16 - ✅ قضاوت...
.
اگر مجرمی را فرض کنیم که قانونا و شرعا حکمش اعدامه، در نظر خودش درست قضاوت نشده. و این درسته.
بهرحال حکم ها به رفتار تعلق میگیره نه به ذات ها.
بهر حال اون مجرم زندگی و شرایطی داشته که حداقل می تونه ادعا کنه قاضی شرایط منو نداشته و درک نکرده.
این معناش بی گناهی مجرم نیست. می خوام بگم قضاوتا صد در صد درست نیست.
.
تو زندگیم آلرژی اینو داشتم که قضاوت درباره ام بکنند و من افسرده شدم که خب چرا اینا این جوری اند و بجای من نیستند و ....!!
اما موضوع چیه؟
موضوع اینه که من و اغلب شماها خیلی از قضاوت نابجا زخم می خوریم و بشدت آدمای قضاوت کننده رو سرزنش می کنیم. اما...
آیا همون قدر که از قضاوت شدن منزجریم از قضاوت کردن هم منزجریم!!؟؟
یاد این جمله معروف می افتم که میگه:
مردم وقتی میگن از دروغ متنفریم منظورشون دروغ شنیدنه نه دروغ گفتن!!!
.
من هر چقدر بیشتر عمر و تجربه می اندوزم بهتر می فهمم چقدر در قضاوت کردنام اشتباه کردم.
باندازه ای که از سکوت خودم راضی ام ابدا از قضاوت کردن در مورد بقیه راضی نیستم.
و می دونم که حسابم اینجا با کرام الکاتبینه نه با ارحم الراحمین...
و می ترسم.
خفه شدن و لالمونی چقدر بهتر بود و بهتر هست!
.
همین!
16.30 دقیقه شنبه 12/5/98 . شیراز
@seyyedanjavi
17 - ✅ دوا...
.
اینکه از کسی، چیزی، مادی یا معنوی دردی برایمان ایجاد می شود، درمان و دوایش بازگشت به همان چیز است.
مخصوصا اگر معنویت و خدا باشد. مشکل من خارج از جایی که مشکل را برایم پیش آورده حل نمی شود!!
این شعر مولینا در ادامه متن کارگشاست. هر چه کردم نشد ازین بهتر بیابم:
.
مولوی » دیوان شمس » غزلیات
کی بپرسد جز تو خسته و رنجور تو را
ای مسیح از پی پرسیدن رنجور بیا
دست خود بر سر رنجور بنه که چونی
از گناهش بمیندیش و به کین دست مخا
این مقصر به دو صد رنج سزاوار شدست
لیک زان لطف به جز عفو و کرم نیست سزا
تا تو برداشتهای دل ز من و مسکن من
بند بشکست و درآمد سوی من سیل بلا
تو شفایی چو بیایی خوش و رو بنمایی
سپه رنج گریزند و نمایند قفا
به طبیبش چه حواله کنی ای آب حیات
.
🔸از همان جا که رسد درد همان جاست دوا ... عکس بالا ☝️
همین!
14.10 دقیقه سه شنبه 15/5/98 . شیراز
@seyyedanjavi
18 - ✅ جایگاه...
.
همیشه فکر می کنم در زمین که جایگاهم کم و بیش مشخصه. در آسمان و در پیشگاه آسمانیان چه جایگاهی دارم؟
.
البته این سوال با توجه به پیچیدگی های قوانین آسمان و نوع محاسبه غیر زمینی خدا، زیاد قابل حدس زدن نیست.
اما تو توسلات و ارتباطاتم با عرشیان، معمولا اوقاتی احساس سبک باری می کنم که عبارات خشیتی دعاها یا اشعار ملامتی را می شنوم.
جاهایی که رابطه ام را با خدا اینگونه تصویر می کشد یا بهتر بگویم تصور می کند:
بنده ای پست و ذلیل و متواضع و خاشع و #همیشه بدهکار.
.
البته این مدل قابل توصیه نیست. یه سبک شخصی است. شاید برای عده ای خوب یا بد باشه.
با عکس بالا خیلی حال می کنم. خیلی . همینم!! در پیشگاهت یا امام رضا...
نمی دونم ملامتیه بازیه یا به نوعی مازوخیسم معنوی!
.
همین!
عید غدیر 98
@seyyedanjavi
Mohammad Esfahani - Ziyarat.mp3
22.75M
🙏🏼 دل نا شاد ما را شاد گردان... 😔
محمد اصفهانی
@seyyedanjavi
19 - ✅ کادر فرهنگی...
.
اوقات زیادی پیش میاد که غر می زنم. سر بچه های کادر کانون.
یا تو مجموعه های دیگه کشور بر سر متولیان فرهنگی.
غر می زنم که وقت نمی ذارن. تنهام. چارتا ادم هم که کمک حالند، له و خسته و از همه چیز مونده شدند و اگر هر کس باندازه یه دونه تفریحش تو هفته، کمک بچه ها می کرد چقدر همه به همه کار می رسیدیم.
و اینکه با این همه تنهائی ها و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری اینیم و اگر کمک حالی بود چه می شدیم!!
اما حقیقت ماجرا اینست که برای رخ دادن یک اتفاق عمیق و شگفت، حتی یه نفر و اون هم بدون هیچی کافیست. ببینید:
قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ما بِصاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذابٍ شَدِيدٍ (سبا 46 )
.
آن چه مهم است قيام خالصانه براى خداست، تعداد و نفرات نقش اصلى را ندارد. «تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى»
و قيام سه عنصر لازم دارد:
خلوص: «لِلَّهِ» / رهبر: «بِصاحِبِكُمْ» / فكر و برنامه: «تَتَفَكَّرُوا»
.
این فرافکنی های من بوده و هست!! هر جا به آیه بالا عمل درست کردیم، بهیچ چیز نیازی نیست و لازم هم نیست بندازم گردن بود و نبود چارتا آدم ضعیف .و اضعف مثل خودم.
بچه ها! در آستانه محرم برای حسینی شدن و قیام برای کار موثر در شهر و مجموعه خودتون، به این آیه یک #یا_علی بگید.
این مهم ترین تجربه من در کار فرهنگی بود!
.
همین!
10.56 دقیقه پنجشنبه 7/6/98. شهرکرد
.
🔗 کانون رهپویان وصال | صوت سخنرانیها | اینستاگرام | آپارات | سایت
.
@seyyedanjavi
20 - ✅ راز سر به مهر: کمپوت چس!!!...
.
در مدت زمان جنگ آدمای خلاف و غیر مذهبی زیاد دیدیم که اومدن و متحول شدن.
اما خاطرات شون همش خوبه. اومده بودن که خوب بشن.
فقط یکی بود که بد بود. شر بود. آزار میداد. مریض بود. اذیت می کرد. با دست و زبان می رنجاند.
تا وارد جمع می شد همه متفرق می شدن.
غیبت اون زمانا رایج نبود!!
تو روش بهش می گفتیم "کمپوت چس" !!! و در دورانی که ادب حاکم بود، ببینین این چه به سر ما اورده بود که اینطور صداش می زدیم.
.
محرم اون سال کمپوت چس ساکت شد!!! ول می کرد میرفت وسط نی زارها. اما کماکان منفور بود.
حتی خوش بین ترین ما گمان تحولش رو نمی داد!
نمی دونیم بین اون و خدا در خلوت نی زارها چه گذشت!
دو روز بعد دهه به اسمان پرواز کرد و ما ماندیم و حسرت...
این روزها هم باطرافیانم خوش بین تر می نگرم... شاید تقاصی باشد بر اهانت هایم به شهید .... فلانی!!
همه هم رزمانم میدونند از کی حرف می زنم.
اما این راز در دل ما خواهد ماند تا در آن دنیا به پایش بیفتیم... 😭
.
همین!
5.56 دقیقه یکشنبه 16/6/98 مصادف با 8 محرم. شیراز
عکس تزئینی #نیست
@seyyedanjavi
معاتبه: سید محمد انجوی نژاد
20 - ✅ راز سر به مهر: کمپوت چس!!!... . در مدت زمان جنگ آدمای خلاف و غیر مذهبی زیاد دیدیم که اومدن و
اینو جایی تو فضای مجازی کار نکنین. همین جا باشه فقط
✅ بكاء الحسن لهول المطلع وفراق الاحبة
روى الصدوق في (العلل)، والحميري في (قرب الاسناد) بأسانيد معتبرة عن الصادق (عليه السلام) ، قال : ان الحسن بن علي (عليه السلام) حج عشرين حجة ماشيا، ويساق معه المحامل والرجال.
وعن ابن بكير، قال : قلت لأبي عبدالله (عليه السلام) : بلغنا ان الحسن ابن علي حج عشرين حجة ماشيا، قال : ان الحسن بن علي حج ويساق معه المحامل والرجال.
وروى في (الأمالي) ايضا بأسناد معتبر عن الرضا (عليه السلام) ، عن آبائه (عليهم السلام)، قال : لما حضرت الحسن بن علي الوفاة، بكى، فقيل له يا بن رسول الله، اتبكي ومكانك من رسول الله (صلى الله عليه واله) الذي أنت به،
وقد قال فيك رسول الله ما قال، وقد حججت عشرين حجة ماشيا، وقد قاسمت ربك مالك ثلاث مرات حتى النعل بالنعل.
فقال (عليه السلام) : انما ابكي لخصلتين : لهول المطلع، وفراق الاحبة.
.
@seyyedanjavi
هدایت شده از کانال خصوصی کادر کانون
✅ با سلام.
من برخی اوقات فکر می کنم که از همه بیشتر می فهمم!
این فکر آزارم میده. البته وقتی می بینم که این یک اپیدمیه و همه تقریبا فکر می کنند بیشتر از همه می فهمن، تا حدودی آروم میشم!!
اما یه مدل داریم که بنظرم تنها گزینه موجوده:
اینکه فهم هامون رو مدون کنیم و به اشتراک بذاریم. اون وقت میتونیم فهم ها رو با هم مقایسه کنیم و به نقاط ضعف و قوت خود پی ببریم و از همه مهم تر اینکه می توانیم به یه متد تقریبا مشترک درباره امور مختلف برسیم.
و گله دارم از کسانی که هیچ متدولوژی ارائه نداده و دائم طلب کار عالم و ادمند
.
در این چند سال اخیر فکر می کردم که مشکلات مملکت در چی چیزایی هست و سعی کردم با خواندن فراوان و استفاده از فهم های متنوع، حداقل برای خودم رهایی نسبی ازین سردرگمی فراهم کنم.
تفکراتم رو با سخنرانی های فراوان در مواردی که گمان می کردم می توانم در آن ها وارد شوم به اشتراک گذاشتم.
تقریبا هزاران ساعت حرف در مورد همه چیز!!!!
اگر ذره ای انصاف و دنبال حقیقت گشتن در کسی باشد و اندکی وقت بگذارد خواهد دید که هیچ نقطه مبهمی از تفکراتم را باقی نگذاشتم و این سیر سخنرانی ها کاملا مدونه.
بارها و بارها، خواهش نه بلکه التماس کردم که حاضر به بحث و مناظره در هر جایی هستم نه از این باب که من درست میفهمم. بلکه ازین باب که مشتاق تصحیح و حقیقتم.
اما مگر در برابر 4 تا جمله عصبی احساسی خودم واکنشی دیده نشد.
اصولا علاقه ای به درک فهم یکدیگر نداریم.
.
قریب به ده ها هزار ساعت سخنرانی روی هارد توی اتاقم هست که همه را گوش داده و نت برداشته و روش فکر کردم.
متعجبم ازین اشتیاقی که باید در فهم دیگران باشد اما درین جهان فست فود خور یافت نمی شود.
تمامی بحث های عقیدتی سیاسی اخلاق و فلسفی تقریبا تمااااااااامی اساتید داخلی و خارجی رو گوش دادم.
سیری ناپذیر و با ولع
یه یک خط واحد و یه روال ثابت علم اموزی در زمینه خودم بسنده نکردم.
..
..
اما جدیدا و در این اوضاع آشوب گرایانه می بینم عده ای وارد مفاهمه شده اند.
جلسه بسیار خوبی که دیروز برگزار شد و بزرگترهای اهل تحقیق و فهم سعی در مفاهمه داشتند و لذت بردم ازین که وقتی با من در می پیچند حداقل ده ها ساعت مطالعه برای پی بردن به نظریاتم را دارند
و جلسه ای هم با رده ای بالاتر این هفته در تهران داریم.
امید دارم ازین انزوای علمی نجات یابم.
.
امید دارم بالاخره ما به اهمیت
1- گفتگو
2- وقت گذاشتن برای درک و فهم یکدیگر
3- منصفانه هم را دیدن
پی برده باشیم.
وگرنه سراشیبی فرار از هم و ریزش - بهتر بگم ریزاندن!!- هر استعدادی، دیگه به نقطه خطرناکی رسیده است.
التماس دعا
#انجوی
.
پیوست: صحبتای فردا شب در ادامه ارائه سه متد از طرف من بوده. نه فقط یه داد و بیداد و انتقاد!
محرم 96 و بحث بسوی بی نهایت و شناخت خود و جهان و دوری از بزرگ بینی ها
محرم 97 و بحث ارمان شهر و اینکه انسان جامعه بسوی بی نهایت در مقام اجرا چگونه باید باشد
محرم 98 و بحث جنگ روانی که می پردازد به همان انسان و مشکلاتش در بستر اجرایی جامعه.
.
- ✅ خانواده رهپویان...
.
یلدای هر سال جزو تیره ترین شبای منه و معمولا می زنم جاده.
شبای عملیات کربلای 4 و یاد اوری شب یلدای 65 و گردان یاسینی که دو شب بعدش قتل عام بچه ها بود.
مخصوصا از یلدای 94 که سوریه بودم و اتفاقات اون روزای شیخ مسکین و شب یلدای خان طومان
شبای تلخخخخخخخخخخخ بعد 94 و امسال و تصمیم شب یلدای خانواده رهپویانی
.
امسال با طرح نو کانون، شب یلدا خیلی ارومم و خیلی هم خوش گذشت.
بکوری چشم بدخواهان، بچه های کانون یه خانواده شده اند و چه شب لذت بخشی کنار هم داشتیم.
ممنونم و معترفم پدر بدی برای این خانواده ام...
.
همین!
1.19 دقیقه یکشنبه مصادف با شب یلدای 1398
.
@seyyedanjavi
22 - ✅ ده پند از مولینا...
1️⃣ شب باش : در پوشیدن خطای دیگران
2️⃣ زمین باش : در فروتنی
3️⃣ خورشید باش : در مهر و دوستی
4️⃣ کوه باش : در هنگام خشم و غضب
5️⃣ رود باش : در سخاوت و یاری به دیگران
6️⃣ دریا باش : در کنار آمدن با دیگران
7️⃣ خودت باش : همانگونه که می نمایی..
8️⃣ ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍﺯ نکن :
🍃ﺍﻭل ﺁﻧﭽﻪ نیستی…
🍃ﺩﻭﻡ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺁﻧﭽﻪ هستی…..
9️⃣ همیشه یادت باشد که نگفته ها را میتوان گفت ولی گفته ها را نمی توان پس گرفت!..
🔟 چه سنگ را به کوزه بزنی چه کوزه را به سنگ بزنی .همیشه شکست با کوزه است…..
.
@seyyedanjavi