در زلال کلمات مولایمان علی (علیه السلام)
با مردم به گونه ای معاشرت کنید که اگر مُردید، بر شما بگریند و اگر زنده بودید، با شما دوستی کنند.
چون سرآغاز نعمت به شما رسد، با کم سپاسی دنباله آن را نَبُرید.
کوتاهی سخن، نشانه کمال خَرد است.
نفَس های آدمی، گام های او به سوی مرگ است.
خودپسندی، مانع افزایش علم و نعمت می شود.
هر که در مقابل حق بایستد، هلاک شود.
آدم شکیبا، هر چند سختی و گرفتاری اش به طول انجامد، سرانجام پیروز خواهد شد.
سخت ترین گناهان، گناهی است که گناه کار آن را ناچیز و آسان شمرد.
از جمله چیزهایی که گناهان بزرگ را محو می کند، یاری کردن مظلوم و شاد نمودن اندوهناک است.
سلامت بدن، از کمی حسد است.
لحظه شهادت امام علی (علیه السّلام)
لحظات آخر عمر امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) فرا رسیده بود که دیدههای مبارک خود را گردانیدند و به تمام اهل بیت خود نگاه کردند و فرمودند: «همه را به خدا میسپارم خدا، همه را در راه حق و راست قرار دهد و از شر دشمنان حفظ نماید. خدا خلیفه و ناصر من بر شماست و خدا برای این امر کافی است.»
آنگاه فرمودند: «ای فرستادگان خدا! سلام من بر شما باد.»
و فرمودند: «ولمثل هذا فلیعمل العاملون ان الله مع الذین اتقوا والذین هم محسنون»
«باید اهل عمل، برای چنین ثواب و منزلتی عمل کنند، به درستی که خدا با پرهیزکاران و نیکوکاران است»
آنگاه بر پیشانی مبارک آن حضرت عرق نشست و آن حضرت پیوسته به ذکر خداوند سبحان مشغول بودند و مدام «لا اله الا الله» میگفتند و شهادتین را بر زبان میآوردند.
کمی بعد، رو به قبله نمودند و دیدههای خود را بر هم نهادند و دستها و پاهای مبارک خود را به سوی قبله دراز کردند و برای شهادت به وحدانیت الهی و رسالت حضرت (علیهالسّلام) فرمودند: «اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له واشهد ان محمدا عبده و رسوله»
آنگاه با قدم شهادت، به سوی بهشت رفتند. پس در آن حال صدای شیون و گریه از خانه آن حضرت بلند شد، مانند روزی که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) از دنیا رحلت فرموده بودند. در آن شب آفاق آسمان متغیر گشت و زمین لرزید. صدای تسبیح و تقدیس فرشتگان و ملائکه الهی بود که در خفای کوفه به گوش مردم میرسید و آنها میدانستند که این صدای فرشتگان است که در آسمان پیچیده است.
اللّهمَّ العَن قَتلَة اَميرَالمُومِنين(علیه السّلام)
dabbagh_j22_Tahdir.mp3
9.26M
#تندخوانی(تحدیر) جزء بیست و دوم قرآن کریم
✨حجم 8.3 مگ
🕕زمان: 36 دقیقه
🎙قاری: احمد دباغ
💠دعای روز بیست و دوم #ماه_مبارک_رمضان
🍀اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَكَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَكاتِكَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِكَ واسْكِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِكَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
🤲🏼خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن بركاتت را و توفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسكنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت كننده خواستهها و دعاهاى بیچارگان.
شفقت
💠 معنای قدر و جایگاه آن.
بسم الله الرحمن الرحیم
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ "شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است"آیه 3 سوره قدر
امام رضا (ع) فرمودند:« کانَ امیرُالمومِنینَ لا یَنامُ ثَلاثَ لَیال: لَیلَة ثَلاثَ و عِشرینَ مِن شَهرِ رَمَضانَ و لَیلَة الفِطرِ و لَیلَة النِّصفِ مِن شَعبانَ و فیها تُقسَمُ الاَرزاقُ و الآجالُ و ما یَکونُ فِی السِّنَه»: امام علی (ع) سه شب را نمی خوابید: شب های 1- شب بیست و سوم ،2-عید فطر و 3-نیمه شعبان. زیرا در این شب ها روزی ها و اجل و آنچه در طول سال اتفاق می افتد، تقسیم و تعیین می شوند.
✍️ قدر در قرآن کریم به سه معنا به کار رفته است:
1️⃣ اندازه و اندازهگیری: «قَدْ جَعَلَاللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْراً» (طلاق/ 3)؛ خداوند برای هر چیزی قدر و اندازهای قرار داده است.
2️⃣ ارزش، منزلت، شرافت، عظمت و بزرگی: «ما قَدَرُوا اللهَ حَقَّ قَدْرِه» (انعام/ 91)؛ آنان بزرگی عظمت خدا را آن گونه که باید بشناسند نشناختند.
3️⃣ ضیق و تنگ: «وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللهُ» (طلاق/ 7) و آنان که تنگدستاند از آنچه خدا به آنها داده است انفاق نمایند، پس باید انفاق نماید.
✅ در اینکه قدر در «شب قدر» به چه معنایی استعمال شده است، اختلاف میباشد. اگر «قدر» به معنای اندازه و اندازهگیری باشد، در این صورت، شب قدر، شبی است که همه مقدرات تقدیر میگردد و قالب معین و اندازه خاص هر پدیده، روشن می شود.
☀️قرآن کریم می فرماید: «فیها یُفْرَقُ کُلُّ أمْرٍ حَکیمٍ» (دخان/ 4)؛ در آن شب، هر امری با حکمت، متعین و ممتاز میگردد».
✅ در این شب تمام حوادث سال آینده به امام زمان ارائه میشود، و وی از سرنوشت خود و دیگران باخبر میگردد.
🌷امام باقر(ع) میفرماید: « إِنَّهُ لَيَنْزِلُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ إِلَى وَلِيِّ اَلْأَمْرِ تَفْسِيرُ اَلْأُمُورِ سَنَةً سَنَةً يُؤْمَرُ فِيهَا فِي أَمْرِ نَفْسِهِ بِكَذَا وَ كَذَا وَ فِي أَمْرِ اَلنَّاسِ بِكَذَا وَ كَذَا؛ (۱)
در شب قدر به ولی امر، شرح و بیان کارها و حوادث نازل میشود و وی درباره خویش و دیگر مردمان مامور به دستورهایی می شود».
📚 (۱) کافی، ج 1، ص 248
4_6003381462441657957.mp3
9.41M
#تندخوانی(تحدیر) جزء بیست و سوم قرآن کریم
✨حجم 8.9 مگ
🕕زمان: 39 دقیقه 🎙قاری: احمد دباغ
💠دعای روز بیست و سوم #ماه_مبارک_رمضان
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
☘اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ
🤲🏼خدايا در اين ماه از گناهانم شستوشويم ده و از عيبها پاكم كن،و دلم را به پرهيزكارى دلها بيازماى، اى ناديده گيرنده لغزشهاى اهل گناه☘
✨ #التماس_دعای_فرج✨
شفقت
✅ببخشید تا بخشیده شوید
بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِن كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
"و اگر (بدهکارتان) تنگدست باشد، پس تا (هنگام) گشایش، مهلتی (به او دهید)؛ و (اگر به راستی قدرت پرداخت ندارد،) بخشیدن آن برای شما بهتر است - اگر بدانید.."
سوره البقره آیه ۲۸۰
امام علی (علیه السّلام)مى فرمایند: «شایسته ترین مردم به عفو، قادرترین آنها به مجازات است»; (أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَةِ).نهج البلاغه حکمت ۵۲
✍یکی از مشکلات ما در زندگی فردی و اجتماعی، عدم عفو و گذشت از خطاهای دیگران است. دوستان و همکاران، ارباب رجوع و کارمند، همسران و همسایگان؛ کلاً به سختی از اشتباهات هم میگذرند و به سختی در پی وصل و بازسازی روابط هستند.
میگویند اگر پیش قدم شوی ذلیل میشوی و کسر شأن دارد. این فکر و حرف، برطبق روایت، نظر و سیره انبیاء الهی نیست؛ این زمزمههای شیطان است. خداوند کسی را که تواضع دارد عزیز میدارد و این سیره پیامبران است. آنچه که موجب درک نفحات رحمانی است، همدلی با سیره انبیاء و بیکینه بودن دل است. این قدرت عفو، نشانهای از این خاستگاه است.
این بیان قرآن را از بزرگان زیاد شنیدهایم «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ» عفو کنید و درگذرید؛ آیا دوست ندارید خدا شما را ببخشد؟! ببخشید تا زمینهای برای بخشش خدا بر شما باشد.
✔️ برای اینکه انسان زمینه استفاده بیشتر از سفره ماه خدا را برای خود ایجاد کند، باید زمینه اینکه بخشش خدا شامل او بشود را ایجاد کند. زمینه بخشش خدا این است که انسان، خودش دیگران را ببخشد. طبق آیه، بخشش شما موجب بخشش خداست.
اللّهُمَّ اغفِر لی و لوالدی و لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ
اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ
💠 ضرورت توبه و استغفار 💠
✍ گناه به معناى نافرمانى و انجام عملى بر خلاف قانون الهى است. گناه، به طور كلى به دو قسم تقسیم می شود ؛ كبيره و صغيره و كوچك شمردن گناه شامل هر دو قسم مى شود.
✅ بعضى از گناهان را به سبب زشتى بيش از حد آن، فحشاء مى گويند مثل زنا، سرقت؛ و در صورت ارتكاب هر گناهی باید زود توبه و استغفار كرد. قرآن در بیان صفات مومنین و متقین می فرماید:
☀️ «والَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلا اللّهُ وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا و هُمْ يَعْلَمُونَ»؛
🌟(متقین) کسانی هستند كه هر گاه كار زشتى انجام دهند يا ظلمى به خود كنند، خدا را بياد آورند و از كار زشت يا گناه خود بدرگاه خدا توبه و استغفار كنند. و جز خدا هيچ كس نمى تواند بيامرزد. آنها کسانی هستند كه اصرار در آنچه انجام دادند، ندارند چون به بدى آن آگاهند.
🌺 اميرمومنان علی علیه السلام در ضرورت توبه و استغفار، می فرمایند:
فَإِنَّ أَجَلَهُ مَسْتُورٌ عَنْهُ و َأَمَلَهُ خَادِعٌ لَهُ و َالشَّيْطَانَ مُوَكَّلٌ بِهِ يُزَيِّنُ لَهُ الْمَعْصِيَةَ لِيَرْكَبَهَا وَ يُمَنِّيهِ التَّوْبَةَ لِيُسَوِّفَهَا؛ (2)
🌹 زیرا مرگ او پنهان و پوشیده است و اینکه آرزوها فریبنده اند و شيطان در كمين اوست و گناه ومعصيت را براى او زينت مى دهد تا مرتكب آن شود و با وسوسه شيطان، توبه را به بعد مى اندازد.
___________
(1) آل عمران/135.
(2) نهج البلاغه، خطبه 64.
4_6003381462441657958.mp3
8.29M
#تندخوانی(تحدیر) جزء بیست و چهارم قرآن کریم
✨حجم 7.9 مگ
🕕زمان: 34 دقیقه
🎙قاری: احمد دباغ
دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
🔹اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِيهِ مَا يُرْضِيكَ، وَ أَعُوذُ بِكَ مِمَّا يُؤْذِيكَ، وَ أَسْأَلُكَ التَّوْفِيقَ فِيهِ لِأَنْ أُطِيعَكَ وَ لا أَعْصِيَكَ، يَا جَوَادَ السَّائِلِينَ
🔹خدایا در این ماه آنچه تو را خشنود می کند از تو درخواست می کنم، و از آنچه تو را ناخشنود می کند به تو پناه می آورم، و از تو در این ماه توفیق اطاعت و ترک نافرمانی ات را خواستارم، ای بخشنده به نیازمندان.
شفقت
✅زیاد شدن نعمت در پرتو شکر
بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکمْ لَئِن شَکرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکمْ وَلَئِن کفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِید
"و (یاد کن) هنگامی را که پروردگارتان اعلام کرد: «اگر سپاس گزاری کنید، حتماً شما را (نعمتی) می افزایم؛ و اگر ناسپاسی کنید، قطعاً عذاب من شدید است»" (سوره ابراهیم آیه۷)
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که:
کم ترین شکر آن است که نعمت را از خدا بدانی، بدون آن که قلب تو به غیر خدا مشغول شود و (نیز شکر نعمت آن است) که به نعمت او راضی باشی و به وسیله نعمت های خدا نافرمانی او را نکنی.(مصباح الشريعه، ص 24؛ بحار الانوار، ج 68، ص 52 و سفينة البحار، ج 4، ص 477)
شکر سه مرحله دارد:
الف) تفکر و توجه به بخشنده ی نعمت و شناخت او؛
ب) شکر زبانی، یعنی به جا آوردن سپاس و حمد برای بخشنده ی نعمت؛
ج) شکر عملی، یعنی هر نعمتی را در راستای هدف آن مصرف کردن.
در آیه ۷ سوره ابراهیم به مردم وعده داده شده که اگر شکر نعمت را به جا آورید، نعمتتان افزون می شود. این افزایش نعمت ممکن است مادی، یا معنوی باشد.
یعنی خود شکرگزاری همراه با توجه به خدا، عشق تازه ای نسبت به معبود در دل انسان پدید می آورد و او را به خدا نزدیک تر می کند. این خود نعمت و پاداشی بزرگ است که به سپاس گزاران داده می شود.
و شاید ازاین روست که در آیه نفرمود: «نعمت شما را افزون می کنم.»، بلکه فرمود: «شما را افزون می کنم.»؛ یعنی در جان شما رشد و کمال و افزایشی حاصل می شود.
ناسپاسی، گاهی در برابر نعمت های کوچک و مردم است که سبب رکود و یا از دست دادن نعمت ها می شود و گاهی در برابر نعمت های بزرگ خدا، هم چون هدایت و اسلام است. کسی که شکر نعمت دین و هدایت را به جا نیاورد و ناسپاسی کند، از خدا و دین جدا می شود و در نهایت گرفتار عذاب شدید الهی می گردد.
بند اول دعای سی و هفتم صحیفه سجادیه:
اللَّهُمَّ إِنَّ أَحَداً لَا يَبْلُغُ مِنْ شُكْرِكَ غَايَةً إِلَّا حَصَلَ عَلَيْهِ مِنْ إِحْسَانِكَ مَا يُلْزِمُهُ شُكْراً.
"خداوندا کسی در مسئله شکر به حدّی نمیرسد مگر آنکه احسان دیگرِ تو او را به شکری دیگر ملزم میکند"
التماس دعا
جزء 25.mp3
9.01M
5️⃣2️⃣ #تندخوانی(تحدیر) جزء بیست و پنجم قرآن کریم
✨حجم 8.5 مگ
🕕زمان: 37 دقیقه
🎙قاری: احمد دباغ
🚩 دعای روز بیست و پنجم #ماه_مبارک_رمضان
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌷أللّهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ وَ مُعادیاً لأعْدائِكَ؛ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.
🤲🏼خدایا مرا در این روز دوستِ دوستانت و دشمنِ دشمنانت و پیرو راه و رسم آخرین پیامبرت قرار ده؛ اى نگهدار دلهاى پیغمبران🌷
4_6017133771629790736.mp3
8.05M
#تندخوانی(تحدیر) جزء بیست و ششم قرآن کریم
✨حجم 7.6 مگ
🕕زمان: 33 دقیقه
🎙قاری: احمد دباغ
▪️دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین
خدایا کوششم را در این روز مورد سپاس، و گناهم را آمرزیده، و عملم را پذیرفته، و عیبم را پوشیده قرار ده، ای شنواترین شنوایان
شفقت
✅احسان به یکدیگر و هدیه دادن
بسم الله الرحمن الرحیم
إنَّ اللَّهَ يأمُرُ بِالعَدلِ و الإحسانِ
"خداوند به عدل و احسان فرمان ميدهد"
(نحل ، آيه ۹۰ ).
امام على عليه السلام :
لَأن اُهدِي لأخِي المُسلِمِ هَدِيَّةً تَنفَعُهُ أحَبُّ إلَيَّ مِن أن أتَصَدَّقَ بمِثلِها .
"اگر به برادر مسلمان خود هديه اى دهم كه به كارش آيد، خوشتر است نزد من از اينكه همانند آن هديه صدقه دهم."
( الكافي : ۵/۱۴۴/۱۲ )
واژه هدیه از هدایت به معنای راهنمایی از روی لطف گرفته شده است. در قرآن شتری که برای قربانی در حج می کشند، به عنوان هدی معرفی می کند که بیانگر آن است که هدایت به سوی تقوای الهی دارد، زیرا با هدیه و قربانی به پیشگاه خدا، جهت گیری انسان به سوی حقیقت تغییر می یابد؛ چرا که خون و گوشت قربانی به خداوند نمی رسد و آنچه از این هدی و قربانی به خدا می رسد، همان تقواپیشگی مردم و اظهار عبودیت و درامان ماندن از خشم الهی است.
بنابراین، بهترین هدیه از نظر اسلام و قرآن آن است که انسان را به سوی حقیقت برتر رهنمون سازد و یادخداوند را در دل ها روشن و تقویت نماید و انسان هر گاه به هدیه بنگرد، یاد خدا کند و محبت خدا را در دل بیفروزد. در حقیقت هدیه باید هدایت به سوی خداوند و راهنما به حقیقت باشد.
اسلام هر چند که دادن هدیه های مادی برای تأمین نیازهای زندگی و ایجاد الفت و محبت میان مردم را توصیه کرده، ولی هدیه را تنها در امور مادی منحصر نمی کند، بلکه بهترین و ارزنده ترین هدایا را هدیه ای می داند که نیازی از نیازهای معنوی و روحی انسان را تأمین کند و او را در مسیر هدایت قرار دهد.
پیامبر(ص) بیان عیب ها از سوی برادر دینی را هدیه ارزنده ای بر می شمارد؛ زیرا موجب می شود تا شخص به عیوب و نواقص خویش آگاه شود و از منظر بیرونی، وضعیت خود را تحلیل کند و برای اصلاح خویش و رسیدن به فضایل و کمالات و رفع نواقص بکوشد. این همان هدیه واقعی است که هدایتگر و رهنمونگر به سوی خدا و حقیقت تعالی انسان است.
پیامبر گرامی(ص) در این باره می فرمایند: خیر اخوانکم من اهدی الیکم عیوبکم ؛" بهترین دوستان تو کسی است که عیب های تو را بر تو هدیه کند."(تنبیه الخواطر، ج 2، ص 123)
حضرت امیرمومنان علی(علیه السلام) نیز می فرمایند: خیر اخوانک من دلّک علی هدی و اکسبک تقی و صدک عن اتباع الهوی؛ "بهترین دوستان تو کسی است که تو را به سوی راه هدایت راهنمایی کند و باعث شود تقوا به دست آوری و تو را از هواپرستی و پیروی خواهش های نفس باز دارد.(غرر الحکم، 5029)
از امیرمومنان(ع) روایت شده که فرمود: "من دوست دارم آنچه را که برای برادر مسلمانم مفید می دانم، به او هدیه دهم تا صدقه".(کافی/ 5/ 142)
در آخر این دعا را " أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء " را 5 مرتبه برای شفای تمام بیماران بخوانیم با صلوات بر محمد و آل محمد و ثواب این صلوات را هدیه کنیم به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.
4_6017133771629790737.mp3
8.92M
#تندخوانی(تحدیر) جزء بیست و هفتم قرآن کریم
✨حجم 7.6 مگ
🕕زمان: 37 دقیقه
🎙قاری: احمد دباغ