انسان بسازید، نه یک مشت انسان نمای قالبیِ ابزاری
حتما #آزادی را برای خودتان خیلی مطلوب می یابید. خیلی خوب؛ حالا آقایان و خانمها را ببریم سر کلاس: به این بچه ها که در دوران شکوفایی استعدادها و شکل گیری شخصیت خویشتن اند چقدر آزادی عنایت می فرمایید؟ اگر تاکنون به این بچه های عزیز و انسانهای آینده آینده ساز، آزادی لازم را عنایت نفرموده اید، چقدر به آنها ظلم و خیانت شده است؟ و به چه چیز آنها خیانت شده؟ به #شخصیت_انسانی آنها.
ای #معلم باایمان آگاه و آزاد! به عنوان یک دوست و همفکر و همراهت خواهش می کنم، شما را به خدا در این کلاسها یک مشت انسان نمای قالبی خاک بر سر نسازید. انسان بسازید، نه یک مشت انسان نمای قالبی ابزاری
و تو ای #روحانی و ای عالم دینی!، یا تو ای نویسنده و گوینده غیرمعمم! با گفته ها و نوشته هایت یک مشت موجود قالبی، یک مشت انسان نمایی که به کارخانه بزرگ اجتماع سفارش داده اند تا با فلان مدل به دنیا بیاید، با فلان مدل بیندیشد، با فلان مدل زندگی کند، و با فلان مدل بمیرد، تحویل آینده نده! آینده بشریت به انسان نیاز دارد؛ انسان برخوردار از شخصیت انسانی؛ انسانی که خود را بسازد و محیط خود را.
دوست ندارم دیگر معلم خود را «باغبان» بنامد. دوست ندارم دیگر معلم و مربی خود را «چوپان» تلقی کند. این کلمات مبتذل شایسته شأن معلم نیست. نه شایسته شأن او و نه شایسته شأن آنان که مسئول تعلیم و تربیت آنهاست.معلم و مربی برترین کمک کار به انسانی است که در حال خودساختن است.
#روز_معلم
منبع: #شهیدبهشتی، نقش آزادی در تربیت کودکان ص۱۵۹
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠خاطرهای درباره شهید مطهری
اولین بار که خبر شهادت ایشان (شهید مطهری) را شنیدم، گذشته از الم و رنج و دردی که یک دوست چندین ده ساله در خودش احساس میکند، این خاطره قبل از هر خاطرهی دیگری در ذهنم زنده شد.
آقای مطهری مکرر میفرمود: «من طرفدار سر سخت اصلاح روحانیت و مخالف سر سخت اسلام منهای روحانیت هستم». ایشان غالبا مقید بود این دو را از نظر تأکید هموزن بیان کند و نشان بدهد به همان اندازه که به بقای روحانیت و دوام نقش روحانیت در جامعه معتقد و علاقهمند است، به همان اندازه هم به اصلاح روحانیت معتقد و علاقهمند است. و این از تکیه کلامهای این برادر عزیز فقید عالیقدر در بحثها بود.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج۱، ص۵۵۵
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
سلام علیکم
⭕ اینجا مجالی است برای بازخوانی اندیشه کسی که شهادتش در برابر مظلومیتش ناچیز بود
‼️ تلاشی است خودجوش برای مقابله با آنها که به اقتضای منافع روزشان، منظومه فکری ایشان را تقطیع می کنند
⭕ فرصتی برای زدودن غبار مهجوریت از چهره یکی از برجستگان کم نظیر تاریخ معاصر که یک ملت بود برای ملت ما
‼️ اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی
سید شهیدان انقلاب اسلامی
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
و السلام علینا و علی عبادالله الصالحین
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
آیا رهبر مجاز است برخلاف میل اکثریت مردم عمل کند؟
در جامعه مسلكى بايد بگوييم كسانى بايد به #مقام_رهبرى برسند و رهبران جامعه باشند كه قبل از هر چيز همه ابتكارها و استعدادها و لياقتهايشان در خدمت مسلكى قرار بگيرد كه جامعه آن مسلك را به عنوان زيربناى اول پذيرفته است.
دقت كنيد كه در اينجا هم حكومت برخلاف خواسته اكثريت بر سر كار نيست؛ اما اكثريت وقتى مىخواهد حكومت را انتخاب كند، با اين ملاك انتخاب مىكند.
انتخاب حكومت با خواست #اكثريت است؛ انتخاب رهبر با خواست اكثريت است؛ اما عمل رهبر ممكن است با خواست و تمايلات اكثريت متناسب نباشد. عمل رهبر در اينجا با #مصلحت اكثريت متناسب است نه با تمايلات اكثريت.
اين است كه حكومت و رهبر در يك جامعه مسلكى در درجه اول #مربى است، در درجه دوم #مدير است. اداره آن جامعه آهنگ تربيت دارد. لذا امام و رهبر در چنين حكومتى مرشد و راهنما نيز هست. مرشد به اصطلاح معروف؛ يعنى افراد را در راهى مىبرد و مىكشاند . اين مسأله اول در مسأله رهبرى، در يك جامعه مسلكى است.
منبع: #شهیدبهشتی، ولایت رهبری روحانیت(۱۳۹۰) صص 190-191
#نظام_امت_و_امامت
#امامت
#حکومت_ایدئولوژیک #حکومت_مکتبی
#تکلیف_اخلاقی_دولت #حکومت_هدایتگر
#حکومت_تحمیلی
#بهشت_زوری
#بیطرفی_دولت
#قانون_اساسی
@shahiddoctorbeheshti
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده
ببینید #امام_صادق در عصر خودش #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهدهدار کدام نقش حساس معرفی می کند.
روایت از امام صادق است. لابد اگر نمیگفتم از امام صادق است شما فکر میکردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است
«ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع»
جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعهای که چنین شیوهای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراستهای نیست، بلکه جامعهای است آلوده.
منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵
#جامعه_نمونه
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️سوره برائت و پیمانشکنان
سیاست اسلام از نظر صلح و جنگ حتی باتوجه به آیات اول سوره برائت این نیست که اسلام به همه کفار دنیا اعلام کند یا مسلمان شوید یا جزیه بدهید و یا شما را میکشیم. این فهم اشتباه است...سوره برائت میگوید از این پس مسلمانان هر مشرک پیمانشکنی را دیدند، یا او را بکشند، یا مسلمان شود و یا جزیه بدهد. بهصرف اینکه بیاید یک پیمان لفظی ببندد و کلاه سر شما بگذارد نباشد...پس کافر پیمان شکن، یا باید رسما مسلمان شود...یا اینکه «جزیه» بدهند، یعنی باید در هرسال مقداری پول به حکومت اسلامی بدهند و همان تعبیر قرآن کریم: «الذين أوتوا الكتاب حتى يعطوا الجزية عن يد وهم صاغرون»؛ یعنی با این کار در برابر حکومت اسلام احساس ضعف کنند؛ یا اینکه گردن آنها زده میشود.
این قانون، مربوط به کافر متجاوز یا کافر سیاست باز پیمانشکن است وگرنه کافری که متجاوز نباشد و سیاستباز و پیمانشکن نباشد و اجازه تبلیغات آزاد به مسلمانها در کشور خودش را بدهد (این بند جزو قراردادهای عمومی اسلام است که باید آزادی تبلیغات خداپرستی در سرتاسر جهان وجود داشته باشد)، اگر ملت کافری اینها را رعایت کرد، هیچ وقت اسلام به آنها «فاقتلوهما» نگفته و نمیگوید.
در مکتب قرآن، ج ۵، ص ۱۲۹ و ۱۳۰
#اصالت_جنگ_یا_صلح
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️رهبری همچون استاد و مربی
من میخواهم از امام و رهبرمان قبل از هر چیز بهعنوان استاد و مربی یاد کنم، چون برای ما هم استاد و هم مربی هستند و بودند و در هر دیداری که با ایشان دارم و در هر گفتوگویی و در هر بحثی، این مربی بودن ایشان را حس میکنم و مییابم که چگونه آن افق عالی و نظر و دید و آن علو همت و آن بلند همتی خاص که شایسته مردان خداست، در یک یک بحرانها و مسائل در ایشان جلوهگر است، واقعا برای من خیلی ساده بگویم همیشه نقش سازنده داشته و امام را در رابطه با خودم بیشتر بهعنوان مربی همیشه دوست داشتم و دوست میدارم، امیدوار هستم که این اثر تربیتی امام اثری باشد گسترده برای همه جامعه ما و امام که...نمونهای از یک رهبر مکتبی، یک رهبر دینی، یک رهبر اسلامی با تعهد و تقید اسلامی و بینش عالی اسلامی است را همیشه بهعنوان الگو برایمان مستدام بدارد و جامعه ما، جامعهای باشد که در طول قرنها -چون افراد که بالاخره تا ابد نخواهند بود- در خط امام و در خط امامت همیشه از رهبران و الگوهایش این چنین -انشاءالله- بهرهمند بماند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج ۲، ص ۴۵۸ و ۴۵۹
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
نعمت امام
انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ #امامت و مسألۀ #ولايت چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك محور قابلاطمينان پيدا ميكند، يك امام پيدا ميكند و در پي آن حركت ميكند، چه سعادتي دارد.
نعمت #امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است.
و اين نقطۀ مركزی، هميشه بايد پرتوانترين و پاكترين و صادقترين و اصيلترين و خداپرستترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم.
منبع: #شهیدبهشتی #حزب_جمهوری_اسلامی (سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219
#امام_خمینی
#نظام_امت_امامت
@shahiddoctorbeheshti
4_5803207927426713128.mp3
741K
جامعه مسلمانها جامعه فضولها است
در جامعه مسلمانها آدم در خیابان که میآید با یک مشت فضول سر و کار دارد و چقدر خوب فضولی میکنند.
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️تقسیم کار اجتماعی؛ زنان و زمامداری
در میدان اجتماع، در چند کار، اسلام میگوید بهدلیل این که زن استعداد رشد عواطفش بیشتر است و مرد استعداد رشد محاسبه و تعقلش بیشتر، این سمت ها که احتیاج به محاسبه بیشتر دارد برای مردان باشد:
زمامداریهای اجتماعی، از قبیل ریاستجمهوری و نخستوزیری و امثال آن؛ اولا به فعالیتهای سخت و ثانيا قدرت مقاومت در برابر عواطف و تعقل و محاسبه قوی احتیاج دارد. بهطور معدل در میان مردها این شانس بیشتر است که افراد شایسته برای این کار پیدا بشوند. ممکن است در دنیا بهطور استثناء زنی پیدا شود که نخست وزیر خوبی باشد، اما این استثناء است. استثناء غیر از معدل است. آیا این توهین به زن در اسلام است؟ نه، برای این که ما که نگفتیم مرد یک امتیاز اضافی دارد. گفتیم یک امتیاز مرد دارد، یک امتیاز زن دارد، هر کدام از این دو امتیاز در جای خودش. این عينا مثل این است که ما وقتی که در دبیرستان بچهها را میخواهیم آزمایش استعداد کنیم و بگوییم هر کدام به درد چه رشتهای میخورند، امتحانی بکنیم و بگوییم این دسته اگر بروند در رشتههای تجربی بهتر ترقی میکنند، آن دسته اگر بروند حقوق بخوانند بهتر ترقی میکنند، آن دسته سوم اگر بروند ادبیات بخوانند بهتر است. این توهین به هیچکدام نیست تا مثلا اگر فردی را برای ادبیات انتخاب کنیم، بگوید به من توهین کردید که گفتید پزشکی نرو. این توهین به او نیست. تو یک ادیب نویسنده ارزندهای میشوی، ارزشت هم در جای خودش محفوظ است.
📚موقعیت زن در اسلام، ص ۱۶ و ۱۷
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهیدبهشتی از فرق جامعه جنسی تا جامعه الهی می گوید
✅ وای اگر ارضای جنسی بشود محور روابط اجتماعی
✅ چماق ارتجاع فرویدیستهای مسلماننما بر سر تقواطلبان
✅ فلسفه کشش جنسی در زن و مرد چیست؟
✅ سختگیری اسلام در پوشش و روابط زن و مرد وسعت نظری است چون همهسونگری است
✅ اسلام نمیخواهد معنویت انسان در زباله دانی سکس قربانی شود
#حجاب
#آزادی_جنسی
@shahiddoctorbeheshti
شهیدبهشتی از مرحوم دکتر #شریعتی میگوید
#دکترشریعتی از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون #او_زنده_است ...
آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشتهای اجتماعی اش در حال دگرگونی و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان همه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ...
از آنجا که دکتر یک پویش و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحبنظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب صاحبنظران ژرفنگر اسلام.
ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه منصفانه داوری شود نقش مؤثر او بود در بازگشت نسل جوان به خویشتن و اسلام خویشتن و اینکه این نسل بار دیگر هویت خودش را در اسلام بازبیابد.
منبع: #شهیدبهشتی، کتاب شریعتی جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵) صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴
@shahiddoctorbeheshti