eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1.3هزار دنبال‌کننده
224 عکس
80 ویدیو
199 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi 🔻کانال دروس رجال و حدیث: https://eitaa.com/hadiskhani_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ حرص به مال و جاه انسان را از ديدن حقائق كور مى كند 🔻 مرجع عالیقدر شیعه، آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله 🔹يكى از امورى كه در خطاى انسان، تأثير دارد، حبّ نفس و هواهاى نفسانى است.. متأسفانه ما گرفتار هستيم و در اين مسأله، شيطان خيلى قوى به سراغ ما مى آيد. ما اگر بتوانيم خودمان را خيلى محكم نگه داريم، حداكثر بر خلاف رضايت خدا و پيغمبر ص فتوا نمى دهيم. ولى اگر ميل انسان، به يك طرف برود، آدم بايد خودش را خيلى محكم نگه دارد تا مطابق ميل خود، نظر يا فتوى ندهد. 🔸 من قبلا هم عرض كرده بودم كه در سخنرانى هاى مرحوم راشد ديدم و افواهاً هم شنيده بودم كه: وقتى علامه حلّى در نهايت به اين نظر مى رسند كه بر خلاف مشهور علماى قبل از ايشان، آب چاه معتصم است و نجس نمى شود، با خودشان مى گويد: نكند كه اين نظر ما به خاطر اين باشد كه چاه منزل خودم را پاك بدانم و به زحمت نيوفتم و اين ميل و علاقه من را به اين فتوا كشانده باشد؟ فلذا دستور مى دهد كه چاه منزل ايشان را پر كنند و سپس دوباره شروع به بررسى ادله مى كند. 🔹بنابراين اگر حرص به مال و جاه و زن و اولاد و عشيره، از متعارف بيشتر باشد، انسان را از ديدن حقائق كور مى كند. حبّ الشىء يعمى و يصمّ. غير از معصوم، همه انسان ها فى الجمله، هوى و اشتباه دارند. آن عصمت است كه جلوى هوى را مى گيرد. فلذا حجّيت دائر مدار اين است كه هواى نفس شخص، از متعارف بيشتر نباشد... خلاصه آنكه به نظر ما از شروط مرجع تقليد آن است كه حرص و هوى و اشتباه او غير متعارف نباشد. در رساله هم اين مطلب را ذكر كرده ايم. 📚 خارج اصول، ج۱، ص۲۰۷. @seyyed_hossein_kashfi
16.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️با وجود نیاز فقرا، هزینه کردن برای زیارت چه توجیهی دارد؟ 🔻 پاسخ استاد مطهری را می شنوید @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ لزوم تبحّر برای حدس تصحیفات و تحریفات در متون روایی 🔻استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته 🔹در بحث فلسفه‌ علم، یکی از توانایی‌های نظریه‌ علمی را، قدرت پیش‌بینی می‌دانند. در بحث تصحیف و تحریف نیز قدرت پیش‌بینی سقط، اهمّیت زیادی در کشف آن دارد و این قدرت برای آشنایان به اسناد و تصحیفات و تحریفات، در مرتبه‌ بالایی وجود دارد. 🔸 به تناسب، ذکر این مطلب سودمند است که زمانی از حاج آقای والد درباره‌ی معنای «حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى‏» در زیارت جامعه‌ کبیره سؤال کردم. ایشان فرمودند: باید در این‌جا بین نسخه بدل و نسخه اصلی جمع شده باشد، زیرا در مقابل آخرت، گاه دنیا قرار گرفته و گاه اولی قرار می‌گیرد. برای روشن شدن این امر، باید تمام نسخ موجود از جامعه‌ کبیره را مشاهده کرد. 🔹 بنده با مراجعه به نسخ زیارت، مشاهده کردم که «حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى‏» نقل کتاب من لا یحضر الفقیه است ولی در عیون اخبار الرضا علیه‌السلام «حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى‏» است و دنیا در آن وجود ندارد.(۱) 🔸هر چند در اصطلاحات قرآنی، در مقابل آخرت، گاهی اولی قرار می‌گیرد، امّا در استعمالات متأخّر، مانند استعمالات روایی، به طور متعارف در مقابل آخرت، دنیا قرار می‌گیرد، و همین باعث می‌شود ناسخ با دیدن کلمه‌ی آخرت، به دنیا منتقل شده و دنیا را بنویسد، یا در حاشیه، اولی به دنیا تفسیر شده باشد و در نسخ بعدی، این تفسیر به گمان حذف شدن، به متن اصلی منتقل شده باشد. 🔹 برای حاج آقای والد که به نسخ آشنایی دارند، در نگاه اوّل، حدس و گمان به تحریف ایجاد شد و اگر کسی غیر از ایشان بود، شاید برای او حدس هم تحقّق پیدا نمی‌کرد. ............................ ۱. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲، ص۶۱۰؛ عیون أخبار الرضا علیه‌السلام: ج۲، ص۲۷۳. 📚درس خارج اصول، تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ @madras_emb @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ لزوم تبحّر برای حدس تصحیفات و تحریفات در متون روایی 🔻استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دا
⚡️ حدس تصحیفات/ ۲ 🔻 استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته: 🔹مرحوم آقای بیگدلی بسیار علم دوست بود و در اشکالات علمی دنبال کننده . یک وقت از آیه الله والد این سؤال را پرسید: که چطور در دعای جوشن کبیر عبارت" یا من لم یتخذ صاحبة و لا ولدا" در فقره ۶۲ و ۸۴ تکرار شده است . آیه الله والد فرمودند: اول ببینیم آیا همه نسخ به همین شکل است ؟ نسخه مفاتیح خط طاهر خوش نویس را که مراجعه کردیم ، در فقره ۶۲ در بالای صاحبة و لا ولدا علامت "‌خ‌" گذاشته بود که معنای آن این بود که در برخی نسخه ها عبارت "لم یتخذ ولدا" است. آیه الله والد در حاشیه نسخه خود از مفاتیح تذکر دادند که همین نسخه صحیح است . 🔸این نکته را در تایید این سخن بیفزایم که ظاهرا عبارت دو فقره دعای جوشن کبیر از دو آیه قران گرفته شده : ۱. آیه ۱۱۱ سوره اسراء : "و قل الحمد لله الذی لم یتخذ ولدا ..." و نظیر آن آیه ۹۱ سوره مؤمنون: "ما اتخذ الله من ولد" ۲.آیه ۳ سوره جن :"و انه تعالی جدنا ما اتخذ صاحبة و لا ولدا" @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ لزوم تبحّر برای حدس تصحیفات و تحریفات در متون روایی 🔻استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دا
⚡️اصل در عبارات دشوار نادرستی نسخه است 🔻بیانی دیگر از استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته، درباره این مطلب: 🔹در زيارت جامعه كبيره مي‌خوانیم : و حجج الله علی اهل الدنیا و الاخرة و الاولى. از آیه الله والد _مد ظلّه _پرسیدم : مراد از این فقره و فرق دنیا و اولی چیست؟ بدون درنگ فرمودند : شاید الدنیا و الاولی یکی محرّف از دیگری باشد و جمع بین نسخه صحیح و نسخه محرّف رخ نموده باشد. مراجعه کن، ببین، نقل‌های دیگر حدیث هم به همین شکل است ؟ من به عیون اخبار الرضا علیه السلام مراجعه کردم ، دیدم کلمه "الدنیا" را ندارد ، و احتمال ایشان تثبیت شد.. 🔸گفتنی است که این برخورد ایشان برخاسته از قاعده مهمی است که ایشان از مرحوم جد آیه الله حاج سید احمد زنجانی _قدّس سرّه_ نقل می‌فرمودند که وقتی در معنا کردن عبارتی به دشواری افتادی اول ببین آیا نسخه عبارت صحیح است یا خیر؟ بعد از اطمینان از صحّت نسخه ، در صدد معنا کردن عبارت برای ، چرا که اصل در این گونه موارد نادرستی نسخه است . 🔹راقم سطور در مقاله درنگی در واژه" تنقبت" در زیارت عاشورا که در مجله علوم حدیث چاپ شده به تفصیل درباره قاعده پیش‌گفته در کلام آیت الله جد سخن گفته است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ بهترین مدرّس 🔻مرحوم آیةالله حاج آقا نصرالله شاه آبادی 🔹در آن زمان در حوزۀ نجف، دروس بزرگان، بسیار منظّم و پر جمعیت بود. در میان آنها دو یا سه درس شاخص وجود داشت كه پرطرفدارترین آنها _ فقهاً و اصولاً _ درس آیةاللــه خویی بود و مدار دروسِ حوزۀ نجف، درس ایشان بود، یعنی اگر ایشان درس را تعطیل می‌كردند، بقیۀ دروس نیز تعطیل می‌شد و اگر ایشان شروع می‌كردند، بقیۀ درس‌ها هم آغاز می‌شد. 🔸در مجموع آیةاللــه خویی را بهترین مدرّس یافتم. چون هم بیانشان بسیار سلیس و خوب بود و هم از نظر علمی، در سطح بالایی قرار داشت. 🔹خصوصیت ممتاز درس آیةاللــه خویی این بود كه مطالب ایشان بسیار دسته‌بندی شده بود. در درس اصول به نظریات استادشان میرزای نائینی و آشیخ محمد حسین غروی اصفهانی و در مكاسب به حاشیۀ میرزا علی ایروانی عنایت ویژه داشت. درس ایشان نیم ساعت بود و بعد از اتمام درس، به اشكالات طلاب پاسخ می‌داد. 📚 حدیث نصر، ص۳۵۷ و ۳۷۳ ⬅️ ۸ صفر ، سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر مرحوم آیة الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خویی رضوان الله علیه 🔰تصویر نقاشی شده معظم له توسط حجة الاسلام و المسلمین سید علی کشفی، تکنیک سیاه قلم @seyyed_hossein_kashfi
⚡️تأثیر همسر در سرنوشت انسان 🔻آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله: 🔹همسر در سرنوشت انسان خیلی خیلی مؤثر است. والده ما در سرنوشت حاج آقای ما خیلی مؤثر بود. همسر من در سرنوشت من خیلی مؤثر بوده است. همسر مرحوم آقای طباطبایی هم همین جور بود. ایشان با والده ما مربوط بود. رفیق بودند. خیال میکنم با خانواده ما هم مربوط بودند. همسر اگر موافق باشد، خیلی مؤثر است. 📚 جرعه ای از دریا، ج۱، ص۶۰۳. ◾️انا لله و انا الیه راجعون ارتحال علویه مجلله سرکار خانم هاشمی، همسر مومنه و وفادار آیة الله العظمی شبیری زنجانی را به آن مرجع عالیقدر و فرزندان مکرم و نوادگان و همه وابستگان نسبی و سببی تسلیت عرض می کنم. خداوند این بانوی مجلله را با جده اش فاطمه زهرا سلام الله علیها محشور نماید و سایه پر مهر آیةالله العظمی شبیری زنجانی را مستدام بدارد. سید حسین کشفی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️پیاده روی برای زیارت امام حسین اصالت دارد و یکی از مناسک مورد تاکید است. 🔻آن چه از روایات استفاده می شود آن است که اهل بیت هم بر اصل زیارت سیدالشهدا و هم بر پیاده رویِ زیارت آن حضرت تاکید و تشویق فراوان نموده اند. 🔹 سنت پیاده روی حج در زمان پیامبر سنّت پیاده روی از زمان پیامبر اعظم در موضوع حج مورد تاکید و اهتمام شارع و متشرعه بود تا جایی که اکثر افرادی که در خدمت پیامبر از مدینه به حج مشرف شدند پیاده بودند. (وَ لَقَدْ كَانَ أَكْثَرُ مَنْ حَجَّ مَعَ النَّبِيِّ ص مُشَاةً، تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۱) 🔸سیره اهل بیت در حج پیاده این سنت توسط اهل بیت به صورت جدی تر پیگیری شد. امام مجتبی بیست سفر با پای پیاده در حالی که محامل در کنار ایشان بود، به حج مشرف شدند. (وَ حَجَّ [الحسن بن علی ع] عِشْرِينَ حَجَّةً مَاشِياً عَلَى قَدَمَيْهِ، تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۱. كَانَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع يَحُجُّ مَاشِياً وَ تُسَاقُ مَعَهُ الْمَحَامِلُ وَ الرِّحَالُ، الکافي، ج۴، ص۴۵۶) همچنین گزارشات مشابهی درباره سفر حج پیاده امام حسین و امام سجاد (علیهماالسلام) نیز نقل گردیده است. (وَ كَانَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع يَمْشِي إِلَى الْحَجِّ وَ دَابَّتُهُ تُقَادُ وَرَاءَهُ؛ المحاسن، ج۱، ص۷۰. حَجَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَاشِياً فَسَارَ عِشْرِينَ يَوْماً مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ، الإرشاد، ج۲، ص۱۴۴.) 🔹 سنت پیاده روی حج نزد اصحاب ائمه موضوع افضیلت حج پیاده بر سواره، از مسائلی مورد توجه متشرعه در آن زمان بود و اصحاب امام صادق مکرر از این موضوع می پرسیدند، و امام صادق نیز اصحاب را به حج پیاده تشویق می نمودند تا جایی که شیخ طوسی در این باره گوید: روایات بسیاری در تشویق به حج پیاده نقل گردیده است. (قَدْ رُوِيَتْ أَخْبَارٌ كَثِيرَةٌ فِي الْحَثِّ عَلَى الْحَجِّ مَاشِيا، تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۱) 🔸همچنین شیخ طوسی به سند صحیح از هشام بن سالم نقل می کنند که گوید: دَخَلْنَا عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَا وَ عَنْبَسَةُ بْنُ مُصْعَبٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا فَقُلْنَا جَعَلَنَا اللَّهُ فِدَاكَ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ الْمَشْيُ أَوِ الرُّكُوبُ فَقَالَ مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الْمَشْيِ الْحَدِيثَ (تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۳) هشام بن سالم گوید: من و عنبسه و عده ای از اصحاب بر امام صادق وارد شدیم و به حضرت گفتیم: خداوند ما را فدای شما قرار دهد، کدامیک فضلیت بیشتری دارد، (حج) پیاده یا سواره؟ امام صادق فرمود: خداوند با چيزى بهتر از پياده رفتن پرستش نشده است. ⬅️ صدور روایات زیارت پیاده در این فصای تاریخی در چنین فضای تاریخی که مساله پیاده روی برای حج خانه خدا مورد اهتمام اصحاب ائمه بوده، بعد از شهادت سیدالشهداء، اهل بیت روایات بسیاری در باب فضیلت پیاده روی برای زیارت امام حسین بیان نموده اند که به روشنی بر ارزش اصالی پیاده روی برای زیارت سید الشهداء ع دلالت دارد. به عنوان شاهد این مدعا دو حدیث از احادیث فضیلت پیاده روی زیارت امام حسین علیه السلام ذکر می شود: ◾️حدیث اول: هر قدم هزار حسنه! ابن قولویه قمی در کتاب کامل‌الزیارات ص۱۳۳ از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمودند: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ فَإِذَا أَتَيْتَ الْفُرَاتَ فَاغْتَسِلْ وَ عَلِّقْ نَعْلَيْكَ وَ امْشِ حَافِياً وَ امْشِ مَشْيَ الْعَبْدِ الذَّلِيلِ فَإِذَا أَتَيْتَ بَابَ الْحَائِرِ فَكَبِّرْ أَرْبَعاً ثُمَّ امْشِ قَلِيلًا ثُمَّ كَبِّرْ أَرْبَعاً ثُمَّ ائْتِ رَأْسَهُ فَقِفْ عَلَيْهِ فَكَبِّرْ أَرْبَعاً وَ صَلِّ عِنْدَهُ وَ سَلِ اللَّهَ حَاجَتَكَ. كسى كه پياده به زيارت قبر حضرت امام حسين (عليه السّلام) برود خداوند متعال به هر قدمى كه بر میدارد هزار حسنه برايش ثبت و هزار گناه از وى محو میفرمايد و هزار درجه مرتبه‏ اش را بالا میبرد سپس فرمودند: وقتى به فرات وارد شدى ابتداء غسل كن و كفش‏هايت را آويزان نما و پاى برهنه راه برو و مانند بنده ذليل راه برو و وقتى به درب حائر رسيدى چهار مرتبه تكبير بگو سپس اندكى حركت كن باز چهار بار تكبير گفته بعد به طرف بالاى سر حضرت برو و در آنجا بايست و سپس چهار مرتبه تكبير بگو و نزد قبر نماز بخوان و از خداوند متعال حاجت خود را بخواه‏. ◽️حدیث دوم: ثواب آزاد كردن بنده‏ اى از اولاد حضرت اسماعيل!
ابن قولویه قمی در کتاب کامل‌الزیارات ص۱۳۴ از امام صادق ع نقل می کند که فرمودند: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ وَ بِكُلِّ قَدَمٍ يَرْفَعُهَا وَ يَضَعُهَا عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ. كسى كه پياده به زيارت قبر حضرت امام حسين ع برود خداوند متعال به هر گامى كه برداشته و به هر قدمى كه از زمين بلند نموده و بر آن نهاده ثواب آزاد كردن بنده‏اى از اولاد حضرت اسماعيل را مى‏ دهد. 🔺نتیجه نتیجه آن که پیاده روی برای زیارت امام حسین سنتی اصیل و از شعائر و مناسک دینی مورد اهتمام شارع است. به همین جهت مراجع و بزرگانی چون محدث نوری و آیة الله العظمی سید محمود شاهرودی و دیگر اعلام حوزه علمیه نجف اشرف از دیرباز به این سنت اهتمام ویژه ای داشته اند. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️«محدث نوری» احیاگر سنت پیاده‌روی زیارت سیدالشهداء 🔻 زیارت حضرت سیدالشهداء با پای پیاده از سنت های اصیل است که در روایات مورد تأکید واقع شده و لذا در زمان شیخ انصاری (م۱۲۸۱ق) از بزرگترین شعایر محسوب می شده است. اما بعد از زمان شیخ انصاری مدتی این سنت ترک میشود و تنها کسانی پیاده کربلا می‌رفتند که امکان مالی نداشتند، لذا زیارت پیاده وهن‌آمیز بود. 🔹 اما مرحوم محدث نوری (م۱۳۲۰ق) به احیاء سنت پیاده روی مبادرت ورزید و هر ساله کاروان عظیمی از علما با پرچم و علم و کتل فراهم آورد و لذا مجددا این پیاده‌روی شکوه ویژه‌ای یافت. 🔸مرحوم علامه شیخ آقابزرگ تهرانی که خود در این پیاده روی همراه با مرحوم محدث نوری بوده گزارش دقیق و خواندنی در این باره در نقباءالبشر دارد که در ذیل ملاحظه گردد: 🔹 «و مما سنّه في تلك الاعوام: زيارة سيد الشهداء مشيا على الاقدام، فقد كان ذلك فى عصر الشيخ الانصاري من سنن الاخيار و اعظم الشعائر؛ لكن ترك في الاخير و صار من علائم الفقر و خصائص الادنون من الناس، فكان العازم على ذلك يتخفى عن الناس لما في ذلك من الذل و العار، فلما رأى شيخنا ضعف هذا الامر اهتم له و التزمه فكان فى خصوص زيارة عيد الاضحى يكتري بعض الدواب لحمل الاثقال و الامتعة و يمشي هو و صحبه، لكنه لضعف مزاجه لا يستطيع قطع المسافة من النجف الى كربلا بمبيت ليلة كما هو المرسوم عند اهله؛ بل يقضي في الطريق ثلاث ليال يبيت الاولى فى (المصلى) و الثانية في (خان النصف) و الثالثة فى (خان النخيلة) فيصل كربلا فى الرابعة و يكون مشيه كل يوم ربع الطريق نصفه صبحا و نصفه عصرا، و يستريح وسط‍‌ الطريق لاداء الفريضة و تناول الغذاء في ظلال خيمة يحملها معه، و في السنة الثانية و الثالثة زادت رغبة الناس و الصلحاء بالامر و ذهب ما كان فى ذلك من الاهانة و الذل الى ان صار عدد الخيم في بعض السنين ازيد من ثلاثين لكل واحدة بين العشرين و الثلاثين نفرا» 📚نقباءالبشر، ج۲، ص۵۴۷. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ سید بحرالعلوم و پیاده روی نجف به کربلا 🔻مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای دام ظله 🔹خاطره
⚡️از ضعف بهر جا که نشستیم وطن شد 🔻 جریان پیاده روی سید بحرالعلوم در مسیر کربلا را پیشتر به نقل از مقام معظم رهبری ذکر کردیم. اکنون متن کامل آن را از کتاب معارف الرجال ملاحظه کنید. 🔹زوار عزیز در هر موکبی استراحت کردید و توان ادامه دادن راه را نداشتید، با یادآوری این داستان دعاگوی بنده حقیر هم باشید: 🔸و جاء في دوحة الانوار ، أن السيد بحرالعلوم الطباطبائي سافر من النجف إلى كربلا لزيارة الحسين ع، و معه جمع من الأدباء و علماء عصره فلما وصل احد المنازل استراح ساعة من التعب ثم كلف بالسير لضيق وقت الزيارة فلم يقدر على الالتحاق برفاقه و كان نحيف الجسم فتمثل بهذا البيت الفارسي قوله: از ضعف بهر جا که نشستیم وطن شد وز گریه ز هر جا که گذشتیم چمن شد 1⃣ تعریب سید بحرالعلوم و عربه السيد بحر العلوم و اقترح على اخوانه تعريبه فقال السيد: صار لي من فرط ضعفى وطن في كل وادي ودموعي صيرت لي بقعة في كل نادي 2⃣ تعریب سید احمد عطار وعربه المترجم له [ السید احمد العطار] بقوله: انى حللت محلا صار لي وطنا من فرط ما بي من ضعف و من وهن وما مررت على ارض مصردة إلا غدت روضة من دمعى الهتن 3⃣ تعریب شیخ مرتضی کاشف الغطاء وعربه السيد [الشیخ] مرتضى [کاشف الغطاء] بقوله: و من تضاعف ضعفى منزلي وطني و من عيون عيوني منزلي خضل ونسب هذا التعريب الى المحقق الشيخ أسد الله بن الحاج اسماعيل التستري صاحب المقابيس ، و عربه الشيخ ملا كاظم الازري و السيد صادق الفحام و السيد ابراهيم العطار وغيرهم. 📚 معارف الرجال، ج۱ ص۶۴. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ با اینکه نابینا بود، تمام چاله‌های مسیر را می‌دانست 🔻 مرحوم آیة الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی 🔹در نجف رسم بود كه در ایام زیارتی مخصوص حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام _ مثل: اربعین، نیمه شعبان و عرفه‌_ پیاده به سمت كربلا می‌رفتند. این پیاده روی دو تا خاصیت داشت: یكی درك ثواب زیارت امام حسین علیه‌السلام بود و دوم برای طلبه‌ها تفریح بود. دو راه هم وجود داشت: یك راه خشكی كه حدوداً ۱۲ فرسخ بود و بعضی یك شبانه روز از نجف به كربلا می‌رسیدند. دیگری مسیر كنار شط كه ۱۶ فرسخ بود و حدود سه روز پیاده طول می‌كشید. 🔸بعضی از رفقا كه در پیاده روی سرعت داشتند، علاوه بر ایام خاص زیارتی، در سایر ایام هم پیاده به كربلا مشرّف می‌شدند. آسید محمد لواسانی _ كه بعدها در مدینه ساكن شد _ و آسید حسن نوری بروجردی، نماز صبح را می‌خواندند و از راه خشكی حركت می‌كردند و مغرب در كربلا بودند. 🔹در مدرسۀ بخارایی شیخ نابینایی بود كه در درس مرحوم آقای آسید محمد روحانی هم شركت می‌كرد. او با اینکه نابینا بود، راهنمای طلبه‌ها در مسیر كربلا بود و تمام چاله‌های مسیر را می‌دانست. 📚 حدیث نصر، ص۳۶۶. @seyyed_hossein_kashfi