💢پاسخ
شبهه مذکور از آنجا نشأت می گیرد که برخی از افراد در مورد صفت علم امام دچار غلو شده و روایاتی را جعل کرده اندمانند روایتی که در این شبهه آمده است.
متأسفانه نشر این اخبار جعلیِ مشتمل بر غلو به طوری گسترده و فراوان است که به دست عوامل نفوذی ،حتی در کتاب های حدیث اصحاب ائمه علیهم السلام نیز راه یافت و بعضی از آن ها از این طریق وارد اصول کافی هم شده و به عنوان پشتوانه جریان فکری افراطی مورد استناد قرار گرفت که هنوز هم ادامه دارد.
از جمله این افکار غلو آمیز ؛ نامحدود بودن علم غیب امام است
اکثر علمای شیعه هرچند که علم غیب امام را قبول دارند اما اولا دامنه آن را محدود به برخی حوادث می دانند و ثانیا آن را شأنی می دانند نه فعلی یعنی هرگاه امام بخواهد از مسئله ای اگاه شود به اذن الهی آن را خواهد دانست.
⬇️⬇️⬇️
┄┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┄
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag
#عقاید_پاسخ به شبهات
⭕️یکی از این اخبار جعلی که در به وجود آوردن تفکر غلو آمیز درباره ائمه علیهم السلام نقش موثری داشته خبری است که در اصول کافی بدین صورت از قول امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که: " هر امامی که نداند چه خیر و شری به او می رسد و به سوی چه سرنوشتی می رود وی حجت خدا بر خلقش نخواهد بود." ( اصول کافی ج1ص 258).
┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┄
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag
#عقاید_پاسخ به شبهات
🔸بررسی سند این روایت:
یکی از راویان این حدیث ،عبدالله بن قاسم حضرمی است که نجاشی درباره او می نویسد: "عبدالله بن قاسم حضرمی معروف به "بَطَل" فردی کذاب و غالی مذهب است . از افراد غالی نقل حدیث می کند، هیچ خیری در او نیست و به روایت وی نمی توان اعتماد کرد."(رجال نجاشی ص167).
او کتابی دارد که جماعتی آن را از وی روایت می کنند و شیخ طوسی می فرماید: " او واقفی بوده است یعنی بر امامت امام موسی کاظم علیه السلام توقف کرده و امامت امام رضا علیه السلام را قبول نکرد. (رجال شیخ طوسی ص 357 شماره 50) .
بنابراین او از دشمنان امام رضا علیه السلام نیز محسوب می شودکه منکر امامت او بوده است.
⭐️این حدیث که در نیمه دوم قرن دوم هجری به دست این مرد کذّاب در کتاب او نوشته شده است از آن زمان تا حال بیش از 12 قرن است که از این کتاب به آن کتاب منتقل می شود و برای اثبات وسعت علم امام به آن استناد می گردد. در حالی که راوی آن مردی غالی مذهب و کذّاب است.
⬇️⬇️⬇️
┄┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┄
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
#عقاید_پاسخ به شبهات
🔹بررسی محتوای این روایت
حدیث فوق علاوه بر آن که راوی آن کذاب و سندش بی اعتبار است ، محتوای آن هم با قرآن کریم تضاد دارد و پیشوایان دین فرموده اند :"هر حدیثی که با قرآن تضاد دارد بی اعتبار است و باید دور انداخته شود".
🌟در قرآن مجید آمده است:" قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنَ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلَا بِكُم"ْ .(احقاف /9)یعنی ای پیغمبر به مردم بگو من اولین پیغمبر نیستم و نمی دانم چه بر من خواهد گذشت و نمی دانم چه بر شما خواهد گذشت.
📌این آیه شریفه صریحا می گوید: رسول خدا صلی الله علیه و اله نمی داند چه بر او خواهد گذشت و چه خیر و شری بر او خواهد رسید. ولی حدیث مزبور می گوید هر امامی که نداند چه خیر و شری به او می رسد او حجت خدا نخواهد بود، یعنی شرط امامت امام این است که همه جزئیات سرنوشت خود و آنچه به او خواهد رسید چه خیر و چه شر دقیقا بداند ، و تضاد بین این آیه و حدیث آن قدر واضح است که احتیاجی به توضیح ندارد.
🔴کسانی که به این حدیث استناد کرده اند تا ثابت کنند امام حسین علیه السلام دانسته خود را به کشتن داد توجه به این تضاد بین آیه و حدیث نکرده اند.
⬇️⬇️⬇️
┄┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┄
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://instagram.com/shiftegan.vahy?igshid=YmMyMTA2M2Y=
#عقاید_پاسخ به شبهات
♦️پاسخ برخی علماء به شبهه مذکور:
1️⃣برخی گفته اند: امام علیه السلام نسبت به برخی امور که در انجام وظایف امامت و رهبری مسلمانان به آن نیازی نداشتند؛ مانند زمان و علت شهادت خویش، آگاه نبوده است. امام علیه السلام به طور سربسته و اجمال میدانست که سرانجام شهید خواهد شد؛ ولی از زمان دقیق شهادت خود آگاه نبوده است.(صالحی نجف آبادی، شهید جاوید، ص ۴۵۵-۴۵۶)
2️⃣ برخی دیگر گفته اند: امام هم نسبت به ظاهر امور آگاهی داشته و هم باطن آنها. آنان در مقام علم ظاهری، مکلف به رعایت ظاهر هستند و وظایف اجتماعی خویش را بر اساس این تکلیف انجام میدهند، امّا در مقام آگاهی باطنی، بر اساس علمی که خداوند در جهت انجام رسالت و امامت در اختیار آنان قرار داده، از پایان حوادث و جریانات روزگار و از جمله سرنوشت خویش، باخبرند با این حال، امام وظیفه داشت نسبت به ظاهر امور عمل کند نه باطن آنها. به همین جهت، آنان نمیتوانستند به واسطه علمی که به زمان و مکان وفات خویش داشتند، از وقوع آن جلوگیری کنند. (مجلسی، مراة العقول، ۱۳۷۰ش، ج۳، ص۱۲۴-۱۲۵)
┄┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┄
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
#عقاید_پاسخ به شبهات
📌پاسخهای دیگری هم به این شبهه داده شده است که بیان آنها در این مجال نمی گنجد. لطفا به منابع زیر رجوع کنید:
📚کتاب مجموعه مقالات علم امام، مقاله ی اقوال علماء در علم امام علیه السلام، نعمت الله صالحی نجف آبادی، ص 443.
📚کتاب علم امام از دیدگاه کلام امامیه از قرن اول تا قرن هفتم هجری، ناصر الدین اوجاقی، ص 209.
📚کتاب آگاهی سوم یا علم غیب،جعفرسبحانی، ص 215.
🔆🔆🔆
┄┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┄
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
#عقاید_پاسخ -به شبهات
📣📣📣دوره آموزشی
مرکز خدمات قم با همکاری موسسه شیفتگان وحی برگزار می کنند:
"مدیریت مصرف رسانه در خانواده "
◀️ ویژه ترم تابستان (ده جلسه آموزشی)
✅ چهارشنبه ها ساعت ۱۰صبح
✅ ویژه خانواده طلاب قم👈 رایگان
🔴 با ظرفیت بسیار محدود
📲برای شرکت در دوره هرچه سریعتر به سایت موسسه شیفتگان وحی مراجعه نمایید:
http://shifteganvahye.com
👈آدرس: ۴۵ متری عمار یاسر، کوچه ۵ پلاک ۲۳ موسسه قرانی شیفتگان وحی_ ۳۷۷۵۴۰۰۱
🔵🔵🔵 فوری👇👇👇
📣📣 موسسه قرآنی شیفتگان وحی به یک نیروی (خانم) جهت اجرایی و خدمات ترجیحا جوان به صورت تمام وقت
و
یک نیروی ( آقا ) توانمند جهت تدارکات و امور فنی
به صورت پاره وقت
نیاز دارد
شرایط پذیرش:
🍃مسیر اطراف ۴۵ متری عمار یاسر
🍃خدمات همراه با نظافت
⬅️ لطفا در صورت اطلاع به شخصی مراجعه نمایید
@josheghany
📣 شيوههاي مقابله با تهاجم فرهنگي
از مطالب جلسات قبلی دانستيم كه هدف اصلي تهاجم، حمله به سنگر باورها، ارزشها و در نتيجه رفتارهاست.
پس بيشترين تلاش ما بايد در حفظ سه ركن اساسي فرهنگ و تقويت آنها باشد و با ديدي باز ابزارها و وسايلي را كه در اين جهت به كار گرفته ميشود را خنثي كنيم.
اڪنون به برخی از شيوههاي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن اشاره ميكنيم:
1⃣. ترويج ارزشها و باورها:
بايد از راه بحث و گفتگو، منطق و استدلال و تبليغ عملي از راه اصول و عقايد، روان شناختي، جامعه شناختي، به ترويج باورها پرداخت. دشمن از راه تحريك احساسات و عواطف با استفادة از قوة خيال، رمان، فيلم، داستان، عكس وارد مي شود و تبليغ خود را در قالب پيامهاي پنهان و با شيوههاي دقيق روانشناختي و جامعهشناختي انجام ميدهد.
ما بايد اين شيوهها را خنثي كنيم و در عوض جايگزيني مناسبي به جاي آن بگذاريم
2⃣. تبيين انگيزة اصلي دشمن از اين تهاجم براي مردم و بيان عواقب شوم آن براي افراد به ويژه جوانان و خانوادهها.
3⃣. تبيين برتريطلبي غرب:
دشمن با استفاده از مباني نظري دانشمندان خود كار ميكند، اصولي مثل اصل لذتطلبي و جلب منفعت بيشتر و اينكه اساساً آدمي براي غلبه بر ضعيفان آفريده شده و خوي سلطهجويي در طبيعت او نهاده شده است. ادوارد سعيد پژوهشگر عرب در اين زمينه مي گويد: اروپائيان دربارة خاورزمين نوشتهاند كه انسان خاورزمين خردستيز، فاسد، كودك منش و متفاوت است و انسان غربي خردگرا، پاكدامن و طبيعي ميباشد.
4⃣. هجوم فرهنگي بر ضد فرهنگ غرب:
ما بايد با استفاده از هنر، فيلم، نمايشنامه، رمان، روان شناسي و... ابتدا به ترويج فرهنگ خود (باورها و ارزشها) بپردازيم و بعد انحطاط جامعة غربي و اهداف شوم آنها را به مردم حتي به مردم غربنشين نشان دهيم.
5⃣بسيج همگاني در مقابله با تهاجم فرهنگي:
در اين امر بايد دو مغز متفكر جامعه اسلامي ما حوزهها و دانشگاهها مقدم باشند و رهبري اين نهضت فرهنگي را به عهده بگيرند، مردم بايد مثل زمان جنگ، بسيج عمومي (با سلاحهاي فرهنگي) شوند؛ همه بايد آموزش ببيند و خودشان را مجهز كنند، چرا كه وقتي مرضي شايع ميشود همه بايد واكسن بزنند. سادهترين و واجبترين كار كه از عهدة هر كسي ساقط نميشود احياء امر به معروف و نهي از منكر و احياء جلسات مذهبي است.
6⃣. توجه به نسل جوان و برخورد دوستانه با آنها: پدر و مادر بايد بدانند كه تربيت، يك امر دقيق و ظريف است. آنها بايد محيطي گرم و باصفا در خانواده ايجاد كنند؛ از برخوردهاي تند پرهيز نمايند؛ به شيوة غيرمستقيم با نسل جوان سخن بگويند (سؤال طرح نمايند تا خود آنها متوجه شوند)؛ در يافتن دوست به جوانان كمك كنند و... البته مربيان و والدين و دانشمندان، خود بايد نقش يك الگوي صالح را در جامعه ايفا كنند.
ادامه دارد👇
ادامه 👇
7⃣. مطالعه سقوط اندلس، سرزمين مقتدر اسلامي: به اعتراف تاريخ، مهمترين عوامل سقوط مسلمانان در اندلس چند چيز بود:
1. اختلافات داخلي و بسط و توسعة آن توسط عمال مسيحي
2. خيانت وزراء و زمامداران به خاطر ضعف ايمان و اعتماد به نفس
3. اشاعه فساد و بيبند و باري، ميخواري، شهوتراني (ترويج فرهنگ برهنگي، بيحجابي و بدحجاي، آرايشهاي تند و...) در ميان جوانان مسلمان به وسيله ايادي كليسا.
8⃣. درك هويت فرهنگي خود: شناخت يك فرهنگ در حقيقت معرفت به ويژگيها، مشاهير، ارزشها و برتريهاي آن فرهنگ نسبت به ساير فرهنگهاست. نسل جوان بايد به امتيازات فرهنگ اسلامي و ملي خويش آشنا باشند، تا در مقابل ظواهر فريبنده و توخالي فرهنگ بيگانه از اعتماد به نفس بالائي برخوردار باشند.
9⃣ بازيابي هويت ديني:
هويت جوئي و بازشناسي آن نقش مهمي در مقابله با تهاجم فرهنگي دارد. يافتن پاسخهاي منطقي و مستدل براي پرسشهاي اساسي (هدف زندگي، جايگاه من در حيات، آيا جوان در نظام هستي از كرامتي برخوردار است؟ و...) باعث توجه جوان به جايگاه رفيع خود نزد پروردگار ميشود و او را از رنج و آسيب پوچي و درون تهي بودن ميرهاند.
0⃣1⃣ دورة جواني آسيبپذيرترين دورهها: دشمن براي رسيدن به اهداف خود از راه جوانان وارد ميشود. آنها با مطالعات دقيق روان شناسانه خود ميدانندكه جوان در اين مرحله با بحران روبروست، از طرفي محدوديت تجربه فردي و اجتماعي دارد (عدم توانائي حل معادلات و شبهههاي پيچيده، سادهانديش و خوشبين) و از طرف ديگر در اين دوره احساسات بر فرد غلبه دارد (در محاسبات نسل جوان جاذبهها و كششها جايگاه خاصي دارد). بنابراين از شعارهاي فريبنده به گمراهي آنها ميپردازد؛ مثلاً ميگويند هر چيز جديدي لذت دارد، جوان از اين شعار خوشش ميآيد، چون روحية فطري او تنوعطلبي و پيروي از الگو است.
1⃣1⃣ جايگزيني: مسئولين ما بايد به اصل مهم «جايگزيني» (يك اصل مهم روان شناختي) اهميت دهند، يعني اگر يك چيزي را از جوان منع كرديم، حتما بايد يك چيزي بهتر و جذابتر از آن را جايگزين نمائيم و به اوقات فراغت و ورزش جوانان اهميت زيادي بدهيم.
2⃣1⃣. در محاسبات خود به لذت پايدار (دنيوي و اخروي) و كمالآور (ازدواج و تقرب به خدا) بهاء بيشتري نسبت به لذات آني و زيانآور بدهيم.
3⃣1⃣ توجه به اصل «الگو پذيري» و اصل «تنوع خواهي»:
مسئولان (والدين، مربيان، حكومت) بايد در برنامههاي خود به دو اصل اساسي توجه كنند؛ اصل «الگوپذيري» و اصل «تنوع خواهي» جوانان. در ارزشهاي ديني ما دو گرايش فطري براي انسان ذكر شده است، غرائز حيواني و ميلهاي متعالي.
18.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
7⃣#سواد رسانه ای
👌سید بشیر حسینی
رسانه ها گزینش می کنند.
حقیقت ها گفته نمی شود......
جهت دسترسی و مشاهده کلیه پیام ها رسانه اے "بصورت متنی" می توانید به کانال "سواد رسانه ای " در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3047424179Cb38dc77886
ویا کانال سواد رسانه ای
https://t.me/javaheri33 مراجعه فرمایید.
موسسه قرآنی شیفتگان وحی به اطلاع می رساند
صبح امروز ، سه شنبه ۲۵ مرداد ماه نسشت هم اندیشی با حضور جناب آقای دکتر رجایی، "دکترای شیعه شناسی و کارشناس شبکه جهانی ولایت و رادیو معارف..."
وبا حضور مدیریت محترم موسسه سرکارخانم جواهری ، معاونت آموزشی موسسه و مسئولین جلسات قرآن و عترت در موسسه قرآنی شیفتگان وحی استان قم برگزار گردید
در این نشست تهدیدها و چالش های جلسات قرآن و عترت مورد بحث و بررسی قرار گرفت
و پیشنهادها و راهکارهایی از طرف مشاوره محترم و حاضرین در جلسه مطرح شد .
که ان شاءالله به زودی به صورت کاربردی در جلسات به اجرا در خواهد آمد .
به روایت تصویر 👇👇👇
📣📣📣دوره آموزشی
مرکز خدمات قم با همکاری موسسه شیفتگان وحی برگزار می کنند:
"مدیریت مصرف رسانه در خانواده "
◀️ ویژه ترم تابستان (ده جلسه آموزشی)
✅ چهارشنبه ها ساعت ۱۰صبح
♨️اولین جلسه فردا ۲۶ مرداد ماه
✅ ویژه خانواده طلاب قم👈 رایگان
🔴 با ظرفیت بسیار محدود
📲برای شرکت در دوره هرچه سریعتر به سایت موسسه شیفتگان وحی مراجعه نمایید:
http://shifteganvahye.com
👈آدرس: ۴۵ متری عمار یاسر، کوچه ۵ پلاک ۲۳ موسسه قرانی شیفتگان وحی_ ۳۷۷۵۴۰۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴
🥀سفره حضرت رقیه
سلام الله علیها
▪️▪️نذر حضرت رقیه در مجالس روضه شمع و خار تداعی خرابه هست
▪️به بچه ها گل سر و اسباب بازی هدیه می دهند
▪️مرکز خیریه موسسه در نظر دارد تعدادی لباس تهیه کند و به کودکان خانواده های نیازمند هدیه بدهد
▪️از بانیان و خیرین و ارادتمندان دُر دانه امام حسین عليه السلام تقاضا داریم در این امر خیر یاری نمایند.
شماره کارت مرکز خیریه شیفتگان وحی
637997599075737
🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴