دوستان گرامی با عرض ادب و احترام؛
با جلسه ای دیگر از سلسله مباحث فلسفه احکام درخدمت شما عزیزان هستیم:
🍀🍀🍀🍀🍀در جلسه گذشته به بحث در مورد حرمت خوردن گوشت مردار اشاره کردیم که قرار شد در این جلسه به حکمتها و اسرار علمی آن بپردازیم.🍀🍀🍀🍀🍀
در برخی از روایات اهل بیت علیهم السلام به حکمتهای نهفته در این آیه اشاره شده است. و بعضی از مفسران و متخصصان علوم پزشکی در مورد این آیه اذهار نظر کرده و نکات علمی آن را برشمرده اند:
که عبارتند از:
🪴🪴🪴🪴🪴
امام صادق علیهم السلام، بعد از ذکر مقدمهای در مورد اینکه تمام این احکام به خاطر مصالح بشر است می فرماید:
«اما مردار را هیچ کس از آن نمی خورد، مگر اینکه بدنش ضعیف و رنجور می شود، نیروی او را می کاهد و نسل او را قطع می کند، و آن کس که به این کار ادامه دهد با مرگ ناگهانی (مثل سکته) از دنیا می رود.»
امام رضا علیهم السلام می فرماید: «حرام شدن مردار برای آن است که باعث فساد بدنها است و نیز برای این است که باعث ایجاد صفراء است.خوردن «میته» اصولا بدن را بد بو می نماید، و باعث بداخلاقی ، عصبانیت، قساوت قلب و از بین بردن مهر و عطوفت می شود تا آنجا که نمی توان در مورد شخصی که گوشت مردار می خورد از کشتن فرزند و پدر و رفیق خود ایمنی داشت.»
🪴🪴🪴🪴
🪴🪴🪴و در روایت دیگر از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «در مورد خونها منجمد می شوند آن خونها در بدن مردار می مانند و خارج نمی شوند بنابراین گوشت مردار ثقیل و غیر گوارا است زیرا مردار چیزی است که گوشت آن را با خونش می خوردند.🪴🪴🪴
در این روایات علاوه بر انکه به آثار زیانبار خوردن گوشت مردار اشاره شده به آثار زیانبار روحی و معنوی ان نیز اشاره شده است (مثل سخت دلی و کم شدن محبت) و این بعد از تاثیرات مردارخواری در علوم پزشکی عصر ما هم بدانها توجه شده است.