2024_07_11_16_44_09.mp3
37.12M
🔺سخنرانی روز پنجم محرم ۱۴۴۶/ هیات حسن جان اهواز/ موضوع:
عزت نفس؛ محور فضایل اخلاقی امام حسین علیه السلام
▪️عزت نفس و کتمان گرفتاریها در بیان امیرالمومنین
▪️مرز باریک بین عزت نفس و تکبر
▪️تواضع؛ میوه شیرین عزت نفس
▪️آیه نفی سبیل و عزت جامعه اسلامی
▪️امام خمینی و تولید عزت برای جامعه اسلامی
▪️امام خمینی و عزتش، جایگزین شاه و ذلتش
▪️عزت آفرینی برای جامعه اسلامی؛ آرمان حکومت مهدوی
🔺کانال شخصی سید علیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
زندگی گر هزارباره بُوَد
بار دیگر تو، بار دیگر تو...
کسی چه میداند؛ شاید فروغ این بیت را از زبان زهیر به اباعبدالله گفته باشد در شب عاشورا:
به خدا قسم، در راه تو من دوست دارم کشته شوم و زنده شوم و باز کشته شوم تا هزار بار
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
هدایت شده از مرکز هنر و رسانه بارقه
#لوح
🏴زنجیرزنِ داغ تو سرتاسرِ ایران...
طراحی گرافیک: سعید روئین تن
شعار: محمد متین کریمی
تهیه شده در مرکز هنر و رسانه بارقه
@bareghehmedia
4_5814604081980773704.mp3
25.31M
🔺سخنرانی روز عاشورا با موضوع:
امام حسین و ابتلائات الهی
🕌مسجد خاتم الانبیاء اهواز
🔺کانال شخصی سید علیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
4_5814604081980773705.mp3
26.04M
🔺سخنرانی با موضوع:
تحلیل معرفتی قیام سیدالشهدا بر اساس تنزیل و تاویل آیه ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره آل عمران - جلسه اول
🔺کانال شخصی سید علیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
4_6021386197274727490.mp3
23.04M
🔺سخنرانی با موضوع:
تحلیل معرفتی قیام سیدالشهدا بر اساس تنزیل و تاویل آیه ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره آل عمران - جلسه دوم
🔺کانال شخصی سید علیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
4_5814604081980773706.mp3
35.51M
🔺سخنرانی با موضوع:
تحلیل معرفتی قیام سیدالشهدا بر اساس تنزیل و تاویل آیه ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره آل عمران - جلسه سوم
🔺کانال شخصی سید علیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
4_6021386197274727489.mp3
30.64M
🔺سخنرانی با موضوع:
تحلیل معرفتی قیام سیدالشهدا بر اساس تنزیل و تاویل آیه ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره آل عمران - جلسه چهارم
🔺کانال شخصی سید علیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
4_5814604081980773707.mp3
33.77M
🔺سخنرانی با موضوع:
تحلیل معرفتی قیام سیدالشهدا بر اساس تنزیل و تاویل آیه ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره آل عمران - جلسه پنجم (آخر)
🔺کانال شخصی سید علیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
2021_12_23_20_06_47.mp3
24.73M
🔺قرائت کامل دعای کمیل با صدای آسمانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی رضوان الله علیه
▪️این صوت که خیلی اتفاقی در حافظه گوشی ام پیدا شد، مربوط به آخرین سال حیات ایشان در دنیاست؛ دی ماه ۱۴۰۰؛ در برنامه یادبود عملیات کربلای ۴ و بزرگداشت شهیدسیدمرتضی شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
شادی، تابعی از اوضاع و احوال ما نیست؛
تابعی از نگرش ما به زندگی است.
#درنگ
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
🏴ادب مواجهه با شکست در قرآن کریم🏴
خدای متعال در آیه ۱۰۴ سوره نساء میفرماید:
"وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً"
▪️در تعقيب دشمن سستى نكنيد؛ اگر شما رنج مىكشيد، همانا آنان نيز همان گونه كه شما رنج مىبريد رنج مىبرند؛ در حالى كه شما به خداوند اميد داريد اما آنان اميدی به خدا ندارند؛ و خداوند دانا و حكيم است.▪️
🔺شیخ طبرسی در جلد ۳ مجمع البیان در شان نزول این آیه به نقل از ابن عباس و عكرمه مینویسد: اين آيه درباره اهل احد نازل گرديده، هنگامى كه بر سر مسلمين آنچه نبايد برسد، رسيده بود. (مسلمانان متحمل شکست سنگینی شده بودند)
پيامبر بالاى كوه رفت و ابوسفيان آمد و گفت:
"يا محمّد! يوم لنا و يوم لكم"
يعنى يك روز نوبت ما بوده و يك روز هم نوبت شما است!
رسول اکرم صلى الله عليه و آله فرمود تا جواب او را بدهند.
مسلمين گفتند: اى ابوسفيان، كشته هاى ما در بهشت هستند و كشته هاى شما در دوزخ؛ و این دو با هم برابر نيستند.
#اسماعیل_هنیه
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
چه عروسی است؛ چه دردانه عروسی ست شهادت
تور انداخته تا این همه داماد بگیرد..
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
sokanrany.mp3
20.96M
🔺سخنرانی با موضوع:
آسیب شناسی ارتباط با اهل بیت علیهم السلام
▪️هیات جوادالائمه مسجد آیت الله شفیعی
🔺کانال شخصی سید علیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حاج قاسم سلیمانی: در هر ارتقایی و ارتفاعی که انسان پیدا میکند؛ اگر در آن انکسار وجود نداشته باشد، خودشکستگی وجود نداشته باشد...
این تکبر و غرور و نخوت و طاغوت را درست میکند.
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
4_5929545550079724356.mp3
30.62M
▪️سخنرانی با موضوع:
تحلیل صلح امام حسن علیه السلام
بر اساس آیه ۷۷ سوره نساء
🔺کانال شخصی سید علیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
هدایت شده از شعر و کودکی
#شعر_و_کودکی
بریم کربلا آرامش بگیریم
زهرا سادات/ چهار و نیم ساله
@sherokoodaki
🔸هرچه روزگار به طول بینجامد، من که از محبت تو دست برنمیدارم.
هرچه هم که عمرها طولانی شود، جز یقین و اعتماد در دلم نخواهی دید.
بلکه منتظر ظهور خواهم بود و چشم انتظار لحظه جهاد در کنار تو.
تا آنجا که خودم، اموالم، خانواده ام و همه اهلم و هر نعمتی که در اختیار دارم را در اختیار تو بگذارم و فدای تو کنم:
فلو تَطاوَلَتِ الدُّهُورُ وتمادَتِ الاَعمارُ لَم اَزدَد فيکَ اِلاّ يقيناً ولک اِلاّ حُبّاً وعَلَيکَ اِلاّ مُتکِلاً ومُعتَمداً ولِظُهُورِکَ اِلاّ مُتَوَقِّعاً ومُنتَظِراً ولِجهادي بَينَ يَدَيکَ مُتَرَقِّباً فاَبذُلُ نَفسي ومالي ووَلدي واَهلي وجَميعَ ما خَولَني رَبّي بَينَ يَدَيکَ وَالتصَرُّفِ بَينَ اَمرِکَ ونَهيِکَ.
🔺برداشتی از زیارت امام زمان در سرداب مقدس
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
▪️امروز ناگهان این منظره در یکی از ورودی های منتهی به ضریح مطهر سیدالشهدا علیه السلام توجهم را جلب کرد: آثار گلوله در نزدیکترین دیوارها به ضریح مطهر اباعبدالله الحسین علیه السلام.
ماجرا از این قرار است که:
صدامیان در جریان انتفاضه ی شعبانیه عراق، در آن شیعه کشی بزرگ، دایره جنایت خود را آنقدر توسعه دادند که وارد حرم سیدالشهدا شدند؛ زائران را به رگبار بستند و با رد شدن از پیکرهای شهدا اشیاء گرانبهای داخل حرم را غارت کردند.
فرمانده ی این عملیات، حسین کامل، داماد صدام بود.
او وقتی حرم سیدالشهدا و زائران ایشان را به رگبار بست، خطاب به امام حسین گفت:
«من حسین هستم و تو هم حسین هستی. ببینیم کی زودتر دیگری را از بین میبرد!»
بله!
چرخ روزگار چرخید و معلوم شد آن که میماند کیست!
اما آنچه مهم است این است که ما بدانیم زیارت سیدالشهدا چه تاریخ سخت و پرفراز و نشیبی داشته و ما امروز چه راحت به زیارت میرویم و سر چه سفره ای نشسته ایم.
مهم است بدانیم چه کسانی فقط حرف شعائر را زدند و چه کسانی پای احیاء شعائر هزینه دادند و خون دادند.
مهم است فرق گفتمان مقاومت اسلامی و گفتمان عافیت طلبی و بی تفاوتی را بدانیم.
جای حاج قاسم خالی
جای شهید تقوی فر خالی
جای آقای رییسی عزیز خالی
جای امام عزیز و همه شهدایی که خونشان راه زیارت آسان ما را باز کرد، خالی.
سر آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی به سلامت.
▪️توضیح عکس اول در متن آمده است.
عکس دوم و سوم نیز تصاویر مربوط به مورد اصابت قرار گرفتن گنبد حرم با تانک است.
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
کتاب "مردخدا" که به تازگی در ۱۹۳ صفحه پیرامون زندگی و زعامت آیت الله سیستانی منتشر شده از خوشخوانترین و واقع بینانه ترین کتبی است که آن را به تازگی مطالعه کردم.
چرا خوشخوان است؟
چون آنقدر روان و با جاذبه نوشته شده که یک نفس میتوان آن را خواند.
چرا واقع بینانه است؟
چون در عین ترسیم عظمت مقام مرجعیت اعلای عراق و فعالیت های ایشان، تنگناها و شرایط عملکردی ایشان را نیز به تصویر کشیده و بررسی دقیقی از تحولات سه دهه اخیر عراق را به دست میدهد.
نویسنده کتاب آقای سجادجیاد، از محققان دانشگاه بغداد است و آقای امیرحسین مهدی زاده مترجم آن.
سطور زیر چکیده ای بسیار فشرده از متن کتاب است.👇👇👇
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
صفحه اول
▪️شخصیت آیت الله سیستانی سازندۀ بخش مهمی از شیوه برخورد او با سیاست است. شخصیت سیاسی وی بر اساس تجربیاتش تا پیش از سال ۱۳۷۰ شکل گرفت اما او حتی از دوران جوانی هم به فردی زاهد گوشه نشین و اهل تحقیق معروف بود.
او اغلب از زندگی اجتماعی حوزه دوری می کرد و از به عهده گرفتن نقش رهبری پرهیز داشت.
مرجعیت او بسیار غیر معمول بود؛ از این جهت که شیعیان او را در زمان انتخابش به مرجعیت چندان نمیشناختند.
او تقریباً در تمام مدت تصدی خود به مرجعیت به طور علنی تدریس نکرده و آثارش را در فقه جدا از برخی تقریرات شاگردانش منتشر ننموده است.
آیت الله سیستانی برونگرا نیست.
درگیر رویدادهای عمومی نمی شود و دسترسی به او بسیار محدود است.
همه این خصوصیات گویای تفاوت او با اسلافش است.
به نظر میرسد سبک متفاوت وی مانع صعودش به مقام مرجعیت نشده است. این سبک البته ممکن است منحصر به خود او باشد .
بعید است که نسلهای بعدی مراجع به همین شکل ارتقاء پیدا کنند.
▪️رویکرد آیت الله سیستانی به سیاست قبل از سال ۱۳۸۲ ( سال حمله آمریکا به عراق و سقوط صدام) پرهیز از دشمنی با دولت متمرکز بود تا حوزه نجف را از عواقب تقابل حفظ کند.
او دیدگاه های سیاسی خود را داشت اما به دلیل فضای اقتدارگرایانه و خصمانه آنها را علناً بیان نمی کرد.
ایشان میدانست که قدرت رویارویی با رژیم را ندارد چرا که پیروانش در موقعیتی نیستند که از هر فراخوانی که او برای مقابله با صدام بدهد، پیروی کنند. بنابراین وظیفه او استقامت و ایجاد حس همبستگی در مقلدان خود در شرایط سخت از طریق مخالفت با رژیم از تنها راهی بود که برایش امکان داشت.
▪️سید محمدرضا فرزند آیت الله سیستانی، در بهمن ۱۳۸۲ در این باره می گوید: وضعیت برای معظم له بسیار بحرانی بود و ایشان سالها در منزل خود گروگان ماند و مسئولیتهای خود را در محدودترین شکل انجام داد تا بهانه ای به عمال رژیم ندهد که به حوزه و طلاب آن خشم بگیرند و الحمد لله موفق شد در شرایط بسیار خطرناک و پیچیده، نهاد مقدس حوزه را حفظ کند.
این انزوا به آیت الله سیستانی فرصت داد که درباره آنچه در جهان اتفاق می افتد بیشتر مطالعه کند و به رغم تلاشهای رژیم بر ادامه فعالیت حوزه نجف متمرکز باشد. ماندن در خانه و تماسهای محدود با شخصیت او نیز سازگار بود.
وی در جریان تمام تحولات سیاسی منطقه بود. از فعالیتهای مخالفان عراقی در آستانه تهاجم سال ۱۳۸۲ نیز آگاه بود.
▪️این موقعیت خود باعث شد که رهیافت او به سیاست پس از سقوط صدام متفاوت شود.
شرایط تغییر کرده بود.
مردم خواهان این بودند که او مداخله کند و به رهنمودهایش گوش میدادند.
از آنجا که نظرات وی تأثیر میگذاشت، وظیفه اش به فعالتر شدن در سیاست تغییر پیدا کرد.
▪️به طور کلی روش آیت الله سیستانی مبتنی بر درک هر چه بیشتر و ارزیابی کامل شرایط سیاسی حاکم است. او از منابع و دستیارانی استفاده میکند که مطالب و اطلاعات و سوابق موضوع یا فردی را در اختیار او قرار میدهند. چند تن از سیاستمداران عراقی که طی سالها با آنها صحبت کرده ام گفته اند که در ملاقات ، آیت الله سیستانی دریافته اند که او به خوبی در جریان امور قرار دارد.
او حتی از جزئیات ظریف موضوعات مطرح آگاه بوده و از پیش اطلاعاتی در مورد جلسات و گفتگوهای خصوصی راجع به آنها دریافت کرده بود.
▪️مداخله آیت الله سیستانی در تهیه پیش نویس قانون اساسی، قانون گذاری و سایر فرآیندهای دولتی، نیز بسیار مورد توجه بوده است. او در این اقدامات از منابع متعدد و غیر مرتبط برای راستی آزمایی و بررسی اطلاعات استفاده میکند. علاوه بر این او خواننده مشتاق روزنامه ،کتاب، مقالات بیانیه های ،دولت صورت جلسات رسمی، بیانیه های سیاسی ، مجلات و نشریات است.
▪️این رهیافت آیت الله سیستانی به این معنا است که او به طرز غیر معمولی از امور عراق، منطقه و جهان آگاه است؛ بسیار بیشتر از همتایان خود و حتى اغلب سياستمداران.
از این نظر او به عنوان منطقه گرایی عزلت گزیده عمل ،نکرده و یا صرفاً بر تفقه متمرکز نشده است؛ چنان که اکثر مراجع به آن تمایل داشته اند.
▪️ بخشی از دلیل این تفاوت، شخصیت و روش مطالعه او است که به عطشی برای دانستن پاسخ می دهد. دليل دیگر این تفاوت شرایطی است که وی در حوزه تجربه کرده است. به ویژه در دوره های حساسی مانند دوره آیت الله بروجردی و آیت الله خویی که او را واداشت که نقش مرجعیت را بزرگتر از صرف فقیه بودن ببیند. آیت الله سیستانی پس از جمع آوری اطلاعات بررسی می کند که آیا مداخله بکند یا نه.
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
صفحه دوم
▪️آیت الله سیستانی تصمیمات خود را گاه در ملاقات های شخصی و گاه از طریق ارسال پیغام واسطه ها در میان میگذارد. او همچنین از خطبه های نماز جمعه که نماینده اش ایراد میکرد و نیز اظهار نظرهای عمومی در شبکه های خود استفاده مینماید.
سخن نگفتن یا دیدار نکردن یا خودداری از پذیرفتن واسطه یا نامه نیز روشی مطلوب برای اعلام موضع او است.
در مداخلات مستقیم ، او گاهی به نام خود و گاهی به عنوان دفترش ؛ گاهی در قالب بیانیه و مهمتر از همه گاهی در شکل فتوا، تفاوت های ظریفی وجود دارد.
▪️به دلیل رویکرد ملاحظه کارانه آیت الله سیستانی بسیاری از مداخلات مهم او هرگز در انظار عمومی اتفاق نیفتاده است و تنها عده کمی در پشت صحنه از آن اطلاع دارند.
از آنجا که سیاستمداران از پیچیدگی های غیر رسمی مرجعیت و گاه حتی زبان آن آشنایی ندارند، از ترکیبی از این روشها برای برقراری ارتباط با آنها استفاده کرده است.
محدودیتهای وی برای ملاقات با سیاستمداران نقشی را برای واسطه ها باز کرده است که میتوانند پیام او را با مخاطرات کمتری نسبت به ملاقاتهای شخصی یا اظهار نظر عمومی به مقصد برسانند.
اهمیت استفاده مرجعیت از مجاری غیر رسمی را نیز نباید دست کم گرفت.
عوامل مهم در روند تصمیم گیری آیت الله سیستانی عبارت اند: از حفظ سرمايه سیاسی، اجتناب از مداخله بیش از حد و صبر.
▪️در واقع آیت الله سیستانی پارادایم جدیدی را برای عملکرد مرجعیت ایجاد کرده است.
شش ویژگی اصلی این پارادایم عبارت اند از:
یکم: اجتناب از دخالت رسمی در سیاست
دوم: تضمین حق حاکمیت مردم عراق و بیان آزادانه خواستههایشان
سوم: ارائه راهنمایی به سیاستمداران در عین هم دست نشدن با هیچ یک از آنان
چهارم: حفظ قدرت و منزلت مرجعیت از طریق حفظ اختیار عتبات و حوزه ها و عدم دخالت در هر امر عمومی
پنجم: اقدام در مقام رهبری برای همه عراقیها و نسبت به همه علائق آن ها صرف نظر از مذهب یا قومیت
ششم: مداخله در سیاست تنها در زمانی که اساس ساختار جامعه در معرض تهدید قرار گرفته باشد یا برای مقابله با خطیرترین مسائلی که کشور با آن ها مواجه شده است.
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
صفحه سوم
▪️پس از بی توجهی مقامات عراقی در سالهای دهه ۹۰ شمسی به توصیه های ایشان در زمینه مقابله با فساد دولتی، نزاع های فرقه ای، توزیع عادلانه ثروت، اجرای قانون و...، این وضعیت وی را به شدت ناامید کرد؛ طوری که احساس کرد به سخنانش توجهی نمیشود و عراق به سمت فاجعه پیش میرود.
به این دلیل در مواضع مختلفی سیاستمداران عراقی را به حضور نمیپذیرفت.
▪️خطبه ۱۸ بهمن ۹۸ آخرین خطبه نمازجمعه بود که در آن بیانیه سیاسی آیت الله سیستانی خوانده میشد و آغازی بود بر کاهش دخالت او در سیاست که تا امروز نیز ادامه دارد.
▪️او به طرز ماهرانه ای اقتدار کاریزماتیک، سنتی و عقلانی-قانونی خود را در مقاطع مختلف به کار گرفت تا بر امور عراق تاثیر بگذارد اما هرگز از منطق خود مبنی بر تاثیرگذاشتن به جای در اختیار گرفتن یا نظارت و قیمومت فراتر نرفت.
▪️مکتب آیت الله سیستانی - نجف- به دامنه محدودتر اختیار سیاسی روحانیون معتقد است و مکتب دیگر یعنی ولایت فقیه به گستره وسیعتری از آن.
نجف معتقد به عملگرایی و اولویت دادن به پس زمینه و شرایط است در حالیکه تهران به پیگیری نظریه ولایت الهی برای دستیابی به نتایج سیاسی باور دارد.
وی معتقد به ولایت مطلقه فقیه نیست اما به ولایت فقیه در موارد خاص یا در امور عامه پایبند است.
با این حال او در سال ۱۳۸۹ شرطی را به نظریه خود اضافه کرد:
اگر فقیهی بخواهد در اداره کشور ولایت یا اختیار داشته باشد باید رضایت و تایید عمومی را جلب کند.
پایان
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a