eitaa logo
از بهشتی برای امروز
913 دنبال‌کننده
113 عکس
60 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
درس انقلاب؛ نقطه مرکزی برای سعادت جامعه انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ و مسألۀ چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك پيدا مي‌كند، يك امام پيدا مي‌كند و در پي آن حركت مي‌كند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوان‌ترين و پاك‌ترين و صادق‌ترين و اصيل‌ترين و خداپرست‌ترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم. منبع: (سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219 @shahiddoctorbeheshti
برخورداری از مواهب اجتماعی؛ بی اسلام، با اسلام، یا بر مبنای اسلام؟ تفاوت اسلام با اسلام بهمن ماه 1358 در مسجد لرزاده تهران انقلاب، است. در يك انقلاب اسلامى، در ، تكيه مردم بيش از هر چيز روى حفظ انقلاب است. مردم آب مى خواهند، نان مى خواهند، پوشاك مى خواهند، مسكن مى خواهند، نظافت و پاكيزگى مى خواهند، شغل و كار و درآمد مى خواهند، تفريحات سالم مى خواهند، ورزش مى خواهند، مدرسه و دانشگاه مى خواهند، همه اينها را مى خواهند، اما در پرتو اسلام. اگر به مردمى كه انقلاب اسلامى كرده اند بگوييد قرار است به بركت انقلاب براى شما خوراك خوب، پوشاك خوب، مسكن خوب، شهرسازى خوب، روشنايى و برق منظم و مرتب، بهداشت و بيمارستان، اشتغال و كار، مدرسه و دانشگاه، خيلى زود و در زمان كوتاه تقديم كنيم، اما اين كار همراه با و در پرتو اسلام صورت نمى گيرد، جوابشان چيست؟ ما امروز مى گوييم، ديروز هم گفتيم، فردا هم اگر زنده باشيم خواهيم گفت كه ما همه اين مواهب را مى خواهيم و جداً هم به دنبالش هستيم، اما نه منهاى اسلام، بلكه با اسلام. [تكبير حضار] و حتی نه «با» اسلام، كه و در پرتو اسلام و بر مبناى . چون با اسلامی که ما می گوییم از قبیل آن نيست. اسلام آريامهرى اسلامى بود كه مسجدها تر و تميز و آباد مى شدند، كاشى هم مى شدند، فرش و قالى هم مى شدند، اجتماعات هم بود، هم بود، تاسوعا هم بود، هم بود، نام اسلام هم بود ، راديو هم قرآن مى خواند، شبهاى ماه رمضان هم دعاى سحر مى خواند ، ابوحمزه مى خواند، مناجات مى خواند، اما نظام، نبود. براى ما مسأله اين است كه وقتی می گوییم «با اسلام»، این با اسلام ما با «با اسلامی» که دیگران می گویند فرق دارد. با اسلام ما یعنی اینکه همه این مواهب است و اينكه قانون اسلام بايد حاكم شود. منبع: ولایت رهبری روحانیت، (1390)، صص277-278 @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) كه به مقتضاى آن،انسان بازيچه يك جبر، ، ، يا میشود، از نظر اسلام اسـت. قـرآن در اين زمينه اينطور سخن می گويد: در روز قيامت، در روز پاداش و كيفـر،در آن رستاخيز الهى، در آن بعث الهى، «يوم تَأتى كلّ نفـسٍ تُجـادلُ عـن نفسها، و تُوفّى كلُ نفسٍ ما عمِلَت و هـم لايظلَمـون» (آيـه111 ، سـوره نحل). روزى كه هـر انسـانى مـی آيـد تـا از گذشـته خـود دفـاع كنـد گذشته اش را توجيـه كنـد. احيانـاً ايـن توجيهـات ممكـن اسـت همـين توجيهات جبر اجتماعى و جبر طبقاتى و نظاير اينها باشد. قرآن می گويد،بله، اينها در آن دادگاه الهى دفاعيات خودشان را می كنند، اما هـر انسـانى تمام و كمال به پاداش يا كيفر آنچه كرده است خواهـد رسـيد، بـی آنكـه ستمى بر او برود. اين جريان را به طـور مفصـل تـر در آيـات ديگـرى از سوره اعراف (در آيات 38 و 39 از سوره اعراف، سوره هفتم) مـىبينـيم. فرمان الهى در روز قيامت ايـن اسـت كـه بـه تبهكاران، بـه منحرفـان، بـه كژانديشـان و كجـروان، بـه سـتمگران و بـه تجاوزگران، به فاسدها و به ائمه كفر و فساد، به همه آنها، گفته مـی شـودكه همراه با آن فاسدان وتبهكاران و سـتمكاران پيشـگام گذشـته تـان بـه آتش دوزخ برويد كه فرجـام شـما آنجاسـت! در ايـن آتـش جاودانـه و پرلهيبى كه به دست خود انسانها سـاخته شـده اسـت، هـرگروهـى وارد می شود به گروه ديگر لعنت می كند: خدا لعنتشان كند، اينها اين بلا را بـه سر ما آوردند! وقتى همه با هم جمع مىشوند آنوقت شروع میكنند بـه همديگر پرخاش كردن. آن گروه بعدى به آن گروه قبلى رو مىكند و بعد می گويد، خدايا، اينها ما را گمراه كردند، اقلاً عذاب اينها را دوبرابـر كـن. پاسخ الهى اين است كه هر دو گروه دوبرابر و چند برابـر عـذاب داريـد؛خبر نداريد. براستى . امـا چـه؟ از ديدگاه اسلام همان انـدازه گنـاه اسـت كـه . ای‌ انسان، تو آزادى، به پاخيز! در برابـر سـتم طبقـاتى، سـتم گروهـى، سـتم شخصى، مقاومت كن! تو آزادى. اگر ستم پذير شدى خود را ملامت كـن: «لكُلٍ ضعف و لكن لاتعلمـون». آن گـروه اول هـم بـه ايـن گـروه بعـد می گويند، حالا ديديد كه هر دو سهممان يكجور اسـت! بنـابراين، شـما هم بچشيد عذاب را، به كيفر آنچه خود كرده ايد منبع:آزادی هرج و مرج زورمداری،صص۵۲-۵۴ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) در اين آيات«آیات سوره نحل و سوره اعراف»، و آيـات متعـدد ديگـر بـا مضـامين مشابه در قرآن، قرآن تأكيد دارد بر اينكه هيچ انسانى، ( ! ايـن بيان قرآن است)درهيچ شرايط اجتماعى، تحت تأثير جبر اقتصادى، جبـر اجتماعى، جبر تاريخى، به كفر و فساد و محروميت و اينها، بـه تبهكـارى كشانده نمی شود. پس، بيان اسلام ايـن اسـت كـه اى انسـان، تـو از نظـر اجتماعى، از حاكميت هر گونه جبر اجتماعى آزادى. اما آيـا واقعـاً همـه محيط ها براى شكوفايى و بارورى انسان يكسـان اسـت؟ نـه! محيط هـايى هستند كه بارورى و رشدنيكخواهى، خيرخواهى، و خداخواهىِ انسان را آسانتر می كننـد.ميـدانها و محيط هـايى هسـتند كـه بعـد شـيطان پرسـتى، هواپرستى، خودپرستى، تبهگرايى و تباهی گرايى انسان را آسانتر می كننـد. اينجاست كه اسلام انگشت مـی گـذارد بـر اينكـه ضـرورت دارد محـيط اجتماعى بشود. اسلام نسبت به صلاح و فسـاد محـيط اجتمـاعى بی تفاوت نيست. اينجاست كه اسلام از ليبراليسم جدا می شود. منبع:آزادی هرج ومرج زورمداری ص۵۴ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) انسان شدنی است، است، است، حركتی است ، ، ، ، و ، كـه بـر اسـاس اش هم خود را می سازد و هم در تغييـر سـاخت محيط طبيعى خود دخالت گسترده می كنـد و محـيط اجتمـاعى خـود را می سازد. محيط اجتماعى هم ساخته شده انسان است و هم در سـاخت اونقش دارد. ولى در اين ساختن متقابل، اصل و ست. بنابراين، انسان نـه محكـوم جبر طبيعـى اسـت، نـه محكـوم جبـراجتماعى و تاريخى، بلكه به هر حال در برابر محدوديت هايى كه طبيعـت يـا نظام اجتماعى برايش به وجود می آورد قدرت حركت مخـالف دارد. بـدين ترتيب يكى از بزرگترين ويژگيهاى انسان اين است كه به راستى است و ، و اين صرفاً يك حق نيست، بلكه يك واقعيـت هـم هسـت،كه انسان هر چه بيشتر به آن بپردازد، گسترده‌تر و پيشرفته تر می شود. منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری ص ۹۰ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) در رابطه با انسان، يعنى فرد و جامعه و و ، ما معتقد به "نقش متقابل فرد و جامعه" هستيم، اما "با تأكيـد بـر نقـش فرد به عنوان مبدأ". پيشتازانى كه حركت ها را آغاز می كنند و قدرت درك درد رنج و آرمانها و زمينه هاى حركت توده‌ها را دارند،می تواننـد آنهـا را بـه حركت درآورند و با كمك آنها جريان هاى اجتماعى نويى را بوجود آورنـد كه اين جريان ها روى بسيارى از افرادى كه دير تر آگاه می شوند و به حركت درمی آيند اثر می گذارند و آنها را با خود همراه مـی كننـد.ايـن نقـش فـرد،نقش افرادپيشتاز، السابقون السابقون،و نقـش آنهـايى كـه توانسـته انـد بـاخودسازى، آگاهى خودشان را بيشتر و بالاتر ببرند،درايجاد حركتهـا و بـه حركت در آوردن و آگاه تر كردن توده‌ها، از مسايل مهمى اسـت كـه مـا درفهم مسأله آزادى خيلى روى آن تكيه داريم.همچنين بر رابطـه اى كـه بعـد ميان اينها و توده‌ها بوجود می آيد و باز توده‌ها را بـه عنـوان افـراد آگـاه وشيفته يك جريان به ميدان نبرد سازنده اجتمـاعى مـی كشـد، تكيـه داريـم.روى اين هم تكيه داريم كه به هر حال درايـن جريـان آنچـه خيلـى مهـم است اين است كه افراد از روى آگاهى و خصـلت هايى كـه‌بـراى‌خودشـان به وجود می آورندو در آنها زمينه دارد و به آن رشد مـی دهنـد، مـی تواننـدحركت داشته باشند؛ حركت آزاد، آگاه ، فارغ از وابستگی هاى طبقـاتى، فـارغ از مسايل گفته شده در زمينه تضادهاى طبقاتى. منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری صص۹۰،۹۱ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) محدوديت هاى قانونى كه در نظام اسلامى به وجـود مـی آينـد دو ريشه دارند: ۱_اينكه آزادى يك فرد تا آنجااعمـال شـود كـه بـه آزادى ديگران ضربه نزند.اين قيد در آنارشيسـم وجـود نـدارد، ولـى در آزادى اسلامى وجود دارد.اين قيد حتى در آزادى ليبراليسـتى هـم وجـود دارد. ليبرالها هم همین را می گويند. آنان می گويند، ما معتقديم كـه آزادى فـرد در يك جامعه ليبرال بايد تا حدى باشد كه به آزادى ديگران لطمـه نزنـد.البته میگويند ولى عمل نمیكنند! عمل كردن بحث ديگرى اسـت؛ ولـى در مقام گفتن و در مقام بينش می گويند. ۲_آزادی هايى كه محيط را فاسـد می كند و زمينه ها را براى رشد فساد در جامعه آماده می كند، ايـن آزادی ها هم در نظام اسلامى گرفته می شود.يعنى به انسانها اجازه داده نمـی شـود كه مطابق ميل و هوا و هوس خودشـان و هـر جـور دلشـان مـی خواهـد زنـدگى كننــد. مـثلاً بياينــد در خيابـان، يــك ترانـه بســيار چنــدش آورفاسدكننده اى را كه انسانها را به سوى ابتذال تحريـك مـی كنـد بخواننـد.بگويند آقا، ما اين ترانه را در خيابان می گذاريم، می خواهيم گوش كنـيم،بزنيم و برقصيم؛ آزادى است! نه؛ اينجا در نظام اجتمـاعى اسـلامى گفتـه می شود كه در اعمال آزادى مشخص خود تا اينجا نمی توانيد پيش برويد.اينجا برايتان مرز معين می كنند.چرا؟براى اينكـه ايـن نـوع آزادى زمينـه اجتماعى را براى آسانتر شدن نفوذ فساد در انسان هاى ديگـر و بـه بيراهـه كشاندن انسانهاى ديگر آماده می سازد، و اسلام و نظـام اسـلامى بايـددرهدايت اجتماعى و در اداره جامعه مواظب اين انحراف باشد منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری صص ۹۲،۹۳ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) امرى اسـت طبيعى. اعتقاد و بـاور اصـولاً قابـل تحميـل نيسـت.يعنـى مـا معتقـديم هيچوقت نمیشود اعتقاد و ايمان و باور را به كسى تحميل كرد، يـا ديـن را به كسى تحميل كرد. با و يا نمی توان عقيـدهاى را بـه ديگرى منتقل ساخت يا از او سلب كرد. «لا اكـراه فـى الـدين.قـد تبـين الرشد من الغى .فمن يكفُر بالطاغوت و يؤمن باللّه،فقد استمسك بالعروةالوثقى لاانفصام لها.» در دين اكراه راه ندارد. راه از بيراهه مشخص شـده.هر كسى به طاغوت كفر و به خدا ايمان ورزد، محكمترين دستاويز را به دست آورده است كه گسست ناپذير است، (آيه 257 از سوره بقره). فقـط بحث، استدلال، تجزيه و تحليل و اقناع و نظاير اينهاسـت كـه مـی توانـد وسيله ايجاد يك عقيده يا سلب يك عقيده باشـد. ايـن عقيـده و نظرگـاه قاطع ماست درباره آزادى. منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری،صص۱۵۲،۱۵۳ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) بعد می رسيم به "آزادى بيانِ اين عقيده" و "آزادى تبليغِ اين عقيده". .اينجا خواهش می كنم با دقت توجـه شود. از نظر آزادى بيان و تبليغ، مبانى اسلامى ما اينطـور مـی گويـد كـه«نشر يكطرفه عقايد و افكار ضداسلامى در جامعه اسلامى ممنوع است و از انتشار كتب ضلال ونشريات گمراه كننده جلـوگيرى مـی شـود، مگـرآنكه با نشرياتى ديگرهمراه باشد كـه بـه خواننـده در تجزيـه و تحليـل رساى اينگونه عقايد و افكـار ضـد اسـلامى كمـك كنـد». ايـن موضـع جمهورى اسلامى است. آن چيزى هم كه در قانون اساسى گفته است كه حدود اينها را قانون معين می كند، از ديدگاه مـا قـانون بـر طبـق مـوازين اسلامى تنظيم می شود. اين را بار ديگر می خوانم: «نشر يكطَرَفه عقايد وافكار ضد اسلامى در جامعه اسلامى ممنوع است و از انتشار كتب ضَلال و نشريات گمراه كننده جلوگيرى می شود مگر آنكـه بـا نشـرياتى ديگـر همراه باشد كه به خواننده در تجزيه و تحليل رسـاى ايـنگونـه عقايـد وافكار ضد اسـلامى كمـك كنـد». ايـن راجـع بـه متـون كتبـى. بحث هـا وسخنراني ها نيز چنين است. الآن اينجا چون بحثهـا دوطرفـه اسـت، آقايـان بحثهاى الحادى و ماركسيستى ضد اسلامى دارنـد، مـا بحثهـاى اسـلامى داريم. طرفين دراينجا بحث مـی كنـيم. ايـن كيفيـت را مـا آزاد و مجـاز می دانيم و به هر مقدار كه بخواهند می شود بحث كرد. بحث ها و سخنراني هانيز چنين است. جامعه اسلامى نه همچون جامعـه هـاى دربسـته اردوگـاه است، كه انسانها را در پشت ديوارهاى آهنين نگه دارند، و نـه همچون جامعه هاى غربى است كه بازار مكـاره عرضـه بـی ضـابطه آراء و افكار باشد، بلكه در اين زمينه هم به راسـتى نـه شـرقى اسـت نـه غربى. منبع:آزادی،هرج ومرج،زورمداری،صص۱۵۳_۱۵۴ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) من به شما با صـراحت مـی گـويم كـه مـن مقيدم مسائل دنياى را از اسـناد اصـيل ماركسيسـتى بگيـريم. همينجا گزيده آثـار بـه زبـان آلمانى است كه در آن می گويد، "بايد آزادی هـا را گرفـت". لنـين در جـايى ديگر می گويد كه "دولت در جامعه سوسياليستى بـراى است".حتى براى ديگران و براى كارهاى ديگر هم نيسـت.نقـش دولـت فقط سـركوبى مخالفـان اسـت. اينهـا را مـا ازمتـون اصـلى گرفتـه ايـم وان شاءاللّه به موقعش خواهيم گفت. حالا، به همين دليل، ما می گوييم در اين زمينه اسـلام بـه راسـتى نـه شرقى است نه غربى. علاوه بر اين، از نشر مطالب توهين آميز به مقدسات اسلام نيز جلوگيرى می شود؛ زيرا هر جا ايمان هست،عشـق و علاقـه وحساسيت نيزهست، و جريحه دار كردن اين عشق ها و علاقه هاى مقـدس آزاد نيست. بسيارى از درگيريهايى كه الآن،برخلاف توصيه هاى مؤكد ما،برخلاف مراقبت هـاى مؤكـد مـا،بـرخلاف توصـيه هـاى مؤكـد جمهـورى اسلامى، برخلاف درسهايى كه در حوزه ها داده می شود، به وجود می آيـد،به خاطر اين است كه گروههاى ديگر به مقدسات اسلام و بـه مقدسـات انقلاب اسلامى توهين می كنند و افراد را تحريك می كننـد. آن وقـت بـه اينها می گويند شما بی رگ باشيد؛ تحريك نشويد! ما توهين می كنيم، شما بی رگ باشيد! آزادى است! قرآن آنقدر روى مسأله رابطه عشـق و ايمـان با احساس و حساسيت تكيه دارد كه به مسلمانها می گويد، بـه خـدايان وبتهاى كفار فحش و دشنام ندهيد، اين اخـلاق اسـلام اسـت. «ولا تَسـبوا الذين يدعون من دون اللَّه فَيسبوا اللَّه عدواً بغير علم. كذلك زينا لكلّ امةعملهم ثم الى ربهم مرجعهم فينبئهم بما كانوا يعملون». منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری،صص۱۵۴_۱۵۵ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) ما در عـين حـالى كه الآن از ماركسيسم قوياً انتقاد می كنيم،ولى می بينيد در برخورد بـا ايـن آقايان ادب اسلامى را رعايت می كنيم. اين وظيفه ماست. حتى وقتـى كـه از چهره هاى ماركسيست اسم می بريم ادب را رعايت می كنيم. اين وظيفه ماست. اين اخلاق ماست. اين تربيت اسلامى ماسـت. بـه خـدايانى جـز خداى يكتا كه آنها نيايش می كنند ناسزا نگوييـد، مبـادا آنهـا هـم از روى ناآگاهى و كينه ورزى به خدا ناسزا گويند. وقتى جوّ ،جوّ دشنام شد، اينها به مقدسات آنها دشنام می دهند، آنها هم به مقدسات اينها دشنام می دهند. اين ديگر جوّ است؛ فهميدن و فهماندن يا انتخاب كردن نيست. اين جـوّ آلرژى و حساسيت است كه نبايد باشد. ما بدينگونه كار هر جامعه را درنظرش آراسته نمايانده ايم؛ اما سرانجام بازگشت آنها نزد خدايشان است وبه آنها خبر خواهد داد كـه چـه مـی كردنـد، (آيـه 109 از سـوره انعـام). همچنين " و و و نيز گناه و ممنـوع اسـت ودرخور كيفر" ، و بايد طبق ضوابط قانونى از آن جلوگيرى شود. می گويند ما را آزاد بگذاريد براى دروغ پراكنى! خوب، اينكه نمی شود! آزاد بگذاريـد بـراى تهمـت زدن! اينكـه نمـی شـود. آزاد بگذاريـد بـراى شايعه سازى. نه! اين آزادي ها در جمهورى اسـلامى نيسـت و قـانون بايـد جلويش را بگيرد. اين هم در رابطه با و . منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری،صص ۱۵۵_۱۵۶ @shahiddoctorbeheshti
4_5863790034569658661.pdf
414.1K
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️ ✔️کتاب ✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) @shahiddoctorbeheshti
هستیم، ولی نیستیم ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک نژاد محدود کردن شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین جهانی است. مسلمان به سعادت انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند. اصولا محدود کردن آرمانهای یک انقلاب در نجات یک ملت شرک است . گذشته از اینکه اصلا بر اساس جهان بینی اسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح همه انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک ملت مسلمان در برابر فلاح بلکه مسئولند. ما شعارمان از اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و انگیزه انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم " من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست. بنابراین من خواهش می کنم مسئله را در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی ملی گرا و ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای فلاح و رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری ملت ایران محدود نمی کنیم.‌ فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را. منبع: (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱ @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
مبنای اعتماد مردم به مسئولان حکومتی بر همه ما روشن است كه اعتماد ملت به يك يك ما و يك يك شما نمايندگان محترم به يك يك كسانى كه مسووليتهاى تعيين كننده را بر عهده گرفته اند بيش از هر چيز بر پايه اعتقاد اسلامى و ايمان اسلامى و اعتماد به ديانت و تقواى انتخاب شدگان بوده است. منبع: مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره اول ص ۲۴۸ @shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹 ✍🏻در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) آزادى احـزاب و جمعيت هـا. يكـى از حقـوق طبيعى هرانسانى اين است كه بتواند با انسانهاى ديگرى كـه بـا او همفكـر و هم هدف اند همكارى نزديك داشته باشـد تـا بـا هـم بـه صـورت يـك گـروه سازمان يافته درآيند و با رعايت موازينى كه در مورد آزادى بيان و تبليغ گفتـه شد، به تبليغ نظرات خود يا فعاليت هاى اجتماعى ديگر بپـردازد. ايـن آزادى در زمينه بيان نقطه نظرهاى سياسى و اقتصـادى و اجتمـاعى، بـا رعايـت كامـل اصول و احكام اسلام هيچگونه محدوديتى ندارد. ايـن موضـع حـزب اسـت آقاى پيمان! درباره همه گروههاى اسلامى و احزاب اسـلامى ديگـر نيـز بـاز تكرار می كنم، اين آزادى در زمينه هاى بيان نقطه نظرهاى سياسى و اقتصـادى و اجتماعى، با رعايت كامل اصـول و احكـام اسـلام هـيچگونـه محـدوديتى ندارد. گروه ها می توانند در ابتكار برنامه ها و راه هاى عملى مناسب با شـرايط زمان و مكان، ولى منطبق با احكام و مقررات سياسـى و اقتصـادى و جزائـى اسلام، در يك مسابقه مثبتِ سازنده شركت كنند. زيرا جامعـه اسـلامى امـت واحده هست، ولى جامعه تك حزبـى نيسـت. در جامعـه اسـلامى احـزاب و گروه هاى مختلف اسلامى می توانند مسابقه در راه خـدا داشـته باشـند. زيـرا احزاب و سازمان ها و گروه هايى كه به راستى مسلمانند، با هم رابطـه برادرانـه مثبت و سازنده دارند نه رقابت هاى خصمانه اى كه برادرى و وحدت امـت را بر هم می زند و رشك و كينه تـوزى و تفرقـه را بـه جـاى آن مـی نشـاند. احزاب و جمعيت هايى كه ملتزم به احكام و مقررات اسلام باشند مـی تواننـد به نسبت عادلانه از امكانات عمـومى و مردمـى، نظيـر راديـو و تلويزيـون،استفاده كنند. راديو و تلويزيون هم نبايد در انحصار يك گروه باشـد. همـه گروه هاى اسلامى بايد بتوانند از اين وسيله استفاده بكننـد. آنهـا مـی تواننـد برنامه هاى مستقل داشته باشند. برنامه آنها لازم نيسـت كـه مشـترك باشـد. گروه هاى اسلامى می توانند برنامه هاى مستقل هم داشته باشند؛ برنامـه هـاى مستقل يا مشترك هم براى بيان آراء و افكار خود داشته باشد. منبع:آزادی،هرج و مرج زورمداری صص۱۵۶ و ۱۵۷ @shahiddoctorbeheshti
درس انقلاب؛ نقطه مرکزی برای سعادت جامعه انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ و مسألۀ چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك پيدا مي‌كند، يك امام پيدا مي‌كند و در پي آن حركت مي‌كند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوان‌ترين و پاك‌ترين و صادق‌ترين و اصيل‌ترين و خداپرست‌ترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم. منبع: (سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219 @shahiddoctorbeheshti
قدمت و ثبات اعتقاد امام خمینی نسبت به ولایت مطلقه در میان فقهای معاصر ما فقیهی که از اول به این مسئله خیلی قاطع معتقد بود، تا آخرش هم ایستاد و در این راه موفقیت تاریخی جهانی را برای به وجود آورد امام [خمینی] بودند. ایشان در بحثهایشان خیلی قاطع از آن اول به امامت معتقد بودند؛ می خواهد امام معصوم، می خواهد امام غیرمعصوم؛ امامت به طور کلی. و همین اواخر شاید چند ماه قبل که با ایشان باز مطرح کردیم دیدیم بله ایشان همچنان این امامت مطلق را رویش تکیه می کنند. منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص ۶۳ تا ۶۴ @shahiddotorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده ببینید در عصر خودش و را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهده دار کدام نقش حساس معرفی می کند. روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی گفتم از امام صادق است شما فکر می کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است 《ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع》 جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه ای که چنین شیوه ای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراسته ای نیست، بلکه جامعه ای است آلوده. منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵ @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
از دیدگاه از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون ... آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشت‌های اجتماعی اش در حال و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان هنه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ... از آنجا که دکتر یک و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحب‌نظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب . ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه داوری شود نقش مؤثر او بود در به خویشتن و و اینکه این نسل بار دیگر خودش را در اسلام بازبیابد. منبع: جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵) صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴ @shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ره آقا انقلاب کردیم که آزاد باشیم... یعنی آزاد باشند خانم ها که هرجور دلشان میخواهد [بیرون] بیایند؟؟! یعنی آزاد باشند که زن و مرد بدون داشتن پوشش لازم و بدون رعایت موازین اخلاقی وتقوایی لازم با هم باشند و...!! ما انقلاب برای این کردیم؟!!! کی انقلاب کرد؟ما اینها را بدانیم؟ این آزادی ها که اصلا بود... عجیب است میگویند انقلاب کردیم که این آزادی هارا بدست آوریم! «اگر انقلابی در ایران به راستی روی داده جهت این انقلاب روشن است؛حاکمیت صدق،حاکمیت حق ،حاکمیت عقل،حاکمیت علت،حاکمیت تقوا،حاکمیت مهر و عطوفت برادری الهی،حاکمیت قهر و غضب فی الله،دوستی با دوستان خدا،دشمنی با دشمنان خدا‌. انقلاب برای حاکمیت این ارزش های متعالی ست و مبارزه ی و نفی ضد ارزش هایی بود که سالهای سال و قرنها بر زندگی ما مردم بر اخلاق ما مردم بر رفتار ما مردم بر روابط ما مردم بر زندگی خصوصی و خانوادگی و اجتماعی و اداری و اقتصادی و سیاسی ما مردم حاکم بود. انقلاب برای این بود که آن ضد ارزش هارا از حاکمیت بیندازد و ارزش های اصیل و متعالی الهی را و نور را به جای ظلمات حاکم کند.» @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
حجاب اجباری - آزادی پوشش.mp3
2.7M
: اگر خانمی نتوانست میل به برهنگی و بدحجابی را در خود مهار کند ... سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه http://sapp.ir/shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ره) 🔻«ما جنگمان با آمریکا تمام عیار است»🔻 موضع ما در این است که جامعه ی مسلمان ها جامعه ی است. ما مسلمان ها روی دو پای خودمان بدون تکیه دادن به هیچ غول و غول بچه ی دنیا می خواهیم بایستیم و غول ها و غول بچه ها هم برای ما ترس آور نیستند. نه از ،نه از و نه از هیچ چیز دیگری... ما وقتی می دادیم‌ تا عمق معنای آن را می فهمیدیم بنابراین؛ «ما جنگمان با امریکا تمام عیار است» @shahiddoctorbeheshti
📚 در شرایط فکری و اجتماعی خاص اوایل پیروزی انقلاب طی سالهای 1357-1360 بحث «آزادی، هرج و مرج و زورمداری» از عمده ترین مسایل روز شد. با توجه به کثرت سازمانها، احزاب و گروه های سیاسی بزرگ و کوچک در کشوری که تازه از اختناق رسته و جامعه ای که تازه طعم آزادی را چشیده بود، در بسیاری از موارد ابراز عقاید سیاسی را به مرز شایعه پراکنی، تشویش اذهان و نشر اکاذیب می کشانید و جو سیاسی را گاه به حد ی آلوده و ملتهب و پرتشنج می ساخت که امکان بازشناخت واقعیت از توهم، غوغاگری از انتقاد، و حق از باطل را از شهروندانی که در نخستین تجربة زندگی آزادانه قرار داشتند، سلب می کرد. چنین بود که انجام جلسات مناظره که در آن احزاب گوناگون رو در روی یکدیگر و با صراحت و شفافیت به توضیح مواضع خود بپردازند ضرورت پیدا کرد. هنگامی که «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی» تصمیم گرفت در این زمینه نقش بایستة خود را ایفا کند، آیت الله دکتر بهشتی، که هم از رهبران انقلاب و طراحان نظام و هم دبیر کل حزب جمهوری اسلامی بود،دعوت را پذیرا شد. آنچه در تمامی این مناظره ها و گفتگوها، و از جمله در جلسات مناظره ای که متن آنها را در این کتاب خواهید خواند، جلب توجه می کند، انصاف و متانت در گفتگو، در عین صلابت و شفافیت در تبیین دیدگاهها و مواضع از سوی دکتر بهشتی است. همان گونه که در ابتدای جلسه اول آمده است، گروه های سیاسی که حیات خود را در گرو غوغاسالاری و جنجال آفرینی می دیدند از شرکت در از شرکت در این مناظره ها سر باز زدند. @shahiddoctorbeheshti
4_5803207927426713128.mp3
741K
جامعه مسلمانها جامعه فضولها است در جامعه مسلمان‌ها آدم در خیابان که می‌آید با یک مشت فضول سر و کار دارد و چقدر خوب فضولی می‌کنند. @shahiddoctorbeheshti
📚 کتاب حاضر بخشی از تتبعات فکری شهید دکتر بهشتی در زمینه مسائل و ساختارهای اقتصادی است که شامل دو بخش است: بخش اول این کتاب که از آثار قلمی شهید است مقاله ای است در مورد بانکداری و مسائل مالی اسلام. این مقاله که در سال 42 در شماره ششم مجله مکتب تشیع به چاپ رسیده نشان دهنده روشن بینی و نگاه جامع وی به مسائل اجتماعی و اقتصادی است. بخش دوم این کتاب که بیشتر این کتاب را در بر می گیرد، در واقع بحثهای تفسیری شهید بهشتی است در مورد آیات ربا در سوره بقره. این بحثها در یازده جلسه در اواخر سال 1352 و اوایل سال 1353 در جلسات مکتب قرآن ایراد شده است. در این جلسات بحثهایی در مورد ماهیت ربا و بیع، معاملات شرعی، پول و ماهیت آن و بانکداری مطرح شده است. چهار جلسه پایانی این جلسات به پرسش و پاسخ اختصاص یافته که در یک فصل کتاب در حدود 100 صفحه را شامل می شود. در این چهار جلسه پایانی به مسائلی همچون قرعه کشی های بانکها، سود بانک، صندوق قرض الحسنه، فروش وام، صرافی و معاملات ارزی و ... پرداخته شده است. @shahiddoctorbeheshti