eitaa logo
🌷مادران و همسران شهدای حریم و حرم🌷
155 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
394 ویدیو
113 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* آیا شرکت در انتخابات واجب شرعی است یا حق شهروندی؟ اگر شرکت در انتخابات تکلیف است الزامات آن چیست؟ از منظر آیات قرآن و روایات اسلامی و گفتمان امام راحل و رهبری معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای مدظله العالی انسان موجودی است که سرنوشت فردی و اجتماعی خود را رقم می‌زند. در آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد به یک اصل مهم اشاره می‌کند که خداوند سرنوشت اجتماعی و فردی انسانها را به عنوان یک امتیاز و حق بر عهده آنان گذاشته است. *«إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم »* یعنی خداوند سرنوشت هیچ قومی و ملتی را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است، تغییر دهند. انتخابات، یعنی مشارکت در تعیین سرنوشت جامعه و لذا از این منظر شرکت در انتخابات حقی است که خداوند به انسان عطا نموده است. در این گونه امور یعنی امتیازی که به فردی داده می‌شود و در مقابل آن تکلیفی بر عهده آن فرد قرار می گیرد . در واقع ،شرکت در انتخابات هم حق انسان است و هم تکلیف است که با انجام آن تکلیف ،آن حق محقق می‌شود .حق و تکلیف بر خلاف تلاش و تلقی برخی کج اندیشان در مقابل هم تعریف نمی شوند . بنابراین شرکت در انتخابات واجب شرعی است برای استیفاء حقی که خداوند برای انسان قائل شده است. در حقیقت ،تکلیف در این مسئله مهم، راه تحقق و امتیازی است که انسان دارد،یعنی تعیین سرنوشت اجتماعی. امام خمینی در این باره می فرماید : *«باید اختیار دست مردم باشد این یک مسئله عقلی است .هر عاقلی این مطلب را قبول دارد که مقدرات هر کسی باید در دست خودش باشد »* صحیفه امام جلد ۴ صفحه ۴۹۴ امام خمینی در مورد واجب شرعی بودن شرکت در انتخابات یعنی درباره بعد تکلیفی آن می فرماید : *« امروز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نه فقط یک وظیفه اجتماعی و ملی است بلکه یک وظیفه شرعی اسلامی و الهی است که شکست در آن شکست جمهوری اسلامی است که حفظ آن بر جمیع مردم از بزرگترین واجبات و فرائض است.»* رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای مدظله العالی نیز در این باره می فرمایند : * هم حق و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به دست خودشان معین کنند زیرا که کشور متعلق به مردم است مردم باید بیایند و با انتخابات صحیح و آزادانه قانون گذاری شان را در قوه مقننه معین کنند. مجریان خودشان را با ترتیبی که در قانون معین شده است معین کنند .این حق مردم است و متعلق به آنهاست اما تکلیف هم هست این طور نیست که یکی بگوید من نمی خواهم از این حقم استفاده کنم نه سرنوشت نظام بسته به احقاق و استفاده از این حق است ،این تکلیف است باید همه شرکت کنند »* در بیان دیگری امام خمینی می‌فرمایند: *«شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف مردم است. مردم حق دارند که سرنوشت کشور را به دست خودشان رقم بزنند.»* بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۴ خرداد ۱۳۸۴ بر این اساس ،شرکت در انتخابات واجب شرعی است و این تکلیف الزاماتی دارد؛ ما در انتخاب آزاد هستید اما باید پاسخگوی انتخاب خود باشید. بدانیم که هر کسی را برای مناصب مهم انتخاب کردیم در مواضع و اقدامات او شریک هستیم . درک و فهم این الزامات دقت و مسئولیت مسئولیت پذیری ما را در نوع انتخابمان ارتقا می دهد .با این نگاه ،طبیعی است که عدم شرکت در انتخابات با هر بهانه و توجیهی، گناه محسوب می‌شود و فرد با عدم شرکت در انتخابات خود را از تکلیف و حق مشارکت در تعیین سرنوشت جامعه محروم کرده و مرتکب خطای راهبردی شده است. همچنین لازم است به این نکته اشاره شود از آنجا که حفظ نظام اسلامی از سوی امامین انقلاب جزء اعظم واجبات و فرائض قلمداد شده است عدم شرکت در انتخابات به بهانه‌های مختلف، ضمن اینکه ترک واجب الهی است ،ممکن است مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی را نیز به مخاطره بیاندازد و مستوجب عقاب اخروی شود . حتی برای آن دسته از افرادی که تقیدات شرعی ندارند،از آنجا که نیامدن پای صندوق‌های رای باعث طمع ورزی دشمنان قسم خورده ملت ایران شده و امنیت و رفاه اجتماعی آنان را با چالش و خطر مواجه می کند، تخطی از انجام وظیفه و مسئولیت ملی قلمداد می‌شود. https://ble.ir/nasham44
سیره قرآنی شهدا✨ 🔹حاج‌قاسم سرزده آمد به جلسه‌ی قرآن روستا. مثل بقیه نشست یک گوشه و شروع کرد به خواندن ؛ از حفظ. با تعجب پرسیدم: شما با این همه مشغله چه طور فرصت حفظ قرآن داشتید؟ گفت: در ماموریت‌ها ، فاصله‌ی بین شهرها را عقب ماشین می‌نشینم و قرآن می‌خوانم.
🌷مادران و همسران شهدای حریم و حرم🌷
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* #بصیرت_در_انتخابات #سوال_دوم آیا شرکت در انتخابات واجب شرعی است
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* ❓چگونه در انتخابات می‌توانیم عامل به امر مهم تواصی به حق باشیم؟ تواصی به حق در آیات قرآن به عنوان یکی از عوامل مهم رسیدن به سعادت و خوشبختی معرفی شده است، به صورتی که اگر انسان اهل تواصی به حق نباشد، دچار خسران و زیان در دنیا و آخرت می شود. به این امر مهم خداوند در سوره عصر چنین تأکید می‌فرمایند. * «والعصر ✨ان الانسان لفی خسر ✨ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ✨»* تواصی به حق یعنی خودسازی فردی کافی نیست، بلکه باید به دیگران هم توجه شود تا آنها نیز در مسیر حق قرار گیرند. تواصی به حق یعنی انسان برای هدایت دیگران ،برای رشد فکری و برای بصیرت دیگران و برای رفع موانع هدایت از مسیر دیگران تلاش کند. تواصی به حق، یعنی در جامعه ایمانی انسان‌ها مکلف هستند به صورت شبکه ای، منسجم و هدفمند به یاری همدیگر بشتابند و جامعه را به حق و حرکت در مسیر حق سفارش کنند . انتخابات در جمهوری اسلامی یکی از صحنه‌های تواصی به حق می باشد . *رهبر معظم انقلاب حضور در پای صندوق های رای و توصیه دیگران به انجام این حق و تکلیف الهی را مصداق تواصی به حق می‌دانند.* همگان باید در این عرصه با انگیزه الهی و پرتلاش ظاهر شوند؛ زیرا اصل شرکت در انتخابات یک حق است و دعوت مردم مخصوصاً افرادی که دچار شک و تردید هستند از مصادیق تواصی به حق محسوب می‌شود ؛ زیرا عدم شرکت در انتخابات آثار زیانباری از نظر فرهنگی، اجتماعی ،اقتصادی و امنیتی برای جامعه دارد و کسانی که مردم را به عدم شرکت دعوت می‌کنند، چه با گفتار و چه با عملکرد مدیریتی، چه مستقیم و چه غیر مستقیم در واقع تواصی به باطل می کنند. بنابراین ،نیروهای انقلابی به صورت هدفمند، عالمانه و هوشمند، لازم است مردم را به شرکت در انتخابات تشویق نمایند و آثار و برکات این حضور را برای جامعه مخصوصاً کسانی که دچار تردید هستند، تبیین کنند. از این منظر نهضت‌های روشنگری و هدایت سیاسی در ایام انتخابات چون مقدمه انجام یک واجب شرعی است عملی واجب بوده و از بارز ترین مصادیق تواصی به حق محسوب می شود . باید به سراغ مردم رفت، با آنها گفتگو کرد به سوالات آنها پاسخ داد، شبهات آنان را برطرف نمود ،دلها را محکم کرد و نقشه‌های دشمنان را خنثی نمود. این چنین است که انسان مطمئن می شود در عرصه مهم انتخابات عامل به تواصی به حق می باشد. https://ble.ir/nasham44
⭕ *چه کسی را انتخاب کنیم*؟ جواب را از رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق علیه السلام دریافت کنیم: شخصی از امام صادق (ع) پرسید: بین دو حاکم در تردید هستم، چکنم؟ امام فرمود: عادل، صادق، فقیه و باتقواترین را انتخاب کن. شخص گفت: اگر به تشخیص نرسیدم؟ امام فرمود: ببین افراد متدین به کدام مایلند. شخص گفت: اگر نفهمیدم؟ امام فرمود: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می‌پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آنها را خشمگین می‌کند، او را برگزین. « اصول کافی جلد ۱ص ۶۸» شاگرد اول دولت روحانی...
| خونین شهر آزاد شد ◽️سالروز فتح در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی گرامی باد 🌷شادی روح همه صلوات @shahidparhizgar9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷مادران و همسران شهدای حریم و حرم🌷
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* #بصیرت_در_انتخابات #سوال_سوم ❓چگونه در انتخابات می‌توانیم عامل به
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* چگونه مي توان يک فرد ناراضي از وضع موجود را به حضور پای صندوق رأی ترغیب كرد؟ در مواجهه با این قبیل افراد در ابتدا باید بررسی شود در ذهن آنها چه عامل یا عواملی مانع از حضور و مشارکت در انتخابات شده است. معمولا افراد یا از سر بي اعتمادی به دولت و سیستم حکومتی مشارکت نمی کنند یا از روی نارضايتي اجتماعی و انتظاراتی که داشته اند، اما در انتخابات های پیشین برآورده نشده است، یا این که اساسا، نسبت به اهمیت و ضرورت انتخابات ناآگاه هستند. طبیعی است که باید با هر سنخ از این افراد رفتار تبیینی و عملی متناسب داشت. البته در حوزه جلب رضایت عمومی از عملکرد ساختارها و کارگزاران لازم است بخش های مختلف وارد عمل شوند و اقداماتی در راستای حل مشکلات و جلب رضایت مندی مردم انجام دهند. اما برای کسانی که ناآگاه از وضعیت و اهمیت انتخابات در تغییر وضعیت موجود هستند یا نسبت به انتخابات و اثربخشی آن و حتی کفایت دولت و نظام سیاسی در ساماندهی امور دچار تردید و شبهه شده اند، باید سعی شود تا وظیفه ملی و شرعی بودن شرکت در انتخابات برای آنها تبیین شود. ثانیاً مزایا و کارکردهای حضور حداکثری در انتخابات و ثالثاً تبعات و خسارت های عدم مشارکت در انتخابات مورد توجه قرار گیرد. واقعیت آن است که هرگز ضعف ها و نارسایی های موجود نمیتواند سبب غفلت از پرداختن به مصالح کلان کشور و منافع عامه شود. بر این اساس، درست است که در جامعه مشکلات و تبعیض هایی وجود دارد، اما این نارسایی ها نباید موجب غفلت از حضور در انتخابات شود. باید این موضوع برای مردم تبیین شود که اتفاقاً با شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح و کارآمد و همچنین با مطالبه ی عمومی حل مشکلاتی چون مبارزه با تبعیض، فساد، ناکارآمدی و... از کاندیداها، می توان امیدوار بود که گامهایی برای رفع این نقیصه ها (ناکارآمدی ها و ضعف عملکردها)برداشته شود، اما با عدم حضور در انتخابات و نرساندن مطالبه ی خود به گوش مسئولان نمی توان امیدوار بود که برای تحقق مطالبات ما قدمی برداشته شود. شرکت نکردن در انتخابات به صورت ناآگاهانه، نتیجه ای جز استمرار وضع موجود ندارد. علاوه بر این، باتوجه به نقشی که انتخابات می تواند در افزایش پرستیژ بین المللی کشور و نظام جمهوری اسالمی داشته باشد، باید مزایای مشارکت و خسارت های عدم شرکت در انتخابات برای این قبیل افراد تبیین شود. از جمله اینکه عدم شرکت در انتخابات ممکن است باعث تنگتر شدن حلقه ی تحریم های ضدایرانی و در مرحله بعد بروز مخاطراتی برای امنیت ملی کشور شود. این موضوع آن قدر اهمیت دارد که رهبر معظم انقالب در دیدار با مردم تبریز به مناسبت 29 بهمن در سال گذشته؛ «مشاركت مردم در انتخابات را موجب خنثي سازی طراحيهای دشمنان انقلاب و تضمین امنیت ملي كشور» بیان کردند. همچنین ترسیم صحیح وضعیت امروز ما در جهان و اشاره درست به جبهه بندی نظام سلطه و استکبار با تمام توان در برابر جبهه ی انقلاب اسلامی و مقاومت، می تواند در پرتو آگاهی بخش به مردم نسبت به توطئه بزرگ ی که دشمن در پیامد عدم مشارکت و یا کاهش مشارکت برای ملت ایران تدارک دیده، مشارکت آفرین باشد. امروز دو جبهه روياروی هم قرار دارد؛ یکی ، جبهه متحد دشمنان انقلاب اسلامي اعم از سران و سیاست مداران نظام سلطه جهانی و صهیونیسم بین الملل و معاندان و معارضان نظام اسلامی که کارنامه سیاهی از تحمیل جنگ تا ترورهای وحشیانه و تحریمهای ظالمانه و ضد انسانی علیه ملت ایران دارند تا عوامل خودفروخته و مزدور آنان در امپریالیسم رسانه ای و تروریسم فرهنگی که یک صدا ملت ایران را به عدم مشارکت فرامی خوانند. دیگری، جبهه وفاداران به انقلاب اسلامي است که با وجود زخم ها و آسیب هایی که از عملکرد لیبرال ها و غرب زده ها در امور کشور بر پیکر دارند، همچون سردار و دیگر دلاورمردان، همچنان راه عزت اسلامی و پیشرفت انقلاب را در ولایت مداری و پیروی از رهبر فرزانه انقلاب می دانند. مردم همیشه در همه انتخابات ها با بصیرت مثال زدنی تلاش کرده اند در جبهه دشمن ایفای نقش نکنند و این بار هم انشاالله همین مسیر را طی خواهند کرد و صحنه های با شکوهی از انسجام و وحدت ملی را به نمایش خواهند گذاشت. https://ble.ir/nasham44
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* ❓چرا مشارکت حداکثری؟ آیا نمی شود صرفاً بر روی انتخاب گزینه اصلح تمرکز کرد و انتخابات را به نحوی برگزار نمود که فردی شایسته مدیریت دولت را به دست گیرد؟ جمهوری اسلامی، نظام مردم‌سالار است که در آن مردم رکن اصلی تشکیل حکومت به حساب می‌آیند. این نظام با حضور مردم در صحنه اداره کشور هویت می‌یابد. نظام اسلامی به هر انتخاباتی به عنوان فرصتی برای تقویت ارکان نظام مردم سالار دینی نگاه کرده و خواهان آن است که انتخابات به شایسته ترین حالت برگزار شود. در واقع، با برگزاری انتخابات مطلوب نظام اسلامی است که حیات مردم سالاری دینی قوت می گیرد. بدون شک دو رکن اساسی برای تحقق انتخابات تراز انقلاب اسلامی لازم است ; یکی، مشارکت پرشور با حضور اکثریت ملت ایران در پای صندوق‌های رای، و دیگری، به قدرت رسیدن نامزد شایسته و اصلح. انتخابات مطلوب با تحقق هر دوی اینها معنا می یابد. نظام اسلامی باید کاری کند که هر دوی اینها محقق شود . در تقابل هم قرار دادن این دو یا یکی را قربانی دیگری کردن خطای فاحشی است که از آن باید دوری کرد . نکته قابل ملاحظه دیگر آن که باید توجه داشته باشیم تحقق مشارکت حداکثری با دعوت و تشویق همه ملت به حضور در پای صندوق رای صورت می گیرد که در این میان نظام اسلامی ،مسئولین کشور و آگاهان جامعه باید برای تحقق آن تلاش نمایند. https://ble.ir/nasham44
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* ❓مهمترین ویژگی فرد اصلح برای ریاست جمهوری کدام است؟ تلاش برای انتخاب اصلح به عنوان رئیس جمهور نیز وظیفه مردم است که باید این امر تحت نقش آفرینی موثر هادیان و راهنمایان جامعه محقق شود. رسانه‌ها ،نخبگان و آگاهان جامعه هستند که باید بتوانند کاری کنند تا مردم از میان صالحان مورد تایید شورای نگهبان به گزینه اصلح رای دهند. در بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب نیز در کنار تاکید بر حضور و مشارکت گسترده مردم، به انتخاب آگاهانه گزینه اصلح تاکید شده است .بی تردید ،گزینه اصلح طبق شاخص‌های اعلامی رهبر معظم انقلاب فردی است مانند شهید سلیمانی که واجد روحیه انقلابی و جهادی بوده و برای خدمت به مردم همیشه در میدان باشد و خود را در امتداد ولایت تعریف نماید. با توجه به بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی مهمترین ویژگی فرد اصلح ،عبارتند از : : رئیس جمهور اصلح کسی است که گفتمانش در امتداد گفتمان ولایت و رهبری حکیم انقلاب اسلامی باشد. : کسی برای ریاست جمهوری اصلح است که دارای کفایت مدیریت و مدیریت کارآمد باشد. : فردی برای ریاست‌جمهوری اصلح است که دارای ایمان قوی باشد،در غیر اینصورت به کشور و منافع ملی خسارت وارد می‌کند. : از ویژگی‌های مهم فرد اصلح برای ریاست جمهوری ایران این است که دنبال اجرای عدالت باشد و اهل مبارزه جدی با فساد در هر شکل و نوع آن باشد. : رئیس جمهور اصلح کسی است که دارای سابقه عملکرد انقلابی و جهادی باشد. : کسی اصلح است که توانمندی‌های داخل کشور را بشناسد و به آن اعتقاد داشته باشد. : فردی برای ریاست‌جمهوری اصلح است که جوانان را به عنوان پیشران کشور قبول داشته باشد و از ظرفیت آنان استفاده کند. https://ble.ir/nasham44
🌷مادران و همسران شهدای حریم و حرم🌷
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* #بصیرت_در_انتخابات #سوال_ششم ❓مهمترین ویژگی فرد اصلح برای ریاست
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* ❓چرا شورای نگهبان فقط افراد صددرصد انقلابی را تایید صلاحیت نمی کند تا آینده کشور و مسیر درست حرکت نظام اسلامی تضمین شود ؟ برای پاسخ به این سوال به چند نکته باید توجه نمود: 🔹 ابتدا باید توجه نمود که مسئله صلاحیت ها را می توان دال مرکزی توزیع قدرت در نظام سیاسی در اسلام دانست .در نظام اسلامی هیچ مسند قدرتی نیست که صاحب آن بدون داشتن صلاحیت ،مشروعیت تکیه زدن بر آن را داشته باشد . هر فرد در نظام اسلامی اگر به اندازه ذره‌ای از قدرت برخوردار باشد ،باید به همان اندازه از صلاحیت برخوردار باشد، و گرنه حق اعمال آن قدرت را ندارد و قدرت مذکور نامشروع خواهد بود .به واقع ،صلاحیت رمز مشروعیت به حساب می‌آید و این منطق جاری در نظام اسلامی است که حاصل آن شایسته‌سالاری و تکیه زدن صاحبان صلاحیت بر مسند قدرت است . 🔹در نظام اسلامی برای تحقق شایسته‌سالاری، فرایندی دو مرحله ای طرح‌ریزی شده است. شورای نگهبان نهاد مرجعی است که مطابق با قانون اساسی بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات مختلف کشور را بر عهده دارد .شورای نگهبان با استعلام از نهادهای قانونی اطلاعات، اعم از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی صلاحیت حداقلی نامزدها را مطابق با قانون نوشته شده کشور بررسی می‌کند و صالحان را به جامعه معرفی می کند. اما گام دوم احراز صلاحیت ها که از آن می توان به عنوان احراز صلاحیت حداقل و حداکثری یاد کرد، برعهده مردم گذاشته شده است . آنچه از آن به عنوان انتخاب اصلح یاد شده است، به واقع مرحله تکمیلی و پایانی احراز صلاحیت هاست که تشخیص و انتخاب آن به مردم واگذار شده است نه مسئولان و نخبگان. 🔹 اگر قرار باشد که اصلح را نیز شورای نگهبان معرفی کند ،دیگر مفهوم انتخاب مردمی رنگ خواهد باخت و نظام مردم سالاری دینی به نظامی نخبه سالار و دیکتاتوری تبدیل خواهد شد که رای مردم در آن جایی ندارد و نخبگان و اقلیت حاکم به جای مردم تصمیم می‌گیرند ! 🔹در میان نامزدهای انتخاباتی باید تنوعی از گرایش‌ها و سلیقه های مختلف نیز باشد تا مردم با سلیقه های مختلف گزینه ای را برای انتخاب داشته باشند، وگرنه رغبتی برای شرکت در انتخابات نخواهند داشت و حاصل آن کاهش مشارکت خواهد بود که در تعارض با سیاست مشارکت حداکثری نظام اسلامی است . 🔹توجه داشته باشیم که مفهوم انقلابی‌گری مفهومی تشکیکی است .بدین معنا که همه از صفت انقلابی‌گری به یک اندازه برخوردار نیستند. اما کمرنگی در انقلابی گری به معنای خروج از دایره آن نیست. توضیحات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره روشنگر است: « انقلابی گری مقول به تشکیک است .ممکن است یک نفر نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی بهتر حرکت کند، یک نفر به آن خوبی حرکت نکند، اما در همان راه دارد حرکت می‌کند . اینکه ما هر کسی خوب حرکت نکرد یا به طور کامل حرکت نکرد را متهم کنیم به غیر انقلابی یا ضد انقلابی این هم خطا است؛ نه ،ممکن است یک نفری صد درجه میزان حرکت او ارزش دارد، یک نفری کمتر ارزش دارد، یک نفری از او کمتر ارزش دارد، اما همه در این راه حرکت می کنند. مهم این است که آن شاخص ها تطبیق بکند.»(۱۳۹۵/۳/۱۴) https://ble.ir/nasham44
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* ❓مبنای شورای نگهبان برای احراز و اعلام صلاحیت افراد واجد شرايط رياست جمهوری چیست؟ اين شورا برای انجام رسالت مهم خود در جلوگیری از مسئولیت افراد بدون صلاحیت چه بايد بکند؟ * قانون اساسی وظایف متعددی را برای شورای نگهبان برشمرده است که از بین آنها، سه وظیفه مهم * «نظارت بر قانون گذاری» «تفسیر قانون اساسي» « نظارت بر انتخابات»* دارای اهمیت ویژه ای هستند. بی شک، هر چه به انجام متقن و مستحکم این ماموریت ها و وظایف توجه شود، خروجی فیلتر شورای نگهبان مطلوب تر خواهد بود. مثلا درباره نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری از حیث اهمیت راهبردی و پرمسئولیتی این قوه، بند10 سیاست های کلی انتخابات، معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی ، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است. منطقا، این ارزیابی از جنس اطلاع یابی و به اصطلاح استطلاعی نخواهد بود بلکه طبق استفساریه از اعضای شورای نگهبان، این نظارت از جنس استصوابی و دارای ضمانت اجرایی در خصوص احراز صلاحیت ها و شایستگی هاست . به تعبیر مرحوم آیت الله مومن که بیش از 30 سال عضو فقهای این شورا بود، »تنها نظارت عقلایي، نظارت استصوابي است و الا نظارت صرف برای اطلاع از روندها و احوالات افراد، کاری بیهوده خواهد بود. به رغم هجمه های سیاسی به شورای نگهبان در این باره، اعضای آن باید با تمام قوت و دانش و تجربه این رسالت را انجام دهند و باز به تعبیر آن مرحوم، «شورای نگهبان به مثابه صافي و فیلتر نظام اسلامي» نگذارد افراد نامناسب برای مناصب راهبردی نظام وارد مسئولیت شوند. شورای نگهبان حکم صافی و گلوگاه ورودی برای مسئولیت های کلیدی و راهبردی در جمهوری اسلامی را دارد. مطمئنا در انجام وظیفه خود باید بیشترین دقت، حساسیت، مسئولیت پذیری و خداترسی را داشته باشند و تنها عمل به مر قانون را وجه همت خود قرار دهند. https://ble.ir/nasham44