه آن بوده که با خون سر خضاب می شود. شاید امام سجاد علیه السلام یاد « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» افتادند و از این جهت سر را به زیر انداختند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه زکات استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته)، جلسه ۱۵ آبان، ۱۴۰۱. 🆔 https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi