پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ از صبر
يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ
اى بنى اسرائیل! نعمتم را که به شما ارزانى داشتم به خاطر بیاورید. و (نیز به یاد آورید که) من، شما را بر جهانیان، برترى بخشیدم.
(بقره/47)
مختصری از تفسیر آیه
خیال هاى باطل یهود
در این آیات، بار دیگر خداوند روى سخن را به بنى اسرائیل کرده و نعمت هاى خدا را به آنها یادآور مى شود
آنگاه از میان این نعمت ها به نعمت فضیلت و برترى یافتن بر مردم زمان خود که ترکیبى از نعمت هاى مختلف است اشاره کرده.
شاید بعضى تصور کنند منظور از فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمینَ این باشد که آنها را بر تمام جهانیان در تمام ادوار برترى بخشیده است.
ولى با توجه به سایر آیات قرآن روشن مى شود: مقصود برترى آنها نسبت به افراد محیط و عصر خودشان است; زیرا در قرآن مى خوانیم: کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّة أُخْرِجَتْ لِلنّاس...: شما (مسلمانان) بهترین امتى بودید که براى نفع انسان ها آفریده شده اید...
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
#تلنگر
⛔نگوئید کار یا درس یا مطالعه دارم!
🎯🔻هیچ کاری را بر خواندن قرآن مقدم نکنید.
🍀به این معنا که بناست روزی یک حزب قرآن بخوانید، آنرا با تأمل و تدبر بخوانید و اگرفرضا ده دقیقه طول بکشد، نگویید کار یا درس یا مطالعه دارم.
هیچ کاری، ازاین واجب ترنیست.
#رهبر_قرآنی
@basijnahie3
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَل
وَاتَّقُوا يَوْمًا لَّا تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ
و از روزى بترسید که کسى مجازات دیگرى را نمى پذیرد
و شفاعتى از کسى پذیرفته نمى شود. و غرامتى از او قبول نخواهد شد. و (به هیچ صورت) یارى نخواهند شد.
(بقره/48)
مختصری از تفسیر آیه
قرآن مى گوید: از آن روز بترسید که هیچ کس بجاى دیگرى جزا داده نمى شود
و نه شفاعتى (بى اذن پروردگار) پذیرفته مى شود
و نه غرامت و بدلى قبول خواهد شد
و نه کسى براى یارى انسان به پا مى خیزد
خلاصه، حاکم و قاضى آن صحنه کسى است که جز عمل پاک را قبول نمى کند، چنان که در آیات ۸۸ و ۸۹ شعراء مى خوانیم: یَوْمَ لایَنْفَعُ مالٌ وَ لابَنُونَ * إِلاّ مَنْ أَتَى اللّهَ بِقَلْب سَلیم: روزى که نه مال به درد مى خورد و نه فرزندان * مگر آنها که داراى روح سالم، پاک و با ایمان هستند.
در حقیقت آیه فوق، اشاره به این است که در این دنیا چنین معمول است: براى نجات مجرمان از مجازات از طرق مختلفى وارد مى شوند: گاه یک نفر جریمه دیگرى را پذیرا مى شود و آن را اداء مى کند.
اگر این معنى ممکن نشد متوسل به شفاعت مى گردد و اشخاصى را بر مى انگیزد که از او شفاعت کنند.
باز اگر این هم نشد، سعى مى کنند با پرداختن غرامت خود را آزاد سازند.
و اگر دسترسى به این کار هم نداشت از دوستان و یاران کمک مى گیرد تا از او دفاع کنند تا گرفتار چنگال مجازات نشود.
اینها طرق مختلف فرار از مجازات در دنیا است، ولى قرآن مى گوید: اصول حاکم بر مجازات ها در قیامت به کلى از این امور جدا است، و هیچ یک از این امور در آنجا به کار نمى آید، تنها راه نجات، پناه بردن به سایه ایمان، تقوا و استمداد از لطف پروردگار است.
(مسئله شفاعت بسیار گسترده میباشد که در صورت تمایل به جلد اول تفسیر نمونه صفحه ۲۶۹ مراجعه نمایید.
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
وَاتَّقُوا يَوْمًا لَّا تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلَا يُ
وَإِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَفِي ذَٰلِكُم بَلَاءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ
و (نیز به یاد آورید) آن زمان که شما را از چنگال فرعونیان رهایى بخشیدیم. که همواره شما را به بدترین صورت آزار مى دادند: پسران شما را سرمى بریدند. و زنان شما را (براى کنیزى) زنده نگه مى داشتند. و در اینها، آزمایش بزرگى از طرف پروردگارتان بود.
(بقره/49)
مختصری از تفسیر آیه
بردگى دختران در آن روز و امروز
قرآن زنده گذاردن دختران و سر بریدن پسران بنى اسرائیل را عذاب مى خواند، و آزادى از این شکنجه را نعمت خویش مى شمارد.
گویا مى خواهد هشدار دهد که انسان ها بایست سعى کنند آزادى صحیح خویش را به هر قیمت که هست به دست آورند و حفظ نمایند.
چنان که على(علیه السلام) به این مطلب در گفتار خود اشاره مى فرماید:
الْمَوْتُ فِی حَیاتِکُمْ مَقْهُورِینَ وَ الْحَیاةُ فِی مَوْتِکُمْ قاهِرِین: زنده بودن و زیردست بودن براى شما مرگ است، و مرگ براى شما در راه به دست آوردن آزادى زندگى است.
ولى دنیاى امروز با گذشته این فرق را دارد که در آن زمان فرعون با استبداد مخصوص خود، پسران و مردان را از جمعیت مخالفش مى گرفت، و دختران آنها را آزاد مى گذارد، ولى در دنیاى امروز تحت عناوین دیگرى روح مردانگى در افراد کشته مى شود و دختران به اسارت شهوات افراد آلوده در مى آیند.
(خارج از متن تفسیر: چقدر زیباست بیان مولی الموحدین. آیا حقیقتا نباید به جای اکثر مطالب مزخرفی که در مدارس و دانشگاه های ما به خورد بچه های ما می دهند معارف اهل البیت بویژه نهج البلاغه تدریس و آموزش داده بشه)
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
هدایت شده از بسیج فرهنگیان ناحیه ۳
مداحی آنلاین - برو سراغ قرآن - حجت الاسلام رفیعی.mp3
2.63M
♨️برو سراغ قرآن
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #رفیعی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
🔴بهترین #سخنرانی های روز
♨️ @Maddahionlin 👈
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
وَإِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ
فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَنزَلْنَا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزًا مِّنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ
امّا افراد ستمکار، این سخن را به غیر آنچه به آنها گفته شده بود، (به صورتى استهزاآمیز) تغییر دادند. لذا بر ستمکاران، در برابر این نافرمانى،عذابى از آسمان فرستادیم.
(بقره/59)
مختصری از تفسیر آیه
این نکته نیز شایان توجه است که قرآن در آیه فوق به جاى فَأَنْزَلْنا عَلَیْهِم مى گوید فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذینَ ظَلَمُوا تا روشن گردد این عذاب و مجازات الهى تنها دامان ستمگران بنى اسرائیل را گرفت و هرگز خشک و تَر با هم نسوختند.
علاوه بر این، در پایان آیه جمله بِما کانُوا یَفْسُقُونَ را ذکر مى کند تا آن هم تأکید بیشترى بر این موضوع باشد، که ظلم و فسقشان علت مجازاتشان گردید.
با توجه به این که تعبیرات جمله مزبور، نشان مى دهد: آنها بر این اعمال سوء اصرار داشتند و آن را ادامه مى دادند،
معلوم مى شود هنگامى که گناه به صورت یک عادت و حالت در جامعه متمرکز گردید، احتمال نزول عذاب الهى در آن هنگام بسیار است.(دقت کنید)
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س