هدایت شده از حدیث خوانی کتاب کافی
⚡️حسبنا کتاب الله!
🔻قوله در #حدیث_دوم باب اضطرار: فَحِينَ مَضَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنْ كَانَ اَلْحُجَّةَ عَلَى خَلْقِهِ فَقَالُوا اَلْقُرْآنُ
🔹 اشعار مرحوم آقای مهدی سهیلی درباره شعار «حسبنا کتاب الله» که عمر بن خطاب پس از رحلت پیامبر اکرم مطرح کرد.
ابلهی بی دانشی دیوانه ای
جاهلی با گفت حق بیگانه ای
خود الف را از علف ناداده فرق
سالها در بحر غفلت مانده غرق
بس گریزان بود از گفت و شنفت
از سفه حسبی کتاب الله گفت
گفت روزی حسبنا قرآن و بس
نه محمد نه علی نه هیچ کس
عارفی گفتا بدو ای کور دل
از چه رو این گونه درماندی به گل
فهم قرآن نیست کار بوالفضول
کان بود در رتبت آل رسول
هر کسی را قدرت تفسیر نیست
طعمه هر مرغکی انجیر نیست
حکمت این پرده های تو به تو
از محمد پرس و اهل بیت او
ورنه با سرمایه بی دانشی
چون عیال بولهب هیزم کشی
@hadiskhani_kashfi
⚡️ شأن تشریعی ائمه (علیهم السلام)
🔻 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته:
🔹 از جهت روایات، مسلّم است که هم پیامبر و هم ائمه حقّ تشریع داشتهاند. از روایات کافی و بصائر الدرجات این مطلب به روشنی استفاده میشود. از آیه ((اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر)) هم استفاده میشود که پیامبر (ص) نه تنها در احکام سلطانی، حقّ اطاعت دارد بلکه در شریعت هم حقّ تشریع دارند؛ چرا که حقّ تشریع در ذیل این آیه هم بیان شده است. در مورد ائمه هم امر به همین صورت است و قید «اولوا الامر» در آیه، این حقّ را برای ائمه ثابت مینماید. این اموری است که روشن است، ولی پیامبر و ائمّه، در خارج هم از این حقّ استفاده کرده باشند یا نه، بحث دیگری است.
🔸پیامبر ص احکام زیادی جعل کرده است، و روایات فراوانی بر این امر دلالت دارد. در برخی از تالیفات، این مجعولات پیامبر ص جمع آوری شده است. بین فرض الله و فرض النبی هم تفاوتهایی بیان شده و قاعده «لاتنقض السنة الفریضة»، ناظر به همین تفاوتهاست. اما ائمه علیهم السلام به طور خیلی محدود از این حق استفاده کردهاند.
🔹به عنوان مثال تعلّق زکات به خیل، حکمی است که امیرالمومنین جعل نموده است وهیچ روایتی مبنی بر ثبوت زکات بر خیل در بعد زمان ایشان وجود ندارد.
روایت دیگری نیز از امام جواد علیه السلام در مورد خمس است که راوی آن علی بن مهزیار است. در این روایت که مربوط به سال ۲۲۰ است، حکم خمس به جای «یک پنجم»، تغییر کرده و «یک دوازدهم» قرار داده شده است و دال بر عفو میزان بین یک پنجم تا یک دوازدهم است. در این روایت تصریح شده است که این حکم، مربوط به فقط یک سال است:
🔸«مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: كَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ قَرَأْتُ أَنَا كِتَابَهُ إِلَيْهِ فِي طَرِيقِ مَكَّةَ قَالَ الَّذِي أَوْجَبْتُ فِي سَنَتِي هَذِهِ وَ هَذِهِ سَنَةُ عِشْرِينَ وَ مِائَتَيْن..... فَهُوَ نِصْفُ السُّدُسِ مِمَّنْ كَانَتْ ضَيْعَتُهُ تَقُومُ بِمَئُونَتِهِ وَ مَنْ كَانَتْ ضَيْعَتُهُ لَا تَقُومُ بِمَئُونَتِهِ فَلَيْسَ عَلَيْهِ نِصْفُ سُدُسٍ وَ لَا غَيْرُ ذَلِكَ» .
🔹اینکه اهل بیت از حق تشریع استفاده کرده باشند، خیلی روشن نیست. در برخی از مسائل، برای جمع بین روایات، تشریع ائمّه به عنوان یک راه حل مطرح شده است ولی راه حل متعیّن نیست. به عنوان مثال، ثبوت خمس در ارباح مکاسب محل بحث است. خمس ارباح مکاسب تا زمان امام صادق ع وجود نداشته است. برخی گفتهاند که این خمس را امام صادق ع جعل نموده است. البته این یکی از راهحلهای این مساله است و راهحل های دیگری نیز در این مورد وجود دارد.
اینکه اهل بیت حکمی را جعل کرده باشند، چندان دلیل روشنی ندارد ولی عکس آن در برخی روایات وارد شده است. یعنی حکمی که وجود دارد را، به جهت برخی شرایط، نفی کرده باشند، که این، حکمی سلطانی در عدم اجرای یک حکم خاص است. برخی روایات مربوط به تحلیل خمس، به روشنی معلوم است که مربوط به یک دوره خاصّ است. تعابیری نظیر «ما أنصفناکم إن کلّفناکم ذلک الیوم» در این روایات وارد شده است. یعنی در این دوره که شرایط سخت است و مالیات و خراج و زکات به اجبار توسط حکومت اخذ میشود، خمس بخشیده شده است. البته برخی عفوها و تحلیلها هم عام است.
🔹 در مجموع جعلها و تشریعات ائمه از این جهت که امام عصر باشند، محدود است.
اصل اولی در روایات ائمّه علیهم السلام آن است که حکم خداوند یا حکم مجعول پیامبر ص را نقل کنند.
📚جلسه خارج فقه زکات
📆 تاریخ ۱۲ / ۷ / ۱۴۰۲
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️با هم تیپ خودت بچرخ!!
🔹عَنْ شِهَابِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَدْ عَرَفْتَ حَالِي وَ سَعَةَ يَدِي وَ تَوَسُّعِي عَلَى إِخْوَانِي فَأَصْحَبُ اَلنَّفَرَ مِنْهُمْ فِي طَرِيقِ مَكَّةَ فَأَتَوَسَّعُ عَلَيْهِمْ قَالَ لاَ تَفْعَلْ يَا شِهَابُ إِنْ بَسَطْتَ وَ بَسَطُوا أَجْحَفْتَ بِهِمْ وَ إِنْ أَمْسَكُوا أَذْلَلْتَهُمْ فَاصْحَبْ نُظَرَاءَكَ .
🔸شهاب بن عبد ربّه گويد:
به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: شما از وضعيّت و ثروت و دستودلبازى من نسبت به برادران دينيم آگاهيد. من با گروهى از آنان در راه حج همسفر مىشوم و در هزينه آنان را يارى مىنمايم.
فرمود: اى شهاب! چنين نكن. زیرا چنانچه تو سفره انداختی و هزينه کردی، اگر آنان نيز ناگزير جبران کنند به آنها اجحاف نمودی، و اگر از جبران خوددارى كنند، آنان را خوار كردی، پس با همسانان خود همراه شو.
📚 الکافي، ج ۴، ص ۲۸۷
@seyyed_hossein_kashfi
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ مخالفت آیت الله آسید ابوالحسن اصفهانی با تحصیل غیر از فقه و اصول در حوزه
🔺 به نقل از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی اعلی الله مقامه
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ مخالفت آیت الله آسید ابوالحسن اصفهانی با تحصیل غیر از فقه و اصول در حوزه 🔺 به نقل از مرحوم آیت ا
🔻نقل همین داستان از مقام معظم رهبری در دیدار با مرحوم آیت الله گلپایگانی :
کانال سید حسین کشفی
🔻نقل همین داستان از مقام معظم رهبری در دیدار با مرحوم آیت الله گلپایگانی :
⚡️مخالفت مرحوم آیت الله سیّد ابوالحسن اصفهانی با تحصیل زبان خارجی طلاب
🔻 حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله:
🔹 مرحوم آقا سیّد حسن تهامی که از شاگردان خوب مرحوم میرزا و همعرض و همقران با آقای خویی و آقای میلانی و ملای حسابیای بود، میگفت که ما ده، دوازده نفر شدیم که اسم آقای خویی و آقای میلانی و مرحوم آسیّد علی مدد قاینی و خودش و چند نفر دیگر را میآورد و بعد از اینکه مرحوم میرزا فوت کرد، چند صباحی دور و بر مرحوم آسیّد ابو الحسن رفتیم و گفتیم که ترتیبی به حوزه داده بشود؛ طلبهها از مسائل جدید مطلع بشوند و احیاناً زبان خارجی بخوانند؛ آن وقتهایی بود که تازه این افکار اروپاییها راه افتاده بود و به همه جا میآمد. ایشان میگفتند که جلسهی اول مرحوم سیّد از حرف ما استقبال کرد؛ اما جلسهی دوم که برای نتیجهگیری رفتیم، به نتیجه نرسیدیم! ایشان میگفتند که بین بیرونی و اندرونیِ سیّد اتاق کوچکی بود که اتاقِ نشستن خود ایشان بود؛ دیدیم در باز شد و درحالیکه عبا روی دوشش نیست و دکمههای قبایش را هم نبسته است پیدا بود که برای نشستن نیامده بود وارد جمع ما شد؛ ما بلند شدیم و احترام کردیم؛ گفت نه، من داخل نمیآیم؛ خواستم همین قدر بدانید که این وجوهاتی که من میدهم، ملک شخصی من است؛ برای اینکه من قبلًا قرض میکنم و شهریه را میدهم؛ بعد که وجوهات میآید، قرضم را ادا میکنم؛ بنابراین آن وقتیکه این شهریه داده میشود، ملک شخصی من است که داده میشود و من راضی نیستم که جز فقه و اصول، طلبه به کار دیگری اشتغال داشته باشد و بخواهد شهریه بگیرد. این را گفت و در را بست و رفت! حالا در این فاصلهی یک هفته، ده روز چه کسی خدمت ایشان رفته بود و چه گفته بود، آدم نمیداند.
🔸 میخواهم عرض بکنم که این قضیه مربوط به پنجاه، شصت سال قبل است؛ اما امروز بحمد اللّه اینطور نیست؛ امروز آقا [آیتالله العظمی گلپایگانی(ره)] که در رأس حوزههای علمیه هستند و بحمد اللّه مقام عالی و شامخی هم دارند، به نظم و ترتیب در حوزه معتقدند. ایشان در لندن برای تبلیغات مرکز دارند؛ اینها خودش افکار نو و تجدد در امور است. ایشان در دستگاهشان کامپیوتر آوردهاند؛ اینها خیلی مغتنم است. در سابق علما با کامپیوتر کاری نداشتند؛ اگر دنبال مطلبی بودند، باید کتابهای زیادی را ورق میزدند؛ کتابهایی که بعضاً نه فهرست داشت و نه حتّی شمارهی صفحه! من کتاب «مسالک» دارم که شمارهی صفحه ندارد!
🔹به نظر من امروز فضلای حوزه اگر حوزه را نظم ندهند، هیچ عذری ندارند. فضلا باید از وجود و از افکار و از حمایت ایشان استفاده کنند و حوزه را درست کنند. این قضیهی آسیّد ابو الحسن، زمانی است که اوج نفوذ مارکسیسم در دنیاست؛ همان زمانی است که آشیخ جواد بلاغی در نجف به تنهایی مشغول رد افکار دهریون و مادّیون بود. بنده اطلاع دارم البته اطلاع شخصی نیست؛ ثبت شده است که جوانان طلبهی نجف؛ کسانی که حتّی از بیوت مهم اهل علم و از بیت صاحب جواهر و امثال اینها برخاسته بودند، به بغداد رفتند و برای سوسیالیستها شعر گفتند! بر آسیّد ابو الحسن که اشکالی وارد نیست او فقیه و مجتهدی بود که تکلیفش را میدانست و برطبق تکلیفش عمل میکرد؛ اشکال شرعی بر او وارد نیست اشکال بر مجرای امور بود؛ امور اینطوری جریان پیدا کرده بود. بله، امروز واقعاً هیچ عذری پذیرفته نیست.
🆔 بیانات در دیدار آیتاللّه العظمی گلپایگانی(ره)
📅 ۱۳۷۰/۱۲/۰۲
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️به احترام یک بانو
🔻مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنِ اَلنَّبِيِّ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ: صَارَ اَلنَّاسُ يَطُوفُونَ حَوْلَ اَلْحِجْرِ ، وَ لاَ يَطُوفُونَ فِيهِ لِأَنَّ (هاجر) أُمَّ إِسْمَاعِيلَ دُفِنَتْ فِي اَلْحِجْرِ ، فَفِيهِ قَبْرُهَا فَطِيفَ كَذَلِكَ لِئَلاَّ يُوطَأَ قَبْرُهَا
🔹 و مردم را عادت بر اين شد كه از بيرون «حجر» طواف ميكردند و در داخل آن طواف بجا نمىآوردند، زيرا كه هاجر مادر اسماعيل در حجر مدفون شده، و قبر او هم اكنون در داخل حجر است، پس طواف را بدين گونه انجام مىدادند تا قبر او پايمال نشود.
📚 من لا يحضره الفقيه، ج ۲، ص۱۹۲
#زن_در_اسلام
#روز_زن
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ دیدار با آیت الله العظمی سیستانی
✍ سید حسین کشفی
🔻امروز _سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ _ توفیق شد همراه والد معظم به محضر مقدس مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته) مشرف شوم.
🔹آیت الله سیستانی بحمدلله کاملاً سرحال و مسلط و مثل همیشه ابتدای به کلام کردند و پس از دعا و قبولی زیارت ، از شناخت خود از بیت کشفی و نیز مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی سخن گفتند.
🔸حقیر خدمت آقا عرض کردم ما خدمت شما آمده ایم تا علاقه و محبت خود را به شما برسانیم و خدمتتان عرض می کنم الحمدلله علما و اساتید حتی مراجع حوزه علمیه قم به آرای شما اعتنا دارند و در دروس خارج فقه و اصول به بررسی آن می پردازند.
🔹فرمودند: من دو سال و نیم (کمتر از سه سال) در حوزه قم نزد آقای بروجردی و آقای حجت و یکی دیگر از آقایان تحصیل کرده ام. آقای بروجردی نظرات قابل توجهی داشتند. در کرمانشاه یکی از علمای آنجا _که تازه از قم آمده بود و بعدها نیز امام جمعه آن جا شد [ ظاهراً مرحوم اشرفی اصفهانی] _ از شدت علاقه به حوزه قم شب ها به سمت قم می خوابید.
من علاقمندم که خدمتی به حوزه قم انجام دهم.
سلام من را به همه اساتید و علمای حوزه قم برسانید.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ دیدار با آیت الله العظمی سیستانی ✍ سید حسین کشفی 🔻امروز _سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ _ توفیق شد همراه وا
🔻به مناسبت گزارش دیدار با آیت الله العظمی سیستانی ، مکتوبی از حضرت استاد حاج آقا جواد شبیری را که چندی پیش نگاشتند را به اشتراک میگذارم
⚡️داعش و عراق
🔻 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته):
🔹قبل از کرونا دو سفر در ایام اربعین توفیق پیادهروی اربعین دست داد .
در این دو سفر دیدار با آیت الله سیستانی نیز نصیب گردید .
ایشان در هر دو سفر درباره ماجرای داعش در عراق سخن گفتند که چکیده فرمایش ایشان این بود که هنگامی که داعش با شعار «نحن القادمون» به بغداد نزدیک میشد، سفارت آمریکا در بغداد با وجود هم پیمانی نظامی عراق و آمریکا، اعلام کرد که تنها مسئولیت امنیت سفارت آمریکا در بغداد تا فرودگاه بغداد را به عهده میگیرد!
ولی به برکت حضرت امیر (علیه السلام)، دو سطر فتوایی که به تاسیس حشد الشعبی انجامید، چنان اثری یافت که در اندک زمانی دو میلیون نفر عضو آن شدند.
از سوی دیگر با حملهور شدن داعش به اهدافی در اروپا، آمریکا و کشورهای اروپا دست از حمایت داعش برداشتند، در نتیجه حشد الشعبی توانست داعش را شکست دهد.
🔸آیت الله سیستانی در آغاز صحبت خود از تاثیر پرهیز ایشان از گرفتن وجوهات شرعیه عراق، در مؤثر واقع شدن فتوای ایشان در تاسیس حشد الشعبی سخن گفتند.
آیت الله سیستانی دغدغه جدی خود را برای حفظ مادی و بویژه معنوی خانواده شهدای حشد ابراز داشتند.
ادام الله ظلاله علی رؤوس المسلمین.
@seyyed_hossein_kashfi
12.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ کلید باران
🔻مرحوم آیتالله حاج آقا نصرالله شاه آبادی:
🔹یکی دو روز همه با هم این نماز استغفار را بخوانند، یقیناً باران می آید من این را تجربه کرده ام. من احتمال قوی می دهم هنوز سر از سجده بر نداشته اید باران خواهد آمد چون قول خداست.
@seyyed_hossein_kashfi