🖤درجلسه تفسیر امروز ان شاءالله میخواهیم از منظر کتاب خدا به این موضوع بپر دازیم
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀
🖤اولین اقدام:
🌸أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ 🌸
🏴آیا مردم را به نیکی (و ایمان به پیامبری که صفات او آشکارا در تورات آمده) دعوت میکنید، اما خودتان را فراموش مینمایید با این که شما خودتان کتاب (آسمانی) را میخوانید، آیا هیچ فکر نمی کنید؟ (۴۴ / بقره)
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🥀اصولاً یک برنامه اساسی، مخصوصا برای علماء و مبلّغین ، داعیان راه حقّ و خانواده ها مخصوصا والدین این است که بیش از سخن، مخاطب را با عمل خود، تبلیغ کنند، همانگونه که در حدیث معروف از حضرت امام صادق علیه السلام میخوانیم:
🌸«کُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِاَعْمالِکُم وَ لا تَکُونُوا دُعاةَ بِاَلْسِنَتِکُم: مردم را با عمل خود، به نیکیها دعوت کنید، نه با زبان خود». (۱)
🥀تأثیر عمیق «دعوت عملی» از اینجا سرچشمه میگیرد که هرگاه شنونده بداند، گوینده از دل، سخن میگوید و به گفته خویش صددرصد ایمان دارد، گوش جان خود را به روی سخنانش میگشاید و سخن که از دل برخیزد، بر دل مینشیند و در جان اثر میگذارد و بهترین نشانه ایمان گوینده به سخنش، این است که خود، قبل از دیگران عمل کند، همانگونه که علی علیه السلام میفرماید:
🌸«اَیُّهَا النّاسُ اِنّی وَ اللّهُ مَا اَحُثُّکُم عَلی طاعَةٍ اِلاّ وَ اَسْبَقُکُم اِلَیْها وَ لا اَنْهاکُمْ عَن مَعْصِیَةٍ اِلاّ وَ اَتَناهی قَبْلَکُم عَنْها:
🥀 ای مردم، به خدا سوگند شما را به هیچ طاعتی تشویق نمی کنم، مگر قبلاً خودم آن را انجام میدهم و از هیچ کار خلافی باز نمی دارم، مگر این که پیش از شما از آن دوری جسته ام». (۲)
🥀در حدیثی از امام صادق میخوانیم:
🌸«مِنْ اَشَدِّ النّاسِ عَذابا یَوْمَ الْقِیامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدْلاً وَ عَمِلَ بِغَیْرِه: از کسانی که در روز قیامت، عذابشان از همه شدیدتر است، کسی است که سخن حقّی بگوید و خود به غیر آن عمل کند». (۳)
✅از آیه میتوان استفاده کرد که شرط پذیرش تذکرات و راهنمایی والدین و بزرگترها از محیط خانوادگی، مقید بودن «عملی» آنها به گفتههای خودشان میباشد
***
۱- «سفینة البِحار»، ماده «عَمِلَ».
۲- «نهج البلاغه»، خطبه ۱۷۵.
۳- «نور الثقلین»، جلد ۱، صفحه ۷۵-
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🔴تلنگر
🥀از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که فرمود:
🌸«مَرَرْتُ لَیْلَةَ أُسْرِیَ بِی عَلَی أُنَاسٍ تُقْرَضُ شِفَاهُهُمْ بِمَقَارِیضَ مِنْ نَارٍ فَقُلْتُ مَنْ هَؤُلَاءِ یَا جَبْرَئِیلُ فَقَالَ هَؤُلَاءِ خُطَبَاءُ مِنْ أَهْلِ الدُّنْیَا مِمَّنْ کَانُوا یَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ یَنْسَوْنَ أَنْفُسَهُم. » در شب معراج و سیر آسمانی خویش، بر مردمی گذشتم که لبهایشان را با ابزار آتشین میبریدند. از فرشته وحی پرسیدم: اینان کیانند و گناهشان چیست؟ گفت:
اینان گویندگان و اندرز دهندگانی هستند که خود بدانچه به مردم میگفتند، عمل نمی کردند.
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
❓❓❓یک پرسش
✅اگر همانگونه که در قرآن و فرهنگ دینی آمده، دعوت به ارزشها و نیکیها واجب و گاه پاداش آن به اندازه انجام دادن نیکی است، پس چرا خدا آنان را بر این کار نکوهش میکند؟
پاسخ: سرزنش آنان به این دلیل نیست که چرا دیگران را به نیکیها و شایستگیها فرا میخوانند، بلکه بدین جهت است که آنان دیگران را فرا میخواندند، امّا خود به گفتارشان عمل نمی کردند؛ و عمل نکردن به شایستگیها و آراسته نشدن به ارزشها، برای همه زشت و گناه است، بویژه برای فراخوانان به سوی ارزشها؛ به راستی که برای اینان زشت تر و نکوهیده تر است.
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🌹 گفتار بی عمل🌹
🌸«کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللّهِ اَنْ تَقُولُوا مَا لاَ تَفْعَلُونَ»؛🌸 نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنی بگویید که خود عمل نمیکنید.
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🖤دومین اقدام👆👆👆👆
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🌸فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يتَذَكَّرُ أَوْ يخْشَى (طه/44).🌸
🥀اما به نرمی با او سخن بگویید شاید متذکر شود یا ازخدا بترسد
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
020044.mp3
55.4K
#سوره_طه
#آیه_۴۴
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
✅ قول لیِّن:
🥀قول لیِّن، قولی نرم و آرام است. کاربرد قول لین بطور خاص در مواجهه اولیه با مرتکبان منکرات است تا شاید یا بخود بیایند و یا اینکه از عقوبت شرعی یا قانونی اعمال خود بترسند.
🥀 نمونه قرآنی این کاربرد، مواجهه اولیه حضرت موسی (ع) با فرعون میباشد
.
🌸فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يتَذَكَّرُ أَوْ يخْشَى (طه)آیه۴۴🌸
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
🥀برف اگر تند و شلاقي ببارد، نمي نشيند.
🥀برف وقتي مينشيند كه آرام و نرم ببارد.
حرف هم مثل برف است؛ اگر به قول قرآن كريم نرم و لَيِّن باشد بر دل مينشيند و دلنشين خواهد شد.
🥀به همين خاطر خداوند به موسي و هارون فرمود: حال كه پيش فرعون ميرويد با او نرم سخن بگوييد.
🥀يعني اگر تند و خشن بگوييد او بر نمي تابد، و بر دل سنگ او نخواهد نشست.
👌كلام و سخن حافظ چرا بر دلها مينشيند
🥀چون نرم است، مثل مخمل و حرير.
🥀ببين وقتي كه ميخواهد بگويد با هر كس ننشين چه لطيف و چه نرم ميگويد:
🥀«نازنيني چو تو پاكيزه دل و پاك نهاد
بهتر آن است كه با مردم بد مثل زغال خاموش!
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
در روایات از گفتار به عنوان میزان، ترازوی انسان، پاره ای از وجود انسان، مؤثرترین چیز برای جلب دلها، میزان عقل، ترجمان دل و بیانگر شخصیت تعبیر می شود
🌸«مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ اِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتیدٌ»؛🌸
🥀 انسان هیچ سخنی را بر زبان نمیآورد مگر اینکه همان دم فرشته ای مراقب و آماده برای انجام مأموریت(و ضبط آن) است.
🥀رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «اِن مقعد ملکیکَ علی ثنیتک، لسانُک قلمهما، و ریقک مدادهما و انت تجری فیما لا یعنیک و لا تستحیی من اللّه و لا منهما».
🥀جای نشستن دو فرشته تو در دندانهای پیشین توست و زبان تو قلم آنها و آب دهانت جوهر قلم آنها و تو بی ملاحظه آنچه را به کار تو نیاید میگویی و از خدا و آن فرشتگان شرم نمیکنی.
وخداوند در سوره مریم چنین میفرماید:
🌸«یَومَ تَشْهَدُ عَلَیهِمْ اَلْسِنَتُهُمْ»🌸 در آن روز زبانها و... علیه آنها گواهی میدهند.
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🥀گام اوّل در امر به معروف و نهى از منكر، بيان نرم است. «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً»
🥀 اميدها در نرمى است، وانتظارى از خشونت نمىرود. قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ ...
🥀شروع تربيت وارشاد بايد از طريق گفتگوى صميمانه باشد. «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً)
🥀. خداوند به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نيز مىفرمايد: با نرمى و ملاطفت با مردم رفتار كن. «فبما رحمة مناللّه لنت لهم ولو كنت فظاً غليظ القلب لانفضوا من حولك» آلعمران،۱۵۹
👌حتّى با سركشترين افراد نيز بايد ابتدا با نرمى ولطافت سخن گفت.
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🥀گام اوّل در امر به معروف و نهى از منكر، بيان نرم است. «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً»
🥀 اميدها در نرمى است، وانتظارى از خشونت نمىرود. قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ ...
🥀شروع تربيت وارشاد بايد از طريق گفتگوى صميمانه باشد. «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً)
🥀. خداوند به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نيز مىفرمايد: با نرمى و ملاطفت با مردم رفتار كن. «فبما رحمة مناللّه لنت لهم ولو كنت فظاً غليظ القلب لانفضوا من حولك» آلعمران،۱۵۹
👌حتّى با سركشترين افراد نيز بايد ابتدا با نرمى ولطافت سخن گفت.
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
اقا سلام روی سیاه من را بخر.mp3
13.92M
آقا سلام !! روی سیاه میخری ...
آقا رخصت بده این دهه خادمی کنم 😭
📣همراه موسسه قرانی شیفتگان وحی باشیدبا👇👇👇
🔴 آموزش قرائت قران کریم،روانخوانی سطح۲(خواهران)
✅هزینه ثبت نام: ۴۰،۰۰۰تومان
❌توسط استاد مجرب👈 به صورت مجازی
❌ثبت نام دوره (۱۵ الی۳۰مرداد)
❌ثبت نام از طریق👈روانخوانی سطح ۲
☎️۰۹۱۰۷۲۴۹۸۶۶
۰۹۱۰۰۷۶۱۴۴۹
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
#یا_صاحب_الزمان_عج❤️
سرمان را به تو دادیم که سامان بدهی
دردها را به تو گفتیم،که درمان بدهی
جانمان برکف دست است،فقط لبتر کن
گوشمان را به تو دادیم که فرمان بدهی
مادعای فرجت را همه دم میخوانیم
ما همه منتظر آمدنت میمانیم
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
همه با هم زمزمه میکنیم دعای الهی عظم البلا را به نیت تعجیل در فرج مولایمان امام زمان علیه السلام ان شاءالله
📣 برخواندن زیارت آل یاسین هر روز صبح مداومت نماییم.
سَلامٌ عَلَى آلِ یس السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ وَ دَیَّانَ دِینِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَلِیفَةَ اللَّهِ وَ نَاصِرَ حَقِّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلِیلَ إِرَادَتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ فِی آنَاءِ لَیْلِکَ وَ أَطْرَافِ نَهَارِکَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللَّهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ وَعْدا غَیْرَ مَکْذُوبٍ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقُومُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْعُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَیِّنُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِرُ، السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِی السَّلامُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَى وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الْمَأْمُونُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ السَّلامُ عَلَیْکَ بِجَوَامِعِ السَّلامِ أُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنِّی أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ لا حَبِیبَ إِلا هُوَ وَ أَهْلُهُ وَ أُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنَّ عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَ الْحُسَیْنَ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ حُجَّةُ اللَّهِ أَنْتُمْ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ أَنَّ رَجْعَتَکُمْ حَقٌّ لا رَیْبَ فِیهَا یَوْمَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْراً وَ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ أَنَّ نَاکِراً وَ نَکِیراً حَقٌّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ أَنَّ الصِّرَاطَ حَقٌّ وَ الْمِرْصَادَ حَقٌّ وَ الْمِیزَانَ حَقٌّ وَ الْحَشْرَ حَقٌّ وَ الْحِسَابَ حَقٌّ وَ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ حَقٌّ وَ الْوَعْدَ وَ الْوَعِیدَ بِهِمَا حَقٌّ یَا مَوْلایَ شَقِیَ مَنْ خَالَفَکُمْ وَ سَعِدَ مَنْ أَطَاعَکُمْ فَاشْهَدْ عَلَى مَا أَشْهَدْتُکَ عَلَیْهِ وَ أَنَا وَلِیٌّ لَکَ بَرِی ءٌ مِنْ عَدُوِّکَ فَالْحَقُّ مَا رَضِیتُمُوهُ وَ الْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ وَ الْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ وَ الْمُنْکَرُ مَا نَهَیْتُمْ عَنْهُ فَنَفْسِی مُؤْمِنَةٌ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ بِکُمْ یَا مَوْلایَ أَوَّلِکُمْ وَ آخِرِکُمْ وَ نُصْرَتِی مُعَدَّةٌ لَکُمْ وَ مَوَدَّتِی خَالِصَةٌ لَکُمْ آمِینَ آمِینَ