sokanrany.mp3
20.96M
🔺سخنرانی با موضوع:
آسیب شناسی ارتباط با اهل بیت علیهم السلام
▪️هیات جوادالائمه مسجد آیت الله شفیعی
🔺کانال شخصی سید علیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حاج قاسم سلیمانی: در هر ارتقایی و ارتفاعی که انسان پیدا میکند؛ اگر در آن انکسار وجود نداشته باشد، خودشکستگی وجود نداشته باشد...
این تکبر و غرور و نخوت و طاغوت را درست میکند.
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
4_5929545550079724356.mp3
30.62M
▪️سخنرانی با موضوع:
تحلیل صلح امام حسن علیه السلام
بر اساس آیه ۷۷ سوره نساء
🔺کانال شخصی سید علیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
هدایت شده از شعر و کودکی
#شعر_و_کودکی
بریم کربلا آرامش بگیریم
زهرا سادات/ چهار و نیم ساله
@sherokoodaki
🔸هرچه روزگار به طول بینجامد، من که از محبت تو دست برنمیدارم.
هرچه هم که عمرها طولانی شود، جز یقین و اعتماد در دلم نخواهی دید.
بلکه منتظر ظهور خواهم بود و چشم انتظار لحظه جهاد در کنار تو.
تا آنجا که خودم، اموالم، خانواده ام و همه اهلم و هر نعمتی که در اختیار دارم را در اختیار تو بگذارم و فدای تو کنم:
فلو تَطاوَلَتِ الدُّهُورُ وتمادَتِ الاَعمارُ لَم اَزدَد فيکَ اِلاّ يقيناً ولک اِلاّ حُبّاً وعَلَيکَ اِلاّ مُتکِلاً ومُعتَمداً ولِظُهُورِکَ اِلاّ مُتَوَقِّعاً ومُنتَظِراً ولِجهادي بَينَ يَدَيکَ مُتَرَقِّباً فاَبذُلُ نَفسي ومالي ووَلدي واَهلي وجَميعَ ما خَولَني رَبّي بَينَ يَدَيکَ وَالتصَرُّفِ بَينَ اَمرِکَ ونَهيِکَ.
🔺برداشتی از زیارت امام زمان در سرداب مقدس
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
▪️امروز ناگهان این منظره در یکی از ورودی های منتهی به ضریح مطهر سیدالشهدا علیه السلام توجهم را جلب کرد: آثار گلوله در نزدیکترین دیوارها به ضریح مطهر اباعبدالله الحسین علیه السلام.
ماجرا از این قرار است که:
صدامیان در جریان انتفاضه ی شعبانیه عراق، در آن شیعه کشی بزرگ، دایره جنایت خود را آنقدر توسعه دادند که وارد حرم سیدالشهدا شدند؛ زائران را به رگبار بستند و با رد شدن از پیکرهای شهدا اشیاء گرانبهای داخل حرم را غارت کردند.
فرمانده ی این عملیات، حسین کامل، داماد صدام بود.
او وقتی حرم سیدالشهدا و زائران ایشان را به رگبار بست، خطاب به امام حسین گفت:
«من حسین هستم و تو هم حسین هستی. ببینیم کی زودتر دیگری را از بین میبرد!»
بله!
چرخ روزگار چرخید و معلوم شد آن که میماند کیست!
اما آنچه مهم است این است که ما بدانیم زیارت سیدالشهدا چه تاریخ سخت و پرفراز و نشیبی داشته و ما امروز چه راحت به زیارت میرویم و سر چه سفره ای نشسته ایم.
مهم است بدانیم چه کسانی فقط حرف شعائر را زدند و چه کسانی پای احیاء شعائر هزینه دادند و خون دادند.
مهم است فرق گفتمان مقاومت اسلامی و گفتمان عافیت طلبی و بی تفاوتی را بدانیم.
جای حاج قاسم خالی
جای شهید تقوی فر خالی
جای آقای رییسی عزیز خالی
جای امام عزیز و همه شهدایی که خونشان راه زیارت آسان ما را باز کرد، خالی.
سر آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی به سلامت.
▪️توضیح عکس اول در متن آمده است.
عکس دوم و سوم نیز تصاویر مربوط به مورد اصابت قرار گرفتن گنبد حرم با تانک است.
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
کتاب "مردخدا" که به تازگی در ۱۹۳ صفحه پیرامون زندگی و زعامت آیت الله سیستانی منتشر شده از خوشخوانترین و واقع بینانه ترین کتبی است که آن را به تازگی مطالعه کردم.
چرا خوشخوان است؟
چون آنقدر روان و با جاذبه نوشته شده که یک نفس میتوان آن را خواند.
چرا واقع بینانه است؟
چون در عین ترسیم عظمت مقام مرجعیت اعلای عراق و فعالیت های ایشان، تنگناها و شرایط عملکردی ایشان را نیز به تصویر کشیده و بررسی دقیقی از تحولات سه دهه اخیر عراق را به دست میدهد.
نویسنده کتاب آقای سجادجیاد، از محققان دانشگاه بغداد است و آقای امیرحسین مهدی زاده مترجم آن.
سطور زیر چکیده ای بسیار فشرده از متن کتاب است.👇👇👇
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
صفحه اول
▪️شخصیت آیت الله سیستانی سازندۀ بخش مهمی از شیوه برخورد او با سیاست است. شخصیت سیاسی وی بر اساس تجربیاتش تا پیش از سال ۱۳۷۰ شکل گرفت اما او حتی از دوران جوانی هم به فردی زاهد گوشه نشین و اهل تحقیق معروف بود.
او اغلب از زندگی اجتماعی حوزه دوری می کرد و از به عهده گرفتن نقش رهبری پرهیز داشت.
مرجعیت او بسیار غیر معمول بود؛ از این جهت که شیعیان او را در زمان انتخابش به مرجعیت چندان نمیشناختند.
او تقریباً در تمام مدت تصدی خود به مرجعیت به طور علنی تدریس نکرده و آثارش را در فقه جدا از برخی تقریرات شاگردانش منتشر ننموده است.
آیت الله سیستانی برونگرا نیست.
درگیر رویدادهای عمومی نمی شود و دسترسی به او بسیار محدود است.
همه این خصوصیات گویای تفاوت او با اسلافش است.
به نظر میرسد سبک متفاوت وی مانع صعودش به مقام مرجعیت نشده است. این سبک البته ممکن است منحصر به خود او باشد .
بعید است که نسلهای بعدی مراجع به همین شکل ارتقاء پیدا کنند.
▪️رویکرد آیت الله سیستانی به سیاست قبل از سال ۱۳۸۲ ( سال حمله آمریکا به عراق و سقوط صدام) پرهیز از دشمنی با دولت متمرکز بود تا حوزه نجف را از عواقب تقابل حفظ کند.
او دیدگاه های سیاسی خود را داشت اما به دلیل فضای اقتدارگرایانه و خصمانه آنها را علناً بیان نمی کرد.
ایشان میدانست که قدرت رویارویی با رژیم را ندارد چرا که پیروانش در موقعیتی نیستند که از هر فراخوانی که او برای مقابله با صدام بدهد، پیروی کنند. بنابراین وظیفه او استقامت و ایجاد حس همبستگی در مقلدان خود در شرایط سخت از طریق مخالفت با رژیم از تنها راهی بود که برایش امکان داشت.
▪️سید محمدرضا فرزند آیت الله سیستانی، در بهمن ۱۳۸۲ در این باره می گوید: وضعیت برای معظم له بسیار بحرانی بود و ایشان سالها در منزل خود گروگان ماند و مسئولیتهای خود را در محدودترین شکل انجام داد تا بهانه ای به عمال رژیم ندهد که به حوزه و طلاب آن خشم بگیرند و الحمد لله موفق شد در شرایط بسیار خطرناک و پیچیده، نهاد مقدس حوزه را حفظ کند.
این انزوا به آیت الله سیستانی فرصت داد که درباره آنچه در جهان اتفاق می افتد بیشتر مطالعه کند و به رغم تلاشهای رژیم بر ادامه فعالیت حوزه نجف متمرکز باشد. ماندن در خانه و تماسهای محدود با شخصیت او نیز سازگار بود.
وی در جریان تمام تحولات سیاسی منطقه بود. از فعالیتهای مخالفان عراقی در آستانه تهاجم سال ۱۳۸۲ نیز آگاه بود.
▪️این موقعیت خود باعث شد که رهیافت او به سیاست پس از سقوط صدام متفاوت شود.
شرایط تغییر کرده بود.
مردم خواهان این بودند که او مداخله کند و به رهنمودهایش گوش میدادند.
از آنجا که نظرات وی تأثیر میگذاشت، وظیفه اش به فعالتر شدن در سیاست تغییر پیدا کرد.
▪️به طور کلی روش آیت الله سیستانی مبتنی بر درک هر چه بیشتر و ارزیابی کامل شرایط سیاسی حاکم است. او از منابع و دستیارانی استفاده میکند که مطالب و اطلاعات و سوابق موضوع یا فردی را در اختیار او قرار میدهند. چند تن از سیاستمداران عراقی که طی سالها با آنها صحبت کرده ام گفته اند که در ملاقات ، آیت الله سیستانی دریافته اند که او به خوبی در جریان امور قرار دارد.
او حتی از جزئیات ظریف موضوعات مطرح آگاه بوده و از پیش اطلاعاتی در مورد جلسات و گفتگوهای خصوصی راجع به آنها دریافت کرده بود.
▪️مداخله آیت الله سیستانی در تهیه پیش نویس قانون اساسی، قانون گذاری و سایر فرآیندهای دولتی، نیز بسیار مورد توجه بوده است. او در این اقدامات از منابع متعدد و غیر مرتبط برای راستی آزمایی و بررسی اطلاعات استفاده میکند. علاوه بر این او خواننده مشتاق روزنامه ،کتاب، مقالات بیانیه های ،دولت صورت جلسات رسمی، بیانیه های سیاسی ، مجلات و نشریات است.
▪️این رهیافت آیت الله سیستانی به این معنا است که او به طرز غیر معمولی از امور عراق، منطقه و جهان آگاه است؛ بسیار بیشتر از همتایان خود و حتى اغلب سياستمداران.
از این نظر او به عنوان منطقه گرایی عزلت گزیده عمل ،نکرده و یا صرفاً بر تفقه متمرکز نشده است؛ چنان که اکثر مراجع به آن تمایل داشته اند.
▪️ بخشی از دلیل این تفاوت، شخصیت و روش مطالعه او است که به عطشی برای دانستن پاسخ می دهد. دليل دیگر این تفاوت شرایطی است که وی در حوزه تجربه کرده است. به ویژه در دوره های حساسی مانند دوره آیت الله بروجردی و آیت الله خویی که او را واداشت که نقش مرجعیت را بزرگتر از صرف فقیه بودن ببیند. آیت الله سیستانی پس از جمع آوری اطلاعات بررسی می کند که آیا مداخله بکند یا نه.
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
صفحه دوم
▪️آیت الله سیستانی تصمیمات خود را گاه در ملاقات های شخصی و گاه از طریق ارسال پیغام واسطه ها در میان میگذارد. او همچنین از خطبه های نماز جمعه که نماینده اش ایراد میکرد و نیز اظهار نظرهای عمومی در شبکه های خود استفاده مینماید.
سخن نگفتن یا دیدار نکردن یا خودداری از پذیرفتن واسطه یا نامه نیز روشی مطلوب برای اعلام موضع او است.
در مداخلات مستقیم ، او گاهی به نام خود و گاهی به عنوان دفترش ؛ گاهی در قالب بیانیه و مهمتر از همه گاهی در شکل فتوا، تفاوت های ظریفی وجود دارد.
▪️به دلیل رویکرد ملاحظه کارانه آیت الله سیستانی بسیاری از مداخلات مهم او هرگز در انظار عمومی اتفاق نیفتاده است و تنها عده کمی در پشت صحنه از آن اطلاع دارند.
از آنجا که سیاستمداران از پیچیدگی های غیر رسمی مرجعیت و گاه حتی زبان آن آشنایی ندارند، از ترکیبی از این روشها برای برقراری ارتباط با آنها استفاده کرده است.
محدودیتهای وی برای ملاقات با سیاستمداران نقشی را برای واسطه ها باز کرده است که میتوانند پیام او را با مخاطرات کمتری نسبت به ملاقاتهای شخصی یا اظهار نظر عمومی به مقصد برسانند.
اهمیت استفاده مرجعیت از مجاری غیر رسمی را نیز نباید دست کم گرفت.
عوامل مهم در روند تصمیم گیری آیت الله سیستانی عبارت اند: از حفظ سرمايه سیاسی، اجتناب از مداخله بیش از حد و صبر.
▪️در واقع آیت الله سیستانی پارادایم جدیدی را برای عملکرد مرجعیت ایجاد کرده است.
شش ویژگی اصلی این پارادایم عبارت اند از:
یکم: اجتناب از دخالت رسمی در سیاست
دوم: تضمین حق حاکمیت مردم عراق و بیان آزادانه خواستههایشان
سوم: ارائه راهنمایی به سیاستمداران در عین هم دست نشدن با هیچ یک از آنان
چهارم: حفظ قدرت و منزلت مرجعیت از طریق حفظ اختیار عتبات و حوزه ها و عدم دخالت در هر امر عمومی
پنجم: اقدام در مقام رهبری برای همه عراقیها و نسبت به همه علائق آن ها صرف نظر از مذهب یا قومیت
ششم: مداخله در سیاست تنها در زمانی که اساس ساختار جامعه در معرض تهدید قرار گرفته باشد یا برای مقابله با خطیرترین مسائلی که کشور با آن ها مواجه شده است.
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
صفحه سوم
▪️پس از بی توجهی مقامات عراقی در سالهای دهه ۹۰ شمسی به توصیه های ایشان در زمینه مقابله با فساد دولتی، نزاع های فرقه ای، توزیع عادلانه ثروت، اجرای قانون و...، این وضعیت وی را به شدت ناامید کرد؛ طوری که احساس کرد به سخنانش توجهی نمیشود و عراق به سمت فاجعه پیش میرود.
به این دلیل در مواضع مختلفی سیاستمداران عراقی را به حضور نمیپذیرفت.
▪️خطبه ۱۸ بهمن ۹۸ آخرین خطبه نمازجمعه بود که در آن بیانیه سیاسی آیت الله سیستانی خوانده میشد و آغازی بود بر کاهش دخالت او در سیاست که تا امروز نیز ادامه دارد.
▪️او به طرز ماهرانه ای اقتدار کاریزماتیک، سنتی و عقلانی-قانونی خود را در مقاطع مختلف به کار گرفت تا بر امور عراق تاثیر بگذارد اما هرگز از منطق خود مبنی بر تاثیرگذاشتن به جای در اختیار گرفتن یا نظارت و قیمومت فراتر نرفت.
▪️مکتب آیت الله سیستانی - نجف- به دامنه محدودتر اختیار سیاسی روحانیون معتقد است و مکتب دیگر یعنی ولایت فقیه به گستره وسیعتری از آن.
نجف معتقد به عملگرایی و اولویت دادن به پس زمینه و شرایط است در حالیکه تهران به پیگیری نظریه ولایت الهی برای دستیابی به نتایج سیاسی باور دارد.
وی معتقد به ولایت مطلقه فقیه نیست اما به ولایت فقیه در موارد خاص یا در امور عامه پایبند است.
با این حال او در سال ۱۳۸۹ شرطی را به نظریه خود اضافه کرد:
اگر فقیهی بخواهد در اداره کشور ولایت یا اختیار داشته باشد باید رضایت و تایید عمومی را جلب کند.
پایان
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
🔺اشاره
یکی از فواید مطالعه این کتاب، پی بردن به بطلان مغالطه ای است که گاه و بیگاه در فضای رسانه ای کشور نسبت به فضای سیاسی حوزه علمیه نجف و مرجعیت عراق و مقایسه ی آن با محیط حوزه علمیه قم و استقرار ولایت فقیه در ایران، مطرح میشود.
نباید فراموش کرد موفقیت مرجعیت عراق در مواردی چون فتوای جهاد، عبور از حکومت صدام و...، در بستر شرایط اجتماعی و سیاسی عراق باید فهم شود و مقایسه آن با زمینه هایی که در ایران وجود داشته و دارد اشتباه است.
باید دانست اگر بنا به مقایسه باشد، سقف آنچه در عراق ذیل سایه ی مرجعیت اعلی به دست آمده، کف آمال و آرزوهایی است که بیش از چهار دهه است که به برکت انقلاب اسلامی در ایران ما محقق شده است.
نکته ای که شهیدبزرگوار آیت الله سیدمحمدباقر صدر با تیزبینی خاص خود خیلی زود به آن پی برد و جان شیرینش را فدای آن کرد.
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
4_5814604081980773710.mp3
31.1M
🔺منبر وفات رسول اکرم صلوات الله علیه و آله
▪️با محوریت آیه ۱۰۷ سوره انبیاء / مسجدامام رضا - اهواز
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود روش بنده پروری داند...
#حافظ
هدایت شده از لفظ قلم | زهرا محسنیفر
📌شیخی که قطبنما داشت
لیسانس فیزیک را که گرفت، موقعیتهای شغلی به پیشوازش آمدند. یک فعال دانشجویی شاخص بسیجی را که مدرک دانشگاهی در دست داشت، در دولت احمدینژاد حلوا حلوا میکردند. اما او سودای دیگری در سر داشت و رؤیای خاصی در ذهنش میپروراند. تصمیمش را گرفته بود و اینکه از میان ایل و تبارش اولین آدمی باشد که پا به حوزهی علمیه میگذارد، پایش را سست و ته دلش را خالی نمیکرد. آرمانی که در جستجوی آن حاضر بود مسیر زندگیاش را کج کند، از درس و مشق طلبگی میگذشت.
این شد که اهواز را به مقصد قم ترک کرد. رفت اما میدانست که برمیگردد. در چشمانداز زندگیاش دیده بود که زمین بازیاش باید در خوزستان باشد. رفت و چند سالی در قم تلمذ کرد و در قامت یک روحانی برگشت. برگشت تا دغدغههایش را پی بگیرد. دغدغههایی که آب و نانی نداشت، اما دردسر الیماشاءالله! از آن طلبههایش نبود که در پستوی حجره بماند و در انزوای رهبانیت، ضَرَبَ ضَرَبایش را جلو ببرد. در میان قرائتهای هفتاد و دو ملتی از اسلام و مسلمانی، به اسلام ناب رهبری چنگ زده بود و خود را وکیل او میدانست؛ یک وکالت عام برای نفی اسلام خنثی و بیبخار. این فراز از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را از بر بود:
«اگر دینی را پیدا کردید که با ظالم ساخت، با مستبد همکاری کرد، با مظلوم یک لحظه کنار نیامد، یک گره از کار فروبسته مردم نگشود، برای امروز و فردای مردم، خشخاشی، ذره مثقالی، سود نداشت؛ تو هم از طرف ما وکیل، اگر چنین دینی را پیدا کردی، هر جا پیدا کردی، رَدّش کن، یک لحظه این دین را نپذیر. برای خاطر اینکه دین اگر از سوی خداست، این جوری نیست.»
این فراز، شاهبیت و قطبنمای مسلمانیاش شده بود. هیچ چیز به اندازهی بیعدالتی اجتماعی آزارش نمیداد و از هیچ چیز به اندازهی سکوت در برابر ظلم و عافیتطلبی رنجور نمیشد.
ماجرای اعتصاب کارگران نیشکر هفتتپه شاید اولین آزمون جدیاش بود تا نشان دهد اهل هزینه دادن برای تحقق عدالت است. کارگران، ماهها بود که حقوق نگرفته بودند و مالک نااهل کارخانه، بیاعتنا به معیشت کارگران، خر خودش را میراند. شیخ، دوستان طلبهاش را جمع کرد تا در جمع کارگران حاضر شوند و از آنها حمایت کنند. جماعت متحصن نماز ظهر را به او اقتدا کردند و تا السلام علیکم را گفت، تازه دردسرهای بزرگ سراغش آمدند. ویدیوی حضورش در جمع کارگران سر از شبکههای معاند درآورد و آن دختر موفرفری او را مزدور نظام نامید. از آن طرف مسئولین خوزستان از ظاهر شدن چند طلبهی ناشناس در میان یک پروندهی اجتماعی-اقتصادی که امنیتی هم شده بود، ناخرسند بودند.
کلیپ شیخ دست به دست میچرخید و او در میان برخی هملباسهایش باید نگاههای سنگین و پر از سؤال را تحمل میکرد و از چشمهاشان میخواند که طلبه را چه به این قرشمالبازیها! خلاصه دوست و دشمن شروع به نکوهش و شماتتش کردند. اما شیخ، به درستیِ راهی که رفته و کاری که کرده بود، ایمان داشت. او به کمک دوستانش و بعضی مطالبهگران و عدالتخواهان و جریان دانشجویی حمایت از کارگران را ادامه دادند و پای وزر و وبالش ایستادند تا گره از کار فروبستهی آنها باز شد و پرونده هفتتپه به نفع کارگران به سرانجام رسید.
وقتی رهبری در دیدار رمضانیاش با دانشجویان، مهر تأییدی بر مطالبهی آنها زد، جریانهای شماتتگر رفوزه شدند. شیخ اما قطبنمایش از اول میزان بود و تکلیفش با خودش روشن. تکلیفش این بود که مطالبهی عدالت را ادامه دهد و از هزینههایش نترسد.
از آن حلوا حلوا کردنها دیگر خبری نبود و شیخ اینبار خودش به پیشواز یک مسئولیت خطیر رفت و شد معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان. نه برای اینکه فقط بگوید «خواهرم حجابت، برادرم نگاهت»؛ میخواست امر به معروف را اول برای حاکمان و صاحبان قدرت و مبارزه با باندهای زر و زور و تزویر اقامه کند. از آن کارهای پر دردسر و بی آب و نان. شیخ به حکم آن وکالت عام جنگیدن برای عدالت را انتخاب کرده بود تا مسلمان باشد؛ از جایگاه حقوقیاش در پروندههای زیادی از مفاسد ورود کرد و منشأ خیر شد. این اواخر از او شکایت شد. در پروندهی میدان میوه و ترهبار اهواز با اصحاب قدرت و ثروت درافتاده بود. شاکی خصوصی او را به دادگاه ویژهی روحانیت کشاند. حالا ده روزی میشود که شیخ محسن #ریسمانسنج در زندان است.
شیخ میتوانست معلم فیزیکی باشد و سر برج حقوقش را بگیرد و بچسبد به زندگیاش. یا در فلان دستگاه کار فرهنگی کند. اما میخواست خشخاشی و ذره مثقالی برای امروز و فردای مردم سودمند باشد. امروز بعضی از آنها که در ضَرَبَ ضَرَبا گیر کردهاند، از گیر افتادن او خوشحالند و دوباره شماتتش میکنند که طلبه را چه به قرشمالبازی! اما شیخ محسن قطبنما دارد و دوباره برمیگردد و ادامه میدهد؛ آبدیدهتر از قبل!
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
یکی از کتابهای نشر ترجمان با موضوع مطالعه و خواندن، همین کتاب "قدرت خواندن از سقراط تا توییتر" است که موضوع آن کتاب و کتابخوانی و تلقی از مطالعه و کارکردهای آن در طول تاریخ اروپاست؛ از سقراط تا توییتر!
در متن کتاب تاملات خوبی درباره پدیده مدرن "کتابخوانی" و "سواد" به چشم میخورد.
برش های زیر مشت نمونه خروار است👇👇👇
برش اول
عرضه ی نسخه های متعدد از کتابهای چاپی در اواخر قرن ۱۵ میلادی به فوران ناگهانی تولید و آزمون ایده ها منجر شد.
ابیل فناوری چاپ را چنین توصیف میکند:
یک موتور دانش آفرین کاملا نو و قدرتمند، موتوری که یک دنیای فکری و اخلاقی جدید را آفرید که در گذشته پیش بینی نمیشد.
دیگر کتابها برای اقلیت محدودی از کشیشان، پژوهشگران و اشراف منتشر نمیشدند...
انقلاب چاپ به دموکراتیک کردن مطالعه و رهایی فرهنگ از قید کشیشان و کاتبان کمک کرد.
برش دوم
برخی ترکیب فناوری چاپ گوتنبرگ و پاسداشت مطالعه متن مقدس توسط لوتر را برهه ای تحول آفرین در فرهنگ اروپا میدانند.
تا سده ی ۱۶ و اوایل سده ۱۷ مطالعه منحصر به اقلیت کوچکی از افراد ممتاز بود اما از این زمان به بعد کلمات مکتوب حتی بر فرهنگ عامه هم سلطه داشتند.
تشویق مطالعه همگانی مسئله ای پیش آورد: چگونه میتوان تفسیر انجیل را کنترل کرد؟
لوتر استدلال میکرد که چون متن مقدس مفسر خود است خوانندگان میتوانند شخصا به تفسیر درست برسند.
مخالفانش می ترسیدند که اگر مردم عادی اجازه تفسیر متن مقدس را داشته باشند یکپارچگی و درستی اصول عقاید مسیحی به مخاطره می افتد..
از منظر پروتستانتیسم مطالعه یک تکلیف دینی بود نه واسطه ای برای حواس پرتی و رسانه ای برای سرگرمی.
برش سوم
در قرن ۱۷ چنین تصوری از مطالعه رایج بود: می تواند بخشی از راه حل باشد یا بخشی از اصل مشکل؛ چون هم توانایی ترویج مفاهمه را دارد و هم گاه تحریک هیجانات خطرناک.
برش چهارم
سواد آنگاه موثر میشود که آنچه مردم میخوانند برایشان مهم باشد. نوشتن و خواندن صرفا فنون ارتباطی نیستند؛ و خواندن یک مهارت محض نیست که امکان رمزگشایی از متن را به افراد بدهد.
خوانندگان از طریق درگیر شدن با محتواست که معنایی از تجربه خود حاصل میکنند و نگرشهای فرهنگی کلی تر درباره سواد بر نحوه مطالعه مردم اثر میگذارد.
جو فرهنگی غالب و ایده ها و متون برای اجتماع هاست که این نگرشها را شکل میدهند.
ادیان مطالعه و متن را تقدیس کردند، چون باور داشتند که اینها دریچه ی دسترسی به حقیقت غایی و درک بهتر مقصودی هستند که خدا برای بشر در نظر دارد.
جنبش اصلاحات ( پروتستانیسم) کمک کرد یک کارزار سوادآموزی واقعی راه بیفتد؛ چون هزاران مومن بی سواد به دنبال آن رفتند که کتاب مقدس را به زبان محلی بخوانند.
روشنگری در قرن ۱۸ ایده ها و آموزشها را جدی میگرفت و در راه اندازی جوی نقش داشت که برای مطالعه ارزش والایی قائل بود.
در این قرن بود که استعاره ی "عشق به مطالعه" پدیدار شد و نفوذ یافت.
برش پنجم
یک منتقد متاخر در وصف گسترده خوانی دیجیتال مینویسد:
حیرت زده و مرعوب از میزان متون در دسترس و رو در رو با وظیفه ی تمایزگذاری میان آنها که کاری تقریبا ناممکن است خواننده در سطوح پیش میرود؛ تورق میکند؛ شتابان از یک سایت به سایت بعدی میرود بی آنکه بگذارد کلمات با ندای درونی اش همآوا شوند.
برش ششم
قدرت فرهنگی خواندن را مناندر نمایشنامه نویس یونانی بیان کرده آنجا که میگوید:
آنها که توان خواندن دارند دو برابر دیگران میبینند.
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
هدایت شده از آیینه باران
🔺رباعی بورسی🔺
آرام دل از روی دل آرام بگیر
از این همه نعمت، نفسی کام بگیر
از روی کسی مباد شرمنده شوی،
هر قدر نیاز داشتی وام بگیر!
سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/1849819141C1e2bf9218e
2024_09_08_19_31_07.mp3
53.52M
🔺سلسله جلسات صحیفه خوانی
با موضوع:
پیام ها و نامه های تاریخی امام خمینی
🔸شرح قدیمی ترین سند تاریخی به جا مانده از امام خمینی در تاریخ اردیبهشت ۱۳۲۳
🗒 جلسه اول، ۱۸ شهریور ۱۴۰۳؛ مسجد آیت الله شفیعی اهواز
▪️چرا مطالعه آثار امام خمینی خصوصا صحیفه امام مهم است؟
▪️اهمیت فهم بسترهای تاریخی و جهت صدور پیام های امام برای فهم مفاد آن ها
▪️نموداری از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران در دهه ۲۰ و ۳۰ شمسی: از استبداد رضاخان تا فضای باز اجتماعی پس از سقوط او
▪️تصویری از هجمه های کسروی و حکمی زاده به مبانی دینی و مذهبی
▪️رویش اولین جوانه های تشکیل حکومت اسلامی در کشف الاسرار امام خمینی
▪️قیام لله؛ نصب العین امام در همه زندگی
▪️آسیب شناسی وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران در دهه ۲۰ در کلام امام
▪️راز اهتمام امام به آیه شریفه " قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی"
▪️یقظه فردی و یقظه اجتماعی در عرفان امام
#خمینی_خوانی
#صحیفه_امام
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
4_5809828915866246347.mp3
34.16M
▪️منبر شب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
با موضوع: تحلیل شرایط سیاسی و امنیتی امام عسکری علیه السلام و راز استفاده مکرر ایشان از علم غیب
🔸هیات محبان فاطمه الزهراء سلام الله علیها
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
هدایت شده از سیدمحمدهادی شفیعی
📌کارگاه آموزشی طرحنامه نویسی
سرفصلها:
_تفاوتهای طرحنامه فرهنگی
_ویژگیهای طرحنامه ایدهآل
_گانت چارت و جدولهای یاری دهنده
مدرس: سیدمحمدهادی شفیعی
زمان: یکشنبه ۲۵ شهریورماه۱۴۰۳
ساعت ۱۵
جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۰۵۳۳۷۱۳۱۱ تماس بگیرید.
📎کانال شخصی سید محمد هادی شفیعی:
https://eitaa.com/joinchat/3412525956C826ba17540
2024_09_15_19_31_30.mp3
36.11M
🔺سلسله جلسات صحیفه خوانی
با موضوع:
پیام ها و نامه های تاریخی امام خمینی
🔸شرح نامه امام خمینی به شاه در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۴۱
🗒 جلسه دوم، ۲۵ شهریور ۱۴۰۳؛ مسجد آیت الله شفیعی اهواز
▪️جلوه هایی از تسلط گفتمانی دولت های آمریکا در حاکمیت ایران در حد فاصل دهه ۳۰ تا ۵۰
▪️نموداری از مهمترین وقایع اجتماعی و سیاسی سال ۱۳۴۱
▪️چرایی تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و مفاد آن
▪️ترسیم تلاش های گوناگون امام خمینی در همگانی کردن اعتراض به لایحه مذکور در کشور
▪️فهم تاریخی امام خمینی از پس پرده تلاشهای اسلام ستیزانه حکومت پهلوی
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
2024_09_22_19_08_32.mp3
40.72M
🔺سلسله جلسات صحیفه خوانی
با موضوع:
پیام ها و نامه های تاریخی امام خمینی
🔸شرح پیام امام خمینی به مناسبت آغاز جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ( به مناسبت هفته دفاع مقدس)
🗒 جلسه سوم، ۱ مهر ۱۴۰۳؛ مسجد آیت الله شفیعی اهواز
▪️تاریخچه ای از وقایع منتهی به جنگ تحمیلی
▪️شمه ای از ایدئولوژی حزب بعث عراق
▪️زمینه های درونی و بیرونی حمله عراق به ایران
▪️حمله به ایران و جلوگیری از قدرت گرفتن انقلاب؛ نقطه اشتراک بلوک شرق و غرب!
▪️اتکاء به خدا و باور به توانمندی مردم دو رکن اساسی مدیریت بحران توسط امام
▪️دو خاطره از حضرت آیت الله خامنه ای درباره خداباوری امام در اوج ناامیدی و بحران
▪️توصیه امام به ملت عراق مبنی بر قیام علیه صدام!
▪️تدبیر هوشمندانه امام در تفکیک حساب ملت عراق از حکومت بعث در جنگ، زمینه ساز رقم زدن حماسه اربعین در سالهای بعد
#خمینی_خوانی
#صحیفه_امام
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
وقتی خرمشهر توسط نیروهای بعثی محاصره شده بود، وارد اتاق امام شدم.
از قیافه من تشخیص دادند که اتفاق مهمی افتاده است.
پرسیدند: تازه چه خبر؟
من با نهایت ناراحتی خدمت ایشان عرض کردم: خرمشهر را گرفتند.
ایشان یکمرتبه با حالتی عجیب گفتند: اینکه ناراحتی ندارد؛ جنگ است!
یک وقت ما میبریم و یک وقت آنها؛ ناراحتی ندارد!
(پرتوی از خورشید؛ صفحه ۸۴؛ به نقل از دکتر محمود بروجردی)
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a