eitaa logo
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
575 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
489 ویدیو
50 فایل
مسیرهای طولانی را فقط شوق و علاقه درمان می‌کند و یک زمزمه‌ی آرام از تو گفتن و شنیدن و یک قلبِ‌زیبا برای تکیه دادن... #امام_زمان 📲 توسط ادمین اداره می‌شود. ✍️ انتقادات و پیشنهادات:
مشاهده در ایتا
دانلود
حکومت اسلامی(۱۳) امیرالمؤمنین علیه السلام در ادامه می فرماید: - آثر رؤوس جندک عندک من واساهم فی معونته منتخب ترین فرماندهان نزد تو کسانی باشند که مواسات می کند لشکریان خدا را در کمک رساندن؛ یعنی فرماندهی به تو نزدیک باشد که بیشتر به سربازان تو کمک می رساند. - و أفضل علیهم من جدته، بما یسعهم و یسع من وراءهم من خلوف أهلیهم بیشتر می بخشد از فرماندهان تو به سربازان و خانواده ی آنها امیرالمؤمنین علیه السلام در این سخن اشاره به یک موضوع روانشناسی و جامعه شناسی مهم می کند و می فرماید: نیرو های نظامی نباید از بابت خانواده، نگرانی و ناراحتی داشته باشد. - حتی یکون همهم هما واحدا فی جهاد العدو تا همه ی همت و هدف آنها دفاع و جهاد در مقابل دشمن باشد. - فإن عطفک علیهم یعطف قلوبهم علیک پس اگر بر آنها عطوفت داشته باشی، قلب های آنها متمایل به تو می شود امیرالمؤمنین علیه السلام از بدست آوردن قلوب سخن می گوید و چه بسا آدمی به ظاهر شبیه کسی نباشد ولی قَلبا خواهان او باشد و چه بسا در ظاهر شبیه کسی باشد ولی قَلبا از او بیگانه باشد. "عطوفت" مرحله ی پیشین رحمت است؛ زيرا انسان با ديدن صحنه اي دلخراش و غم انگيز رقّت مي كند و از آن متأثر مي شود و درپي اين تأثّر نفساني عطوفت و رأفت نشان مي دهد و سپس بر شخص مصيبت ديده تفضّل مي كند. اين تفضّل را "رحمت" مي گويند. و ثمره ی مهم این تفضل، درآمیختگی قلب ها است: «جبلت القلوب علی حب من أحسن إلیها و من بغض أساء إلیها» سرست دل ها بر دوستی کسی است که به آنان نیکی کرده و بر دشمنی کسی است که در حقشان بدی روا داشته است. امام باقر علیه السلام می فرماید که هر چیزی قفلی دارد: «إن لکل شیء قفلا» و آنچه قلب انسان را قفل می کند بر دو نوع است: نوع اول از گناه و لجاجت است که مانع نفوذ است: «أفلا يتدبّرون القرآن أم علي قلوب أقفالها» و نوع ثانی از "رفق" است ‌که از فساد و تباهی قلب جلوگیری می کند و از آنچه که جایگاهش قلب باشد، نگه داری می نماید؛ مانند ایمان: «قفل الإیمان الرفق» که قلب محل نگه داری آن است: «القلب بخزانته» و "رفق" قفلی است که مانع نفوذ فساد در ایمان می شود: «و الرفق بالقفل لأنه يحفظه عن خروجه و طريان المفاسد عليه». و چنانچه قفل باز شود و رفق نباشد، آدمی به خشونت و دشنام و قهر و کتک زدن و مانند آنها کشیده می شود: «مع فتح القفل و ترك الرفق يبعث الإنسان على أمور من الخشونة و الفحش و القهر و الضرب و أنواع الفساد و غيرها من الأمور التي توجب نقص الإيمان أو زواله»‌(بحار ج ۷۲ ص ۵۵). ‌- و إن أفضل قرة عین الولاة استقامة العدل فی البلاد و بالاترین چشم روشنی والیان، استقامت عدل در سرزمین ها است. استقامت و حقیقت آن، استمرار و دام است؛ امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: عدالت در سرزمین تو علاوه بر اینکه فراگیر باشد، دوام نیز داشته باشد. که همین عدل قلوب مردم را به هم سنجاق و نزدیک می کند: «الْعَدْلَ تَنْسِيقاً لِلْقُلُوب» و سپس باعث اِحیای احکام اسلامی در جامعه می گردد: «العَدلُ حَياةُ الأحكامِ» - و ظهور مودة الرعیة و ظاهر شدن مودت باطنی مردم؛ یعنی اگر شما عادل باشید و مردم عدالت را ببینید، قلباً شما را دوست خواهند داشت. جایگاه محبت، قلب آدمی است و آن را "حب" گفته اند. و "حب" از "حب" و "حبه" اخذ شده و آن دانه ای است که در قلب آدمی می روید و رشد می کند، و چنانچه این محبت بیرون آید، تنزل پیدا می کند و سپس در قالب کلمه و افعال ظاهر می شود. ‌- و إنه لا تظهر مودتهم إلا بسلامة صدورهم و این مودت ظهور پیدا نمی کند مگر اینکه سینه هایشان سالم باشد؛ یعنی محبت تنها در سینه های سالم می تواند ظاهر بشود. "صدر" به معنای سینه و آن عضوی از بدن است که محل حضور قلب است: «وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ». صدر و قلب مانند مشكات (چراغدان) و مصباح (چراغ) اند. قلب مظهر قوّت و زندگي است و صدر، چيزي است كه اين قوّه در آن است. @sh_hosein
شور5 (2).mp3
12.08M
مادر دهر نزائيد و نخواهد زائيد آنكه را از سر اين آينه معجر بكشد 🎙کربلایی حسین ستوده سلام‌الله‌علیها سلام‌الله‌علیها سلام‌الله‌علیها @sh_hosein
33.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜آخرین دیدار... هنگام وداع از گودال علیاءمخدره زينب کبری سلام‌الله علیها، بدن پاره پاره برادر را در آغوش گرفت و دهان بر حلقوم بريده برادر نهاد و بوسيد و فرمود: یا اخى؛ لو خُيّرتُ بين الرّحيل و المقام عندك لاخترتُ المقام عندك و لو ان السباع تاكلُ مِن لحمى اى برادر؛ همانا اگر مرا بين سكونت در كنار تو و رفتن به سوى مدينه، مخيّر نمایند، سكونت در کنار تو را بر مى‌گزینم، اگر چه درندگان صحرا مرا به قتل برسانند... 📕 معالی السبطین، جلد ٢، صفحه ۵۴ سلام‌الله‌علیها سلام‌الله‌علیها سلام‌الله‌علیها @sh_hosein
توی نصف روز پیر شدی! برات بمیرم...
السَّلامُ علیکِ یا مَن نَطَحَت جَبینَها بِمُقَدَّمِ المَحمِل إِذ رَأَت رَأسَ سَیِّدِ الشُّهداءِ... درود بر تو باد ای کسی که پیشانیش را به جلو کجاوه محمل کوبید آنگاه که دید سر مطّهر سید الشهدا را... 🌱فرازی از زیارتنامه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها سلام‌الله‌علیها سلام‌الله‌علیها سلام‌الله‌علیها @sh_hosein
یه سال و نیمه که داداش.mp3
8.28M
یه سال و نیمه که داداش نه یاری و نه یاوری سخته چقدر جون کندنم این لحظه های آخری 🎙 حاج سیدرضا نریمانی @sh_hosein
ولأنَ الحُبَ دعاء،جَعلتُكَ بينَ اللهٌمَ وَ أمين. و چون دوست داشتن دعاءست، تو را بینِ خدایا و آمین قرار دادم. @sh_hosein
🌱فقری بدتر و سخت‌تر از نادانی نیست و هيچ مالى سودبخش‌تر از عقل نيست... 📚الکافی، عقل و جهل، ح ۲۵ @sh_hosein
🌱اجر و ثواب روزه در ماه رجب: رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و اله و سلّم فرمود: مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ سِتَّةَ عَشَرَ يَوْماً كَانَ فِي أَوَائِلِ مَنْ يَرْكَبُ عَلَى دَوَابَّ مِنْ نُورٍ يَطِيرُ بِهِمْ فِي عَرْصَةِ اَلْجِنَانِ إِلَى دَارِ اَلرَّحْمَنِ. هر كسى شانزده روز از آن را روزه بدارد روز قيامت از پيشتازان سواران عرصۀ قيامت باشد كه سوار بر مركب‌هائى از نورند و ميجهد و سير می‌دهد آنها را در فضاى وسيع بهشت تا برساند بدار رحمت واسعه حقّ‌. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۱، ص ۵۴ @sh_hosein
[یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ] ای آن‌که برای هر خیری، به او امید دارم..‌. 🪴 فرازی از دعای ماه رجب @sh_hosein
او را در اهواز و در هورالهویزه شناختم و در فلوجه و صلاح الدین شناختم اش... 🌱برایم حافظ بگیر @sh_hosein
حکومت اسلامی(۱۴) امیرالمؤمنین علیه السلام در ادامه توصیه هایی به مالک اشتر در انتخاب قضات می کند و می فرماید: - ثم اختر للحکم بین الناس أفضل رعیتک فی نفسک سپس از میان مردم، برترین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب کن - ممن لا تضیق به الأمور از آن افرادی که زیادی کار و مشغله ی فراوان او را به ستوه نیاورد - و لا تمحکه الخصوم خصومت بین افراد او را خشمگین نکند و از حالت تعادل خارج نکند - و لا یتمادی فی الزلة بر رای اشتباه خود پای فشاری نکند یعنی اگر لغزد بتواند که بازگردد و رجوع به سوی حق بهتر است از تمادی در باطل - و لا یحصر من الفیء إلی الحق إذا عرفه اگر دانست حکمی اشتباه است بر او سخت نباشد که به حق بازگردد و این مشابه عبارت سابق است، جزء اینکه زیادتی وجود دارد و آن "با یحصر" است - و لا تشرف نفسه علی طمع طمع را از دل ریشه کن کند در حقیقت "اشراف" به معنای ترسیدن است؛ یعنی بر خویشتن نمی ترسد و از فوت منافع و فواید هراس دارد - و لا یکتفی بأدنی فهم دون أقصاه از کسانی نباشد که به کمترین اطلاعات اکتفا کند و حکم بدهد - و أوقفهم فی الشبهات در شبهه ها نسبت به همه ی مردم با احتیاط تر باشد - و أخذهم بالحجج گیرنده ترین فرد دلیل باشد - و أقلهم تبرما بمراجعة الخصم و مراجعه ی پی در پی مردم، او را خسته نکند(کمترین آنها به لحاظ گله و شکوه باشد) - و أصبرهم علی تکشف الأمور و صبور ترین فرد در پرده برداری از حقایق باشد(در حل پرونده ها سریع نباشد) یعنی حل پرونده هایی که روشن است را به درازا نکشاند تا پرونده ها انبار شود و مردم از مراجعه ی به دستگاه قضاء پشیمان شوند! - و أصرمهم عند اتضاح الحکم و پس از اینکه حقیقت روشن شد، قاطع و بُرنده باشد - ممن لا یزدهیه إطراء و تعریف زیاد او را فریب ندهد - و لا یستمیله إغراء و چرب زبانی او را منحرف نکند - و أولئک قلیل و چنین افرادی بسیار اندک اند - ثم أکثر تعاهد قضائه سپس هر چه بیشتر در قضاوت های او بیندیش - و أفسح له فی البذل ما یزیل علته و بقدری به او ببخش که نیاز های او برطرف ‌شود - و تقل معه حاجته إلی الناس و به مردم نیازمند نباشد - و أعطه من المنزلة لدیک ما لا یطمع فيه غیره من خاصیتک و بقدری مقام و منزلت او را بالا ببرد که نزدیکان تو طمع نفوز در او نداشته باشن - لیأمن بذلک اغیال الرجال له عندک تا از توطئه ی آنها نزد تو در امان باشد @sh_hosein
اشهد ان لا اله الا الله یعنی پرستشِ هوای نفس را کنار بگذار... @sh_hosein
که بی باران در نگاهت سبز شدم... 🌿 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @sh_hosein
وقتی که حالم خرابه، وقتی که بهم می‌ریزم، اگر هم کسی ندونه، تو که میدونی عزیزم... میدونم که میدونی چقدر دلتنگتم... @sh_hosein
🌱اجر و ثواب روزه در ماه رجب: رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و اله و سلّم فرمود: مَنْ صَامَ سَبْعَةَ عَشَرَ يَوْماً وُضِعَ لَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَلَى اَلصِّرَاطِ سَبْعُونَ أَلْفَ مِصْبَاحٍ مِنْ نُورٍ حَتَّى يَمُرَّ عَلَى اَلصِّرَاطِ بِنُورِ تِلْكَ اَلْمَصَابِيحِ إِلَى اَلْجِنَانِ يُشَيِّعُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ بِالتَّرْحِيبِ وَ اَلتَّسْلِيمِ. هر كس هفده روز از ماه رجب را روزه گيرد هفتاد هزار نور افكن و مشعل در مسير صراط‍‌ براى او نصب كنند تا با روشنى تمام از صراط‍‌ عبور كند، و فرشتگان با سلام و تحيّت و خوش آمد گوئى او را بدرقه كنند. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۱، ص ۵۴ @sh_hosein
حکومت اسلامی(۱۵) امیرالمؤمنین علیه السلام بعد منصب قضاوت، سراغ کارگذاران می رود و می فرماید: - ثم انظر فی أمور عمالک در کار کارگذارانت بنگر - فاستعملهم اختبار و پس از امتحان آنها را انتخاب کن - و لا تولهم محابا و أثره و نه به سبب دوستی با آنها - فإن هما جماع من شعب الجور و الخیانة اگر بدون مشورت کسی را برای کار انتخاب کردی، ستم و خیانت کردی از نظر امیرالمؤمنین علیه السلام انتخاب مسئولین با میل شخصی، بدون در نظر گرفتن لیاقت و بدون مشورت خیانت و ستم است - و توخ منهم أهل التجربة کارگذارانی انتخاب کن که خیر خواه مردم اند - و الحیاء شرم و حیا دارند "حیا" قوه و قدرت درونی است که در وجود انسان، آدمی را از کار های زشت بازمی دارد. راغب در مفردات می گوید: حیاء خود دارى نفس از زشتيها و ترك زشتيهاست. مشابه واژه حیاء، "عفت" است - من أهل البیوتات الصالحة از خانواده های اصیل و صالحه انتخاب کن - و القدم فی الإسلام المتقدمة و کسانی که در اسلام از باقی جلو تر هستند - فإنهم أکرم أخلاقا چون چنین انسان هایی از لحاظ اخلاقی کریم اند "کرامت" به معنای بزرگ منشی است و آنها کسانی هستند که کار های پست انجام نمی دهند. "لئامت" مقابل کریم است. "لئیم" آدم فرومایه ای است که از انجام کار های پَست ابایی ندارد. - و أصح أعراضا از نظر غرض و هدف، صحیح و صالح ترین آدم ها هستند "صحیح" مقابل "سقیم" قرار دارد. "سقیم" یعنی بیماری و آنها کسانی هستند که غرض بیمارگونه دارند - و أقل فی المطامع إشرافا و پایین ترین انسان در طمع اند "طماع" کسی است که حد یقف ندارد و برای انجام وظیفه ی خود از مردم درخواست مُزد می کند. - و أبلغ فی عواقب الأمور نظرا دور اندیش ترین باشد قَالَ لَهُ رَجُلٌ مَا الْحَزْمُ- قَالَ ص تُشَاوِرُ امْرَأً ذَا رَأْيٍ ثُمَّ تُطِيعُهُ. مردی پرسید دوراندیشی چیست؟ فرمود: مشورت کردن با مرد صاحب رأی و آنگاه پیروی کردن از آن - ثم أسبغ علیهم الأرزاق سپس در روزی آنها بیفزای(به آنها سخت نگیر) - فإن ذلک قوة لهم علی استصلاح أنفسهم چون آنها را قوی می کند در اصلاح خودشان - و غنی لهم عن تناول ما تحت أیدیهم و دیگر نگاه طمع به آنچه که در اختیار خود دارند نمی برند - و حجة علیهم و اگر به آنها خوب برسی حجت تو بر علیه آنها زیاد خواهد بود - إن خالفوا أمرک اگر مخالفت کنند - أو ثلموا أمانتک یا خیانت کنند - ثم تفقد أعمالهم سپس کامل آنها را زیر نظر بگیر - و ابعث العیون من أهل الصدق و الوفاء علیهم و جاسوسانی انتخاب کن از انسان های اهل صدق و وفا "عیون" جمع "عین" به معنای جاسوس است - فإن تعاهدک فی السر لأمورهم حدوة لهم علی استعمال الأمانة اگر چنین کنی آنها امانت دار تو می شوند - و الرفق بالرعیة و با مردم خوب رفتار می کنند - و تحفظ من الأعوان و مراقب حلقه های نزدیک به خودت باش - فإن أحد منهم بسط یده إلی خیانة اجتمعت بها علیه عندک أخبار عیونک که اگر یکی از آن حلقه های نزدیک دست به خیانت بُرد و خبر های جاسوسان هم بصورت مجتمع این خیانت را تأیید نمودند - اکتفیت بذلک شاهدا همین برای مجازات او کافی است - فبسطت علیه العقوبة فی بدنه او را با تازیانه شلاق بزن - و أخذته بما أصاب من عمله و هر چه چپاول کرده از او بگیر - ثم نصبته بمقام المذلة او او را نصب در جایگاه خواری کن(آبرویش را ببر) - و وسمته بالخیانة نشانه دارش کن به خیانت - و قلدته عار التهمة و گردن بند بدنامی را بر گردن او بنداز @sh_hosein
🌱علامه طباطبایى رحمه الله علیه: ما کارى مهم‌تر از خودسازى نداریم. ابدیت، هستیم که هستیم. «وَ إِنَّمَا تُنْقَلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ» انسان از بین رفتنى نیست، باقى و برقرار است، منتها به یک معنا لباس عوض مى‌کند. @sh_hosein
وقتی به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم اعتراض می‌کردند که چرا تو اینقدر مدام از او سخن می‌گویی؟ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمودند: «إِنِّي قَدْ رُزِقْتُ حُبَّهَا؛ خدا عشق او را رزق و روزیم ساخته است. 🌱عمدة عيون صحاح الأخبار في مناقب إمام الأبرار، ج ۱، ص ۳۹۳ سلام‌اللّه‌علیها @sh_hosein
و اعوذ بالله مِن حُزنِ یاکل قلب بصمت... و پناه می‌برم به خدا از اندوهی که قلب مرا در سکوت می‌خورد... @sh_hosein
🌱اجر و ثواب روزه در ماه رجب: رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و اله و سلّم فرمود: مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ يَوْماً زَاحَمَ إِبْرَاهِيمَ فِي قُبَّةٍ فِي جَنَّةِ اَلْخُلْدِ عَلَى سُرُرِ اَلدُّرِّ وَ اَلْيَاقُوتِ. هر كس هجده روز از ماه رجب را روزه بگيرد در بهشت جاويد روى تخت‌هائى ساخته و پرداخته از درّ و ياقوت همدم و نديم ابراهيم خليل الرّحمن عليه السّلام خواهد بود، و در قبّه و قصر آن حضرت به‌سر خواهد برد. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۱، ص ۵۴ @sh_hosein
عزیزدلم! آیا کسی می‌توانست بفهمد که دوست داشتنت چه لذتی دارد، و آدم را به چه ابدیتی نزدیک می‌کند؟ @sh_hosein
حکومت اسلامی(۱۶) امیرالمؤمنین علیه السلام در ادامه از مالیات و مالیات دهندگان می گوید و می فرماید: - و تفقد أمر الخراج بما یصلح أهله در مالیات و بیت المال تفقد و بررسی کن بگونه ای که صلاح مالیات دهندگان باشد - فإن فی صلاحه و صلاحهم صلاحا لکن سواهم و صلاح لمن سواء إلا بهم برای اینکه بهبودی مالیات و مالیات دهندگان باعث بهبودی سایر اقشار جامعه است(وضعیت جامعه بستگی به مالیات دارد) - لأن الناس کلهم عیال علی الخراج و أهله بخاطر اینکه همه ی مردم نان خور مالیات اند ‌- و لیکن نظرک فی عمارة الأرض أبلغ من نظرک فی استجلاب الخراج باید تلاش تو در آبادانی زمین و بلاد بیشتر از جمع آوری مالیات باشد - لأن ذلک لا یدرک بالعمارة بخاطر اینکه خراج به دست نمی آید مگر به آبادانی امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: اگر مردم رفاه و آبادانی را در جامعه ببینند راحت تر مالیات می دهند چون مالیاتی که می دهند را با آبادانی بعینه می بیند و در واقع این مالیات به مردم بازمی گردد. - و من طلب الخراج بغیر عمارة و کسی که مالیات بخواهد در حالی که هیچ عمارت و آبادانی در جامعه نباشد - الحرب البلاد شهر ها را خراب می کند امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: حکومتی که مالیات بخواهد و در ازای دریافت مالیات کاری نکند، در حقیقت کشور را به خرابی می کشاند - و أهلک العباد نتنها کشور را خراب می کند و بلکه مردم را هم هلاک می کند - و لم یستقم أمره إلا قلیلا و کار این حکومت به درستی پیش نمی رود(دوام نمی‌یابد) مگر خیلی کم - فإن شکوا ثقلا أو علة أو انقطاع شرب أو بالة أو إحالة أرض اعتمرها غرق أو أجحف بها عطش خففت عنهم بما ترجوا أن یصلح به أمرهم اگر مردم شکایت کردند از سنگینی مالیات یا آفت زدگی یا کمی باران یا خراب شدن زمین در سیلاب ها یا خشکسالی ها، به همان اندازه که لازم است تا مشکل آنها حل بشود، در مالیات به آنها تخفیف بده "خففت عنهم" در پاسخ از "ان شکوا" است - و لا یثقلن علیک شیء خففت به المؤونة عنهم و هرگز تخفیف دادن در مالیات تو را نگران نسازد - فإنه دخر یعودون به علیک فی عمارة بلادک چون ذخیره ای است که به تو برمی گردد در آبادانی بلاد ‌- و تزیین و لا یتک و اینکه حکمرانی خود را بیارایی - مع استجلابک حسن ثنائهم اگر چنین کنی مردم از تو تعریف می کنند(از روی رضایت) - و تبجحک باستفاضة العدل فیهم و موجب مسرت تو می شود عدل در میان آنها - معتمدا فضل قوتهم تکیه ات می شود زیادی قدرت مردم(با این مسائل) - بما ذخرت عندهم من إجمامک لهم به آن چیزی که بخاطر سختی از آنها نگرفتی و در حقیقت پیش آنها جمع و ذخیره کردی(به آنها بخشیدی) - و الثقة منهم بما عودتهم من عدلک علیهم و به آنها اطمینان خاطر می دهی با آن چیزی هایی که برگرداندی و با آنها مدارا کردی و عدالت و مهربانی که از خودت به رعیتت نشان دادی - فربما حدث من الأمور ما إذا عولت فيه علیهم من بعد احتملوه طیبة أنفسهم به بعد از آنکه از تو عدالت، بخشش و مهربانی دیدند، به آنها هر چیزی بسپاری با شادمانی و به بهترین وجه دستور تو را انجام می دهند - فإن العمران محتمل ما حملته زیرا آبادانی، قدرت تحمل و ظرفیت مردم را بالا می برد کسی که در رفاه باشد دو اثر در او پدیدار می شود: ۱. سختی ها کمترین ضربه را به او می زند ۲. از حکومت ناامید نمی شود و سختی ها را تحمل می کند - و إنما یؤتی خراب الأرض من إعواز أهلها و ویرانی زمین از تنگدستی کشاورزان نشأت می گیرد(دست مردم هر چقدر بسته باشد به همان مقدار کشور به ویرانی می انجامد) - و إنما یعوز أهلها لإشراف أنفس الولاء علی الجمع زمانی دست مردم بسته می شود که زمامداران مردم را غارت کنند - و سوء ظنهم بالبقاء و در بقاء حکومت حسن ظن ندارند محتمل معنا چنین است که زمامداران به خیال برکناری و عزل می افتند و از این رو فرصت را غنیمت می شمارند، و اموال را می دزدند و در آبادانی شهر ها نمی اندیشند. - و قلة انتفاعهم بالعبر و از سایر حکومت ها عبرت نمی گیرند امیرالمؤمنین علیه السلام قدم به قدم توضیح می دهد و می فرماید: کشور زمانی خراب می شود که مردم تنگدست بشوند و مردم زمانی تنگدست می شوند که زمامداران مردم را چپاول کنند و حسن ظن به بقاء حکومت نداشته باشند و از سایر حکومت ها عبرت نگیرند واژه ی "عبرت" و "اعتبار" به معنای نصیحت پذیری است و از کلمه عبور مشتق شده است که از انتقال از مکانی به مکان دیگر را نشان می دهد. در اینجا مفهوم آن است که ذهن انسان از کاری به کار دیگر انتقال یابد و مثلا عبرت گرفتن از دیگر حکومت ها بدین معنا: انتقال ذهن انسان از حکومت دیگران به حکومت خویش چرا که او با دیدن حکومت دیگران می اندیشد که نهایت چه سرنوشتی خواهد داشت. @sh_hosein
لَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً و هیچ پناهی جز او نخواهی یافت... @sh_hosein
بحُبّکَ ارتَوِی یا بَقیَّة الله و من در این قحطی عشق سیراب دوست داشتنت شدم... عَجِّل فدتکَ رُوحي... @sh_hosein
🌱اجر و ثواب روزه در ماه رجب: رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و اله و سلّم فرمود: مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ تِسْعَةَ عَشَرَ يَوْماً بَنَى اَللَّهُ لَهُ قَصْراً مِنْ لُؤْلُؤٍ رَطْبٍ بِحِذَاءِ قَصْرِ آدَمَ وَ إِبْرَاهِيمَ فِي جَنَّةِ عَدْنٍ فَيُسَلِّمُ عَلَيْهِمَا وَ يُسَلِّمَانِ عَلَيْهِ تَكْرِمَةً وَ إِيمَاناً بِحَقِّهِ وَ كُتِبَ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ يَصُومُ مِنْهَا كَصِيَامِ أَلْفِ عَامٍ. هر كس نوزده روز از اين ماه را روزه گيرد، خداوند قصرى از مرواريد درخشان در بهشت جاويد در كنار قصر آدم و ابراهيم عليهما‌السّلام براى او بنا كند و او بر آن دو پيغمبر درود و تحيّت گويد و آنان نيز او را دعا و سلام كنند، و اين به جهت بزرگداشت وى باشد و اينكه رفتار نيك او چنين أجرى را در پى دارد، و در برابر هر روز كه در اين ماه روزه داشته ثواب هزار سال روزه به او عطا خواهد فرمود. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۱، ص ۵۴ @sh_hosein