eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1.3هزار دنبال‌کننده
227 عکس
83 ویدیو
199 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi 🔻کانال دروس رجال و حدیث: https://eitaa.com/hadiskhani_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال سید حسین کشفی
⚡️دروس سید حسین کشفی در سال تحصیلی ۱۴۰۳ _ ۱۴۰۴: 1⃣ کتاب «استناد، در روش شناخت رجال اسناد» 🔹زمان: شن
⚡️حدیث خوانی سنت فراموش شده 🔻 آیة الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹 علمای بزرگ از قدیم تدریس حدیث داشتند و به شاگردان خود حدیث می آموختند و كتب حدیثی می نوشتند ولی متأسفانه مدتی است که این سنت حسنه تعطیل شده است. 🔸برای نمونه علامه مجلسی تهذیب الأحکام را تدریس می کردند. کتابهای حدیثی متعددی از قرن یازدهم وجود دارد که بر علامه مجلسی قرائت شده است. محدث نوری درباره علامه مجلسی نوشته که وی فردی دعوت پذیر بود. شیوه ایشان اینگونه بود که اگر دعوت میشد، با اصحاب حدیثی خود به آن مجلس می رفتند و آنها کتابهای حدیثی را آماده میکردند و در آن جلسات كه بين يك تا يك و نيم ساعت طول میکشید حدیث می خواندند. گاهی نیز شاگردان حدیث میخواندند و علامه شرح میکرد. در حاشیه بسیاری از کتب حدیثی عبارات بلاغ علامه وجود دارد که نشان دهنده نوعی تأیید و اعتماد است. 🔹 یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمد علی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل میکرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم: نزد شما آمده ام تا درس بخوانم، میشود شما وسائل الشیعه را برای ما تدریس کنید؟ ایشان فرموده بود: من فقط فقه تدریس میکنم. ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه می شود، تدریس وسائل را قبول میکند. ایشان در تدریس وسائل به ترجمه حدیث بسنده نمیکردند و شرح و بسط میدادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد همین آقای سرابی مجدداً نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند آقای میلانی نپذیرفت و فرمود فقه تدریس نمیکنم، ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم. 🔸 مسأله تدریس حدیث سنتی بوده که متأسفانه ترك و تعطیل شده است. 📚 جرعه ای از دریا، ج۴، ص۳۹۵. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️اگر کتاب حدائق را کامل کرده بودم 🔻شیخ علی بلادی بحرینی در انوارالبدرین می نویسد: 🔹 بعضی از علما برای من نقل کردند که برخی از شاگردان مرحوم شیخ یوسف بحرانی، پس از مدت کوتاهی از وفاتش وی را در عالم رؤیا می بیند در حالی که در مقبره اصحاب امام حسین علیه‌السلام است. به ایشان گوید: شیخنا! چگونه به این مکان دارای عظمت رسیدی؟ جواب داد: بله! اگر حدائق را کامل کرده بودم جایگاهم به امام حسین علیه‌السلام از اصحاب ایشان نیز نزدیک تر بود. 🔸وحدثني ايضاً بعض العلماء أن بعض تلامذته رآه بعد وفاته بقليل وهو في مقبرة الأنصار أنصار الحسين (سلام الله عليه و عليهم آناء الليل واطراف النهار) فقال له: شيخنا! وصلت الى هذا المكان العظيم الشأن؟ فقال: نعم و لو اکملت الحدائق لكنت أقرب الى الحسين (علیه‌السلام) من انصاره (رض) انتهى. 📚 انوارالبدرین، ص۲۰۱. ⬅️ ۴ ربیع الاول، سالروز ارتحال مرحوم شیخ یوسف بحرانی اعلی الله مقامه صاحب کتاب فقهی الحدائق الناضرة في أحکام العترة الطاهرة.‌ کتاب حدائق از ابتدای کتاب طهارت تا مباحث کتاب ظهار (از ملحقات کتاب طلاق) را دربردارد. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️اگر کتاب حدائق را کامل کرده بودم 🔻شیخ علی بلادی بحرینی در انوارالبدرین می نویسد: 🔹 بعضی از علما
⚡️شیخ انصاری و کتاب الحدائق الناضرة 🔻 آیة الله شیخ محمدباقر آیتی بیرجندی صاحب کتاب کبریت احمر (م۱۳۵۳ق) در اجازه اش به آیة الله مرعشی نجفی درباره اهمیت کتاب حدائق گوید: از برخی از شاگردان شیخ انصاری نقل شده است که که مرحوم شیخ غیر از تألیفات خودش و کتاب حدائق کتاب دیگری را در ملکیت خود نداشته است: 🔹الحدائق الناضرة، و هو كتاب جليل، لا يقوم بقيمته غير حدائق الجنّة، وقد حدثني بعض أجلاء السادات من تلاميذ شيخنا الموفّق المدقق الذي لا مثيل له، المرتضى الأنصاري قدس سره من أهل تستر: أن الشيخ المذكور لم يملك كتاباً غير تصانيفه العالية، وغير الحدائق، فإنّه أجلس كاتباً كتب له كل مجلداتها. والعبد كثير التأسف على أنه لم يتمّ ، وقيل : أتمه بعض علماء البحرين. 📚 مناهج الفقهاء في علم الرجال ، ج۲، ص۳۶. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
🔻درس استاد بزرگوار آقای حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی مشحون از نکات کلی در استنباط احکام _بویژه در ع
⚡️ضعف تعبیر 🔻استاد معظم آقای حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته 🔹در بعثه آقای گلپایگانی سه نفر از بزرگان پاسخگوی مسائل بودند. آقایان: افتخاری، نیری و ثابتی. آقای افتخاری بیشتر به نص عبارات فقها ناظر و مسلط هم بودند، ولی آقای نیری و آقای ثابتی _این دو بزرگوار_ با توجه به ادله عبارت را می‌فهمیدند. این سبک اگر در آن افراط نشود بهتر است. گاهی در عبارات کتب فتوایی ضعف تعبیر وجود دارد. یک فتوایی که عالم می خواهد بدهد و آن چیزی که می خواسته افهام کند عبارتش قاصر هست و ضعف تعبیر دارد. این موارد را باید با توجه به ادله معنا کرد و لذا اطلاق گیری هایی که می‌شود درست نیست.‌ 📆 خارج فقه زکات ، ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ درمان وسواس / ۲ 🔻آیة الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹 وسواس، بیماری عجیبی است! آقای حاج آقا نصرالله
⚡️وسواسی‌گری شاه‌طهماسب! 🔻استاد معظم آقای حاج شیخ محمدتقی شهیدی پور دامت برکاته 🔹سابقین برای حجیت استصحاب دلیل‌هایی می‌‌آوردند که عقلاً لازم است بنا بر بقای متیقن سابق بگذاریم ، ‌که مطلب درستی هم نیست. از زمان پدر شیخ بهایی این روایات صحاح زراره در استصحاب مطرح شد آن هم از برکت وسواسی‌گری شاه‌طهماسب! 🔸جریان این است که ایشان خیلی وسواس بود به جوری که سفرای کشورهای کافر که می‌‌آمدند اول می‌‌گفت خاک در این کاخ بپاشید تا این‌ها روی این خاک راه بروند بعد که از آنجا رفتند این خاک‌ها را جمع کنید و دور بریزید! وسواس شدید بود. 🔹 والد شیخ بهایی، شیخ [حسین بن] عبدالصمد رساله‌ای به نام «العقد الطهماسبی» برای رفع این وسواس شاه نوشت و در آن ادلۀ حکم به طهارت ظاهریه را مطرح کرد، یکی از آنها صحیحۀ زراره دال بر استصحاب طهارت، بود. 🔸 از آن زمان به بعد مطرح شد که استصحاب طهارت که جاری است اختصاص به شبهات موضوعیه ندارد و در شبهات حکمیه هم جاری است، و این استصحاب در شبهات حکمیه اختصاصی به استصحاب طهارت ندارد و هر حکمی را بر اساس عموم «لا تنقض الیقین بالشک ابدا» می‌توان استصحاب کرد. و اینگونه این روایات وارد بحث اصول شد که این نتیجه‌اش علم به حکم شرعی ظاهری استصحابی است. 📆 خارج اصول ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️مثل اروپایی‌ها کتاب چاپ کن 🔻 مرحوم آیة الله میرزا علی احمدی میانجی 🔹زمانی که قصد داشتم کتاب مکاتیب الرسول را چاپ کنم، مرحوم آقای مطهری مرا در تهران دید و گفت شنیدم شما کتابی نوشته اید؟ گفتم: بله، گفت: چاپ کن. جواب دادم: کار ناقص است. تعبیر ایشان این بود که مثل اروپایی‌ها چاپ کن و بعد آنرا تکمیل کن. من نیز همین روش را در پیش گرفتم. در این سی سال اضافات را انجام دادم و کتاب سه یا چهار برابر شده است. 📚 کتاب خاطرات آیة الله احمدی میانجی ⬅️ ۲۱ شهریور سالروز ارتحال عالم اخلاقی آیة الله احمدی میانجی @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ «قرآن» درس جنبی!؟ 🔻مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی در رابطه با اهمیت تفسیر قرآن، در حاشیه بر
⚡️ جلسات تفسیر و آقای روحانی 🔻آیة الله احمدی میانجی در کتاب خاطرات خود  در رابطه با ـ جلسات تفسیر ـ گویند: 🔹در حوزه های دیگر غیر از حوزه ی قم خبری از جلسات تفسیر نبود . در حوزه قم برنامه تفسیر به صورت کتاب درسی یا جنبی وجود نداشت ...  توهم طلبه ها این بود که درس تفسیر را می توان مطالعه کرد. مایه ی تاسف بود که تفسیر قرآن را می خواستیم خودمان اینگونه بفهمیم. به هر حال ما ـ با عده ای از دوستان ـ  قرار گذاشتیم پنج شنبه ها و جمعه ها تفسیر را خودمان چند نفری بخوانیم ....؛ 🔸خواندن تفاسیر بر عهده ی آقای [حاج سید مهدی] روحانی است .ایشان در تفسیر، از همه وارد تر است. انصافا در هر آیه ای که وارد می شود، صحبت تازه ای در مورد آن آیه دارد. در مدتی که قرآن می خواند، در آیات مختلف به جست و جوی معنای کلمه ای که در ذهنش است می گردد. می توان گفت یک شم التفسیر دارد...؛ 🔹یکی از دوستان می گوید ، حرف های آقای روحانی طوری است که انسان در ابتدا نسبت به همه آنها تابی می کند، قبول نمی کند ، ولی کم کم برای همه جا می افتد . 📚خاطرات فقیه اخلاقی آیت الله احمدی میانجی، ص۸۷ تا۹۰. ⬅️نوشته ی مرحوم آیة الله احمدی میانجی در توضیح عکس: در تاریخ پنجشنبه ۳ ربیع الثانی۱۳۸۹ (۲۹ خرداد۱۳۴۸) در قم در منزل حضرت مستطاب حجة الاسلام آقای حاج سید ابوالفضل زرندی [میرمحمدی] به عنوان یادگاری جلسه تفسیر برداشته شده است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️أَسْأَلُكَ عَنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ 🔻محمد بن الحسن صفار در بصائرالدرجات: حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَسْأَلُكَ جُعِلْتُ فِدَاكَ عَنْ ثَلَاثِ خِصَالٍ أَنْفِي عَنِّي فِيهِ التَّقِيَّةَ قَالَ فَقَالَ ذَلِكَ لَكَ قُلْتُ أَسْأَلُكَ عَنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ قَالَ فَعَلَيْهِمَا لَعْنَةُ للَّهِ بِلَعَنَاتِهِ كُلِّهَا مَاتَا وَ اللَّهِ وَ هُمَا كَافِرَانِ مُشْرِكَانِ بِاللَّهِ الْعَظِيم‏ الحدیث . 🔹ابوحمزه ثمالى از حضرت زين العابدين عليه السّلام نقل كرد كه گفتم آقا از شما سه مطلب مى‌پرسم مايلم در اين موارد تقيه نفرمائيد. فرمود: بسيار خوب. گفتم درباره فلان و فلان ميپرسم. فرمود بر آن دو باد لعنت خدا تمام لعنت‌هايش هر دو با كفر و شرك به خدای بزرگ از دنيا رفتند. 📚بصائر الدرجات ، ص۲۶۹. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️أَسْأَلُكَ عَنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ 🔻محمد بن الحسن صفار در بصائرالدرجات: حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ
⚡️أَسْأَلُكَ عَنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ /۲ 🔻محمد بن یعقوب کلینی در کتاب کافی: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه‌السلام عَنْهُمَا فَقَالَ يَا أَبَا الْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا فَوَ اللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلَّا سَاخِطاً عَلَيْهِمَا وَ مَا مِنَّا الْيَوْمَ إِلَّا سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ الْكَبِيرُ مِنَّا الصَّغِيرَ إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي الْإِسْلَامِ لَا يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَى مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ وَ اللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لَا قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ الْبَيْتِ إِلَّا هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ. 🔹حنان بن سدير از پدرش روايت كند كه گفت: از امام باقر عليه السّلام از آن دو نفر پرسيدم‌؟ حضرت فرمود: اى ابو الفضل (كنيۀ سدير است) راجع بآن دو نفر از من چه ميپرسى‌؟ بخدا سوگند هيچ گاه كسى از ما نمرده است جز آنكه بر آن دو نفر خشمگين بوده است، و امروزه نيز كسى از ما نيست جز آنكه بر آن دو خشمگين است، و اين چيزى است كه پيران ما بخوردسالانمان سفارش كنند، براستى كه آن دو نفر بحق ما ستم كردند و سهم ما را از ما جلوگيرى كردند، و نخستين كسى بودند كه بر گردن ما سوار شدند (و ما را كوبيدند) و رخنه‌اى را بروى ما در اسلام باز كردند كه هرگز مسدود نشود تا قائم ما قيام كند يا سخن گوى ما بسخن آيد. سپس فرمود: هان بخدا سوگند اگر قائم ما قيام كند يا سخنگوى ما بسخن آيد از كارهاى آن دو چيزهائى را كه تا آن وقت مكتوم و پنهان است آشكار سازد، و مكتوم سازد از كارهاى آن دو آنچه را كه بدان تظاهر كردند، بخدا سوگند هيچ گرفتارى و واقعه‌اى كه بر سر ما خاندان آيد پايه‌گذارى نشد جز آنكه اساس و پايۀ آن را آن دو نفر پايه‌گذارى كردند، پس بر آن دو باد لعنت خدا و فرشتگان و مردمان همگى. 📚الكافي، ج‏۸، ص۲۴۵. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️أَسْأَلُكَ عَنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ /۲ 🔻محمد بن یعقوب کلینی در کتاب کافی: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيم
⚡️أَسْأَلُكَ عَنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ / ۳ 🔻محمد بن یعقوب کلینی در کتاب کافی: اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَنَّ عَلَيْنَا بِأَنْ عَرَّفَنَا تَوْحِيدَهُ ثُمَّ مَنَّ عَلَيْنَا بِأَنْ أَقْرَرْنَا بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِالرِّسَالَةِ ثُمَّ اِخْتَصَّنَا بِحُبِّكُمْ أَهْلَ اَلْبَيْتِ نَتَوَلاَّكُمْ وَ نَتَبَرَّأُ مِنْ عَدُوِّكُمْ وَ إِنَّمَا نُرِيدُ بِذَلِكَ خَلاَصَ أَنْفُسِنَا مِنَ اَلنَّارِ قَالَ وَ رَقَقْتُ فَبَكَيْتُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَلْنِي فَوَ اَللَّهِ لاَ تَسْأَلُنِي عَنْ شَيْءٍ إِلاَّ أَخْبَرْتُكَ بِهِ قَالَ فَقَالَ لَهُ عَبْدُ اَلْمَلِكِ بْنُ أَعْيَنَ مَا سَمِعْتُهُ قَالَهَا لِمَخْلُوقٍ قَبْلَكَ قَالَ قُلْتُ خَبِّرْنِي عَنِ اَلرَّجُلَيْنِ قَالَ ظَلَمَانَا حَقَّنَا فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنَعَا فَاطِمَةَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهَا مِيرَاثَهَا مِنْ أَبِيهَا وَ جَرَى ظُلْمُهُمَا إِلَى اَلْيَوْمِ قَالَ وَ أَشَارَ إِلَى خَلْفِهِ وَ نَبَذَا كِتَابَ اَللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمَا . 🔹 عبد الرحمن بن أبى عبد اللّٰه گويد: بامام صادق عليه السّلام عرضكردم: همانا خداى عز و جل بر ما منت نهاد كه ما را بيگانگى خودش آشنا فرمود، سپس بر ما منت گذارد كه برسالت محمد (صلّى الله عليه و آله) اقرار كرديم، و پس از آن ما را بمحبت و دوستى شما خاندان مخصوص داشت كه شما را دوست داريم و از دشمنتان بيزارى جوئيم، و جز اين نيست كه مقصود ما از اين دوستى آن است كه خود را از دوزخ نجات دهيم گويد: من اين سخن را گفتم و دلم شكسته (گريه‌ام گرفت) و گريستم امام صادق عليه السّلام باو فرمود: هر چه خواهى از من بپرس كه بخدا قسم از هر چه بپرسى پاسخت را خواهم داد (مجلسى (ره) گويد: يعنى در پاسخ تقيه از تو نخواهم كرد چون اخلاص تو را بخوبى ميدانم). عبد الملك بن اعين (كه در آن انجمن حاضر بود بعبد الرحمن بن عبد اللّٰه) گفت: نشنيده بودم تاكنون بمخلوقى پيش از تو اين حرف را بزند. عبد الرحمن گويد: گفتم از وضع آن دو مرد بمن خبر بده، فرمود: آن دو در مورد كتاب خدا حق ما را بستم گرفتند (يعنى خمسى كه خداوند در قرآن براى ما مقرر داشته بود بستم از ما گرفتند) و از ارثى كه فاطمه عليها السّلام از پدرش ميبرد جلوگيرى كردند و ستمشان هم چنان تا بامروز ادامه يافته است - گويد: حضرت اشاره به پشت سرش كرده فرمود:- و كتاب خدا را پشت سرشان انداختند. 📚 الکافي، ج ۸، ص ۱۰۲. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️أَسْأَلُكَ عَنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ / ۳ 🔻محمد بن یعقوب کلینی در کتاب کافی: اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَم
⚡️أَسْأَلُكَ عَنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ / ۴ 🔻محمد بن یعقوب کلینی در کتاب کافی: وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ [اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ] عَنْ أَبَانٍ [بْنِ عُثْمَانَ] عَنْ عُقْبَةَ بْنِ بَشِيرٍ اَلْأَسَدِيِّ عَنِ اَلْكُمَيْتِ بْنِ زَيْدٍ اَلْأَسَدِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ وَ اَللَّهِ يَا كُمَيْتُ لَوْ كَانَ عِنْدَنَا مَالٌ لَأَعْطَيْنَاكَ مِنْهُ وَ لَكِنْ لَكَ مَا قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِحَسَّانَ بْنِ ثَابِتٍ لَنْ يَزَالَ مَعَكَ رُوحُ اَلْقُدُسِ مَا ذَبَبْتَ عَنَّا قَالَ قُلْتُ خَبِّرْنِي عَنِ اَلرَّجُلَيْنِ قَالَ فَأَخَذَ اَلْوِسَادَةَ فَكَسَرَهَا فِي صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ وَ اَللَّهِ يَا كُمَيْتُ مَا أُهَرِيقَ مِحْجَمَةٌ مِنْ دَمٍ وَ لاَ أُخِذَ مَالٌ مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ وَ لاَ قُلِبَ حَجَرٌ عَنْ حَجَرٍ إِلاَّ ذَاكَ فِي أَعْنَاقِهِمَا . 🔹 كميت بن زيد اسدى (شاعر معروف اهل بيت) گويد: خدمت امام باقر عليه السلام شرفياب شدم حضرت فرمود: اى كميت بخدا اگر مالى در نزد ما بود بتو ميداديم ولى براى تو باشد آنچه را رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) بحسان بن ثابت (شاعر) فرمود: كه (باو فرمود:) پيوسته روح القدس همراه تو است تا آنگاه كه از ما دفاع كنى، گويد: عرضكردم: از حال آن دو مرد بمن خبر بده حضرت بالش را برداشت و آن را تا كرده در زير سينه‌اش گرفت سپس فرمود: بخدا اى كميت باندازۀ شاخ حجامتى خون ريخته نشود، و نيز هيچ مالى بناحق گرفته نشود و هيچ سنگى از سنگ ديگر نغلطد جز آنكه مسئوليتش بگردن آن دو نفر است. 📚 الکافي ج ۸، ص ۱۰۲ @seyyed_hossein_kashfi