❇️ #سلسله_مباحث_ازدواج_شماره_پنج
💠 جایگاه مرد و زن در خانواده
🔰 مطلب دوم در دیدگاه سیر و سلوکی این است که [قرآن می¬فرماید:] «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ»، #پایداری زندگی خانوادگی بر دوش مردان است.
🔺 بعضیها متأسفانه اینها را اشتباهی متوجه شدهاند که مثلاً چون گفته شده سرپرستی در خانواده به عهدۀ مردان است، یعنی مردان در خانواده، #مستبد، #دیکتاتور و صاحب نظر بلامنازع هستند.
🔺 مرد هرچه بگوید آن است و هیچ کس حق چون و چرا ندارد! وقتی مرد به خانه میآید، از زن گرفته تا بچه باید از ترس خبردار بایستند، هنوز یک ساعت مانده که مرد به خانه بیاید، زن و بچه نگرانند که وای غذا هنوز نپخته، فلان کارم ناتمام مانده، مرد یک هیبت عجیب و یک رعب عجیبی در اعضای خانواده دارد.
🔺 در حالی که قرآن کریم نمیفرماید: «الرِّجَالُ سلاطینُ عَلَی النِّسَاءِ»! مرد در خانه سلطنت کند! قرآن میفرماید: «قوام و پایداری خانواده بر عهده مرد است»، از آن جهت که #عقل_مرد [نوعاً] بر #عاطفه اش غلبه دارد.
🔵 خداوند مدیریت یعنی تدبیر امور خانه و خانواده را بصورت عاقلانه، بر عهدۀ مرد گذاشته است و چون عاطفۀ زن [نوعاً] بر عقلش غلبه دارد و مدیریتش عاطفی است تا عقلی، لذا کل زندگی اش بر اساس #نظام_آفرینش او چیده شده است.
📑 جزوه "شش گفتار در باب ازدواج وخانواده" ص ۹
👈شکوفههای سعادت
👉@sh_saadat
44.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حیله_های_مدرن_شیطان_قسمت_اول_سه
🔸️موضوع: مقدمه، انسان و غیب
🔹جهت بهره برداری بهتر از این فیلم، رعایت ترتیب تماشای کلیپ ها پیشنهاد می گردد.
🔸این مجموعه فیلم در سی قسمت حدوداً یک ساعته تهیه شده است که در این کانال هر قسمت در چندین بخش کوتاه ارائه می گردد.
👈شکوفه های سعادت
👉@sh_saadat
بسم الله الرحمن الرحیم
🌱کسی که به فطرت رسید دیگر نمی تواند خدا را عبادت نکند🌱
جلسه هفتگی فطرت به صورت حضوری
در سه مقطع بزرگسالان، نوجوانان، نونهالان
جمعه ها ساعت۱۸ در مسجد آقایار سلطان شهرستان میانه
کانون فرهنگی هنری شهید کارگر
کانون فرهنگی تبلیغی فطرت
مسجد آقایارسلطان میانه
👈شکوفه های سعادت
👉@sh_saadat
🔅أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَهِ أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لإِِقَامَهِ الأَْمْتِ وَ الْعِوَجِ
🔅كجاست آن مهيّا گشته براي ريشه كن كردن ستمكاران، كجاست آن كه براي راست نمودن انحراف و كجي به انتظار اويند،
🔅أَيْنَ الْمُرْتَجَي لإِِزَالَهِ الْجَوْرِ وَ الْعُدْوَانِ أَيْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْدِيدِ الْفَرَائِضِ وَ السُّنَنِ
🔅كجاست آن اميد شده براي از بين بردن ستم و دشمني، كجاست آن ذخيره براي تجديد فريضه ها و سنّتها،
🔅أَيْنَ الْمُتَخَيَّرُ لإِِعَادَهِ الْمِلَّهِ وَ الشَّرِيعَهِ أَيْنَ الْمُؤَمَّلُ لإِِحْيَاءِ الْكِتَابِ وَ حُدُودِهِ
🔅كجاست آن برگزيده براي بازگرداندن دين و شريعت، كجاست آن آرزو شده براي زنده كردن قرآن و حدود آن،
*فرازی از دعای ندبه
┄┅═══••✾••═══┅┄
الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج
👈شکوفه های سعادت
👉@sh_saadat
🔅از برای هر فضیلتی حدی معین است که به منزله «وسط» است و تجاوز از آن خواه به جانب افراط و خواه به طرف تفریط، به رذیله منجر می شود.
🔅پس هر صفت فضیلتی که وسط است به جای مرکز دایره است، و اوصاف رذایل به منزله سایر نقطه هایی است که در میان مرکز یا محیط فرض شود. شکی نیست که مرکز، نقطه ای است معین و سایر نقاط در اطراف و جوانب آن غیر متناهی و بی شمارند.
🔅بنابراین در مقابل هر صفت فضیلتی، اوصاف رذیله غیر متناهی خواهد بود و مجرد انحراف از فضیلتی از هر طرفی، موجب افتادن در رذیله خواهد بود.
🔅به این سبب است که اسباب بدی و شر بیشتر است از اسباب خیر و نیکی و از آنجا که پیدا کردن یک چیز معین در میان امور غیر متناهی و بی شمار مشکل است، پس استقامت بر آن و ثبات در آن «سخت تر» از هر دو است، و لهذا جستنِ حد اعتدال و استقامت بر آن، در نهایت صعوبت است و از این جهت است که بعد از آن که سوره «هود» به رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد، در آنجا امر به آن بزرگوار شد که: «فَاستَقِم کَما اُمِرتُ» یعنی: «بایست و ثابت باش همچنان که ترا امر فرموده ایم».
🔅وسط بر دو قسم است، حقیقی و اضافی.
🔅وسط حقیقی آن است که نسبت به آن، طرفین حقیقتا مساوی بوده باشد. مثل نسبت چهار به دو و شش، که چهار دقیقا وسط دو و شش قرار دارد.
🔅وسط اضافی آن است که عرفاً نزدیک به حقیقی باشد. و بعضی تفسیر نموده اند به اینکه نزدیکتر چیزی به وسطِ حقیقی که برای شخص ممکن است.
🔅وسطی که در علم اخلاق معتبر است و امر به استقامت و ثبات بر آن شده «وسط اضافی» است، زیرا یافتن وسط حقیقی و رسیدن به آن متعذر، و استقامت و ثبات بر آن غیر میسر است و چون وسط اضافی معتبر است و اختلاف آن ممکن است به این جهت باشد که : اوصاف حمیده گاه به اختلاف اشخاص و احوال و اوقات مختلف می شود.
🔅پس ممکن است مرتبه ای از مراتبِ وسطِ اضافی به نظر شخصی یا حالی و شرایطی فضیلت باشد و نسبت به شرایط دیگر، رذیله باشد.
#فضیلت
#افراط_و_تفریط
#وسط_حقیقی
#وسط_اضافی
#علم_اخلاق
👈شکوفه های سعادت
👉@sh_saadat