eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
646 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
519 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی انس با قرآن پیدا شد، مجال تدبر و تأمل و تفکر در معارف قرآن به دست خواهد آمد. قرآن را نمیشود سرسری خواند و گذشت؛ قرآن احتیاج دارد به تدبر، تکیه‌ی بر روی هر کلمه‌ای از کلمات و هر ترکیبی از ترکیبهای کلامی و لفظی. انسان هرچه بیشتر تدبر کند، تأمل کند، انس بیشتری پیدا کند، بهره‌ی بیشتری خواهد برد؛ قرآن اینجور است. بیانات حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در دیدار قاریان۱۳۹۱/۰۴/۳۱
📜❗️اطلاعیه آغاز ثبت نام در طرح غنی سازی اوقات فراغت تابستانه با سلام برای ثبت نام در طرح غنی سازی اوقات فراغت تابستانه میتوانید از تاریخ چهارشنبه۲۶/ ۳ /۱۴۰۰ تا تاریخ ۶/ ۴/ ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ الی ۲۰ به واحد سرمایه انسانی پایگاه شهیدان پناهی مراجعه فرمایید . جهت اطلاع از شرایط و کسب اطلاعات بیشتر با شماره : 09108831354 و 02632243314 ( از ساعت ۱۸ تا ۲۰:۳۰ )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه از تفسیر آیه ۱۲۴ سوره بقره از نکته ها جمله مَتىنَصْرُ اللّهِ:  یارى خدا کى مى آید؟  که از سوى پیامبران و مؤمنان در مواقع نهایت شدت گفته مى شد، به معنى شک و تردید در این موضوع، یا اعتراض و ایراد نیست، بلکه به عنوان تقاضا و انتظار، مطرح مى شده است، و لذا به دنبال آن، از سوى خداوند، به آنها بشارت داده مى شد که یارى خدا نزدیک است.   این احتمال که جمله  مَتى نَصْرُ اللّهِ  از سوى گروهى از مؤمنان باشد، و جمله  أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَریبٌ  از سوى پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) که بعضى از مفسران ذکر کرده اند، بسیار بعید به نظر مى رسد.   به هر حال، آیه فوق، به یکى از سنن الهى که در همه اقوام جارى بوده است اشاره مى کند و به مؤمنان در همه قرون و اعصار هشدار مى دهد: براى پیروزى، موفقیت و نایل شدن به مواهب بهشتى، باید به استقبال مشکلات بروند و فداکارى کنند و در حقیقت، این مشکلات آزمونى است که مؤمنان را پرورش مى دهد و صاحبان ایمان راستین را از متظاهران به ایمان، آشکار مى سازد.   تعبیر به الَّذِیْنَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ:  کسانى که پیش از شما بودند  به مسلمانان مى گوید: این تنها شما نیستید که گرفتار انواع مشکلات از سوى دشمنان در تنگناهاى زندگى شده اید، بلکه اقوام پیشین نیز، گرفتار همین مشکلات و شدائد بوده اند، تا آنجا که گاهى کارد به استخوانشان مى رسید و فریاد استغاثه آنها بلند مى شد.   اصولاً رمز تکامل و ترقى انسان ها همین است، افراد و امت ها باید در کوره هاى سخت حوادث قرار بگیرند، و همچون فولاد آبدیده شوند، استعدادهاى درونى آنها شکوفا گردد، و ایمانشان به خدا قوى تر شود، ضمناً افراد لایق و مقاوم و با ایمان، از افراد نالایق شناخته شوند و صفوفشان از هم جدا گردد، این سخن را با حدیثى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) پایان مى دهیم:    خَبّابِ بنِ اَرَتّ  از مجاهدان راستین صدر اسلام مى گوید: خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) از آزار مشرکان شکایت کردم، فرمود: امت هائى که پیش از شما بودند با انواع بلاها شکنجه مى شدند، ولى این امر هرگز آنها را از دینشان منصرف نمى کرد، تا آنجا که اره بر سر بعضى از آنها مى گذاردند و آنها را به دو پاره تقسیم مى کردند... به خدا سوگند! که برنامه دین خدا کامل مى شود و به پیروزى مى رسد تا آنجا که یک نفر سوار، فاصله میان  صنعاء و حَضرَمُوت  (بیابان هاى مخوف عربستان) را طى مى کند، و از هیچ چیز جز خدا نمى ترسد... ولى شما عجله مى کنید. تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۲۴
رسیدن امت اسلامی به عزت درصورت انس با قرآن به شما جوانان عزیز توصیه میکنم اُنستان را با قرآن زیاد کنید؛ آن کسانى که با قرآن ارتباط پیدا کردند، قدر این ارتباط را بدانند؛ کسانى که قرآن را حفظ کردند، قدر این حفظ قرآن را بدانند؛ این جواهر قیمتى را براى خودشان نگه دارند؛ آن کسانى که با تلاوت قرآن مأنوسند، این رشته‌ى مبارک را از دست ندهند، رها نکنند؛ آن کسانى که با قرآن مرتبطند، تدبّر در قرآن را، تدبّر در معانى قرآن را، تعمّق در مفاهیم قرآنى را، هدف خودشان قرار بدهند؛ اینها چیزهایى است که ما را قدم‌به‌قدم به قرآن نزدیک میکند. اگر با قرآن مأنوس شدیم، به قرآن نزدیک شدیم، مفاهیم قرآنى در دل ما توانست اثر بگذارد، آن‌وقت میتوانیم امیدوار باشیم که امّت اسلام عزّت وعده داده شده‌ى از سوى خداى متعال را [به دست خواهد آورد]: وَ للهِ‌ العِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلمُؤمِنین؛ این عزّت را آن‌وقت خدا به امّت اسلامى خواهد داد. اگر با قرآن مأنوس شدیم، آثار و برکات آن اینها است. بیانات حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در دیدار شرکت کنندگان در سى‌ویکمین دوره‌ى مسابقات بین‌المللى قرآن کریم‌۱۳۹۳/۰۳/۱۳
🌼چرا من رای میدهم؟! ✍ چون وصیت حاج قاسم را نمی توانم فراموش کنم که فرمود: امروز قرارگاه حسین بن علی ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی." مرد آن است که با عملش از ایران دفاع کند نه مانند کسانی که شعار می‌دادند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران! اما در عمل ایران را به آشوب کشاندند. من با رای دادنم از حرم ایران در مقابل دشمنان اسلام دفاع می‌کنم. ❁❅❁❅❁❅❁❅❁ 🔵 @shahidanpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ ۖ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ از تو سؤال مى کنند چه چیز انفاق کنند؟ بگو: «هر خیر و نیکى (و سرمایه سودمند مادّى و معنوى) که انفاق مى کنید، باید براى پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و درماندگان در سفر باشد.» و هرکار خیرى که انجام دهید، خداوند از آن آگاه است. (و پاداش شما محفوظ خواهد بود). (بقره/215) مختصری از تفسیر آیه از چه چیز باید انفاق کرد؟ در قرآن مجید، آیات فراوانى ـ مخصوصاً در سوره  بقره  ـ درباره انفاق وبخشش در راه خدا آمده است و براى این کار پاداش ها و فضیلت هاى بزرگى ذکر شده، همین امر سبب مى شد درباره جزئیات این کار از پیامبر سؤال کنند، بدانند از چه چیزهائى و در مورد چه کسانى انفاق کنند؟ لذا در آیه مورد بحث مى فرماید:  از تو سؤال مى کنند: چه چیز را انفاق کنند ؟ (یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ). پس از آن مى افزاید:  بگو هر خیر و نیکى (و هر گونه سرمایه سودمند مادى و معنوى) که انفاق مى کنید براى پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مستمندان و واماندگان در راه، باید باشد  (قُلْ ما.. مسلماً ذکر این پنج طایفه به عنوان بیان مصداق هاى روشن است و گر نه منحصر به آنها نمى باشد. بنابراین پاسخ آنها در حقیقت این است که هم اشیائى که از آن انفاق مى کنند دایره وسیعى دارد و هم کسانى که به آنها انفاق مى شود. در مورد اول با ذکر کلمه  خَیْر  که هر نوع کار و مال و سرمایه مفیدى را شامل مى شود پاسخ کامل و جامعى به سؤال آنها داده شده و حتى امور معنوى همچون علم را نیز در بر مى گیرد، هر چند مصداق مهم آن در مورد انفاق، اموال است. و در مورد دوم در عین گسترده بودن مورد انفاق اولویت ها نیز بیان شده است، مسلماً پدر و مادر و سپس نزدیکان نیازمند در این مسأله اولویت دارند و بعد از آنها یتیمان و سپس نیازمندان و حتى کسانى که ذاتاً فقیر نیستند ولى بر اثر حادثه اى مثل تمام شدن مخارج در سفر، نیازمند شده اند را شامل مى شود. در پایان آیه مى فرماید:  و هر کار خیرى انجام مى دهید خداوند از آن آگاه است  (وَ ما تَفْعَلُوا... لزومى ندارد تظاهر کنید، و مردم را از کار خویش آگاه سازید، چه بهتر که براى اخلاص بیشتر انفاق هاى خود را، پنهان سازید; زیرا کسى که پاداش مى دهد از همه چیز باخبر است، و کسى که جزا به دست اوست حساب همه نزد اوست. جمله  وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْر  معنى وسیعى دارد که تمام اعمال خیر را شامل مى شود نه تنها انفاق در راه خدا که هر کار نیکى را خداوند مى داند، مى بیند و پاداش خیر مى دهد. تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۲۷
قرآن را باید فهمید؛ ما دوریم از قرآن. از این دوریِ ما از قرآن، دشمن دارد استفاده میکند. دشمن روزبه‌روز در ما بی‌ایمانی را تزریق میکند، لاابالی‌گری را تزریق میکند، وابستگی به خود را تزریق میکند. نگاه کنید به دولتهای اسلامی، نگاه کنید به کشورهای اسلامی، ببینید در مقابل آمریکا، در مقابل صهیونیسم، در مقابل دشمن، در مقابل غارتگران چه وضعی دارند! این ناشی از دوری از قرآن است. ما اگر به قرآن نزدیک بشویم، همه‌ی این حفره‌ها پُر خواهد شد؛ همه‌ی این خُلل و فُرَج بسته خواهد شد؛ هویّت اسلامی در مقابل هویّت کفر خودش را نشان خواهد داد. معنای اینکه ما میگوییم [اگر] به قرآن عمل کنیم، زندگی درست خواهد شد، این است. معارف قرآنی وجود دارد، این معارف باید تبدیل بشود به گفتمانهای عمومی در بین مردم؛ آن‌قدر تکرار بشود، آن‌قدر کار بشود، آن‌قدر درباره‌اش تحقیق بشود، آن‌قدر بنویسند، آن‌قدر شعرا و اُدبا و هنرمندان درباره‌ی آن کار هنری بکنند که اینها بشود جزو واضحات و بیّنات جامعه‌ی اسلامی؛ البتّه این نشدنی نیست، دور از دسترس هم نیست، خیال نکنند که حالا این کارها را اگر بخواهیم بکنیم، صد سال طول میکشد؛ نه، اگر اهل دل و اهل دین همّت بکنند، این کارها خیلی زود تحقّق پیدا میکند؛ باید این‌جور دنبال قرآن رفت. بیانات حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن۱۳۹۶/۰۲/۰۷
ویژه برنامه های غنی سازی اوغات فراغت ورزشی پسران : فوتبال گل کوچک فوتسال والیبال بدمینتون پینگ پنگ فوتبال دستی دارت تیراندازی پی اس فور ps4 اردویی: زندگی در کوه تفریحی ورده ، برغان ایثار،شهید رجایی مشهد مقدس علمی و مهارتی پسران : رباتیک برنامه نویسی مهارتهای آفیس رزمی وجهادی اعتقادی و معرفتی : اصول و فروع عقاید احکام و اخلاق ورزشی بانوان : والیبال بدمینتون آمادگی جسمانی پینگ پنگ فوتبال دستی دارت مهارتی ، هنری بانوان: قالی بافی نقاشی ویترای تولید محتوای رسانه و فضای مجازی کامپیوتر ( مهارتهای آفیس ) اعتقادی و معرفتی بانوان : نشست های حلقه صالحین با موضوعات متنوع معرفتی مهلت ثبت نام تا ۵ تیرماه ۱۴۰۰ خواهران : همه روزه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۳۰ ۳۲۲۰۰۹۹۰۰ ۰۹۳۸۰۱۷۲۳۷۹ در محل پایگاه برادران : همه روزه از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۰:۳۰ ۳۲۲۴۳۳۱۴ ۰۹۱۰۸۸۳۱۳۵۴ در محل های پایگاه ، مساجد حضرت خدیجه الکبری س ، بنی فاطمه س ، صاحب الزمان عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ جهاد در راه خدا، بر شما مقرّر شده. در حالى که برایتان ناخوشایند است. چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن که خیر شما در آن است.و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آن که شرّ شما در آن است. و خدا مى داند، و شما نمى دانید. (بقره/216) مختصری از تفسیر آیه مى فرماید:  جنگ (با دشمن) بر شما مقرر شده است در حالى که از آن اکراه دارید  (کُتِبَ... تعبیر به  کُتِبَ  (نوشته شده) اشاره به حتمى بودن و قطعى بودن این فرمان الهى است.    کُرْهٌ  گر چه معنى مصدرى دارد، ولى در اینجا به معنى اسم مفعول یعنى مکروه است و مکروه بودن و ناخوشایند بودن جنگ، اگر چه با دشمن و در راه خدا بوده باشد، ولى براى انسان هاى معمولى یک امر طبیعى است; زیرا در جنگ هم تلف اموال، هم نفوس و هم انواع جراحت ها و مشقت هاست، البته براى عاشقان شهادت در راه حق و کسانى که در سطح بالایى از معرفت قرار دارند، جنگ با دشمنان حق شربت گوارایى است که همچون تشنه کامان به دنبال آن مى روند، و مسلماً حساب آنها از حساب توده مردم، مخصوصاً در آغاز اسلام، جداست.   آن گاه به یک قانون کلى و اصلى اساسى که حاکم بر قوانین تکوینى و تشریعى خداوند است، اشاره مى کند، مى فرماید:  چه بسا شما از چیزى اکراه داشته باشید در حالى که براى شما خیر است و مایه سعادت و خوشبختى.   به عکس، کناره گیرى از جنگ و عافیت طلبى ممکن است خوشایند شما باشد در حالى که واقعاً چنین نیست  چه بسا چیزى را دوست داشته باشید و آن براى شما شرّ است. و در پایان مى فرماید:  و خدا مى داند و شما نمى دانید پروردگار جهان با این لحن قاطع مى فرماید: افراد بشر نباید تشخیص خودشان را در مسائل مربوط به سرنوشتشان حاکم سازند; چرا که علم آنها از هر نظر محدود و ناچیز است و معلوماتشان در برابر مجهولات، همچون قطره اى در برابر دریاست. همان گونه که در قوانین تکوینى خداوند از اسرار آفرینش همه اشیاء با خبر نیستند و گاه چیزى را بى خاصیت مى شمرند، در حالى که پیشرفت علوم فواید مهم آن را آشکار مى سازد، همچنین در قوانین تشریعى بسیارى از مصالح و مفاسد را نمى دانند لذا ممکن است چیزى را ناخوشایند دارند در حالى که سعادت آنها در آن است یا از چیزى خشنود باشند در حالى که بدبختى آنها در آن است. تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۳۱
قرآن میگوید: وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛) خب عاقبت -پایان کار- یعنی چه؟ پایان کار متعلّق است به متّقین؛ هم پایان کار دنیا متعلّق به متقّین است، هم پایان کار آخرت متعلّق به متّقین است، هم مبارزات اگر بخواهد پیروز بشود متعلّق به متّقین است، هم در میدان جنگ اگر بخواهید بر دشمن پیروز بشوید باید متّقی باشید. ببینید! [اگر] دقّت بکنید، [می‌بینید] عاقبت مال متّقین است؛ این را یک خرده عمق پیدا کنیم، دقّت پیدا کنیم، از جمله نگذریم. [یا مثلاً:] وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَیءٍ مِنَ ‌الخَوفِ وَالجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الاَموالِ وَ الاَنفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصابِرین؛ این خوف چیست؟ جوع‌‌ چیست؟ انسان بایستی تأمّل کند بر روی این کلمات، بر روی این مفاهیم؛ معنای این، همان تدبّر در قرآن است؛ تدبّر در قرآن، اینها است. حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی
ویژه برنامه های غنی سازی اوغات فراغت ورزشی پسران : فوتبال گل کوچک فوتسال والیبال بدمینتون پینگ پنگ فوتبال دستی دارت تیراندازی پی اس فور ps4 اردویی: زندگی در کوه تفریحی ورده ، برغان ایثار،شهید رجایی مشهد مقدس علمی و مهارتی پسران : رباتیک برنامه نویسی مهارتهای آفیس رزمی وجهادی اعتقادی و معرفتی : اصول و فروع عقاید احکام و اخلاق ورزشی بانوان : والیبال بدمینتون آمادگی جسمانی پینگ پنگ فوتبال دستی دارت مهارتی ، هنری بانوان: قالی بافی نقاشی ویترای تولید محتوای رسانه و فضای مجازی کامپیوتر ( مهارتهای آفیس ) اعتقادی و معرفتی بانوان : نشست های حلقه صالحین با موضوعات متنوع معرفتی مهلت ثبت نام تا ۵ تیرماه ۱۴۰۰ خواهران : همه روزه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۳۰ ۰۲۶۳۲۲۰۰۹۹۰۰ _ ۰۹۳۸۰۱۷۲۳۷۹ در محل پایگاه برادران : همه روزه از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۰:۳۰ ۰۲۶۳۲۲۴۳۳۱۴ _ ۰۹۰۲۲۴۲۴۷۲۵ در محل های پایگاه ، مساجد حضرت خدیجه الکبری س ، بنی فاطمه س ، صاحب الزمان عج @shahidanpanahi ۱۴۰۰ ۱۱۹_و_۱۲۰_شهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ ۖ وَصَدٌّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِندَ اللَّهِ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ ۗ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا ۚ وَمَن يَرْتَدِدْ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ از تو، درباره جنگ کردن در ماه حرام، سؤال مى کنند. بگو: «جنگ در آن، (گناهى) بزرگ است. ولى جلوگیرى از راه خدا (و گرایش مردم به آیین حق)و کفر ورزیدن نسبت به او و (هتک احترام) مسجدالحرام، و اخراج ساکنان آن، نزد خداوند مهمتر از آن است. و ایجاد فتنه، (و محیط نامساعد، که مردم را به کفر، تشویق و از ایمان باز مى دارد) حتّى از قتل مهم تر است. و مشرکان، پیوسته با شما مى جنگند، تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند. ولى هرکس از شما که از آیینش برگردد، و در حال کفر بمیرد، تمام اعمال (نیک گذشته) او، در دنیا و آخرت، بر باد مى رود. و چنین کسانى اهل دوزخند. و جاودانه در آن خواهند بود. (بقره/217) مختصری از تفسیر آیه سپس مى افزاید: ایجاد فتنه (و منحرف ساختن مردم از دین خدا) از قتل هم بالاتر است (وَ الْفِتْنَةُ أَکْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ). چرا که آن، جنایتى است بر جسم انسان، و این، جنایتى است بر جان و روح و ایمان انسان و بعد چنین ادامه مى دهد: مسلمانان نباید تحت تأثیر تبلیغات انحرافى مشرکان، قرار گیرند; زیرا آنها دائماً با شما مى جنگند تا اگر بتوانند شما را از دینتان باز گردانند و به کمتر از این قانع نیستند (وَ لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَکُمْ حَتّى یَرُدُّوکُمْ عَنْ دینِکُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا). بنابراین، محکم در برابر آنها بایستید، و به وسوسه هاى آنها در زمینه ماه حرام و غیر آن اعتنا نکنید. تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۳۷
تلاوت قرآن مقدّمه‌ی فهم قرآن و به دست آوردن معرفت قرآنی است؛ این را بایستی برای خودمان تأمین کنیم. اگر تلاوت، تلاوت درست و به‌جایی باشد، دو فایده‌ی مهم را باید به ما بدهد: یکی اینکه معنویّت ما را، روح معنوی ما را تعمیق کند، عمق ببخشد. ما غرق در امور مادّی هستیم؛ انسانها احتیاج دارند به توجّه معنوی، به روح معنویّت و این با تلاوت قرآن -اگر خوب تلاوت کنیم قرآن را- حاصل میشود. و دوّم اینکه به فکر خودمان و اندیشه‌ی خودمان مدد برسانیم و آن را از معرفت قرآنی تغذیه کنیم؛ یعنی قرآن، هم در دل ما اثر میگذارد، هم در ذهن ما اثر میگذارد. اگر با قرآن مأنوس بشویم، خیلی از مفاهیم حیات و زندگی برای ما روشن خواهد شد. کج‌رَوی‌ها، بدفهمی‌ها، یأسها، خیانتهای انسانها به یکدیگر، دشمنی‌های انسانها با یکدیگر، ذلیل کردن انسانْ خود را در مقابل طواغیت عالم و امثال اینها، همه ناشی از دوری از قرآن است. قرآن، هم به ما معنویّت میدهد، هم به ما معرفت میدهد. بیانات حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا ۗ وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ درباره شراب و قمار از تو سؤال مى کنند، بگو: «در آن دو گناه و زیان بزرگى است. و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارد. ولى گناه آنها از نفعشان بیشتر است.» و از تو مى پرسند: «چه چیز انفاق کنند؟» بگو: «از مازاد نیازمندى خود.» اینچنین خداوند آیات را براى شما روشن مى سازد. شاید بیندیشید. (بقره/219) مختصری از تفسیر آیه پاسخ به چهار سؤال آیه اول، از دو سؤال درباره  شراب  و  قمار  شروع مى شود، مى فرماید:  از تو درباره شراب و قمار سؤال مى کنند.  خَمْر  در لغت، در اصل، به گفته  راغب  به معنى پوشانیدن چیزى است و لذا به چیزى که با آن مى پوشانند  خِمار  گفته مى شود، هر چند  خِمار  معمولاً به چیزى گفته مى شود که زن سر خود را با آن مى پوشاند. ... از آنجا که شراب عقل انسان را مى پوشاند به آن خمر گفته شده; زیرا سبب مستى است و مستى پرده اى بر روى عقل مى افکند و نمى گذارد انسان خوب و بد را تشخیص دهد.  خَمْر  در اصطلاح شرع، به معنى شراب انگور نیست، بلکه به معنى هر مایع مست کننده است، خواه از انگور گرفته شده باشد و یا از کشمش، یا خرما و یا هر چیز دیگر، هر چند در لغت براى هر یک از انواع مشروبات الکلى اسمى قرار داده شده است.    مَیْسِر  از ماده  یُسْر  گرفته شده که به معنى سهل و آسان است، و از آنجا که  قِمار  در نظر بعضى از مردم وسیله آسانى براى نیل به مال و ثروت است به آن  مَیْسِر  گفته شده است. پس از آن در جواب مى فرماید:  بگو در این دو، گناه بزرگى است و منافعى (از نظر ظاهر و جنبه مادى) براى مردم دارد ولى گناه آنها از نفعشان بیشتر است.   با توجه به این که جامعه عرب جاهلى بسیار آلوده به شراب و قمار بوده، حکم تحریم این دو به طور تدریجى و در چند مرحله نازل شده و اگر نرمش و مدارائى در لحن آیه مشاهده مى شود، به خاطر همین معنى است. در این آیه، منافع و زیان هاى این دو با هم مقایسه شده و برترى زیان ها و گناه سنگین آن، بر منافع آنها مورد تصریح قرار گرفته است، مسلماً منافع مادى که احیاناً از طریق فروش شراب یا انجام قمار، حاصل مى شود و یا منافع خیالى که به خاطر تخدیر، حاصل از مستى شراب، و غفلت از هموم و غموم و اندوه ها به دست مى آید در برابر زیان هاى فوق العاده اخلاقى، اجتماعى و بهداشتى این دو بسیار ناچیز است. بنابراین، هیچ انسان عاقلى به خاطر آن نفع کم به این همه زیان تن در نمى دهد. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۴۳
وقتی انس با قرآن پیدا شد، مجال تدبر و تأمل و تفکر در معارف قرآن به دست خواهد آمد. قرآن را نمیشود سرسری خواند و گذشت؛ قرآن احتیاج دارد به تدبر، تکیه‌ی بر روی هر کلمه‌ای از کلمات و هر ترکیبی از ترکیبهای کلامی و لفظی. انسان هرچه بیشتر تدبر کند، تأمل کند، انس بیشتری پیدا کند، بهره‌ی بیشتری خواهد برد؛ قرآن اینجور است. بیانات حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در دیدار قاریان۱۳۹۱/۰۴/۳۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۲۱۹ سوره بقره    اِثْم  به گفته  معجم مقاییس اللغة  در اصل، به معنى کُندى و عقب افتادن است، و از آنجا که گناهان، انسان را از رسیدن به خیرات، عقب مى اندازد، این واژه بر آن اطلاق شده است. به هر حال،  اثم  به هر کار و هر چیزى گفته مى شود که: حالتى در روح و عقل به وجود مى آورد، و انسان را از رسیدن به نیکى ها و کمالات باز مى دارد سومین موضوعى که سؤال از آن در آیه فوق مطرح است،  انفاق  است، مى فرماید:  از تو سؤال مى کنند چه چیز انفاق کنند.  بگو از مازاد نیازمندى هایتان  (قُلِ الْعَفْوَ).   ... مراد یکى از سه معنى اخیر باشد، یعنى، در انفاق حدّ وسط را رعایت کنید، یا مقدار اضافى از نیازمندى هاى خود را انفاق نمائید و یا به هنگام انفاق به سراغ قسمت هاى بى ارزش مال نروید، از بهترین قسمت ها که بر گرفتن آن براى خودتان به خاطر مرغوبیت سهل و آسان است، در راه خدا نیز از همان انفاق کنید. در روایات اسلامى نیز، آیه فوق، به همین معنى تفسیر شده است. ... حدّ وسط است. ...نه سختگیرى باشد و نه اسراف ...عفو، مازاد خوراک سال است .   و بالاخره در پایان آیه مى فرماید:  خداوند آیات خود را چنین بیان مى کند شاید تفکر و اندیشه کنید. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۴۵
؛🌺✨🌺✨🌺 ؛✨🌺✨🌺 ؛🌺✨🌺 ؛✨🌺 ؛🌺 🔆 مقام معظم رهبری حفظه الله 🔆 💢 قرآن را اینگونه بخوانید 💢 یک تلاوت این است که انسان مثل یک مستمعی بنشیند پای صحبت خدای متعال؛ خدای متعال دارد با شما حرف می‌زند؛ مثل اینکه از یک عزیزی، از یک بزرگی، نامه‌ای به شما رسیده باشد. شما نامه را می‌گیرید می‌خوانید. برای چه می‌خوانید؟ برای اینکه ببینید چه برای شما نوشته. قرآن را اینجوری بخوانید. این نامهٔ خدای متعال است. امین‌ترین زبانها و دلها این قرآن را از خدای متعال گرفته و به شما رسانده است. ما از آن استفاده کنیم؛ بهره ببریم. 👈🏻 لذا در روایت هست که سوره را وقتی که می‌خوانید، همت شما این نباشد که به آخر سوره برسید، همت شما این باشد که قرآن را بفهمید؛ ولو حالا به آخر سوره، به وسط سوره، وسط جزء، به وسط حزب نرسید و آن را تمام هم نکنید؛ تأمل و تدبر کنید. قرآن را اینگونه بخوانید. 👌🏻 اگر کسی با قرآن مأنوس بشود، از قرآن دل نمی‌کَند. اگر ما با قرآن مأنوس بشویم، حقیقتاً از قرآن دل نمی‌کَنیم. ╭─┅─•🍃🌸🍃•─┅─╮ https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd ╰─┅─•🍃🌸🍃•─┅─╯ 🌺 ✨🌺 🌺✨🌺 ✨🌺✨🌺 🌺✨🌺✨🌺
اردوی افتتاحیه طرح غنی سازی اوقات فراغت جوانان ، نوجوانان یکشنبه : ساعت ۷:۰۰ الی ۱۹:۰۰ ثبت نام : تا روز جمعه ۴ تیر همه روزه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ سنین ۹ تا ۲۵ سال محل ثبت نام : مساجد منطقه کارخانه قند ( حضرت خدیجه الکبری س ، مسجد صاحب الزمان عج ، مسجد بنی فاطمه س ) و پایگاه بسیج شهیدان پناهی . تلفن های تماس : ۰۲۶۳۲۲۴۳۳۱۴ ۰۹۹۱۶۰۶۰۰۵۱ کوهپیمایی ، فوتبال گل کوچیک ، والیبال و... @shahidanpanahi
فوق برنامه.pdf
65.5K
فوق برنامه های تابستان ۱۴۰۰ در پایگاه بسیج شهیدان پناهی https://eitaa.com/shahidanpanahi
برنامه تابستان 1400.pdf
107.9K
جدول برنامه های هفتگی تابستان ۱۴۰۰ در پایگاه بسیج شهیدان پناهی https://eitaa.com/shahidanpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۗ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْيَتَامَىٰ ۖ قُلْ إِصْلَاحٌ لَّهُمْ خَيْرٌ ۖ وَإِن تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (بیندیشید) درباره دنیا و آخرت. و از تو درباره یتیمان سؤال مى کنند، بگو: «اصلاح کار آنان بهتر است. و اگر زندگى خود را با زندگى آنان بیامیزید، (مانعى ندارد.) آنها برادر (دینى) شما هستند». (و همچون یک برادر با آنها رفتار کنید.) خداوند، مفسدان را از مصلحان، باز مى شناسد. و اگر خدا مى خواست، شما را (با دستورات سختگیرانه درباره یتیمان) به زحمت مى افکند (ولى چنین نکرد) زیرا خداوند توانا و حکیم است. (بقره/220)   سپس به چهارمین سؤال و پاسخ آن مى پردازد، مى فرماید:  از تو درباره یتیمان سؤال مى کنند  (وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْیَتامى).  بگو اصلاح کار آنان بهتر است  (قُلْ إِصْلاحٌ لَهُمْ خَیْرٌ).  و اگر زندگى خود را با آنان بیامیزید (مانعى ندارد) آنها برادر شما هستند  (وَ إِنْ تُخالِطُوهُمْ فَإِخْوانُکُمْ). به این ترتیب، قرآن، به مسلمانان گوشزد مى کند که شانه خالى کردن از زیر بار مسئولیت سرپرستى یتیمان، و آنها را به حال خود واگذاردن، کار درستى نیست. بهتر این است: سرپرستى آنها را بپذیرید، و کارهاى آنان را سامان دهید و اصلاح کنید، و اگر زندگى و اموال آنها با زندگى و اموال شما مخلوط گردد مشکلى نیست، در صورتى که نظر شما اصلاح باشد، و بسان یک برادر، با آنها رفتار کنید. آن گاه اضافه مى کند:  خداوند مفسد را از مصلح مى شناسد  (وَ اللّهُ یَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ). آرى، او از نیات همه شما آگاه است، و آنها که قصد سوء استفاده از اموال یتیمان دارند، و با آمیختن اموال آنها با اموال خود، به حیف و میل اموال یتیمان مى پردازند را از دلسوزان پاکدل واقعى مى شناسد. و در پایان آیه، مى فرماید:  خداوند اگر بخواهد مى تواند کار را بر شما سخت بگیرد و شما را به زحمت اندازد (و در عین دستور دادن به سرپرستى یتیمان، دستور دهد که اموال آنها را به کلى از اموال خود جدا سازید، ولى خداوند هرگز چنین نمى کند) زیرا او توانا و حکیم است  (وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لا َعْنَتَکُمْ إِنَّ اللّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ). تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۴۸
♨️تا امام زمان چه قدر فاصله داریم⁉️ 🔸اگر انسان کامل بخواهد به شکل مکتوب در آید،صورتش می شود قرآن کریم. همانگونه که حضرت امیرالمومنین علیه السلام، قرآن ناطق بودند. 🔸حال اگر این قرآن، قرائتش و تفکر در آیاتش، قلوب ما را متحول نمی کند، شک نکنید که زیارت انسان کامل،یعنی حضرت حجت (عجل الله فرجه) هم قلوب ما را متحول نخواهد کرد‼️ 🔸اگر می خواهید حال خود را هنگام ملاقات حضرت حجت بدانید،ببینید الان در ملاقات با قرآن چه حالی دارید!!؟ 🔸اگر مشتاق قرآنید،می توانید امیدوار باشید که مشتاق حضرت حجت حقیقی هم هستید و گرنه اگر قرآن نزد شما مهجور است،وبا آن انس ندارید،و فکر می کنید که مشتاق حضرت حجت هستید،آن شخصِ امام زمان زاده ی وهم و خیال خودتان است. 🖋حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)