eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
674 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
530 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا ‌ ‌خبری در راه است ... خبری از جنس نور .... خبری از جنس عشق .... بزودی.... لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مدیر کانال : https://eitaa.com/paygahpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ اى کسانى که ایمان آورده اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزگارى است، از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید. و جز بر آیین اسلام از دنیا نروید (آل عمران/102) شأن نزول: مى دانیم: در دوران جاهلیت دو قبیله بزرگ در  مدینه  به نام  اوس  و  خزرج  وجود داشتند که بیش از یکصد سال! جنگ و خونریزى و اختلاف در میان آن دو جریان داشت، و هر چند وقت ناگهان به جان یکدیگر مى افتادند و خسارات جانى و مالى فراوانى به یکدیگر وارد مى کردند.   یکى از موفقیت هاى بزرگ پیغمبر(صلى الله علیه وآله) پس از هجرت به  مدینه ، این بود که به وسیله اسلام 👌👌صلح و صفا در میان آن دو ایجاد کرد، و با اتحاد آنها جبهه نیرومندى در  مدینه  به وجود آمد. اما از آنجا که ریشه هاى اختلاف، فوق العاده زیاد و نیرومند، و اتحاد، تازه و جوان بود، گاه بى گاه، بر اثر عواملى، اختلافات فراموش شده شعلهور مى شد، که به زودى در پرتو تعلیمات اسلام و تدبیر پیامبر(صلى الله علیه وآله) خاموش مى گشت. در آیات پیش، نمونه اى از بروز اختلافات را بر اثر تحریکات دشمنان دانا مشاهده کردیم، ولى این آیات اشاره به نوع دیگرى از این اختلافات است که بر اثر دوستان نادان و تعصب هاى جاهلانه به وجود آمد. تفسیر دعوت به تقوا در آیه نخست، دعوت به تقوا شده است تا مقدمه اى براى دعوت به اتحاد باشد، در حقیقت دعوت به اتحاد بدون👈 استمداد از یک ریشه اخلاقى👌و عقیده اى👌بى اثر و یا بسیار کم اثر است، به همین دلیل در این آیه کوشش شده است عوامل ایجاد کننده اختلاف و پراکندگى در پرتو ایمان و تقوا، تضعیف گردند، لذا افراد با ایمان👌👌 را مخاطب ساخته، مى فرماید:  اى کسانى که ایمان آورده اید! همگى آن گونه که حق تقوا و پرهیزگارى است نسبت به خدا پروا داشته باشید  (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ). ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۴۲
🌟وَاعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَد بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَة، وَ لاَ لاَِحَد قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنىً 🍃«و بدانيد هيچ کس با داشتن قرآن، فقر و بيچارگى ندارد و هيچ کس بدون آن غنا و بى نيازى نخواهد داشت» 📚 ۱۷۶
بسم الله الرحمن الرحیم ویژه برنامه ولادت حضرت علی (ع) سخنران :حجت الاسلام و المسلمین محمودی مدیحه سرایی: ذاکرین اهل بیت (ع) زمان: سه شنبه ۲۶ بهمن ماه ، ساعت۱۹:۱۵ مکان: چهار راه کارخانه قند،پایگاه مقاومت بسیج شهیدان پناهی لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه از تفسیر آیه ۱۰۲ سوره آل عمران در این که منظور از  حق تقوا  چیست؟ در میان مفسران سخن بسیار است اما شک نیست که حق تقوا آخرین و عالى ترین درجه پرهیزگارى است، 👌👌که پرهیز از هر گونه گناه و عصیان و تعدى و انحراف از حق را شامل مى گردد.👌👌👌   لذا در تفسیر  درّ المنثور  از پیامبر(صلى الله علیه وآله) و در تفسیر  عیاشى  و  معانى الاخبار  از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که در تفسیر  حق تقوا  فرمودند: أَنْ یُطاعَ فَلایُعْصى وَ یُذْکَرَ فَلایُنْسى وَ یُشْکَرَ فَلایُکْفَرَ:  حق تقوا و پرهیزگارى این است که پیوسته اطاعت فرمان او کنى، و هیچ گاه معصیت ننمائى، همواره به یاد او باشى، و او را فراموش نکنى، و در برابر نعمت هاى او شکرگذار باشى و کفران نعمت او ننمائى.👌👌   بدیهى است انجام این دستور، همانند همه دستورات الهى بستگى به میزان توانائى 👌انسان دارد، بنابراین آیه فوق با آیه ۱۶ سوره  تغابن  که مى گوید: فَاتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ:  تا آنجا که توانائى دارید پرهیزگارى پیشه کنید  هیچگونه منافاتى ندارد و گفتگو درباره تضاد این دو آیه و نسخ یکى به وسیله دیگرى، به کلى بى اساس است.   البته آیه دوم در حقیقت بیان قید و به اصطلاح تخصیص در آیه اول است و آن را مقید به مقدار توانائى انسان مى کند. به هر حال، در پایان آیه به طایفه  اوس  و  خزرج  و همه مسلمانان جهان 👌👌هشدار مى دهد که به هوش باشند، تنها اسلام آوردن کافى نیست،👌👌👌 مهم آن است که ایمان و اسلام خود را تا واپسین ساعات عمر، حفظ کنند،👌🤲🤲 و با روشن ساختن آتش هاى خاموش شده کینه هاى دوران جاهلى، و پیروى از تعصب هاى نابخردانه، ایمان و اعمال پاک خود را بر باد ندهند، تا عاقبت و پایان کار آنها به بدبختى نگراید، لذا با تأکید مى فرماید:  مراقب باشید که جز با ایمان و اسلام از دنیا بیرون نروید 🤲🤲 (وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ). تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۴۴
💢قرآن، دریای که قعر آن درک نمی شود.   🌸وَ بَحراً لا یُدرِکُ قَعَرُهُ. 🔹دریایی است که ژرفای آن درک نمی شود. 📚 ۱۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم از آغاز تحصيلات حوزوى (سالهاى 43-  50) كه ترجمه هاى موجود را مطالعه مى كردم و كاستى هاى مفهومى را مى يافتم، نگران و در فكر چاره انديشى بودم كه يكى از نوشته هاى جرج جرداق مسيحى، (استاد ادبيّات عرب در لبنان) را خواندم كه اعتراف كرده بود: «جاذبه هاى كلمات امام على عليه السّلام شورى در من ايجاد كرد كه 200 بار نهج البلاغه را مطالعه كردم».👌👌👏👏👏 چنان بر خود لرزيدم و به تعصّب و غرور اعتقادى من ضربه وارد شد كه تا مدّتى حالت عادّى نداشتم، 😔😔و بر خود نفرين كردم كه چرا يك مسيحى، 200 بار نهج البلاغه را مى خواند امّا من كه خود را از شيعيان امام على عليه السّلام مى شمارم و ادّعاى محبّت و ولايت او را دارم به راستى چند بار نهج البلاغه را خوانده ام و با مفاهيم ارزشمند آن به چه ميزان آشنايى دارم ما كه در خانواده شيعه، از پدر و مادرى شيعه، و از خاندان شيعه و در كشور شيعيان قرار داريم، چرا بايد با نهج البلاغه بيگانه باشيم. مقدمه ترجمه نهج‌البلاغه مرحوم دشتی
بسم الله الرحمن الرحیم به اذن الله و به اذن و مدد مولی الموحدین امیر مؤمنان عليه السّلام ان شاءالله در نظر داریم از این روز با عظمت و خجسته با همدیگر مطالعه نهج البلاغه را آغاز نماییم. از آنجایی که به یقین متن این کتاب گران‌سنگ و با عظمت که از آن به اخ القرآن تعبیر گردیده دارای اعماقی است که نیازمند شرح و تفسیر میباشد، لذا به جهت تنوع در شارحین نهج‌البلاغه، ثقیل بودن و همچنین طولانی بودن متن؛ امکان بهره برداری از آن در این فضا آنچنان میسر نیست. امید است آنان که جویای بهره مندی بیش از پیش از این دریای بیکران هستند به منابع معتبر رجوع نمایند.
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه اول - آغاز آفرینش آسمان وزمین و آفرینش انسان ۱.عجز انسان از شناخت ذات خدا سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند، و حسابگران از شمارش نعمت‏های او ناتوان، و تلاشگران از ادای حق او درمانده‏اند. خدایی که افکار ژرف اندیش، ذات او را درک نمی‏کنند و دست غوّاصان دریای علوم به او نخواهد رسید. پروردگاری که برای صفات او حدّ و مرزی وجود ندارد، و تعریف کاملی نمی‏توان یافت و برای خدا وقتی معیّن، و سر آمدی مشخّص نمی‏توان تعیین کرد. مخلوقات را با قدرت خود آفرید، و با رحمت خود بادها را به حرکت در آورد و به وسیله کوه‏ها اضطراب و لرزش زمین را به آرامش تبدیل کرد. ۲ دین و شناخت خدا  سر آغاز دین، خداشناسی است، و کمال شناخت خدا، باور داشتن، او، و کمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگی اوست و کمال توحید (شهادت بر یگانگی خدا) اخلاص، و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است، زیرا هر صفتی نشان می‏دهد که غیر از موصوف، و هر موصوفی گواهی می‏دهد که غیر از صفت است، پس کسی که خدا را با صفت مخلوقات تعریف کند او را به چیزی نزدیک کرده، و با نزدیک کردن خدا به چیزی، دو خدا مطرح شده و با طرح شدن دو خدا، اجزایی برای او تصوّر نموده و با تصّور اجزا برای خدا، او را نشناخته است.    و کسی که خدا را نشناسد به سوی او اشاره می‏کند و هر کس به سوی خدا اشاره کند، او را محدود کرده، به شمارش آورده. و آن کس که بگوید «خدا در چیست» او را در چیز دیگری پنداشته است، و کسی که بپرسد «خدا بر روی چه چیزی قرار دارد» به تحقیق جایی را خالی از او در نظر گرفته است، در صورتی که خدا همواره بوده، و از چیزی به وجود نیامده است.   با همه چیز هست، نه اینکه همنشین آنان باشد، و با همه چیز فرق دارد نه اینکه از آنان جدا و بیگانه باشد. انجام دهنده همه کارهاست، بدون حرکت و ابزار و وسیله، بیناست حتّی در آن هنگام که پدیده‏ای وجود نداشت، یگانه و تنهاست، زیرا کسی نبوده تا با او انس گیرد، و یا از فقدانش وحشت کند. ادامه دارد.... خطبه اول نهج‌البلاغه مولای زیبایی ها ترجمه مرحوم دشتی