و کمکشان کن و صبر بر آزار در راهت به آنان عطا فرما
وَ اجْعَلْ لَهُمْ أَیَّاماً مَشْهُودَهً وَ أَوْقَاتاً مَحْمُودَهً مَسْعُودَهً تُوشِکُ فِیهَا فَرَجَهُمْ
و براى ایشان روزگار حاضر شده و وقتهاى پسندیدۀ سعادتیافته که فرج آنها را در آن روزگار نزدیک نمایى قرار ده
وَ تُوجِبُ فِیهَا تَمْکِینَهُمْ وَ نَصْرَهُمْ کَمَا ضَمِنْتُ لِأَوْلِیَائِکَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ
روزگارى که اطاعتشان را و یاریشان را آن طورى که براى دوستانت در قرآن ضامن شدهاى
فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ:
و گفتارت حق است که فرمودهاى:
(وَعَدَ اَللّهُ اَلَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا اَلصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی اَلْأَرْضِ
«خدا به کسانى از شما بندگان که (به خدا و حجّت عصر علیه السّلام) ایمان آرند و نیکوکار گردند وعده فرمود که (در ظهور امام زمان) در زمین خلافتشان دهد
کَمَا اِسْتَخْلَفَ اَلَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ اَلَّذِی اِرْتَضى لَهُمْ
چنانکه امم صالح پیمبران سلف را جانشین پیشینیان آنها نمود و دین پسندیدۀ آنان را (که اسلام واقعى است بر همۀ ادیان) تمکین و تسلط عطا کند
وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً)[2]
و به همۀ آنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ایمنى کامل دهد که مرا به یگانگى، بىهیچ شایبۀ شرک و ریا پرستش کنند.»
اللَّهُمَّ فَاکْشِفْ غُمَّتَهُمْ یَا مَنْ لَا یَمْلِکُ کَشْفَ الضُّرِّ إِلَّا هُوَ
خدایا! غم آنان را برطرف گردان اى کسى که برطرف کردن ضرر را جز تو کسى مالک نیست!
یَا أَحَدُ یَا وَاحِدُ یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ
اى یکتا! اى یگانه! اى زنده! اى پاینده!
وَ أَنَا یَا إِلَهِی عَبْدُکَ الْخَائِفُ مِنْکَ وَ الرَّاجِعُ إِلَیْکَ السَّائِلُ لَکَ الْمُقْبِلُ عَلَیْکَ
من اى خداى من! بندۀ ترسان تو هستم و رجوعکنندۀ به سوى تو سؤالکنندۀ تو و اقالهکنندۀ بر تو،
اللَّاجِئُ إِلَى فِنَائِکَ الْعَالِمُ بِأَنَّهُ لَا مَلْجَأَ مِنْکَ إِلَّا إِلَیْکَ،
پناه برندۀ به سوى فناى تو در حالى که میدانم پناهگاهى از تو، جز به سوى تو نیست.
اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْ دُعَائِی وَ اسْمَعْ یَا إِلَهِی
بار خدایا! دعایم را قبول کن و بشنو اى خداى من!
عَلَانِیَتِی وَ نَجْوَایَ وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ رَضِیتَ عَمَلَهُ
آشکارم و رازهایم را و مرا از کسانى که از کردارش راضى هستى
وَ قَبِلْتَ نُسُکَهُ وَ نَجَّیْتَهُ بِرَحْمَتِکَ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْکَرِیمُ.
و عبادتهایش را قبول کرده و به رحمت خودت نجاتش دادهاى قرار ده قطعا تو ارجمند بزرگوارى.
اللَّهُمَّ وَ صَلِّ أَوَّلًا وَ آخِراً عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
خدایا اول و آخر بر محمد و آل محمد درود فرست و محمد و آل محمد را برکت ده
وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ بِأَکْمَلِ وَ أَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ وَ بَارَکْتَ
و محمد و آل محمد را رحم کن به کاملترین و پرفضیلتترین صلواتى که فرستادهاى و برکت دادهاى
وَ تَرَحَّمْتَ عَلَى أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ وَ مَلَائِکَتِکَ وَ حَمَلَهِ عَرْشِکَ بِلَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ،
و رحمت کردهاى بر پیامبرانت و فرستادگانت و فرشتگانت و بردارندگان عرشت به حق «لا اله الا انت»
اللَّهُمَّ وَ لَا تُفَرِّقْ بَیْنِی وَ بَیْنَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ، وَ اجْعَلْنِی
بار خدایا! میان من و محمد و آل محمد-درود تو بر او و آلش-جدایى مینداز.
یَا مَوْلَایَ مِنْ شِیعَهِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ ذُرِّیَّتِهِمْ الطَّاهِرَهِ الْمُنْتَجَبَهِ،
اى آقاى من! مرا از جمله شیعیان محمد و على و فاطمه و حسن و حسین و فرزندان پاک برگزیدهشان قرار ده.
وَ هَبْ لِیَ التَّمَسُّکَ بحبهم وَ الرِّضَا بِسَبِیلِهِمْ وَ الْأَخْذَ بِطَرِیقَتِهِمْ إِنَّکَ جَوَادٌ کَرِیمٌ.
و تمسک به دوستى آنان و رضا به راه آنها و گرفتن روش آنان را به من عطا کن. قطعا تو بخشندۀ بزرگوارى.
پس به سجده برود و دو طرف روى خود را بر خاک بگذارد و بگوید: «یا من یحکم. . . .»
یَا مَنْ یَحْکُمُ مَا یَشَاءُ وَ یَفْعَلُ مَا یُرِیدُ، أَنْتَ حَکَمْتَ
اى خدایى که بر هرچه حکم میرانى و هرچه اراده کنى انجام میدهى، تو دربارۀ اهل بیت حضرت محمد خود را نمودى،
فَلَکَ الْحَمْدُ مَحْمُوداً مَشْکُوراً فَعَجِّلْ یَا مَوْلَایَ فَرَجَهُمْ وَ فَرَجَنَا بِهِمْ،
پس ستایش تو را که ستوده و مورد سپاسى، در گشایش کار آنان و گشایش کار ما به ظهور آنان شتاب کن
فَإِنَّکَ ضَمِنْتَ إِعْزَازَهُمْ بَعْدَ الذِّلَّهِ وَ تَکْثِیرَهُمْ بَعْدَ الْقِلَّهِ وَ إِظْهَارَهُمْ بَعْدَ الْخُمُولِ
زیرا تو خود سربلندى آنان را بعد از خوارى و فراوانیشان بعد از اندکى و آشکار ساختنشان بعد از گمنامی ضمانت کردهاى
یَا أَصْدَقَ الصَّادِقِینَ وَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
اى راستگوترین راستگویان و اى مهربانترین مهربانان،
فَأَسْأَلُکَ یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی مُتَضَرِّعاً إِلَیْکَ بِجُودِکَ وَ کَرَمِکَ بَسْطَ أَمَلِی
اى معبود و سرور من، به جود و کرم تو از تو درخواست میکنم مرا به آرزوهایم برسانى
وَ التَّجَاوُزَ عَنِّی وَ قَبُولَ قَلِیلِ عَمَلِی وَ کَثِیرِهِ وَ الزِّیَادَهَ فِی أَیَّامِی
و از من درگذرى و کار اندک و بسیارم را قبول بنمایى و روزهاى عمرم را زیاد کنى
وَ تَبْلِیغِی ذَلِکَ الْمَشْهَدَ، وَ أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ یُدْعَى فَیُجِیبُ إِلَى طَاعَتِهِمْ وَ مُوَالاتِهِمْ وَ نَصْرِهِمْ وَ تُرِیَنِی
و مرا به آن شهادتگاه برسانى و مرا از کسانى که خوانده شود به سوى طاعت و دوستى و یارى ایشان و سپس اجابت کند قرار ده،
ذَلِکَ قَرِیباً سَرِیعاً فِی عَافِیَهٍ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.
خدایا آن را نزدیک و تند در سلامتى برایم قرار ده، قطعا تو بر هرچیز توانایى.
پس سر خود را به سوى آسمان بلند کن! و بگو:
أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَکُونَ مِنَ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ أَیَّامَکَ فَأَعِذْنِی یَا إِلَهِی بِرَحْمَتِکَ مِنْ ذَلِکَ.[3]
پناه میبرم به تو از اینکه از کسانى که باشم که امیدوار روزگار تو نیستند، مرا پناه ده از آن اى خدا! به حقّ رحمت خودت.
چون چنین کنى این عمل بهتر است از براى تو از حجهاى بسیار و عمرههاى بسیار که مال بسیار در آنها صرف نمایى و بدن خود را در آنها به تعب افکنى و از اهل و عیال و فرزندان خود جدا شوى و بدان که کسى که این نماز را در این روز بکند و این دعا را از روى اخلاص بخواند و این عمل را با یقین و تصدیق به جا آورد، حق تعالى ده خصلت به او عطا کند؛ از جملۀ آنها آن است که او را از مردنهاى بد حفظ کند مانند غرق شدن و سوختن و در زیر عمارت ماندن و امثال اینها و تا مردن، دشمنى بر او مسلط نگردد و نگاه دارد او را از دیوانگى و خوره و پیسى در خودش و در فرزندانش تا چهار پشت و شیطان را و یاوران و دوستان شیطان را مسلّط نگرداند بر او و بر نسل او تا چهار پشت.
#عاشورا
[1] ) اقبال الاعمال ص 568؛ بحار الانوار، ج 98، ص 305.
[2] ) نور ( 24 )55.
[3] ) اقبال الاعمال ص 569؛ بحار الأنوار، ج 98 ، ص 305 .
بیمه عمر در روز عاشورا.pdf
670.3K
دستورالعمل امام صادق به بیمه عمر در روز عاشورا تا چهار نسل
🔴 بیمه عمر در روز عاشورا / با دستور امام صادق، #خود و فرزندان تان را تا #چهار_نسل بیمه کنید / #تضمین امام باقر برای زیارت امام حسین در عاشورا از #راه_دور
🔹در آداب روز عاشورا، دستورالعمل بسیار مهمی از امام باقر و امام صادق صادر گردیده است که #تاکنون مشابه آن در جایی مشاهده نشده است. چنین ثواب و عملی فقط در روز عاشورا، از طرف اهل بیت ذکر شده است، فضیلتی برای آن ذکر شده است که در دیگر روزهای سال، قابل تکرار #نیست. آری امام حسین، کشتی نجات است. و این حدیث و ضمانت امام باقر و امام صادق و امتداد ثمرات آن تا چهار نسل (#بیش از 300 سال)، یکی از مصادیق آن است.
🔸چنین امری، بندرت در طول عمر تکرار خواهد شد و شایسته است، شیعیان به دستور امام صادق، با عمل به این حدیث در باب آداب روز عاشورا، خویش و فرزندان را تا «چهار نسل» بیمه نمایند.
✅ کامل الزیارات، ص۱۷۴-۱۷۵. مصباح المتهجد، ج۲، ص۷۸۲-۷۸۷.
🔸نماز و دعای فوق، حدود یکساعت است.
🔹آداب روز عاشورا و اعمال آن در فایل فوق⬆️ ضمیمه شده است (لینک)
🔸مطالعه:
http://mshrgh.ir/641676
http://rajanews.com/node/257439
بخشی از حدیث امام صادق:
فَإِنَّ هذا أفضَلُ يَابنَ سِنانٍ! مِن كَذا وكَذا حَجَّةً، وكَذا وكَذا عُمرَةً تَتَطَوَّعُها وتُنفِقُ فيها مالَكَ وتَنصِبُ فيها بَدَنَكَ وتُفارِقُ فيها أهلَكَ ووَلَدَك. وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُعْطِي مَنْ صَلَّى هَذِهِ الصَّلَاةَ فِي هَذَا الْيَوْمِ، وَ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ مُخْلِصاً، وَ عَمِلَ هَذَا الْعَمَلَ مُوقِناً مُصَدِّقاً عَشْرَ خِصَالٍ. مِنْهَا أَنْ يَقِيَهُ اللَّهُ مِيتَةَ السَّوْءِ وَ يُؤْمِنَهُ مِنَ الْمَكَارِهِ وَ الْفَقْرِ وَ لَا يُظْهِرَ عَلَيْهِ عَدُوّاً إِلَى أَنْ يَمُوتَ وَ يَقِيَهُ اللَّهُ مِنَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ فِي نَفْسِهِ وَ وُلْدِهِ إِلَى أَرْبَعَةِ أَعْقَابٍ لَهُ وَ لَا يَجْعَلَ لِلشَّيْطَانِ وَ لَا لِأَوْلِيَائِهِ عَلَيْهِ وَ لَا عَلَى نَسْلِهِ إِلَى أَرْبَعَةِ اَعقابٍ سَبِيلاً
#ترجمه حدیث: اى ابن سِنان! اين اعمال، بهتر است از فلان و فلان حج و فلان و فلان عمره كه به صورت داوطلبانه انجام دهى و اموال ات را براى آن هزينه كنى و بدنت را به زحمت و رنج بيندازى و از خانواده و فرزندانت جدا شوى. هر كس اين نماز را در اين روز بگذارد و اين دعا را با اخلاص بخواند و اين عمل را با يقين و صدق انجام دهد، خداوند متعال، ده خصلت به او مىبخشد كه از جمله آنهاست: خداوند، او را از #مرگ بد، نگه مىدارد، و از بدىها و فقر در امان مىدارد، و هيچ دشمنى را بر او چيره نمىكند تا بميرد، و او را از #ديوانگى و بيمارىِ جُذام (شاید #کنایه از بیماری های صعب العلاج منظور است) و پيسى در خودش و #فرزندانش تا "چهار #نسل"، حفظ مىكند، و راه نفوذ شيطان بر او و نسلش تا "چهار نسل" مىبندد.
#منابع:
شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ج 2، ص 782- 787. ابن مشهدی، المزار الکبیر، ص 473-480. مجلسی، بحارالانوار، ج 98، ص 303-307. ری شهری، دانشنامه امام حسين، ج 10، ص 16-17.
#هنوز فرصت باقی است/ زمان آن در روز عاشورا ذکر شده است در (حينِ يَرتَفِعُ النَّهار)
چنین تعابیری در هیچ روزی از روزهای سال، یافت نمی شود. و بندرت در طول عمر هر شخصی رخ خواهد داد.
برای آگاهی بیشتر درباره حدیث امام صادق مراجعه کنید به این لینک
http://mshrgh.ir/641676
#تضمین امام باقر در روز عاشورا:
سوگواری در #خانه در عاشورا و ثواب بسیار عجیب + زیارت امام حسین در روز عاشورا از #راه_دور و تضمین امام باقر:
ابتدا امام باقر(ع) از آداب روز عاشورا، تلاش برای حضور در کربلا و در کنار قبر مطهر امام حسین را به شیعیان، توصیه میفرمایند:
مَن زارَ الحُسَينَ عليه السلام يَومَ عاشوراءَ حَتّى يَظَلَّ عِندَهُ باكِياً، لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وجَلَّ يَومَ القِيامَةِ بِثَوابِ ألفَي ألفِ حَجَّةٍ، وألفَي ألفِ عُمرَةٍ، وألفَي ألفِ غَزوَةٍ، وثَوابُ كُلِّ حَجَّةٍ وعُمرَةٍ وغَزوَةٍ كَثَوابِ مَن حَجَّ وَاعتَمَرَ وغَزا مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله ومَعَ الأَئِمَّةِ الرّاشِدينَ عليهم السلام.
هر كس در روز عاشورا حسين عليه السلام را زيارت كند و در كنار قبرش گِريان باشد، خداوند عز و جل را در قيامت با دو هزار هزار (یک میلیون) ثواب حج، دو هزار هزار ثواب عمره و دو هزار هزار ثواب جهاد، ديدار مىكند كه ثواب هر حج و عمره و جهادى، همانند ثواب حجگزار و عمرهگزار و جهادگر همراه با پيامبر صلى الله عليه و آله و امامان راستين عليهم السلام است.
توصیه امام باقر برای #جاماندگان از حضور در کربلا در روز عاشورا:
لکن افراد و شیعیان بیشماری هستند که توفیق حضور و درک قبر مطهر امام حسین در روز عاشورا را #ندارند. تکلیف چیست؟ در ادامه امام باقر، ثواب بسیار عجیبی را برای سوگواری در خانه و منزل برای چنین کسانی را ذکر میفرمایند که انسان در شگفت می ماند.
قالَ: قُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ! فَما لِمَن كانَ في بُعدِ البِلادِ وأقاصيها، ولَم يُمكِنهُ المَصيرُ إلَيه فِي ذلِكَ اليَومِ؟
گفتم: فدايت گردم! براى آن كسى كه در شهرها و مناطق دوردست است و نمىتواند به زيارت بيايد، چه هست؟
قالَ: إذا كانَ ذلِكَ اليَومُ بَرَزَ إلَى الصَّحراءِ أو صَعِدَ سَطحاً مُرتَفِعاً في دارِهِ، وأومَأَ إلَيهِ بِالسَّلامِ، وَاجتَهَدَ عَلى قاتِلِهِ بِالدُّعاءِ، وصَلّى بَعدَهُ رَكعَتَينِ، يَفعَلُ ذلِكَ في صَدرِ النَّهارِ قَبلَ الزَّوالِ، ثُمَّ لَيَندُبُ الحُسَينَ عليه السلام ويَبكيهِ، ويَأمُرُ مَن في دارِهِ بِالبُكاءِ عَلَيهِ، ويُقيمُ في دارِهِ مُصيبَتَهُ بِإِظهارِ الجَزَعِ عَلَيهِ، ويَتَلاقَونَ بِالبُكاءِ بَعضُهُم بَعضاً بِمُصابِ الحُسَينِ عليه السلام فرمود: «وقتى روز عاشورا مىشود، به بيابان برود، يا روى بلندىِ خانهاش، با اشاره به امام حسين عليه السلام سلام كند و با جدّيت، بر قاتلش نفرين كند و پس از آن، دو ركعت نماز بگزارد. اين كار را نزديك ظهر، قبل از اذان، انجام دهد. آن گاه بر حسين عليه السلام مرثيه بسرايد و گریه کند و سفارش كند كسانى كه در خانهاش هستند، بر حسين عليه السلام گريه كنند و با ناله كردن بر حسين عليه السلام، در خانهاش ماتم بر پا كند و با هم براى گريستن، همصدا شوند.
فَأَنَا ضامِنٌ لَهُم إذا فَعَلوا ذلِكَ عَلَى اللَّهِ عز و جل جَميعَ هذَا الثَّوابِ.
من براى آنان، از طرف خدا ضمانت مىكنم كه اگر اين كار را انجام دهند، همه اين ثوابهای زیارت امام حسین (یک میلیون حج و جهاد و ...) را به دست مىآورند.
فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ! وأنتَ الضّامِنُ لَهُم إذا فَعَلوا ذلِكَ وَالزَّعيمُ بِهِ؟
گفتم: فدايت گردم! هر گاه آنان، آن كارها را انجام دادند، شما اين ثوابها را بر عهده مىگيرىد و تضمين مىكنىد؟ (گویا، راوی نیز همچون ما، از ثواب بسیار فراوان زیارت امام حسین از راه دور با این شرایط، بسیار تعجب کرده است).
قالَ: أنَا الضّامِنُ لَهُم ذلِكَ وَالزَّعيمُ لِمَن فَعَلَ ذلِكَ ...
امام بار دیگر، میفرمایند: «من اين را برايشان تضمين مىكنم و چنان ثوابهايى را، براى هر كسى كه اين كارها را انجام دهد، بر عهده مىگيرم ...
فَمَن فَعَلَ ذلِكَ كُتِبَ لَهُ ثَوابُ ألفِ ألفِ حَجَّةٍ، وألفِ ألفِ عُمرَةٍ، وألفِ ألفِ غَزوَةٍ، كُلُّها مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله، وكانَ لَهُ ثَوابُ مُصيبَةِ كُلِّ نَبِيٍّ ورَسولٍ وصِدّيقٍ وشَهيدٍ ماتَ أو قُتِلَ، مُنذُ خَلَقَ اللَّهُ الدُّنيا إلى أن تَقومَ السّاعَة. (ابن قولویه کامل الزیارات، ص 326)
هر كس چنين سوگوارى كند، برايش ثواب هزار هزار حج، ثواب هزار هزار عمره و ثواب هزار هزار جهاد، نوشته مىشود كه همهشان همراه با پيامبر صلى الله عليه و آله بوده است و برايش ثواب مصيبت هر پيامبر و فرستاده و صدّيق و شهيدى كه از زمانى كه خدا، عالم را آفريده تا برپايىِ رستاخيز مرده و يا كشته شده، نوشته مىشود.
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ آیا نذری و اطعام در روز عاشورا، رجحان دارد؟
1. عاشورا، برای حاجات دنیوی، مبارک نیست:
در روایتی از امام باقر، عاشورا برای نیازهای دنیوی همچون انتخاب شغل، و تجارت، انتخاب #همسر (متاسفانه برخی در مراسم های روضه عاشورا برای آینده فرزندانشان، در حال جستجو هستند) و ...، شوم و نامبارک و بدون برکت، دانسته شده است و تصریح شده است حتی اگر به ظاهر برآورده شود، سرنوشت و #عاقبت خوبی نخواهد داشت.
متن #حدیث:
فَإِنِ استَطَعتَ أن لا تَنتَشِرَ يَومَكَ في حاجَةٍ فَافعَل، فَإِنَّهُ يَومُ نَحسٍ، لا تُقضى فيهِ حاجَةٌ، وإن قُضِيَت لَم يُبارَك لَهُ فيها، ولَم يَرَ رُشداً، ولا تَدَّخِرَنَّ لِمَنزِلِكَ شَيئاً، فَإِنَّهُ مَنِ ادَّخَرَ لِمَنزِلِهِ شَيئاً في ذلِكَ اليَومِ لَم يُبارَكَ لَهُ فيما يَدَّخِرُهُ، ولا يُبارَكُ لَهُ في أهلِه. (ابن قولویه، کامل الزیارات، ص 326)
از امام باقر عليه السلام، در باره روز عاشورا، نقل شده است: اگر توانستید در پىِ بر آوردن حاجتى نروىد، نروید؛ چرا كه عاشورا، روز شومى است و حاجتى در آن، برآورده #نمىشود، و اگر هم برآورده شود، بركتى ندارد و پيشرفتى نمىبيند. همچنين براى خانه ات چيزى را ذخيره نكن، كه هر كس در روز عاشورا براى خانه اش چيزى بيندوزد، در اندوخته اش بركتى نخواهد بود و در خانواده اش نيز بركتى نخواهد بود.
2. ذخیره مواد غذایی، سنت بنی امیه:
همچنین امام رضا، در باب آداب روز عاشورا، از تهیه و ذخیره مواد غذایی، نیز نهی فرموده اند:
... وَ مَنِ ادَّخَرَ إِلَى مَنْزِلِهِ ذَخِیرَهً أَعْقَبَهُ اللَّهُ تَعَالَى نِفَاقاً فِی قَلْبِهِ إِلَى یَوْمِ یَلْقَاهُ، وَ انْتَزَعَ الْبَرَکَهَ عَنْهُ وَ عَنْ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ وُلْدِهِ، وَ شَارَکَهُ الشَّیْطَانُ فِی جَمِیعِ ذَلِکَ. (کلینی، الکافی، ج 4، ص 147)
...کسی که در این روز، برای منزلش چیزی ذخیره کند، در قلبش تا روز قیامت نفاق جای گیرد و برکت از او و خانواده و فرزندانش گرفته می شود و شیطان در همه این موارد با او همراهی و مشارکت خواهد کرد.
3. از نذری و مهمانی و اطعام در روز عاشورا، پرهیز شود:
طبق سیره ائمه که فرمودند، بدون نیت روزه گرفتن، در روز عاشورا، گرسنه و تشنه باشید، و تا عصر عاشورا، چیزی میل نکنید، و به شربه من الماء (و به جرعه آبی اکتفا کنید)؛ بنابراین، شایسته است از نذری و دعوت و خوردن غذاهای لذیذ و چرب و شیرین، در روز عاشورا خودداری شود، امری که #متاسفانه در سال های اخیر، به خاطر ناآگاهی مردم به این مساله و دستور اهل بیت در حال فراموشی است؛ به خاطر حساسیت و عظمت روز عاشورا، اهل بیت حتی به کوچکترین مسائل، نیز اهمیت داده اند لکن متاسفانه، توجه چندانی نمی شود.
و شاهد محکم بر این مساله، روایتی است که از امام صادق(ع) نقل شده است. زیرا وقتى از ایشان درباره روزه روز عاشورا پرسیده شد فرمودند: صُمهُ مِن غَیرِ تَبییتٍ وأفطِرهُ مِن غَیرِ تَشمیتٍ و لا تَجعَلهُ یَومَ صَومٍ كَمَلًا وَلیَكُن إفطارُكَ بَعدَ صَلاةِ العَصرِ بِسَاعَةٍ عَلى شَربَةٍ مِن ماءٍ. (شیخ طوسی، مصباح المتهجّد ص782). در آن روز، روزه بگیرید؛ امّا بدون تصمیم شبانه (یعنى بى آن كه شب، قصد روزه كنىد) و بخورید ؛ امّا نه به قصد شادى (یعنی افطار كن؛ امّا نه براى شماتت و خوشحالى؛ بلكه به منظور مخالفت با كسانى كه به قصد تبرّك، روزه مىگیرند) و روزه آن را كامل نكن و خوردنت هم ساعتى پس از وقت نماز #عصر روز عاشورا با نوشیدن #جرعهاى آب باشد و نه چیز دیگری (غذا باید شبیه غذای مصیبزده ها باشد).
همانطور که امام صادق، تصریح فرمودند، شیعیان، در روز عاشورا، بهتر است به "شربه من الماء"، اکتفا کنند اما بدون اینکه نیت روزه داشته باشند، به احترام شهادت امام حسین در عاشورا، گرسنه و تشنه باشند و ضمن حضور در مراسم های عاشورا، به احترام تشنگی امام حسین، از پذیرش طعام و غذاهای لذیذ، صرفنظر کنند و به روزهای دیگر، موکول کنند که ایام سال، بسی گسترده است.
آداب روز عاشورا، بخش دوم
4. پرهیز از انعقاد نطفه فرزند در شب و روز تاسوعا و عاشورا:
چنانچه شیخ مفید در مسار الشیعه، چنین میفرمایند:
فِي اليَومِ العاشِرِ مِنهُ [أي مِن شَهرِ المُحَرَّمِ] مَقتَلُ سَيِّدِنا أبي عَبدِ اللَّهِ الحُسَينِ عليه السلام مِن سَنَةِ إحدى وسِتّينَ مِنَ الهِجرَةِ، وهُوَ يَومٌ يَتَجَدَّدُ فيهِ أحزانُ آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام وشيعَتِهِم. وجاءَتِ الرِّوايَةُ عَنِ الصّادِقينَ عليهم السلام بِاجتِنابِ المَلاذِّ، وإقامَةِ سُنَنِ المَصائِبِ، وَالإِمساكِ عَنِ الطَّعامِ وَالشَّرابِ إلى أن تَزولَ الشَّمسُ، وَالتَّغَذّي بَعدَ ذلِكَ بِما يَتَغَذّى بِهِ أصحابُ أهلِ المَصائِبِ، كَالأَلبانِ وما أشبَهَها دونَ المَلَذِّ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّراب. (شیخ مفید، مسار الشیعه، ص 43)
امام حسين عليه السلام در روز دهم محرّم، به سال 61 هجرى، كشته شد و اين روز، روزى است كه اندوههاى خاندان محمّد صلى الله عليه و آله و پيروانشان، تجديد مىشود. از امامان عليهم السلام روايت شده كه در عاشورا، بايد از كامجويى (جماع و آمیزش جنسی) پرهيز شود و مراسم حزن و ماتم برگزار شود. نيز از خوردن غذا و آب، تا عصر خوددارى گردد و پس از آن، غذايى در حدّ #غذاى مصيبتديده، خورده شود، مانند شير و امثال آن، بى آن كه از غذاها و نوشيدنىهاى لذيذ، استفاده شود.
5. چرا کسب درآمد مادی، در عاشورا نهی شده است؟
فقهاي شيعه با الهام از روايات اهل بيت عليهم السّلام چون اين روز را روز حزن و اندوه و اقامه عزا در مصيبت حضرت ابا عبد الله الحسين(ع) ميدانند از هرگونه عملي كه منافات با اقامه عزا و حزن واندوه، باشد را در اين روز به شدت نهي کردند و مؤمنين را توصيه فرمودهاند تا در اين روز دست از كارهاي روزمرّه و دنیوی، كشيده و اين روز را روز مصيبت و حزن و بكاء خود قرار دهند. از باب نمونه، امام رضا(ع) در روايتي ميفرمايند:
مَن تَرَكَ السَّعيَ في حَوائِجِهِ يَومَ عاشوراءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوائِجَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ، ومَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائِهِ يَجعَلُ اللَّهُ عز و جل يَومَ القِيامَةِ يَومَ فَرَحِهِ وسُرورِهِ، وقَرَّت بِنا فِي الجِنانِ عَينُه. (شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 1، ص 227)
هر كس در روز عاشورا، تلاش و كوشش براى بر آوردن نيازهاي دنیوی و مادی را رها كند، خداوند، نيازهاى دنيايى و آخرتىِ او را بر مىآورد، و هر كس عاشورا، روز ماتم و اندوه و گريهاش باشد، خداوند عز و جل قيامت را روزِ شادى و خوشحالىاش قرار مىدهد و چشمش در بهشت، به ما روشن مىشود.
شیوه #تسلیت به یکدیگر در روز عاشورا:
ملک جهنی، راوی عاشوراپژوه عصر امام باقر، از ایشان می پرسد: فَكَيفَ يُعَزّي بَعضُهُم بَعضاً؟ که چگونه به همدیگر در عاشورا تسلیت گوئیم؟ امام باقر در پاسخ، میفرمایند که در عاشورا، اینگونه تعزیت و تسلیت دهید:
عَظَّمَ اللَّهُ اجورَنا بِمُصابِنا بِالحُسَينِ عليه السلام، وجَعَلَنا وإيّاكُم مِنَ الطّالِبينَ بِثَأرِهِ #مع وَلِيِّهِ الإِمامِ المَهدِيِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله.
خداوند، پاداشهاى ما را بر سوگوارى حسين عليه السلام بزرگ گردانَد و ما و شما را همراه با ولىّ خودش، #امام_مهدىِ آل محمد صلى الله عليه و آله، از خونخواهان حسين عليه السلام قرار دهد.
4_5913315968179768844.mp3
16.17M
🎙بشنوید | سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین عالی در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی (علیهالسلام) در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
🖤 #از_تبیین_تا_قیام
💻 Farsi.Khamenei.ir
دعا برای حل گرفتاری :
اگر در حال اضطرار و قطع امید برای حل گرفتاری این دعا را بخوانی ان شاء الله برطرف خواهد شد :
وضوی کامل بگیر و دو رکعت یا چهار رکعت نماز بخوان و بگو :
يَا مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى وَ يَا سَامِعَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا شَاهِدَ كُلِّ مَلَأٍ وَ يَا عَالِمَ كُلِ خَفِيَّةٍ وَ يَا دَافِعَ مَا يَشَاءُ مِنْ بَلِيَّةٍ
يَا خَلِيلَ إِبْرَاهِيمَ وَ يَا نَجِيَّ مُوسَى وَ يَا صَفِيَّ آدَمَ وَ يَا مُصْطَفِيَ مُحَمَّدٍ أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنِ اشْتَدَّتْ فَاقَتُهُ وَ قَلَّتْ
حِيلَتُهُ وَ ضَعُفَتْ قُوَّتُهُ دُعَاءَ الْغَرِيبِ الْغَرِيقِ الْمُضْطَرِّ الَّذِي لَا يَجِدُ لِكَشْفِ مَا هُوَ فِيهِ إِلَّا إِيَّاكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
منبع : دعوات راوندی ص 130
#اضطرار
برای رفع گرفتاری دنیوی و اخروی :
مرحوم سید علی قاضی در پاسخ درخواست بعضی از شاگردان خویش برای رفع اضطرار و گرفتاری دنیوی و
اخروی و بیرون آمدن از بن بست فرمود :
پنج مرتبه صلوات بفرست و آیة الکرسی را نیز بخوان سپس بدون آنکه بر زیان جاری کنی در دلت بسیار بگو :
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تَشاءُ
تا آنکه کارت گشایش یابد .
منبع : معاد شناسی ج 7 ص 237
#اضطرار
نماز براى يارى خواستن عليه ظالم
نوشته شده در دسامبر 28, 2015 توسط user
امام ششم (ع)، فرمود: اگر مظلمه اى طلب ميكنى بر رفيقت نفرين مكن كه انسان دائما
مظلوم است تا نفرين كند كه ظالم مىشود ولى وقتى بتو ظلم شد غسل كن و در زير آسمان
دو ركعت نماز بخوان و بگو
اللَّهُمَّ إِنَّ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ ظَلَمَنِي وَ لَيْسَ لِي أَحَدٌ أَصُولُ بِهِ غَيْرَكَ فَاسْتَوْفِ لِي ظُلَامَتِيَ
السَّاعَةَ السَّاعَةَ بِالاسْمِ الَّذِي سَأَلَكَ بِهِ الْمُضْطَرُّ فَكَشَفْتَ مَا بِهِ مِنْ ضُرٍّ وَ مَكَّنْتَ لَهُ
فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلْتَهُ خَلِيفَتَكَ عَلَى خَلْقِكَ فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ
أَنْ تَسْتَوْفِيَ لِي ظُلَامَتِيَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ فَإِنَّكَ لَا تَلْبَثُ حَتَّى تَرَى مَا تُحِبُ
ترجمه دعا :
خداوندا فلان كس بمن ستم كرده و هيچ ياورى جز تو ندارم كه بوى حمله آرم، هم اكنون
حق من از او بازستان،بحق آن اسمت كه مضطر ترا بخواند و رفع اضطرارش كنى و در زمين
قدرتش بخشى و او را بر خلق خودت خليفه گردانى (يعنى امام عصر عليه السلام) كه بر
محمد و آل او درود فرستى و هم اكنون حق مرا بكمال از او باز بازستانى، كه تو باز نايستى
از ما آنچه را دوست دارى ببينى
منبع : مکارم الاخلاق ترجمه میرباقری ج 2 ص 142
#اضطرار
انتقام از ظالم و گرفتن حق و رفتن پیش ظالم و سلطان نمازها