#میگفتها
✅ میگفت: تو سختیهای زندگی مثل سازمان ملل باشین؛ ابراز تأسف کنید اما خودتون رو درگیر نکنید!
❇️ میگفت: ما برای یکبار به دنیا میآییم و برای همیشه از دنیا میرویم!
✳️ میگفت: فکر کردن کار هرکسی نیست اما برای قضاوت کردن لازم نیست کسی باشی!
✅ میگفت: اینقدر نگران همهچیز نباش؛ تو فقط یه دونه قلب داری!
❇️ میگفت: ما برای بیخودی مُردن به دنیا نیومدیم، ناسلامتی تاج سر فرشتههاییم!
✳️ میگفت: دنیامون رو الک کنیم و بذاریم کسانی بمونن که حقشونه.
✅ میگفت: خدا بهتر میتونه جواب بده که نه سیخ بسوزه و نه کباب!
🌐 @shabnamshabna
🍃
🌸✨
🍃✨✨
🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🍃
🔴 جنجال سفر به ترکیه؛ واکنشها و اهداف کنشگران چه بود؟
💬 #روزنامه_کیهان
🔹 پسر محمدباقر قالیباف به فاصله اندک، اصل خبر سفر را تأیید کرد و البته افزود که سفر علیرغم میل پدرش انجامشده و بااینحال عذرخواهی کرد.
🔸 این خبر با چند نوع واکنش مواجه شد. یک دسته از واکنشها مربوط به مردم عادی بود که از آن انتقاد کردند. این واکنشها را میتوان تا حد زیادی طبیعی و قابلفهم دانست چراکه مردم انتظار دارند درحالیکه تحتفشار شدید اقتصادی و معیشتی هستند، مسئولان نیز در تحمل این فشارها با آنان همراه باشند.
✅ دسته بعدی واکنشها مربوط به جریانات و بازیگران سیاسی بود. طبق معمول، رسانهها و جریانات ضدانقلاب که از هیچ فرصتی برای حمله به اصل نظام و انقلاب نمیگذرند و در این مسیر حتی از دروغپراکنی هم ابایی ندارند، بلافاصله دستبهکار شده و انواع و اقسام مطالب و پیامها را در این راستا تولید و منتشر کردند. مطالب و پیامهایی که هدفی جز غبارآلود کردن فضا و تضعیف اصل نظام نداشت.
🔹 دسته بعدی واکنشها مربوط به برخی جریانات سیاسی داخلی بود. این دسته از واکنشها را میتوان به دو گروه نشاندار و بدون نشان تقسیم کرد. جریان مدعی اصلاحات در رسانههای رسمی و نیمهرسمی خود، این سفر را بهانهای برای تخریب رئیس مجلس و زیر سؤال بردن مجلس یازدهم قرار داد و مانند همیشه رطب و یابس را به هم بافت تا رقیب سیاسی را در ذهن افکار عمومی تخریب کند. اما واکنشها در رسانههای بینامونشان و مسئولیت گریز از نوع دیگری بود. این رسانهها کوشیدند با ارائه تحلیلهای بهاصطلاح محرمانه و افشاگرانه، ماهی خود را از این آب گلآلود صید کنند.
🔸 «رد پای دولت در غائله سفر خانواده قالیباف به ترکیه»، «سیسمونی گیت در مقابل ناتوانی ذهنی رئیسی»، «حمله پایداری به قالیباف برای از زیر ضرب درآوردن عبدالملکی»، «قالیباف چوب عدم همراهی با پایداری در طرح صیانت را خورد»، «اطلاعات سپاه، پشت افشاگری اخیر است»، «وزارت اطلاعات دولت رئیسی، خانواده قالیباف را رصد و ماجرا را لو داده» و...بخشی از تیترهای این دست مطالب است.
✅ واقعیت آن است که کشور از نیمه سال گذشته با همدلی و همکاری سه قوه، بهنوعی آرامش رسیده که این آرامش سیاسی لازمه و گام اول برای حل مشکلات مردم است. مشکلاتی انباشته و بسیار بزرگ که برخی به دلایل مختلف علاقهای به کاهش و حل آنها ندارند. ضدانقلاب خارج نشین که به چیزی جز ویرانی ایران و براندازی انقلاب راضی نیست و برخی جریانات سیاسی داخلی مانند مدعیان اصلاحات و جریانات انحرافی نیز هرکدام باانگیزههای خاص سیاسی، تمایل واقعی و عملی به موفقیت ترکیب جدید ندارند.
🔹 بسیاری از واکنشهای سیاسی به این ماجرا را میتوان در همین راستا ارزیابی و تحلیل کرد. کسانی امروز برای این سفر گریبانچاک کرده و فریاد وااسلاما و وامردما سرمیدهند که در ماجراها و پروندههای سرنوشتساز و عجیبی همچون فساد توزیع دلار ۴۲۰۰تومانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، داستان برادر رئیسجمهور سابق و... مهر سکوت بر لب زده یا عملاً به توجیه و تطهیر فساد مشغول بودند.
💢 در پایان باید تأکید کرد اگرچه سفر مذکور مذموم بوده و قابل نکوهش است اما در همین حال باید میان آنچه رخداده و حجم و نوع واکنش نیز تناسبی برقرار باشد که در این ماجرا چنین نیست و حکایت از مسائلی دیگر دارد. و بالاخره آنکه هم مدیران و متولیان و اطرافیان آنها باید از موضع اتهام پرهیز کنند؛ و هم باید زمانشناس و دشمنشناس بود و از نقشآفرینی در نقشههای دشمن اجتناب کرد.
#سیاسی #اجتماعی
🌺🇮🇷 @shabnamshabna👈
اباصالح المهدی:
بیایید برای هاشمی رفسنجانی دعا کنیم!
یکی از افرادی که در شبهای قدر و مواقف استجابت دعا وسوسه میشوم برایش دعا کنم و حتی فاتحهای بخوانم، مرحوم هاشمی رفسنجانی ست!
واقعا تلاش و ممارست آن مرحوم در ثبت خاطرات روزانه به قدری ستودنیست که گاهی فکر میکنم ارزشش را دارد اگر 364 روز سال بد و بیراه بارش میکنیم، لااقل یکبار هم دعایش کنیم.
البته آن کتب خاطرات به جهات مختلف میتواند مورد توجه و قدردانی و حائز اهمیت باشد اما برای شخص بنده بیش از هرچیز از این جهت خواندنی است که به نظرم بهترین و مهمترین سند شناخت و آشنایی با «اشرافیت انقلابی»ست.
شرح میدهم:
من هر وقت بخشهایی از کتابهای خاطرات آن مرحوم را میخوانم با خودم میپرسم چرا یک روحانی باید رویش بشود این را که در روز تاسوعا رفته جتاسکی سوار شده، بنویسد و بعد چاپ کند؟ ببینید! اینکه در تاسوعا رفته جتاسکی سوار شده را کار ندارم ها، اینکه این را نوشته و چاپ کرده را میگویم!
یا مثلا چرا باید بنویسد و منتشر کند که برای پسرش در حول و حوش بیست سالگی، سفارش کرده تا عضو هیئت مدیره کشتیرانی شود؟ یا از این قبیل موارد که در کتب خاطراتش پر است.
یعنی خود آن کارها که بد است و اشرافیست و تبعیضآمیز است و پارتی بازیست و... به درک، خود این ثبت و انتشار واقعا عجیب است.
در واقع این مسئله بیش از اینکه از سر تعهد به تاریخ و آیندگان و شفافیت و گردش آزاد اطلاعات و این قبیل خزعبلات باشد، ناشی از یک اعتماد بنفس اشرافیست که تو نه تنها به خودت حق میدهی چنین غلطهایی بکنی بلکه حتی انقدر آن را حق میدانی که هیچ ابایی نداری آن را جار بزنی و برای همیشه تاریخ در مقابل دیدگان بقیه قرار دهی.
از این جهت است که عرض میکنم کتب خاطرات هاشمی مهمترین سند آشنایی با چیزی است به نام اشرافیت انقلابی. چیزی که در آن شما به صرف دخیل بودن در انقلاب و مدیر بودن در جمهوری اسلامی کاملا حق داری متفاوت زندگی کنی. اشرافیتی که به شما حق میدهد حالا که داری امور رعیت را تدبیر میکنی، بیش از آنها از امکانات برخوردار باشی. حالا که روزی پانزده شانزده ساعت از این جلسه به آن جلسه به فکر آب و نان رعیت هستی، حق داری هشت ساعت بقیه را در خانه لوکس بالای شهرت استراحت کنی. حالا که روز و شب برای امورات این مردم وقت گذاشتی، حق داری دو تا سفر تفریحی کیش و خارج و... بروی. حالا که داری فکر میکنی چطور برای آینده تولههای رعیت شغل و مسکن بسازی، حق داری بچه خودت را مدرسه گرانقیمت بفرستی و پیش پیش برایش شغل کنار بگذاری. حالا که داری از تمام توانت برای جا انداختن استفاده از کالای ایرانی که سودش در جیب خود رعیت میرود و برای خود او شغل ایجاد میشود، استفاده میکنی، حق داری خودت کالای خارجی با کیفیت استفاده کنی. حالا که داری تلاش میکنی روشهای نوینی مثل قرعه کشی فروش خودرو برای کاهش قیمت بازار و کارخانه ابداع میکنی، حق داری خودروی ایمن خارجی سوار شوی. و حق داری خانه تخفیفی از دم قسط بگیری، و حق داری به اسم خیریه چند هزار متر زمین بگیری، و حق داری...
دعوای این روزها و همه روزهای پس از انقلاب سر همین است. طبقهای از مدیران ایجاد شده که فکر میکنند چون دارند خدمت میکنند (خدمت میکنند؟!) حق دارند بیشتر برخوردار باشند، حق دارند بهتر بخورند، بهتر بگردند، بهتر بپوشند، بهتر سوار شوند، بهتر تربیت شوند، بهتر آموزش ببینند و...
چون اگر آنها خانه و سفر و تفریح خوبی داشته باشند و خوب استراحت کنند و ماشین خوبی داشته باشند و ایمن بمانند و دغدغه مدرسه وتربیت بچه نداشته باشند و وقت ذهنشان باز باشد و... بیشتر میتوانند به رعیت خدمت کنند و سودش در جیب همان رعیتی میرود که از قضا این روزها یک کم پررو شده است و دارد جفتک میاندازد و سبک زندگی اینها را با آرمانهای انقلاب و مدل حکومت داری امیرالمومنین و حرفهای امام و رهبری مقایسه میکند.
ما دچار چنین طبقهای شدهایم. و خدا نگذرد از هاشمی رفسنجانی که پایهگذار چنین منش ومرامی بود و این را تئوریزه و توجیه کرد.
حالا اینکه آن فاتحه و طلب رحمت اول متن این لعن و نفرین را میشورد یا برعکس، نمیدانم! اما هرچه هست مطمئنم اگر نبود شجاعت و جسارت (والبته شاید تا حدی وقاحت!) هاشمی رفسنجانی در ثبت این خاطرات، ما این روزها به این راحتی نمیتوانستیم از پس نفاق و ظاهرسازی این طبقه مدیران اصولگرا و اصلاحطلب به این شناخت دقیق برسیم.
✍ محمدرضا شهبازی
🌺🇮🇷 @shabnamshabna
🔴 از تویوپت تا لکسوس!
👤 #سیدیاسر_جبرائیلی
🔹 سال ۱۹۳۹ میلادی، ژاپن دو شرکت خودروساز آمریکایی جنرال موتورز و فورد را از خاک خود بیرون کرد تا صنعت خودروی ملی ایجاد کند. ژاپنیها می دانستند که هیچ کشوری از نظر صنعتی به هیچ جایی نمیرسد مگر اینکه یک صنعت خودروی پیشرفته داشته باشد.
🔸 و میدانستند که تا خودروساز خارجی در کشورشان حضور دارد، خبری از صنعت خودروی ملی نخواهد بود.
پس از شانزده سال حمایت تمام قد دولتی و صرف هزینههای سنگین، شرکت تویودا (تویوتای فعلی) سال ۱۹۵۵ خودروی تویوپت را تولید کرد.
✅ این خودرو اما تبدیل به نماد سرخوردگی صنعتی مردم ژاپن شد. به آمریکا صادر شد اما آمریکایی ها آن را عودت دادند. ۲۵ سال گذشت و صنعت خودروی ژاپن به جایی نرسید. کار به جایی رسید که منتقدان صنعت خودروی ملی، خواهان بازگشت خودروسازان خارجی شدند.
🔹 اما این گفتمان نتوانست غالب شود و گفتمان تولید ملی همچنان به مسیر طاقت فرسای خود ادامه داد.
اگر امروز می بینیم که شرکت تویوتا برند نخست خودروسازی جهان است، باید بدانیم این موفقیت نه از طریق مشارکت با فورد و جنرال موتورز به دست آمده و نه یک شبه حاصل شده است.
🔸 تویوتا مسیری طولانی برای رسیدن به این نقطه پیموده است.
خودروسازی در کشور ما به همان مرضی دچار است که زمانی خودروسازی ژاپن گرفتار بود. آنها فورد زده بودند، ما پژو زدهایم! آنها از شر بیگانه خلاص شدند و ۶۰ سال بعد لکسوس را تاسیس کردند.
✅ یک تصور غلط درباره صنعت خودروی ایران وجود دارد و آن اینکه "خودروسازان ما تحت حمایت شدید دولت هستند". این گزاره از اساس اشتباه است و آن را باید به این شکل اصلاح کرد: "خودروسازان فرانسوی و مشخصا پژو-سیتروئن و رنو تحت حمایت شدید دولت ایران هستند".
🔹 امتیازات متعددی چون انحصار و... که تصور میشود برای خودروسازان ایرانی وجود داشته، در واقع برای خودروسازان فرانسوی بوده است.
خودروسازان ما خودرو نساختهاند. خودروی فرانسوی را برای فرانسویها سر هم کرده و به ایرانیها فروختهاند.
🔸 یکی دو سال پیش برای بازدید از خط تولید یک شرکت خودروسازی رفته بودم. مسئول یکی از خطوط مونتاژ میگفت قطعات ما در گمرک گیر کرده است. گفتم چرا؟ گفت چون روی تمام قطعات وارداتی، آرم یک قطعهساز داخلی حک شده و گمرک میگوید این چجور کالای داخلی است که دارد وارد میشود؟!
✅ مشکل دیگر صنعت خودروی ما، همین مافیای قطعهسازی است که در واقع واردکننده قطعات و مونتاژ کار است، اما خود را تولیدکننده جا زده است. در یک کلام، ما خودروسازی نداریم، در یک سطح مونتاژ قطعات داریم، در سطحی دیگر، مونتاژ خودرو.
🔹 این مسئله نه در سطح ایران خودرو و سایپا قابل حل است، نه حتی در سطح وزارت صمت. مسئله، یک مسئله ملی است و بسیج همه ظرفیتهای علمی، دانشگاهی، صنعت دفاعی(سرریز فناوریهای تحصیل شده در صنایع دفاع) و... را میطلبد و این اقدام فرابخشی، صرفا با فرماندهی شخص رئیسجمهور ممکن است.
🔸 ما اگر از شر مونتاژکاری خلاص شویم و عزم تولید کنیم، یقین بدانیم در مدتی بسیار کوتاهتر مسیر پیشرفت این صنعت را خواهیم پیمود. جایی که ما امروز قرار داریم، به قله بسیار نزدیک تر از جایی است که ژاپن در آن روزها قرار داشت.
✅ پیشرفت، صبر و تلاش و هزینه و مجاهدت میخواهد. با مصرف کردن خودروی خارجی از محل صادرات نفت یا با مونتاژ پژو و رنو ما هرگز طعم شیرین پیشرفت را نخواهیم چشید. لیبرالهای ایرانی که مخالف تولید داخلیاند، از پیشرفت فقط خوشگذرانی با پول نفت و تولید بیگانه را میفهمند.
🔹 ما همچون ژاپن که فورد و جنرال موتورز را بیرون کرد، پژو و رنو را بیرون نکردیم. به ما وعده خودروساز شدن با مشارکت خارجی را دادند، اما وابسته و عقبمانده نگهمان داشتند. الحمدلله که با تحریمها فرانسویها از ایران رفتند. کاش صبر و ارادهای که در مسئولان و مردم ژاپن بود...
🔸 برای پیمودن مسیر پیشرفت در مردم و مسئولان ما هم به وجود آید. آیا روزی میرسد که امثال مهندس آرین به مدیریت خودروسازی ما منصوب شوند و ظرفیتهای مالی، دانش بنیان و دانشگاهی کشور موظف شوند در خدمت این صنعت راهبردی قرار گیرند تا خودروی پیشرفته ایرانی تولید شود؟
💢 مردم ما هم دلسوزند، هم صبور، هم فهیم. اگر این عزم را در مسئولان کشور ببینند، اگر بسیج ظرفیتها و ارادهها را ببینند، اگر پیش روی آنها چشمانداز دقیقی ترسیم شده و زمانبندی مشخصی پیش چشمشان باشد، شک نکنیم برای پیشرفت خودروسازی ایران از هیچ کمکی دریغ نمیکنند.
#اقتصادی #اجتماعی
🌺🇮🇷 @shabnamshabna👈
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️️ پرواز دسته جمعی و گسترده بالگردهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز منطقه دوغارون واقع در خط مرزی ایران و افغانستان
🔴
🔸در ساعات اجرای عملیات طبس در کاخ سفید چه گذشت؟/ روزنوشتههای مشاور نزدیک کارتر
🔹هامیلتون جردن مشاور کارتر که در زمان اجرای عملیات طبس ریاست ستاد کاخ سفید را بر عهده داشت، در کتاب "بحران" حال کارتر را تحت عنوان "بدترین روزهای عمر کارتر" اینگونه گزارش میکند؛
🔸"پنجشنبه ۲۴ آوریل ۱۹۸۰"
🔹از صبح امروز نمیتوانستم هیجان خود را پنهان کنم. مرتبا به ساعت خود نگاه میکردم و پیش خود مجسم میکردم چارلی و افراد او الان در چه وضعی هستند.
🔹نزدیک ظهر رییسجمهوری مرا احضار کرد، وقتی که وارد دفترش شدم او را خیلی افسرده و ناراحت دیدم. پیش از اینکه من سخن بگویم گفت: «الان خبر بدی به من دادند. دو هلیکوپتر ما در شروع عملیات سقوط کرده است.»
🔹با کارتر به طرف اتاق کابینه رفتیم. ماندیل (معاون رییسجمهور)، ونس، برژینسکی (مشاور امنیت ملی) و جودی پاول (سخنگوی مطبوعاتی رییسجمهور) دور میز نشسته بودند و براون (وزیر دفاع) هم چند دقیقه بعد وارد شد. براون گفت: اگر اشکال دیگری پیش نیاید برنامه پیشبینی شده را با شش هلیکوپتر هم میتوان انجام داد.
🔹پس از ختم جلسه هر یک به اتاقهای خود رفتیم و با ناراحتی در انتظار شنیدن خبرهای تازهای بودیم. انتظار ما زیاد به طول نینجامید و با تلفن کارتر، من و ماندیل و جودی هر سه به طرف دفتر رییسجمهوری به راه افتادیم.
🔹کارتر با حالتی پریشان در پشت میز دفتر کار خصوصی خود ایستاده بود و با برژینسکی صحبت میکرد. وقتی ما وارد شدیم، گفت: «خبر بدی برایتان دارم. باید ماموریت نجات را لغو کنیم!» کارتر ادامه داد: « از شش هلیکوپتر باقیمانده یکی دچار نقص فنی شده است. با پنج هلیکوپتر هم نمیتوان به موفقیت برنامه امیدوار بود.»
🔹هر کسی در درون خود به عاقبت کار میاندیشید و یارای سخن گفتن نداشت. این سکوت مرگبار را صدای زنگ تلفن شکست. کارتر گوشی را برداشت و گفت: «دیوید (جونز) چه خبر؟» ما حرفهای جونز (رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح) را نمیشنیدیم، ولی حالت چهره کارتر و پریدگی رنگ او نشان میداد که خبرهای بدی میشنود.
🔹کارتر لحظهای چشمانش را بست و در حالیکه به زحمت آب دهانش را قورت میداد، پرسید: «آیا کسی هم مرده است؟»... همه ما به دهان و چشمان او زل زده بودیم. چند ثانیه بعد گفت: «میفهمم... میفهمم» و گوشی تلفن را گذاشت.
🔹کارتر پس از چند ثانیه سکوت گفت: «مصیبت تازهای پیش آمده. یکی از هلیکوپترها به یک هواپیمای سی۱۳۰ خورده و آتش گرفته و احتمالا چند نفری هم کشته شدهاند...»!
🤲 دعای روز بیستوچهارم ماه مبارک رمضان
🌺 خدایا ترک نافرمانیات را خواستارم
اوقات شرعی نور:
🕋 اذان صبح: ۴:۴۲
🕋 اذان ظهر: ۱۳:۰۰
🕋 اذان مغرب: ۲۰:۵
التماس دعا... 🙏
📡 @shabnamshabna
وقتی هزینه مجلس ختم تبدیل به وام برای نیازمندان میشود
🔹در روزگاری که برای یک وام ۵ میلیونی کسی جرأت نمیکند، نزدیکان خودش را هم ضمانت کند، امام محله گارسله خمینیشهر استان اصفهان اقدامات خداپسندانهای در راستای حل مشکلات مردم انجام داده است.
🔹حجت الاسلام سیدیوسف موسوی در خصوص ابتکار خود میگوید: به سراغ خانوادههایی که عزیزی از دست داده بودند، میرفتیم و از آنها میخواستیم تا هزینههای مجالس خود را به صندوق کارگشایی هدیه کنند. در مدت زمان کوتاه موجودی این صندوق به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسید تا بتوانیم بدون کاغذبازی و روند اداری وام اضطراری تا سقف ۵ میلیون تومان دهیم.
🔹از دیگر اقدامات این روحانی تاسیس کمپ اعتیاد، ضمانت برای اشتغال۶۰ نفر از معتادان بهبودیافته، ایجاد خیریه و جلوگیری از طلاق زوج ها است
@shabnamshabna
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش مردم به حضور فرزند رهبر انقلاب در خیابان
تعامل صمیمی مردم و حجتالاسلام والسلمین «مسعود خامنهای» فرزند رهبر معظم انقلاب درحاشیه مراسم تشییع مرحوم بجنوردی
هدایت شده از ثامن مازندران
🔶 سپاه خودرو ساخت، وزیر اعتراض کرد / دستور رهبری درباره منع ورود سپاه به حوزه خودروسازی
🔸اسماعیل کوثری از فرماندهان ارشد دوران دفاعمقدس و نماینده فعلی مجلس:
🔸سپاه در سال۷۱یا۷۲ به صنعت خودروسازی ورود کرد و در این سال خودرویی را ساخت که در نمایشگاه بینالمللی در آن سال به نمایش درآمد. مقام معظم رهبری سوار بر آن خودرو شدند اما، بهزاد نبوی وزیر وقت صنایع آن زمان از ورود سپاه به صنعت خودروسازی انتقاد کرد و از مقام معظم رهبری خواست سپاه به این صنعت ورود نکند و کار ساخت خودرو را خودروسازان انجام دهند.
🔸رهبر انقلاب نیز تأکید کردند که براساس قانون سپاه، کار ساخت خودرو به خودروسازان واگذار شود. اگر گذاشته بودند مسئله تولید خودروی ملی، باکیفیت و ارزان اکنون در کشور برطرف شده بود و مشکلاتی که امروز گریبان مردم را گرفته است، نداشتیم.
🔸درست است که دولت، دولت جمهوری اسلامی است اما تفکر و عملکردها آنطور که باید و شاید خالصانه و صادقانه نیست. حداقل در این سالها ما چنین چیزی را ندیدیم. هنوز تفکری در کشور وجود دارد که دنبال منافع شخصی خود است و این منافع را بر منافع ملی ارجح میداند. امیدواریم با تغییر شیوهها و عملکردها شاهد پایان دادن به این تفکر در عرصههای مختلف کشور باشیم./روزنامه همشهری
هدایت شده از ثامن مازندران
8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻چرا یی حمایت از اقتصاد دانش بنیان
🔸این اتوبوس یه برند «ایرانی» بوده که چندین سال پیش به خاطر حمایت نشدن از سوی دولت، از تبریز جمع کرده رفته ترکیه و الان اتوبوسهاشو حتی صادر هم میکنه!