eitaa logo
کانال موسسه قرآنی شیفتگان وحی»استان قم
608 دنبال‌کننده
16.4هزار عکس
4.5هزار ویدیو
155 فایل
امام علی علیه السلام :《اآگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم میان شما در قرآن است.نهج البلاغه خطبه ۱۵۸ آدمین @z_javaheri @Mahmoodi60 @Josheghany
مشاهده در ایتا
دانلود
PTT-20210822-WA0000.opus
182.7K
دعای سلامتی وسلام براباعبدالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. *✦﷽✦* *🦋کلام امیر المومنین علیه السلام🦋* 💠و درود خدا بر او فرمود: نيش زن شيرين است. 📗 ┄┄┅┅✿❀❀✿┅┅┄┄ *.*
PTT-20210822-WA0001.opus
409.6K
دروصف زنان: 🏴بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و شرح حکمت 61 نهج البلاغه: در وصف زنان ▪️وَ قَالَ (علیه السلام): الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ، حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ. 🎶اللَسْبَة: گزيدن، نيش زدن.🎶 ▪️و فرمود (ع): زن كژ دمى است كه گزيدنش شيرين است. ▪️و آن حضرت فرمود: زن عقربى است كه گزيدنش شيرين است. ▪️شيرينى آزار زن (اخلاقى): و درود خدا بر او، فرمود: نيش زن شيرين است. 🎶گزيدن شيرين!🎶 امام(عليه السلام) در اين سخن حكيمانه به يكى از ويژگى هاى متضاد زنان اشاره كرده مى فرمايد: «زن عقربى است كه نيش زدن او شيرين است»; (ألْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّبْسَةِ). ▪️شارحان نهج البلاغه هم در تفسير اين جمله اختلاف فراوان دارند و هم در اين كه آيا نسخه اصلى لَسبه است يا لِبسه (بر وزن حسبه). در نسخه محمد عبده لِبسه آمده كه به معناى معاشرت و ملابست است، ▪️بنابراين نسخه، تفسير جمله بالا چنين است: زن گرچه همچون عقرب گزنده است; اما معاشرت با او داراى فوايد و بركات و آثار مثبتى است كه آن را جبران مى كند و به دليل اين آثار معاشرت با او مطلوب است. ▪️همان گونه كه قرآن مجيد هم به آن اشاره كرده مى فرمايد: «(وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا); از آيات خدا اين است كه براى شما همسرانى از جنس شما آفريد تا در كنار آنها آرامش پيدا كنيد» ▪️ و در جايى ديگر مى فرمايد: «(هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ); زنان براى شما همچون لباس هستند و شما براى آنها همانند لباس (هر دو زينت هم هستيد و هر دو سبب حفظ يكديگر)».
PTT-20210822-WA0002.opus
258.8K
ولی درغالب نسخه های دیگر مانند نسخه موردبحث ما«لبسه»آمده است که
🎶مطلب دوم 🎶 ولى در غالب نسخه هاى ديگر مانند نسخه مورد بحث ما «لَبسه» آمده است كه به معنى نيش زدن است. در اين كه اگر زن همچون عقرب باشد چگونه نيش زدن او شيرين است شايد از آن رو كه در كنار نيش هاى او نوش هاى فراوانى نيز وجود دارد كه نيش هاى او را قابل تحمل بلكه شيرين مى كند. ▪️با توجه به اين كه آنچه در مورد عقرب مناسب مى رسد نيش است نه معاشرت كردن، اين تفسير از تفسير عبده مناسب تر است. ▪️در اينجا تفسير سومى است كه مرحوم كمره اى آن را در شرح نهج البلاغه خود آورده و مى گويد: منظور از اين كلام حكمت آميز اين است كه به همه مردان و مخصوصاً جوانان هشدار داده شود كه از زنان آلوده بپرهيزند، زيرا آنها همچون عقربند، هرچند ظاهراً نيش شيرينى دارند; ولى هرگز نبايد فريب ظاهر زيباى آنها را خورد و در دام سم كشنده آنها افتاد. ▪️اين تفسير نيز مناسب به نظر نمى رسد، زيرا لحن جمله حكمت آميز بالا برحذر داشتن نيست، بلكه تحمل كردن و مدارا نمودن است كه با همسران مشروع سازگار است. ▪️بنابراين همان تفسير دوم بهترين تفسيرها براى اين جمله حكيمانه است. ▪️در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه آيا اين تعبير درباره همه زنان صادق است يا درباره گروهى از آنها؟ ▪️به يقين منظور همه زنان نيستند، زيرا بسيارى از آنان داراى چنان ايمان و تربيت و اخلاقى هستند كه هرگز همسرانشان از آنها نيشى احساس نمى كنند، ▪️بنابراين منظور اين است كه در طبيعت زن اگر تربيت كافى نداشته باشد و از ايمان و معرفت، روح او سيراب نشود حالت گزندگى به خود مى گيرد و اين سخن حكيمانه براى همسران اين گونه زنان اين پيام را دارد كه به دليل فوايد وجودى آنان نيش هاى آنها را تحمل كنند. ▪️در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «يكى از حقوق زن بر مرد اين است كه اگر كار جاهلانه اى انجام دهد او را ببخشد و از او درگذرد»; (وَاِنْ جَهِلَت غَفَرَ لَها)(1). (2) * پی نوشت: (1). کافى، ج 5، ص 510. (2). سند گفتار حکیمانه: در کتاب مصادر نهج البلاغه سند خاصى غیر از نهج البلاغه براى این کلام حکمت آمیز نقل نشده و در کتاب تمام نهج البلاغه آن را جزء خطبة الوسیله شمرده است; ولى با مراجعه به تحف العقول و کافى که خطبه وسیله را نقل کرده اند این جمله پیدا نشد.
🎶مطلب سوم🎶 حکمت ۶۱ نهج البلاغه و توهین به زن سوال پرسش ❓چرا در حکمت ۶۱ نهج البلاغه آمده که زن عقربی شیرین نیش است آیا این توهین به زنان نمی باشد❕❕❕ 🎶پاسخ:🎶 حضرت امیر در حکمت ۶۱ نهج البلاغه می فرماید: ❗️حضرت علی در این سخن حکیمانه به یکی از ویژگی های متضاد زنان اشاره کرده و می فرماید « زن عقربی است که نیش زدن او شیرین است» ▪️حال توجه به نکاتی لازم است؛ ▪️۱ ما در بسیارى از آیات قرآن حتى مذمتی از نوع بشر مى بینیم. 🎶خداوند می فرماید:🎶 ▪️«به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده ، هنگامى که بدى به او رسد، بى تابى مى کند و هنگامى که خوبى به او رسد بخل میورزد و مانع دیگران مى شود» معارج (۱۹-۲۰) ▪️و در جاى دیگر مى خوانیم: « انسان به یقین بسیار ظالم و جاهل بود» (احزاب۷۲) ▪️و در جاى دیگر او را، «کفور مبین» (کفران کننده آشکار) نامیده است (زخرف ۱۵) ▪️و در جاى دیگر از انسان به عنوان موجودى که هرگاه به نعمت مى رسد طغیان مى کند، یاد شده است . (علق ۶-۷) ▪️بى شک، انسان در طبیعتش نه «کفور مبین» است نه «ظلوم و جهول» و نه طغیانگر، بلکه ظاهر این است که این بحثها درباره انسانهایى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته اند و به صورت گیاهان خودرو، در آمده اند. نه راهنمایى و نه بیدارگرى دارند و در میان هوس ها غوطه ورند. ▪️به همین دلیل در قرآن از مقام انسان با تقوا و مطیع فرمان الهى، مدح و تمجید فراوان شده و اصولا بنى آدم به عنوان گل سرسبد جهان آفرینش معرّفى گردیده است (اسرائ ۷۰) ▪️در مورد جنس زن نیز مطلب همین گونه است، در میان زنان افراد شایسته اى داریم که حتی در میان مردان مانند آنها کم است و به عکس، زنان بسیار منحرفى داریم که سرچشمه بسیارى از نابسامانى هاى جامعه بشرى هستند.
PTT-20210822-WA0006.opus
289.7K
🎶آخرین مطلب🎶 ▪️۲ به یقین منظور حضرت علی همه زنان نیستند زیرا بسیاری از آنان دارای چنان ایمان و تربیت و اخلاقی هستند که هرگز همسرانشان از آنها نیشی احساس نمی کنند .بلکه منظور این است که در طبیعت زن اگر تربیت کافی نداشته باشد و از ایمان و معرفت روح او سیراب نشود حالت گزندگی همچون عقرب به خود می گیرد و همسر خود را مورد نیش و آزار قرار می دهد اما در کنار نیش های او ، نوش های فراوانی نیز وجود دارد که نیش های او را قابل تحمل بلکه شیرین می کند . ❗️این سخن حکیمانه برای همسران این گونه زنان این پیام را دارد که به دلیل فوائد وجودی آنان نیش های آنها را تحمل کنند. امام صادق علیه السلام فرمود: « یکی از حقوق زن بر مرد این است که اگر کار جاهلانه ای انجام دهد او را ببخشد و از او در گذرد» (الکافی ج۵ ص۵۱۰) وفرمود: ▪️« پدرم همسری داشت که او را اذیت می کرد اما پدرم از او می گذشت و او را می بخشید» (وسائل الشیعه ج۲۰ ص۱۶۹) ▪️بنابراین این سخن ناظر به زنان تربیت نایافته است و تمامی زنان را شامل نمی شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال مسابقه حکمت(۶۱) سوال۱)لبسه به معنای ...؟ الف) بروزن حسبه ب)به معنای معاشرت وملابست ج)به معنای لباس خریدن د)الف وب ۲)چرانیش زدن زن شیرین است الف)درکنارنیش های اونوش های فراوانی وجود دارد ب)نیش های اوقابل تحمل بلکه شیرین است ج)الف وب د)هیچکدام ۳)کدام زن است که به همسرش نیش نمی زند الف)ایمان وتربیت اخلاقی داشته باشد ب)ازهمسرش راضی باشد ج)ایمان ومعرفت روح اوسیراب شود د)الف وج ۴)امام جعفرصادق (علیه السلام )فرمودند: الف)یکی ازحقوق زن برمرداین است که اگرکارجاهلانه انجام داداوراببخشد ب)اوراتنبیه کند ج) به اویادبدهد د)ازاونگذرد مهلت پاسخ مسابقه تا۱۲شب @r_y_0_9
این جمله ضرب المثل است به همین خاطرمعنای ظاهری آن مرادنیست همان گونه که درزبان فارسی ضرب المثل هایی وجودداردکه ظاهرش ذم وبدگویی است،ولی باطنش چیزی دیگری است مانند«زن بلاست،اللهی هیچ خانه ای بی بلا نباشد».
▪️هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی؟ ▫️آیا یاری کننده‌ای هست که مرا یاری کند؟ غفلتِ‌ شیعه‌ همیشه‌ مصیبت‌ ساز است، یک بار امامی را به می‌فرستد!! و بار دیگر امامی را هزار سال به می‌برند!! غفلت از یار گرفتار شـدن هم دارد از شما دور شدن ، زار شدن هم دارد
پرچم حسین(ع) به دست عباس است و بر سر زینب(س)اینجاست که استراتژی دشمن می شود ! آری! چادر یعنی بیرق حسین(ع) ... جنگ با چادر قدمتی دیرینه دارد... مگر نشنیده ای در روضه ها که چگونه چادر از سر اهل حرم میکشند عصر عاشورا؟!😢 ✔️ پس بیا و درست ×پرچم دار این نهضت باش×
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی http://shifteganvahye.com 🇮🇷کانال موسسه درایتا @sh37233392
مقام بالای امام حسین علیه‌السلام در کلّ عوالم ❤️ 📌حسین علیه‌السلام مظهر ِعظمت و جلالت خداوند است . وجودش از نور عظمت خداوند خلق شده و در کل عالم ِ وجود نورش با نور ِ رسول الله صلی الله علیه و آله برای خلق ِکلّ هستی رفته و برای همین است که شهادتش آتش به همه ذرات عالم می‌زند چرا که کلّ هستی از نور حسین بن علی علیه السلام حیات یافته است. 📌بهشت خداوند از پرتو و جلوه نور اباعبدالله الحسین علیه‌السلام خلق شده است به دستور خداوند متعال جانم به عظمت مقام حسین بن علی علیه السلام که تجلیگاه نور عظمت خداوند است و این مقامی است که بالا تر از آن نیست و او این مقام را از پدرش امیرالمومنین علی علیه‌السلام و مادرش فاطمه زهرا علیهاالسلام و رسول گرامی اکرم صلی الله علیه وآله به ارث برده است چرا که نور حسین بن علی علیه السلام از نور ایشان خلق شده و نور مادر و پدرش از نور عظمت خداوند مشتق شده و این مقام عالی ترین مقام کل آفرینش است که در دست حسین بن علی علیهما السلام است. 📚بحارالانوار، بخش خلقت نورانی اهل بیت علیهم‌السلام از نور عظمت الله ج ۲۶ صفحات ۸ به بعد
: ▫️میدونی حقیقت ایمان چیه؟؟ 💬پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند لايؤمن عبد حتى أكون أحب إليه من نفسه ، ويكون عترتي أحب إليه من عترته ، ويكون أهلي أحب إليه من أهله ، وتكون ذاتي أحب إليه من ذاته هیچ بنده ای حقیقت ایــمان را درک نمی کند مگر اینکه من نزد او از خودش محبوب تر باشم و عتــرت مـــرا بیــش ازعتــرت خـود و خانــواده ی مــرا بیش از خانواده ی خـود و جان مرا بیش از جان خود دوست داشته باشد 📚 بحارالانوار جلد ۲۷ صفحه ۸۶ ⚠️شما حقیقت ایمان رو درک کردی!؟ امام زمانت رو بیشتر از خانوادت دوست داری؟ سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی http://shifteganvahye.com 🇮🇷کانال موسسه درایتا @sh37233392