eitaa logo
از بهشتی برای امروز
951 دنبال‌کننده
119 عکس
62 ویدیو
23 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) بعد می رسيم به "آزادى بيانِ اين عقيده" و "آزادى تبليغِ اين عقيده". .اينجا خواهش می كنم با دقت توجـه شود. از نظر آزادى بيان و تبليغ، مبانى اسلامى ما اينطـور مـی گويـد كـه«نشر يكطرفه عقايد و افكار ضداسلامى در جامعه اسلامى ممنوع است و از انتشار كتب ضلال ونشريات گمراه كننده جلـوگيرى مـی شـود، مگـرآنكه با نشرياتى ديگرهمراه باشد كـه بـه خواننـده در تجزيـه و تحليـل رساى اينگونه عقايد و افكـار ضـد اسـلامى كمـك كنـد». ايـن موضـع جمهورى اسلامى است. آن چيزى هم كه در قانون اساسى گفته است كه حدود اينها را قانون معين می كند، از ديدگاه مـا قـانون بـر طبـق مـوازين اسلامى تنظيم می شود. اين را بار ديگر می خوانم: «نشر يكطَرَفه عقايد وافكار ضد اسلامى در جامعه اسلامى ممنوع است و از انتشار كتب ضَلال و نشريات گمراه كننده جلوگيرى می شود مگر آنكـه بـا نشـرياتى ديگـر همراه باشد كه به خواننده در تجزيه و تحليل رسـاى ايـنگونـه عقايـد وافكار ضد اسـلامى كمـك كنـد». ايـن راجـع بـه متـون كتبـى. بحث هـا وسخنراني ها نيز چنين است. الآن اينجا چون بحثهـا دوطرفـه اسـت، آقايـان بحثهاى الحادى و ماركسيستى ضد اسلامى دارنـد، مـا بحثهـاى اسـلامى داريم. طرفين دراينجا بحث مـی كنـيم. ايـن كيفيـت را مـا آزاد و مجـاز می دانيم و به هر مقدار كه بخواهند می شود بحث كرد. بحث ها و سخنراني هانيز چنين است. جامعه اسلامى نه همچون جامعـه هـاى دربسـته اردوگـاه است، كه انسانها را در پشت ديوارهاى آهنين نگه دارند، و نـه همچون جامعه هاى غربى است كه بازار مكـاره عرضـه بـی ضـابطه آراء و افكار باشد، بلكه در اين زمينه هم به راسـتى نـه شـرقى اسـت نـه غربى. منبع:آزادی،هرج ومرج،زورمداری،صص۱۵۳_۱۵۴ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) من به شما با صـراحت مـی گـويم كـه مـن مقيدم مسائل دنياى را از اسـناد اصـيل ماركسيسـتى بگيـريم. همينجا گزيده آثـار بـه زبـان آلمانى است كه در آن می گويد، "بايد آزادی هـا را گرفـت". لنـين در جـايى ديگر می گويد كه "دولت در جامعه سوسياليستى بـراى است".حتى براى ديگران و براى كارهاى ديگر هم نيسـت.نقـش دولـت فقط سـركوبى مخالفـان اسـت. اينهـا را مـا ازمتـون اصـلى گرفتـه ايـم وان شاءاللّه به موقعش خواهيم گفت. حالا، به همين دليل، ما می گوييم در اين زمينه اسـلام بـه راسـتى نـه شرقى است نه غربى. علاوه بر اين، از نشر مطالب توهين آميز به مقدسات اسلام نيز جلوگيرى می شود؛ زيرا هر جا ايمان هست،عشـق و علاقـه وحساسيت نيزهست، و جريحه دار كردن اين عشق ها و علاقه هاى مقـدس آزاد نيست. بسيارى از درگيريهايى كه الآن،برخلاف توصيه هاى مؤكد ما،برخلاف مراقبت هـاى مؤكـد مـا،بـرخلاف توصـيه هـاى مؤكـد جمهـورى اسلامى، برخلاف درسهايى كه در حوزه ها داده می شود، به وجود می آيـد،به خاطر اين است كه گروههاى ديگر به مقدسات اسلام و بـه مقدسـات انقلاب اسلامى توهين می كنند و افراد را تحريك می كننـد. آن وقـت بـه اينها می گويند شما بی رگ باشيد؛ تحريك نشويد! ما توهين می كنيم، شما بی رگ باشيد! آزادى است! قرآن آنقدر روى مسأله رابطه عشـق و ايمـان با احساس و حساسيت تكيه دارد كه به مسلمانها می گويد، بـه خـدايان وبتهاى كفار فحش و دشنام ندهيد، اين اخـلاق اسـلام اسـت. «ولا تَسـبوا الذين يدعون من دون اللَّه فَيسبوا اللَّه عدواً بغير علم. كذلك زينا لكلّ امةعملهم ثم الى ربهم مرجعهم فينبئهم بما كانوا يعملون». منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری،صص۱۵۴_۱۵۵ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) ما در عـين حـالى كه الآن از ماركسيسم قوياً انتقاد می كنيم،ولى می بينيد در برخورد بـا ايـن آقايان ادب اسلامى را رعايت می كنيم. اين وظيفه ماست. حتى وقتـى كـه از چهره هاى ماركسيست اسم می بريم ادب را رعايت می كنيم. اين وظيفه ماست. اين اخلاق ماست. اين تربيت اسلامى ماسـت. بـه خـدايانى جـز خداى يكتا كه آنها نيايش می كنند ناسزا نگوييـد، مبـادا آنهـا هـم از روى ناآگاهى و كينه ورزى به خدا ناسزا گويند. وقتى جوّ ،جوّ دشنام شد، اينها به مقدسات آنها دشنام می دهند، آنها هم به مقدسات اينها دشنام می دهند. اين ديگر جوّ است؛ فهميدن و فهماندن يا انتخاب كردن نيست. اين جـوّ آلرژى و حساسيت است كه نبايد باشد. ما بدينگونه كار هر جامعه را درنظرش آراسته نمايانده ايم؛ اما سرانجام بازگشت آنها نزد خدايشان است وبه آنها خبر خواهد داد كـه چـه مـی كردنـد، (آيـه 109 از سـوره انعـام). همچنين " و و و نيز گناه و ممنـوع اسـت ودرخور كيفر" ، و بايد طبق ضوابط قانونى از آن جلوگيرى شود. می گويند ما را آزاد بگذاريد براى دروغ پراكنى! خوب، اينكه نمی شود! آزاد بگذاريـد بـراى تهمـت زدن! اينكـه نمـی شـود. آزاد بگذاريـد بـراى شايعه سازى. نه! اين آزادي ها در جمهورى اسـلامى نيسـت و قـانون بايـد جلويش را بگيرد. اين هم در رابطه با و . منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری،صص ۱۵۵_۱۵۶ @shahiddoctorbeheshti
4_5863790034569658661.pdf
414.1K
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️ ✔️کتاب ✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) @shahiddoctorbeheshti
هستیم، ولی نیستیم ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک نژاد محدود کردن شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین جهانی است. مسلمان به سعادت انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند. اصولا محدود کردن آرمانهای یک انقلاب در نجات یک ملت شرک است . گذشته از اینکه اصلا بر اساس جهان بینی اسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح همه انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک ملت مسلمان در برابر فلاح بلکه مسئولند. ما شعارمان از اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و انگیزه انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم " من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست. بنابراین من خواهش می کنم مسئله را در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی ملی گرا و ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای فلاح و رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری ملت ایران محدود نمی کنیم.‌ فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را. منبع: (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱ @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
مبنای اعتماد مردم به مسئولان حکومتی بر همه ما روشن است كه اعتماد ملت به يك يك ما و يك يك شما نمايندگان محترم به يك يك كسانى كه مسووليتهاى تعيين كننده را بر عهده گرفته اند بيش از هر چيز بر پايه اعتقاد اسلامى و ايمان اسلامى و اعتماد به ديانت و تقواى انتخاب شدگان بوده است. منبع: مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره اول ص ۲۴۸ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏻در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) آزادى احـزاب و جمعيت هـا. يكـى از حقـوق طبيعى هرانسانى اين است كه بتواند با انسانهاى ديگرى كـه بـا او همفكـر و هم هدف اند همكارى نزديك داشته باشـد تـا بـا هـم بـه صـورت يـك گـروه سازمان يافته درآيند و با رعايت موازينى كه در مورد آزادى بيان و تبليغ گفتـه شد، به تبليغ نظرات خود يا فعاليت هاى اجتماعى ديگر بپـردازد. ايـن آزادى در زمينه بيان نقطه نظرهاى سياسى و اقتصـادى و اجتمـاعى، بـا رعايـت كامـل اصول و احكام اسلام هيچگونه محدوديتى ندارد. ايـن موضـع حـزب اسـت آقاى پيمان! درباره همه گروههاى اسلامى و احزاب اسـلامى ديگـر نيـز بـاز تكرار می كنم، اين آزادى در زمينه هاى بيان نقطه نظرهاى سياسى و اقتصـادى و اجتماعى، با رعايت كامل اصـول و احكـام اسـلام هـيچگونـه محـدوديتى ندارد. گروه ها می توانند در ابتكار برنامه ها و راه هاى عملى مناسب با شـرايط زمان و مكان، ولى منطبق با احكام و مقررات سياسـى و اقتصـادى و جزائـى اسلام، در يك مسابقه مثبتِ سازنده شركت كنند. زيرا جامعـه اسـلامى امـت واحده هست، ولى جامعه تك حزبـى نيسـت. در جامعـه اسـلامى احـزاب و گروه هاى مختلف اسلامى می توانند مسابقه در راه خـدا داشـته باشـند. زيـرا احزاب و سازمان ها و گروه هايى كه به راستى مسلمانند، با هم رابطـه برادرانـه مثبت و سازنده دارند نه رقابت هاى خصمانه اى كه برادرى و وحدت امـت را بر هم می زند و رشك و كينه تـوزى و تفرقـه را بـه جـاى آن مـی نشـاند. احزاب و جمعيت هايى كه ملتزم به احكام و مقررات اسلام باشند مـی تواننـد به نسبت عادلانه از امكانات عمـومى و مردمـى، نظيـر راديـو و تلويزيـون،استفاده كنند. راديو و تلويزيون هم نبايد در انحصار يك گروه باشـد. همـه گروه هاى اسلامى بايد بتوانند از اين وسيله استفاده بكننـد. آنهـا مـی تواننـد برنامه هاى مستقل داشته باشند. برنامه آنها لازم نيسـت كـه مشـترك باشـد. گروه هاى اسلامى می توانند برنامه هاى مستقل هم داشته باشند؛ برنامـه هـاى مستقل يا مشترك هم براى بيان آراء و افكار خود داشته باشد. منبع:آزادی،هرج و مرج زورمداری صص۱۵۶ و ۱۵۷ @shahiddoctorbeheshti
درس انقلاب؛ نقطه مرکزی برای سعادت جامعه انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ و مسألۀ چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك پيدا مي‌كند، يك امام پيدا مي‌كند و در پي آن حركت مي‌كند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوان‌ترين و پاك‌ترين و صادق‌ترين و اصيل‌ترين و خداپرست‌ترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم. منبع: (سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219 @shahiddoctorbeheshti
قدمت و ثبات اعتقاد امام خمینی نسبت به ولایت مطلقه در میان فقهای معاصر ما فقیهی که از اول به این مسئله خیلی قاطع معتقد بود، تا آخرش هم ایستاد و در این راه موفقیت تاریخی جهانی را برای به وجود آورد امام [خمینی] بودند. ایشان در بحثهایشان خیلی قاطع از آن اول به امامت معتقد بودند؛ می خواهد امام معصوم، می خواهد امام غیرمعصوم؛ امامت به طور کلی. و همین اواخر شاید چند ماه قبل که با ایشان باز مطرح کردیم دیدیم بله ایشان همچنان این امامت مطلق را رویش تکیه می کنند. منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص ۶۳ تا ۶۴ @shahiddotorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده ببینید در عصر خودش و را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهده دار کدام نقش حساس معرفی می کند. روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی گفتم از امام صادق است شما فکر می کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است 《ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع》 جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه ای که چنین شیوه ای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراسته ای نیست، بلکه جامعه ای است آلوده. منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵ @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
از دیدگاه از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون ... آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشت‌های اجتماعی اش در حال و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان هنه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ... از آنجا که دکتر یک و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحب‌نظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب . ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه داوری شود نقش مؤثر او بود در به خویشتن و و اینکه این نسل بار دیگر خودش را در اسلام بازبیابد. منبع: جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵) صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴ @shahiddoctorbeheshti
17.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ره آقا انقلاب کردیم که آزاد باشیم... یعنی آزاد باشند خانم ها که هرجور دلشان میخواهد [بیرون] بیایند؟؟! یعنی آزاد باشند که زن و مرد بدون داشتن پوشش لازم و بدون رعایت موازین اخلاقی وتقوایی لازم با هم باشند و...!! ما انقلاب برای این کردیم؟!!! کی انقلاب کرد؟ما اینها را بدانیم؟ این آزادی ها که اصلا بود... عجیب است میگویند انقلاب کردیم که این آزادی هارا بدست آوریم! «اگر انقلابی در ایران به راستی روی داده جهت این انقلاب روشن است؛حاکمیت صدق،حاکمیت حق ،حاکمیت عقل،حاکمیت علت،حاکمیت تقوا،حاکمیت مهر و عطوفت برادری الهی،حاکمیت قهر و غضب فی الله،دوستی با دوستان خدا،دشمنی با دشمنان خدا‌. انقلاب برای حاکمیت این ارزش های متعالی ست و مبارزه ی و نفی ضد ارزش هایی بود که سالهای سال و قرنها بر زندگی ما مردم بر اخلاق ما مردم بر رفتار ما مردم بر روابط ما مردم بر زندگی خصوصی و خانوادگی و اجتماعی و اداری و اقتصادی و سیاسی ما مردم حاکم بود. انقلاب برای این بود که آن ضد ارزش هارا از حاکمیت بیندازد و ارزش های اصیل و متعالی الهی را و نور را به جای ظلمات حاکم کند.» @shahiddoctorbeheshti