اوقات حرام آميزش
(مقدّمه:) آميزش با همسر در پارهاى از اوقات حرام است كه علّامه مجلسى؛ فقط به يك مورد آن اشاره كرده است. (توجّه كنيد:)
در حديثى از حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله مىخوانيم كه فرمود:
«هر كس با همسرش در حال حيض همبستر گردد ونطفه فرزندى در آن حال بسته شود، سپس آن فرزند به دنيا آيد در حالى كه مبتلا به بيمارى پيسى باشد، جز خود هيچكس را سرزنش نكند»
#آمیزش
اوقات مستحبّ آميزش
۱. از حضرت امير مؤمنان على علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «آميزش در شب اوّل ماه مبارك رمضان مستحبّ است».[۱۳]
۲. در حديثى آمده است كه حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله به على علیه السلام فرمود: «اى على، در شب دوشنبه آميزش كن كه اگر فرزندى به وجود آيد، (اميد است) حافظ قرآن وراضى به قسمت خدا باشد».[۱۴]
۳. از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «اى على، اگر در شب سهشنبه آميزش كنى وخداوند فرزندى نصيب تو كند، سعادت اسلام نصيب وى شود ودهانش خوشبو ودلش مهربان ودستش سخاوتمند وزبانش از غيبت وتهمت پاك باشد».[۱۵]
۴. در سخنى ديگر فرمود: «اى على، اگر در شب پنجشنبه آميزش كنى و نطفه فرزندى منعقد شود، حاكمى از حاكمان دينى، يا دانشمندى از دانشمندان خواهد شد».[۱۶]
۵. نيز در سخنى فرمود: «اى على، اگر در شب جمعه آميزش كنى وفرزندى از آن به وجود آيد، خطيب وسخنگو باشد. وچنانچه در شب جمعه بعد از نماز عشا باشد، اميد است كه آن فرزند از ابدال (شريف وصالح ونيكوكار) باشد».[۱۷]
۶. از حضرت على علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «هرگاه كسى زنى را ببيند واز او خوشش بيايد، با همسرش آميزش كند زيرا او هم زنى است مانند آن زن؛ شيطان را بر دل خود مسلّط نكند. واگر همسرى ندارد دو ركعت نماز بگزارد وحمد وستايش خدا فراوان گويد وبر محمّد وآل محمّد صلوات فرستد، سپس از خداوند تقاضاى همسر كند تا او را از حرام بىنياز سازد».[۱۸]
۷. از رسول اكرم صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «اى على، هرگاه در عصر جمعه آميزش كنى وفرزندى به وجود آيد، از دانايان مشهور خواهد بود».
#آمیزش
مكانهايى كه آميزش در آن مكروه است
۱. از رسول اكرم صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «اى على، زير درخت داراى ميوه آميزش نكن كه اگر فرزندى به وجود آيد، (بيم آن مىرود كه) جلّاد وقاتل مردم، يا رئيس وسركرده ستمكاران باشد».[۲۰]
۲. در سخنى ديگر فرمود: «اى على، بر پشت بام آميزش نكن كه اگر فرزندى به وجود آيد، (بيم آن مىرود كه) منافق ورياكار وبدعتگذار باشد».[۲۱]
۳. از امام كاظم علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «دوست ندارم كسى كه در سفر براى غسل كردن آب در اختيار ندارد آميزش كند، مگر اينكه بترسد به او زيانى برسد».[۲۲]
۴. از امام صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «در اتاقى كه كودكى در آن باشد آميزش نكنيد كه آن كودك يا فرزندى كه از آن آميزش به وجود مىآيد، عفيف نباشد».[۲۳]
۵. از رسول اكرم صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «به حقّ خداوندى كه جانم در دست اوست، هرگاه كسى با همسر خود آميزش كند ودر آنجا كسى بيدار باشد كه ايشان را ببيند، يا سخن ونفس آنها را بشنود، فرزندى كه از اين آميزش به وجود آيد رستگار نشود وعفيف نباشد».
#آمیزش
كارهاى مكروه به هنگام آميزش
۱. در حديثى معتبر وصحيح آمده است كه امام صادق علیه السلام فرمود: «به هنگام آميزش سخن نگوييد، زيرا بيم آن مىرود كه اگر فرزندى به وجود آيد لال باشد.[۲۵] وشوهر در آن وقت به عورت زوجه نگاه نكند، زيرا بيم نابينايى فرزند مىرود».[۲۶]
توجّه: اين سخن در روايت پيامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله خطاب به حضرت على علیه السلام نيز آمده است. البتّه نگاه كردن به عورت زوجه، در برخى ديگر از روايات جايز شمرده شده است.[۲۷] واين نشان مىدهد كه آنچه در روايت بالا آمده، حكم تحريم نيست بلكه دلالت بر كراهت اين كار دارد.
۲. از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «اى على، با علاقه زن ديگر با همسر خود آميزش نكن كه اگر در اين حال فرزندى نصيب تو شود، (بيم آن مىرود كه) آلوده دامن باشد».[۲۸]
۳. در گفتهاى ديگر فرمود: «اى على، هنگامى كه همسرت حامله است، بدون وضو با او آميزش نكن كه اگر فرزندى به وجود آيد، كوردل وبخيل باشد».[۲۹]
۴. در روايتى معتبر آمده است كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: «زن وشوهر به هنگام آميزش كاملاً عريان نشوند، زيرا اين كار موجب دورى فرشتگان از آنها مىشود».
#آمیزش
حالتهاى مكروه به هنگام آميزش
۱. از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «كسى كه محتلم شده، پيش از آنكه غسل جنابت كند با همسر خود آميزش نكند و اگر آميزش كرد وفرزند عقبافتادهاى نصيبش شد، جز خود كسى را سرزنش نكند».[۳۱]
۲. در چندين روايت معتبر آمده است كه زن وشوهر در حالتى كه خضاب به حنا يا غير آن بسته باشند، آميزش نكنند.[۳۲]
۳. در روايتى آمده است كه اگر كسى انگشترى در دست داشته باشد كه نام خدا در آن باشد، جماع نكند.[۳۳]
۴. در حديثى امام رض علیه السلام از جدّ بزرگوارش امام صادق علیه السلام آورده است كه : «هر كس پس از آميزش و پيش از غسل بخواهد بار ديگر آميزش كند، وضو بگيرد».[۳۴]
#آمیزش
آداب پيش از آميزش
۱. در چندين روايت معتبر آمده است كه پيامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود: «هرگاه بخواهيد با همسر خود آميزش كنيد به روش مرغان نزد او نرويد، بلكه نخست با زبان ودست وبا گفتار ولمس، او را آماده سازيد سپس آميزش كنيد».[۳۵]
۲. در روايتى مىخوانيم كه: «هرگاه امام زينالعابدين علیه السلام مىخواست با همسرش آميزش كند، خدمتكاران را از آن محل دور مىكرد ودرها را مىبست وپردهها را مىانداخت».[۳۶]
۳. از حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «سه كار را از كلاغ بياموزيد: آميزش كاملاً پنهانى و به دور از چشم ديگران، بامداد به سراغ كار وكسب رفتن، و احتياط فراوان».[۳۷]
۴. از حضرت على علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «مردان به هنگام آميزش عجله نكنند،زيرا زنان پيش ازآميزش كارهايى دارند كه مىخواهند انجام دهند».[۳۸]
#آمیزش
ادعیه های وارده در آمیزش جنسی
منبع : غضنفری، علی؛ ازدواج و آداب زناشویی در آیینه حدیث، ص: 93 ,
آمیزش جنسی اگر مطابق ضوابط دینی انجام گیرد، نوعی عبادت است. و دعا و استغاثه در آن مواقع برای صحت جسمانی و روحانی فرزند و پرهیز از شیطان و وسوسه های او مورد سفارش اخبار و احادیث قرار گرفته است.
1- امام باقر علیه السلام می فرماید: هنگامی که قصد نزدیک شدن به همسرت را داشتی بگو:
اللَّهُمَّ ارْزُقْنی وَلَداً وَاجْعَلْهُ تَقِیاً زَکیاً لَیسَ فی خَلْقِهِ زِیادَةٌ وَلا نُقْصانٌ واجْعَلْ عاقِبَتَهُ الی خَیرٍ
خدایا فرزندی نصیبم نما و او را خداترس و پیراسته قرار ده، او را سالم از هرنقص و ایرادی بیافرین، و عاقبتش را ختم به خیر گردان[1].
2- حضرت امام صادق علیه السلام می فرماید: امیرمؤمنان علیه السلام فرموده است: هنگام نزدیک شدن به همسر بگو:
بِسْمِ اللَّهِ وَبِاللَّهِ اللَّهُمَّ جَنِّبْنی الشَّیطانَ وَجَنِّبِ الشَّیطانَ ما رَزَقْتَنِی .
بنام خدا و به یاری و استعانت او، خدایا شیطان را از من دور نما و او را از آنچه مرا روزی فرموده ای دور کن، امام صادق علیه السلام سپس فرمودند: با بیان این دعا چنانچه فرزندی بهم رسد، هرگز شیطان نمی تواند آسیبی به او برساند[2].
3- عبدالرحمن بن کثیر می گوید: در حضور حضرت امام صادق علیه السلام نشسته بودم، سخنی از شرکت شیطان در امور پیش آمد، حضرت آن را عظیم شمرد به حدی که مرا وحشت گرفت، عرض کردم: جانم به فدایت، راه رهایی از این چیست؟ حضرت فرمود: وقتی که قصد نزدیک شدن به همسر را داشتی بگو :
بِسْمِ اللَّه الرّحمن الرّحیم الَّذی لا الهَ الّا هُوَ بَدِیعُ السَّمواتِ وَالْارضِ، اللَّهُمَّ انْ قَضَیتَ مِنّی فِی هذِهِ اللَّیلَةَ خَلِیفَةً فَلا تَجْعَلْ لِلشَّیطانِ فِیهِ شِرْکاً وَلا نَصیباً وَلا حَظّاً، وَاجْعَلْهُ مُؤْمِناً مُخْلِصاً مُصَفّاً مِنَ الشَّیطانِ وَ رِجْزِهِ جَلَّ ثَناؤُک .
بنام خدای بخشنده مهربان که خدایی جز او نیست، همو که خالق آسمانها و زمین است، خدایا اگر مرا امشب فرزندی و جانشینی نصیب می فرمایی، برای شیطان در وی شراکتی و بهره ای قرار مده، خدایا او را با ایمان، با اخلاص و پاکیزه از شیطان و پلیدی های وی قرار ده که ثنا و سپاس تو بس عظیم است [3].
4- قال الصادق علیه السلام:
امام صادق علیه السلام می فرماید: هرکدام از شما هنگام نزدیکی با همسر نام خدای را برزبان نیاورد و فرزندی از آن عمل بهم رسد، شریک شیطان است و این به حبّ و بغض ما اهل بیت شناخته می شود، شریک شیطان نسبت به ما کینه دارد و پیراسته از شراکت او به ما عشق می ورزد. [4].
5- ابوبصیر می گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمودند: ای ابومحمد شما وقتی نزد همسرانتان می روید چه می گویید؟ عرض کردم: فدایت شوم آیا انسان می تواند در آن حال چیزی بگوید؟ حضرت فرمودند:
آیا تو را تعلیم ندهم به آنچه باید بگوید؟
گفتم آری بیان فرمائید، فرمودند: بگوید:
بِکلِماتِ اللَّهِ اسْتَحْلَلْتُ فَرْجَها وَفِی امانَةِاللَّهِ اخَذْتُها، اللَّهُمَّ انْ قَضَیتَ لی فِی رَحِمِها شَیئاً فَاْجْعَلْهُ بارّاً تَقِیاً واجْعَلْهُ مُسْلِمَاً سَوِّیاً وَلا تَجْعَلْ فِیهِ شِرْکاً لِلشَّیطانِ .
به وسیله فرامین الهی همسرم را برخود حلال نمودم و امانت الهی را گرفتم.
خدایا اگر فرزندی از این زن برمن مقرّر نموده ای او را نیکوکار و پرهیزگار و مسلمان و سالم قرار بده و در او شیطان را شریک مگردان. عرض کردم: این مطلب چگونه استنباط می شود؟ امام علیه السلام فرمود: آیا قرآن تلاوت نکرده ای؟ و سپس آن حضرت این آیه را قرائت فرمود:
«برو در ثروت و فرزندان آنها شرکت جو»[5] همانا شیطان نزد زن و مرد می آید و چون مرد می نشیند و هرکاری که او انجام می دهد، انجام می دهد، عرض کردم: نشانه و علامت چنین شراکتی چیست؟
فرمود: به حبّ و بغض اولاد نسبت به ما شناخته می شود، هرکه اهل بیت پیامبر را دوست داشته باشد نطفه آدمی و آنکه نسبت به آنان کینه داشته باشد از شیطان است [6].
6- امام صادق علیه السلام در مورد مردی که نزد همسرش می رود و از شریک شدن ابلیس می هراسد فرموده اند: او باید
بِسْمِ اللَّهِ
بگوید و از شیطان به خدا پناه برد.[7]
پی نوشت ها
[1] وسايل الشيعه، حديث 25180.
[2] وسايل الشيعه، حديث 25234.
[3] وسايل الشيعه، حديث 25235.
[4] وسايل الشيعه، حديث 25237.
[5] سوره اسراء، آيه 64.
[6] وسايل الشيعه، حديث 25233.
[7] وسايل الشيعه، حديث 25232.
#آمیزش
🔴 عريضۀ استغاثۀ ديگرى به امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه
💢 محدّث نورى رحمه اللّه مى فرمايد: رقعۀ استغاثه به امام عصر ارواحنا فداه به نام هاى مختلف روايت شده است، و در كتاب هاى مشهور دعا موجود است؛ ليكن، نسخه اى كه من يافتم در آن كتابها نيست، حتّى در كتاب مزار «بحار الأنوار» نيز نيامده است.
فاضل متبحّر، جناب محمّد بن محمّد طيب-كه از علماى دورۀ صفويّه بوده است-در كتاب خود به نام «انيس العابدين» از كتاب «السعادات» اين عبارت را نقل كرده است:
دعاى توسّل براى تمام كارهاى مهمّ و خواسته ها:
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
توسّلت إليك يا أبا القاسم محمّد بن الحسن بن عليّ بن محمّد بن عليّ بن موسى بن جعفر بن محمّد بن عليّ بن الحسين بن عليّ بن أبي طالب، النّبإ العظيم، الصّراط المستقيم، و عصمة اللاّجين. بامّك سيّدة نسآء العالمين، و بابآئك الطّاهرين، و بامّهاتك الطّاهرات، بياسين و القران الحكيم، و الجبروت العظيم، و حقيقة الإيمان، و نور النّور، و كتاب مسطور، أن تكون سفيري إلى اللّه تعالى في الحاجة لفلان، أو هلاك فلان بن فلان.
اين نامه را در خاك پاك، گل اندود كرده، و آن را در آب جارى يا چاه آب مى افكنى و در اين هنگام مى گويى:
يا سعيد بن عثمان، و يا محمّد بن عثمان، أوصلا قصّتي إلى صاحب الزّمان صلوات اللّه عليه.
📚 صحیفه مهدیه ، ص ۴۶۴
#معرفی_کانال_به_دیگران 👇
https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
#عریضه
#توسل
با بودن تو "مادر" مرا با "غریبه" چه کار؟!
🎙حجت الاسلام استاد غلامرضا ادبی از قول مرحوم فخر تهرانی رضوان الله علیه:
«حدیث کساء» انسان را بزرگوار می کند. (ص 142)
ذکر «بطن» دارد و بطنش «حُبّ» است. (ص 146)
«علوم غریبه» استفاده کردنش برای غیر مجتهد جایز نیست؛ چون این کار استخدام ملائکه است و برای «مومن» ملائکه افتخاراً کار کنند. ما که هرگاه خدا را به نام حضرت فاطمه علیها السلام قسم می دهیم، هر چه بخواهیم برآورده می شود، چه نیازی به علوم غربیه داریم؟! (ص 149)
ختم مجرّب همان صلوات بر حضرت فاطمه علیها السلام: «أللّهُمَّ صَلِّ عَلى فاطِمَة وَ أَبِیها وَ بَعْلِها وَ بَنِیها وَ السِّرِ الْمُسْتِوْدِعِ فِیها بِعَدَد ما أَحاطَ بِهِ عِلْمُك» است، صد و سی و پنج مرتبه بخوانید. ( ص 153)
📚ناگفته های عارفان (دفتر دوم)، 1383.
#حدیث_کساء
💐به روح مرحوم فخر تهرانی ره و شاگرد بزرگوارشان حجتالاسلام مسلم اسماعیلی ره صلواتی هدیه بفرمائید.
@salavatnameh
ای که دستت میرسد، کاری بکُن!
عارف فرزانه مرحوم سید مهدی امامی قمشه ای رضوان الله تعالی علیه میفرمود:
عبادت را برای زمان پیری نگذارید؛ هر روز یک دوره ختم قرآن داشتم و هر روز ذکر «اللّهمّ صلِّ عَلَى فاطِمَهَ وَ أبِیها وَ بَعلِها وَ بَنیها بِعَدَدِ ما أحاطَ بِه عِلمُک» را ۵۳۰ بار و ... . (ص ۶۸ و ۶۷)
برای رفع حوائج، قرائت «حدیث کساء» بسیار موثر است.(ص ۱۲۹)؛ گاهی مشکلاتی برای افراد پیش می آید که بواسطه حدیث کساء حل می شود؛ نباید نگران باشند.(ص ۱۷۶)
ذکر «صلوات» از کامل ترین اذکار است؛ زیر «صلوات» هم توحید است و هم نبوت و هم امامت. (ص ۱۵۵)
عارف ناشناخته: شرح حال ویژگی های اخلاقی و ... آیت الله سید مهدی امامی امامی قمشه ای، سید مهدی میر مسیب، قم: مولف، چاپ اول، ۱۳۹۴.
#حدیث_کساء
@bazmeghodsian
@salavatnameh