#حدیث
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :
حیا و ایمان قرین یکدیگرند اگر یکی از میان برخاست
دیگری هم برود.
📚نهج الفصاحه ص ۴۵۳
@shademanQ
🌟#قران_و_پیامبر ۲ 🌟
علاوه بر نزول قرآن بر قلب پیامبر ، خداوند علوم و معارف قرآن را نیز به آنها آموخته است :
اِن هوَ الا وَحیُُ یوحی🌟 عَلّمهُ شدیدالقوی🌟
( ۴و۵ نجم )
جز این نیست که هر آنچه پیامبر می گوید ، همان وحی است که بر او القا شده است . و آن کس که نیرویی بسیار شدیدی دارد آن را به تو آموخته است .
🌟 و اَنزلَ الله علَیکَ الکتابَ والحکمة و علّمکَ ما لم تَکن تَعلَم 🌟
( ۱۱۳ نساء )
خداوند کتاب حکمت را بر تو فرو فرستاد و آنچه را نمی دانستی به تو آموخت .
@shademanQ
#اخلاق
🌟 نزدیکترین اخلاق به رسول الله
پیامبر صلى الله علیه و آله:
لأَمیرِ المُؤمِنین علیه السلام أَلا اُخبِرُکُم، بِأَشبَهِکُم بى خُلقا؟ قالَ: بَلى یا رَسولَ اللّه قالَ: أَحسَنُکُم خُلقا، وَ أَعظَمُکُم حِلما، وَ أَبَرُّکُم بِقَرابَتِهِ وَ أشَدُّکُم مِن نَفسِهِ إِنصافا؛
به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: آیا تو را خبر ندهم که اخلاق کدام یک از شما به من شبیه تر است؟ عرض کردند: آرى، اى رسول خدا. فرمودند: آن کس که از همه شما خوش اخلاق تر و بردبارتر و به خویشاوندانش نیکوکارتر و با انصاف تر باشد.
(مکارم الاخلاق، ص 442)
@shademanQ
#ازدواج
#مهريه
1. مرد براى اثبات صداقت خويش، مهريه را نثار زن مى كند و لذا به آن صداق مى گويند و پشتوانه زن است در طول زندگى و پس از طلاق يا مرگ همسر.😘
2. مقدار مهر در اسلام تعيين نشده، اما در احاديث از مهريه هاى سنگين مذمّت شده و چنين آمده است كه مهريه زياد مايه كينه و عداوت مى شود.😐
3. مرد بايد سعى كند در اولين فرصت كه تمكن پيدا كرد مهريه زن را بپردازد.😉
4. زن مالك مهر است و هر كارى بخواهد مى تواند با آن بكند، ببخشد يا تجارت كند.😍
5. در روايات، به مردى كه قصد دادن مهريه را نداشته باشد، سارق و زناكار اطلاق شده است 🤔
🌟وَ ءاتواالنِّساء صَدُقاتِهنَّ نِحلَة فَان طِبنَ لكُم عَن شيء مِنهُ نَفساً فَکُلوهُ هَنیئاً مَریئاً( ۴ نساء )
و مهریه ی زنان را بدهید ؛ پس اگر ( زنان ) با میل به شما بخشیدند ، پس بخورید آنرا حلال و گوارا 🌟
@shademanQ
🌟تفسیر آیه ٢۴٩ از سوره مبارکه بقره:
🌻فَلَمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ فَلَمَّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ🌻
ترجمه آیه شریفه👇👇
پس هنگامى كه طالوت، سپاهيان را با خود بيرون برد، به آنها گفت:
خداوند شمارا به يك نهر آب آزمايش مىكند، پس هر كه از آن بنوشد از من نيست و هركس از آن نخورد از من هست، مگر آنكه با دست، مشتى برگيرد (و بياشامد.) پس (همين كه به نهر آب رسيدند،) جز اندكى همه از آن نوشيدند، سپس هنگامى كه او و ياوران با ايمان او از آن نهر گذشتند، (و دشمن را ديدند) گفتند: امروز ما توانايى مقابله با جالوت و سپاهيان او را نداريم. امّا آنها كه اعتقاد داشتند خدا را ملاقات خواهند كرد (و به روز قيامت ايمان داشتند) گفتند: چه بسا گروهى اندك كه با اذن خدا بر گروهى بسيار پيروز شدند و خداوند با صابران (و استقامت كنندگان) است.
🌻 @shademanQ 🌻
#نکات_تفسیری 👇👇👇
🔷كلمه «جنود» جمع «جُند» به معناى لشكر است و حضور چندين لشكر بعد از اعراض گروههايى از مردم، نشانه كثرت جمعيّت آنان است.
✔️اين آيه خبر از مردودى گروه زيادى از بنىاسرائيل مىدهد كه از صحنه آزمايش نوشيدن آب و تحمل تشنگى، سربلند بيرون نيامدند. امّا اين گروه باقيمانده، آزمايش ديگرى داشتند.
🔶كه آزمايش روحى و معنوى بود. وقتى آنان با سپاه انبوه جالوت مواجه شدند، گفتند: ما توانايى مقابله با اين سپاه مسلح را نداريم. ولى آنهايى كه به روز قيامت ايمان داشتند، گفتند: پيروزى به دست خداست، اى بسا گروههاى اندك كه به اذن خداوند بر سپاهيان بزرگ پيروز مىشوند.
🔷پيروزى در يك مرحله از آزمايش، كافى نيست. افرادى در بعضى از مراحل موفق مىشوند، ولى در مرحلهاى ديگر شكست مىخورند. در اين داستان گروهى رهبر را به خاطر فقر نپذيرفتند، گروهى در آزمايش شكم، شكست خوردند و گروهى در مواجهه و برخورد با دشمن خود را باختند.
در ادامه👇👇
🔵طالوت در ابتدا جمعيّت را به خود نسبت نداد و نفرمود: «جنوده»، بلكه فرمود:👈 «بالجنود»
🔴 گرچه لشكريان انبوه بودند و فرماندهى او را پذيرفتهاند، ولى هنوز ميزان فرمانبرى آنان را آزمايش نكرده است، ولى بعد از آزمايش، به خود نسبت مىدهد. 👈«فَإِنَّهُ مِنِّي»
🌐حساب دو گروه روشن است، هر كس ننوشد قطعاً خودى است و هر كس بنوشد قطعاً بيگانه است، ولى كسانى كه با مشت نوشيدند، نه خودى هستند و نه بيگانه بايد آنان را نه مأيوس كرد ونه مشمول الطاف.
✔️ لذا براى «مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ» نه كلمه «منّى» بكار رفته ونه «فَلَيْسَ مِنِّي».
✔️✔️امام باقر عليه السلام مىفرمايد: افرادى كه تا آخر كار به طالوت وفادار ماندند، سيصد و سيزده نفر بودند. «۱»
🔸كسانى كه دستشان به اموال مردم يا اموال دولتى رسيد، ولى با كرامت وزهد از كنارش گذشتند و حرص و طمع آنان را آلوده نكرد، حزب اللّهى هستند و كسانى كه دست درازى كرده و به اصطلاح پشت خود را با ذخيره آن اموال مىبندند، مؤمن واقعى نيستند.
👈«فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي»
پیامهای آیه شریفه👇👇
🔷1- يكى از وظايف فرمانده نظامى آن است كه نيروهاى رزمى را از تماشاچيان جدا سازد.
👈«فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ»
🔶2- يكى از راههاى آزمايش، ممنوعيّتهاى موسمى است. راحت طلبى و عدم تحمل فشارها و سختىهاى موسمى و موقّتى، با سلحشورى سازگارى ندارد.
👈«إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ»
🔷3- قبل از برخورد و مقابله با دشمن، بايد تمرين مقاومت كرد.
👈«مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ»
🔶4- مدير بايد نيروهاى غير مفيد را طرد كند.
👈«فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي»
🔷5- تسليم فرمانده بودن، رمز موفقيّت است.
👈«مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي»
🔶6- حسابِ نيازِ ضرورى، از حسابِ رفاه كامل جداست.
👈«إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ»
🔷7- كسانى كه از ميدان امتحان پيروز بيرون آيند، اندك هستند.
👈 «إِلَّا قَلِيلًا»
در ادامه👇👇