درمورد فهم وتفسیر معنای غیبت کبرا ۳ موضع وجود دارد:
۱.موضع افراطی
۲.موضع تفریطی
۳.میانه
واما معنای غیبت امام در نظر افراطیون؛
افراط در معنای غیبت است تاحد غلو.بدین معنی که تصور میکنند غیبت به معنای جداشدن آن حضرت وفاصله گرفتن از مسئولیت وعدم تصدی فعلی اموراست.
نتیجه ی این اعتقاد انقطاع امامت در دوران غیبت کبری می باشد .پس طبق این نظر امام دارای ولایت الهی در این زمان نیست؛ از مردم منقطع ودور استوچون نیابت خاصه پایان یافته راهی بسوی امام وجود ندارد وغیبت بمعنی تیطیلی وظایف وامور لازمی است که امام باید به آن بپردازدتاهنگام ظهور فرارسد
اشکالاتی به این نظر( افراط در معنای غیبت مطرح است) مطرح است:
۱. این نظر با اعتقاد امامیه متناقض است.
۲.تا زمان ظهور وقفه وفترت زمانی در امامت بوجود می آید
که در اینصورت مانند واقفیه خواهیم بود.چون باید اعتقادبه امامت تا امام حسن عسگری داشته باشیم بعد فترت ووقفه در حضور امام تا ظهور صورت گیرد.
۳.اشکال سوم اینکه این اعتقاد با حدیث مَن مَات وَ لم یعرف امام زَمَانِهِ مات میتة جاهلیه در تناقض است.
وبا حدیث من مات ولَیسَ فی عُنُقِهِ بیعةَ لامامٍ مات ميتة جاهلية نیز مغایرت دارد.
اینجا میبینیم که علاوه برشناخت امامنکته دقیق دیگری بیان شده وآن اینکه ؛ اگر کسی بمیرد در حالیکه بیعت امامی برگردنش نباشد به مرگ جاهلیت مرده است.
یعنی علاوه بر اینکه باید امامش رابشناسد بایدبه بیعت امامش متعهد باشد .یعنی ممکن است کسی امامش را بشناسد ولی تعهدی نسبت به امامش نداشته باشدواز روش غیر امامان متابعت کند.
اشکالی که براین نظر :
باید گفته شود که تصدی امام مستلزم ظاهر شدن نیست.بلکه در علوم سیاسی واستراتژیک رهبری وعملیات وفعالیتها هر چهدسری وپنهان تر باشد ،از قدرت ونفوذ وت اثیر بیشتر وموانع کمتری برخوردار است.
همانطور که در داستان حضرت موسی علیه السلام وخضر نبی علیه السلام دیدیم ،مسئولیتهای حضرت خضر بر کسی آشکار نبود.این بدان معنی نیست که نقش آن حضرت تنها به زمان ملاقات آندو نبی که در قرآن بیان شده بوده؛ وفعالیت قبل از ملاقات وپس از جدایی آندو نبی از یکدیگر ،وجود نداشته.بلکه حضرت خضر فعالیت سری داشتندومامور الهی بودند.
@sh37233392
واما دسته ی دوم:
اینان کسانی هستند که در معنای غیبت دچار تفریط شدند.
کسانی که در معنای غیبت دچار تفریط شدند معتقدند که امام از طریق نماینده ی رسمی ،دارای مسئولیت است.
اینان تصور میکنند که امام دارای عناصری است که آشکارا نماینده ی آن حضرت هستند .
این نظر بمعنای عدم فعالیت امام(وفعالیت رسمی نماینده ی مسقیم امام) است.
طبق این نظر امام ،یا خود بصورت مباشر ومستقیممتصدی امور است.
ویا نماینده ی حضرت.وچون امام در غیبت است نماینده ی امام فعالیت دارد.
در حالیکه سیره ی اهل بیت علیهم السلام ؛ عدم آشکار بودن نهضت وتحول واصلاح وهدایت اجتماع وانجام مسئولیت است تا دشمن مانع وسد راه فعالیت نگردد.
غیبت وانجام وعمل به صورت پنهانی بمعنای عدم امامت وترک مسئولیت و نبود امام نیست.
امامت در واقع ولایت وانجام بالفعل مسئولیتهای آن است.
پس غیبت ،غایب بودن از ظهور است نه غیبت از حضور😶😶
در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله آمده است که؛
رَحِمَ الله موسی.عجَّلَ علی العالِمِ.امّااَنَّهُ لَو صَبَرَلَرَای مِنهُ مِنَ العَجائب ما لَم یَرَ.
اگر حضرت موسی تحمل میکرد وبا حضرت خضر می ماند ،شگفتیهای بسیار بزرگی را که نادیده بود از آن حضرت مشاهده می کرد. (بحارالانوار ۳۰۱:۱۳)
بنابراین عدم ظهور امام ونا آشکار بودن نقش آن حضرت ونبود واسطه یا نائب خاص بمعنی از بین رفتن نقش آن حضرت نیست.
این پندار اشتباه وجود دارد که فکر می کنند ،فعالیت وانجام مسئولیت تابع آشکار بودن آن است.
واما موضع سومی که مسلمانان در فهم معنای غیبت اتخاذ کردند؛روش میانه است.بدین معنی که مفهوم غیبت بین دو معنای حضور وعدم ظهور است.
یعنی آن حضرت در میان مردم هستند؛ اما ناشناخته واز این رو غایب خوانده می شود.
بنابراین معنای غیبت ،غایب بودن از ظهور است نه غیبت از حضور ومعنای آن، انقطاع وجود نماینده ی رسمی از طرف آن حضرت است ؛ نه تنقطاع امامت.
#امام_زمان(عج)_ درقرآن
🕋« وَ أُخْرى تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَريبٌ وَ بَشّرِ الْمُؤْمِنينَ »
صف/۱۳
📖« و [موهبت] ديگرى كه آن را دوست داريد [به شما مىبخشد،] و آن يارىِ خداوند و پيروزى نزديك است؛و مؤمنان را [به اين پيروزى بزرگ] بشارت ده »
🖊علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه) نقل می کند که مراد از این آیه شریفه یعنی فتح و پیروزی قائم آل محمّد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دنیا می باشد.
📚 بحارالأنوار، ج۵۱، ص۴۹
📚 القمی، ج۲، ص۳۶۶
بنابراین ،راه صحیح ،همواره حد وسط است؛ نه افراط ونه تفریط.
در بسیاری از روایات آمده است که امام مهدی علیه السلام سنتی از حضرت یوسف دارد وآن این است که همان گونه که حضرت یوسف علیه السلام مستقیما با مردم در تماس بود وبه اداره ی امور آنان می پرداخت _ در حالیکه نمی دانستند اویوسف پیامبر است _ پس از ظهور آن حضرت ،بسیاری از مردم خواهند گفت : این همان کسی است که پیش از این ،اورامی دیده ایم.
به روایت سدیر صیرفی از امام صادق علیه السلام در کتاب کمال الدین : ۳۴۱( باب ۳۳،ح۲۱) مراجعه شود.
جالب اینجاست که برخی محققان وسیاست مداران غربی به این مفهوم غیبت دست یافته اند.بعنوان نمونه،فرانسوا توال فرانسوی ( نماینده ی گروه میانه رو در مجلس سنای فرانسه وعضو مرکز مطالعات استراتژیک فرانسه ومحقق بزرگ سیاسی ونظریه پرداز بین المللی) در کتاب خود "ژئوپولتیک شیعه"به این مفهوم راز گونه ودقیق وبسیار مهم غیبت ،اشاره کرده است.این ژوهشگر در کتاب ارزشمند خود میگوید : غیبت امام مهدی علیه السلام در نظر شیعیان ،به معنای پنهانی وراز گونه بودن است که در اینصورت ،براساس استراتژیک وامنیتی ،امام در تدبیر امور ،فعال تر خواهد بود؛ زیرا عمل محرمانه رمز قدرت است وحکومت ها در انجام فعالیتهای سری ومحرمانه ،قدرت نفوذ بیشتری می بینند.
غیبت بمفهوم آن است که ماحضرت مهدی رانمی شناسیم وسمت نیابت ونمایندگی رسمی از حضرتش وجود نداردنه اینکه امام نباشد؛ واین مساله ای مهم در شوون امامت استکه باید بطور دقیق وصحیح فهمیده شود.
طبق روایات اگر آن حضرت حتی برای یک روزویا ....تصدی امور راوانهد ،زمین ویران خواهد شد واهل خود را فرو خواهد برد وبلاهای مختلف بشریت رافراخواهد گرفت.
چنین نویسندگانی در حالی به این مفاهیم دقیق وحساس در مورد غیبت امام "عجل الله تعالی فرجه"رسیده اند که نوشتارهای دیگر مذاب اسلامی،عقیده ی امامیه را در مورد غیبت ،بی ارزش میدانند.
امام زمان علیه السلام در توقیع شریفشان میفرمایند: ما از ملاحظه ی حال شما فرو گذار نیستیم ویادتان را به فراموشی نمیسپاریم که اگر چنین نبود ،سختی های طاقت فرسا بر شما فرود می بارید ودشمنان بر شما دست می یافتند ونابودتان می کردند.😭😭😭😭