سرعت بله، عجله خیر
درس انتظار انقلاب مهدوی
🔸 ما با سرعت موافقيم و با #عجله و شتاب مخالف، تعبير نهج البلاغه اين است كه كسي كه بخواهد ميوهاي را از درخت زودتر از موعد بچيند اين ميوه را براي خود نچيده است گويي براي ديگران كار كرده، آب به آسياي ديگران ريخته. گاهي مي شنويم از مشكلاتي كه امروز پيش آمده بعضي ها دلشان دچار لرزه شده، مگر مي شود يك انقلاب تمام عيار رخ بدهد يك نظامي ولو پوسيده واژگون شود و همه كارها هم روال عادي داشته باشد؟ مگر چنين چيزي ممكن است اين يك ايده آليسم است اين يك ذهنيت است. عينيت انقلابها، درس ديگري به ما مي دهد انقلاب تداوم مي خواهد نه تداوم يك ماه و چند ماه و نه يكسال و دو سال و پنج سال همچنان تداوم يكي ديگر از محتواهاي ارزنده اعتقاد به امام قائمي كه ظهورش معلوم نيست همين است كه انقلاب اسلامي در طول قرنها نياز به تداوم دارد بايد انقلاب اسلامي را زنده نگه داريم.
#تداوم_انقلاب_اسلام
#نیمه_شعبان
#امام_زمان
📚 سخنرانی در تاریخ ۵۸/۴/۱۹ در محل دارالتبلیغ امیرالمومنین (ع)
او به تنهایی یک ملت بود. نسخه الکترونیکی صفحه ۳۴ نشر واحد فرهنگی بنیاد شهید ۱۳۶۱. چاپ اول
@shahiddoctorbeheshti
17.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جمهوری_اسلامی چیست؟
از بیانات #شهیدبهشتی دو هفته پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۵۸
@shahiddoctorbeheshti
سلام علیکم
این کانال مجالی است برای بازخوانی اندیشه کسی که شهادتش در برابر مظلومیتش ناچیز بود
تلاشی است خودجوش برای مقابله با آنها که به اقتضای منافع روزشان، منظومه فکری ایشان را تقطیع می کنند
فرصتی برای زدودن غبار مهجوریت از چهره یکی از برجستگان کم نظیر تاریخ معاصر که یک ملت بود برای ملت ما
اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی
سید شهیدان انقلاب اسلامی
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
و السلام علینا و علی عبادالله الصالحین
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
#جمهوری_اسلامی چیست؟ از بیانات #شهیدبهشتی دو هفته پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در فروردین
نام واقعی نظام جمهوری اسلامی
ما براي نظام آينده بهترين نامي كه ميتوانيم انتخاب بكنيم همان #نام_اصيل_اسلامي است نظام امت است و امامت. امت و امامتي كه همينطور از نظر واژه و ريشه با هم يك ريشه دارند و از يك مصدر هستند در مقام #عينيت هم يكي هستند و اين است آرزوي بزرگ ما.
منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج3: ص1836
#قانون_اساسی
#نظام_سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#مجلس_خبرگان
#اصل_پنجم
@shahiddotorbeheshti
#جمهوری_اسلامی؛ حکومت ایدئولوژیک مردمی
نظام جديد اجتماعى ايران نظامى است اسلامى، ولى نظامى است كه مردم با #انتخاب و اختيار و گزينش خودشان آن را انتخاب كردند ، نظامى است در راه خدمت به مردم؛ يا به تعبير ديگر نظامى است مردمى بر پايه اسلام.
بنابراين نظام اجتماعى آينده ما نظامى است #ايدئولوژيك ، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ #متعهد در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى و اومانيستى نه ملّى و ناسيوناليست، آن هم اومانيسم اسلامى كه انساندوست است نه انسانپرست.
و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ جمهورى اسلامى
منبع: #شهیدبهشتی مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰)، ص64
#جمهوریت
#اسلامیت
@shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
انتشار به مناسبت #روز_جمهوری_اسلامی 🇮🇷 ✅از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی... این مملکت وقتی میگوی
انتشار به مناسبت #روز_جمهوری_اسلامی 🇮🇷
✅از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی...
در جمهوری بودن حکومت و نظام کنونیمان تردیدی هست؟ مگر نه اینکه ما ۲۲ بهمن پیروز شدیم و در ۱۲ فروردین (فقط با ۲ ماه فاصله) از ملتمان پرسیدیم چه نظامی را میخواهید؟ آن نظامی را که میخواهید، به آن رأی بدهید. بر طبق شعارهای راهپیماییهای میلیونیتان استنباط رهبری شما و مدیریت کشور شما و جامعهتان این است که #جمهوری_اسلامی را میخواهید، ولی با این حال جمهوری اسلامی را به رأی میگذاریم، هر کس میخواهد، رأی «آری» بدهد، هر کس که نمیخواهد هم رأی «نه» بدهد، ورقه «نه» را به صندوق بریزد. با اکثریت قاطع گفتید جمهوری اسلامی میخواهید. یک عدهای هم قهر کردهاند گفتند نه، اینجوری نه، یک جور دیگر رأیگیری کنید تا ما رأی بدهیم. یک عدهای هم قهر نکردند آمدند گفتند ما اصلاً #جمهوری_دمکراتیک میخواهیم یا #جمهوری_مطلق میخواهیم. یک عدهای هم بودند که رویشان نشد هنوز بگویند ما رژیم شاهنشاهی میخواهیم، بودند یک عدهای ولی رویشان نشد، اما همه میدانستند که اکثریت قاطع ملّت رأی دلخواه آزادش، #جمهوری_اسلامی بود و هست. به این ترتیب با اینکه انقلاب اصولاً با شرکت تودهها به پیروزی رسید، نه متکی بر سرنیزهها، دو ماه بعد از پیروزی، متکی به رأی مستقیم ملت وضع خودش را مشخص کرد.
از ۱۲ فروردین ۵۸ تا امروز دیگر آدمِ معاندِ مغرضِ کوردلِ کورچشم میخواهد که شک کند که این نظام واقعاً جمهوریست و متکی به آرای جمهور میباشد...
🗓سخنرانی آیت الله شهید بهشتی(ره) در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۳۵۹ در محل بانک ملی ایران
#شهید_آیت_الله_بهشتی
#روز_جمهوری_اسلامی
#رفراندوم
#از_بهشتی_برای_امروز
@shahiddoctorbeheshti
تبریک ماه مبارک #رمضان
🔸 یکی از موارد مناسب برای تبریک، «حلول ماه مبارک رمضان» است. متأسفانه در میان ما کمتر معمول است که آغاز این ماه مبارک را به یکدیگر تبریک بگوییم. ولی در جامعة بزرگ اسلامی خوشبختانه این سنت هست و به مناسبت آغاز رمضان، همچون یک عید بزرگ، اوراق تبریک برای یکدیگر میفرستند. در برخوردها هم به یکدیگر تبریک میگویند. جالب اینجاست که کلمۀ «ماه مبارک» اصلا برای همین ماه مبارک است. رمضان، در میان ما از قدیم معمول بوده اما فراموش کردیم که «مبارک» و «تبریک» از یک ریشه است. اگر ماه «مبارک» است، حلولش و آغازش «تبریک» هم دارد. به هر حال شروع این ماه پر ارج را به همۀ دوستان تبریک میگویم.
🔸 امیدوارم ماه پر برکتی باشد برای همۀ ما. بزرگترین برکتش، پیراستن و دور کردن یا کاستن آلودگیها از جانمان و از خلقیاتمان است. اگر ماه رمضان بیاید و بگذرد و اخلاق ما، همان اخلاق ناپسندی باشد که داشتیم، ماه کم برکتی براي ما بوده است. بزرگترین برکت این ماه را از آن غفلت نکنیم، برکتی که با توجه و هوشیاری ما، و با سعی و کوشش ما، بدست میآید. هرچند متأسفانه ما، نمیدانم چرا اینطور بار آمدهایم، همیشه جویای برکتهای بیتلاش و بیکوشش هستیم و با این گرایش غلطی که در مورد برکت و برکت دادن خدا، در فکرمان به وجود آمده است از خیلی از برکات الهی محروم میمانیم.
#ماه_رمضان
🔹 منبع: سایت رسمی بنیاد شهید بهشتی | لینک سخنرانی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠انتخاب آزادانه مردم، اساسیترین پایه جمهوری اسلامی
حالا که باید در جامعهٔ ما بر این اساس حکومتی سر کار آید، این حکومت باید شکلی داشته باشد که در آن شکل عامل تحمیل، عامل اینکه این سمت را من بر شما تحمیل میکنم، وجود نداشته باشد. این شکل بر طبق تعریفهایی که ما از انواع سهگانهٔ حکومت کردیم، چه شکلی میتواند باشد؟ جمهوری. بنا بر این، یک پایه از جمهوری اسلامی این است: جمهوری اسلامی نوع حکومتی است که با پذیرش و انتخاب آزادانهٔ اکثریت ملت به قدرت میرسد. این یکی از اساسیترین پایههای جمهوری اسلامی است.
ملت ایران! برادران و خواهران عزیز! بیدار باشید ای زنان و مردان پر خروش انقلابی کشور ما! هشیار باشید! از هم اکنون باید حکومتی را انتخاب کنید که در آن حکومت عامل زور و عامل تحمیل به هیچ عنوان برای رسیدن به هیچ سِمَتی از سِمَتهای اجتماعی مورد بهرهبرداری احدی قرار نگیرد. این پایهٔ اساسی است. به نظر ما همة مسائل دیگر، همهٔ مصالح دیگر باید از اینجا مایه بگیرد و از این طریق تأمین شود؛ از طریق دخالت آگاهانهٔ زن و مرد مسلمان متعهد در تعیین سرنوشت خویش و در تعیین فرد یا گروهی به عنوان زمامدار امت. این یک پایهٔ اساسی است.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۲۲و۲۳
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
بپذير و چيزی هم نگو در روش ما نيست.
گزیده تفسیر #قرآن
#شهیدبهشتی
🔹 [ ما یک سوالی را میخواهیم در دین بفهمیم ]. ايـن سـؤال بجاسـت. مـا از آنهـايي
نيستيم كه در برابر اين سؤالات بگوييم وقتي كه چيـزي را وحـي گفتـه، ديگر بپذير و چيزي هم نگو. ما ميگوييم بپذير، اما حرفت را هـم بـزن.
🔹 اين دو خيلي با هم فرق دارد. بپذير و چيزي هم نگو در روش ما نيست. نه خير، بپذير، حرفت را هم بزن، سؤالت را هـم بكـن. بـه اسـتناد وحـي پذيرفتي؟ بسيار خوب، اما اين سؤال در مغزت پيدا شد. بـه تـو بگـوييم نپرس و الّا از دين بيرون ميروي! نه، اصـلاً ايـن روش مـا نيسـت. اگـر سؤالي داري مطرح كن. سؤالي كه به صورت يك عقده در فكر مسـلمان بماند، مثل موريانه، ايمان او را ميخورد. هر سؤالي داري مطرح كن و آن كساني كه اين سؤالات برايشان عرضه ميشود، بايد به آنها گفت در برابر سؤالات بردبار باشيد. از جا در نرويد. آنقدر معلومات داري به سـؤالات اين آقا جواب بدهي، جواب روشنكننـده دلچسـب بـه او بـده. آن قـدر
معلومات نداري به او جواب بدهي، تكبر و خودپسندي را كنـار بگـذار.
🔹 بگو من هم مثل تو نميدانم. من هم مثل تو در جستوجوي كسي هستم كه بتواند اين مطلب را پاسخ بدهد. اما با ترشرويي و تشدد و چماق بـه جنگ سؤالات عقده زا رفتن، اين اصلاً شيوه اسلام نيست.آنجا كه ميآيند از پيغمبر سـؤالي مـي كننـد كـه مصلحت سياسي
ايجاب ميكند دربارهاش سخني گفته نشود، آن وقت پاسخي كه پيغمبر از كلام خدا ميآورد اين قدر لطيف اسـت : «لا تَسئَلُوا عنْ أشْيآء انْ تُبد لَكُـم تسئوکم»
سؤالاتي نكنيد كه اگر جوابش را گفتيم، ناراحتي برايتان ايجـاد
كند. ببينيد چه قدر آهنگ، آهنگ مربيانه دلپذير سازندهاي است.
« وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا » اسرا:۸۵
🔹 از تو ميپرسند كه روح چيست؟ بگو روح از آن چيزهايي است كه ذات و كُنهش را خدا ميشناسد و به طـور كلي شما انسانها اينطور نيست كـه همـه چيـز را بدانيـد. بـالاخره يـك
چيزهايي را نميدانيد. اين هم از آنهاست. ملاحظه ميكنيد، آن هم چيزي كه به جايي لطمه اي نميزند. سؤالي نيسـت كـه بـه جـايي لطمـه بزنـد.
🔹 ميدانيم كه مسأله روح يك آگاهياي نيست كه اصلاً با ايمان به اسلام و مبدأ و معاد ارتباط نزديك داشته باشد. در عين حال وقتي پاسخي قرآنـي ميدهد، پاسخي است اينطور مربيانه.
📚 کتاب پیامبری از نگاه دیگر | خاتمیت و امامت ۲
#بهشتی_را_بشناسیم
#از_بهشتی_برای_امروز
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠معنای رمز گونگی قرآن
اگر کسی بخواهد بگوید زبان قرآن، مثل نامه های محرمانه اداری، سیاسی یا نظامی که رمزی نوشته و فرستاده می شود زبان رمز است و رمز آن کلیدی دارد که گیرنده نامه باید به آن مراجعه کند تا معنی نامه را بفهمد، ما گفته اش را قبول نداریم. قرآن کتاب رمز نیست؛ کتاب مبین است.
می توان گفت تعداد اندکی از آیات قرآن که به آن متشابهات میگویند، کم و بیش به صورت رمز است، اما اگر این گفته که قرآن زبانی رمزگونه و سمبولیک دارد به این معنا باشد که قرآن کلامی است دارای سلسله معانی ساده و همه کس فهم، ولی علاوه بر این معانی، اشاراتی هم به مفاهیم و مطالب عالی تر دارد کسانی میتوانند آن را بهتر درک کنند که از نظر فکری وضع بهتر و پیشرفته تری دارند، این درست است.
📚نگاهی دوباره؛ بازخوانی اندیشه های قرآنی شهید آیت الله دکتر بهشتی، ص۵۲
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
4_5911428098124941234.pdf
414.1K
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️
✔️کتاب #شب_قدر
✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره)
@shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️ ✔️کتاب #شب_قدر ✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) @shahiddoctorbehesh
سه احتمال در مورد #قدر
✅از اين آيات قرآن اينطور فهميده مىشـود كـه
شب قدر شبى است كه مقـدرات اشـخاص و مـردم معـين
مىشود؟ شب قدر است يعنى شـب تقـدير اسـت؟ آن هـم
تقديرات مردم و سرنوشت مردم؟ آن هم بـراى چـه مـدتى: يك سال، كمتر، بيشتر؟ اين يك احتمال در معنى كلمه قدر.
✅احتمال ديگر در معنى كلمه قدر ايـن اسـت كـه شـب قـدر
است يعنى حسابها روشن مىشود، اما نه سرنوشت افـراد و
مردم؛ بلكه حكم قاطع هر مطلبى روشن مىشـود. چـون در
شب قدر قرآن كريم نازل شد و پيغمبر اسـلام بـه پيغمبـرى
مبعوث شد و خدا احكام حلال و حرام و بد و خوب را در
قرآن كريم به صورتى قاطع و ابدى فرسـتاد و فرشـتگان بـه
همراه روح الامين حامل پيام الهى بعثت و حامل كتاب الهى
قرآن براى پيغمبر بودند. بنابراين شب قدر است يعنى شـبى
است كه اندازه و قدر هر مطلبى بـه صـورتى قـاطع روشـن
شده است. در اين معنا ديگر بحثى از سرنوشـت اشـخاص،
چه يك شب و چه يـك سـال و چـه يـك عمـر، در ميـان
نيست.
✅معنى سوم اينكه اصلاً كلمه قدر بـه معنـاى ارزش و
منزلت باشد، نه به معناى ارزيابى. يعنى ما قرآن را فرستاديم
در شبى ارزنده؛ شبى كه بايد قدردانى شود؛ شبى كه از هزار
ماه بهتر است.
منبع: کتاب شب قدر ص ۱۴
#شهیدبهشتی
#شب_قدر
@shahiddoctorbeheshti