آیا رهبر مجاز است برخلاف میل اکثریت مردم عمل کند؟
در جامعه مسلكى بايد بگوييم كسانى بايد به #مقام_رهبرى برسند و رهبران جامعه باشند كه قبل از هر چيز همه ابتكارها و استعدادها و لياقتهايشان در خدمت مسلكى قرار بگيرد كه جامعه آن مسلك را به عنوان زيربناى اول پذيرفته است.
دقت كنيد كه در اينجا هم حكومت برخلاف خواسته اكثريت بر سر كار نيست؛ اما اكثريت وقتى مىخواهد حكومت را انتخاب كند، با اين ملاك انتخاب مىكند.
انتخاب حكومت با خواست #اكثريت است؛ انتخاب رهبر با خواست اكثريت است؛ اما عمل رهبر ممكن است با خواست و تمايلات اكثريت متناسب نباشد. عمل رهبر در اينجا با #مصلحت اكثريت متناسب است نه با تمايلات اكثريت.
اين است كه حكومت و رهبر در يك جامعه مسلكى در درجه اول #مربى است، در درجه دوم #مدير است. اداره آن جامعه آهنگ تربيت دارد. لذا امام و رهبر در چنين حكومتى مرشد و راهنما نيز هست. مرشد به اصطلاح معروف؛ يعنى افراد را در راهى مىبرد و مىكشاند . اين مسأله اول در مسأله رهبرى، در يك جامعه مسلكى است.
منبع: #شهیدبهشتی، ولایت رهبری روحانیت(۱۳۹۰) صص 190-191
#نظام_امت_و_امامت
#امامت
#حکومت_ایدئولوژیک #حکومت_مکتبی
#تکلیف_اخلاقی_دولت #حکومت_هدایتگر
#حکومت_تحمیلی
#بهشت_زوری
#بیطرفی_دولت
#قانون_اساسی
@shahiddoctorbeheshti
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده
ببینید #امام_صادق در عصر خودش #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهدهدار کدام نقش حساس معرفی می کند.
روایت از امام صادق است. لابد اگر نمیگفتم از امام صادق است شما فکر میکردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است
«ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع»
جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعهای که چنین شیوهای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراستهای نیست، بلکه جامعهای است آلوده.
منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵
#جامعه_نمونه
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️سوره برائت و پیمانشکنان
سیاست اسلام از نظر صلح و جنگ حتی باتوجه به آیات اول سوره برائت این نیست که اسلام به همه کفار دنیا اعلام کند یا مسلمان شوید یا جزیه بدهید و یا شما را میکشیم. این فهم اشتباه است...سوره برائت میگوید از این پس مسلمانان هر مشرک پیمانشکنی را دیدند، یا او را بکشند، یا مسلمان شود و یا جزیه بدهد. بهصرف اینکه بیاید یک پیمان لفظی ببندد و کلاه سر شما بگذارد نباشد...پس کافر پیمان شکن، یا باید رسما مسلمان شود...یا اینکه «جزیه» بدهند، یعنی باید در هرسال مقداری پول به حکومت اسلامی بدهند و همان تعبیر قرآن کریم: «الذين أوتوا الكتاب حتى يعطوا الجزية عن يد وهم صاغرون»؛ یعنی با این کار در برابر حکومت اسلام احساس ضعف کنند؛ یا اینکه گردن آنها زده میشود.
این قانون، مربوط به کافر متجاوز یا کافر سیاست باز پیمانشکن است وگرنه کافری که متجاوز نباشد و سیاستباز و پیمانشکن نباشد و اجازه تبلیغات آزاد به مسلمانها در کشور خودش را بدهد (این بند جزو قراردادهای عمومی اسلام است که باید آزادی تبلیغات خداپرستی در سرتاسر جهان وجود داشته باشد)، اگر ملت کافری اینها را رعایت کرد، هیچ وقت اسلام به آنها «فاقتلوهما» نگفته و نمیگوید.
در مکتب قرآن، ج ۵، ص ۱۲۹ و ۱۳۰
#اصالت_جنگ_یا_صلح
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️رهبری همچون استاد و مربی
من میخواهم از امام و رهبرمان قبل از هر چیز بهعنوان استاد و مربی یاد کنم، چون برای ما هم استاد و هم مربی هستند و بودند و در هر دیداری که با ایشان دارم و در هر گفتوگویی و در هر بحثی، این مربی بودن ایشان را حس میکنم و مییابم که چگونه آن افق عالی و نظر و دید و آن علو همت و آن بلند همتی خاص که شایسته مردان خداست، در یک یک بحرانها و مسائل در ایشان جلوهگر است، واقعا برای من خیلی ساده بگویم همیشه نقش سازنده داشته و امام را در رابطه با خودم بیشتر بهعنوان مربی همیشه دوست داشتم و دوست میدارم، امیدوار هستم که این اثر تربیتی امام اثری باشد گسترده برای همه جامعه ما و امام که...نمونهای از یک رهبر مکتبی، یک رهبر دینی، یک رهبر اسلامی با تعهد و تقید اسلامی و بینش عالی اسلامی است را همیشه بهعنوان الگو برایمان مستدام بدارد و جامعه ما، جامعهای باشد که در طول قرنها -چون افراد که بالاخره تا ابد نخواهند بود- در خط امام و در خط امامت همیشه از رهبران و الگوهایش این چنین -انشاءالله- بهرهمند بماند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج ۲، ص ۴۵۸ و ۴۵۹
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
نعمت امام
انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ #امامت و مسألۀ #ولايت چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك محور قابلاطمينان پيدا ميكند، يك امام پيدا ميكند و در پي آن حركت ميكند، چه سعادتي دارد.
نعمت #امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است.
و اين نقطۀ مركزی، هميشه بايد پرتوانترين و پاكترين و صادقترين و اصيلترين و خداپرستترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم.
منبع: #شهیدبهشتی #حزب_جمهوری_اسلامی (سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219
#امام_خمینی
#نظام_امت_امامت
@shahiddoctorbeheshti
4_5803207927426713128.mp3
741K
جامعه مسلمانها جامعه فضولها است
در جامعه مسلمانها آدم در خیابان که میآید با یک مشت فضول سر و کار دارد و چقدر خوب فضولی میکنند.
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️تقسیم کار اجتماعی؛ زنان و زمامداری
در میدان اجتماع، در چند کار، اسلام میگوید بهدلیل این که زن استعداد رشد عواطفش بیشتر است و مرد استعداد رشد محاسبه و تعقلش بیشتر، این سمت ها که احتیاج به محاسبه بیشتر دارد برای مردان باشد:
زمامداریهای اجتماعی، از قبیل ریاستجمهوری و نخستوزیری و امثال آن؛ اولا به فعالیتهای سخت و ثانيا قدرت مقاومت در برابر عواطف و تعقل و محاسبه قوی احتیاج دارد. بهطور معدل در میان مردها این شانس بیشتر است که افراد شایسته برای این کار پیدا بشوند. ممکن است در دنیا بهطور استثناء زنی پیدا شود که نخست وزیر خوبی باشد، اما این استثناء است. استثناء غیر از معدل است. آیا این توهین به زن در اسلام است؟ نه، برای این که ما که نگفتیم مرد یک امتیاز اضافی دارد. گفتیم یک امتیاز مرد دارد، یک امتیاز زن دارد، هر کدام از این دو امتیاز در جای خودش. این عينا مثل این است که ما وقتی که در دبیرستان بچهها را میخواهیم آزمایش استعداد کنیم و بگوییم هر کدام به درد چه رشتهای میخورند، امتحانی بکنیم و بگوییم این دسته اگر بروند در رشتههای تجربی بهتر ترقی میکنند، آن دسته اگر بروند حقوق بخوانند بهتر ترقی میکنند، آن دسته سوم اگر بروند ادبیات بخوانند بهتر است. این توهین به هیچکدام نیست تا مثلا اگر فردی را برای ادبیات انتخاب کنیم، بگوید به من توهین کردید که گفتید پزشکی نرو. این توهین به او نیست. تو یک ادیب نویسنده ارزندهای میشوی، ارزشت هم در جای خودش محفوظ است.
📚موقعیت زن در اسلام، ص ۱۶ و ۱۷
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهیدبهشتی از فرق جامعه جنسی تا جامعه الهی می گوید
✅ وای اگر ارضای جنسی بشود محور روابط اجتماعی
✅ چماق ارتجاع فرویدیستهای مسلماننما بر سر تقواطلبان
✅ فلسفه کشش جنسی در زن و مرد چیست؟
✅ سختگیری اسلام در پوشش و روابط زن و مرد وسعت نظری است چون همهسونگری است
✅ اسلام نمیخواهد معنویت انسان در زباله دانی سکس قربانی شود
#حجاب
#آزادی_جنسی
@shahiddoctorbeheshti
شهیدبهشتی از مرحوم دکتر #شریعتی میگوید
#دکترشریعتی از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون #او_زنده_است ...
آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشتهای اجتماعی اش در حال دگرگونی و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان همه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ...
از آنجا که دکتر یک پویش و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحبنظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب صاحبنظران ژرفنگر اسلام.
ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه منصفانه داوری شود نقش مؤثر او بود در بازگشت نسل جوان به خویشتن و اسلام خویشتن و اینکه این نسل بار دیگر هویت خودش را در اسلام بازبیابد.
منبع: #شهیدبهشتی، کتاب شریعتی جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵) صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔹بهش میگفتند؛ انحصارطلب، دیکتاتور، مرفه، پولدار؛
دوستانش دوستانه گفته بودند: "چرا جواب نمیدی؟ تا کی سکوت؟"
میگفت: "مگه نشنیدید که قرآن میگه: انَ الله یدافعُ عَن الذینَ آمَنوا؟ یعنی یه وظیفه برای منه که ایمان آوردنه، یکی هم برای خدا که دفاع کردنه. دعا کنید وظیفه خودمو خوب انجام بدم، اون کارش و خوب بلده."
#مجموعه_پوستر_بهای_بهشت
#شهید_بهشتی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
نحوه برخورد جمهوری اسلامی با گناه
#شهیدبهشتی
ما با صراحت می گوئیم در جمهوری اسلامی شرابخواری آزاد نیست، میگساری آزاد نیست، قماربازی آزاد نیست، رباخواری آزاد نیست، ظلم و ستم و تجاوز به حقوق دیگران آزاد نیست. زنبارگی و #فساد جنسی آزاد نیست دروغ و تهمت و افترا آزاد نیست.
نظام جمهوری اسلامی با این گونه فسادها مقابله می کند در درجه اول با به کار بردن شیوه های تربیتی و نهادهای اقتصادی، اجتماعی ضد گناه و در درجه دوم برای گناهها و تخلفات مشهود با قدرت قانون و دستگاه قضائی.
منبع: جاودانه تاریخ جلد 5 گفتارها(3)، ص 140
@shahiddoctorbeheshti
راهبرد دولت جمهوری اسلامی در کشاکش میان مصلحت مردم و خواست مردم
در جامعه اسلامی، در رابطه با خواست و تمایل مردم از یکسو و تعالیم مکتب و مصلحت آنها از دیدگاه مکتب و به تشخیص رهبری برگزیده آنها از سوی دیگر به ترتیب زیر عمل می شود:
۱- در مواردی که تمنيات مردم برخلاف ارزشهای اسلامی باشد، مسئولان هرگز نمی توانند به این تمنیات گردن نهند و اگر عوام فریبی کنند و به عنوان احترام به خواست مردم به تمنيات ضد اسلامی آنها تن در دهند، مردم حق دارند بعد آنها را مؤاخذه کنند و به آنها بگویند وظیفه شما این بوده که ما را آگاه کنید، نه آنکه به بهانه احترام به خواست ملت، دنباله رو تمایلات زودگذر ما گردید.
«... و لئن اتبعت اهو ائهم بعد الذی جاءك من العلم مالك من الله من ولی و لا نصیر»
.اگر در پی آن آگاهی علمی که برایت آمده، باز هم دنباله روی تمنيات آنان گردی، خدا نه یار تو خواهد بود، نه یاورت.)
2- هرجا تمنيات مردم بر خلاف ارزشهای اسلام نیست و با قوانین اسلامی ناسازگاری صریح ندارد ولی مسئولان تشخیص دهند که برخلاف مصلحت آنهاست؛ در این موارد باید مسئولان نخست بکوشند نقطه نظرهای خود را که به مصلحت مردم می دانند با آنها در میان گذارند و آنها را به زبانهای مربوط به تمنيات آنها آگاه سازند.
«و عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئاً و هو شر لکم والله یعلم و أنتم لاتعلمون»
«... چه بسا از چیزی بدتان بیاید و همان برایتان خوب باشد، و چه بسا از چیزی خوشتان بیاید و همان برایتان بد باشد، که خدا می داند و شما نمی دانید.»
اگر روشنگری مسئولان سودمند افتاد و اکثریت مردم پذیرای نظر آنها شد که چه بهتر، وگرنه باید با رعایت سه نکته زیر تصمیم مقتضی اتخاذ کنند
الف: رعایت خواست مردم در مواردی که مخالف صریح احکام الهی نباشد، خود مصلحتی است پرارزش که پیوند قلبی میان مردم و حکومت را تقویت می کند. بنابراین در مقام مقایسه، باید مصلحت هماهنگی حکومت با مردم با مصلحت موردنظر حکومت که مردم آن را پذیرا نیستند مقایسه شود و آنچه ارزشمند تر است انتخاب گردد.
ب: مسئولان همواره به یاد داشته باشند که قدرت تشخیص مردمی که با تعهد مکتبی و وجدان بیدار به مسائل سرنوشت ساز خود بیندیشند بسیار زیاد است و می تواند از تشخیص افرادی معدود که در مقام مسئول قرار گرفته اند به واقعیت و حقیقت نزدیک تر باشد. ما این برد نیرومند تشخیص مردم را در موارد متعدد در جریان های انقلاب تجربه کرده ایم.
ج: آن دسته از تصمیمات حکومت که برخلاف خواست مردم است، هر چند موافق با مصالح آنها باشد، در مقام اجرا با دشواری هایی روبرو می شود، بنابراین در این گونه موارد همه جا عملا تأمین مصالح واقعی مردم میسر نیست.
مسئولان وظیفه دارند با رعایت این سه جهت، متعهدانه تصمیم لازم را بگیرند و اگر با رعایت همه این جهات باز هم بدین نتیجه رسیدند که رعایت تمنيات مردم به قیمت فدا کردن مصالح بسیار مهم تمام می شود، شجاعانه تصمیم بگیرند و دچار وسوسه عوام فریبی نشوند که نزد خدا و خلق مسئول خواهند بود.
منبع: #شهیدبهشتی، کتاب مواضع تفصیلی حزب جمهوری اسلامی (1388)؛ صص۳۹۲-۳۹۴
@shahiddoctorbeheshti