eitaa logo
کانال صلوات در حفظ مجازی قرآن
863 دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
726 ویدیو
152 فایل
✔ معرفی آیات مشابه قرآن ✔ تفسیر آیه به آیه و تجوید ✔قصه های قرآنی و احکام ✔ آیات مهدوی ، کلام بزرگان وحدیث ✔ و صدها مطلب و پند درس آموز آدمین کانال : 👇👇 @MshadQ ✔و گروه مخصوص مباحثه و پرسش حافظان خانم با مسابقه و اهدای جایزه آنلاین 🎁
مشاهده در ایتا
دانلود
#زن - اولین کسی که به محمد المصطفی ایمان آورد مرد نبود بلکه یک زن بود. (بانو خدیجه) تقدیم به زنان و دختران سرزمینم🌹 @shademanQ
#باران_رحمت_الهی مایه ثبات قدم و دلگرمی : 🌨💧«إِذْ یغَشِّیکُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَینَزِّلُ عَلَیکُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیطَهِّرَکُم بِهِ وَیذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیطَانِ وَلِیرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُمْ وَیثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ»؛ [به یاد آورید] هنگامی را که [خدا] خواب سبک آرامش‏بخشی که از جانب او بود بر شما مسلط ساخت و از آسمان بارانی بر شما فرو ریزانید تا شما را با آن پاک گرداند و وسوسه شیطان را از شما بزداید و دل‌هایتان را محکم سازد و گام‌هایتان را بدان استوار دارد». @shademanQ
⭐️تفسیر آیه ٢۵٩ از سوره مبارکه بقره: 🌻أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلى‌ قَرْيَةٍ وَ هِيَ خاوِيَةٌ عَلى‌ عُرُوشِها قالَ أَنَّى يُحْيِي هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قالَ كَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عامٍ فَانْظُرْ إِلى‌ طَعامِكَ وَ شَرابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلى‌ حِمارِكَ وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظامِ كَيْفَ نُنْشِزُها ثُمَّ نَكْسُوها لَحْماً فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ🌻 ترجمه آیه شریفه:👇👇
✔️يا همانند كسى (عُزَير) كه از كنار يك آبادى عبور كرد، در حالى كه ديوارهاى آن بر روى سقف‌هايش فرو ريخته بود، او با خود) گفت: خداوند چگونه اينها را پس از مرگ زنده مى‌كند؟ پس خداوند او را يك صد سال ميراند و سپس زنده كرد (و به او گفت): چقدر درنگ كردى؟ گفت يك روز، يا قسمتى از يك روز را درنگ كرده‌ام! فرمود: (نه) بلكه يك‌صد سال درنگ كرده‌اى، به غذا و نوشيدنى خود (كه همراه داشتى) نگاه كن (كه با گذشت سالها) تغيير نيافته است. و به الاغ خود نگاه كن (كه چگونه متلاشى شده است، اين ماجرا براى آن است كه هم به تو پاسخ گوييم) و (هم) تو را نشانه (رستاخيز) و حجتى براى مردم قرار مى‌دهيم. (اكنون) به استخوان‌ها (ى مَركب خود) بنگر كه چگونه آنها را بهم پيوند مى‌دهيم و بر آن گوشت مى‌پوشانيم. پس هنگامى كه (اين حقايق براى آن مرد خدا) آشكار شد، گفت: (اكنون با تمام وجود) مى‌دانم كه خداوند بر هر كارى قادر و تواناست.✔️ 🌻 @shademanQ 🌻 #نکات_تفسیری 👇👇👇
🌷🍂🌷🍂🌷 ✔️آيه‌ى قبل گفتگوى حضرت ابراهيم با نمرود را بازگو كرد كه پيرامون توحيد گفتگو مى‌كردند و هدايت از طريق استدلال بود و ابراهيم با استدلال پيروز شد. ✔️نمونه‌ى دوّم خروج از ظلمات به نور، در اين آيه است كه پيرامون معاد گفتگو مى‌شود و هدايت از طريق نمايش و به صورت محسوس و عملى صورت مى‌گيرد. در تفاسير و برخى روايات آمده است كه نام اين شخص «عُزير» بوده است. ✔️در تفسير الميزان مى‌خوانيم كه اين شخص بايد پيامبر باشد، زيرا خداوند با او سخن گفته است. پیامهای آیه شریفه:👇👇
💢۱- به تمدن‌هاى ويران شده گذشته، بايد به ديده عبرت نگريست و درسهاى تازه گرفت. 👈«مَرَّ عَلى‌ قَرْيَةٍ» ⭕️٢- هرچند مى‌دانيد، امّا باز هم علم خود را با تجربه و پرسيدن بالا ببريد. 👈 «أَنَّى يُحْيِي هذِهِ اللَّهُ» 💢٣- صد سال مردن، براى يك نكته فهميدن بجاست. 👈«فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ» ⭕️۴- گذشت زمان طولانى، خللى در قدرت خداوند وارد نمى‌آورد. 👈 «فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ» 💢۵- رجعت و زنده شدن مردگان در همين دنيا و قبل از قيامت قابل قبول است. 👈«فَأَماتَهُ ... بَعَثَهُ» ⭕️۵- نمايش، از بهترين راههاى بيان معارف دينى است. 👈«فَانْظُرْ إِلى‌ طَعامِكَ وَ شَرابِكَ ... وَ انْظُرْ إِلى‌ ... وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظامِ ...» در ادامه👇👇
💢٧- با اراده الهى استخوان محكم، متلاشى مى‌شود، ولى غذايى كه زود فاسد مى‌شود، صد سال سالم باقى مى‌ماند. 👈 «لَمْ يَتَسَنَّهْ» ⭕️٨- نمايش قدرت پروردگار براى ارشاد و هدايت مردم است، نه براى سرگرمى و يا حتّى قدرت‌نمايى. 👈«وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ» 💢٩- خداوند صحنه‌اى از قيامت را در دنيا آورده است. 👈«فَأَماتَهُ ... ثُمَّ بَعَثَهُ ... وَ انْظُرْ إِلى‌ الْعِظامِ كَيْفَ نُنْشِزُها» ⭕️۱۰- معاد، جسمانى است. زيرا اگر معاد روحانى بود، سخن از استخوان به ميان نمى‌آمد. 👈 «وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظامِ» 💢۱۱- مشت نمونه‌ى خروار است. خداوند گوشه‌هايى از قدرت خود در قيامت را در دنيا به نمايش گذارده است. 👈«فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» ⭕️💢 @shademanQ 💢⭕️ تفسیر نور
#حدیث پيامبر اکرم‌ صلي الله عليه و آله : اى على! با ترسو مشورت مكن ؛ زيرا راه حلّ مشكل را بر تو تنگ مى كند ، و با بخيل مشورت مكن ؛ زيرا تو را از هدف باز مى دارد ، و با حريص مشورت مكن ؛ زيرا آزمندى را در نظرت زينت مى دهد. علل الشرائع ، ص 559 @shademanQ
#حدیث امام سجّاد عليه السلام : هشدار كه منفورترين مردم نزد خداوند كسى است كه سيره امامى را برگزيند ولى از كارهاى او پيروى نكند . الكافى ، ج 8 ، ص 234 @shademanQ
السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه سلام‌ بر مولای‌ مهربانم‌ 🌷🌷 و سلام بر شما دوستان‌ صبح‌ آدینه‌ تان‌ پر از عطر گل‌ نرگس‌ فاطمه (سلام‌ الله‌ علیها )💐💐 @shademanQ
#حدیث از امام مهدی عليه السلام نقل شده كه به شيخ مفيد فرمود: اگر دلهاى شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند ـ در وفا كردن به پيمانشان يكى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد، بلكه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد، چيزى جز كارهاى ناشايست آنان ما را از ايشان محبوس نمى سازد. بحارالانوار 53: 177 @shademanQ
اسم آیه:منصور آیه ۳۳ سوره اسرا 🌹...و مَن قُتِلَ مَظلوماََ فَقَد جَعَلنا لِوَلیِّه سُلطاناً فَلا یُسرِف فِی القَتل اِنَّهُ کانَ مَنصُوراً 🌹...و آن کس که مظلوم کشته شده،برای ولیش سلطه(و حق قصاص)قرار دادیم اما در قتل اسراف نکند،چرا که او مورد حمایت است! ✍فرات بن ابراهیم کوفی در تفسیر خود از امام محمد باقر روایت کرده که آن حضرت در تفسیر آیه:《و من قتل مظلوما》فرمودند:او حسین بن علی است و بقیه ی آیه مقصود امام زمان است که نامش در آیه (منصور) می باشد چنان که خداوند احمد و محمد را محمود و عیسی را مسیح خوانده است. ✍از محمد بن سنان،از شخصی نقل نموده که وی گفت:از حضرت امام صادق از تفسیر این آیه پرسیدم،حضرت فرمودند:مقصود از (ولی) قائم آل محمد بوده که خروج نموده پس به خون خواهی حضرت سید الشهداء شروع به کشتن مینماید به طوری که اگر اهل زمین را بکشد اسراف نکرده است،و در ذیل این فقره از آیه (فلا یسرف فی القتل) می فرمایند:حضرت قائم اقدام به چیزی که اسراف محسوب شود نمی کنند.سپس امام صادق فرمودند:به خدا قسم حضرت قائم اعقاب کشندگان سید الشداء را به واسطه ی عمل آباء و اجدادشان،خواهد کشت. ✍سلام بن مستنیر از امام محمد باقر روایت میکند که در تفسیر این آیه می فرمایند:منظور از این آیه امام حسین می باشند،زیرا آن بزرگوار مظلومانه شهید شدند و ما امامان خونخواه آن حضرت هستیم هنگامی که قائم ما خاندان قیام کند خون امام حسین را طلب خواهد کرد،او به قدری از قتله امام حسین را می کشد که خواهند گفت:در قتل اسراف می کند،امام باقر فرمودند:منظور از مقتول،امام حسین و منظور از خونخواه حضرت قائم و منظور از اسراف در قتل کشتن غیر قاتل می باشد و منظور از یاری شدن این است که از دنیا نخواهد رفت تا اینکه مردی از آل رسول زمین را پر از عدل و داد کند همان طور که پر از ظلم و ستم شده باشد و او را یاری نماید. 📚اثبات الهداه ج ۵/بحارالانوار ج ۵۱/تفسیر فرات الکوفی /الزام الناصب ج ۱/البرهان فی تفسیر قرآن ج ۳/حلیه الابرار ج ۶/کامل الزیارات النص/تفسیر کنز الدقائق ج ۷/تفسیر نورالثقلین ج ۳/ ✨ @shademanQ