﷽ 🎆 📓 حدیث (۱۰)؛
📓 ضرورت انتشار حدیث:
● معاویه فرزند عمّار گوید به امام صادق (ع) گفتم مردی است که حدیث شما را در میان مردم منتشر می کند و آن حدیث را در دل شیعیان محکم و استوار می سازد
و مرد «عابدی» است از شیعیان شما که این کار ترویج حدیث را ندارد، کدامیک از این دو مرد افضل است؟
امام صادق (ع) فرمود: "شخصی که روایت کنندۀ حدیث ما در میان مردم است و آن را در قلوب شیعیان ما استوار می سازد افضل از هزار عابد است".
■ (بصائر الدرجات / ج1 / ص 7).
....................................
💥《 اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ وَ مَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ》. (زمر/ ۲۳).
ﺧﺪﺍ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ حدیث ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ، ﻛﺘﺎﺑﻲ ﻛﻪ [ ﺁﻳﺎﺗﺶ ﺩﺭ ﻧﻈﻢ، ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ، ﻓﺼﺎﺣﺖ، ﺑﻠﺎﻏﺖ ﻭ ﻋﻤﻖ ﻣﺤﺘﻮﺍ ] ﺷﺒﻴﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ، ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﭘﻨﺪﺁﻣﻮﺯ [ ﻭ ﺍﻣﺮ، ﻧﻬﻲ، ﻭﻋﺪﻩ، ﻭﻋﻴﺪ، ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﺣﺮﺍم ] ﺍﺳﺖ ; ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺁﻳﺎﺗﺶ ﭘﻮﺳﺖ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻣﻰ ﻫﺮﺍﺳﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺟﻤﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﭘﻮﺳﺘﺸﺎﻥ ﻭ ﺩﻟﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻧﺮم ﻣﻰﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻣﻰ ﻳﺎﺑﺪ. ﺍﻳﻦ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻰﻛﻨﺪ; ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ [ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﻛﻔﺮ ﻭ ﻋﻨﺎﺩﺵ ] ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﺪ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻫﻴﭻ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
.......🕊🍀🌸🍀🕊.......
https://eitaa.com/joinchat/3069968954C182d10502f
.......🕊🍀🌸🍀🕊.......
🌸گروه منتظران ظهور 🌸
سلام و احترام ممنون میشم با حضورتون از گروه ما حمایت کنید
﷽ 🎇 ⚰ مرگ (۹۳):
⚰ توصیف روز برانگيخته شدن از قبر:
● امام علی (ع) میفرماید: "بندگان خدا! همانا پس از برانگيخته شدن از قبر با چيزى روبرو هستيد كه از (عذاب) قبر دشوارتر است،
و آن روزى است كه خردسال در آن روز پير شود و بزرگسال به مستى و بيهوشى درآيد، و كودكان نارس در جنين بيفتند، و هر زن شيردهى از كودك شيرخوارش غافل گردد،
روزى كه چهره درهم كشيده، و اخم برهم بسته، روزى كه شرّ آن در همه جا پخش است،
همانا ترس آن روز فرشتگانى را كه گناهى ندارند به هراس اندازد، و آسمانهاى هفتگانه و كوههاى استوار و زمين گسترده و گاهوار از بيم آن بلرزه افتند، و آسمان بشكافد و در آن روز فرو هشته باشد و سرخ و مذاب شود، و كوهها پس از آن همه صلابت و سختى همه بصورت ريگ روان انباشته در آيند، و در صور دميده شود
پس هر كه در آسمانها و زمين باشد - جز آن كس كه خدا خواهد - بهراس افتد چه رسد به آن كس كه با گوش و چشم و زبان و دست و پا و فرج (عورت) و شكم گناه نموده كه اگر خداوند او را نيامرزيده و از شدائد آن روز به او رحم ننموده باشد.
چنين كسى از همه اينها بگذرد و به غير اينها برسد، به آتشى كه ژرفايش عميق، و سوزش شديد، و نوشابهاش صديد (چرك و خون زنان زناكار)، و عذابش جديد (تازه بتازه) و گرزهايش حديد (از آهن) است، عذابش كاهش نيابد، و ساكنانش نميرند، جايگاهى است كه رحمتى در آن نيست، و دعاى اهل آن شنيده نشود (بهدف اجابت نرسد).
■ (الأمالي، مفيد، ترجمه استاد ولى، متن، ص: 298).
.........................................
💥《 كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ》. (آل عمران، ۱۸۵).
● ﻫﺮ ﻛﺴﻲ ﻣﺮﮒ ﺭﺍ میﭼﺸﺪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۷۳):
● نشسته سمت راست:
۱- جانباز پاسدار مرحوم رضا دریجانی برادر شهید محمد دریجانی
۲- و ............
● نشسته سمت چپ:
۱- رزمنده مرحوم حجت الاسلام علی محمد مهدی زاده نراقی که حدود مدت ۷ سال در روزهای دفاع مقدس در شهر بم و در جبهه در میان رزمندگان بمی مشغول به تبلیغ بودند.
۲- و .....
■ بم، گلزار شهدا، روزهای دفاع مقدس
🌷 در مورد کتاب عتیقه های گَنج جَنگ (رزمندگان بم در بیان تصویر و قلم):
● شکر خدا را که توفیق کوچکترین خدمت به رزمندگان بم را به بنده حقیر عطا فرمود.
کتاب عتیقه های گَنج جَنگ (رزمندگان بم در بیان تصویر و قلم) در فروردین سال ۱۳۹۷ آغاز شد.
جرقه ی تالیف آن را برادر بزرگوار "جانباز مرحوم رضا دریجانی (نشسته سمت راست در عکس فوق)، در گروه رزمندگان در پيام رسان واتس اپ زدند.
از این برادر بزرگوار تشکر فراوان و برای او طلب رحمت و مغفرت بعمل می آید.
همچنین تشکر فراوان از کلیه ی بزرگوارانی که با ارسال عکسهای آلبوم خود بنده حقیر را در این جهت یاری فرمودند که اسامی آنها را در منابع کتاب ذکر نموده ام.
در حال حاضر در حال انتشار مرحله دوم عکسهای رزمندگان در پيام رسانها هستیم و روزی یک عکس از رزمندگان بزرگوار منتشر میشود.
قبلا طی سالهای گذشته در انتشار اول یک مرتبه عکسهای دریافت شده از رزمندگان بم در پيام رسانهای (تلگرام، واتس اپ و اینستاگرام) منتشر شد.
در این مرحله عکسها در پيام رسان (ایتا، سروش، روبیکا) منتشر میشود.
عکسهای دریافتی جدید در این مرحله با عکسهای قبلی منتشر میشود.
﷽ 🎇 🌼 امام زمان (عج) (۱۸۴):
🌼 صاحب الامر و علت غیبت او:
● ايوب بن نوح گويد به حضرت رضا (ع) عرض كردم:
من اميدوارم كه شما صاحب الامر باشيد، و خدا امر امامت را بدون شمشير و خونريزى به شما برساند،
زيرا براى شما (به ولايت عهدى مأمون) بيعت گرفته شده و به نام شما سكه زدهاند،
حضرت فرمود: هيچ كس از ما خاندان نيست كه مكاتبات داشته باشد و با انگشت به سويش اشاره كنند و از او مسأله بپرسند و اموال برايش ببرند، جز اينكه يا ترور شود و يا در بستر خود بميرد (يا با شمشير كشته شود و يا با زهر)
تا زمانى كه خدا براى اين امر (امامت) كودكى را از ما خاندان مبعوث كند كه ولادت و وطن او نهانست ولى نسبت و دودمانش نهان نيست.
● عبد اللَّه بن عطا گويد: به امام باقر (ع) عرض كردم:
شيعيان شما در عراق بسيارند و به خدا مانند شما هم در خاندانت كسى نيست، پس چرا قیام نميكنى؟
فرمود: اى عبد اللَّه بن عطا! تو گوش هايت را براى بيخردان ميگسترى (هر سخنى را از هر نادانى باور ميكنى) به خدا كه من صاحب شما نيستم،
گويد عرض كردم: پس صاحب ما كيست؟ فرمود: بنگريد هر كه ولادتش از مردم نهان گشت او صاحب شماست،
همانا كسى از ما خاندان نيست كه انگشت نما شود و ميان دهان مردم افتد (مشهور و معروف گردد)، جز اينكه مرگ او يا از خون دل خوردن باشد (بوسیله زهر) و يا از بينيش بخاك ماليده شدن باشد (کشته شدن).
● محمد بن فرج گويد: امام باقر (ع) به من نوشت:
زمانى كه خداى تبارك و تعالى بر خلقش خشم كند، ما را از مجاورت آنها دور كند. (پس غيبت امام (ع) زمان دليل خشم خداست بر بندگانش).
● زراره گويد: شنيدم امام صادق (ع) ميفرمود: همانا براى حضرت قائم (ع) پيش از آنكه ظهور كند غيبتى است،
عرض كردم: براى چه؟ فرمود: زيرا او ميترسد - و با دست اشاره بشكمش فرمود - يعنى از كشته شدن ميترسد.
■ (أصول الكافي، کلینی، (متوفای 329 هجری قمری)، ترجمه مصطفوى، ج2، ص: ۱۴۲- ۱۳۷).
...................................
💥 《وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ》. (القصص، ۵)
ﻭﻟﻲ ﻣﺎ ﻣﻲﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺑﺮ ﺑﻨﻲﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻛﻪ ﺳﺎﻝﻫﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﺖ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻧﻌﻤﺘﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺒﺨﺸﻴﻢ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻟﮕﻮی ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻛﻨﻴﻢ.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۷۴):
● شهید بسیجی ممتاز آریائی نیا
🌷 عالم دنیا و مشاهدۀ «عقلی» شهید از خدا (1):
● مشهود شدن خدا برای شهید در عالم دنیا دو صورت دارد يكي مشهود شدن براي عقل است كه به سبب آثار الهي است یعنی «شهود بالآثار» و ديگري مشهود شدن براي قلب است كه به سبب اِشراق اَنوار و حقايق ايمان است «شهود بالانوار».
در خطبه اي از علي (ع) در نهج البلاغه چنين آمده: "حمد مخصوص آن خدايي است كه به سبب خلقش براي خلقش تجلّي كرد و به سبب حجتش براي قلوب آنها ظاهر گشت".
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ، الظَّاهِرِ لِقُلُوبِهِمْ بِحُجَّتِهِ، خَلَقَ الْخَلْقَ مِنْ غَيْرِ رَوِيَّةٍ». (نهج البلاغة، ص 155).
مشهود شدن براي عقل همان تجلي خدا براي مخلوقاتش به سبب مخلوقاتش هست که به مشهود شدن در نوآوریِ مصنوعات بر ميگردد و مشهود شدن برای قلب همان مشهود شدن به حجّت و دلائل و حقائق ایمانی است.
🎇 گروه ها شماره ۲
🌷 گروه منتظران ظهور
https://eitaa.com/joinchat/3069968954C182d10502f
گروه حیاط خلوت با معرفتها
https://eitaa.com/joinchat/1904608036C9e96c4cb74
گروه مقابل انحراف
https://eitaa.com/joinchat/301072869Cfc223a5a92
﷽ 🎇 🤲 دعا (۴):
🤲 افراد مستجاب الدعوه:
● در آیۀ 95 آل عمران میخوانیم: "پس، پروردگارشان دعاى آنان را اجابت كرد [و فرمود كه] من عملِ هيچ صاحب عملى از شما را، از مرد يا زن، كه همه از يكديگريد، تباه نمىكنم،
پس، كسانى كه هجرت كرده و از خانههاى خود رانده شده و در راه من آزار ديده و جنگيده و كشته شدهاند، بديهايشان را از آنان مىزدايم، و آنان را در باغهايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است درمىآورم، [اين] پاداشى است از جانب خدا و پاداش نيكو نزد خداست".
«فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لاَ أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَ أُوذُوا فِي سَبِيلِي وَ قَاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَاباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ».
● از عمار یاسر روایت شده که در مورد این آیۀ شریفه مذکور فرمود: "منظور از مرد علی (ع) و منظور از زن فاطمۀ زهرا (س) در وقت هجرت به سوی رسول خدا در شب هنگام است".
● صاحب کتاب مناقب میگوید: "این آیه شریفه در مورد مستجاب الدعوه بودن فاطمۀ زهراست".
● همچنین صاحب کتاب مناقب میگوید: "خداى رئوف دعاى ده نفر را مستجاب نموده بدين شرح:
1- در مورد دعای نوح (ع) ميفرمايد: "حضرت نوح ما را خواند و ما اجابت نموديم". (صافات، 75).
2- در بارۀ دعای یوسف (ع) ميفرمايد: "خدا دعاى يوسف را مستجاب نمود و مكر و حيله زنان را از او رد كرد". (یوسف، 32).
3- راجع به حضرت موسى (ع) و هارون (ع) ميفرمايد: "دعاى شما مستجاب شد". (یونس، 89).
4- در مورد دعای یونس (ع) ميفرمايد: "دعاى يونس را مستجاب كرديم". (انبیاء، 88).
5- در باره حضرت ايوب ميفرمايد: "ما دعاى او را مستجاب نموديم". (انبیاء، 84).
6- راجع به حضرت زكريّا ميفرمايد: "ما دعاى وى را اجابت كرديم و حضرت يحيى را بدو عطا نموديم". (انبیاء، 90).
7- در باره مخلصين ميفرمايد: "دعا كنيد تا مستجاب نمايم". (مؤمن، 60).
8- راجع به افراد مضطرّ ميفرمايد: «أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ». (نمل، 62).
9- در باره دعاى بندگان خود ميفرمايد: "يا محمّد! هر گاه بندگان من از تو سؤالى بكنند من اجابت مينمايم". (بقره، 186).
10- در باره حضرت فاطمه زهرا (س) و على (ع) ميفرمايد: "خداوند دعاى ايشان را مستجاب نمود". (آل عمران، 195) «فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ، فَاطِمَةَ وَ زَوْجِهَ»
■ (مناقب، ابن شهرآشوب، ج3، ص ۳۱۹).
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۷۵):
● از سمت راست:
۱ و ۲ - ...........
۳- شهید امنیت، رزمنده دفاع مقدس علی بلوچی.
🌷 عالم دنیا و مشاهدۀ «عقلی» شهید از خدا (2):
● هر انساني با مشاهدة آیات و آثار پیرامون خود و صفات موجود در آنها بطور بدیهی میتواند دریابد که خدا وجود دارد مثلاً با مشاهده نظم موجود در نظام هستي ميفهمد که اين نظام یک ناظم با شعوري دارد.
در ابتدائی ترین مراحل درک و مشاهدۀ عقلی انسان با عقلِ فطري بدون نياز به استاد و معلم با يك استدلال روشن به مقصود ميرسد و این همان معرفت و مشاهدۀ عقلی از خداست.
در این مرحله براي تصديق به وجود خدا نيازي به تلاش و كوشش نیست و انسان به آساني درك ميكند كه وجود او و همه پديده هاي جهان نيازمند هستند و انسان با همان فطرت عقلی كه دارد به آساني پي به وجود خدا ميبرد و خدا را درک میکند.
در دعائی که امامان برای محافظت از بلاها میخواندند آمده است: "خدایا قلبها را بر ارادت خودت خلق کردی و عقلها را بر شناخت خودت فطرت دادی".
«اللَّهُمَّ خَلَقْتَ الْقُلُوبَ عَلَى إِرَادَتِكَ وَ فَطَرْتَ الْعُقُولَ عَلَى مَعْرِفَتِك». (البلد الأمين، ص 379 ).
﷽ 🎇 📂 استخاره (۱۱)
📂 استخاره در نماز شب:
● محمّد بن خالد قسرى از امام صادق (ع) در باره استخاره سؤال كرد، آن حضرت فرمود:
در ركعت آخر نماز شب {ركعت هشتم يا يازدهم} در حالى كه سر بر سجده نهادهاى صد و يك بار از خداوند استخاره كن {و خير خود را درخواست كن}
پرسيد: چگونه يا با چه لفظى بگويم؟
فرمود: ميگوئى: «أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ، أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ».
........................................
💥 ﷽《فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ》. (آل عمران/ ۱۵۹).
● ترجمه: "به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [= مردم] نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده میشدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد".
﷽ 🎇 📚 کتاب و کتابخوانی (۳۵):
📚 انس با کتاب:
● امام خامنه ای: "شما در جامعه چه کارگر باشید، چه کاسب؛ چه معلّم باشید، چه دانشجو؛ چه مشاغل تولیدی داشته باشید، چه مشاغل خدماتی؛ چه مرد باشید و چه زن؛ هرکه و درهر سنّی هستید، باید در حال تعلّم و یاد گرفتن باشید.
الیماشاءالله کتاب هست. پس، وقتهایی را برای کتاب خواندن بگذارید. چقدر وقت ما در رفت وآمدها، در اتوبوسها، در انتظار نشستنها و در این گوشه و آن گوشه به حرفزدنهای بیهوده تلف میشود!
این وقتهای تلف شده را اگر روی هم بگذارید، از عمر یک دانشجوی پرکار، بیشتر میشود.
اگر این اوقات را به کار بکشیم و از آنها استفاده آموزشی کنیم - در خانه، در محیط کار، در بین راه - ببینید جامعه چهخواهد شد! مهم، داشتن معلومات، اُنس با کتاب و اُنس با تعلیم و تعلّم است.
■ (بیانات در دیدار جمعی از معلّمان و کارگران ۱۳۷۱/۲/۹)
.....................................
💥 ﷽ 《الم (۱) ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ (۲) الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ》. (بقره / ۳ - ۲)
ﺍﻟﻒ، ﻟﺎم، ﻣﻴﻢ. آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است. (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند؛ و نماز را برپا میدارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی دادهایم، انفاق میکنند.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۷۶):
● از راست:
۱- جانباز علی رستم آبادی برادر جانباز محمد رستم آبادی
۲- شهید ...... مدبر (از تهران).
🌷 عالم دنیا و مشاهدۀ «عقلی» شهید از خدا (3):
● مشهود شدن خدا برای عقل شهید به سبب آثار و از طريق نشانه هاست یعنی خداوند به نشانه هایش برای عقل او مشهود میشود.
وجود اشياء و تحولات عالم همگی دلائل واضح خداست. اين رؤيت و شهود حسي نيست بلکه عقلی است ولی با حس آثار است که آثار نیز شامل موجودات و افعال ميشود.
تحولات و تطورات عالم مثل كودكي و جواني و پيري و سبز و زرد شدن گياهان همه جزء آثار است لذا وجود خدا از هر چيزي ظاهر است و خداوند در هر چيزي برای شهید شهود پيدا كرده است.
مشهود شدن خداوند برای عقل، مخصوص انسان شهید نیست بلکه برای هر موجود صاحب عقلی مثل جن و فرشته نیز امکانِ درک و مشاهدۀ عقلی خدا وجود دارد.
آنچه که از طریق آثار برای عقل شهید ظاهر میشود وجود خداوند است ولی از طریق مشاهده صفات است صفاتی چون حکمت، علم، قدرت.
﷽ 🎇 💝 ازدواج (۱۶۸):
💝 استحباب دوست داشتن همسر و مطلع ساختن زن از آن و كراهت زيادهروى در آن (۵):
● از امام معصوم (ع) روایت شده که فرمود: "چهار چيز از سنتهاى پيامبران مرسل است: عطر زدن و زنان ...".
● از امام معصوم (ع) روایت شده که فرمود: "سه چيز به پيامبران داده شده است: عطر و همسران ...".
● از امام معصوم (ع) روایت شده که فرمود: "نشاط در ده چيز است: راه رفتن و نگاه به زن زيبا ...".
● از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "من از دنياى شما جز زنان و عطر را دوست ندارم".
● از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "خداوند متعال لذّت مرا در زنان و بوى خوش قرار داده است".
● از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "سه چيز از دنيا نزد من محبوب گردانده شده است: زنان ...".
■ (منابع فقه شيعه، ج25، ص: 119).
......................................
💥 《وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا》. (نساء/ ۳)
ﺍﮔﺮ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﻣﻲﺗﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥِ ﺑﺪﻭﻥ ﭘﺪﺭ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺑﺎ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻧﻜﻨﻴﺪ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ ﺩﻭ ﻳﺎ ﺳﻪ ﻳﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥِ ﺩﻳﮕﺮی ﻛﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﻠﺎﻝﺍﻧﺪ، ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﻨﻴﺪ.
ﺑﺎﺯ ﺍﮔﺮ ﻣﻲﺗﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﭼﻨﺪ ﻫﻤﺴﺮ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﻳﮏ ﺯﻥِ ﺁﺯﺍﺩ ﻳﺎ ﻛﻨﻴﺰﻫﺎ ﻛﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻛﻤﺘﺮی ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻛﺘﻔﺎ ﻛﻨﻴﺪ. ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﻔﺎﺭﺵﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺘﺎﻥ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی ﻣﻲﻛﻨﺪ.
﷽ 🎇 🧕 حجاب (۱۰۶):
و 🧥 👗 👖 🩲 🏠 ⚰
● مستثنیات حجاب (۱)
● حجاب در مواردی واجب و لازم نیست و این از آن جهت است که در دین آسان گیری مورد نظر است.
این استثناها از جهت "اشخاص" و همچنین "مقدار حجاب" است.
● استثنائات حجاب زینت از جهت افراد نظاره گر:
استثنای اوّل در مورد حجاب، پوشش زینت از جهت افراد نظاره گر است که برای آن استثنا وجود دارد.
چنانکه اظهار زینت برای شوهر، پدر، يا پدر شوهر، پسر، پسر شوهر، برادر، پسر برادر، يا پسر خواهر، زنان مسلمان، برده [كنيز و عبد]، شخص سفيه كه تمايلى به زن ندارند، كودكی كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيست.
● در قرآن می خوانیم: "و به زنهای مؤمنه بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس آلود) فروگيرند، و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را بجز آن مقدار كه نمايان است آشكار ننمايند و (اطراف) روسرى هاى خود را بر سينه خود افكنند تا گردن و سينه با آن پوشانده شود، و زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدر شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان همكيش شان، يا بردگانشان [كنيزانشان]، يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند، يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهاني شان دانسته شود (و صداى خلخال كه برپا دارند به گوش رسد) و همگى بسوى خدا بازگرديد اى مؤمنان، تا رستگار شويد".
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ». (نور/ 31)
● اینکه در آیه ی مستثنیات حجاب، عمو و دائی ذکر نشده برای این است که این ها از جمله پسر برادر و پسر خواهر استفاده می شود و نیازی به بیان جداگانه نداشته است.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۷۷):
● از سمت راست:
1- رزمنده محمّد فانی ملکی
2- جانباز پاسدار مصطفی بدرآبادی
3- جانباز جواد افشارمنش
4- جانباز عبد الله نجفی (از کرمان)
5- شهید علی جمعه حسینی (از سیرجان)
6- جانباز علی شهابی (از سیرجان)
● (سال 1362، شهرکامیاران واقع در غرب کشور، استان کُردستان).
🌷 وصیّت به جهاد:
● امام علی (ع) در وصیّت خود مردم را در مورد بعضی از اعمال صالحه از جمله «جهاد سفارش مؤکد کرده میفرماید:
"خدا را خدا را در نظر بگيريد در باره نماز، كه بهترين عمل و ستون دين شماست.
خدا را خدا را در نظر بگيريد در باره زكات، كه غضب پروردگارتان را خاموش مى كند.
خدا را خدا را در نظر بگيريد در باره ماه رمضان، كه روزه آن سپرى از آتش است.
خدا را خدا را در نظر بگيريد در باره فقرا و بيچارگان، با آنان در زندگى خود شريك شويد.
خدا را خدا را در نظر بگيريد در باره جهاد در راه او با اموال و جانهايتان. در راه خدا دو نفر جهاد مى كنند: امام هدايت، و مطيع او كه به هدايت او اقتدا مى كند".
■ (كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص: 926)
﷽ 🎆 📕 بسم الله (۳۲):
📕 ذکر بسم الله بخاطر کمک گرفتن از خدا (۱):
● باء در بسم الله مي تواند براي استعانت و ياري جستن از خدا باشد.
جمعي از مفسران مشهور مي گويند: معاني تمام كتب آسماني در قرآن جمع شده است. و معاني تمام قرآن در سوره ی حمد، و معاني تمام سوره حمد در بسم الله و معاني بسم الله در همان باء جمع است.
و تمركز تمام مفاهيم قرآن و كتب آسماني در«باء بسم الله» ممكن است از اين جهت باشد كه تمام مخلوقات در عالم آفرينش، و تمام تعليمات در عالم تشريع، همه با استمداد از ذات پاك خدا تحقق مي يابد چرا كه علت العلل در تمام عوالم او است.
(پیام قرآن/ مکارم/ ج 1 /ص۴۰ و ۴۴)
● از امير مؤمنان علی ع روایت شده که فرمود:
"تمام قرآن در سوره حمد است. تمام سوره ی حمد در بسم الله الرحمن الرحيم است. تمام بسم الله در نقطه باء بسم الله است و آن نقطه، من هستم".
شاعري گفته است: "توئي آن نقطه ی بالاي فاء «فوق ايديهم»/ كه در وقت تنزل تحت بسم الله را بائي".
■ (اخلاق در خانه/ مظاهری/ ج 2 / ص 227).
........................................
💥 ﷽《قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ (۲۹) إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ (۳۰)》. (نمل، النمل).
● ترجمه: [ﻣﻠﻜﻪ ﺳﺒﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﻣﻀﻤﻮﻥ ﻧﺎﻣﻪ] ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺳﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺷﺮﺍﻑ! ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﻧﻴﻜﻮ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺷﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﻦ ﺍﻓﻜﻨﺪﻩ ﺍﻧﺪ.
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻳﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﺮﺁﻏﺎﺯﺵ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﻭ ﺭﺣﻴﻢ ﺍﺳﺖ.
﷽ 🎇🍇 شراب (۳۵):
🍇 مستي و نماز:
● در آيه ی ۴۳ سوره نساء میخوانیم:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَ أَنتُمْ سُكَارَي حَتَّيَ تَعلَمُواْ مَا تَقُولُونَ...( نساء/ 43)»
[اي كساني كه ايمان آوردهايد! در حال مستي به نماز نزديك نشويد تا زماني كه بدانيد چه ميگوييد و (نيز) در حال جنابت (وارد نماز نشويد) مگر اين كه راهگذر باشيد]
● 1) امام جعفر صادق عليه السلام در مورد آيه: «لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَي» فرمود: منظور مستي خواب است. (کافی / ج ۱ / ص ۱۲۲)
● 2) امام محمد باقر عليه السلام فرمود: تنبل و خواب آلوده و سنگين براي خواندن نماز برنخيز، چون اين ها از خصلت هاي نفاق هستند و خداوند مؤمنين را از برخاستن براي اقامه نماز در حالي مستي بازداشته است؛ يعني مست از خواب. (تفسیر عیاشی/ ج۱/ ص ۲۶۸)
● 3) حلبي روايت كرده كه: از حضرت عليه السلام در مورد آيه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَي حَتَّيَ تَعلَمُواْ مَا تَقُولُونَ» پرسيدم. فرمود: «لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَي»؛ يعني مستي خواب.
مي فرمايد: طوري خواب آلوده نباشيد كه در ركوع و سجود و تكبير نفهميد كه چه مي گوييد و منظور آن، چيزي نيست كه بيشتر مردم ادّعا مي كنند، كه مؤمن مست از شراب باشد، چون مؤمن نه شراب مي خورد و نه مست مي شود. (تفسیر عیاشی/ ج۱ / ص ۲۶۹)
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۷۸):
● شهید وحدت جانباز دفاع مقدس پاسدار سردار حسین مرادی
🌷 کمیته انقلاب و پیدایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:
● امام خامنه ای (مدّ ظلّه العالی): "پدر كميته، امام است؛ همانكه پدر همهى انقلاب و پدر همهى اين ارزشهاست. و وراى امام هم، خداى متعال و حضرت ولىّعصر (أرواحنا فداه) قرار دارد.
كميته را اين دست قدرت به وجود آورد. او به يكمشت جوان جان داد كه احساسات و عقل و خواست و نيروى جسميشان، در خدمت اسلام و قرآن قرار بگيرد.
بعد هم نهادهاى ديگر از كميته متولد شد؛ از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامى كه بحمد اللّه امروز يك نيروى شادابِ پُرنشاطِ جوانِ قدرتمندِ همهكسشناسى در دنياست.
اين نهاد عظيم و عزيز سپاه و ديگر نهادهاى انقلاب اسلامى، همه در اصل در همين نهاد انقلابى پاسداران كميتهى انقلاب اسلامى، مندمج و مندرج بودند".
■ (حدیث ولایت، بيانات، (29/ 11/ 1369).
﷽ 🎆 📖 قرآن (۷۰):
📖 «تذکره» بودن قرآن:
● در آيه ی ۱ تا ۳ سوره طه پیرامون هدف از نزول قرآن چنین میخوانیم:
"طاها (ای پیامبر). ما قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به زحمت و مشقت بيفتى. مگر آنكه مايهى تذكّر و يادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مى ترسد".
«طه (1) ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى (2) إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى (3)». (طه، 3-1)
● كلمه «تذكره» به معناى ايجاد ذكر (يادآورى) در شخصى است كه چيزى را فراموش كرده، و چون انسان كليات حقايق دين را به فطرت خود در مى يابد، مثلا مى فهمد كه خدايى هست، و آن هم يكى است، چون ممكن نيست واجب الوجود دو تا باشد،
و مى داند كه الوهيت و ربوبيت منحصر در او است و مساله نبوت و معاد و غير آن را به و جدان خود درك مى كند، پس اين كليات ودائعى است كه در فطرت هر انسانى سپرده شده،
چيزى كه هست انسان به خاطر اينكه به زندگى زمينى مى چسبد و به دنبال اشتغال به خواسته هاى نفس از لذائذ و زخارف آن سرگرم مى شود، ديگر در دل خود جايى خالى براى غرائز فطرى خود نمى گذارد،
در نتيجه آنچه را خدا در فطرت او وديعه گذاشته فراموش مى كند، و اگر دوباره در قرآن اين حقايق خاطر نشان مى شود، براى يادآورى نفس است تا بعد از فراموشى دوباره به يادش آيد.
و معلوم است كه اين نسيان در حقيقت نسيان نيست، بلكه اعراض و روگردانى است، و گر نه كسى نداى و جدان را فراموش نمى كند، و اگر نام فراموشى بر آن اطلاق كرده اند به نوعى عنايت است، و مى خواسته اند بفهمانند از نظر بى اعتنايى به آن با فراموشى فرقى ندارد،
و ناچار بايد در دفع اين فراموشى كه پيروى هوى و فرورفتگى در ماديات به گردن انسانها گذاشته، دست به دامن چيزى شوند كه آن علاقه به ماديات را از زمينه دلها ريشه كن نموده و دل را به سوى اقبال به حق براند،
و آن چيز همانا خوف و نگرانى از عاقبت غفلت، و وبال افسار گسيختگى است، تا در نتيجه تذكر، جاى خود را در دلها باز كند، و صاحبش را در پيروى حق سود بخشد.
● استثناء در جمله «إِلَّا تَذْكِرَةً» - به طورى كه گفته اند استثناء منقطع است، و معنايش اين است كه ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه تو خود را به تعب اندازى، و ليكن براى اين بود كه ياد آورنده اى باشد تا هر كس طبع او خضوع و خشوع در برابر حق است متذكر شود، و به خدا ايمان آورده تقوى پيشه كند.
بنابراين سياق آيه شريفه خود به خود اقتضاء مى كند كه كلمه «تذكره» مصدرى به معناى فاعل، و خود مفعول له جمله «ما أَنْزَلْنا» بوده باشد.
■ (ترجمه تفسير الميزان، ج ۱۴، ص ۱۶۴)
﷽🎆 📝 علم و تعلم (۵۳):
📝 باب همنشينى و همدمى با علما (۳):
● حضرت باقر (ع) فرمود: هر كه به مردم درى از هدايت بیاموزد مثل پاداش ايشان دارد بدون اينكه از پاداش آنها چيزى كم شود و كسى كه به مردم درى از گمراهى بیاموزد مثل گناه ايشان دارد بدون اينكه از گناه آنها چيزى كم شود.
● امام چهارم (ع) فرمود: اگر مردم بدانند در طلب علم چه فايدهايست آن را ميطلبند اگر چه با ريختن خون دل و فرورفتن در گردابها باشد.
خداوند تبارك و تعالى به حضرت دانيال وحى فرمود كه: منفور ترين بندگانم نزد من نادانى است كه حق علماء را سبك شمرد و پيروى ايشان نكند و محبوبترين بندگانم پرهيزكاريست كه طالب ثواب بزرگ و ملازم علماء و پيرو خويشتنداران و پذيرنده حكما باشد.
● حفص گويد امام صادق (ع) به من فرمود: هر كه براى خدا علم را بياموزد و بدان عمل كند و به ديگران بياموزد در مقامهاى بلند آسمانها عظيم و بزرگش خوانند و گويند: آموخت براى خدا، عمل كرد براى خدا، تعليم داد براى خدا.
■ (اصول الکافی، ترجمۀ مصطفوی، ج1، ص 43).
...................................
💥 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَکُمْ وَ إِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» ﴿المجادلة، 11﴾
"اى كسانى كه ايمان آورده ايد، چون به شما گفته شود: در مجالس جاى باز كنيد، پس جاى باز كنيد تا خدا براى شما گشايش حاصل كند، و چون گفته شود: برخيزيد، پس برخيزيد. تا خدا [رتبه] كسانى از شما را كه گرويده و كسانى را كه دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند، و خدا به آنچه مى كنيد آگاه است".