«وفاق یا تسلیم»
علی اصغر خدایاری (استاد دانشگاه)
آقای رییس جمهور! شما در ادبیات ساده و قابل فهم خود "وفاق" را در مقابل "نزاع" قرار دادهاید، "باهم دعوا نکنیم". هر دو واژهی وفاق و نزاع مصدر باب مفاعلهاند، و در هر دو کنش دو طرف مورد نیاز است. همانطورکه نزاع یک طرفه شدنی نیست، وفاق یک طرفه هم بیمعنی است.
آقای دکتر پزشکیان! اینکه فقط شما کوتاه بیایید و طرف مقابل هر کاری دلش خواست بکند، نامش وفاق نیست، تسلیم است. ما برای تسلیم به شما رأی ندادهایم.
https://t.me/anjomanemodaresin
هدایت شده از شهید بهشتی | بهشتیُم
﷽| مثل شب هفت تیر...
این ساعتها و دقایق مثل شب انفجار ۷تیر است. بیش از ۱۰۰ نفر زیر آوار دفتر مرکزی حزب جمهوری بودند، اما همه فقط یک دلشوره داشتند. همه و همه، حتی خانوادههای شهدای زیرآوار در دل میگفتند:
«نکند آقای بهشتی شهید شده باشد...»
#سید_حسن_نصرالله
@beheshtium_ir
PTT-20240928-WA0000.opus
زمان:
حجم:
1.33M
💠 تبارشناسی پیمان شکنی ها و جنایت های امروز صهیونیسم در اندیشه شهید آیه الله دکتر بهشتی
🔷 تاکتیک سیاسی خاص قوم یهود در پیمان شکنی در قبال تمام پیمان های الهی، قرادادهای اجتماعیِ انسانی
طبق تفسیر آیات ۱۰۰ و ۱۰۱ سوره بقره
💠 زهرا تولَّلی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز
📗رک: کتاب در مکتب قرآن سلسله درسگفتارهای تفسیری، شهید آیه الله دکتر بهشتی، انتشارات روزنه، جلد ۱، صص ۲۳۴_۲۳۶
@BeheshtiMethodology
https://eitaa.com/sh_intradisciplinary
332.3K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 منطق این کلام امثال شهید آیه الله دکتر بهشتی به مفهوم عقلی "جهاد دفاعی" در اسلام باز می گردد.
https://fa.wikishia.net/view/جهاد_دفاعی
البته تمام مفاهیم را باید به صورت سیستمی و با فهم تمام ملزومات و پشتیبانی های آن فهم کنیم. در چنین شرایطی مهم ترین و مطمئن ترین پشتیبانی نهادی، مردم خودمان هستند.. رویه هایی که باعث تفرقه و بی اعتمادی میان مردم و میان مردم و حکومت می شوند، باید مهار بشود.
در عصر حاضر، غلبه بر صهیونیسم درگروی انسجام ملی در درون و انسجام امت یکتاپرست در سطح جهان است.
@BeheshtiMethodology
https://eitaa.com/sh_intradisciplinary
🔴🔴 رصد الجزیره از مطبوعات بینالمللی: حمله ایران مؤثرتر از آن چیزی بود که اسرائیل اعلام کرد / جنگ باید پایان یابد
⬅️ به گزارش شفقنا، تحلیل الجزیره از روزنامههای بینالمللی بر این استوار است که تأثیر حمله ایران به اسرائیل برخلاف آنچه تلآویو اعلام کرده بود، قوی بود و از سوی دیگر فقدان مشروعیت بینالمللی، فقدان حمایت دیپلماتیک در سطح جهانی و فقدان استراتژی روشن نظامی، اسرائیل را در موقعیت شکست قرار داده است.
⬅️بر اساس تحلیلی که روزنامه گاردین منتشر کرد، حمله موشکی اخیر ایران به اسرائیل مؤثرتر از آنچه تل آویو اعتراف کرده بود. و در همین زمینه، " ملمان" در روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» خواستار احتیاط در پاسخ به ایران شد.
⬅️ملمان هشدار میدهد که هرگونه حمله به تأسیسات هستهای ایران ممکن است با شکست مواجه شود که به اعتبار اسرائیل و نیروی هوایی آن آسیب جدی وارد میکند و از دولت بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل میخواهد که از کشاندن به جنگ طولانی با ایران خودداری کند و تمرکز را بر پایان دادن به درگیری های موجود در غزه و لبنان بگذارد.
⬅️در سطح داخلی، مجله اکونومیست علیرغم ظاهر بیرونی خبر از شکاف عمیق و بی سابقه ای ردر جامعه اسرائیل می دهد.
⬅️فارین افرز در ارزیابی جنگ غزه معتقد است که اسرائیل در این جنگ در موقعیت شکست است و دلیل آن را فقدان مشروعیت بین المللی، حمایت دیپلماتیک و استراتژی روشن کارزار نظامی می داند.
⬅️وی می افزاید: اسرائیل علیرغم موفقیت خود در مقابله با تهدیدات لبنان، بدون دستیابی به اهداف سیاسی خاصی در باتلاق غزه فرو رفته است.
⬅️روزنامه فرانسوی لوموند از اسرائیل خواست راهحلهای سیاسی را بر نیروی نظامی ترجیح دهد.
⬅️وب سایت فرانسوی «مدیا پارت» نیز به نوبه خود سوالاتی را در مورد تأخیر دادگاه کیفری بین المللی در صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو و وزیر دفاع او یوآو گالانت مطرح کرد.
⬅️این وب سایت اشاره کرد که این تاخیر غیرعادی است و می توان آن را با فشار و مانور برای ایجاد مانع در کار دادگاه توضیح داد و این تاخیر را با سرعت صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مقایسه کرد.
👇👇👇
https://fa.shafaqna.com/news/1897230/
🗃 نسخه آپارات سلسله جلسات واکاوی اقتصاد پساانقلاب در شاخه اقتصاد فرهنگستان علوم
🗂 ۱. اقتصاد پساانقلاب از جنبه نظری: اقتصاد اسلامی شهید آیه الله دکتر بهشتی
🟩 عنوان: مشخصه های نظام اقتصادی مبتنی بر اسلام از دیدگاه شهید آیه الله دکتر بهشتی
⬜️دکتر فرشاد مؤمنی
🟥تاریخ: ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
https://www.aparat.com/v/hwv319k
🗂 ۲. اقتصاد پساانقلاب از جنبه تجربی: اقتصاد دولت جنگ
🟩 عنوان: مروری بر دیدگاه ها درمورد اقتصاد ایران بعد از انقلاب
⬜️دکتر حسین نمازی و دکتر فرشاد مؤمنی
🟥تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۳
https://www.aparat.com/v/vgs0ba6
🎞 بازنشر نسخه تصویری پنج شنبه های موسسه مطالعات دین و اقتصاد در آپارات
🗂مقدمه ای بر اسلوب روش شناختی اندیشه شهید آیه الله دکتر بهشتی
🟩 عنوان: آیت الله شهید دکتر بهشتی و صورت بندی نظری ترکیب خردمندانه پایبندی به اصول اسلامی همراه با درک عالمانه اقتصائات زمانه
⬜️دکتر فرشاد مومنی
🟥 ۷ تیر ۱۴۰۳
https://www.aparat.com/v/bdzz75z
مطالعات فرارشته ای شهرراز
💢 یحیی سنوار مرد شماره یک حماس از امیرالمومنین علیه السلام میگوید: من این جمله از امام علی را خوب ب
شهید یحیی سنوار وقتی جانشین شهید اسماعیل هنیه شد.. او را با تصور از مرگ و زندگی همچون امام علی ع شناختم..
https://eitaa.com/sh_intradisciplinary/312
حالا هم این چنین مردانه و با غیرت به شهادت رسیدند و بیش از پیش ماندگار شدند.
#شهیدالقدس
https://eitaa.com/sh_intradisciplinary
🔴 دستورکار خطرناک و بی سابقه علیه جزایر سه گانه ایرانی
✍مصطفی نجفی
🔹️در این رابطه ۹ نکته قابل توجه و هشدار آمیز وجود دارد:
۱. در 1 سال اخیر امارات متحده عربی موفق شده در بیانیههای مشترک با 3 عضو دائم شورای امنیت بعلاوه اتحادیه اروپا، موضوع جزایر سهگانه را بهعنوان یک مناقشه و اختلاف میان ایران و امارات مطرح کند که در این مرحله هرچند ابعاد حقوقی ندارد، اما میتواند در مراحل بعدی وارد ابعاد حقوقی شود. به همین خاطر است که تلاش می کند ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت را نیز با خودش همراه کند.
۲. قصد اماراتیها این است که نهایتاً شورای امنیت ذیل فصل ۶ قطعنامه صادر کند و از این طریق از دو کشور بخواهد که برای حلوفصل اختلافات به دیوان بینالمللی دادگستری مراجعه کنند. همراهی روسیه و چین با مواضع امارات احتمال تحقق این هدف را بیشتر می کند.
۳. تقریبا در دو دهه اخیر بیانیههای مشترک امارات و قدرت های بزرگ(در قالب های دو جانبه یا منطقه ای) خالی از اشاره به جزایر سه گانه بوده است. البته در گذشته چنین اشاراتی شده است( در سال 1997 بیانیه مشترکی میان وارن کریستوفر و همتایان عرب خود در خلیج فارس از ایران خواست که برای حل و فصل مسالمت آمیز آن با امارات وارد «گفتگوی جدی» شود)؛ اما این که دوباره پای مساله جزایر به بیانیههای مشترک با قدرت های بزرگ باز شده و اینکه امارات مجددا در سطح گسترده تری روی این قضیه متمرکز شده، اتفاقی قابل تامل و توجه است.
۴. کشورهای حاشیه جنوبی خلیجفارس تا پیش از این تقریبا روابط امنیتی-نظامی سطح بالای انحصاری با آمریکا داشتند و در قالب دیدارهای مشترک با این کشور درباره جزایر سهگانه موضعگیری میکردند. اما اکنون اعراب در قالب اتحادیه عرب و ساختار کوچکتری با نام شورای همکاری خلیجفارس، با دیگر قدرتهای جهانی همکاریهای بیشتری تعریف کرده و در دیدارهای خود موضوع جزایر سهگانه را نیز میگنجانند. به عبارت دیگر، البته کشیده شدن موضوع جزایر سهگانه به روابط عربی با چین و روسیه می تواند پیامد طبیعی خروج روابط بینالمللی آنها از انحصار رابطه با آمریکاست.
۵. در گذشته معمولا در چنین بیانیههای مشترکی بر گفتگو برای حل و فصل این قضیه تاکید میشد، اما نکته جدید در این بیانیهها حمایت از موضع امارات در ارجاع مساله جزایر به دیوان دادگستری بینالمللی است که تهران مخالفت کامل خود را با آن اعلام کرده است.
۶. در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس برای اولین بار ایران به عنوان «اشغالگر» جزایر سه گانه معرفی شد که بی سابقه و هشدارآمیز است.
۷. موضع مسکو و پکن با مواضع سایر کشورهای بزرگ غربی درباره اختلاف ایران و امارات بر سر جزایر سه گانه مطابقت دارد.
۸. در ۱سال اخیر روسیه دوبار پای بیانیه ای را امضا کرده است که نه تنها خواستار مذاکره ایران بر سر تمامیت ارضی خود شده، بلکه از ارجاع پرونده جزایر سه گانه به محاکم بین المللی حمایت کرده است. تکرار این اقدام ضد ایرانی روسیه در کمتر از 1 سال هشدارآمیز و قابل توجه است.
۹. اضافه شدن مواضع چین و روسیه به مواضع قبلی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان اعضای دائم و دارای رای وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد، موضع امارات درباره پذیرش وجود اختلاف بر سر جزایر و دعوت به مذاکرات دوجانبه یا مراجعه به داوری بین المللی برپایه حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد را تقویت می کند که یک معضل جدیدی را برای ایران در محیط همسایگی ایجاد می کند.
هدایت شده از ابوقاسم
📌اخیرا اتحادیه اروپا و شورای خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست بروکسل خواستار پایان اشغالگری ایران در جزایر سه گانه شدند
این اقدام نیاز به مقابله به مثل دارد اما مساله مهم تر خلق جبهه جدید در حوزه خلیج فارس است و تحرکات سیاسی آرام آرام جنبه امنیتی عملیاتی خواهد گرفت
همراهی سیاسی شورای خلیج فارس، اروپا ، روسیه ،چین و آمریکا با ادعاهای امارات اگر منتهی به اجماع جهانی شود که دارد می شود چالش قابل تاملی خواهد بود
این موضوع زمینه های امنیتی جدیدی را در حاشیه خلیج فارس و برای دور کردن تهران از خلیج فارس و تنگه هرمز ایجاد خواهد کرد
پروسه اجماع سیاسی بر سر جزایر سه گانه می تواند بهانه های خطرناکی را ایجاد کند و تهران را با جبهه جدیدی در خلیج فارس روبه رو کند
آن هم در شرایطی که جنگ با اسرائیل در حال اوج گیری است و افق روشنی هم برای کاهش تنش ها و احیای روند آتش بس دیده نمی شود
جبهه شمالی کشور یعنی قفقاز نیز مزید بر همه چالش های موجود است و تهران را با چند جبهه بزرگ و برخی تنش های داخلی روبه رو خواهد کرد.
ابوقاسم
https://eitaa.com/aboghasm
دولت های نیابتی؛ جنگ عربی به جای جنگ اسرائیلی
✍کیومرث اشتریان
موضع اتحادیه اروپا درباره «اشغالگری» جزایر سه گانه توسط ایران یک پیام روشن دارد و آن اینکه درگیری احتمالی آینده ایران-اسرائیل را به جنگ اعراب و ایران تبدیل کند. مقدمات حقوقی برای چنین جنگی در شورای امنیت در حال فراهم آمدن است. مدتهاست که دولتهایی در منطقه به دولت های نیابتی اسرائیل تبدیل شدهاند اردن و امارات شاخص ترین هستند. اسرائیل که از آزمون جنگ موشک سرافکنده بیرون آمده با کمک دول اروپایی به «پروکسی های» دولتی خود در منطقه روی آورده است. کشورهای کوچک و ثروتمند که در تقسیم کار بینالمللی اقتصادی و سیاسی نقش میپذیرند در واقع چارهای ندارند جز آنکه در عمل به دولت های نیابتی تبدیل شوند. عنوان شیک و مجلسیِ «نقش یابی در تقسیم کار بینالمللی» نامی است برای پوشش «دولت نیابتی». درست در زمانی که افکار عمومی جهان عرب و مسلمان واکنش مثبتی به ایران در مواجهه با اسرائیل نشان داده است هم آوایی اتحادیه اروپا با شورای همکاری خلیج فارس وظیفه تخریب روابط ایران با اعراب را به «پروکسی» های اسرائیل در منطقه واگذار کرده است. موقعیت رژیم های سیاسی از طریق تهدید حاکمیت سرزمینی آنها به خطر میافتد. چرا که بهانه خوبی برای مخالفان حکومتها پدید میآورد. از این رو بخشی از اپوزیسیون نیز به مدعیان خارجی حکومت روی خوش نشان میدهد تا این تحقیر را بر حکومت بار کند تا مگر از این راه جنبش عمومی علیه حکومت به راه اندازد. رژیم شاه نیز به همین دلیل در برابر چنین ادعاهایی واکنش نشان میداد. مسائل سرزمینی با سیاست و اقتصاد بینالملل شدیدا گره خورده است و همواره دستاویزی برای مداخله دول بزرگ فراهم میآورد تا سیاست های خود را به پیش ببرند. اینک بیش از همیشه منافع همه دول بزرگ به تنگه هرمز و خلیج فارس گره خورده است چرا که طرح های روشنی برای تجارت و اقتصاد بینالملل در قرن بیست و یکم در دستور کارمشترک آمریکا، چین و اروپا قرار گرفته است. از این رو مسئله از اقتصاد و تجارت به حوزه امنیتی وارد شده و «اقتصاد امنیت» را پدید آورده است. لذا در پی آن هستند که مسئله را به شورای امنیت ببرند. این، ادامه استعمار خارجی انگلستان است که چین و آمریکا و اسرائیل و اروپا و اعراب را با خود همراه کرده است.
چه باید کرد؟
1-آنگاه که در کوتاه مدت نتوانید پبوندهای اقتصاد بینالملل خود را گسترش دهید و چشم انداز امیدوارکنندهای هم برای میان مدت نداشته باشید چارهای ندارید جز آنکه قدرت نظامی خود را بیفزایید و سطح امنیتی خود را بالا ببرید.
2-باید تا حد امکان این اطمینان را داد که امنیت خلیج فارس با ماست. ایران باید امنیت کل منطقه خلیج فارس را همچون امنیت سرزمین اصلی خود تلقی کند و برای جامعه بینالملل نیز این اطمینان را فراهم آورد. اما مطمئنا این کافی نیست چون رقیبان ایران و بویژه اسرائیل در پی برافروختن آتش جنگ عربی-فارسی و کشاندن پای چین به این منازعه هستند. گمان نکنیم که تضمین از سوی ما آنان را در مخالفت و دشمنی کوتاه میآورد. ما بایستی وظیفه تضمین امنیت را انجام دهیم بگونهای که حجت بر جهانیان تمام شده باشد که کوتاهی نکرده ایم. اما باز هم یادآور میشوم که این از منظر آنان کافی نیست. چرا که اهداف آنها کلان تر از مسئله جزایر سه گانه است. آنان دیگر به این نتیجه رسیدهاند که ایران زیادی بزرگ است و این بزرگی متناسب با اهداف آنان نیست. مسئله اصلی اسرائیل است که دولت های نیابتی را با استفاده از موساد در منطقه به راه انداخته است.
3-اثر پروانهای جنگ غزه و عملیات طوفان الاقصی همه اقتصاد بینالملل و آینده قرن بیست و یکم را درگیر کرده است. مراقب باشیم که منازعه ایران-اسرائیل در افکار عمومی مسلمانان به منازعه ایران-اعراب تبدیل نشود؛ هر چند میدانیم که بسیاری از دولت های عربی تحت نفوذ مستقیم سازمان های امنیتی اسرائیل و آمریکا هستند. سیاست اصلی نه در دستگاه دیپلماسی آنان بلکه در محافل امنیتی قدرت های بینالمللی، که اتحادهای عمیق تر و پایدارتری دارند، طراحی میشود.
4-در داخل، راهی در دو دهه پیموده شده است تا نیروهای ملی به بهای برآمدن شماری اندک به حاشیه سیاست بروند. گونهای تبعیض فرهنگی-اجتماعی مزید بر علت شده است و خزانهای کوچک از اعتماد و انگیزه های ملی بر جای گذاشته است. صدا و سیما، تریبون های رسمی، سیاست های گزینشی و استصوابی، برآوردن کم-استعداد ترین نیروها در ساختار حکومتی از جمله نمودها و نمادهای چنین تبعیض سیاسی-اجتماعی-فرهنگی بوده است. پیامد آن حساسیت زدایی بخشهایی از جامعه از موضوعات مهم بینالمللی همچون بحران فلسطین بوده است....
ادامه ؛
https://www.sharghdaily.com/بخش-سرمقاله-243/946217-دولت-های-نیابتی-جنگ-عربی-به-جای-جنگ-اسرائیلی