eitaa logo
کانال موسسه قرآنی شیفتگان وحی»استان قم
590 دنبال‌کننده
16.9هزار عکس
4.6هزار ویدیو
161 فایل
امام علی علیه السلام :《اآگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم میان شما در قرآن است.نهج البلاغه خطبه ۱۵۸ آدمین @z_javaheri @Mahmoodi60 @Josheghany
مشاهده در ایتا
دانلود
🎉راه صحیح به سوى مقصد راه مستقیم است که ما پیوسته در نمازها هر روز خدا را مى خوانیم تا ما را بر آن راه ثابت بدارد. در اطراف راه مستقیم خطوط انحرافى فراوانى هست که پیدا کردن راه مستقیم از میان آن خطوط نیاز به دقت و علم و دانش دارد. 🎀به همین دلیل، جاهل غالبا گرفتار خطوط انحرافى یا در جانب زیاده روى مى گردد و یا در سوى کوتاهى و کندروى. این مسئله در تمام شئون زندگى اعم از فردى و اجتماعى و سیاسى و غیر آن دیده مى شود; 🎊مثلاً حفظ ناموس و پاسدارى آن از هرگونه انحراف یک فضیلت است ولى افراد جاهل گاهى به طرف افراط کشیده مى شوند و با وسواس هر حرکتى از همسر خود را زیر نظر مى گیرند و با نگاه اتهام و گمان سوء به او نگاه مى کنند به طورى که زندگى براى آنها تبدیل به دوزخى مى شود و گاه هیچ گونه نظارتى بر وضع خانه و همسر خود ندارند که کجا رفت و آمد و با چه کسى صحبت مى کند و امثال آن. 🎈در مسائل بهداشتى فرد جاهل گاه چنان گرفتار افراط مى شود که دست به سوى هیچ آب و غذایى نمى برد به گمان این که همه آنها آلوده است، در هیچ مهمانى شرکت نمى کند، هیچ هدیه اى را نمى پذیرد و باید تنها خودش غذاى خویش را تهیه کند و گاه در جهت مخالف قرار مى گیرد و فرقى میان آلوده و غیر آلوده، بیمار مسرى و غیر بیمار نمى گذارد.
🎉بعضى از شارحان، این مطلب را با موضوع عدالت در مسائل اخلاقى پیوند زده و گفته اند: همیشه فضایل اخلاقى حد وسط در میان دو دسته از رذایل است: شجاعت حد اعتدالى است که در میان صفت تهور (بى باکى) و جبن (ترس و بزدلى) قرار گرفته است. عالم به سراغ حد وسط و جاهل یا در طرف افراط قرار مى گیرد و یا در جانب تفریط 🎀و همچنین سخاوت حد اعتدال میان بخل و اسراف است همان گونه که قرآن مجید خطاب به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «(وَلا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَلا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً); هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرو مانى».(1) 🎊در مسائل مربوط به اعتقادات، گروهى از جاهلان درباره عظمت على(علیه السلام) چنان افراط کردند که قائل به الوهیت و خدایى او شده و گروه دیگر چنان کوتاه آمدند که در صف ناصبان قرار گرفتند و به یقین هر دو گروه گمراهند. خط صحیح همان پذیرش ولایت به معناى امام مفترض الطاعه بودن است.
🎉در خطبه 127 نیز این مطلب به صورت شفاف و روشن آمده است: «وَسَیَهْلِکُ فِیَّ صِنْفَانِ مُحِبٌّ مُفْرِطٌ یَذْهَبُ بِهِ الْحُبُّ إِلَى غَیْرِ الْحَقِّ وَمُبْغِضٌ مُفْرِطٌ یَذْهَبُ بِهِ الْبُغْضُ إِلَى غَیْرِ الْحَقِّ; به زودى دو گروه در مورد من هلاک و گمراه مى شوند: دوست افراطى که محبتش او را به غیر حق (غلو) مى کشاند و دشمن افراطى که به سبب دشمنى قدم در غیر حق مى نهد (و مرا کافر خطاب مى کند). 🎀سپس افزود: «وَخَیْرُ النَّاسِ فِیَّ حَالاً النَّمَطُ الاَْوْسَطُ فَالْزَمُوهُ; بهترین مردم درباره من گروه میانه رو هستند از آنان جدا نشوید». 🎊در بحارالانوار نیز آمده است که امیر مؤمنان على(علیه السلام) فرمود: «أَلاَ إِنَّ خَیْرَ شِیعَتِی النَّمَطُ الاَْوْسَطُ إِلَیْهِمْ یَرْجِعُ الْغَالِی وَبِهِمْ یَلْحَقُ التَّالِی; بهترین شیعیان من گروه میانه رو هستند، غلو کننده باید به سوى آنان باز گردد و کوتاهى کننده عقب افتاده باید (شتاب کند و) به آنها ملحق شود».(2)
هدایت شده از بایگانی حکمت نهج البلاغه
🎉با دقت به جوامع بشرى مى بینیم که غالب نابسامانى ها بر سر افراط و تفریط هاست که زاییده جهل و نادانى است; گاه آن چنان در مسائل اقتصادى قائل به آزادى مى شوند که فرآیند آن نظام سرمایه دارى ظالم است و گاه چنان سلب آزادى مى کنند که نتیجه آن نظام کمونیسم و گرفتارى هاى آن است، مهم یافتن خط اعتدال و ثابت ماندن بر آن است. 🎀در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که در روز قیامت حاکمى (از حاکمان مسلمین) را مى آورند که بیش از آنچه خداوند دستور داده عمل کرده، خداوند به او مى گوید: بنده من چرا بیش از آنچه باید تازیانه بزنى زدى؟ عرض مى کند: من براى غضب تو غضب ناک شدم. به او گفته مى شود: آیا سزاوار است غضب تو شدیدتر از غضب من باشد؟ 🎊 سپس حاکم دیگرى را مى آورند که کوتاهى کرده خداوند به او مى فرماید: چرا در برابر آنچه به تو امر کرده بودم کوتاهى کردى؟ عرض مى کند: پروردگارا من به او رحم کردم؟ به او گفته مى شود: آیا رحمت تو از رحمت من وسیع تر است؟ سپس هر دو را به سوى دوزخ مى برند(3). (4) * پی نوشت: (1). اسراء، آیه 29. (2). بحارالانوار، ج 6، ص 178، ح 7. (3). شرح نهج البلاغه علامه شوشترى، ج 8، ص 247 (4).سندگفتارحکیمانه:درکتاب غررالحکم این جمله‌ حکمت آمیز باکمی تفاوت ذکرشده است:(الجّاهِلُ لّن یُلقّی اِلّامُفرِطاًاّومُفرّطاً)واین اثیرنیزآن را رکاب نهایه ازعلی(عليه السّلام)نقل کرده است.(مصادر نهج‌البلاغه، ج4،ص56).
سوال مسابقه حکمت(۷۰)نهج البلاغه ۱)وّلّاتّجعّل یّدکّ مّغلُولّهً اِلّی عُنِقّکّ وّلّاتّبسُطهّاکُل البّسطِ فّتّقعُدّمّلُوماًمّسُورّا الف)درباره بخل واسراف ب)درباره بهداشت ج)درباره ناموس د)درباره اعتقادات ۲(امیرمومنان فرمودبهترین شیعیان من...؟ الف)غلوکننده ب)گروه میانه رو ج)کوتاهی کننده د)عقب افتاده ۳(حدیث پیامبر(صلی الله علیه وآله)درباره حاکمان الف)باید زیاد تازیانه زد ب)باید کوتاهی کرد ج)رحمت خدا وسیع تر است د)هیچکدام @r_y_0_9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖🍃ای آب حیات،یا محمد"ص" 💕🍃کشتی نجات،یا محمد"ص" 💖🍃مهربـان ترین، بنده ی حق 💖🍃اصل برکات، یا محمد "ص" 💕🍃ازمـن بـه شمـا، تـا قیـامت 💖🍃هردم صلوات،یامحمد"ص" 💕 🌺🍃 "صـلوات" 🍃💖برحضرت محمد(ص)وخاندان مطهرش 💖🍃اللَّهـُمَّ صـَلِّ عَلَى مُحَمَّد 💕🍃وآلِ مُحَمَّدٍوعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 💖🍃💚الّلهُمَّ 💕🍃💚صَلِّ 💖 🍃💚علی 💕🍃💚مُحَمَّدٍ 💖 🍃💚وَآل 💕 🍃💚مُحَمَّد 💖🍃💚وَعَجِّل 💕🍃💚فَرَجَهُم 💖🍃💚الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَـــرَج