💢 «لبس» به معناى آميختن، و «شيع» جمع «شيعه»، به معناى گروه است.
🔻در آيهى قبل، قدرت نجاتبخش الهى مطرح شد، اينجا قدرت قهر و عذاب او.
🔸امام باقر عليه السلام فرمودند: مراد از عذاب آسمانى، دود و صيحه و مراد از عذاب زمينى، فرورفتن در آن و مراد از
👈 «يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً»، تفرقه در دين و بدگويى و كشتن يكديگر است. «1»
شايد آن حضرت در مقام بيان بعضى از نمونهها بودهاند نه تمام مصاديق، زيرا مثلا عذاب فوق شامل فشار طاغوتها كه حاكم بر مردمند و عذاب تحت شامل قهرى بدنبال نافرمانى مردم از رهبر حقّ كه از مردم و در مردم و هم سطح آنان است نيز مىشود.
◀️ تعابير گوناگونى در قرآن خطاب به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، اين مضمون را بيان مىكند كه پيامبر مسئولِ ابلاغ دين خداست، نه اجبار مردم به ايمان آوردن.
از جمله:
👈«ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً» «2»،
👈«لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ» «3»،
👈«ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ» «4»،
👈«ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ» «5»،
👈 «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ» «6»،
👈«لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» «7»،
👈«إِنْ أَنْتَ إِلَّا نَذِيرٌ» «8»
و 👈«قُلْ لَسْتُ عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ».
پیام های ایه شریفه: 👇👇
1⃣- يكى از وظايف پيامبر، يادآورى قدرت بىمانند خداوند است.
👈 «قُلْ هُوَ الْقادِرُ»
2⃣- شرك، زمينهساز دريافت انواع عذابهاست.
👈ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ قُلْ هُوَ الْقادِرُ ...
3⃣- خداوند، هم نجاتبخش است، هم عذابگر، آنكه آگاهانه سراغ غير خدا مىرود، بايد منتظر عذاب باشد.
👈قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى أَنْ يَبْعَثَ ...
4⃣- تفرقه و تشتّت، از عذابهاى الهى و در كنار عذاب آسمانى و زمينى مطرح شده است.
👈«يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً»
5⃣- گاهى مردم، به وسيلهى مردم و با دست يكديگر عذاب و تنبيه مىشوند.
👈«يُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ»
6⃣- مبلّغان دينى بايد از روشهاى گوناگونى براى ارشاد مردم بهرهگيرند.
👈«انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآياتِ»
7⃣- اگر مفهومى را در قالبهاى متنوّع ارائه داديم، به تأثيرات بيشترى اميدوار باشيم.
👈«نُصَرِّفُ الْآياتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ»
8⃣- چون راه شما حقّ است، از تكذيب مردم نگران نباشيد.
👈«وَ هُوَ الْحَقُّ»
9⃣- تو مسئول وظيفه هستى، ضامن نتيجه نيستى.
👈 «لَسْتُ عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ»
http://eitaa.com/joinchat/4085383170Cf5bf767315
📚«1». تفسير نورالثقلين.
«2». انعام، 107.
«3». غاشيه، 22.
«4». ق، 45.
«5». مائده، 99.
«6». يونس، 99.
«7». بقره، 256.
«8». فاطر، 23.
(تفسیر نور)
السلام علیک يَا مَوْلاىَ يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُوسىٰ، يَا مَوْلاىَ يَا أبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ
سلام بر امامان معصوم در این روز شما که روز چهارشنبه است از شما درخواست پذیرایی دارم و به بارگاه شما پناه میجویم، پس مرا پذیرا باشید و پناهم دهید، به حقّ خاندان پاکیزه و پاکتان.
🌺🌺🌺
و
سلام بر شما 🌷 صبحتون بخیر
http://eitaa.com/joinchat/4085383170Cf5bf767315
🌷🌷🌷🌷
#حدیث
امام علی علیه السلام
آن که عیوب مردم را بنگرد و آن را ناپسند داند سپس براى خود روا داند احمق واقعى است.
نهج البلاغه حکمت ۳۴۹
http://eitaa.com/joinchat/4085383170Cf5bf767315
#ضرب_المثل_قرآنی
🌹 در گذر تا از تو در گذرند !!
وَلیَعفوا وَلیَصفَحوا اَلا تُحِبّونَ اَن یَغفِرَاللهُ لَکُم
( ۲۲ نور )
و باید که بگذارند و بگذرند ، آیا دوست ندارید که خداوند از شما بگذرد ؟
http://eitaa.com/joinchat/4085383170Cf5bf767315
🌺🌺🌺
#زیارت روز پنجشنبه
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطاهرین
http://eitaa.com/joinchat/4085383170Cf5bf767315
🌹🪴🌹🪴🌹
(١٩٦ و ١٩٧ العمران)
🌟 لا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلادِ
رفت و آمد كفّار در شهرها تو را فريب ندهد.
🌟 مَتاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهادُ
(بهرهى آنها از اين رفت و آمدها) متاع ناچيزى است، سپس جايگاه ابدى آنان جهنّم است كه بد جايگاهى است.
#حديث
حضرت على(علیه السلام) دنیا را چنین توصیف مى کند: «تَغُرُّ وَتَضُّر وَتَمُرُّ» دنیا سه کار مى کند:
1 ـ فریبنده است و انسان ها را فریب مى دهد.
2 ـ به بشر ضرر و زیان وارد مى کند و او را از جهان آخرت باز مى دارد.
3 ـ گذرا و ناپایدار است
http://eitaa.com/joinchat/4085383170Cf5bf767315
💐🍃💐🍃💐
16.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠قابل توجه
ساکنین عزیز مشهد مقدس
و همجواران بهشت هشتم 😍
جهت تهیه ی 👈 آلبوم آیات مشابه
به بخش کتابداریِ کتابخانه مرکزی استان قدس ( آقای اختری ) مراجعه کنند ✅
http://eitaa.com/joinchat/4085383170Cf5bf767315
🍃💐🍃💐🍃
☉🔥☉🔥☉🔥☉
دو آیه متضاد در شروع :
👈☉ اولئک هُمُ المُؤمنونَ حَقّاً ... ( ۴ انفال )
👈🔥 اولئک هُمُ الکافرون حَقّاً ... ( ۱۵۱ نساء )
اولئك هم المؤمنون حقاً در وسط آیه ی ۷۴ انفال هم آمده است .
http://eitaa.com/joinchat/4085383170Cf5bf767315
🌿🌳🌿🌳🌿
جمعه روز حضرت صاحب الزامان (عج) و بنام آن حضرت است و روز ظهور او پس در زیارت آن حضرت بگو:
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِىُّ النَّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللّٰهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ
http://eitaa.com/joinchat/4085383170Cf5bf767315
🌹🪴🌹🪴🌹
#حدیث
▪️حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
"كانت الشيعة قبل أن يكون أبو جعفر، وهم لا يعرفون مناسك حجهم، وحلالهم وحرامهم، حتى كان أبو جعفر ففتح لهم وبيّن لهم مناسك حجهم، وحلالهم وحرامهم، حتى صار الناس يحتاجون إليهم من بعد ما كانوا يحتاجون إلى الناس و هکذا یکون الامر"
«شیعیان پیش از ابوجعفر [امام باقر علیهالسلام] مناسك حج ّو حلال و حرام خود را نمىدانستند. آن حضرت، درِ علم را بر ایشان گشود و مناسك حجّ و حلال و حرام مردم را بیان فرمود، تا آنجا كه مردمى كه شیعه به آنها محتاج بودند (در امر مناسك و حلال و حرام ) خودشان محتاج شیعه گشتند، و امر امامت اینگونه است!»
🔺کافی، ج۲، ص۲۰
http://eitaa.com/joinchat/4085383170Cf5bf767315
💐🏴💐🏴💐