📣 شيوههاي مقابله با تهاجم فرهنگي
از مطالب جلسات قبلی دانستيم كه هدف اصلي تهاجم، حمله به سنگر باورها، ارزشها و در نتيجه رفتارهاست.
پس بيشترين تلاش ما بايد در حفظ سه ركن اساسي فرهنگ و تقويت آنها باشد و با ديدي باز ابزارها و وسايلي را كه در اين جهت به كار گرفته ميشود را خنثي كنيم.
اڪنون به برخی از شيوههاي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن اشاره ميكنيم:
1⃣. ترويج ارزشها و باورها:
بايد از راه بحث و گفتگو، منطق و استدلال و تبليغ عملي از راه اصول و عقايد، روان شناختي، جامعه شناختي، به ترويج باورها پرداخت. دشمن از راه تحريك احساسات و عواطف با استفادة از قوة خيال، رمان، فيلم، داستان، عكس وارد مي شود و تبليغ خود را در قالب پيامهاي پنهان و با شيوههاي دقيق روانشناختي و جامعهشناختي انجام ميدهد.
ما بايد اين شيوهها را خنثي كنيم و در عوض جايگزيني مناسبي به جاي آن بگذاريم
2⃣. تبيين انگيزة اصلي دشمن از اين تهاجم براي مردم و بيان عواقب شوم آن براي افراد به ويژه جوانان و خانوادهها.
3⃣. تبيين برتريطلبي غرب:
دشمن با استفاده از مباني نظري دانشمندان خود كار ميكند، اصولي مثل اصل لذتطلبي و جلب منفعت بيشتر و اينكه اساساً آدمي براي غلبه بر ضعيفان آفريده شده و خوي سلطهجويي در طبيعت او نهاده شده است. ادوارد سعيد پژوهشگر عرب در اين زمينه مي گويد: اروپائيان دربارة خاورزمين نوشتهاند كه انسان خاورزمين خردستيز، فاسد، كودك منش و متفاوت است و انسان غربي خردگرا، پاكدامن و طبيعي ميباشد.
4⃣. هجوم فرهنگي بر ضد فرهنگ غرب:
ما بايد با استفاده از هنر، فيلم، نمايشنامه، رمان، روان شناسي و... ابتدا به ترويج فرهنگ خود (باورها و ارزشها) بپردازيم و بعد انحطاط جامعة غربي و اهداف شوم آنها را به مردم حتي به مردم غربنشين نشان دهيم.
5⃣بسيج همگاني در مقابله با تهاجم فرهنگي:
در اين امر بايد دو مغز متفكر جامعه اسلامي ما حوزهها و دانشگاهها مقدم باشند و رهبري اين نهضت فرهنگي را به عهده بگيرند، مردم بايد مثل زمان جنگ، بسيج عمومي (با سلاحهاي فرهنگي) شوند؛ همه بايد آموزش ببيند و خودشان را مجهز كنند، چرا كه وقتي مرضي شايع ميشود همه بايد واكسن بزنند. سادهترين و واجبترين كار كه از عهدة هر كسي ساقط نميشود احياء امر به معروف و نهي از منكر و احياء جلسات مذهبي است.
6⃣. توجه به نسل جوان و برخورد دوستانه با آنها: پدر و مادر بايد بدانند كه تربيت، يك امر دقيق و ظريف است. آنها بايد محيطي گرم و باصفا در خانواده ايجاد كنند؛ از برخوردهاي تند پرهيز نمايند؛ به شيوة غيرمستقيم با نسل جوان سخن بگويند (سؤال طرح نمايند تا خود آنها متوجه شوند)؛ در يافتن دوست به جوانان كمك كنند و... البته مربيان و والدين و دانشمندان، خود بايد نقش يك الگوي صالح را در جامعه ايفا كنند.
ادامه دارد👇
ادامه 👇
7⃣. مطالعه سقوط اندلس، سرزمين مقتدر اسلامي: به اعتراف تاريخ، مهمترين عوامل سقوط مسلمانان در اندلس چند چيز بود:
1. اختلافات داخلي و بسط و توسعة آن توسط عمال مسيحي
2. خيانت وزراء و زمامداران به خاطر ضعف ايمان و اعتماد به نفس
3. اشاعه فساد و بيبند و باري، ميخواري، شهوتراني (ترويج فرهنگ برهنگي، بيحجابي و بدحجاي، آرايشهاي تند و...) در ميان جوانان مسلمان به وسيله ايادي كليسا.
8⃣. درك هويت فرهنگي خود: شناخت يك فرهنگ در حقيقت معرفت به ويژگيها، مشاهير، ارزشها و برتريهاي آن فرهنگ نسبت به ساير فرهنگهاست. نسل جوان بايد به امتيازات فرهنگ اسلامي و ملي خويش آشنا باشند، تا در مقابل ظواهر فريبنده و توخالي فرهنگ بيگانه از اعتماد به نفس بالائي برخوردار باشند.
9⃣ بازيابي هويت ديني:
هويت جوئي و بازشناسي آن نقش مهمي در مقابله با تهاجم فرهنگي دارد. يافتن پاسخهاي منطقي و مستدل براي پرسشهاي اساسي (هدف زندگي، جايگاه من در حيات، آيا جوان در نظام هستي از كرامتي برخوردار است؟ و...) باعث توجه جوان به جايگاه رفيع خود نزد پروردگار ميشود و او را از رنج و آسيب پوچي و درون تهي بودن ميرهاند.
0⃣1⃣ دورة جواني آسيبپذيرترين دورهها: دشمن براي رسيدن به اهداف خود از راه جوانان وارد ميشود. آنها با مطالعات دقيق روان شناسانه خود ميدانندكه جوان در اين مرحله با بحران روبروست، از طرفي محدوديت تجربه فردي و اجتماعي دارد (عدم توانائي حل معادلات و شبهههاي پيچيده، سادهانديش و خوشبين) و از طرف ديگر در اين دوره احساسات بر فرد غلبه دارد (در محاسبات نسل جوان جاذبهها و كششها جايگاه خاصي دارد). بنابراين از شعارهاي فريبنده به گمراهي آنها ميپردازد؛ مثلاً ميگويند هر چيز جديدي لذت دارد، جوان از اين شعار خوشش ميآيد، چون روحية فطري او تنوعطلبي و پيروي از الگو است.
1⃣1⃣ جايگزيني: مسئولين ما بايد به اصل مهم «جايگزيني» (يك اصل مهم روان شناختي) اهميت دهند، يعني اگر يك چيزي را از جوان منع كرديم، حتما بايد يك چيزي بهتر و جذابتر از آن را جايگزين نمائيم و به اوقات فراغت و ورزش جوانان اهميت زيادي بدهيم.
2⃣1⃣. در محاسبات خود به لذت پايدار (دنيوي و اخروي) و كمالآور (ازدواج و تقرب به خدا) بهاء بيشتري نسبت به لذات آني و زيانآور بدهيم.
3⃣1⃣ توجه به اصل «الگو پذيري» و اصل «تنوع خواهي»:
مسئولان (والدين، مربيان، حكومت) بايد در برنامههاي خود به دو اصل اساسي توجه كنند؛ اصل «الگوپذيري» و اصل «تنوع خواهي» جوانان. در ارزشهاي ديني ما دو گرايش فطري براي انسان ذكر شده است، غرائز حيواني و ميلهاي متعالي.
18.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
7⃣#سواد رسانه ای
👌سید بشیر حسینی
رسانه ها گزینش می کنند.
حقیقت ها گفته نمی شود......
جهت دسترسی و مشاهده کلیه پیام ها رسانه اے "بصورت متنی" می توانید به کانال "سواد رسانه ای " در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3047424179Cb38dc77886
ویا کانال سواد رسانه ای
https://t.me/javaheri33 مراجعه فرمایید.
موسسه قرآنی شیفتگان وحی به اطلاع می رساند
صبح امروز ، سه شنبه ۲۵ مرداد ماه نسشت هم اندیشی با حضور جناب آقای دکتر رجایی، "دکترای شیعه شناسی و کارشناس شبکه جهانی ولایت و رادیو معارف..."
وبا حضور مدیریت محترم موسسه سرکارخانم جواهری ، معاونت آموزشی موسسه و مسئولین جلسات قرآن و عترت در موسسه قرآنی شیفتگان وحی استان قم برگزار گردید
در این نشست تهدیدها و چالش های جلسات قرآن و عترت مورد بحث و بررسی قرار گرفت
و پیشنهادها و راهکارهایی از طرف مشاوره محترم و حاضرین در جلسه مطرح شد .
که ان شاءالله به زودی به صورت کاربردی در جلسات به اجرا در خواهد آمد .
به روایت تصویر 👇👇👇
📣📣📣دوره آموزشی
مرکز خدمات قم با همکاری موسسه شیفتگان وحی برگزار می کنند:
"مدیریت مصرف رسانه در خانواده "
◀️ ویژه ترم تابستان (ده جلسه آموزشی)
✅ چهارشنبه ها ساعت ۱۰صبح
♨️اولین جلسه فردا ۲۶ مرداد ماه
✅ ویژه خانواده طلاب قم👈 رایگان
🔴 با ظرفیت بسیار محدود
📲برای شرکت در دوره هرچه سریعتر به سایت موسسه شیفتگان وحی مراجعه نمایید:
http://shifteganvahye.com
👈آدرس: ۴۵ متری عمار یاسر، کوچه ۵ پلاک ۲۳ موسسه قرانی شیفتگان وحی_ ۳۷۷۵۴۰۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴
🥀سفره حضرت رقیه
سلام الله علیها
▪️▪️نذر حضرت رقیه در مجالس روضه شمع و خار تداعی خرابه هست
▪️به بچه ها گل سر و اسباب بازی هدیه می دهند
▪️مرکز خیریه موسسه در نظر دارد تعدادی لباس تهیه کند و به کودکان خانواده های نیازمند هدیه بدهد
▪️از بانیان و خیرین و ارادتمندان دُر دانه امام حسین عليه السلام تقاضا داریم در این امر خیر یاری نمایند.
شماره کارت مرکز خیریه شیفتگان وحی
637997599075737
🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
از مومنان مردانی هستند کـه بـه پیمانی کـه با خدا بسته بودند وفا کردند بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم بـه راهند و پیمان خودرا دگرگون نکرده اند «سوره احزاب ؛ آیه ٢٣»
آزادگان آمدند همانطور کـه رفته بودند !
دلیر و مقاوم
نستوه و استوار
آنان کـه درسال هاي درد و فراق، دور از دیار بـه سر می بردند، کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین بـه همراه دارند کـه هرکدام از ان ها، درس بزرگی از استقامت و آزادگی اسـت.
#اسیر_وطن
#اسیر_کربلا
#اسیر_عشق
شیوه ی سیلی زدن بعثی
هنگامی که سیلی می زدند، باید راست می ایستادیم و سر را بالا می گرفتیم و آنها هم تا هنگامی که دستشان درد نگرفته یا سِر نشده بود بر چهره ی ما می کوبیدند. گاهی دو دست را با هم از دو سو بر گوش ها می کوبیدند که حالتی چون موج انفجار در سر ایجاد می شد و موجب پارگی پرده ی گوش میشد. اگر کسی سرش را بالا نمیگرفت یا به زمین می افتاد، باید دوباره بلند می شد، راست می ایستاد و سر را بالا می گرفت تا دوباره بر چهره ش بکوبند. از آنجا که بیشتر نگهبانان اردوگاه دُرشت بودند و دستان بسیار سنگینی داشتند، نوجوان ها نمی توانستند هنگام سیلی خوردن روی پا بایستند و پس از هر سیلی که نقش بر زمین می شدند باید دوباره روی پا می ایستادند تا سیلی بعد را بخورند. آنها هنگام سیلی زدن انگشتان خود را باز می کردند تا پهنای دستشان صورت، گردن و گوش را سرخ و کبود کند. گاهی فک بچه ها بر اثر ضربه ی سیلی جابه جا میشد؛ به گونه ای که خوردن غذا را دشوار می کرد.
#اسیر_وطن
🥀حاج آقای ابوترابی سالها دلش پر از ای کاش ها بود. روزها گذشت شب ها گذشت ؛تا دوباره به وطن بازگشت از یک طرف ذوق دیدار مجدد وطن ؛ و از یک طرف در حسرت درک توفیق شهادت !
سالها از بازگشتش به وطن میگذرد ؛ اما یک چیزی دلش را خیلی میسوزاند !!!
چون میبیند خیلی ها با شهدا عکس گرفتند ودر اتاقهای ریاست شان آویزان کردند ؛همان شهدایی که بعضا در آغوشش پرپر شدند ؛
اما همین فرصت طلبها برعکس شهداء عمل میکنند‼️
اللهم عجل لولیک الفرج🤲
#اسیر_وطن
#اسیر_کربلا
#اسیر_عشق
الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا
آن گروه که کافران را دوست گیرند و مؤمنان را ترک گویند، آیا نزد کافران عزّت میطلبند؟ عزّت همه نزد خداست.
[4–139در مناجات شعبانيّه مىخوانيم: «الهى بيدك لا بيد غيرك زيادتى و نقصى» خداوندا! زيادى و يا كاستى من تنها در دست توست، نه در دست ديگرى.
پیام ها
1- عزّت را در وابستگى به كفّار جستن، خصلتى منافقانه است. «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ ...»
2- هرگونه ايجاد رابطه با كفار ممنوع است. «يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ»
3- در سياست خارجى، به جاى گسترش روابط با كشورهاى كفر، در فكر برقرارى روابط با كشورهاى اسلامى باشيم. «يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ»
عزّت تنها به دست خداست. چون سرچشمهى عزّت يا علم است يا قدرت، و ديگران از علم و قدرت بىبهرهاند. در مناجات شعبانيّه مىخوانيم: «الهى بيدك لا بيد غيرك زيادتى و نقصى» خداوندا! زيادى و يا كاستى من تنها در دست توست، نه در دست ديگرى.
این آیه به همه مسلمانان هشدار مىدهد که عزت خود را در همه شؤون زندگى اعم از شؤون اقتصادى و فرهنگى و سیاسى و مانند آن، در دوستى با دشمنان اسلام نجویند، زیرا هر روز که منافع آنها اقتضا کند فورا صمیمىترین متحدان خود را رها کرده و به سراغ کار خویش مىروند که گویى هرگز با هم آشنایى نداشتند، چنانکه تاریخ معاصر شاهد بسیار گویاى این واقعیت است!
ترجمان این آیه سیره امام سجاد علیه السلام وزینب کبری میبشد وهمچنین به تاسی ازایشان آزادگان دفاع مقدس :نهضت سيدالشهدا يك حماسه بزرگ اسلامي الاهي بود كه عزت و كرامت انساني را در ميان مسلمانان زنده كرد. در حالي كه يك قيامِ به ظاهر شكست خورده بود. تبيين نقش عزت و عزت مداري در واقعه عاشورا و همچنين پرداختن به عزت نفس و اقتدار حضرت زينب(س) نکته مهم وقابل توجهی است
واقعه كربلا تجلي گاه عزت است سرور شهيدان همواره در گفتار و كردار خويش عزت مداري را سرلوحه خويش قرار داده بود ايشان پيش از حركت به سوي كربلا در جواب برادرشان محمد حنيفه كه از او مي خواست براي حفظ جانش با يزيد بيعت كند فرمود انه لا اعطي الدنيه من نفسي ابدا و حقيقت اين است كه هرگز تن به پستي نده