﷽
#نه_مهر
روز همدردی با کودکان فلسطینی
🔺بمباران مناطق مسکونی، زیر گرفتن توسط خودرو، شلیک مستقیم به سوی کودکان از جمله جنایاتی است که توسط صهیونیستها صورت میگیرد و موجب کشتار کودکان فلسطینی میشود⬅️. رژیم صهیونیستی در قتل و کشتار کودکان دست داعشیها را نیز از پشت بسته و مرتکب چنان جنایاتی در حق کودکان شده است که در تاریخ نظیر ندارد.‼️
🔻کودکان دخالتی در برافروختن جنگها ندارند و قادر به دفاع و محافظت از خود نیستند به همین دلیل کشتن و آسیبرساندن به کودکان غیرانسانی، ظالمانه و توجیهناپذیر است.💔
🔺رژیم کودککش #اسرائیل با حمایت اربابان فرامنطقهای خود و در سایه سکوت برخی از کشورهای عربی دست به جنایات متعددی میزند که نمونه اخیر آن در #جنگ_غزه بود که طی آن 2200 فلسطینی به شهادت رسیدند که دستکم 550 نفر از آنان کودک بودند.
☑️اما چرا رژیم صهیونیستی با وجود تبعات سنگین «کودککشی» بیمحابا دست به چنین جنایاتی میزند؟ و مهمتر اینکه، با وجود سابقه طولانی این رژیم در قتلعام کودکان، چرا برخی با شنیدن این حقیقت، تعجب کرده و آن را باور نمیکنند؟⁉️
📌موضوعی که رژیم صهیونیستی را از دیگر جنایتکاران تاریخ و تروریستهای امروزی متمایز میکند هدف قرار دادن مستقیم کودکان است. در بیشتر جنگها معمولاً مردان و نهایتاً زنان هدف قرار میگیرند و از هدف قرار دادن کودکان جلوگیری میشود اما در هر جنگی که رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیها صورت داده کودکان هم هدف قرار میگیرند.
http://kayhan.ir/fa/news/48240
@shahidhamidia
✍امام صادق علیه السّلام
کسى که خدا خیرخواه او باشد، محبّت حسین (علیه السّلام) و شوق زیارتش را در دل او مى اندازد.
📚بحار الأنوار،ج۹۸، ص۷۶
▪️اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
▪️ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ
▪️ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
▪️وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
#ابدواللهماننسیحسینا
🌹شیعتی مَهْما شَرِبْتُم ماءِ عَذْبٍ فاذکرونی
(شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید)
اَوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی
(ویاهنگامی که ازغریبی یا شهیدی خبری شنیدید، برمن ندبه کنید)
متن منتسب به حضرت سکینه از زبان امام حسین(ع)
#ابدواللهماننسیحسینا
صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
@qtvirib
💠 امام علی عليه السلام در تشييع جنازه اى شركت داشت، صداى خنده بلند كسى را شنيد،پس امام(عليه السلام) فرمود: گويى مرگ در دنيا بر غير ما نوشته شده و گويى حق آن بر غير ما واجب گشته و گويى اين مردگانى را كه مى بينيم مسافرانى هستند كه به زودى به سوى ما باز مى گردند.
🔸 ما آنها را در قبرشان جاى مى دهيم و ميراثشان را مى خوريم (و چنان غافل و بى خبريم كه) گويى بعد از آنها ما جاودانه مى مانيم به علاوه ما هر واعظ و اندرز دهنده اى را فراموش كرده ايم در حالى كه هدف حوادث و خنده و بى خبرى است؟!).
📚 نهج البلاغه حکمت ۱۲۲
❓لمس لقب و کنیه معصومین علیهم السلام چه حکمی دارد؟
✅ جواب:
🔹 #امام_خمینی: بنابر احتیاط واجب لمس لقب ایشان نیز بدون وضو جایز نیست.
🔹 #امام_خامنه_ای: بنابر احتیاط واجب لمس لقب ایشان نیز بدون وضو جایز نمیباشد؛ ولی لمس کنیه اشکال ندارد؛ البته اگر لمس کنیه موجب هتک حرمت و بیاحترامی باشد، حرام است.
🔹 #مکارم: القابي که کاملاً بر آنها تطبیق میکند را احترام کنند.
🔹 #سیستانی: اشکالی ندارد، ولی بهتر است بدون وضو لمس نکند.
#لمس #لقب #کنیه #معصومین
#امام_خمینی #امام_خامنه_ای
#مکارم #سیستانی
🌷🌷🌷
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
#سوره_اعراف ــ آیه ۱۸۷
يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي ۖ لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَآ إِلَّا هُوَ ۚ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً ۗ يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
همواره درباره قیامت از تو میپرسند كه وقوع آن چه وقت است؟ بگو: دانش آن فقط نزد پروردگار من است، غیر او آن را در وقت معیّنش آشكار نمیكند؛ [تحمّلِ این حادثه عظیم و هولناك،] بر آسمانها و زمین سنگین و دشوار است، جز به طور ناگهانی بر شما نمیآید. آن گونه از تو میپرسند كه گویا تو از وقت وقوعش به شدّت كنجكاوی كردهای [و كاملاً از آن آگاهی]، بگو: دانش آن فقط نزد خداست، ولی بیشتر مردم نمیدانند [كه این دانش، مخصوص به خدا و فقط در اختیار اوست.]
#تفسير:
🔺 با اين كه براى آيه شأن نزول خاصّى ذكر شده در عين حال پيوند روشنى نيز با آيات قبل دارد، زيرا در آيات قبل اشاره به مسألۀ #قيامت و لزوم آمادگى براى چنين روزى شده بود، طبعاً به دنبال چنين بحثى اين سؤال براى بسيارى از مردم پيش مىآيد كه قيامت كى برپا خواهد شد؟
🔺 لذا قرآن مىگويد: «از تو دربارۀ ساعت (روز رستاخيز) مىپرسند، كه در چه زمانى وقوع مىيابد»؟ (يَسْئَلُونَكَ عَنِ السّاعَةِ أَيّانَ مُرْساها).
🔺 سپس اضافه مىكند كه اى پيامبر! در پاسخ اين سؤال صريحاً «بگو: اين علم تنها نزد پروردگار من است، و هيچ كس جز او نمىتواند وقت آن را آشكار سازد» (قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلاّ هُوَ).
🔺 ولى دو نشانۀ سر بسته براى آن بيان مىكند:
✔️ نخست مىگويد: «قيام ساعت در آسمانها و زمين، مسألۀ سنگينى است» (ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ). چه حادثهاى ممكن است از اين سنگينتر بوده باشد، در حالى كه در آستانۀ قيامت، همۀ كرات آسمانى به هم مىريزند، آفتاب خاموش، ماه تاريك، ستارگان بىفروغ و اتمها متلاشى مىگردند، و از بقاياى آنها جهانى نو با طرحى تازه ريخته مىشود.
✔️ ديگر اينكه قيام ساعت، بدون مقدّمات تدريجى، و به شكل انقلابى، تحقّق مىيابد «و جز بطور ناگهانى به سراغ شما نمىآيد» (لا تَأْتِيكُمْ إِلاّ بَغْتَةً).
🔺بار ديگر مىگويد: «چنان از تو سؤال مىكنند كه گويى تو از زمان وقوع قيامت با خبرى» ! (يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْها).
🔺 بعد اضافه مىكند كه در جواب آنها «بگو: اين علم تنها نزد خداست ولى بيشتر مردم از اين حقيقت آگاهى ندارند» كه چنين علمى مخصوص ذات پاك اوست، لذا پىدرپى از آن مىپرسند (قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللّهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النّاسِ لا يَعْلَمُونَ).
(برگرفته از تفسیر نمونه)
#ندای_هر_روز_قبر
‼️پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:
اَلْقَبْرُ یُنادِی کُلُّ یَوْمٍ بِخَمْسَ کَلَماتٌ
قبر در هر روز پنج کلمه را فریاد میزند :
1️⃣ انا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلوا اِلیَّ اَنیساً
🔺من خانه تنهاییم پس با خود انیس و مونسی به سوی من آورید(تلاوت قرآن)
2️⃣ انا بَیْتُ الْظُّلْمَه فَاحْمِلوا اِلیَّ سِراجاً
🔺من خانه تاریکی هستم پس با خودتان چراغی به سوی من آورید(نافله شب)
3️⃣ انا بَیْتُ التُرابْ فَاحْمِلوا اِلیَّ فِراشاً
🔺من خانه خاکیی هستم پس با خودتان فرشی به سوی من بیاورید(عمل صالح)
4️⃣ انا بَیْتُ الْعِقابْ فَاحْمِلوا اِلیَّ تَرْیاقاً
🔺من خانه گزندگان هستم پس با خودتان پادزهری به سوی من بیاورید (لااله الا الله و محمد رسول الله و علی ولی الله)
5️⃣ انا بَیْتُ الْفَقْرْ فَاحْمِلوا اِلیَّ کَنْزاً
🔺من خانه فقر هستم پس با خودتان گنجی به سوی من بیاورید(صدقه)
📙تحریر المواعظ العددیة ص 390
📝 #کلام_بزرگان
حاج اسماعيل دولابي :
#خدا یک تار دارد و یک تور و یک تیر .
با تار و تور و تیرِ خود ، آدم ها را جذب می کند.
#تار خدا #قرآن است . نغمه های قرآن آسمانی است . خیلی ها از این طریق قرآن جذب می شوند.
خیلی ها را با #تور جذب خودش می کند ، مثل مراسم اعتکاف و مراسم ماه رمضان و شب قدر .
#تیر خدا همان #بارهای_مشکلات است . غالب آدم ها را از این طریق جذب خودش می کند.
اولیای خداوند برای مشکلات لحظه شماری می کردند.
شد دلم آسوده چون تیرم زدی
ای سرت گردم چرا دیرم زدی؟
🔴آیا اهل بیت به جز قرآن کتب دیگه ای هم میخوندن ؟
🔵پاسخ:
هدف از خواندن کتاب آموختن است و با توجه به اینکه علم ائمه(ع) علم الهی بوده است، نیازی به مطالعه کتاب برای افزایش علم خود نداشتند و در واقع کتاب خواندن کار لغوی میشود.
🔴 شبهه یا سوال:
*بنظرتون آیا واقعا قرائت فاتحه (یا هر گونه خیرات) برای اموات به آنها میرسه!؟ آیا این خیرات برای اموات نوعی شفاعت ما برای آنهاست؟! آیا شفاعت هرکسی قبول میشه؟!*
🔵پاسخ:
قرائت فاتحه، اقامهی نماز قضا به نیابت اموات و یا نماز مستحب و هدیه ثواب آن به اموات و هم چنین زیارت، صدقه، یا هر گونه خیرات دیگری که برای اموات انجام میگیرد، در واقع نوعی «هدیه» است که از طرف بازماندگان در دنیا برای رفتگان و اموات ارسال میگردد و به آنها نیز میرسد. و در احادیث و روایات نیز تأکید بسیاری بر آن شده است:
از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که فرمودند:
«هر جمعه ارواح مومنین مقابل خانه هایشان میآیند و هر یک با آواز حزین و گریه٬فریاد میزند٬ ای اهل و اولاد من! ای پدر و مادر من! ای خویشان من به ما مهربانی کنید و با آنچه ما برای شما گذاشتیم که اکنون حساب و کتاب و عذابش برای ماست و نفعش برای شما برای ما نیز درهمی یا قرص نانی یا جامه و لباسی هدیه و خیرات کنید تا خداوند از لباسهای بهشتی به شما بپوشاند. آن گاه رسول خدا(ص) گریه کرد تا حدی که دیگر قدرت بر سخن گفتن نداشت.
سپس فرمود: این برادران مرده شما می گویند: وای بر ما اگر از آنچه که در دست ما بود در راه خدا انفاق می کردیم الآن به شما محتاج نبودیم. آن گاه با حسرت و پشیمانی برمی گردند. در خاتمه فرمودند: زود برای مردگانتان صدقه بفرستید.» ) مفاتیح ٬ص907)
الف- در مورد «خیرات» برای اموات نیز دقت شود که فایده برنده ابتدایی از این خیرات زندهها هستند، منتهی چون کار خیر اجر و ثواب دارد و خیر ثواب را هدیه به اموات کرده است، خداوند رحمان و منان ثوابی به میت اعطا می فرماید، بدون آن که از ثواب خیر و نیکوکار بکاهد. به عنوان مثال: این انسانهای زنده هستند که تلاوت حمد یا سایر سورهها، زیارات و ادعیه را می نمایند و از برکات دنیوی و اخروی آنها به حد ایمان، اخلاص، فهم و باور خود بهرهمند میشوند و یا این زندهها هستند که غذایی میخورند و یا به لباسی دست پیدا می کنند و یا گرهای از مشکلات مالیشان باز میشود و ثوابش به میت نیز میرسد.
ب- در مورد «شفاعت» نیز دقت شود که در اصل به معنای «جفت» شدن است. پس هر کس با هر چیزی در دنیا یا آخرت «جفت» شود، شفاعت صورت پذیرفته است.
اما به طور معمول منظور از «شفاعت» جفت شدنی است که انسان را از انواع عذابهای دنیوی، برزخی و قیامت برهاند. بدیهی است که چنین شفاعتی را خداوند باید بپذیرد. لذا فرمود:
«... ما مِنْ شَفيعٍ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِه ...» (یونس10)
ترجمه: ... هيچ شفاعت كنندهاى وجود ندارد مگر به اذن خود او ...
*«يَوْمَئِذٍ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ رَضِيَ لَهُ قَوْلاً» (طه109)*
ترجمه: در آن روز شفاعت سودى ندارد مگر از كسى كه خداى رحمان اجازه شفاعتش داده باشد و سخن او را در شفاعت بپسندد.
ج– بدیهی است که اگر فرد نزد خداوند مقبول و محبوب باشد، خداوند متعال و کریم نیز شفاعت او را نسبت به دیگران [اعم از زنده یا مرده] میپذیرد و شفاعت صورت میپذیرد. اگر به موضوع «شفاعت» با دید وسیعتری بنگریم، در مییابیم: همین که به آشنایان خود میگوییم: التماس دعا، یا در زیارت میخواهیم که سلامی برسانند و یا نایب الزیارة باشند، خود طلب نوعی شفاعت است که اگر خدا بخواهد مقبول میافتد.
پس اگر به خیرات برای اموات نیز به این چشم نگاه کنیم که ما هدایایی برای آنها میفرستیم و از خداوند کریم مسئلت مینماییم تا از ما بپذیرد و به آنها برساند، باز هم شفاعت صورت پذیرفته است.
✅ *برخی از روایات:*
-مرحوم شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه به نقل از امام صادق(ع) آورده است: راوى حديث گفت: از حضرت صادق(ع) پرسيدم: میتوان به جاى مرده نماز خواند؟ حضرت فرمود: بلى، سپس فرمود: ممكن است ميت در نگرانى و غم اعمال گذشته خود باشد و اين عبادتى كه به جاى او انجام مى شود جبران كمبود او را بكند و وى را از نگرانى نجات بدهد.
-و نيز در همان كتاب به نقل از امام صادق(ع) آورده است:
حضرت فرمودند: همان گونه كه زندهها از هديهاى كه براى آنها مى برند خوشحال مى شوند، اموات نيز از طلب رحمت و مغفرتى كه براى آنها مى كنند خوشحال مى شوند.
-مرحوم محدث قمى در سفينه البحار به نقل از رسول خدا (ص) آورده:
كسى كه وارد مقبره مؤمنين ((قبرستان )) شود و سوره مباركه ((ياسين )) را بخواند خداوند به اموات آن قبرستان تخفيف [در عذاب يا نگرانى ] مى دهد.
-مرحوم مجلسى از تفسير در المنثور به نقل از رسول خدا(ص) آورده است:
رسول خدا(ص) فرمودند: ميتى كه نزد او سوره بمارکه «ياسين» خوانده شود سختىهاى عالم برزخ و قيامت بر او آسان مى گردد.
-باز مرحوم مجلسى در بحار به نقل از ابن ابى عمير آورده است:
از