۱-طسم
۲-تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ
۳-نَتْلُوا عَلَیْکَ مِنْ نَبَإِ مُوسى وَ فِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْم یُؤْمِنُونَ
۴-إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ یَسْتَحْیِی نِساءَهُمْ إِنَّهُ کانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ
۵-وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ
۶-وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الأَرْضِ وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ
ترجمه:
به نام خداوندبخشنده مهربان
۱ ـ طسم!
۲ ـ اینها آیات کتاب مبین است!
۳ ـ ما از داستان موسى و فرعون به حق بر تو مى خوانیم، براى گروهى که ایمان مى آورند!
۴ ـ فرعون در زمین برترى جوئى کرد، و اهل آن را به گروه هاى مختلفى تقسیم نمود; گروهى را به ضعف و ناتوانى مى کشاند، پسرانشان را سرمى برید و زنانشان را (براى کنیزى و خدمت) زنده نگه مى داشت; او به یقین از مفسدان بود!
۵ ـ ما مى خواستیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم!
۶ ـ حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم; و به فرعون و هامان و لشکریانشان آنچه را از آنها [= بنى اسرائیل] بیم داشتند نشان دهیم!
💫💫تفسیر آیات:
( ۶ تا ۱ )سوره قصص 👈برگرفته از تفسیر نمونه
📗 (تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ المُبِینِ).
این آیات با عظمت، که خود هم روشن است و هم روشنگر راه سعادت انسان ها ، از سرگذشت موسى و فرعون مى گوید:
ما به حق، بر تو از داستان موسى و فرعون مى خوانیم، براى گروهى که ایمان مى آورند
📗(نَتْلُوا عَلَیْکَ مِنْ نَبَإِ مُوسى وَ فِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْم یُؤْمِنُونَ).
بِالْحَقِّ 👈 اشاره به این است که، آنچه در اینجا آمده، خالى از هر گونه خرافات و مطالب غیر واقعی و عین واقعیت و حقیقت است. لِقَوْم یُؤْمِنُونَ 👈 تأکیدى است، بر این حقیقت که مومنان باید از شنیدن این داستان به این حقیقت برسند، که قدرت دشمن هر قدر زیاد باشد، و جمعیت و نفرات و نیروهایشان فراوان، و مردم با ایمان هر قدر در اقلیت و تحت فشار باشند، و ظاهراً کم قدرت، هرگز نباید ضعف به خود راه دهند، که در برابر قدرت خدا همه چیز آسان است.
خدائى که موسى(علیه السلام) را براى نابود کردن فرعون در آغوش فرعون، پرورش داد، خدائى، که بردگان مستضعف را به حکومت روى زمین رسانید، و جباران گردن کش را خوار و ذلیل و نابود کرد، و خدائى ،که کودک شیرخوارى را در میان امواج خروشان محافظت فرمود، و هزاران هزار از فرعونیان زورمند را در میان امواج مدفون ساخت،
❇️قادر بر نجات شما مومنان است که با الهام گرفتن از آیات بر هدف اصلی خود را در میان انبوه مشکلات پایدار باشید.
❇️خداوند به تفصیل آیات می پردازد:
فرعون استکبار و سلطه گرى و برترى جوئى در زمین کرد
📗(إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الأَرْضِ).
او بنده ضعیفى بود که، بر اثر جهل و نادانى، شخصیت خود را گم کرد و تا آنجا پیشرفت، که ادعای خدائى نمود.
الاَرْض : (زمین)👈 اشاره، به سرزمین مصر و اطراف آن است.
❇️اولین جنایت فرعون برای تقویت استکبار خود: 👇
تلاش کرد در میان مردم مصر، تفرقه بیندازد
📗(وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً).
همان سیاستى همیشگی که پایه اصلى حکومت مستکبران است.
آنها همیشه از توحید کلمه و کلمه توحید وحشت داشته و دارند، آنها از پیوستگى صفوف مردم، به شدت مى ترسند، و به همین دلیل، حکومت طبقاتى تنها راه حفظ آنان است، همان کارى که فرعون و فرعونیها در هر عصر و زمان کرده و مى کنند.
آرى، فرعون، مخصوصاً مردم مصر را به دو گروه مشخص، تقسیم کرد: قبطیان که بومیان آن سرزمین بودند، و تمام وسائل رفاهى و کاخ ها و ثروت ها و پست هاى حکومت در اختیار آنان بود.
و سبطیان یعنى مهاجران بنى اسرائیل که به صورت بردگان و غلامان و کنیزان در چنگال آنها گرفتار بودند.
فقر و محرومیت، سراسر وجودشان را فرا گرفته بود، و سخت ترین کارها بر دوش آنها بود، بى آنکه بهره اى داشته باشند
❇️دومین جنایت او، استضعاف گروهى از مردم آن سرزمین بود. قرآن مى گوید:
آن چنان این گروه را به ضعف و ناتوانى کشانید، که پسران آنها را سر مى برید و زنان آنها را براى خدمت، زنده نگه مى داشت
📗(یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ یَسْتَحْیِی نِساءَهُمْ).
او دستور داده بود، که درست بنگرند فرزندانى که از بنى اسرائیل، متولد مى شوند اگر پسر باشند آنها را از دم تیغ بگذرانند! و اگر دختر باشند، براى خدمتکارى و کنیزى زنده نگه دارند!
راستى او با این عملش چه مى خواست انجام بدهد❓
معروف این است، که او در خواب دیده بود شعله آتشى از سوى بیت المقدس برخاسته و تمام خانه هاى مصر را فرا گرفت، خانه هاى قبطیان را سوزاند، ولى خانه هاى بنى اسرائیل سالم ماند!
او از آگاهان و معبران خواب توضیح خواست، گفتند: از این سرزمین بیت المقدس مردى خروج مى کند که هلاکت مصر و حکومت فرعونیها به دست او است!
و نیز نقل کرده اند، که بعضى از کاهنان به او گفتند: پسرى در بنى اسرائیل متولد مى شود، که حکومت تو را بر باد خواهد داد!
و سرانجام همین امر سبب شد که فرعون تصمیم به کشتن نوزادان پسر از بنى اسرائیل را بگیرد.
ولى قرار گرفتن جمله
یُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ بعد از جمله
یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ ،
بیان میکند که:
فرعونیان براى تضعیف بنى اسرائیل این نقشه را طرح کرده بودند، که نسل ذکور آنها را که مى توانست قیام کند و با فرعونیان بجنگد براندازند، و تنها دختران و زنان را که به تنهائى قدرت بر قیام و مبارزه نداشتند براى خدمتکارى زنده بگذارند.
بعضى از فرعونیهای مصر، براى ساختن یک قبر براى خود یکصد هزار برده را در طول بیست سال، به کار مى گیرد و هزاران نفر از آنها را در این ماجرا، به ضرب شلاق یا از فشار کار به قتل مى رساند،
بلافاصله خداوندمى فرماید:
اراده و مشیت ما بر این قرار گرفته است، که بر مستضعفین در زمین منت نهیم، و آنها را مشمول مواهب خود نمائیم
📗 (وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ).
آنها را پیشوایان و وارثین روى زمین قرار دهیم
📗 (وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ).
* * *
آنها را نیرومند و قوى و صاحب قدرت، و حکومتشان را مستقر و پا بر جا سازیم
📗 وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الأَرْضِ
و به فرعون و هامان و لشکریان آنها، آنچه را از سوى این مستضعفین بیم داشتند نشان دهیم !
📗وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ
❇️چه قدر این دو آیه، گویا و امیدبخش است؟; چرا که به صورت یک قانون کلى و در شکل فعل مضارع و مستمر بیان شده است، تا تصور نشود اختصاص به مستضعفان بنى اسرائیل و حکومت فرعونیان داشته، مى گوید: ما مى خواهیم چنین کنیم... یعنى فرعون مى خواست، بنى اسرائیل را تار و مار کند و قدرت و جایگاهشان را درهم بشکند، اما ما مى خواستیم آنها قوى و پیروز شوند.
او مى خواست حکومت، تا ابد در دست مستکبران باشد، اما ما اراده کرده بودیم، که حکومت را به مستضعفان بسپاریم! و سرانجام چنین شد.
❇️نکته ها:
در این دو آیه خداوند:
پنج امر و اراده خود را بیان مى کند، که با هم پیوند و ارتباط نزدیک دارند.
نخست این که، ما مى خواهیم آنها را مشمول نعمت هاى خود کنیم
📗 (وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ...).
دیگر این که، ما مى خواهیم آنها را پیشوایان نمائیم (نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً).
سوم این که، ما مى خواهیم آنها را وارثانِ حکومتِ جباران قرار دهیم (وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ).
چهارم این که، ما حکومت قوى و پا بر جا به آنها مى دهیم
📗 وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ...
و پنجم این که، آنچه را دشمنانشان از آن بیم داشتند، و تمام نیروهاى خود را بر ضد آن بسیج کرده بودند، به آنها نشان دهیم
📗 (وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ).
لطف و عنایت خدا، در مورد مستضعفین این چنین است.
✅نکته ها:
این، بشارتى است در زمینه پیروزى حق بر باطل و ایمان بر کفر و غلبه بر بساط ظلم و جور.
نمونه اى از تحقق این مشیت الهى، حکومت بنى اسرائیل واز بین رفتن حکومت فرعونیان بود.
✅نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و یارانش بعد از ظهور اسلام بود، حکومت پا برهنه ها و تهى دستان با ایمان و مظلومان پاک دل، که پیوسته از سوى فرعونهای زمان خود ، مورد تحقیر و استهزاء بودند، و تحت فشار و ظلم و ستم قرار داشتند.
✅در روایات آمده تفسیر این آیه و نمونه گسترده تر آن حکومت حق و عدالت، در تمام کره زمین به وسیله حضرت مهدى (علیه السلام) است.
در نهج البلاغه از على(علیه السلام) چنین آمده است:
لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیَا عَلَیْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا وَ تَلَا عَقِیبَ ذَلِکَ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ:
دنیا پس از چموشى و سرکشى ـ همچون شترى که از دادن شیر به دوشنده اش خوددارى مى کند، و براى بچه اش نگه مى دارد ـ به ما روى مى آورد... سپس آیه وَ نُرِیْدُ اَنْ نَمُنَّ را تلاوت فرمود
📚نهج البلاغه/کلمات قصار/ش۲۰۹
امام علی علیه السلام فرمودند:
هُمْ آلُ مُحمّد(صلى الله علیه وآله) یَبْعَثُ اللّه مَهْدِیَّهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ، فَیُعِزُّهُمْ وَ یُذِلُّ عَدُوَّهُمْ:
این گروه، آل محمّد(صلى الله علیه وآله) هستند، خداوند مهدى آنها را بعد از زحمت و فشارى که بر آنان وارد مى شود برمى انگیزد و به آنها عزت مى دهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار مى کند
📚تفسیر نور ثقلین/ج۴/ص۱۱۰
┄┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┄
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag