•••○●❤️●○•••
🖍 #آموزش_آرایههای_ادبی
🖍 #لَفّ_و_نشر
🔻آرایهها #دو نوعند
■ ۱_ #لفظی_ظاهری ۴ تاست
■ ۲_ #معنوی که زیادند
📚 لَف و نشر #آرایه_معنوی هست
❇️ معنی «لَف» پیچیدن و تا کردن
❇️ معنی «نشر» بازکردن و گستردن
☺️ شنیدی میگن فلانی در لفّافه حرف میزنه. یعنی سربسته و غیرمستقیم؛ تا شده، پوشیده و پیچیده؛ رمزآلود و مبهم و کنایه دار و... یه جور که هم بفهمی هم نفهمی😄 همون حرفایی که نمیتونی ازش سند دربیاری علیه گویندهش
✳️ بنده قراره اینجا یه خلاقیتی هم از خودم نشون بدم.جلوتر منتظرش باشید☺️
🟢 خب👇
✅ هر وقت
🔺 یک یا چند واژه در #قسمت_اوّل_سخن (عموماً مصراع، یا بیت) بیان بشه
🔺و در #قسمتدوّم (مصراع یا بیت بعدی) واژگان مربوط به اونها آورده میشه
🔺جوری که میتونیم #دو_به_دو این واژهها را به هم مربوط کنیم
📚 لفونشر انجام دادیم
✅ به کلماتی که #ابتدا ذکر میشه #لف، و کلماتی که #بعد_از_لفها_و_مرتبط_بهلفها بیاریم؛ #نشر میگیم
✅ #انواعرابطه_بین_لفونشر
■ مفعول و فعل
■ فاعل و فعل
■ مشبه و مشبهٌبه
■ مسندٌالیه و مسند
■ اسم و متمم
■ اسم و صفت
■ و...
✅ تعیین اینکه هر نشر مربوط به کدام لف هست به #گسترهفهمشنونده واگذار میشه
🔰 #لفونشر_دونوعه
■ #مرتب
■ #مشوش
☺️ اما از نظر بدیع و خَلق آرایهای بنده
✅ لفونشر #سه_نوعه
■ مرتب
■ مشوّش
█ #مرکّب
🌹 خب اول؛ دو تای اولی (مرتّب و مشوّش) رو که قرارداد رایجه میگم
🌹بعد #مرکّب که #خلاقیت_خودمه ☺️
✅ ۱ #لف_و_نشر_مرتب
کلمات مربوط به هم در بیت یا مصراع به #ترتیب ذکر میشن
✅ ۲_ #لف_و_نشر_مشوش
ترتیبی در ارتباط لفونشرها وجود نداره
#نامرتب یا #معکوس هستن
█ #نکتهمهم
★ #لفونشر_مرتب #موسیقیمعنوی خاصی ایجاد میکنه که به خاطر درگیری ذهن برای یافتن لف و نشرهاست، به همین دلیل عموماً #هنریتره
🔻 #مثال_لفونشر_مرتب
به روز نبرد آن یل ارجمند
به شمشیر و خنجر به گرز و کمند
برید و درید و شکست و ببست
یلان را سر و سینه و پا و دست
#فردوسی
🔺 لف ها و نشرها
■۱_ #لف_شمشیر = #نشر_برید
■۲_ #لف_خنجر = #نشر_درید
■۳_ #لف_گرز = #نشر_شکست
■۴_ #لف_کمند #نشر_ببست
■۵_ #لف_برید = #نشر_سر
■۶_ #لف_درید = #نشر_سینه
■۸_ #لف_شکست = #نشر_پا
■۷_ #لف_ببست = #نشر_دست
🔻 #مثال_لفونشر_مشوشومعکوس
گر دهدت روزگار دست و زبان زینهار
هرچه بدانی مگوی، هرچه توانی مكن!
#صدرالدین_شیرازی
🔺 لف ها و نشرها
█ نشرها از نوع مشوشومعکوس و مفعول و فعل اند
■ ۱_ #لف_دست
#نشر_هرچهتوانیمکن
■ ۲_ #لف_زبان
#نشر_هرچهبدانیمگوی
درکار گلاب و گل،حکم ازلی این بود
کاین شاهد بازاری، وآن پرده نشین باشد
#حافظ
🔺لف و نشرها
■۱_ #لف_گلاب = #نشر_پردهنشین
■۲_ #لف_گل = #نشر_شاهدبازاری
بسوزد بدوزد دل و دست دانا
به بیخیر؛ خارش؛ به بینور؛ نارش
#ناصرخسرو
🔺لفونشر ها
■ مصرع یک #لفونشر_مرتب
■ مصرع دو #لفونشر_مشوش
🔻 #لف_و_نشر_مرتب
■ ۱_ #لف_بسوزد = #نشر_دل
■ ۲_ #لف_بدوزد = #نشر_دست
🔻 لفونشر_مشوش
■ ۳_ #لف_بسوزد = #نشر_نارش
■ ۴_ #لف_بدوزد = #نشر_خارش
■ ۵_ #لف_دل = #نشر_بینور
(مفعولی دل را)
■ ۶_ #لف_دست = #نشر_بیخیر
(مفعولی دست را)
آتش فرد بینور؛ دل دانا را میسوزاند
خار فرد بیخیر؛ دست دانا را میدوزد
▓ #کنایه از اختلال در کار دانا ایجاد کردن
😍خب حالا وقتشه بریم سراغ شاهکار خودم
این شاهکار رو چه بسا افرادی ناخودآگاه استفاده کردن ولی خب زیبایی و نامش رو کشف نکردن
♡ که بنده الحمدالله بخاطر روحیهکنجکاو دقیق و نوآورانهخلاقم؛ #کشفوخلقونامگذاریش کردم
😍 ان شاءالله موردپسند واقع بشه
✅ ۳_ #لف_و_نشر_مرکّب
#ترکیبی از لف و نشرها بر اساس #تعداد هست
که میتونه به #شکلهای_متعدد بروز کنه
🟢 ۱_ لفّواحد و نشر_متعدد
(یک لف و چند نشر)
█ #لفّ_و_نشور
🟢 ۲_ لفّ متعدد و نشر واحد
(چند لفّ و یک نشر)
█ #لفوف_و_نشر
🟢 ۳_ لفمتعدد و نشر_متعدد
(اختصاص چند لف و چندنشر برای هم)
█ #لفوف_و_نشور
█ #مثالها
✳️ #لف_و_نشور
بریده عشق تو از من چه چیزها؟ بشمارم؟
لباس عهد و طناب صبوری و پر پرواز
#مهیناسدیآسترکی
● #نوع_ارتباط_فعل_مفعول
● لف واحد: بریده
● نشرهای متعدد: لباس عهد. طناب صبوری. پر پرواز
✳️ #لفوف_و_نشر
کشاندی و رماندی و رها کردی و خود رفتی
دل بیچاره ام را که به وصلت خوش نشد؛ رفتی
#مهیناسدیآسترکی
■ #نوعرابطه_فعلومفعول
■ لف متعدد: کشاندی. رماندی. رهاکردی
■ نشر واحد: دل را
✳️ #لفوف_و_نشور
بریدی و دریدی؛ فروشیدی؛ خریدی
دل ما؛ پردهی حُسن؛ حریر عشق ُو شادی
#مهیناسدیآسترکی
■ #نوع_رابطه_فعلومفعول
● لفّ بریدن برای۳نشر
(دل.پردهءحسن.حریرعشق)
● لفّ دریدن برای ۳نشر فوق
● لفّ فروشیدی برای ۴نشر مصرع دو
✍ #مهیناسدیآسترکی_ناردُهدَر
🌹 #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعـر❣شـو ❥•𝐉𝐎𝐈𝐍✍
•••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
•••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••
🌹🌹
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
ꙮ #تو_هم_میتونیشاعربشی ✍
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🖍 #آرایههای_شعری
☺️ با زبانی ساده و خودمونی
👇 به قلم بانوی شاعر
✍ مهین اسدی آسترکی
■ علم فصاحت و بلاغت در دین
■ مقدّمه ای بر آرایه ها و صنایع ادبی
(بلاغت و فصاحت کلام)
■ مقدّمه دوم آرایه ها و صنایع ادبی
■ آرایه جناس جلسه اول
■ آرایه جناس جلسه دوّم
■ آرایه جناس جلسه سوّم
■ آرایه جناس جلسه چهارم
■ آرایه جناس جلسه پنجم
■ آرایه جناس جلسه ششم
■ آرایه جناس جلسه هفتم
■ آرایه جناس جلسه هشتم
■ آرایه جناس جلسه نهم
■ آرایه جناس جلسه دهم
■ آرایه جناس جلسه یازدهم
■ آرایه جناس جلسه دوازدهم
■ آرایه جناس جلسه سیزدهم
■ حشو از آرایه تا ضدّ آرایه
■ آرایه اسلوب معادله
■ تناسب و آرایهمندی زبان شعر
■ آرایه تضاد
■ آرایه لفّ و نشر
■ بار شعریت و اهمیّت آرایهها ؛ راه های رسیدن به شعریت
✅ #ادامه_دارد و به روز رسانی بیشتری خواهد شد ....
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍
•.¸ 🍀 ¸.•
°•.¸¸.•°
🌺 زبانمشترکمردمجهانشعرست☝️
ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
14.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
••••○○●●♡●○○••••
🎬 شوخی با فال جناب حافظ ☺️
😁 فال حافظ اگر آدم بود
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ❥•𝐉𝐎𝐈𝐍
•.¸ 🍀 ¸.•
°•.¸¸.•°
زبانمشترکمردمجهانشعرست☝️
ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼
✍️ شاعر شو
✿●۰▬▬❀♡❀▬▬۰●✿ ⭕️ #سخن_در_دین ✅ #اهمّیّت_علم_فصاحت_بلاغت ⭕️ #نویسندگی_شاعری 🖍 #قسمت_اوّل ✿●۰▬▬❀♡❀▬▬
🌹 ان شاءالله به زودی یه پست مهم در ادامه ی این پست مهم تقدیم تون میکنم🌹
✍️ شاعر شو
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ ꙮ #تو_هم_میتونیشاعربشی ✍ ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🖍 #آرایههای_شعری ☺️ با زبانی ساده و خودمون
#آرایههای_شعری رو در این لینک ها مطالعه بفرمایید🌹
پست اولش خیلی مهممممه👍
✍️ شاعر شو
✿●۰▬▬❀♡❀▬▬۰●✿ ⭕️ #سخن_در_دین ✅ #اهمّیّت_علم_فصاحت_بلاغت ⭕️ #نویسندگی_شاعری 🖍 #قسمت_اوّل ✿●۰▬▬❀♡❀▬▬
😁 وقتی فک میکنم برا هر کدوم از ۱۳ مورد بالا میشه چندین پست مهم زد ؛ بیشتر به عظمت قرآن پی میبرم.
18.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #استاد_بیابانکی
🔺چرا #حافظ در عصرحاضر و بعدانقلاب بیشترمحبوبیت و مشهوریت دارد تا قبل از آن؟
✍ بنده هم در تکمیل و تایید؛ بگم که🔻
📚 #سعدیوحافظ هر دو #شاعرجوششی و زیسته در #عصرخشونتجنگیمغولها بودن
⁉️چرا سعدی در عصرحیاتش تا حال؛ مشهورترین بوده ولی حافظ بعدانقلاب مشهور شده؛ به علل متعددی مثل #انتخابروشبیان برمیگرده
🟢 #سعدی_حافظِ_بالفعلترین_شده بوده و ضدّ هم نیستند. سعدی بهدلیل تجربیاتسفری بهشدّت بالاش؛ زبان همهیاقشارمردم رو میدونسته؛ حتی زبان زمان بعدخودش رو پیشبینی میکرده و با زبان همهمردم؛ حرفهای اخلاقی رو که در تمام سطوح زندگی و تمامعواطف همهیمردم؛ قابللمسوآشکار بوده؛ میزده که #آسانفهم و #تداعیگرانهتر_شاعرانهتر_دلانهتر هست
🟢 #حافظ با وجود #زبان_پندیاتی_عالی که مثلسعدی از #پختگیعقلیومردمشناسیش هم بوده؛ ولی #جوششهایدلی و #پندیات خودش رو محدود در قالب #مضامینفلسفه_عرفان_عشق و #صنعتگری_علمی بیان کرده که درکش برای مردم آسیبدیدهی دوره خشنجنگمغول؛ چندان #موثر_آسانفهم_نبود و دورهی آرامِ متمرکزتری رو میطلبید
🔻 #اعتراف_حافظ هست که
📚 اشعارش #تراکم_صنعتگری_علمیفلسفیِکلام داره واسه همین #لطافتش_کمتربهچشممیاد
🟢 #سعدی با پندیاتوعاشقانههاش؛ #خیام با صنعتگریوحکمتش و #خواجویکرمانی با عرفانوفلسفهش؛ روی حافظ تاثیرات بالاتری داشتن
🟢 #کلیاتدیواناشعارسعدی اکثر قالبها؛ مضامین؛ غزلیات؛ #بوستانِ_منظوم و #گلستان_مسجّع (منظوم_منثور) رو داره
✍ #مهیناسدیآسترکی
🖍 #کپیباذکرمنبع
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
•••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••
✍️ شاعر شو
✿●۰▬▬❀♡❀▬▬۰●✿ ⭕️ #سخن_در_دین ✅ #اهمّیّت_علم_فصاحت_بلاغت ⭕️ #نویسندگی_شاعری 🖍 #قسمت_اوّل ✿●۰▬▬❀♡❀▬▬
مورد ۱۳ رو توجه کردید
#تقوای_کلامی رو میگه.
#پرهیزاتسخن یکیش پرهیز از تاثیم یا همون گناه هست. اصلا به نظرم همهی پرهیزات توی همین یهدونه #تقوا_از_گناه خلاصه شده.
یکیش پرهیز از تحریف کلام حق به وسیله همین نفسانیات و تفاسیر دلی و سفسطه ها و توجیهات باطلشه.
اصلا مورد ۱۳ انقد حرف برا گفتن داره که باید کمربندها رو محکم تر ببندیم.
☺️ ولی میخوام توی شرح موارد ۱۳گانه فنبیان در اسلام ؛ از مورد ۱۲ یعنی #سخن_معروف شروع کنم. بقیه رو هم ان شاءالله کم کم...
🌹🌹👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬
❤️ امام حسین علیه السلام به شاعرها و نویسندگان ؛ توصیه مهمی دارند. توی کلیپ ببینیم
شــــــاعـــــر شـــــو 💐👇
✿●۰▬▬❀♡❀▬▬۰●✿
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
✿●۰▬▬❀♡❀▬▬۰●✿
◈ᨖ֎🌸֎ᨖ◈
شعر_شاعر 💐
◈ᨖ֎🌸֎ᨖ◈
😳 چگونه باور کنم انسانیت کسی را که شعر_دوست نیست؟
📚 سعدی در باب دوّم گلستان مسجّعش در اخلاق درویشان حکایت۲۷ میگوید👇
وقتی در سفرحجاز؛ طایفهای جوانانِ صاحبدل همدمِ من بودند و همقدم؛ وقتها زمزمهای بکردندی و بیتی محقّقانه بگفتندی و عابدی در سَبیل، منکِر حالِ درویشان بود و بیخبر از دردِ ایشان
تا برسیدیم به خیلِ بنیهلال
کودکی سیاه از حَیِّ عرب به درآمد و آوازی برآورد که مرغ از هوا درآورد
اشتر عابد را دیدم که به رقص اندرآمد و عابد را بینداخت و برفت
گفتم: ای شیخ! درحیوانی اثرکرد و تو را همچنان تفاوت نمیکند؟!
دانی چه گفت مرا آن بلبل سحری؟
تو خود چه آدمیی کز عشق بیخبری!؟
اشتر به شعرِعرب درحالتست و طرب
گر ذوق نیست تو را، کژ طبع جانوری
میگوید جانور
نه حیوان
یعنی فقط جاندار بیعاطفه که ذاتطبعت؛ کژیوپستی دارد
جهان پر سماعست ومستیوشور
ولیکن چه بیند درآیینه؛ کور؟
نبینی شتر بر نوای عرب
که چونش به رقص اندر آرد طرب؟
شتر را چو شور طرب در سر است
اگر آدمی را نباشد؛ خر است
سعدی
🤭 و باور نمیکنم شاعربودن شاعری را که عاشق نیست
🧐 نهایتاً وزننویس و قافیهچین است
🤭 باور نمیکنم عاشقبودن عاشقی را که شاعرنیست یا به شعر علاقه ندارد
😇 شعر و علاقهبهشعر؛ یعنی فهموعقلی_سرشار از احساس؛ علاقهوعاطفه که در ذات هر انسانی وجود دارد
❤️و خدا در قرآن؛ منافقینحیوانصفت را لایشعرون میداند که اهل شعر نیستند
شعور و فهمودرکعقلِعاطفی ندارند
✍ مهیناسدیآسترکی
🖍 کپیباذکرمنبع
شـــاعر شـــــو ❣👇
╔═━─◈⊰❀⊱◈─━═╗
◆❦ @shaer_sho ❦◆
◆❦ @shaer_sho ❦◆
╚═━─◈⊰❀⊱◈─━═╝
🌹🌹🌹