eitaa logo
کانال موسسه قرآنی شیفتگان وحی»استان قم
600 دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
4.6هزار ویدیو
155 فایل
امام علی علیه السلام :《اآگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم میان شما در قرآن است.نهج البلاغه خطبه ۱۵۸ آدمین @z_javaheri @Mahmoodi60 @Josheghany
مشاهده در ایتا
دانلود
📒کلاس خوشنویسی تحریری 📅روزهای : یکشنبه ⏰ساعت : ۱۰ الی ۱۱/۳۰ 🌺باحضور :استاد خانم آردین آی دی جهت ثبت نام 👈@Shftegane 🇮🇷کانال موسسه @sh37233392 @amozeshshiftegan
📣📣📣دوره ترجمه و مفاهیم قرآن کریم 🌺باحضور: استاد خانم صالحی 📆روزهای کلاس :دوشنبه و چهارشنبه ⏰ساعت کلاس :8 الی 10 آی دی جهت ثبت نام 👈@Shftegane 🇮🇷کانال موسسه @sh37233392 @amozeshshiftegan
📣📣کلاس مکالمه زبان انگلیسی با حضور استاد خانم زارع👆 یکشنبه ها و پنج شنبه ها ساعت ۸/۳۰ الی ۱۰ آی دی جهت ثبت نام 👈@Shftegane 🇮🇷کانال موسسه @sh37233392 @amozeshshiftegan
موضوع : -امربه معروف و نهی از منکر با حضور استاد: سرکار خانم دهخدا مدرس و مبلغ حوزه 🌷 زمان : روزهای یکشنبه ، ساعت : ۱۳ _ ۱۸ لطفا ما را همراهی و دوستان و آشنایان را هم به کانال موسسه قرآنی شیفتگان وحی دعوت کنید👇 ┄┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┄ 🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی http://shifteganvahye.com 🇮🇷کانال موسسه درایتا @sh37233392
بسمه تعالی به نام خدا باسلام محضر همراهان عزیز درمباحث گذشته مبانی و-امر-به معروف بیان شد مهمترین تاکید بر امر به معروف 1️⃣،ایجادحس مسولیت پذیری بود که درباره آن مطالبی بیان شد. 2️⃣دیگر ایجاد یک جامعه موحد ویکپارچه درراستای اهداف خلقت الهی 3️⃣اما مسئله دیگر در اصول امربه معروف رشد وحیات جامعه است چرا که هردو هدفشان اصلاح ورشد انسانها هست 4️⃣ سلامت جامعه واصلاح آن 5️⃣امنیت جامعه 6️⃣عدالت اجتماعی 7️⃣عدالت اقتصادی 8️⃣ معروف یک اصل توحیدی 9️⃣ معروف یک اصل تربیتی 🔟امربه معروف یک اصل عقلی حفظ نظام اسلامی حسن وقبح عقلی 🇮🇷کانال موسسه درایتا sh37233392
آیه به ظاهر معارض با امربه معروف برخی گفته‌اند: وجوب امر به معروف و نهی از منکر، با آیه ذیل هم‌خوان نیست: «یا أیّها الذین آمنوا علیکم أنفسکم لا یضرّکم من ضلّ إذَا اهْتدیتم».[۴][اینان می‌گویند:] آیه دلالت دارد بر این‌که هرکس باید به‌کار خود برسد، که اصلاح نفس است، و در این صورت، گمراهی گمراهان به او آسیب و زیانی نخواهد رساند. برگرفته از خبرگزاری حوزه
پاسخ: شاید آیه درباره کافران نازل شده است که تبلیغ، دعوت، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر، به حالشان سودی ندارد. در این صورت به سبب تأثیر نداشتن، وجوبِ دعوت و ارشاد ساقط است. احتمال دیگر آن‌که آیه به‌وسیله آیاتی که می‌گوید: «با کافرانی که اسلام را نپذیرند و به دادن جزیه راضی نشوند، جهاد واجب است» منسوخ گردیده
یا شاید مشابه آیه کریمه زیر باشد: « فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَّفْسَکَ عَلَیٰ آثَارِهِمْ إِن لَّمْ یُؤْمِنُوا بِهَٰذَا الْحَدِیثِ أَسَفًا ».اسخ: شاید آیه درباره کافران نازل شده است که تبلیغ، دعوت، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر، به حالشان سودی ندارد. در این صورت به سبب تأثیر نداشتن، وجوبِ دعوت و ارشاد ساقط است. احتمال دیگر آن‌که آیه به‌وسیله آیاتی که می‌گوید: «با کافرانی که اسلام را نپذیرند و به دادن جزیه راضی نشوند، جهاد واجب است» منسوخ گردیده. و یا شاید مشابه آیه کریمه زیر باشد: « فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَّفْسَکَ عَلَیٰ آثَارِهِمْ إِن لَّمْ یُؤْمِنُوا بِهَٰذَا الْحَدِیثِ أَسَفًا ».[۵]
چنان‌که در «المیزان» آمده، مقصود از آیه این است که: «دعوت به‌سوی پروردگار و امر به معروف و نهی از منکر، بر مؤمن واجب است و به‌طور کلی می‌باید اسباب عادی را به‌کار گیرد، بعد امر مسبّبات را به خدا واگذارد، چون همه امور به دست اوست، اما این‌که شخص بخواهد در راه نجات دیگری از تباهی، خود را به هلاکت اندازد، بِدان امر نشده، بر عمل ناشایست دیگری مؤاخذه نمی‌شود و در برابرش تکلیفی ندارد».