[یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ]
ای آنکه برای هر خیری،
به او امید دارم...
🪴 فرازی از دعای ماه رجب
#ماه_رجب
@sh_hosein
او را در اهواز و در هورالهویزه شناختم
و در فلوجه و صلاح الدین شناختم اش...
🌱برایم حافظ بگیر
#تلگراف
@sh_hosein
شین حا الف...
در عَجَبَم از کسانی که هزاران گناه میکنند و مُعتقدند یک قطره اَشک بر امام حسین ضامنِ بهشت آنهاست.
خیال میکردیم خوب بوده ایم...
حکومت اسلامی(۱۴)
امیرالمؤمنین علیه السلام در ادامه توصیه هایی به مالک اشتر در انتخاب قضات می کند و می فرماید:
- ثم اختر للحکم بین الناس أفضل رعیتک فی نفسک
سپس از میان مردم، برترین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب کن
- ممن لا تضیق به الأمور
از آن افرادی که زیادی کار و مشغله ی فراوان او را به ستوه نیاورد
- و لا تمحکه الخصوم
خصومت بین افراد او را خشمگین نکند و از حالت تعادل خارج نکند
- و لا یتمادی فی الزلة
بر رای اشتباه خود پای فشاری نکند
یعنی اگر لغزد بتواند که بازگردد و رجوع به سوی حق بهتر است از تمادی در باطل
- و لا یحصر من الفیء إلی الحق إذا عرفه
اگر دانست حکمی اشتباه است بر او سخت نباشد که به حق بازگردد
و این مشابه عبارت سابق است، جزء اینکه زیادتی وجود دارد و آن "با یحصر" است
- و لا تشرف نفسه علی طمع
طمع را از دل ریشه کن کند
در حقیقت "اشراف" به معنای ترسیدن است؛ یعنی بر خویشتن نمی ترسد و از فوت منافع و فواید هراس دارد
- و لا یکتفی بأدنی فهم دون أقصاه
از کسانی نباشد که به کمترین اطلاعات اکتفا کند و حکم بدهد
- و أوقفهم فی الشبهات
در شبهه ها نسبت به همه ی مردم با احتیاط تر باشد
- و أخذهم بالحجج
گیرنده ترین فرد دلیل باشد
- و أقلهم تبرما بمراجعة الخصم
و مراجعه ی پی در پی مردم، او را خسته نکند(کمترین آنها به لحاظ گله و شکوه باشد)
- و أصبرهم علی تکشف الأمور
و صبور ترین فرد در پرده برداری از حقایق باشد(در حل پرونده ها سریع نباشد)
یعنی حل پرونده هایی که روشن است را به درازا نکشاند تا پرونده ها انبار شود و مردم از مراجعه ی به دستگاه قضاء پشیمان شوند!
- و أصرمهم عند اتضاح الحکم
و پس از اینکه حقیقت روشن شد، قاطع و بُرنده باشد
- ممن لا یزدهیه إطراء
و تعریف زیاد او را فریب ندهد
- و لا یستمیله إغراء
و چرب زبانی او را منحرف نکند
- و أولئک قلیل
و چنین افرادی بسیار اندک اند
- ثم أکثر تعاهد قضائه
سپس هر چه بیشتر در قضاوت های او بیندیش
- و أفسح له فی البذل ما یزیل علته
و بقدری به او ببخش که نیاز های او برطرف شود
- و تقل معه حاجته إلی الناس
و به مردم نیازمند نباشد
- و أعطه من المنزلة لدیک ما لا یطمع فيه غیره من خاصیتک
و بقدری مقام و منزلت او را بالا ببرد که نزدیکان تو طمع نفوز در او نداشته باشن
- لیأمن بذلک اغیال الرجال له عندک
تا از توطئه ی آنها نزد تو در امان باشد
#نهج_البلاغه
#حکومت_اسلامی
@sh_hosein
✍اشهد ان لا اله الا الله یعنی پرستشِ هوای نفس را کنار بگذار...
@sh_hosein
که بی باران در نگاهت سبز شدم... 🌿
@sh_hosein
وقتی که حالم خرابه، وقتی که بهم میریزم،
اگر هم کسی ندونه، تو که میدونی عزیزم...
میدونم که میدونی چقدر دلتنگتم...
@sh_hosein
شین حا الف...
وقتی که حالم خرابه، وقتی که بهم میریزم، اگر هم کسی ندونه، تو که میدونی عزیزم... میدونم که میدونی چ
السلام ای همه دار و ندارم...
شین حا الف...
ولأنَ الحُبَ دعاء،جَعلتُكَ بينَ اللهٌمَ وَ أمين. و چون دوست داشتن دعاءست، تو را بینِ خدایا و آمین
گر پا دهد برای تو سر نیز می دهم ...
اینجا به دل سپردن من گیر داده اند!
#امام_زمان
@sh_hosein
🌱اجر و ثواب #هفده_روز روزه در ماه رجب:
رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و اله و سلّم فرمود:
مَنْ صَامَ سَبْعَةَ عَشَرَ يَوْماً وُضِعَ لَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَلَى اَلصِّرَاطِ سَبْعُونَ أَلْفَ مِصْبَاحٍ مِنْ نُورٍ حَتَّى يَمُرَّ عَلَى اَلصِّرَاطِ بِنُورِ تِلْكَ اَلْمَصَابِيحِ إِلَى اَلْجِنَانِ يُشَيِّعُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ بِالتَّرْحِيبِ وَ اَلتَّسْلِيمِ.
هر كس هفده روز از ماه رجب را روزه گيرد هفتاد هزار نور افكن و مشعل در مسير صراط براى او نصب كنند تا با روشنى تمام از صراط عبور كند، و فرشتگان با سلام و تحيّت و خوش آمد گوئى او را بدرقه كنند.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۱، ص ۵۴
#ثواب_روزه_ماه_رجب
#ماه_رجب
@sh_hosein
حکومت اسلامی(۱۵)
امیرالمؤمنین علیه السلام بعد منصب قضاوت، سراغ کارگذاران می رود و می فرماید:
- ثم انظر فی أمور عمالک
در کار کارگذارانت بنگر
- فاستعملهم اختبار
و پس از امتحان آنها را انتخاب کن
- و لا تولهم محابا و أثره
و نه به سبب دوستی با آنها
- فإن هما جماع من شعب الجور و الخیانة
اگر بدون مشورت کسی را برای کار انتخاب کردی، ستم و خیانت کردی
از نظر امیرالمؤمنین علیه السلام انتخاب مسئولین با میل شخصی، بدون در نظر گرفتن لیاقت و بدون مشورت خیانت و ستم است
- و توخ منهم أهل التجربة
کارگذارانی انتخاب کن که خیر خواه مردم اند
- و الحیاء
شرم و حیا دارند
"حیا" قوه و قدرت درونی است که در وجود انسان، آدمی را از کار های زشت بازمی دارد. راغب در مفردات می گوید: حیاء خود دارى نفس از زشتيها و ترك زشتيهاست.
مشابه واژه حیاء، "عفت" است
- من أهل البیوتات الصالحة
از خانواده های اصیل و صالحه انتخاب کن
- و القدم فی الإسلام المتقدمة
و کسانی که در اسلام از باقی جلو تر هستند
- فإنهم أکرم أخلاقا
چون چنین انسان هایی از لحاظ اخلاقی کریم اند
"کرامت" به معنای بزرگ منشی است و آنها کسانی هستند که کار های پست انجام نمی دهند.
"لئامت" مقابل کریم است. "لئیم" آدم فرومایه ای است که از انجام کار های پَست ابایی ندارد.
- و أصح أعراضا
از نظر غرض و هدف، صحیح و صالح ترین آدم ها هستند
"صحیح" مقابل "سقیم" قرار دارد. "سقیم" یعنی بیماری و آنها کسانی هستند که غرض بیمارگونه دارند
- و أقل فی المطامع إشرافا
و پایین ترین انسان در طمع اند
"طماع" کسی است که حد یقف ندارد و برای انجام وظیفه ی خود از مردم درخواست مُزد می کند.
- و أبلغ فی عواقب الأمور نظرا
دور اندیش ترین باشد
قَالَ لَهُ رَجُلٌ مَا الْحَزْمُ- قَالَ ص تُشَاوِرُ امْرَأً ذَا رَأْيٍ ثُمَّ تُطِيعُهُ.
مردی پرسید دوراندیشی چیست؟ فرمود: مشورت کردن با مرد صاحب رأی و آنگاه پیروی کردن از آن
- ثم أسبغ علیهم الأرزاق
سپس در روزی آنها بیفزای(به آنها سخت نگیر)
- فإن ذلک قوة لهم علی استصلاح أنفسهم
چون آنها را قوی می کند در اصلاح خودشان
- و غنی لهم عن تناول ما تحت أیدیهم
و دیگر نگاه طمع به آنچه که در اختیار خود دارند نمی برند
- و حجة علیهم
و اگر به آنها خوب برسی حجت تو بر علیه آنها زیاد خواهد بود
- إن خالفوا أمرک
اگر مخالفت کنند
- أو ثلموا أمانتک
یا خیانت کنند
- ثم تفقد أعمالهم
سپس کامل آنها را زیر نظر بگیر
- و ابعث العیون من أهل الصدق و الوفاء علیهم
و جاسوسانی انتخاب کن از انسان های اهل صدق و وفا
"عیون" جمع "عین" به معنای جاسوس است
- فإن تعاهدک فی السر لأمورهم حدوة لهم علی استعمال الأمانة
اگر چنین کنی آنها امانت دار تو می شوند
- و الرفق بالرعیة
و با مردم خوب رفتار می کنند
- و تحفظ من الأعوان
و مراقب حلقه های نزدیک به خودت باش
- فإن أحد منهم بسط یده إلی خیانة اجتمعت بها علیه عندک أخبار عیونک
که اگر یکی از آن حلقه های نزدیک دست به خیانت بُرد و خبر های جاسوسان هم بصورت مجتمع این خیانت را تأیید نمودند
- اکتفیت بذلک شاهدا
همین برای مجازات او کافی است
- فبسطت علیه العقوبة فی بدنه
او را با تازیانه شلاق بزن
- و أخذته بما أصاب من عمله
و هر چه چپاول کرده از او بگیر
- ثم نصبته بمقام المذلة
او او را نصب در جایگاه خواری کن(آبرویش را ببر)
- و وسمته بالخیانة
نشانه دارش کن به خیانت
- و قلدته عار التهمة
و گردن بند بدنامی را بر گردن او بنداز
#نهج_البلاغه
#حکومت_اسلامی
@sh_hosein
شین حا الف...
هر وقت دعا میکنم، دلم برات تنگ میشه... @sh_hosein
🌿گاهی آدمی میتواند شفای، دیگری باشد...
@sh_hosein