هدایت شده از ثامن مازندران
🔹یک خبر یک تحلیل (۳) _ مازندران
🕓۳۰ تیر ۱۴۰۰
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
✒️محمد تقی زاده:
❇️خبر :
♦️ از اواخر سال گذشته، خبرهای نگران کننده ای از برخی دانشگاه ها در رسانه ها مبنی بر ادغام معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها منتشر شد. عنوان خبرها ساده بود، به تصویب هیئت امناء دانشگاه، به منظور کاهش هزینه ها و کوچک تر کردن ساختار، معاونت های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادغام می گردد!
ماجرا از آنجایی بیشتر قابل توجه می شود که این خبر به سرعت از دانشگاه های مختلف به گوش می رسد، و بسیاری از دانشگاه ها، از دانشگاه های علوم پزشکی که در این امر پیشتاز بودند، تا دانشگاه های دولتی و آزاد و ...، نسبت به این امر مبادرت می ورزند.
این هماهنگی و اقدام مشترک در زمان بسیار محدود چند ماهه و در اواخر دولت تدبیر و امید، بسیار مشکوک می نماید. تیر خلاص این اقدام را وزارت علوم و شخص وزیر با ارائه مصاحبه و تایید تلویحی این کار با بیان تقدم یافتن اسم فرهنگی بر دانشجویی در معاونت جدید فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها، میزند.
اما این ادغام معاونتی در ساختار دانشگاه ها چرا باید ما را نگران کند؟ و نسبت به آینده جامعه اسلامی حساس نماید؟!
❇️ تحلیل کوتاه:
♦️دانشگاه، کارخانه آدم سازی برای جامعه و کادرسازی برای انقلاب اسلامی است. حکومت اسلامی اگر می خواهد نیروی کار متعهد و متخصص برای اداره جامعه و فراتر از آن، تمدن سازی اسلامی در گام دوم انقلاب را رقم بزند، نیاز مبرم به کادرسازی در تراز گام دوم انقلاب دارد و این امر جز با نقش آفرینی متفاوت و پر رنگ دانشگاه ها و حوزه های علمیه، میسر نخواهد شد. همین دغدغه بود که منتج به مطلبه حضرت امام (ره) و پیگیری های مکرر رهبر معظم انقلاب گردیده. سند دانشگاه اسلامی نیز، در پاسخ به هیمن دغدغه در سال ۹۲ نگراش و به دانشگاه ها جهت اجرا ابلاغ گردید.
♦️بدون شک، یکی از مهمترین مسائل در حوزه کادرسازی برای انقلاب و دانشگاه اسلامی، بُعد اخلاقی و تربیتی دانشجویان و فضای دانشگاه هاست که تا به امروز در بستر معاونت فرهنگی پیگیری نیم بندی نسبت به آن صورت میگرفت و امید تشکل های دلسوز دانشجویی به پشتیبانی این معاونت بود. اما با ادغام این معاونت با معاونت دانشجویی، عملا مطالبات صنفی و خدمات رفاهی دانشجویان، دغدغه های فرهنگی و اعتبارات همیشه دارای انحراف از محل هزینه کرد فرهنگی را بیش از پیش به حاشیه برده و دچار مهجوریت در دانشگاه می کند.
♦️گویی هم راستا با آغاز چله تمدن سازی انقلاب، عده نفوذی یا جاهل، قصد به چالش کشیدن فرایند تربیت کادر متخصص و متعهدی برای حمل بار سنگین تمدن سازی اسلامی را در دانشگاه ها دنبال می کنند. این گروه به حق دانستند که اگر دانشگاه را سکولار کنند، جامعه به سمت سکولار شدن حرکت خواهد کرد و جامعه سکولار توان کشیدن بار تمدن اسلامی را نخواهد داشت! تمدنی که یکی از قله های درخشان آن، اصالت فرهنگ و اعتقادات است در برابر اندیشه لیبرال که اصالت را به انسان، مادیات و خدمات می دهد. آیا هدف استکبار جهانی، آمریکا و انگلیس خبیث، غیر از این است؟!
آیا غیر از این است که یکی از شئون دانشگاه تمدن ساز، تکیه بر علوم انسانی اسلامی است؟! آیا می توان از دانشگاهی که برای کاهش هزینه ها و اصلاح ساختار، اولین مسئله ای که قربانی می نماید، وجه تمایز دانشگاه اسلامی و سکولار یعنی توجه به مسئله فرهنگ و باورهاست، توقع تولید علوم انسانی اسلامی داشت؟! توقع ایجاد ساختاری قوی برای جامع عمل پوشاندن به این مطالبه رهبر فرزانه انقلاب، از چنین دانشگاهی، مضحک به نظر میرسد.
♦️از دانشگاهی که مروج سکولاریسم باشد و نمایانگرِ عملیِ، قرار داشتن دین و فرهنگ به عنوان اولویت دسته چندم جامعه، بایدن و بن سلمان هم فارغ التحصیل می شوند.
مسئله، یک ادغام درون ساختاری ساده و یک کوچک سازی ساختار اداری نیست؛ مسئله آغاز حرکتی خزنده برای سکولار سازی علم و دانشگاه به عنوان مبدا تحول جامعه هست. چرا که جوان دانشجوی امروز و تربیت یافته چنین دانشگاهی، کارگزار فردای جامعه اسلامی خواهد بود و وامصیبتا اگر اجازه دهیم، این سرمایه های انقلاب، با سیاست های انحرافی، تبدیل به تضعیف کنندگان انقلاب شوند.
✅از این منظر، تمامی اقشار جامعه اسلامی باید نسبت به تحولات دانشگاه حساس بوده و با مسئولیت پذیری، وظیفه مطالبگری و جلوگیری از انحراف دانشگاه ها را فریاد بزنند.
هدایت شده از ثامن مازندران
🔹یک خبر یک تحلیل (۳) _ مازندران
🕓۳۰ تیر ۱۴۰۰
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
✒️محمد تقی زاده:
❇️خبر :
♦️ از اواخر سال گذشته، خبرهای نگران کننده ای از برخی دانشگاه ها در رسانه ها مبنی بر ادغام معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها منتشر شد. عنوان خبرها ساده بود، به تصویب هیئت امناء دانشگاه، به منظور کاهش هزینه ها و کوچک تر کردن ساختار، معاونت های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادغام می گردد!
ماجرا از آنجایی بیشتر قابل توجه می شود که این خبر به سرعت از دانشگاه های مختلف به گوش می رسد، و بسیاری از دانشگاه ها، از دانشگاه های علوم پزشکی که در این امر پیشتاز بودند، تا دانشگاه های دولتی و آزاد و ...، نسبت به این امر مبادرت می ورزند.
این هماهنگی و اقدام مشترک در زمان بسیار محدود چند ماهه و در اواخر دولت تدبیر و امید، بسیار مشکوک می نماید. تیر خلاص این اقدام را وزارت علوم و شخص وزیر با ارائه مصاحبه و تایید تلویحی این کار با بیان تقدم یافتن اسم فرهنگی بر دانشجویی در معاونت جدید فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها، میزند.
اما این ادغام معاونتی در ساختار دانشگاه ها چرا باید ما را نگران کند؟ و نسبت به آینده جامعه اسلامی حساس نماید؟!
❇️ تحلیل کوتاه:
♦️دانشگاه، کارخانه آدم سازی برای جامعه و کادرسازی برای انقلاب اسلامی است. حکومت اسلامی اگر می خواهد نیروی کار متعهد و متخصص برای اداره جامعه و فراتر از آن، تمدن سازی اسلامی در گام دوم انقلاب را رقم بزند، نیاز مبرم به کادرسازی در تراز گام دوم انقلاب دارد و این امر جز با نقش آفرینی متفاوت و پر رنگ دانشگاه ها و حوزه های علمیه، میسر نخواهد شد. همین دغدغه بود که منتج به مطلبه حضرت امام (ره) و پیگیری های مکرر رهبر معظم انقلاب گردیده. سند دانشگاه اسلامی نیز، در پاسخ به هیمن دغدغه در سال ۹۲ نگراش و به دانشگاه ها جهت اجرا ابلاغ گردید.
♦️بدون شک، یکی از مهمترین مسائل در حوزه کادرسازی برای انقلاب و دانشگاه اسلامی، بُعد اخلاقی و تربیتی دانشجویان و فضای دانشگاه هاست که تا به امروز در بستر معاونت فرهنگی پیگیری نیم بندی نسبت به آن صورت میگرفت و امید تشکل های دلسوز دانشجویی به پشتیبانی این معاونت بود. اما با ادغام این معاونت با معاونت دانشجویی، عملا مطالبات صنفی و خدمات رفاهی دانشجویان، دغدغه های فرهنگی و اعتبارات همیشه دارای انحراف از محل هزینه کرد فرهنگی را بیش از پیش به حاشیه برده و دچار مهجوریت در دانشگاه می کند.
♦️گویی هم راستا با آغاز چله تمدن سازی انقلاب، عده نفوذی یا جاهل، قصد به چالش کشیدن فرایند تربیت کادر متخصص و متعهدی برای حمل بار سنگین تمدن سازی اسلامی را در دانشگاه ها دنبال می کنند. این گروه به حق دانستند که اگر دانشگاه را سکولار کنند، جامعه به سمت سکولار شدن حرکت خواهد کرد و جامعه سکولار توان کشیدن بار تمدن اسلامی را نخواهد داشت! تمدنی که یکی از قله های درخشان آن، اصالت فرهنگ و اعتقادات است در برابر اندیشه لیبرال که اصالت را به انسان، مادیات و خدمات می دهد. آیا هدف استکبار جهانی، آمریکا و انگلیس خبیث، غیر از این است؟!
آیا غیر از این است که یکی از شئون دانشگاه تمدن ساز، تکیه بر علوم انسانی اسلامی است؟! آیا می توان از دانشگاهی که برای کاهش هزینه ها و اصلاح ساختار، اولین مسئله ای که قربانی می نماید، وجه تمایز دانشگاه اسلامی و سکولار یعنی توجه به مسئله فرهنگ و باورهاست، توقع تولید علوم انسانی اسلامی داشت؟! توقع ایجاد ساختاری قوی برای جامع عمل پوشاندن به این مطالبه رهبر فرزانه انقلاب، از چنین دانشگاهی، مضحک به نظر میرسد.
♦️از دانشگاهی که مروج سکولاریسم باشد و نمایانگرِ عملیِ، قرار داشتن دین و فرهنگ به عنوان اولویت دسته چندم جامعه، بایدن و بن سلمان هم فارغ التحصیل می شوند.
مسئله، یک ادغام درون ساختاری ساده و یک کوچک سازی ساختار اداری نیست؛ مسئله آغاز حرکتی خزنده برای سکولار سازی علم و دانشگاه به عنوان مبدا تحول جامعه هست. چرا که جوان دانشجوی امروز و تربیت یافته چنین دانشگاهی، کارگزار فردای جامعه اسلامی خواهد بود و وامصیبتا اگر اجازه دهیم، این سرمایه های انقلاب، با سیاست های انحرافی، تبدیل به تضعیف کنندگان انقلاب شوند.
✅از این منظر، تمامی اقشار جامعه اسلامی باید نسبت به تحولات دانشگاه حساس بوده و با مسئولیت پذیری، وظیفه مطالبگری و جلوگیری از انحراف دانشگاه ها را فریاد بزنند.
🔸 سپاه هفت تانکر آب رسان برای تامین آب شرب آبادان اختصاص داد
شاپور احمدی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان آبادان:
🔹سپاه هفت دستگاه تانکر آب رسان برای تامین آب شرب شهرستان آبادان تامین کرد.
🔹روزانه ۴۰ هزار لیتر آب بهداشتی در روستاهای چوئبده، صیداویه، طرح بخاخ مینویحی و شلاهی توسط سپاه با کمک سازمان آب و فاضلاب و با هماهنگی قرارگاه منطقه کربلا توزیع می شود.
🔹طی سه روز گذشته ۲ دستگاه از این تانکرها به نقاطی که احساس میشد ممکن است با مشکل آب رسانی روبرو شوند اعزام شد.
🔸اجرای پروژه انتقال نفت در سریعترین زمان ممکن، دغدغه رهبر معظم انقلاب
🔹یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری در انجام پروژههای ملی، اجرای پروژه انتقال نفت از گوره به جاسک در سریعترین زمان ممکن بود که با همت شرکت فولاد مبارکه برای تولید فولاد API و استفاده از این تکنولوژی برای ساخت لولههای انتقال نفت، این پروژه روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ توسط رئیسجمهور افتتاح گردید.
🔸تا پیش از دستیابی شرکت فولاد مبارکه به این تکنولوژی، امکان اجرای پروژه مهم و استراتژیک انتقال نفت گوره به جاسک به دلیل تحریمها وجود نداشت، بنابراین این شرکت آغازگر اجرای این پروژه ملی و استراتژیک بود.
🔸 آمار مرگ و میر بعد از تزریق واکسن کرونا اعلام شود
🔹 برخلاف بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه ممنوعیت واردات واکسن انگلیسی و آمریکایی، وزارت بهداشت مجوز واردات واکسن آسترازنکا که تولید شرکت بریتانیایی و سوئدی است وارد ایران و تزریق می شود.
🔹 این واکسن در کشورهای مختلف باعث مرگ تعدادی از افراد به دلیل انعقاد خون پس از تزریق شده است.
🔹 با وجود شواهد و مدارکی که شهروندان نسبت به عوارض واکسن و مرگ و میر عزیزانشان در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند، وزارت بهداشت ایران تا کنون هیچ گزارشی از میزان مرگ افرادی که واکسن تزریق کرده اند نداده است.
🔹 از سوی دیگر سیاست وازرت بهداشت بر واکسیناسیون اجباری و نه دواطلبانه است که این امر حقوق شهروندان را نادیده می گیرد.
🔹 چرا این وزارتخانه باید شماره تماس و آدرس تمامی ایرانیان را در اختیار داشته باشد و مردم را مجبور به ارائه اطلاعات و تزریق واکسن کرونا کند؟ این خود نوعی اجبار است.
🔹 با توجه به نفوذی که در وزارت بهداشت وجود دارد، اطلاعات حیاتی ایرانیان و نیروها و دانشمندان کشور به راحتی می تواند در اختیار دشمن قرار گیرد.
🔹 گفتنی است که وزارت بهداشت در حالی آمار مرگ و میر پس از تزریق واکسن کرونا را اعلام نمی کند که مسئولان وزارتخانه این اطلاعات را در اختیار سازمان بهداشت جهانی می گذارند.
🔹 آمار مرگ و میر باید بر اساس نوع واکسنی که به افراد تزریق می شود به تفکیک اعلام شود و واکسن ها با عوارض خطرناک از سبد تزریق خارج شوند.
🔸رهبر انقلاب: مردم خوزستان ناراحتیشان را بروز دادند و هیچ گلهای نمیشود از آنان داشت
🔹اگر به توصیههایی که نسبت به آب و فاضلاب خوزستان انجام شده بود توجه میشد، حالا مسلما این اشکالات را نداشتیم. در این ۷-۸ روز اخیر یکی از نگرانیهای ما مسئله خوزستان و مسئله آب مردم و مشکلات مردم بود.
🔹واقعا دردآور است برای انسان که مشاهده بکند استان خوزستان با این مردم وفاداری که در این استان هستند، با این همه امکانات و استعدادهای طبیعیای که در این استان وجود دارد، با این همه کارخانجاتی که در این استان وجود دارد، وضع مردم به جایی برسد که آنها را ناراضی کند و ناراحت کند آنها را.
🔹حالا خب که مردم ناراحتیشان را بروز دادند و اظهار کردند، هیچ گلهای نمیشود از مردم داشت. ناراحتاند، مشکل آب مشکل کوچکی نیست آن هم در آن هوای کذایی خوزستان، آن هم مردم خوزستان که بسیار مردم باوفایی هستند.
🔸رهبر انقلاب: مسئولان و دولت بعد حل مشکلات خوزستان را به صورت جدی دنبال کنند
🔹در دوران هشت سال دفاع مقدس آنهایی که لب خط مقدم مشکلات بودند مردم خوزستان بودند و انصافا ایستادند. من از نزدیک شاهد بودم. من دیدم از نزدیک که مردم خوزستان چقدر باوفا و بااهتمام جوانهایشان را فرستادند، مردانشان را فرستادند، زنهایشان کمک کردند و این مردم باوفا و علاقمند نبایستی دچار این مشکلات باشند.
🔹نمیشود واقعا ملامت کرد مردم را و بایستی به کار مردم رسیدگی بشود. باید رسیدگی میشد اگر رسیدگیهای لازم در وقت خود انجام میگرفت، این وضعیت برای مردم پیش نمیآمد. حالا همه خب الحمدلله دستگاههای مختلف، دولتی و غیردولتی و اینها مشغول کار شدند. این کارها را دنبال کنند و با جدیت دنبال کنند. حالا دولت بعد هم که خواهد آمد انشاءالله به این مسئله به جد بپردازد.
🔸رهبر انقلاب: مسئولان تلاش کنند که مردم معطل واکسن نمانند
🔹اختلالی در برخی از موارد در مسئله تقسیم واکسن بین مردم به وجود آمد عمدتا ناشی از بدقولی کسانی بود که قول داده بودند واکسن را به ما بفروشند و بدقولی کردند.
🔹این یک بار دیگر به ملت ایران و مسئولان کشور یادآوری میکند که ما باید در همه مسائل بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و تکیه به دیگران مشکلاتی به وجود میآورد کمااینکه در این قضیه هم مشکلاتی به وجود آورد.
🔹البته چارهای نداشتیم در کنار تولید داخلی واکسن ناچار بودیم و هستیم که از تولیدات کشورهای دیگر هم تا آن حدی که قابل اطمینان هست استفاده کنیم و استفاده خواهیم کرد. لکن تلاش را باید گذاشت روی تولید داخل و مردم نبایستی منتظر و معطل بمانند.
🔹طولانی شدن قضیه بیماری نباید موجب کاهش حساسیتها شود و در همه جا از جمله مراسمهای گوناگون مذهبی و غیرمذهبی نیز باید اصل را بر رعایت کامل شیوهنامههای توصیهشده از طرف مسئولان مانند ماسک و فاصلهگذاری قرار داد.
🔸کشف یک محموله سلاح و مهمات جنگی توسط سپاه پاسداران
قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع):
🔹یک محموله سلاح و مهمات جنگی توسط نیروی زمینی سپاه در مرزهای شمالغرب کشور کشف و ضبط شد
🔹اشرار و گروهکهای ضدانقلاب قصد داشتند این محموله را جهت اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی از مرزهای شمالغرب به داخل کشور وارد کنند که با اشرافیت و رصد کامل اطلاعاتی رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا ناکام ماندند
🔸فتح فضا با ماهوارهبرهای بومی وزارت دفاع
🔹جمهوری اسلامی ایران از دهه ۸۰ تلاشهای زیادی به منظور ورود به باشگاه فضایی داشته و در این زمینه موفق شده پرتابهای تحقیقات زیادی را انجام دهد تا نهایتا مسیر برای رسیدن به فضا باز شود.
🔹اما برای پیشبرد اهداف در بخش فضایی، به صورت کلی باید ۳ نیاز اصلی تامین شود تا بتوان در مسیر فضایی شدن، موفق بود. این سه بخش شامل ساخت ماهواره، ساخت ماهوارهبر و در اختیار داشتن پایگاه پرتاب است.
🔹از این سه بخش اصلی، عملا دو بخش برعهده وزارت دفاع بوده و این وزارتخانه تلاشهای زیادی در جهت تحقق اهداف توسعهی بخش فضایی در این دو بخش انجام داده است. طراحی و عملیاتی شدن پایگاه فضایی امام خمینی (ره) به عنوان پایگاه پرتاب، در همین راستا بود اما در اختیار داشتن پایگاه پرتاب بدون ماهوارهبرهایی که بتواند ماهوارههای تولید شده توسط متخصصان جوان صنعت فضایی کشورمان را به فضا ببرد، عملا کاری بیفایده و عبس بود.
🔹در این راستا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استفاده از توان علمی متخصصان کشورمان، دست به طراحی و توسعه ماهوارهبرها زد و موفق شد ماهوارهبرهای زیادی را به منظور رساندن ماهوارههای متنوع به مدارهای مختلف طراحی و تولید کند.
🔹اما با این وجود، رسیدن به حدی که بتوان گفت کشور در حال حرکت در مسیر رسیدن به مدارهای بالا است، نیاز بود که ماهوارهبرهای بومی به منظور رساندن ماهواره به مدار ۵۰۰ کیلومتری طراحی و ساخته شود و وزارت دفاع موفق شد با همت متخصصانش، این نیاز کشور را رفع کند.
🔹ماهواره بر ذوالجناح با بیش از ۲۵ متر طول و ۵۲ تن وزن که ساخت وزارت دفاع است، میتواند محمولههایی تا ۲۰۰ کیلوگرم را تا مدار ۵۰۰ کیلومتری بالا ببرد. البته غیر از ذوالجناح، وزارت دفاع ماهوارهبر دیگری هم ساخته که سیمرغ نام دارد؛ این ماهوارهبر هم قادر است ماهوارههای با وزن بیش ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم را تا مدار ۵۰۰ کیلومتری بالا ببرد.
🔹جدای از این ماهوارهبرها، وزارت دفاع هماکنون در حال طراحی و ساخت ماهوارهبرهای دیگری است که ماهوارههای ایرانی را به مدارهای بالاتری ببرد؛ دو نمونه از این ماهوارهبرها که پیشتر معرفی شدهاند، سریر و و سروش نام دارند.
#تحول_در_اوج_تحريم