May 11
🔻سلام و عرض ادب خدمت همراهان و مخاطبان ارجمند
🔹 با توجه به فیلتر شدن اینستگرام و تلگرام به نظرم آمد که این کانال اختصاص به دروس نداشته باشد و زین پس با عنوان کانال شخصی ادامه یابد.
بدون شک انتقاد و پیشنهاد اعزه گرامی در ارتفاء مطالب موثر خواهد بود.
سید حسین کشفی
۱۵ آبان ۱۴۰۱
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️روایات مستطرفات سرائر
🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی:
🔹این روایت در مستطرفات سرائر از کتاب محمد بن علی بن محبوب نقل شده است. درباره اعتبار روایات منقول در مستطرفات سرائر این بحث وجود دارد که ابن ادریس روایات را از کتبی نقل کرده که ما طریق ابن ادریس به این کتب را نمی دانیم. بنابراین نمی توان اعتبار این طرق را اثبات کرد. به نظر ما طرق به صاحب کتاب، تشریفاتی است و اهمیتی برای آن قائل نیستیم. عمده آن است که اعتبار نسخه باید ثابت شود و اعتبار نسخه کتاب محمد بن علی بن محبوب به یکی از دو راه است:
1⃣ راه عام این است که شهادت محمد بن ادریس به اینکه کتاب برای فلان شخص است، حجت است ما لم یحرز خطؤه. ما با این بحث عام تمام مواردی که در مستطرفات سرائر از کتب نقل شده را تصحیح می کنیم. البته در برخی از موارد خطا ثابت شده که آنها اعتبار ندارد. پس مستطرفات سرائر حجیت متوسط دارد که در آینده توضیح داده خواهد شد.
2⃣ راه خاص که راحت تر است، این است که ابن ادریس تصریح می کند نسخه کتاب نوادر المصنف محمد بن علی بن محبوب به خط شیخ طوسی را در اختیار داشته است و ابن ادریس از نوادگان شیخ طوسی است و نسخه ای که به خط شیخ طوسی بوده را در اختیار داشته و همین در اعتبار کتاب محمد بن علی بن محبوب کفایت می کند.
📚 درس خارج فقه زکات، ۱۶ آبان ۱۴۰۱
@seyyed_hossein_kashfi
🔻درس استاد بزرگوار آقای حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی مشحون از نکات کلی در استنباط احکام _بویژه در علم رجال و حدیث و نسخه شناسی_ هست. به نظرم اشتراک آنها در این کانال نیز مفید است.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ثمرات شناخت ارتباط بین کتب مختلف
🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی:
🔹بسیاری از مواقع کتبی که به هم ارتباط دارند به عنوان نسخه همدیگر تلقّی می شود. یکی از فوائد شناخت ارتباط بین کتاب ها، همین فائده است. مثلا مقنع صدوق و شرایع علی بن بابویه و فقه الرضا ارتباط زیادی دارند به حدی که برخی تصور کردند فقه الرضا همان شرایع علی بن بابویه است. این ارتباط تنگاتنگ باعث می شود که هر یک از این کتب، به عنوان نسخه فرعی برای دیگری مورد استفاده قرار گیرد.
🔸همچنین آثار مرحوم شیخ طوسی در آثار پس از ایشان اثر گذار است. مثلا تبیان شیخ طوسی منبع اصلی مباحث فقهی بلکه غیر فقهی مجمع البیان است. سه کتاب تقریبا معاصر در تفسیر نوشته شده که هر سه از آثار شیخ طوسی بسیار استفاده کرده اند: فقه القرآن راوندی، تفسیر ابوالفتوح رازی و مجمع البیان طبرسی. در مقدمه مجمع البیان در ارتباط با کتاب «التبیان» آمده است: «وهو القدوة أستضئ بأنواره» تفسیر ابوالفتوح هر چند فارسی است اما در بسیاری از موارد، ترجمه التبیان است. فقه القرآن راوندی از آثار مختلف شیخ طوسی برداشته شده است که یکی از آنها تبیان است. این نوع آثار برای همدیگر نسخه فرعی تلقّی می شوند. به همین دلیل برای تصحیح ابوالفتوح، کتاب تبیان کمک می کند و بر عکس.
🔹 کتاب ایضاح فخر المحقّقین در شرح قواعد، یکی از منابعی است که مرحوم محقق کرکی در جامع المقاصد به آن نظارت دارد و بسیاری از سخنان محقق کرکی، عرفی کردن و فقیهانه کردن سخنان مرحوم فخر المحققین است. زیرا فخر المحققین با اصطلاحی منطقی و فلسفی سخنان خود را بیان کرده است که محقق کرکی همان سخنان را با عبارات روشن تر و دلچسب تر منتقل کرده است.
🔸فائده دیگر شناخت ارتباط بین کتب، استفاده از آنها برای تفسیر همدیگر است. زیرا مقایسه بین این دو کتاب کمک زیادی به فهم هر دو می کند. شهید ثانی به آثار محقق کرکی و شهید اول نظارت دارد و بسیاری از سخنان شهید ثانی برگرفته از این دو عالم است البته با این تفاوت که شهید ثانی، خوش قلم تر است در حالی که شهید اول با وجود فوق العاده بودن ابتکار و تأسیس، قلم سنگینی دارد که شهید ثانی مطالب شهید اول را با قلم خوب خود منتقل کرده است. مطالب شرح لمعه در بسیاری از موارد به ریاض منتقل شده و مطالب ریاض به جواهر منتقل شده است.
🔹 این کتب برای یکدیگر هم جنبه تصحیحی و هم جنبه تفسیری دارند. مثلا عبارت جواهر در برخی از موارد مفهوم نیست که با مراجعه به ریاض و شرح لمعه مشخص می شود عبارت درست منتقل نشده است.
در نتیجه شناخت ارتباط کتاب ها برای درک عبارت صحیح و همچنین تفسیر مطالب هر یک از کتاب ها، اثر گذار است.
🔸مغنی ابن قدامه یکی از منابع اصلی تذکره علامه است و بسیاری از سخنان علامه از مغنی ابن قدامه برداشته شده است و در برخی از مواقع تغییری در آن انجام داده است. مثلا در مغنی ابن قدامه، به هنگام نقل اقوال، نام حضرت امیر علیه السلام را کنار سایر مفتی ها قرار داده است اما علامه نام حضرت امیر علیه السلام را جدا کرده است. به همین دلیل برای تصحیح تذکره و همچنین تفسیر تذکره، می توان به مغنی ابن قدامه رجوع کرد.
📚خارج فقه کتاب زکات، جلسه ۲۴ مهر ۱۴۰۱
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ روش مرحوم آقای داماد در استنباط
🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی:
🔹یادم هست آیت الله والد نکتهای را در مورد روش مرحوم آقای داماد در استنباط ذکر میفرمودند که خیلی مهم است. ایشان میفرمودند که آقایان گاهی اوقات مثلاً مراجعه میکنند به روایات بعد از روایات یک قاعدهای استخراج میکنند، آن قاعده را مثلاً با این عبارت «تلف المبیع قبل قبضه من مال بایعه» یاد میکنند. بعد در مصادیق میآیند این قاعدهای را که با یک لفظی ازش یاد کردند این قاعده را اطلاقگیری میکنند. ایشان میفرمودند آقای داماد اینجور رفتار نمیکرد. وقتی میخواست آن قاعده را تطبیق کند به منبع دوباره مراجعه میکرد یعنی آن مدرکی که براساس آن مدرک این قاعده استخراج شده است.
🔸 گاهی اوقات اگر به آن مدرک مراجعه کنیم الفاظی که در مورد این قاعده هست معنایش تغییر میکند. الفاظی که از آنها این قاعده استخراج شده است. مرحوم آقای داماد اطلاقگیری و تقییدگیری را در آن منبع اصلی پیاده میکرد.
📚درس خارج فقه زکات، جلسه ۱۸ آبان ۱۴۰۱
@seyyed_hossein_kashfi
17.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ بیانات مرحوم آیت الله حاج شیخ نصرالله شاه آبادی درباره امر به معروف و نهی از منکر
🔻 از واجبات هر مسلمان علم به معروف و منکر ، عمل به معروف و (ترک) منکر ، و امر به معروف و نهی از منکر است.
تا این کار درست نشود دین در این مملکت حاکم نخواهد شد. دین وقتی حاکم می شود که این سه امر اشاعه پیدا کند.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️روش امر به معروف و نهی از منکر امام سجاد (علیه السلام)
🔻 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی:
🔹روایت دیگری وارد شده که از آن استفاده می شود، سدیر در زمان امام سجاد علیه السلام بالغ بوده است. منهای این جهت، برخورد امام علیه السلام با منکراتی که در جامعه رسم بوده، بسیار جالب است. به همین دلیل روایت را به صورت کامل می خوانیم تا لطافت و ظرافت برخورد امام علیه السلام با منکرِ مرسوم روشن شود:
🔸عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبِي وَ جَدِّي وَ عَمِّي حَمَّاماً بِالْمَدِينَةِ فَإِذَا رَجُلٌ فِي بَيْتِ الْمَسْلَخِ فَقَالَ لَنَا مِمَّنِ الْقَوْمُ فَقُلْنَا مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ فَقَالَ وَ أَيُّ الْعِرَاقِ قُلْنَا كُوفِيُّونَ فَقَالَ مَرْحَباً بِكُمْ يَا أَهْلَ الْكُوفَةِ أَنْتُمُ الشِّعَارُ دُونَ الدِّثَارِ
🔹 (حنان بن سدير از پدرش روايت كرده كه گفت: من و پدرم و جدّم و عمويم در مدينه وارد حمّامى شديم در قسمت رخت كن با مردى روبرو شديم، و او بما گفت: از كدام طايفهايد؟ گفتيم از مردم عراق هستيم پرسيد از كدام ناحيه عراق؟ جواب داديم كوفى هستيم، گفت: مرحبا بر شما اى أهل كوفه خوش آمديد، شما محرميد مانند جامۀ زيرين و نزديك و چسبيده به تن، نه لباس بالا پوش)
«بیت المسلخ» به معنای رختکن است. «شعار» به معنای لباسی است که بدن چسبیده است و «الدثار» لباس رویی است. امام علیه السلام بیان می کند: این قدر شما دیندار هستید که به دین یا اهل بیت چسبیدید و شما آدم های خاص و مخلصی هستید.
🔸ثُمَّ قَالَ مَا يَمْنَعُكُمْ مِنَ الْأُزُرِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ عَوْرَةُ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ حَرَامٌ قَالَ فَبَعَثَ إِلَى أَبِي كِرْبَاسَةً فَشَقَّهَا بِأَرْبَعَةٍ ثُمَّ أَخَذَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا وَاحِداً ثُمَّ دَخَلْنَا فِيهَا
🔹سپس حضرت علیه السلام سوال می کند: چرا شلوار نپوشیدید. سپس به پدرم کرباسی داد و پدرم کرباس را چهار قسمت کرد و هر کدام قسمتی را پوشیدیم و وارد حمام شدیم.
از این روایت استفاده می شود که در آن زمان، لخت وارد حمام می شدند. این سنت در اخیر نیز احیانا وجود داشته به خصوص در حمام های زنانه. یکی از مبارزات برخی از بزرگان علما با همین مطلب بوده است. امام علیه السلام در مواجهه با پدیده ناپسند شروع به تحقیر نمی کند و ابتدا با آنها صمیمی می شود. پرسش از منطقه محل زندگی، نوعی ایجاد صمیمیت است. پس از آنکه می گویند: کوفی هستیم، از کوفیان و دین داری آنها مدح می کند. پس از آن امر به شلوار پوشیدن نمی کند و با لحن ملایمی سوال می کند: «ما یمنعکم من الازر» پس از آن ضربه نهایی را می زند و می گوید: «فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ عَوْرَةُ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ حَرَامٌ» حضرت علیه السلام برای تأثیر گذار بودن روایت پیامبر ص، مقدمات متعدّدی را بیان می کند. باید با لحن ملایم و صمیمی مقدمه چینی کرد. در انتها نیز خود امام علیه السلام عهده دار حل مشکل می شود و پارچه ای را در اختیار آنها قرار می دهد.
📚 درس خارج فقه زکات، جلسه ۱۱ آبان ۱۴۰۱
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️کتاب «الرق المنشور فی معراج نبینا المنصور» منتشر شد.
🔻کتاب الرق المنشور در موضوع اثبات معراج جسمانی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تالیف فقیه مفسر علامه سید جعفر کشفی (م۱۲۶۷ق) با تحقیق و تصحیح آقایان سید حسین کشفی و طاهر عزیز وکیلی و مقدمه آیت الله سید جعفر حجت کشفی توسط انتشارات انصاریان منتشر شد.
🔹معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) از جمله موضوعاتی است، که مورد توجه اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان قرار گرفته و پیرامون این رخداد عظیم، آراء و دیدگاه های گوناگون مطرح شده است. از جمله مطالبی که در موضوع معراج از دیرباز مورد بحث و مناقشه بوده چگونگی وقوع معراج پیامبر اکرم و جسمانی یا روحانی بودن آن است.
🔸رساله «الرقّ المنشور في معراج نبیّنا المنصور» یکی از این آثار است که در اوایل قرن سیزدهم هجری به زبان عربی به رشته تحریر درآمده، و موضوع معراج را مورد کاوش قرار داده و معراج جسمانی را ثابت کرده است.
🔹مؤلف آن علامه سید جعفر کشفی (م۱۲۶۷ق) _ به شهادت عالم رجالی علامه شیخ آقابزرگ تهرانی – از اعجوبه های قرن و شخصیت یگانه در فن تفسیر و عرفان بوده است که حدود ۳۰ اثر برای او ذکر کرده اند. در مقدمه این اثر زندگینامه علامه کشفی به تفصیل ذکر شده است.
◀️ علاقه مندان می توانند این کتاب را از انتشارات انصاریان تهیه کنند:
آدرس: قم، خیابان صفاییه ، کوچه۲۲ پلاک ۱۸۷
شماره تلفن: ۰۲۵۳۷۷۴۱۷۴۴
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد
وجود نازکت آزرده گزند مباد
سلامت همه آفاق در سلامت توست
به هیچ عارضه شخص تو دردمند مباد
🔻جهت شفای کامل و عاجل مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی سوره مبارکه حمد را قرائت کنیم.
🔹امروز ، ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، دیدار نماینده مقام معظم رهبری ، حجه الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی از آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@seyyed_hossein_kashfi