هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دستور مکرون برای منع حمل کردن پرچم فلسطین در المپیک پاریس
🔹شایان ذکر است که کشور فلسطین با ده ورزشکار در المپیک پاریس حضور دارد اما مقامات فرانسوی اجازه حمل این پرچم را نمیدهند.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔴وزارت آموزش و پرورش را دریابید ،جریان لیبرال و غربگرا برای تسخیر آنبرنامه جدی دارد....
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔴 مطالبه ثبات در آموزش و پرورش
▪️سیاستهای غلط غربگرایان در دهه ۹۰، وضعیت نظام تعلیم و تربیت را به جایی رساند که تعداد ورودی دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان به عنوان اصلی ترین مرکز تربیت معلم به زیر ۴۰۰۰ نفر سقوط کرد!
▪️این نگاه غلط، یعنی تامین معلم به جای تربیت معلم موجب شد که در سالهای اخیر کشور با کمبود صدها هزار معلم مواجه شود و بسیاری از کلاسها بدون معلم باشند.
▪️اما در اثر مجاهدت های دولت شهید رئیسی، امروز ورودی دانشگاه فرهنگیان به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است.
با رتبه بندی معلمان، گام مهمی در مسیر کیفیت بخشی و بهبود معیشت معلمان برداشته شده است.
▪️همانطور که رهبر حکیم انقلاب در سالهای اخیر، بارها بر ثبات مدیریت در وزارت آموزش و پرورش تاکید کردند؛ به بار نشستن تحولات گسترده دولت شهید رئیسی در آموزش و پرورش نیاز به ادامه این مسیر و تداوم ثبات در مدیریت این وزارتخانه کلیدی کشور و حفاظت آن از دست اندازی جریانات سیاسی افراطی غربگرا دارد.
▪️بازگشت به دوران نگاه هزینهای به معلم و مدرسه با نامهای فریبنده خسارت بزرگ به نظام تعلیم تربیت کشور است.
▪️مطالبه امروز از دولت چهاردهم تداوم ثبات در مدیریت عالی وزارت آموزش و پرورش است.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یادی کنیم از پیشگویی تحلیلگر ارشد اینترنشنال از انتخابات؛ اصلاحطلبان و پزشکیان را آوردند ولی دو هفته دیگر اجازه نمیدهند نامزدشان رئیسجمهور شود!
❌ شبکه اینترنشنال در ایام انتخابات در تلاش بود که نشان دهد انتخابات در ایران نمایشی است و رؤسای جمهور انتخاب نمیشوند و مردم هیچ دخالتی در تعیین رئیس جمهور ندارند و این سیاست را شبانهروز به مخاطبین خود القاء میکردند.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔴حرمت لباس پیغمبر را نگهدار و زبان در کام بکش
▪️یکی از روحانیون فعال در فضای مجازی با طلبکاری درباره صداوسیما نوشته که صداوسیما در پخش بازیهای ورزشی استاندار دوگانه دارد و پخش نکردن بازی ندا شهسواری را مخاطبان بر نمیتابند!
▪️اگر این حرف را یک سلطنتطلب خارج از کشور میگفت ما نباید تعجب میکردیم اما دغدغه یک روحانی این است که صداوسیما مسابقه حریف ندا شهسواری ,که لباس نیمه عریان بر تن داشته را پخش نکرده است و مشخص است مسئله فقط موی باز نیست.
▪️شما که تخصصی در این امور ندارید و حتما نمی دانید پوشش حریف شهسواری چقدر با داور جام ملتها و آن متفاوت است، چرا با آبروی خود بازی میکنید؟
▪️ما سابقه آخوند منحرف داشتیم اما چرا حوزه علمیه برایش مهم نیست که یک روحانی دغدغه پخش یک زن نیمه عریان در صداوسیما را داشته باشد/ عیسی مرادی، خبرنگار
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 راس البیشه مسیر پیاده روی به سوی شهر مقدس کربلا
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
😡تولید خشم و نفرت در مردم چگونه شکل میگیرد؟
⌛حدود ۲سال است که ده ها هزار نفر در سامانه یکپارچه خودرو، پژو پارس ثبت نام کرده اند و قرار بوده در زمستان ۱۴۰۲ خودروی خود را تحویل بگیرند.
📈در زمان ثبت نام اولیه و انتخاب نوع خودرو که در اواخر سال ۱۴۰۱ در سامانه یکپارچه صورت گرفته، قیمت کارخانه این محصول ایرانخودرو حدود ۱۹۰ میلیون تومان بوده و در موعد تحویل یعنی زمستان ۱۴۰۲ به ۳۰۰ میلیون رسیده، اما بعد از کش و قوس های فراوان ایرانخودرو و سازمان استاندارد و عدم تحویل خودرو به متقاضیان در موعد مقرر، خودروهای جایگزین به جای پارس معرفی شد که سمند سورن یکی از آنها است.
⤴️ قیمت این خودرو نیز با مثلا استانداردهای ۸۵ گانه از ۳۰۰ به ۴۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد!
⏫حالا نیز همین سمند سورن را دوباره ایرانخودرو درخواست افزایش قیمت داده و قیمت را تا مرز ۶۵۰ میلیون تومان بالا برده است.
🗣آقای مسئول شما جای متقاضای ثبت نام خودرو هستید و ۲ سال منتظر تحویل خودرو از قیمت ۱۹۰ میلیون تومان تا ۶۵۰ میلیون آن هم نه خودروی اولیه که انتخاب کرده اید بلکه مثلا به اختیار خودروی دیگری، در حال حاضر چه حسی دارید ؟
🪰مگس روی زخم می نشیند . . .
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
⭕️ داستان پایتخت ۷
🔹محسن تنابنده از شروع ساخت فصل هفت مجموعه"پایتخت"خبر داد. وی افزود : آدم گاو نر باشد و در مزارع اطریش زمین شخم بزند بهتر است تا در ایران سیزن ۷ پایتخت را (آن هم با دستمزد۵۰ میلیارد تومنی) برای تلویزیون بدون بیننده رژیم بسازد!
🔹 در این فصل از پایتخت اتفاقات مهمی رخ می دهد : ارسطو که عاشق مصی علی نژاد شده برای ازدواج با او از کشور خارج می شود . نقی معمولی (همراه با سارا ، نیکا ، هما و فهیمه ) برای خرید لوازم آرایشی مورد نیاز آرایشگاه فهیمه به تهران می آیند اما نیکا توسط گشت ارشاد دستگیر و کشته می شود.
هما ، فهیمه و سارا در اعتراض به گشت ارشاد، روسری هایشان را آتش زده و با پوشیدن نیمتنه به آشوب "زن ، هرزگی ، فحشاء " ملحق می شوند.
نقی معمولی با جمع کردن رحمان ، رحمت و رحیم ، یک گروه برانداز تشکیل داده و با رضاپهلوی و حامد اسماعیلیون متحد می شود.
در این میان نقی با فردی بنام پیمان جبلی آشنا می شود و از او چند میلیارد پول دستی می گیرد. نقی پس از گرفتن پول از جبلی متحول می شود و همراه با هما ، سارا و فهیمه ( که حالا همگی کشف حجاب کرده اند) در مراسم تجلیل از شهدای آشوب ۱۴۰۱ شرکت می کند . جبلی در آنجا سخنرانی می کند و می گوید سارا ، هما و فهیمه و بقیه زنان و دختران بی حجاب، دختران حاج قاسم هستند و کسی نباید از گل نازک تر به آنها بگوید.
در قسمت آخر، ارسطو (که به عنوان شوهر دوم با مصی علی نژاد ازدواج کرده) همراه با شوهر اول مصی به ایران باز می گردند و جبلی به علی نژاد می گوید که رسانه ملی به همکاری با او افتخار می کند و در بهترین ساعت کنداکتور شبکه ۱ برای علی نژاد برنامه کنار گذاشته است تا او برای ترویج حجاب، کار فرهنگی کند.
در سکانس آخر،نقی،سارا،هما و فهیمه( بدون حجاب اجباری) به همراه جبلی،مصی علی نژاد و شوهرانش، برای اهدای گل بر مزار شهدای آشوب ۱۴۰۱ به کرج می روند.
✍دکتر کوشکی
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔴بلاگری در ایران دیگر از خودنمایی به مردم به سمت نابودی روابط خانوادگی هم کشیده است
▪️یکی از بلاگرهای نه چندان معروف، برای خود جشن تولد گرفته و برای حضور دربین جمع فامیل و دوستانش در تالار، دو محافظ و اسکورت او را همراهی کردهاند. بعد از این همه تبرج و خود نمایی برای مردمی که لنگ تامین اجاره خانه خود هستند، اینبار خانواده و فامیل وارد لیست ناامنی و بی اعتمادی بلاگرها شدهاند.
واقعا این بلاگری در ایران میخواهد به کجا برسد ؟ ضربههایی که به فرهنگ عمومی جامعه زده میشود؟ چرا حساسیتی در جامعه نسبت به این بریز و بپاشها و خود خاص پنداریهای کودکانه نیست. واقعا بلاگرها چه خدماتی به جامعه میدهند که در قبالش این همه منابع ملی را مصرف میکنند. چون پول دارند باید توان و نیروی دو جوان مملکت صرف نمایشهای مضحکانه شود؟ به راستی اگر اینگونه پیش رویم چه بر سر ارزشهای عرضه شده از جامعه برای نوجوانان خواهد آمد؟
◀️توقع ندارید که نوجوان این کلیپها را ببیند و تصور کند حجاب و پوشیدگی یک ارزش زنانه است. چرا که او قدرت و نفوذ و توجه را متعلق به همین زنان مصرف گرای غیر سودمند میداند که همه زندگی آنها ظواهر است.
✍عالیه سادات
🍃__________________________
#کانال_شکوه_زن_وزنانگی_در_ایتا👇
@shookoohzan
#غیررسمی
🔹پیگیریِ ویژهیِ "حسین مرعشی" برای نِشَستن "اسحاق جهانگیری" در وزارت نفت؟!
▪️شنیدهها نشان میدهد که حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی پیگیریهایِ ویژهای برای اسحاق جهانگیری بابت کسب کرسیِ وزارت نفت را آغاز کرده است.
▪️جهانگیری که در میان گزینههایِ پیشنهادیِ معاون اولی محمد خاتمی به پزشکیان، در جایگاه دوم _ بعد از عارف و پیش از صفدر حسینی _ قرار داشت، پس از ناکامی در کسب مجدد معاون اولی، با لابیِ سنگین به دنبال وزارت نفت است.
▪️پیگیریها و سفارشات برای اسحاق جهانگیری به قدری پرحجم است که وی هم اکنون جدیترین گزینهی وزارت نفت شده و حتی جلوتر از "محمد شریعتمداری"، در تعقیبِ صندلی شماره یک طلای سیاه است.
#علی_قلهکی
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔴 وضعیت بی حجابی هر روز لجام گسیخته تر میشه مخصوصاً چند ماه اخیر که شدت بیشتری گرفته...
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔴آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و گابریل بوریچ، رئیس جمهور شیلی، از مادورو خواستند تا نتایج واقعی انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را اعلام کند: «مادورو باید درک کند که باور کردن نتایج دشوار است.
✍عادت غرب و غربگرایان است که همیشه نتایج انتخاباتی که به سود آنها نیست را نپذیرند و فتنه انگیزی کنند !
دخالتهای شیطان بزرگ شروع شد...
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا مراقب باشید با باطری وارد آسانسور نشوید. عاقبت ورود به آسانسور با انواع باطری خودرو، موتور سیکلت و دوچرخه!
ایشون باطری دوچرخه الکترونیکی رو به همراه خود به آسانسور برده. بعد از بسته شدن درب آسانسور ، شارژ الکتریکی باطری، کل آسانسور را به یک باطری مغناطیسی تبدیل می کند.
مراقب باشید و با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارید.
#زاغ_سفید 🕊
خزانه کشور با موجودی 18/5 هزار میلیارد تومانی به دولت چهاردهم تحویل میشود
به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، در حالی که خزانه کشور در ابتدای دولت سیزدهم در مرداد سال 1400 با موجودی صفر تحویل شد، خزانه با مثبت 18 هزار و 500 میلیارد تومان تحویل دولت چهاردهم میشود.
«سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی روز شنبه ششم مردادماه 1403 در نامهای به مخبر سرپرست سابق ریاست جمهوری نوشت: «همزمان با نهائی شدن حسابهای چهار ماهه خزانه در پایان تیرماه 1403به اطلاع میرساند، وفق اطلاعات خزانهداری کل کشور پس از پرداخت 671 هزار میلیارد تومان مصارف بودجه عمومی دولت طی چهار ماه، بدهی خزانه بابت تنخواه بانک مرکزی صفر و خالص طلب خزانه از سازمان هدفمندی یارانهها حدود هشت هزار میلیارد تومان است.
اکنون خزانه با لحاظ موجودی نقدی 10 هزار و 500 میلیارد تومانی، مجموعا نزدیک 18 هزار و 500 میلیارد تومان مثبت خواهد بود. در حالی که در مرداد ماه 1400 (زمان شروع دولت شهید رئیسی) 53 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بابت تنخواه «بدهکار» بوده است.
در موضوع سهم استقراض و اوراق دولت از منابع بودجه عمومی هم از 35 درصد در آخرین سال دولت قبل، به 16 درصد در آخرین سال دولت شهید رئیسی کاهش یافت و طبق قانون بودجه در سال 1403 به 10 درصد خواهد رسید.
در موضوع انتشار آنی اوراق دولت نیز وفق اطلاعات خزانهداری کل کشور، از حدود 250 همت ظرفیت اوراق سال جاری، حدود 70 درصد آن برای دولت چهاردهم باقی مانده است. در حالی که در سال 1400 حدود 57 درصد از اوراق مصوب در قانون بودجه 1400 برای دولت شهید رئیسی باقی مانده بود.»
گفتنی است داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم پیش از این اعلام کرده بود خزانه با موجودی 30 هزار میلیارد تومانی و در وضعیت قابل اطمینان به دولت بعدی تحویل داده خواهد شد.
وی گفته بود: بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان موجودی خزانه است که بعد از پرداختهای مربوط به تیر ماه، در حسابهای خزانه داریم، خزانه را بهطور قابل اطمینان به دولت جدید تحویل میدهیم.
شایان ذکر است که دولت سیزدهم در حالی اقتصاد را در وضعیت باثبات به دست مدیران دولت بعد از خود میدهد که خزانه را به وضعیت ناگواری تحویل گرفته بود که در مکاتبات بین مدیران دولت روحانی ثبت شده است. بر اساس سندی که ماهها بعد از روی کار آمدن دولت شهید رئیسی منتشر شد، نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه، در آخرین روزهای کاری دولت دوازدهم، در نامهای به واعظی سرپرست وقت نهاد ریاست جمهوری نوشته است: همه موجودی خزانه بر اساس درخواستهای جنابعالی تخلیه شده و موجودی وجود ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️بهترین محصولات کشاورزی توی آمریکا ایرانیه!
🔹اگه به خودتحقیرای غرب زده برنمیخوره بهتره این کلیپایی که هموطنان مون تو آمریکا در فضای مجازی منتشر می کنن یه توجهی داشته باشند.
🚨 به لشکر سایبری قدس بپیوندید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی کسی ازت کمک میخواد به این فکر کن اول از خدا خواسته و خدا آدرس تو رو بهش داده☘
🌐 @Tamadonia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چیشد که اون همه زیبایی و طرح و رنگ رو به این آپارتمانهای زمخت و بیروح فروختیم؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ کوچکزاده طاقت نیاورد و پزشکیان را با زبان خودش نواخت
(احسنت واقعیت گفت)
😳😳😳😳😳
محمد قوچانی، شهاب طباطبایی، محمدرضا جلائی پور (بازداشتیهای فتنه ۸۸) و فیاض زاده در ساختمان بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری دولت جدید چه میکنند؟!⁉️
#دولت_جدید
#آقای_پزشکیان
#چراظریف_وچرااینها⁉️
#لبیک_یا_خامنه_ای
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
4.3M
🔴 بدون تعارف بارئیس جمهورمحترم جناب آقای دکتر مسعودپزشکیان حفظکم الله.
📢 فایل صوتی سخنان #سیدمختارموسوی:
جناب آقای پزشکیان جمع #نقیضین راچگونه ممکن می دانید؟
باتوجه به شعارهاونوع نگاه شمابه حکومت اسلامی واصراربراجرای حکومت وعدالت علوی وپایبندی به اسلام ناب سیاسی وحاکمیت مطلقه ولایت فقیه در #عصرغیبت وتبعیت محض ازولی فقیه زمان که مایه #عزت و بزرگی شماو #افتخار وخورسندی ماست؛
چگونه می خواهید براساس توصیه های امیرالمومنین در نامه۵۳ نهج البلاغه و شاخص های۱۲گانه مقام معظم رهبری درتعیین کارگزاران وهمکاران خود؛
همکاران خودتان رادربین اصلاح طلبانی انتخاب کنید که حداقل در۲۷ سال گذشته درقول وعمل:
سکولاریسم بودن خود
خواهان جدایی دین ازسیاست بودن
غربگرایی خود
لیبرالیسم بودن خود
مخالف باجبهه مقاومت بودن
راثابت کرده وبارهادرمحافل مختلف وفرصت های گوناگون آنرا فریاد زده وحتی #مخالفت خودبا قانون اساسی واصل مترقی #ولایت_فقیه رااعلام نموده و خواهان برقراری رابطه بلاقیدوشرط با #امریکا هستند؛ وبرخی حتی رژیم نامشروع صهیونیستی رابه رسمیت شناخته اند.
جناب آقای پزشکیان حتما میدانید بارکج به منزل نمیرسد.
پس تادیرنشده انتظاراست دقیقابرابرتوصیه امیرمومنان درنامه ۵۳نهج البلاغه وشاخص های۱۲گانه امام خامنه ای حفظه الله همکاران خودراانتخاب کنید.
تاان شاء الله دراین #امتحان سخت پیروزوسربلند وروسفید خارج شوید.
چراکه پیروزی وموفقیت شما پیروزی نظام جمهوری اسلامی وملت بزرگ ایران خواهد بود.
✅ کانال نشرآثار #سیدمختارموسوی پژوهشگرومولف درحوزه دین،علوم قرانی وحقوق اسلامی وتحلیلگرسیاسی 👇
@seyedmokhtarmousav
به نظر من باید نقش رسانه را بیشتر فهم کرد. ما نسبت به رسانه یا بیاعتنا هستیم یا اگر اعتنا داریم بیعرضهایم و ایده، روش و تکنیک نداریم. باید روی این فضا سرمایهگذاری بیشتری انجام داد. بسیاری از کارهایی که اخیرا در فضای تلویزیونی ایجاد شده مانند حسینیه معلی، ترکیب خوبی از رسانه و سرگرمی و امر معنوی و امر قدسی بوده و توانسته بدنه خاکستری جامعه را با امام حسین، معنویت و... آشتی دهد. باید این مدلها را تکثیر کنیم.
نظام آموزشوپرورش نیز باید تحول جدی داشته باشد تا فرآیند جامعهپذیری نوجوانان اصلاح شود و بهبود پیدا کند. نکته مهمتر هیات و اقامه عزای سیدالشهداست که در فرهنگ ایرانی ظرفیتی بیبدیل است به این شرط که با تبیین و بیان جوانب و ابعاد دینداری مطلوب و درست همراه باشد. باید در این بستر دینداری مطلوب را معرفی کرد. باید این فضاها را دست بگیریم. متاسفانه در این فضاها عقب هستیم و نتوانستهایم کنشگری مطلوبی داشته باشیم.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با ابوالفضل اقبالی درباره تحولات دینداری در جامعه ایران
جامعه ما سکولار نیست
چندی پیش انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر زنجیر زدن چند دختر نوجوان بیحجاب در یک دسته عزاداری، واکنشهای زیادی را برانگیخت. اگرچه خیلی زود مشخص شد اصل ماجرا ساختگی بوده و یک اقدام برنامهریزیشده و هدفمند در کار بوده است اما انتشار این کلیپ بهانهای شد تا بحثهایی در باب تحولات دینداری در جامعه امروز ایران شکل گیرد. سوال این است: بحث از تحولات دینداری چقدر جدی است و آیا صورتهای تازه از دینداری را باید در تقابل با قرائت رسمی از دینداری دانست و به طور کلی باید چه مواجههای با این وضعیت داشت. برای این منظور گفتوگویی با دکتر ابوالفضل اقبالی پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده انجام دادیم.
* * *
* حضور بیحجاب برخی بانوان در مراسمهای عزاداری را چگونه باید صورتبندی مفهومی کرد؟ آیا این پدیده را باید در چارچوب تحولات دینداری فهم کرد؟ به طور کلی تحولات دینداری در ایران چقدر جدی است؟
باید حضور بانوان بیحجاب در عزاداریها را تعریف کرد و ببینیم منظورمان چیست. ما پدیدهای تحت عنوان بانوان تماشاگر عزاداریها داریم که در میان اینها همهجور پوششی قابل رویت است. از بانوان کشف حجاب کرده و با وضعیت حجاب زننده در میان این تماشاچیان حضور دارند تا افراد به اصطلاح شلحجاب و محجبه و... اینها کسانی هستند که مشارکتکننده در عزاداری نیستند، بلکه تماشاگرند. حضور آنها به مثابه تفریح یا تجربه است و آمدهاند فضا را ببینند. این پدیده مخصوص امروز نیست و از گذشته بوده و عدهای به عنوان مشارکتکننده در دستهها بودند و عدهای به صورت تماشاچی؛ این افراد واقعیت جامعه هستند. در جامعه ما بخشی کشف حجاب کرده و بخشی شلحجاب و افرادی باحجاب وجود دارند.
اما سطح دیگری به عنوان مشارکتکننده در عزاداری وجود دارد. یعنی کسانی که خودشان اقامه عزا کردهاند و وارد دسته و هیات و تکایا شدهاند. من در بین این افراد پدیده کشف حجاب ندیدهام. جز چند کلیپ که به نظر میرسد ساختگی و طراحیشده است. در شهر و کلانشهری مثل تهران که تنوع و تکثر پوشش و سبکهای زندگی وجود دارد، کسی را ندیدهام که با کشف حجاب وارد هیات شود و در عزا شرکت کند. دلیل این است که در جامعه ایران تمام اقشار و طیفهای مختلف و سبکهای مختلف زندگی، نسبت به مقوله عزای سیدالشهدا تحفظ و التزاماتی دارند و میدانند باید شأن و شئونات این فضا را رعایت کرد. از سویی از طرف جامعه متدین و عزاداران هم مقاومتی فرهنگی در اینباره اعمال میشود و این خود تنظیمکننده است و مانع از این میشود که افرادی با پوششهای زننده وارد هیات شوند.
لذا تحولات دینداری در جامعه ما وجود دارد و واقعیت است اما به این معنا نیست که جامعه ما به نقطهای رسیده که بین عزاداری سیدالشهدا و کشف حجاب و برهنگی جمع کرده باشد. نه! ما چنین پدیدهای را در حال حاضر نداریم. کسانی که آن کلیپ را دال بر این و تعبیر بر این میکنند که تغییرات دینداری در ایران به این نقطه رسیده است، مبتنی بر میدان حرف نمیزنند و آرزوهای خودشان را میگویند. جامعه ما هنوز فرسنگها با این نقطه فاصله دارد.
* اگر به صورت عرفی از این خانمهای کشفحجاب کرده بپرسیم چه عملی انجام میدهید؟ نمیگویند ما آمدهایم عزاداری را تماشا کنیم، بلکه میگویند ما عزاداری کردیم، آیا این برداشت نشاندهنده تغییر در تعریف عزاداری است؟
اینکه آنها چه معنایی به کنش خود میدهند مهم نیست. ممکن است فردی بگوید من به عشق امام حسین در ایام محرم 2 مدرسه تاسیس کردهام، این میتواند هر چیزی باشد ولی عزاداری نیست. معنایی که آن آدم به کنش خود میدهد مهم نیست، معنایی که در فضای اجتماعی و فرهنگی ما از عزاداری وجود دارد، معیار است. عزاداری در تعریف ما روشن است. یعنی کسی که هیات و تکیه میرود، یا در دسته عزاداری شرکت کرده است. کسی که آرایش کرده و برای تماشا میرود از قدیم هم اسمش عزاداری نبود و به نوعی تماشا بود و عزاداری نیست. عزاداری یعنی برای سیدالشهدا سوگواری میکنی و این سوگواری را در قالب عرفهای پذیرفتهشده جامعه اعمال میکنی. حالا ممکن است قمهزنی در جامعهای عرف شود یا دسته سینهزنی و زنجیرزنی عرف باشد یا در جامعهای گریه کردن عرف عزاداری باشد. در ایران تعریفی غیر از این درباره عزاداری سراغ نداریم. کسانی که کنار خیابان ایستاده باشند و دسته را تماشا کنند، ما به آن عزاداری نمیگوییم، این کار تماشای عزاداری است. طبیعی است که نمیتوان مانع از تماشای عزاداری شد ولی وقتی فرد میخواهد وارد هیات شود، مسؤول هیات اعمال کنترل و تنظیمگری میکند. در جامعه امروز ایران، پدیده عزاداران مکشوفه و بدون حجاب را نداشتیم و نداریم و حداقل تا سالهای آینده نخواهیم داشت.
* در سالهای اخیر بر اساس پایشها با توجه به اینکه تغییر محسوسی در اعتقادات و باورها نداشتهایم اما گویا شکل عمل به دینداری تغییر کرده، به طوری که تقید به شرعیات و فرایض کمرنگ شده و به جای آن مناسک برجسته و به متن آمده است. به طور کلی جستوجو برای امر معنوی در دنیا نیز افزایش یافته است و در ایران نیز این بُعد همیشه برجسته بوده که در قالب عواطف دینی یا تجربههای دینی مانند زیارت و... بروز و ظهور مییابد. این تغییر رویکرد از چه حیثی است و چه دلایل اجتماعی و فرهنگی دارد؟
بله! تحولات دینداری مثل تمام پدیدههای اجتماعی در جامعه ما یک واقعیت است. کدام نهاد اجتماعی را سراغ داریم که تغییرات و تحولات را تجربه نکرده باشد. خانواده، نظام آموزش، رسانه و... تغییر کرده است. همه نهادهای اجتماعی در ایران به واسطه مدرن شدن تغییراتی را تجربه کردهاند. دینداری هم به همین منوال و به تبع همین تغییرات، تغییراتی را دیده و تجربه کرده است. مهم این است که ما به این تغییرات چه معنایی میبخشیم و چگونه تحلیل میکنیم؟ زمانی آن را تحت عنوان تضعیف دینداری در جامعه ایران تحلیل میکنیم و میگوییم مردم از دین فاصله گرفتهاند یا دینداری آنها تضعیف شده و یا دینستیز و سکولار شدهاند که این امر در ایران رخ نداده است. گاهی میگوییم مردم زندگی روزمره خود را با دین جمع کردهاند و فکر میکنند دینداری به آن معنایی که خودشان شناختهاند، با زندگی روزمره آنها قابل جمع است و تعریفی را که خودشان از دین فهمیدهاند اعمال میکنند. من این را به معنی تضعیف دینداری نمیدانم، این را حاصل ضعف دستگاههای فرهنگی و تبیینی جامعه میدانم که باعث شدهاند آنچه از دین نزد جامعه تثبیت شود، دینی متحولشده و تغییر معنایافتهای باشد.
* در واقع دینداری شکل صرفا مناسکی به خود گرفته است.
بعضی جاها مناسکی شده و در برخی جاها جنبه مناسکیاش تضعیف شده و جنبه معنوی و روحانیاش پررنگتر شده است. به طور مثال شاید فرد نماز نخواند ولی کمک به همنوع را در اولویت قرار بدهد. چون مناسک تعریف دارد، مناسک چیزی است که خدا به شما گفته انجام بدهید. نماز بخوانید، روزه بگیرید، حج بروید و زکات بدهید و... در برخی جاها این موارد ممکن است کمرنگ شده باشد و جنبههای انسانی و اخلاقی دین پررنگتر شده است. اینها نشانگر تضعیف دینداری در جامعه ایران نیست، نشانگر تغییرات اجتماعی است که دامنهاش گریبان دینداری را هم گرفته و در فضای زیست دینی و معنوی جامعه ما سرریز شده است. من این تغییرات را به رسمیت میشناسم و عقیده دارم این چیزی است که دنیای مدرن به ما تحمیل کرده است.
* پس شما این تغییر را ناشی از مدرنیته میدانید؟
بله! ناشی از اقتضائاتی است که مدرنیته به جامعه ما تحمیل کرده است. وقتی خانمی حجاب ندارد ولی تسبیح به دست گرفته و ذکر میگوید یا قرآن میخواند، این ناشی از تغییرات سبک زندگی مدرن و دینی است. مدرنیته بین این ۲ به نفع خود تلفیقی ایجاد کرده است. میگوید بخشی از امور فردی و شخصی است و تو میتوانی اینها را داشته باشی و زندگی روزمره خود را با استانداردهای خودت داشته باشی ولی معنویت اسلامی و دینی نیز داشته باشی، اینها قابل جمع است و اشکالی ندارد که قرآن بخوانی و روزه بگیری ولی لباست مد روز باشد و حجابت را رعایت نکنی و... اینها سبک زندگی جدیدی است که ما درگیرش هستیم.
* به نظر میرسد بویژه بعد از حوادث سال 1401، نزاعی الهیاتی میان بخشی از جامعه و سازمان دینی و قرائت رسمی از دین درگرفت که در واقع صورت تازهای از دینداری مطالبه میشود نه بیدینی. یعنی فرد خود را دیندار میداند اما قرائت رسمی را نمیپذیرد و با آن مرزبندی دارد. اگر این را قبول کنیم، این وضع مثبت است یا منفی و آیا باید نگران این وضع بود یا نه؟! چرا که ما زمانی این نگرانی را داشتیم که جامعه به سمت بیدینی برود ولی امروز بیدینی مطرح نیست بلکه صورتی از دینداری آن هم به اقتضای تجدد، مطرح شده است. با این اوصاف حاکمیت باید چه کند؟
22.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌بدتر از دجال!
🔶امام رضا فرمودند برخی از شیعیان بدتر از دجال اند!
🔷فتنه انگیز تر و دارای شر بیشتر برای حکومت اسلامی!
#شیخ_قمی
┅✿💠❀🇮🇷❀💠✿┅
🇮🇷👈🍂🍃به کانال خبرگزاری جنوب بپیوندید👇
╭═━⊰●●🌺●●⊱━═╮
@khabare_Jonoob
╰═━⊰●●🌺●●⊱━═╯
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توسل بت پرست هندی به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف...
پیشنها دانلود👌
#داستان_جالب
#داستان #داستان_شگفت_انگیز