بسمه تعالی
به نام خدا باسلام محضر همراهان عزیز
درمباحث گذشته مبانی وعلل امربه معروف بیان شد
مهمترین تاکید بر امر به معروف
1⃣،ایجادحس مسولیت پذیری بود که درباره آن مطالبی بیان شد.
2⃣دیگر ایجاد یک جامعه موحد ویکپارچه درراستای اهداف خلقت الهی
3⃣اما مسئله دیگر در اصول امربه معروف رشد وحیات جامعه است
چرا که هردو هدفشان اصلاح ورشد انسانها هست
4⃣ سلامت جامعه واصلاح آن
5⃣امنیت جامعه
6⃣عدالت اجتماعی
7⃣عدالت اقتصادی
8⃣ امربه معروف یک اصل توحیدی
🇮🇷کانال موسسه درایتا
sh372333927⃣
امر به معروف و نهی ازمنکر در ادیان گذشته بعنوان یک اصل توحیدی مطرح بوده است ود دین اسلام تازگی ندارد
در قرآن کریم، ترک امر به معروف و نهی از منکر یکی از گناهان بنیاسرائیل شمرده شده است. «کَانُواْ لَا یَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنکَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا کَانُواْ یَفْعَلُونَ؛ آنها(بنی اسرائیل) از اعمال زشتى که انجام مىدادند، یکدیگر را نهى نمىکردند چه بدکارى انجام مىدادند!»
تفاسیر و روایات این کار زشت را ترک امر به معروف و نهی از منکر دانسته است.
آیه دیگر« لوْ لَا یَنْهَئهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبَارُ عَن قَوْلهِِمُ الْاثْمَ وَ أَکلِْهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَاکاَ نُواْ یَصْنَعُونَ؛ چرا دانشمندان نصاری و علمای یهود، آنها را از سخنان گناه آمیز و خوردن مال حرام، نهی نمیکنند؟! چه زشت است عملی که انجام میدادند!»
ومیفرماید: « إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بَِایَاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّنَ بِغَیرِْ حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ؛ کسانی که نسبت به آیات خدا کفر میورزند و پیامبران را بناحق میکشند، و (نیز) مردمی را که امر به عدالت میکنند به قتل میرسانند و به کیفر دردناک (الهی) بشارت ده!»
پس اقامه امربه معروف ونهی از منکر از آنجایی رواج دارد که در آیین توحیدی هرچه امر به حق وتواصی به حق باشد ممدوح وهرچه که خلاف آن باشد منکرومذموم است وناپسند
این آیات نمونه ای بود از مجازات خداوند ومحاکمه کسانیکه ترک امربه معروف نموده اند. چون دیدگاه توحیدی زشتی را برنمیتابد .بدی دردایره احسن هستی جایی ندارد.این مسیر الهی ومستقیم حول خوبی ودرستی میگردد.نمیشود از خوبی ودرستی دنیا سخن گفت از صراط اقوم الهی دم زد ولی دربرابر آنچه که با این مسیر ضد است ساکت شد.
مسیر دین وایمان یک مسیر مستقیم وسلیم است .اول واخر ندارد .ازشروع تا پایان دنیایی این مسیر، بدی، بد است وخوبی ،خوب.طالب خوبی برحق ،وطالب زشتی،مورد عتاب است
کار پیامبران خدا نیز ازابتدا مقابله بازشتیها بوده وبدیها واصلا همه برای این کار آمده اند تامردم را به خوبی وراه خدا دعوت از بدی باز دارند.پس مسیر مشخص است .امربه معروف فریضه تازه به دوران رسیده نیست.
امربه معروف یک اصل است.یک سنت الهی است.یک مسولیت پذیری وتعهد است.انسان ساکت در برابر جامعه وافراد آن انسان مرده است.روح ایمان ندارد
سیره انبیاء براین امر استوار است که خوبی ها رابه مردم معرفی کنند وجز این امر هدفی ندارند.پس رسالت انبیا زمانی کامل میشود که از زشتیها نیز مردم رانهی کنند.تا خوبیها رشد کند ونمایان گردد
😟🥺 زندگیت بہ هم گره خورده⁉️⁉️
😬😣مشڪلاتت شده یہ ڪلاف سر در گم؟؟!!
⁉️⁉️نمیدونے باید چطور حلش کنے؟!
میدونے باید فرمول زندگیتو پیدا ڪنے👌👌
✅️ تو دوره معجزه خوشبختے بهت میگم چیڪار ڪنے
دوره آموزش معجزه خوشبختے
هزینہ دوره ⬅️ ۲۰۰/۰۰۰ هزار تومان
مهلت ثبت نام ⬅️ ۲۴ دی ماه
روزهاے یڪشنبہ ساعت ۱۰ تا ۱۲
✅ با امڪان ڪسب گواهے و همڪارے
💫 این فرصت طلائے را غنیمت بشمارید 💫
ثبت نام حضورے و یا 👈@Shftegane
🇮🇷ڪانال موسسہ
@sh37233392
آدرس : ۴۵ مترے عمار یاسر ، ڪوچہ شماره ۵ ، پلاڪ ۲۳
☎️ 025-37754001-2
📒کلاس احکام بانوان
📅روزهای : دوشنبه
⏰ساعت : ۱۰ تا ۱۲
🌺باحضور :استاد خانم فاطمی
👈مدت دوره : ۱۲ جلسه
آی دی جهت ثبت نام 👈@Shftegane
🇮🇷کانال موسسه
@sh37233392
@amozeshshiftegan
💔 #نوای_دلتنگی 💔
تشنه را در طلب آب گوارا تا کی
این همه فاصله با حضرت دریا تاکی؟
سالهامیشود ازحال شمابی خبریم
این همه در به دری در دل صحرا تا کی؟
جمعه ها میرسد و میرود اما بی تو
انتظار فرج ای دادرس ما، تا کی؟
دوری ازماست وگرنه تو به ما نزدیکی
ما که مردیم، جدایی ز تو آقا تا کی؟
شیعیان جز تو ندارند پناهی برگرد
گریه و ندبه و ذکر فرج ما تا کی؟
همه جا پرشده از جرم و جنایت برگرد
دیدن این همه غم ، یوسف زهرا
تا کی؟
الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج بِحَقِّ فاطِمهاَلزَهرا 🌹
📣📣📣📣
🔹 موضوع : ادیان وعرفان های نوظهور
🔹زمان : دوشنبه ها بین ساعت13الی18
لطفا ما را همراهی و دوستان و آشنایان را هم به کانال " موسسه قرآنی شیفتگان وحی " دعوت کنید 👇
┄┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┄
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag
ادیان وعرفان های نوظهور
ادامه مطالب گذشته
۱.۱ - اهمیت مبحث ادیان جدید
اهمیت مبحث ادیان جدید برای ایران: بسیاری از تحلیلگران علت پیوستن افراد خصوصاً جوانانی از قشر متوسط تحصیلکرده را در شستشوی مغزی جستهاند. بمباران محبت از سوی فرقهها (همچون وعده شغل، مسکن، تسکین آلام روحی، بهبود امراض مزمن یا صعب العلاج جسمی، قرار گرفتن در محیطی کاملاً صمیمی، یافتن یاران شفیق و غیره.) توجیهی است که این تحلیلگران اجتماعی ارائه میدهند. ولی اگر از این تحلیل با مزایا وکاستی هایش صرف نظرکنیم،
شایدبتوان علل اجتماعی ذیل رابرای پدیده گرایش به فرق جدید برشمرد:
۱: از چیزی فرار میکنند؛
مثلااز خانوادهای با محبت اما بیش از اندازه انحصارگرا، دوستی بد یا زندگیای نامرضی.
۲: معتقدند دینهای سنتی گرفته و خفه، خستهکننده، ریاکارانه و بیحس و بیعاطفه هستند؛ در حالی که ادیان جدید، جمعهای کوچکتر، صمیمیتر، هیجانانگیزتر و جذابتر ایجاد میکنند.
۳: برخی جویندگان میخواهند رابطهای نزدیکتر با خدا یا جهانی بهتر (با ملکوت خداوند) داشته باشند.
۴: برخی دوست دارند به جامعه دوستانهای از افراد خوش فکر تعلق داشته باشند.
۵: برخی نیز دوست دارند با کشف «خود حقیقیشان» خط مشی زندگی یا روابط خود یا سطح موفقیت خود در درس یا کار اقتصادی را بهبود بخشند.
توجه به عوامل فوق،
برای آنچه در این راستا در شهرهای بزرگ ایران خصوصاً تهران مشاهده میشود مهم است.وجود برخی فرقهها که نیمه مخفیانه تحت عناوین آموزش مدیتیشن و یوگا به عضوگیری و فعالیت مشغولند، ظهور افرادی که با تکیه بر فن بیان، چهره جذاب، نیروهای طبیعی فوق العاده همچون انرژی درمانی و غیره به جذب افراد میپردازند،
گسترش نشر و اقبال به کتب برخی اساتید مشهور فرق جدید همچون سایی بابا،
چاپهای متوالی و با تیراژ بالای کتب پائولوکوئلیو، اشو، خوزه سیلوا و غیره، تشکیل و تبلیغ کلاسهای خصوصی یا نیمه خصوصی، آموزشهای وسیع الطیف تحت عنوان موفقیت، مدیریت، آرامش و غیره که میکوشند مجموعه کاملی از پاسخهای لازم به سئوالات غایی ارائه کنند و انسان را از رجوع به ادیان سنتی بینیاز سازند، همه و همه سیگنالهای کاملاً معناداری از رشد ادیان جدید در ایران دارند.
خطرات این ادیان جدید، جای بسی تامل دارد. مهمترین خطر، متوجه مفهوم دین است. ادیان جدید با فروکاستن مفهوم دین، زدودن اتوریته الهی آن، جایگزینی خودمحوری به جای خدامحوری و فرعی سازی دین نسبت به غایات اومانیستی، بزرگترین ضربه را بر کیفیت تدین وارد میآورند؛ هرچند کمیت دینداران را احیاناً بالا میبرند.
(ذیلا این نکته تفصیل بیشتر مییابد.)
علاوه بر این، ادعای NRMs در مورد در انحصار داشتن حقیقت، ساختارهای اتوریتهای که اطاعت بیچون و چرا میطلبند، تشویق به وابستگی فزاینده به جنبش از نظر مادی، معنوی و منابع اجتماعی، بریدن گروه از جامعه، همه و همه، خطرات بالقوه دیگری هستند که نباید از آنها غفلت کرد. خطرات بالفعل از یک فرقه تا فرقه دیگر فرق دارد، خطراتی همچون اخذ پول زیاد از افراد و مشتریان و کسب پولهای بادآورده کلان، تخریب قدرت کار و شغل در اعضا، عدمازدواج یا بی بندوباری جنسی، احساس ترس یا گناه، از میان بردن تام احساس مسئولیت، هدایتکردن افراد به زندگی پرحیله، بیرحمانه و جنایتکارانه.