eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
685 دنبال‌کننده
3هزار عکس
532 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۶۱ سوره آل عمران از نکته ها   ۲ ـ  مباهله  سند زنده اى براى عظمت اهل بیت(علیهم السلام)👌👌 غالب مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنن تصریح کرده اند: آیه مباهله در حق اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شده است و پیامبر تنها کسانى را که همراه خود به میعادگاه برد، فرزندانش حسن و حسین(علیهما السلام) و دخترش فاطمه(علیها السلام) و على(علیه السلام)بودند.   بنابراین، منظور از  أَبْناءَنا  در آیه، منحصراً حسن و حسین(علیهما السلام) هستند، همان طور که منظور از  نِساءَنا  فاطمه(علیها السلام)، و منظور از  أَنْفُسَنا  تنها على(علیه السلام) بوده است و احادیث فراوانى در این زمینه نقل شده است.   ولى بعضى از مفسران اهل تسنن که کاملاً در اقلیت هستند کوشیده اند: ورود احادیث را در این زمینه انکار کنند. مثلاً نویسنده تفسیر  المنار  در ذیل آیه مى گوید:  این روایات همگى از طرق شیعه است، و هدف آنها مشخص است، و آنها چنان در نشر و ترویج این احادیث کوشیده اند که موضوع را، حتى بر بسیارى از دانشمندان اهل تسنن مشتبه ساخته اند !!   اما مراجعه به منابع اصیل اهل تسنن نشان مى دهد: على رغم پندارهاى تعصب آلود نویسنده  المنار  بسیارى از طرق این احادیث به  شیعه و کتب شیعه  هرگز منتهى نمى شود، و اگر بنا باشد ورود این احادیث را از طرق اهل تسنن انکار کنیم، سایر احادیث آنها و کتبشان نیز از درجه اعتبار خواهد افتاد.👌👌   براى روشن شدن این حقیقت، قسمتى از روایات آنان را در این باب با ذکر مدارک در اینجا مى آوریم:  قاضى نور اللّه شوشترى  در جلد سوم از کتاب نفیس  احقاق الحق  طبع جدید، صفحه ۴۶ چنین مى گوید:  مفسران در این مسأله اتفاق نظر دارند که  أَبْناءَنا  در آیه فوق اشاره به حسن و حسین(علیهما السلام) و  نِساءَنا  اشاره به فاطمه(علیها السلام) و  أَنْفُسَنا  اشاره به على(علیه السلام)است.   و (در پاورقى کتاب مزبور) در حدود شصت نفر از  بزرگان اهل سنت  ذکر شده اند که تصریح نموده اند: آیه مباهله درباره اهل بیت(علیهم السلام) نازل شده است و نام آنها و مشخصات کتب آنها را در همان صفحه ۴۶ تا ۷۶ مشروحاً آورده است. از جمله شخصیت هاى سرشناسى که این مطلب از آنها نقل شده افراد زیر هستند: ۱ ـ  مسلم بن حجاج نیشابورى  صاحب  صحیح  معروف که از کتب شش گانه مورد اعتماد اهل سنت است. ۲ ـ  احمد بن حنبل  در کتاب  مسند. ۳ ـ تفسیر  طبرى  در تفسیرمعروفش در ذیل همین آیه. ۷ ـ  فخر رازى  در تفسیر معروفش. ۱۱ ـ  آلوسى  در تفسیر  روح المعانى. ۱۲ ـ  طنطاوى  مفسر معروف در تفسیر  الجواهر. ۱۳ ـ  زمخشرى  در تفسیر  کشّاف. در کتاب  غایة المرام  از  صحیح مسلم  در باب  فَضائِلُ عَلِىِّ بْنِ أَبِیْطالِب  نقل شده: روزى  معاویه  به  سعد بن ابى وقاص  گفت: چرا ابو تراب (على(علیه السلام)) را سبّ و دشنام نمى گویى؟!   گفت:  از آن وقت که به یاد سه چیز که پیامبر(صلى الله علیه وآله) درباره على(علیه السلام) فرمود افتادم، از این کار صرف نظر کردم... (یکى از آنها این بود:) هنگامى که آیه مباهله نازل گردید، پیغمبر(صلى الله علیه وآله) تنها از فاطمه و حسن و حسین و على(علیهم السلام) دعوت کرد و سپس فرمود: أَللّهُمَّ هؤُلاءِ أَهْلِى:  خدایا! اینها خاصان نزدیک من اند.👌👌👌   نویسنده تفسیر  کشّاف  که از بزرگان اهل تسنن است در ذیل آیه مى گوید:  این آیه قوى ترین دلیلى است که فضیلت اهل کساء را ثابت مى کند.👌👌👏👏 مفسران، محدثان و مورخان شیعه نیز عموماً در نزول این آیه درباره اهل بیت(علیهم السلام) اتفاق نظر دارند، در تفسیر  نور الثقلین  روایات فراوانى در این زمینه نقل شده است.(۲۱) از جمله به نقل از کتاب  عیون اخبار الرضا  درباره مجلس بحثى که  مأمون  در دربار خود تشکیل داده بود، این چنین مى نویسد: امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) فرمود:  خداوند پاکان بندگان خود را در آیه مباهله مشخص ساخته است و به پیامبرش چنین دستور داده:  فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ... و به دنبال نزول این آیه، پیامبر،  على  و  فاطمه  و  حسن  و  حسین (علیهم السلام) را با خود به مباهله برد... این مزیتى است که هیچ کس👌👌 در آن بر اهل بیت(علیهم السلام) پیشى نگرفته، و فضیلتى است که هیچ انسانى به آن نرسیده، و شرفى است که قبل از آن هیچ کس از آن برخوردار نبوده است.👌👌👌 ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۷۶
🌸وَ إِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يَعِظْ أَحَداً بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ فَإِنَّهُ «حَبْلُ اللهِ الْمَتِينُ 💠خداوند سبحان، احدى را به چيزى مانند قرآن، پند و اندرز نداده است زيرا قرآن رشته محکم خدا و وسيله مطمئن اوست. 📚 ۱۷۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۶۱ سوره آل عمران از نکته ها ۳ ـ پاسخ به سؤال در اینجا سؤال معروفى است که  فخر رازى  و بعضى دیگر درباره نزول آیه در حق اهل بیت(علیهم السلام) ذکر کرده اند: چگونه ممکن است منظور از  أَبْناءَنا  (فرزندان ما) حسن و حسین(علیهما السلام)باشد؟ در حالى که  أَبْناء  جمع است و جمع بر دو نفر گفته نمى شود؟   و چگونه ممکن است  نِسائَنا  که معنى جمع دارد تنها بر بانوى اسلام فاطمه(علیها السلام) اطلاق گردد؟ و اگر منظور از  أَنْفُسَنا  تنها على(علیه السلام) است، چرا به صیغه جمع آمده است؟! پاسخ: اولاً ـ همان طور که قبلاً به طور مشروح ذکر شد، اجماع علماى اسلام و احادیث فراوانى که در بسیارى از منابع معروف و معتبر اسلامى اعم از شیعه و سنى در زمینه ورود این آیه در مورد اهل بیت(علیهم السلام)، به ما رسیده است و در آنها تصریح شده پیغمبر(صلى الله علیه وآله) غیر از على(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) و حسن و حسین(علیهما السلام) کسى را براى مباهله نبرد، قرینه آشکارى براى تفسیر آیه خواهد بود; زیرا مى دانیم از جمله قرائنى که آیات قرآن را تفسیر مى کند، سنت و شأن نزول قطعى است.   بنابراین، ایراد مزبور تنها متوجه شیعه نمى شود. بلکه همه دانشمندان اسلام باید به آن پاسخ گویند. ثانیاً ـ اطلاق  صیغه جمع  بر  مفرد  یا بر  تثنیه  تازگى ندارد، و در قرآن و غیر قرآن از ادبیات عرب و حتى غیر عرب شواهد بسیارى دارد.   توضیح این که: بسیار مى شود به هنگام بیان یک قانون، یا تنظیم یک عهدنامه، حکم به صورت کلى و به صیغه جمع آورده مى شود، و مثلاً در عهدنامه چنین مى نویسند: مسئول اجراى آن امضاءکنندگان عهدنامه و فرزندان آنها هستند، در حالى که ممکن است یکى از دو طرف تنها یک یا دو فرزند داشته باشد، این موضوع هیچگونه منافاتى با تنظیم قانون یا عهدنامه به صورت  جمع  ندارد.   خلاصه این که: ما دو مرحله داریم،  مرحله قرارداد  و  مرحله اجرا ، در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذکر مى شود تا بر همه مصادیق تطبیق کند، ولى در مرحله اجرا، ممکن است مصداق، منحصر به یک فرد باشد، و این انحصار در مصداق، منافات با کلى بودن مسأله ندارد. به عبارت دیگر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) موظف بود طبق قراردادى که با نصاراى نجران بست، همه فرزندان و زنان خاص خاندانش و تمام کسانى را که به منزله جان او بودند، همراه خود به مباهله ببرد، ولى مصداقى جز دو فرزند و یک زن و یک مرد نداشت (دقت کنید).🤔🤔   اضافه بر این، در آیات قرآن موارد متعددى داریم که عبارت به صورت صیغه جمع آمده اما مصداق آن به جهتى از جهات منحصر به یک فرد بوده است: مثلاً در همین سوره آیه ۱۷۳ مى خوانیم: الَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ ... کسانى که مردم به آنها گفتند دشمنان (براى حمله به شما) اجتماع کرده اند از آنها بترسید . که منظور از  النّاسُ  (مردم) طبق تصریح جمعى از مفسران  نعیم بن مسعود  است که از  ابو سفیان  اموالى گرفته بود تا مسلمانان را از قدرت مشرکان بترساند!   و همچنین در آیه ۱۸۱ مى خوانیم: لَقَدْ سَمِعَ اللّهُ قَوْلَ الَّذینَ ... خداوند گفتار کسانى را که مى گفتند: خدا فقیر است و ما بى نیازیم (و لذا از ما مطالبه زکات کرده است!) شنید . در حالى که منظور از  الَّذِیْنَ  در آیه، طبق تصریح جمعى از مفسران  حُیى بن اخطب  یا  فِنحاص  است.   گاهى اطلاق کلمه جمع بر مفرد به عنوان بزرگداشت نیز دیده مى شود، همان طور که درباره ابراهیم مى خوانیم: إِنَّ إِبْراهیمَ کانَ أُمَّةً قانِتاً لِلّهِ:  ابراهیم امتى بود خاضع در پیشگاه خدا در اینجا کلمه  أُمّت  که اسم جمع است بر فرد اطلاق شده است. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۷۹
💎استشفوه من أدوائكم، و استعينوا به على لأوائكم فان فيه شفاء من أكبر الداء و هو الكفر و النفاق و الغى و الضلال. 🔹براى دردهايتان از قرآن شفا طلب كنيد و براى مشكلاتتان از آن كمك بگيريد؛ زيرا در قرآن شفاى بزرگ ترين دردهاست، درد كفر، نفاق و گمراهى. 📘۱۷۶
گوش زمان در این گوشه ایران اسلامی حکایت هایی را شنیده است که عجین است با رشادت ها  و جان فشانی های اهالی منطقه. منطقه ای که شاه اسماعیلش ایران پاره پاره را دوباره دوخت و یکپارچه کرد و عاشورائیانش در هشت سال دوران دفاع مقدس خط شکن جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند. در 35 کيلومتري شمال غرب شهرستان نمين پاسگاهی است بنام صدآفرين که در آخرين نقطه مرزي بين روستاي خواجه بلاغي و خوش آباد پيله رود قرار دارد. نام اين پاسگاه قبلا" (کلوز) بوده و بعدا" بنام ژاندارم شهید حسینعلی صدآفرین که در حمله  شهريور 1320 روسها به ايران از خود رشادت فراوانی نشان داده و در راه دفاع از ایران اسلامی شربت شهادت نوشیده است، نام گذاري شده است . حسين علي صدآفرين معاون پاسگاه کلوز 17 سال سابقه خدمت داشت ، زنجانی الاصل و دارای دو  فرزند پسر متولد 1309 و 1310 بود و خانواده او در روستا ي خواجه بلاغي زندگي مي کردند. داستان کامل رشادت هایش را در پست بعدی بخوانید ... لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مدیر کانال : https://eitaa.com/paygahpanahi
گوش زمان در این گوشه ایران اسلامی حکایت هایی را شنیده است که عجین است با رشادت ها  و جان فشانی های اهالی منطقه. منطقه ای که شاه اسماعیلش ایران پاره پاره را دوباره دوخت و یکپارچه کرد و عاشورائیانش در هشت سال دوران دفاع مقدس خط شکن جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند. در 35 کيلومتري شمال غرب شهرستان نمين پاسگاهی است بنام صدآفرين که در آخرين نقطه مرزي بين روستاي خواجه بلاغي و خوش آباد پيله رود قرار دارد. نام اين پاسگاه قبلا" (کلوز) بوده و بعدا" بنام ژاندارم شهید حسینعلی صدآفرین که در حمله  شهريور 1320 روسها به ايران از خود رشادت فراوانی نشان داده و در راه دفاع از ایران اسلامی شربت شهادت نوشیده است، نام گذاري شده است . حسين علي صدآفرين معاون پاسگاه کلوز 17 سال سابقه خدمت داشت ، زنجانی الاصل و دارای دو  فرزند پسر متولد 1309 و 1310 بود و خانواده او در روستا ي خواجه بلاغي زندگي مي کردند. در شبانگاه دوم شهريور 1320 در جريان جنگ جهاني دوم نمايندگان قواي روس پس از تسليم دولت ايران ورود خود به مرزهاي ايران را به پاسگاه کلوز اطلاع مي دهند. حسين علي پس از شنيدن اين خبر بلافاصله پيش فرمانده پاسگاه رفته و او را در جريان امر قرار مي دهد . فرمانده تمايلي براي درگيري از خود نشان نمي دهد  و هيچ کدام از پرسنل پاسگاه خود را براي مبارزه آماده نمي کند . وی به خانه خود آمده و با خانواده اش وداع مي کند . حسين علي به پاسگاه بر مي گردد و مي خواهد از اسلحه خانه تفنگ بردارد ، هيچ يک از همکارانش از ترس مؤاخذه مقام مافوق در اسلحه خانه را باز نمي کنند، وی مجبور مي شود با شليک گلوله در اسلحه خانه را باز کرده و تعدادي تفنگ برنو بر می دارد، کمي دورتر از پاسگاه تفنگ ها را در فاصله هاي مختلفي قرار مي دهد، ساعت چهار نصف شب حمله روسها شروع مي شود، حسين علي به ترتیب از فاصله های متعدد شروع به تيراندازي مي کند قواي روس که انتظار مقاومت را نداشته فکر مي کند که با مقاومت عده ي زيادي از سربازان روبرو است، تا مي توانند پاسگاه را گلوله باران مي کنند . او تا ساعت 8 صبح در برابر قواي روس شجاعانه مي جنگد. حوالي ساعات 6صبح در حاليکه ميمنه و ميسره لشکر روس از سمت نمين و ارشق با عبور از دهات و قصبه ها وارد اردبيل شده بودند ستون اصلي لشکر روس با مقاومت جانانه حسينعلی صدآفرين هنوز در حوالي پاسگاه کلوز زمين گير شده بود . وی یک تنه با یک جعبه و سه قطار  فشنگ  پشت تخته سنگها مردانه ایستاده می جنگد تا توپخانه دشمن پاسگاه ويران می کند و مهمات حسين علي نیز تمام می سود. وی براي اينکه اسلحه هايش دست دشمن نيفتد اسلحه ها مي شکند (جويا مي شوند که چرا اسلحه ها را  شکسته ای، مي گويد تقنگ ناموس سرباز است براي يک سرباز ايراني ننگ است که اسلحه اش دست دشمن بيافتد ) و به  جنگ تن به تن روي مي آورد تا با چنگ و دندان با دشمن مقابله کند تا اینکه در درگيري تن به تن به شهادت مي رسد سربازان روس وقتي متوجه مي شوند فقط يک نفر با آنان مي جنگيده است با قساوت هر چه تمام سراز تن این سردار رشید جدا مي کنند. فرمانده روسی بعد از لحظاتي که وارد پاسگاه مي شود وقتي اسم شهيد را مي پرسد او را حسين علي صد آفرین معرفي مي کنند، وي از اينکه صدآفرين  را کشته اند نيرو هاي خود را مؤاخده مي کند و  با تحسين شجاعت اين سردار ايراني به زبان روسي او را هزار آفرين خطاب مي کند. اهالي روستا در حين جنگ روستا را خالي مي کنند در حالي که فقط چراغ  يک خانه روشن بوده است و آن هم چراغ خانه صدآفرين بوده که زنان روستا نتوانسته بودند خانواده وی را با خود ببرند . اهالي روستا بعد از بازگشت به سراغ پاسگاه مي روند تا پیکر مرحوم صدآفرین را خاکسپاری کنند توسط  مرحوم مرتضي سيد حسيني پيله رودی بر پيکر مطهرش نماز ميت خوانده و در محوطه همان پاسگاه به خاک مي سپارند. سال 74 همسر اين شهيد بزرگوار از زنجان برای زیارت مزار صدآفرين مي آيد، او از بيست متري مانده به مرقد شهید خود را به زمین انداخته و سينه خيز تا مرقد او می آید . گویا این دیدار آخرین دیدار و  آخرین وداعش بوده است .چند سال پيش خیری از روستاي خواجه بلاغي آرامگاه او را بازسازي مي کند . روحش شاد و یادش گرامی باد. بشوي آوراق اگر همدرس مايي  که علم عشـــــق در دفتر نباشد چند روز پیش شبکه مستند برنامه جالبی را از این شهید گرانقدر پخش نمود ، انگیزه ای شد که مطلب فوق را منتشر کنم ... میتونید این مستند را دانلود و تماشا کنید ... لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مدیر کانال : https://eitaa.com/paygahpanahi
🚨 احترام ویژه به پدر 🔘 آقای غلام شاه پسندی، محافظ رهبر معظم انقلاب: 💠 سال ۶۷ پدر آقای خامنه‌ای مرحوم شدند الان هم توی حرم امام رضا علیه السلام دفن‌اند. اگر جلسه‌ی ریاست جمهوری با یک رئیس جمهور خارجی هم بود وقتی پدر ایشان وارد می‌شدند، ایشان می‌ایستادند و با سرعت به طرف پدرشان می‌دویدند و حتماً دست ایشان را . تا روزی که پدرشان مرحوم شد، من یاد ندارم یک بار آقای خامنه‌ای به پدرشان برسند و دستشان را نبوسند، این نبود که حالا چون رئیس جمهور است و برای خودش کسی است، نه! دیدارشان با مادرشان چون بیشتر توی منزل بود ما کمتر دیدیم ولی پدرشان را با چشم خیلی دیدیم. پدرشان می‌خواست از فرودگاه بیاید به ما می‌گفت بروید آنجا پدرم را بیاورید، هم ببرید، پیاده نیاید که اذیت می‌شود. بهشان بگویید گفت: من مشکل دارم، اگه من بیایم باید ۵۰ نفر با من همراه بیایند. من . به ریاست جمهوری که می‌رسیدیم آقای خامنه‌ای دم در ورودی می‌آمدند توی ماشین و می‌نشستند و تا کنار در ساختمان همراهی می‌کردند. دم در ساختمان هیچ کدام از ما اجازه نداشتیم که حتی یک از پدرشان را بگیریم کمک کنیم. آقای خامنه‌ای خودشان پدرشان را می‌کردند تا از ماشین پیاده شود. 📕 ماه در آینه، ص۱۳۱ لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مدیر کانال : https://eitaa.com/paygahpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۶۱ سوره آل عمران از نکته ها ۵ ـ آیا مباهله یک حکم عمومى است؟ شکى نیست آیه فوق یک دستور کلى براى دعوت به مباهله به مسلمانان نمى دهد، بلکه روى سخن در آن، تنها به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) است، ولى این موضوع مانع از آن نخواهد بود که مباهله در برابر مخالفان، یک حکم عمومى باشد و افراد با ایمان که از تقوا و خداپرستى کامل برخوردارند به هنگامى که استدلالات آنها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جائى نرسد از آنها دعوت به مباهله کنند.   از روایاتى که در منابع اسلامى نقل شده نیز، عمومیت این حکم استفاده مى شود: در تفسیر  نور الثقلین ، جلد ۱، صفحه ۳۵۱ حدیثى از امام صادق(علیه السلام)نقل شده که فرمود:  اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذیرفتند آنها را به مباهله دعوت کنید! راوى مى گوید: سؤال کردم چگونه مباهله کنم؟ فرمود:  خود را سه روز اصلاح اخلاقى کن !   و گمان مى کنم فرمود: روزه بگیر و غسل کن، و با کسى که مى خواهى مباهله کنى به صحرا برو، سپس انگشتان دست راستت را در انگشتان راست او بیفکن و از خودت آغاز کن و بگو: خداوندا! تو پروردگار آسمان هاى هفتگانه و زمین هاى هفتگانه اى و آگاه از اسرار نهان هستى، و رحمان و رحیمى، اگر مخالف من حقى را انکار کرده و ادعاى باطلى دارد بلائى از آسمان بر او بفرست، و او را به عذاب دردناکى مبتلا ساز!   و بعد بار دیگر این دعا را تکرار کن و بگو: اگر این شخص حق را انکار کرده و ادعاى باطلى مى کند بلائى از آسمان بر او بفرست و او را به عذابى مبتلا کن! سپس فرمود:  چیزى نخواهد گذشت که نتیجه این دعا آشکار خواهد شد، به خدا سوگند! هرگز نیافتم کسى را که حاضر باشد این چنین با من مباهله کند.   ضمناً از این آیه، معلوم مى شود بر خلاف حملات بى رویه افرادى که مى گویند:  اسلام عملاً آئین مردان است و زنان در آن به حساب نیامده اند ، زنان در مواقع حساس به سهم خود در پیشبرد اهداف اسلامى همراه مردان در برابر دشمن مى ایستاده اند، صفحات درخشان زندگى فاطمه بانوى اسلام(علیها السلام) و دخترش زینب کبرى(علیها السلام) و زنان دیگرى که در تاریخ اسلام، گام بر جاى گام هاى آنها نهاده اند، گواه این حقیقت است. تفسیر نمونه جلد دوم ۶۸۴
💢قرآن، دریای که قعر آن درک نمی شود.   🌸وَ بَحراً لا یُدرِکُ قَعَرُهُ. 🔹دریایی است که ژرفای آن درک نمی شود. 📚 ۱۹۸