eitaa logo
🌹 شبنم 🌹
375 دنبال‌کننده
39.5هزار عکس
28.3هزار ویدیو
359 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
خداشناسی از منظر قرآن و نهج‌البلاغه مجلس هجدهم: خالقیت الهی؛ شگفتی آفرینش همه‌چیز از آب!!! قال الله تعالیٰ: - أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ. سوره‌ی انبیاء، ۳۰. ﺁﻳﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ‌ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ‌ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺍ ﺷﻜﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﺯﻧﺪﻩ‌ای ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ؟! ﭘﺲ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ‌آورند؟! - وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا وَكَانَ رَبُّكَ قَدِيراً. سوره‌ی فرقان، ۵۴. ﻭ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺑﺸﺮی ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺍی [ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﭘﻴﻮﻧﺪ] نسبی ﻭ سببی ﻛﺮﺩ؛ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ. - وَاللهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِّن مَّاءٍ فَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَىٰ بَطْنِهِ وَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَىٰ رِجْلَيْنِ وَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَىٰ أَرْبَعٍ يَخْلُقُ اللهُ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. سوره‌ی نور، ۴۵. ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﺟﻨﺒﺪه‌ای ﺭﺍ ﺍﺯ آبی [ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻄﻔﻪ ﺑﻮﺩ] ﺁﻓﺮﻳﺪ؛ ﭘﺲ ﮔﺮﻭهی ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ شکم‌شان ﺭﺍﻩ ﻣﻰ‌ﺭﻭﻧﺪ، ﻭ ﺑﺮخی ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺭﻭﻱ ﺩﻭ ﭘﺎ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻰ‌ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ بعضی ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺭﻭی ﭼﻬﺎﺭﭘﺎ ﺭﺍﻩ ﻣﻰ‌ﺭﻭﻧﺪ. ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﻰ‌ﺁﻓﺮﻳﻨﺪ؛ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺎﺭی ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ. قال امیرالمؤمنین علیه السلام: - جَمَعَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَزْنِ الْأَرْضِ وَسَهْلِهَا وَعَذْبِهَا وَسَبَخِهَا تُرْبَةً سَنَّهَا بِالْمَاءِ حَتَّى خَلَصَتْ وَلَاطَهَا بِالْبَلَّةِ حَتَّى لَزَبَتْ فَجَبَلَ مِنْهَا صُورَةً ذَاتَ أَحْنَاءٍ وَوُصُولٍ وَأَعْضَاءٍ وَفُصُولٍ أَجْمَدَهَا حَتَّى اسْتَمْسَكَتْ وَأَصْلَدَهَا حَتَّى صَلْصَلَتْ لِوَقْتٍ مَعْدُودٍ وَأَمَدٍ مَعْلُومٍ ثُمَّ نَفَخَ فِيهَا مِنْ رُوحِهِ فَمَثُلَتْ إِنْسَانَاً. نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱. خداوند بزرگ، خاكى از قسمت‏‌هاى گوناگون زمين، از قسمت‏‌هاى سخت و نرم، شور و شيرين، گرد آورد، آب بر آن افزود تا گلى خالص و آماده شد، و با افزودن رطوبت، چسبناك گرديد، كه از آن، اندامى شايسته، و عضوهايى جدا و به يكديگر پيوسته آفريد. آن را خشكانيد تا محكم شد. خشكاندن را ادامه داد تا سخت شد تا زمانى معيّن و سرانجامى مشخّص، اندام انسان كامل گرديد. - أَمْ هَذَا الَّذِي أَنْشَأَهُ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْحَامِ وَشُغُفِ الْأَسْتَارِ نُطْفَةً دِهَاقاً وَعَلَقَةً مِحَاقاً وَجَنِيناً وَرَاضِعاً وَوَلِيداً وَيَافِعاً. نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۸۳. مگر انسان، همان نطفه و خون نيم‌بند نيست كه خدا او را در تاريكى‏‌هاى رحم و خلاف‏‌هاى تودرتو، پديد آورد تا به صورت جنين در آمد، سپس کودکی شیرخوار شد. - لِكُلِّ عَمَلٍ نَبَاتاً وَكُلُّ نَبَاتٍ لَا غِنَى بِهِ عَنِ الْمَاءِ. نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۵۴. هر عملى رويشى دارد و هر روينده‌اى از آب بى‌نياز نيست. توضیح بشر، چه بشر اولیه (آدم علیه السلام) که از مخلوط آب و خاک پدید آمد، و چه نسل او که از «نطفه» پدید آمده است، همه از آب آفریده شده‌اند. بخشی از خطبه‌ی اول نهج‌البلاغه که راجع به آفرینش است، دقیقاً بیانی از همین آیه‌ی شریفه‌ی ۳۰ سوره‌ی مبارکه‌ی انبیاء است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ماجرای بازخواستِ تجربه‌گر مرگ موقت به‌خاطر توهین به دیگران 📡
🔰 نکات کاربردی جزء ۱۹ قرآن کریم 1️⃣ پرهیز از همنشین بد 🥀 «وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَىٰ يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا» فرقان* ۲۷ و روزی که شخص ظالم پشت دست حسرت به دندان گرفته و گوید: ای کاش من (در دنیا) با رسول حق راهی (برای دوستی و طاعت) پیش می‌گرفتم. 2️⃣ تلاش برای زدودن مهجوریت از قرآن 🥀 «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» فرقان*۳۰ در آن روز رسول (به شکوه از امت در پیشگاه رب العزّه) عرض کند: بارالها (تو آگاهی که) امّت من این قرآن را به کلّی متروک و رها کردند. 3️⃣ ترس از عذاب الهی 🥀 «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا» فرقان* ۶۵ و آنان هستند که دایم (به دعا و تضرّع) گویند: پروردگارا عذاب جهنم را از ما بگردان، که سخت عذاب مهلک و دایمی است. 4️⃣ احساس مسئولیت نسبت به زن و فرزند 🥀 «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» فرقان*۷۴ و آنان هستند که گویند: پروردگارا، ما را زنان و فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند، و ما را (سر خیل پاکان و) پیشوای اهل تقوا قرار ده 5️⃣ تلاش برای هدایت اطرافیان 🥀 «وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ» شعراء*۲۱۴ و (نخست) خویشان نزدیکت را (از خدا) بترسان. 6️⃣ استفاده از ابزارهای هنری برای دفاع از مظلوم 🥀 «وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ»«أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ»«وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ»«إِلَّاالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ» و شاعران (یاوه سرای کفار مانند عالمان بی‌عمل و مدعیان باطل) را مردم جاهل گمراه پیروی کنند. آیا ننگری که آنها خود به هر وادی حیرت سرگشته‌اند؟ و آنها بسیار سخنان می‌گویند که یکی را عمل نمی‌کنند. مگر آن شاعران که اهل ایمان و نیکوکار بوده و یاد خدا بسیار کردند و برای انتقام از (هجو و) ستمی که در حق آنها (و سایر مؤمنان) شده (به نظم سخن و طبع شعر) به انتقام و دفاع برخاستند شعرا ۲۲۴_۲۲۷ 7️⃣ دو دریای آب شیرین و آب شور در کنار هم 🥀 «وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا» فرقان*۵۳ و او خدایی است که دو دریا را به هم درآمیخت که این آب گوارا و شیرین و آن دیگر شور و تلخ است، و بین این دو آب (در عین به هم آمیختن) واسطه و حایلی قرار داد که همیشه از هم منفصل و جدا باشند 8️⃣ جواب ابلهان خاموشی است 🥀 «وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» فرقان*۶۳ و بندگان خاص خدای رحمان آنان هستند که بر روی زمین به تواضع و فروتنی راه روند و هرگاه مردم جاهل به آنها خطاب (و عتابی) کنند با سلامت نفس (و زبان خوش) جواب دهند. 9️⃣ توبه باعث تبدیل گناهان به حسنات 🥀 «إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» فرقان*۷۰ مگر آن کسانی که از گناه توبه کنند و عمل صالح به جای آرند، پس خدا گناهان آنها را بدل به حسنات گرداند، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. 🔟 دانستن زبان پرندگان از علوم انبیاء 🥀 «وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ» نمل*۱۶ و سلیمان وارث (ملک) داود شد (و مقام سلطنت و خلافت یافت) و گفت: ای مردم، ما را زبان مرغان آموختند و از هرگونه نعمت عطا کردند، این همان فضل و بخشش آشکار است. ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 @shabnamshabna
🔸‏فروردین ۱۴۰۱ رهبر معظم ایران فرمودن: 🔷 «در مسئله یمن بنده یک حرف نصحیت‌آمیزی به آقایان سعودی دارم ، چرا جنگی را که یقین دارید در آن پیروز نمی‌شوید ادامه می‌د‌هید؟!» 🔷حال سعودی‌ها بعد از صد ها میلیارد دلار هزینه و خسارت ، سرشکسته برای صلح به دست بوسی انصارالله یمن آمده اند. 📡
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸سخنرانی فروردین ماه ۱۴۰۱ رهبر معظم انقلاب خطاب به سعودی ها : یک حرف نصیحت‌آمیزی به آقایان سعودی دارم؛ چرا جنگی را که یقین دارید در آن پیروز نمیشوید ادامه میدهید؟ 📡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پاسخ فرمانده کل ارتش به لفاظی صهیونیست‌ها 🔹هرکس با توان رزمی ایران و رژیم صهیونیستی آشنایی مختصری داشته باشد، می‌داند که اندازۀ رژیم صهیونیستی فقط اندازۀ یکی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس ماست. 🔸چندی پیش رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی گفته بود اسرائیل بدون کمکِ آمریکا هم می‌تواند به ایران حمله کند. 📡
9.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸کارِ زیبای حاج قاسم سلیمانی‌‌ 📡
⁉️چرا باید را هرچه سریع تر از اقتصادمان حذف کنیم؟ 🇺🇸چون آمریکا با هزینه‌ی بسیار کمی اقدام به چاپ دلارِ بدون پشتوانه می‌کند و با این برگه های بدون ارزش ذاتی [=دلار] ، محصولات و خدماتِ سودآورِ دیگر کشورها را به سمت کشور خود سرازیر می‌کند! 🇺🇸به طور مثال آمریکا نفت که دارای ارزش ذاتی است را با دلار خود که ارزش آن اعتباری و غیر ذاتی است میخرد. سپس با همین نفت ، محصولات «نفت محور» میسازد و این محصولات را به همان کشورهایی که از آنها نفت خریده به قیمتی گزاف می‌فروشد و اقتصاد خود را بزرگ تر می‌کند! 🇺🇸پس میتوان گفت : دلاری بودن اقتصاد یعنی خدمت به اقتصاد آمریکا! ✍میلاد خورسندی
🌙 دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان 🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃 🌐 @shabnamshabna
20.MP3
17.3M
📖 ترتیل جزء بیستم قرآن کریم 🎙 تلاوت استاد سعد الغامدی 🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃 🌐 @shabnamshabna
خداشناسی از منظر قرآن و نهج‌البلاغه مجلس نوزدهم: ربوبیت خداوند قال الله تعالیٰ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ «» الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ. سوره‌ی بقره، ۲۱ و ۲۲. ای ﻣﺮﺩم! ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻭ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ﺗﺎ [ﺑﺎ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪﻥ ﺍﻭ] ﭘﺮﻭﺍﭘﻴﺸﻪ ﺷﻮﻳﺪ. ﺁﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭی ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﺴﺘﺮی ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ سقفی ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺷﺘﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ، ﺁبی [ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺮﻑ ﻭ ﺑﺎﺭﺍﻥ] ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ‌ی ﺁﻥ ﺍﺯ ﻣﻴﻮﻩ‌ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ، ﺭﺯﻕ ﻭ ﺭﻭﺯی ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ؛ ﭘﺲ ﺑﺮﺍی ﺧﺪﺍ ﺷﺮﻳﻜﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﺘﺎﻳﺎنی ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﺩﺭ ﺣﺎلی ﻛﻪ ﻣﻰ‌ﺩﺍﻧﻴﺪ. قال امیرالمؤمنین علیه السلام: كَبَسَ الْأَرْضَ عَلَى مَوْرِ أَمْوَاجٍ مُسْتَفْحِلَةٍ وَلُجَجِ بِحَارٍ زَاخِرَةٍ تَلْتَطِمُ أَوَاذِيُّ أَمْوَاجِهَا وَتَصْطَفِقُ مُتَقَاذِفَاتُ أَثْبَاجِهَا وَتَرْغُو زَبَداً كَالْفُحُولِ عِنْدَ هِيَاجِهَا فَخَضَعَ جِمَاحُ الْمَاءِ الْمُتَلَاطِمِ لِثِقَلِ حَمْلِهَا وَسَكَنَ هَيْجُ ارْتِمَائِهِ إِذْ وَطِئَتْهُ بِكَلْكَلِهَا وَذَلَّ مُسْتَخْذِياً إِذْ تَمَعَّكَتْ عَلَيْهِ بِكَوَاهِلِهَا فَأَصْبَحَ بَعْدَ اصْطِخَابِ أَمْوَاجِهِ سَاجِياً مَقْهُوراً وَفِي حَكَمَةِ الذُّلِّ مُنْقَاداً أَسِيراً وَسَكَنَتِ الْأَرْضُ مَدْحُوَّةً فِي لُجَّةِ تَيَّارِهِ وَرَدَّتْ مِنْ نَخْوَةِ بَأْوِهِ وَ اعْتِلَائِهِ وَ شُمُوخِ أَنْفِهِ وَ سُمُوِّ غُلَوَائِهِ وَكَعَمَتْهُ عَلَى كِظَّةِ جَرْيَتِهِ فَهَمَدَ بَعْدَ نَزَقَاتِهِ وَلَبَدَ بَعْدَ زَيَفَانِ وَثَبَاتِهِ فَلَمَّا سَكَنَ هَيْجُ الْمَاءِ مِنْ تَحْتِ أَكْنَافِهَا وَحَمَلَ شَوَاهِقَ الْجِبَالِ الشُّمَّخِ الْبُذَّخِ عَلَى أَكْتَافِهَا فَجَّرَ يَنَابِيعَ الْعُيُونِ مِنْ عَرَانِينِ أُنُوفِهَا وَفَرَّقَهَا فِي سُهُوبِ بِيدِهَا وَأَخَادِيدِهَا وَعَدَّلَ حَرَكَاتِهَا بِالرَّاسِيَاتِ مِنْ جَلَامِيدِهَا وَذَوَاتِ الشَّنَاخِيبِ الشُّمِّ مِنْ صَيَاخِيدِهَا فَسَكَنَتْ مِنَ الْمَيَدَانِ لِرُسُوبِ الْجِبَالِ فِي قِطَعِ أَدِيمِهَا وَتَغَلْغُلِهَا مُتَسَرِّبَةً فِي جَوْبَاتِ خَيَاشِيمِهَا وَرُكُوبِهَا أَعْنَاقَ سُهُولِ الْأَرَضِينَ وَجَرَاثِيمِهَا. نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۹۱. زمين را به موج‏‌هاى پرخروش، و درياهاى موّاج فرو پوشاند، موج‏‌هايى كه بالاى آن‏ها به هم مى‏‌خورد و در تلاطمى سخت، هريك ديگرى را واپس مى‏‌زد، چونان شتران نر مست، فرياد كنان و كف بر لب، به هرسوى روان بودند. پس، قسمت‏‌هاى سركش آب از سنگينى زمين فرو نشست و هيجان آنها بر اثر تماس با سينه‌ی زمين آرام گرفت. زيرا زمين با پشت بر آن مى‏‌غلطيد و آن همه سر و صداى امواج ساكن و آرام شده، چون اسب افسار شده رام گرديد. خشكى‏‌هاى زمين را در دل امواج گسترد، و آب را از كبر و غرور و سركشى و خروش باز داشت، و از شدّت حركتش كاسته شد، و بعد از آن همه حركت‏‌هاى تند ساكت شد، و پس از آن همه خروش و سركشى متكبّرانه به جاى خويش ايستاد. پس هنگامى كه هيجان آب در اطراف زمين فرو نشست، و كوه‏‌هاى سخت و مرتفع را بر دوش خود حمل كرد، چشمه‏‌هاى آب از فراز كوه‏‌ها بيرون آورد و آب‏‌ها را در شكاف بيابان‏‌ها و زمين‏‌هاى هموار روان كرد، و حركت زمين را با صخره‏‌هاى عظيم و قلّه‌ی كوه‏‌هاى بلند نظم داد، و زمين به جهت نفوذ كوه‏‌ها در سطح آن، فرو رفتن ريشه كوه‏‌ها در شكاف‏‌هاى آن و سوار شدن بر پشت دشت‏‌ها و صحراها، از لرزش و اضطراب باز ايستاد. توضیح قاعدتاً پس از ثبوت انحصار الوهیت و خالقیت برای ذات اقدس احدیّت، نتیجه می‌گیریم جهان آفرینش تنها یک مدیر و مربی دارد که او همان خالق و خدای آن است؛ در این آیات شریفه، عبودیت بندگان و پرهیز از شرک‌ورزی نسبت به الله جل جلاله را از بابت ربوبیت پروردگار عالم واجب فرموده است؛ یعنی چون خدا خالق و نیز مربی و اداره‌کننده‌ی آفرینش است، سزاوار پرستش و اطاعت است و شرک در این خصوص روا نیست. فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام هم ناظر به چگونگی آماده‌شدن زمین برای سکونت آدمیان است.
سوگند به خدای کعبه رستگار شدم چرا امیرالمومنین علی علیه السلام هنگام خوردن ضربت شمشیر ابن ملجم در محراب مولایم گفت که رستگار شدم!؟ علی ابن ابی طالب علیه السلام قبلاً از این واژه برای خود استفاده نکرده بود. دقت کنیم او اولین مردی است که اسلام را پس از رسول الله صل علیه و آله پذیرفت... او برادر و وصی و جانشین نبی اکرم ص شد... او همسر فاطمه زهرا سلام الله علیها شد... او فاتح خیبر... او در شب هجرت در بستر پیامبر خفت... او خلیفه مسلمین شد... او قرآن ناطق بود لیک هیچگاه از واژه رستگاری بهره نبرد الا هنگام شکافته شدن فرق سر گفت:فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَة... مردم و خواص بی بصیرت با چه کردند که چنین از سهادتش استقبال کرد و قسم به خدای کعبه خورد که رستگار شدم. علی علیه السلام پس از رحلت پیامبر اعظم ص بخاطر عدم شکافت در جامعه اسلامی و نوپای آن زمان تا زمانی که همان مردم به در خانه اش رفتند و او را به خلافت اسلامی برگزیدند بمدت ۲۳سال سکوت کرد و داعیه خلافت ننمود. از زمان آغاز خلافت تا شهادت به سه گروه از مسلمانان ناخواسته جنگ کرد( قاسطین، مارقین و ناکثین) به نیرنگ عمروعاص و حماقت شریح بن حارث کندی مشهور به شریح قاضی از خلافت عزل شد. و نهایتا در محراب کوفه ضربت شمشیر ابن ملجم فرقش را شکافت. چاه های نخلستان های کوفه چه حرف های سراسر درد و نابخردی مردمان و خواص بی بصیرت را از زبان مولا شنید... باید علی گونه فکر کرد تا شاید بغض نترکیده او را درک نمود. ظلم خواص بی بصیرت و جهل مردم چنان بر علی علیه السلام عرصه را تنگ کرده بود که جز علی ع کسی نتوانست او را درک کند. اینکه در این شب های قدر دنبال بخشش گناهان خود باشیم برویم و معرفت شناسی درک علی علیه السلام را بشناسیم. همان معرفت شناسی که اگر همزمان رخ می داد امام حسن مجتبی علیه السلام مجبور به صلح با معاویه نمی شد. همان معرفت شناسی که اگر درک می‌رسد امام حسین علیه السلام در کربلا شهید نمی شد... آری ما معرفت شناسی در کتاب و سنت رسول الله صل الله علیه و آله را فراموش کرده ایم و فقط دنبال اشک ریختن هستیم. چه زیبا گفت: اكنون شهيدان مرده‌اند، و ما مرده‌ها زنده هستيم. شهيدان سخنشان را گفتند، و ما كرها مخاطبشان هستيم، آنها كه گستاخي آن‌ را داشتند كه ـ وقتي نمي‌توانستند زنده بمانند ـ مرگ را انتخاب كنند، رفتند، و ما بي‌شرمان مانديم، صدها سال است كه مانده‌ايم. و جا دارد كه دنيا بر ما بخندد كه ما ـ مظاهر ذلت و زبوني ـ بر حسين(ع) و زينب(س) ـ مظاهر حيات و عزت ـ مي‌گرييم، و اين يك ستم ديگر تاريخ است كه ما زبونان، عزادار و سوگوار آن عزيزان باشيم. بهزاد مختاری @shabnamshabna