۲۲ خرداد ۱۴۰۰
🍃عصر دهکده جهانی
🍃همانطور که میدانید فضای مجازی ویژگیهایی دارد
ویژگی های فضای مجازی عامتر و گستردهتر از آسیب و تهدید و فرصت
است بعصی تهدید ، بعضی فرصت است وبسته به نوع استفاده ما و نوع نگرش ما دارد
✅ اولین ویژگی فضای مجازی
❇️فشرده سازی مکان:
در فضای مجازی مکان برداشته شده، یا به تعبیری مکان را کوچک کرده اند فرقی ندارد شماکجای دنیا قرار دارید
، فرقی نمی کند شما کجا قرار بگیرید
هر کجا باشید می توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.
و آنها از اطلاعات شما استفاده می کنند و شما هم از اطلاعات آنها
مثل این است که دوست شما بغل دست شما نشسته هست
❇️ ویژگی پویایی زمان:
زمان هم برداشته شده،
شما نیمه شب در خیابان قدم بزنید می بینید که مغازه ها بسته هستند
ولی در فضای مجازی می بینید تعداد افراد آنلاین از روز بیشتر است
❗️مرزی بین شب و روز وجود ندارد.
این هم خوب است و هم بد
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
❇️ویژگی یکپارچگی خدمات:
شما در عرض چند دقیقه میتوانید چند تا کار مهم انجام دهید
📌پول جابجا کنید ، بلیط رزرو کنید، هتل رزرو کنید ،خرید کنید
❇️ ویژگی بیهویتی :
آدم ها گمنام هستند
بعضی از وضعیت خودشان راضی هستند
📌ولی بعضی ها در فضای واقعی از خودشان ناراضی هستند و برای جبران این نارضایتی در فضای مجازی فردی که دوست دارند باشند انتخاب میکند.
❌ و تشخیص آن برای شما سخت است
📌 دختری عکس پروفایل خود را پسر می گذارد حرفهای پسران میزند و بالعکس
❇️ویژگی فردگرایی :
⁉️ شبکه اجتماعی یا شبکههای انزوایی
توفضای سایبری آنقدر آدم همراهش هست
ولی در فضای واقعی تنهاست آنوقت است که دوستان واقعی را از دست میدهد و به طرف فردگرایی میرود
و در خانواده همه بهش اعتراض می کنند چرا در فضای مجازی غرق شده این افراد آنقدر در این فضا غرق شده اند که سر سفره، در مهمانی، و ....
نمی توانند از گوشی دست بردارند
واین آسیب است.
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
❌سه دیدگاه نسبت به رسانه وجود دارد:
📌 بدبینانه
📌خوشبینانه
📌 عقل مدارانه
📌در دیدگاه بدبینانه همه چیز نهی می شود و کلا استفاده از فضای رسانه درست نیست
📌در دیدگاه خوشبینانه همه چی خوبه زندگی آرومه و میتوانیم از همه امکانات آن استفاده کنیم
📌اما در دیدگاه عقل مدارانه حد وسط را قرار می دهیم یکسری مبانی و گزاره دارد که باید به آنها جامه عمل بپوشانیم
و در دیدگاه عقل مدارانه باید واقعیت ها را ببینیم ، هم ببینیم و هم بپذیریم.
📌 واقعیت این است که رسانه عمیق تر در زندگی ما ورود پیدا کرده است هر روز وقت بیشتری از ما می گیرد و به خودش اختصاص می دهد
📌دومین گذاره: دیدن تهدیدهاست رسانه تهدید دارد، همش فرصت نیست مثل یک چاقوی دو لبه است اگر بد استفاده کنیم ، تهدیدش بیشتر است ،
بعضی از رسانهها تهدیدشان از فرصتهایش بیشتر است بعضی کلا تهدید است
❌مثل سایت های مستهجن که همش تهدید است ، اصلا فرصت ندارد
📌شبکه اجتماعی اینستا تهدید و آسیب، بیشتر از فرصت است
بعضی از مردم میروند تا تبلیغ کنند یا تجارت کنند ولی درگیر آسیب می شود .
هرچند خودشان متوجه نیستند
وقتی کسی از حداقل سواد رسانه بهره نبرده باشد به جای اینکه اثر گذار باشد اثر پذیر است.
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
#آموزش
♦️♦️پیامدهای مثبت و منفی فضای مجازی برای نوجوانان♦️♦️
در گذشته والدین به طور مستقیم بر نگرش، رفتار و تربیت فرزندان خود تاثیر گذار بودند و آنان را کنترل میکردند،
اما در دنیای امروز ، تربیت نوجوانان و جوانان رسانهای و از کنترل خارج است.
مدت زمانی که نوجوانان صرف اجتماعی شدن و تعامل با خانواده و دوستان میکنند، با مدت زمانی که صرف اینترنت و رسانه میشود قابل مقایسه نیست.
✅طبق آمار گفته شده میانگین زمان گفتگو در بین خانوادههای ایرانی ۱۵ دقیقه است که این میتواند خود نمایانگر استفاده افراطی از فضای مجازی و سایر رسانهها باشد.
👌دانشمندان عصرجدیدرا عصر انقلاب در ارتباطات و روشنترین نشانه این قرن را انفجار اطلاعات میدانند.
این انفجار میتواند در بردارنده نکات مثبت برای رشد و بالندگی انسان یا حاوی نکات منفی و خطرهای پنهان باشد.
📌اگر استفاده از اینترنت با مدیریت صحیح صورت نگیرد،
میتواند آثار مخربی از جمله فروپاشی خانواده، تجارت کودکان و گسترش روسپی گری کودکان در اینترنت، جنایت جوانان، انحطاط اخلاقی و... داشته باشد.
📌اما اگر این ابزار اینترنتی به درستی مدیریت شود، میتواند پیامدهای مثبتی، چون ایجاد اشتغال دیجیتالی، کاهش فقر اطلاعاتی، ایجاد پلهای ارتباطی، نوآوری در همه عرصههای زندگی و... را به همراه داشته باشد.
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
#آموزش
🔰 *حافظه رسانهای مشترک والدین و فرزندان*
✅ دکتر سعید مدرسی، کارشناس مسائل تربیتی و سواد رسانهای، ضمن تأکید بر ضرورت وجود حافظه مشترک میان والدین و فرزندان گفتند : در یک خانواده متعادل کسی حیاط خلوت رسانهای ندارد.
✔️ یکی از مسائل بسیار مهم مربوط به حوزه خانواده، موضوع سواد رسانهای است.
✔️ خانوادهها در گذشته هیچگاه با چنین حجم وسیعی از رسانهها و فضاهای ارتباط جمعی مواجه نبودند و شاید تنها وسایل ارتباطی خانوادهها تلویزیون، رادیو و تلفن بود.
👌اما امروزه با توجه به رشد بسیار گسترده فضاهای مختلف رسانهای و ارتباطی، بهویژه فراهم بودن امکان استفاده از گوشیهای همراه برای فرزندان، شرایطی در جامعه فراهم شده است که کنترل خانواده بر محتوای رسانهای فرزندان کاهش پیدا کرده است.
📌یکی از موضوعات بسیاری مهمی که میتواند موجب کاهش فاصله بین والدین و فرزندان در حوزه محتوای رسانهای شود، داشتن سواد رسانهای یا تربیت رسانهای است که والدین میتوانند از طریق آشنایی و فراگیری سواد و تربیت رسانهای نسبت به نظارت و کنترل بر رفتار رسانهای فرزندان خود اقدام کنند.
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
#آموزش
👌یکی از مهم ترین مسائل در تربیت رسانه ای، شکل دادن حافظه مشترک رسانه ای با فرزندان است.
✅موضوعی که در کنار راهکار های پیش رو، کمک شایانی به شما خواهد کرد.
❌در ایام کرونا، دریافت این پیامها به واسطه مجازی شدن آموزش بیشتر شده و این موضوع در ایام تعطیلات و نوروز نرخ بالاتری دارد.
📌همچنین میزان استفاده آنها از بازیها، انیمیشنها و فیلمهای سینمایی افزایش پیدا کرده است.
📌در این میان، یک سری نقیصهها و چالشهایی به واسطه دریافت آموزش به صورت مجازی پدیدار میشود که از آن جمله کاهش شدید سطح تعاملات اجتماعی کودک و نوجوان است.
بخشهای مختلف مغز ما، هر یک مدیریت بخشی از فعالیتهایمان را عهدهدار هستند.
❌وقتی سطح تعامل با دیگران کاهش پیدا کند، طبعاً دایره لغاتی که در این تعاملات استفاده میشود، کاهش مییابد،
لذا این نگرانی وجود دارد که خزانه لغات و رفتار عاطفی کودک و نوجوان تحتالشعاع قرار گیرد و وضعیت آن روزبهروز فقیرتر شود.
📌چرا که دوستان و معلمان را نمیبینند و آنقدر مشغول دستگاهها، درگاهها مجازی و بازیها و انیمیشنها هستند که دیگر حتی فرصت قرار گرفتن در کنار پدر و مادر را ندارند و یا اینکه بخواهند حالشان را بپرسند.
📌هوای تعاملات اجتماعی فرزندانمان را داشته باشیم.
👌 اگر بچهها میتوانند با حفظ پروتکلهای بهداشتی، دوستانشان را ببیند، دریغ نکنیم و این کار را انجام دهیم.
✔️مسئله بعدی این است که میزان دریافت اطلاعات فرزندان در استفاده از شبکههای اجتماعی، بالا میرود. محتوای رسانهای زیاد میبینند، که باید در مورد این محتواها با آنها صحبت کنیم، اما چگونه؟
📌 محاکمهشان کنیم؟
❌ خیر!
✔️میتوانیم از فرزندمان بخواهیم برایمان تعریف کند فیلم و یا انیمیشن و محتوایی که دیده درباره چیست؟ و اگر خوب است، ما هم آن را ببینیم. وقتی فرزند فیلم و انیمیشنی را تماشا کرد، از او بخواهیم که یکبار قصه را برای من هم تعریف کند و بگوید ماجرای فیلم چه بود؟
به این صورت میتوانید دریابید کدام نکته از فیلم برای او مهم بوده و کدام محتوا برای او مناسب نبوده است.
✔️از فرزند بخواهیم نکات مثبت فیلم و انیمیشن را برای ما بگوید، اینکه کجای قصه آن برای او جالب و یا مفید بوده است. سپس از او بخواهیم برایمان بگوید کجای فیلم و انیمیشن قشنگ نبوده و به درد نمیخورده است، برای مثال ترس زیاد و خشونت زیاد داشته یا غیراخلاقی بوده است.
📌از این طریق، کمکم فرزندان ما مدیریت اثرپذیری را یاد میگیرند.
✔️ گفتوگوی خلاقانه داشته باشیم،
از فرزندمان بپرسیم که اگر او جای نویسنده کتاب یا فیلم و یا کارگردان بازی و انیمیشن بود، کجای قصه را تغییر میداد و یا چه چیزی را اضافه میکرد تا روی مخاطب اثر بیشتری داشته باشد؟
✅وقتی این مسیر گفتوگو ایجاد شود، یک حافظه مشترک رسانهای با فرزند شکل خواهیم داد و فرزند ما نگاه نقادانه به محتواهای رسانهای پیدا میکند و به مدیریت اثرپذیری میرسد؛ لذا گفتوگوی تعاملی در ارتباطات رسانهای فرزندان بسیار مهم است و باید به آن بها بدهیم.
۲۲ خرداد ۱۴۰۰