سؤال:
آيا روايتى كه مى فرمايد: «أَلنَّظَرُ إِلى وَجْهِ الْعالِمِ عِبادَةٌ.»؛ (نگاه كردن به چهره ى عالِم عبادت است.) از باب اين است كه انسان را به ياد خدا مى اندازد؟ (1)
جواب :
بله، در روايت است كه از حضرت عيسى ـ عليه السّلام ـ سؤال كردند:يا رُوحَ اللّهِ مَنْ نُجالِسُ؟
فَقالَ ـ عليه السّلام ـ :
جَالِسُوا مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللّهَ رُؤْيَتُهُ، وَ يَزِيدُ فِى عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ، وَ يُرَغِّبُكُمْ فِى الاْآخِرَةِ عَمَلُهُ.»
اى روح خدا، با چه كسى مُجالست و هم نشينى كنيم؟ فرمود:
با كسى كه ديدن او شما را به ياد خدا مى آورد، و سخن او بر دانش شما مى افزايد، و عمل او شما را به آخرت علاقمند مى كند. (2)
و نيز در روايت دارد كه: «أَلنَّظَر إِلَى الْكَعْبَةِ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَى الْوالِدَيْنِ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ فِى الْمُصْحَفِ مِنْ غَيْرِ قِراءَةٍ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلى وَجْهِ الْعالِمِ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلى آلِ مُحَمَّد ـ عليهم السّلام ـ عِبادَةٌ.» نگريستن به كعبه عبادت است، نگاه كردن به پدر و مادر عبادت است، نگريستن به صفحه ى قرآن [حتّى] بدون خواندن آن، عبادت است، نگاه كردن به روى عالِم عبادت است، و نگاه كردن به اهل بيت حضرت محمّد ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ عبادت است.(3)
و عامّه از عايشه روايت كرده اند كه: «أَبُوبَكرٍ أَطالَ النَّظَرَ إِلى وَجهِ عَلِى ٍّـ عليه السّلام ـ . قَيْلَ لَهُ: لِمَ تُطِيلُ النَّظَرَ إِلى وَجْهِهِ. قالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ ـ صلّى اللّه عليه وآله و سلّم ـ يَقُولُ: أَلنَّظَرُ إِلى وَجْهِ عَلِىٍّ عِبادَةٌ.» روزى ابوبكر به روى على ـ عليه السّلام ـ خيره شده بود، گفته شد: چرا به چهره ى او خيره شده اى؟ پاسخ داد: از رسول خدا ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ شنيدم كه مى فرمود: نگاه كردن به صورت على ـ عليه السّلام ـ عبادت است.
1.من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 205؛ وسائل الشيعة، ج 12، ص 312؛ ج 13، ص 264 و...
2.اصول كافى، ج 1، ص 49؛ بحارالانوار، ج 1، ص 203؛ ج 14، ص 331 و...
3.من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 205؛ بحارالانوار، ج 96، ص 65. نيز ر.ك: وسائل الشيعة، ج 12، ص 312؛ ج 13، ص 264.
متن سوال:
اَلْبُشْرى فى وَجْهِ الْمُؤْمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبهِ الْجَنَّةَ، وَ بُشْرى فى وَجْهِ الْمُعانِدِ يَقى صاحِبَهُ عَذابَ النّارِ.
تبسّم و شادمانى در برابر مؤ من موجب دخول در بهشت خواهد گشت و نتيجه تبسّم در مقابل دشمنان و مخالفان سبب ايمنى ازعذاب خواهد بود.
(مستدرک الوسائل: ج 12، ص262
سلام وقت بخير
اينجا منظور از نتيجه تبسم درمقابل دشمنان ايمني از عذاب هست يعني چي ؟؟؟
متن پاسخ:
باسلام
منظور از معاند در اين حديث ، دشمن دين و کفار نيست
بلکه کساني که با انسان اختلاف عقيدتي دارند ولي دشمني نمي کنند ( مانند بسياري از مردم دنيا ، مسيحي ها ، يهودي ها، غير شيعيان و ....)
توصيه شده که حتي با آنها هم خوشرويي و مهرباني داشته باشيم و از آنجا که هر عمل نيک اثري مخصوص دارد ، خوشرويي و اخلاق نيک با معاندين سپري در مقابل آتش جهنم خواند بود
سوال:
ایا بر اساس اعمال انسان مجازات میشه یا نیات و تفکرات ؟ مثلا سه نفربا هم پیمان میبندند که حضرت علی ع و عمر وعاص و معاویه را بکشند تا جامعه را ازاد کنند ؟ فرض کنیم یکی از انها حضرت علی ع را شهید میکند و یکی معاویه را می کشد پس اگر قرار باشد هر کسی با عملش مقیاس بشه بایستی اون که حضرت علی ع را شهید کرده بره جهنم و اونیکه معاویه را کشته بره بهشت ؟!!! گر چه همشون با همدیگر هم پیمان و هم پیاله بودند ؟!!!
جواب:
سلام. پرواضح است که اعمال و رفتار انسانها از افکار و نیتهای آنان نشأت میگیرد. و هر کسی همانگونه که میاندیشد و نیت میکند عمل میکند. به تعبیر قرآن کریم «کل یعمل علی شاکلته» هر کس براساس شاکله (فکر و نیت خود) عمل میکند. (اسراء- 84) حال اگر مجموعه افکار و نیات انسانها را به دو دسته خیر و شر و الهی و شیطانی تقسیم کنیم، بنابراین اعمال و رفتار انسانها یا در جبهه حق و خیر و الهی قرار دارد یا در جبهه باطل و شر و شیطانی. در بعد رفتاری و عملکردها طبیعی است که هر کس براساس نوع عملکرد و اعمال و کردار خویش جزا و پاداش داده میشود. اما سؤال زمانی مطرح میشود که انسان به هر دلیلی نمیتواند و موفق نمیشود افکار و نیات خود را به منصه ظهور برساند و جنبه عینی و عملیاتی به آنها بدهد. در اینجا محاسبه الهی چگونه خواهد بود و چه آثاری برافکار و نیات خیر و شر انسانها مترتب میشود؟
در اینکه نیت گناه، گناه شمرده میشود یا نه؟ جای بحث و بررسی است؛ ولی روایات ائمه(ع) دلالت دارد بر این که نیت گناه، عذاب و عقاب به دنبال ندارد.
پیامبراکرم(ص) فرمود: هرگاه بندهام قصد گناه کند و انجام ندهد، چیزی بر او نمینویسم؛ و اگر عمل بد را انجام دهد، تنها همان یک گناه را بر او مینویسم.» (کنزالعمال، ج4،ص219)
این نکته نیز قابل توجه است که فکر و نیت گناه اگرچه گناه محسوب نمیشود وعذاب به دنبال ندارد، لکن بر روح انسان اثر منفی میگذارد و آن را آلوده و بدبو میکند. به یک روایت در این زمینه توجه کنید:
امام صادق(ع) فرمود: «حواریون نزد حضرت عیسی(ع) جمع شده، عرض کردند: ای معلم خوبیها! ما را ارشاد ]و هدایت[ نما... پس (عیسی) گفت: موسی، نبی خدا دستور داده که زنا نکنید، و من دستور میدهم که فکر زنا نکنید تا چه رسد به انجام آن؛ زیرا کسی که فکر زنا کند مثل کسی است که آتشی را در اطاق زینت شده(رنگکاری و سفید شده) روشن کند که دود زینتها را از بین میبرد، گرچه خانه آتش نمیگیرد.» (وسائل الشیعه، ج20، ص 318)
نیت خیر و ثواب آن
چنانکه ذکر شد، نیت گناه و بدی، عذاب را به دنبال ندارد، اما نیت خیر، ثواب و پاداش را به دنبال خواهد داشت؛ در اینجا به نمونههایی از روایات این باب اشاره میشود:
1. رسول خدا(ص) «ما در مدینه افرادی را باقی گذاشتیم که هیچ وادیای را نپیمودیم و بر هیچ تپهای بالا نرفتیم و در هیچ سراشیبی قدم نگذاشتیم، مگر اینکه آنان نیز با ما بودند. عرض کردند: چگونه با ما هستند، در حالی که حضور پیدا نکردند؟ فرمود: نیتهایشان ]با ماست[.» (کنزالعمال، ج3، ص 425)
البته مراد این نیست که قصد کنند در کنار پیامبر(ص) حضور داشته باشند و دیگر کاری انجام ندهند؛ بلکه قصد جدی برای حضور داشته باشند، و واقعا دلهایشان برای حضور در جبهه پر زند و موانعی مثل بیماری و امثال آن از حضور، محرومشان کرده باشد که در این صورت انشاءالله خدا به آنها پاداش حضور را خواهد داد.
2. امام علی(ع) به مردی که آرزو میکرد کاش برادرش نیز حاضر میبود تا شاهد پیروزی خدا بر دشمنانش در جمل باشد، فرمود: «آیا دل برادرت با ما بود؟ عرض کرد: آری. حضرت فرمود: پس او با ما بوده است. هر آینه در این سپاه افرادی حضور داشتهاند که هنوز در پشت پدران و زهدان مادراناند و به زودی روزگار آنان را به جهان هستی آورد و با وجود آنها (جبهه) ایمان نیرو گیرد) (نهجالبلاغه- خطبه 55)
استاد مطهری(ره) شبیه این داستان را درباره جنگ صفین چنین نقل نموده است: «هنگامی که امیرالمومنین(ع) از جنگ صفین مراجعت مینمود، شخصی از اصحاب آن حضرت خدمت ایشان آمد و عرض کرد: یا امیرالمومنین! دوست داشتم برادرم در این جنگ بود و به فیض درک رکاب شما نائل میشد. حضرت در جواب فرمود: بگو نیتش چیست؟ تصمیمش چه هست؟ آیا این برادر تو معذور بود و نتوانست بیاید و در جنگ شرکت کند؟ و یا نه، بدون عذری از شرکت در جنگ خودداری کرد و نیامد؟ اگر معذور نبود و نیامد، بهتر همانکه نیامد، و اگر عذری داشته که با ما باشد، پس با ما بوده است.
آن مرد عرض کرد: بله یا امیرالمومنین! اینطور بود؛ یعنی نیتش این بود که با ما باشد.
حضرت فرمود: پس نه تنها برادر تو با ما بود؛ بلکه با ما بودهاند کسانی که هنوز در رحمهای مادراناند و افرادی که هنوز در اصلاب پدراناند. و تا دامنه قیامت اگر افرادی
یافت شوند که واقعا از صمیم قلب نیت و آرزوهایشان این باشد که ای کاش علی را درک میکردم و در رکاب
او می جنگیدم، ما آنها را جزء اصحاب خود میشماریم.» (گفتارهای معنوی، ص 237)
براساس همین منطق است که در زیارت امام حسین(ع) عرضه میداریم: «یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما؛ ای کاش من با شما بودم، پس به رستگاری بزرگی دست مییافتم، (و به شهادت میرسیدم).»
سوال؟:
ايا بر اساس اعمال انسان مجازات ميشه يا نيات و تفکرات ؟ مثلا سه نفربا هم پيمان ميبندند که حضرت علي ع و عمر وعاص و معاويه را بکشند تا جامعه را ازاد کنند ؟ فرض کنيم يکي از انها حضرت علي ع را شهيد ميکند و يکي معاويه را مي کشد پس اگر قرار باشد هر کسي با عملش مقياس بشه بايستي اون که حضرت علي ع را شهيد کرده بره جهنم و اونيکه معاويه را کشته بره بهشت ؟!!! گر چه همشون با همديگر هم پيمان و هم پياله بودند ؟!!!
متن پاسخ:
سلام :
نيت به تنهايي باعث عقوبت نيست ولي وقتي عملي شود قطعا در صورت اشتباه تبعات منفي به همراه دارد .
اين افراد وقتي تصميمي گرفتند و هم پيمان بودند در واقع همه براي کشتن افرادي اقدام کردند حال يکي علي ع و ديگري معاويه و ... را مي کشد پس هر سه در قتل علي عليه السلام شريک اند و اين نيت به عملي ختم شده که صحيح نبوده و معصومي به ناحق خونش ريخته مي شود پس هر سه شريک در قتل هستند هر چند يکي معاويه را کشته و فردي علي را معصومانه به شهادت رسانده است . نيتشان به عمل حرامي ختم شده و هر سه شريک در اين ظلم اند و صرف يک عمل در اين جا ملاک نيست . هم پيماناني که در عمل نقشه شوم خود را عملي کرده اند هر چند معاويه ظالم بوده و عمر عاص هم ظالمي ديگر ولي خون علي به ناحق ريخته شده و بينش منفي و اشتباهشان ختم به عملي حرام شده است .
اين متفاوت است با فردي که نيت گناه ميکند و دست از پا خطا نمي کند.
موفق باشيد
🌼 شبهه:
چرا حضرت علي (ع) در نهج البلاغه فرمودند: «غيرت زن کفر است، ولي غيرت مرد از ايمان است؟»
🌼 پاسخ:
غیرت یکی از صفات و ویژگیهای طبیعی انسان است. هر کس به صورت غریزی و فطری از آن برخوردار است. غیرت عبارت است از تنفر طبیعی انسان از مشارکت دیگران در چیزی که محبوب او است.(1) وجود این صفت باعث آن میشود که آدمی از آنچه که دوست میدارد و یا وظیفه محافظت از آن بدو سپرده شده است، نگاهبانی نماید. در روایات اسلامی آمده است که خدای تعالی دارای صفت غیرت است . انسانهای غیور را دوست دارد. به دلیل وجود همین صفت بود که کارهای زشت را حرام نموده است.«قال الصادق(ع): ان الله غیور یحب کل غیور و من غیرته حرم الفواحش».(2)
غیرت بر دو قسم است:
1ـ غیرت در مورد دین و دینداری؛ 2ـ غیرت نسبت به ناموس.
غیرت درباره دینداری این است که انسان در برابر اهانت به دین و یا عمل نشدن به دستورهای دین دلسوزی کند. نسبت به آن بی اعتنا نباشد. برای حفظ ارزشهای اسلامی و رشد و گسترش آن در جامعه بشری کوشش نماید. امر به معروف و نهی از منکر را که از وظایف مهم اسلامی است، ترک نکند.
غیرت در مورد ناموس به این است که بر محافظت زن و دختر و خواهران خود بکوشد؛ از بیرون رفتن بی جهت آنان جلوگیری کند؛ از مناظر شهوت آلود منع کند؛ از پوشیدن لباس نازک و تن نما آنان را بر حذر دارد؛ آنان را از گفتگو با نامحرمان منع کند. همواره سفارش به تقوا و حفظ حجاب نماید، تا آبروی خانوادگی و اجتماعی آنان محفوظ بماند.
در فرهنگ اسلامی «کفر» دوگونه می باشد:
1- «کفر اعتقادی».
2- «کفر عملی».
منظور از «کفر» در روایاتی مانند این حدیث «غیرت زن کفر است» کفر عملی می باشد که در مورد خاصی است، و آن مورد، جایی است که مرد بخواهد زن دیگری انتخاب کند. زن با غیرت(حسادتی) که می ورزد، موجب می شود حکم الهی مبنی بر جواز تعدد همسر را منکر شود. و همان طور که می دانیم، مرز موحد یا کافر بودن، پذیرش یا رد قانون الهی است.
شارح نهج البلاغه در تفسیر کلام حضرت گفته است:
این که مرد بر اساس غیرت خود از ناموسش مواظبت می کند و از نگاه نامحرم به او جلوگیری مینماید و غیرتش اجازه نمیدهد کسی به همسرش نگاه بد نماید و تجاوز نماید، یک اصل عقلی و واجب شرعی و وظیفه دینی خود را عمل کرده است، غیرت او از ایمان محسوب شده است. اما اگر زنی اجازه ندهد که شوهرش شریک دیگری در زندگی برای او پیدا کند و زنی دیگری داشته باشد ،این کار مخالف حکم قرآن است که تعدد زن را برای مرد جائز دانسته است. غیرت زن در واقع یک نوع نه گفتن به حکم قرآن است، از این رو کفر تلقی شده است.(3)
یکی دیگر از شارحان نهج البلاغه ضمن بحث مبسوط روایاتی از ائمه(ع) نقل کرده که منشأ غیرت زنان حسادت و کینهورزی است و کفر محسوب میشود.(4) روایت ناظر به موقعیت و مورد خاص است نه عام. مثلا اگر زنی غیرت بورزد و راضی نباشد که همسرش با زن نامحرم یا شوهرداری عمل نامشروع انجام دهد، نه تنها کفر نیست، بلکه ناشی از ایمان است. انتخاب زن دوم خیانت محسوب نمی شود، یا حداقل در تمام اَشکال آن خیانت نیست. فرض کنید که زن دوم با اجازه زن اول به همسری شوهرش در آید. این جا خیانتی صورت نگرفته است. پس مورد خیانت متفاوت با این موضوع است، حداقل در برخی موارد. غیرت صفتی است که مردها لازم است تحصیل کنند تا نسل ها حفظ شود. اما زنان بالفطره به حفظ نسل علاقه دارند. احتیاج به پاسبانی به نام غیرت ندارند.
جهت مطالعه بیشتر به این منابع مراجعه نمایید: مجموعه آثار شهید مطهری، ج19؛ بهشت خانواده از جواد مصطفوی؛ زن در آینه عرفان و زن در ِآینه جلال و جمال از جوادی آملی.
پینوشت :
1. مجمع البحرین، ج3، ص346، نشر دفتر فرهنگ اسلامی، 1367ش.
2. میزان الحکمه، حدیث 15263،نشر دارالحدیث، قم، 1407 ق.
3.مثیم بحرانی
، شرح البلاغه، ج 21، ص 189، نشر المکتبه الاسلامیه، تهران، 1398ش.
4. محمدتقی تستری، بهج البلاغه فی شرح نهج البلاغه، ج 14، ص 300، نشر امیر کبیر تهران، 1376ش.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
⭕️امروز کلیپی از خوانندگی یک زن ، بدون روسری پخش شده است / این بازی مسخره آشنا نیست ؟ به سمتِ دوقطبی پیش نمی رویم ؟
.
بعضی ها می گویند : ما هوشیار شده ایم و جامعه دیگر بازی نمی خورد .
.
کسی منکر بالا رفتن سطح شعور جامعه نیست اما کسی که فکر کند ، ترفند های منافقین داخل حکومت هم مثل قبل است باید در عقلانیتش شک کرد .
.
امروز ویدئوی منتشر شده از آواز خوانی یک خانم که حجاب هم ندارد در جمع مسئولان شهرداری تهران ...
.
این دقیقا هدایتِ کشور به سمتِ دو قطبی است . همان چیزی که از طریقش روحانی را بر کشور حاکم کردند ، دوباره کلید زده اند تا جریان مذهبی هم این سوی میدان بایستد و اعتراض کند و سپس بگویند : ملت در صفِ مرغ(ی که ما راه انداخته ایم) هستند و این جماعت ، دغدغه ی شان چهار عدد مویِ زنان است ...
.
این یعنی راه اندازی مجدد دو قطبی پیرامون آزادی های اجتماعی ...
.
این را بگذارید کنار ، برگردید به این صف های طولانی ...
.
از روزی که حسن روحانی در ایران رئیس جمهور شد و هر بار که بحث مذاکره مطرح شد ما شاهد یک صف از این دست بوده ایم .
.
انگار که نافِ دولتِ بعضی ها را با دو قطبی و صف بسته اند .
.
صف های طولانی سبد کالا (که کشته هم داد) اولین صفی بود که همزمان با مطالبه یِ مذاکره از رهبری(توسط دولت روحانی) در کشور پدید آمد.
.
شما حتما می توانید ده ها صف دیگر را نام برید .
.
آخرینش هم صف مرغ و ماجرای روغن هم چنین است .
.
جریان سازش به شدت به حضور در قدرت فکر می کند .
.
آمریکا هم امید بسته که بتواند با گشایشی اقتصادی ، این جریان را مجددا به قدرت رسانده و مذاکره موشکی و منطقه ای را مطرح کند .
هوشیار اگر نباشیم ، تداوم نکبت دور از ذهن نخواهد بود ...
✍آقای تحلیلگر
❌ در پی اقدام خلاف شرع و قانون شهرداری تهران در برگزاری کنسرت با تک خوانی زن بدون حجاب با حضور تماشاگران مرد؛
خطاب به مسئولینی که نان جمهوری اسلامی را در خون شهدا میزنند و میخورند و فکر میکنند با عدم برخورد با حریم شکنیها میتوانند قبل ازانتخابات مملکت را برای انتخابات آرام نگهدارند!
بدانید و آگاه باشید
هیچ بویی از مکتب فاطمی و عاشورایی نبرده اید اصلا مسلمان نیستید ولو با تپه ای از ریش یا عمامه ای بر سر یا چادری که گردنتان را شکسته!
هیچ گونه عذرخواهی وتوجیه پذیرفته نیست
تمام دست اندکاران این برنامه به جهت مقابله علنی با احکام شریعت در حکومت اسلامی، باید محاکمه شوند.
شاید شما دینتان را فراموش کرده اید و شاید مرده اید
صرفا جهت اطلاع؛
ما زنده ایم هنوز و بر عهدمان پاینده
⬅️ شماره تلفنهای تماس اعتراضی به شهرداری تهران
❌پیامک و تماس به مع شهرداری منطقه ۱۳:
09306458427
🔻بازرسی:
021-55611112
021-55625866
🔻مرکز رصد شهری:
021-84169940
🔻پیامک:
1370000055
حَکشُدهبادَستِ زهَــرآ،هَرکجاےِقَلبِمَن
بَعد ذِکر یاعَـلی ذِکرِحـســن شیـرین دَهـن
یکصدو هِجده دفعِه مستانهِ بایدگُـفت؛
لآ فتـی اِلآّعَـلی و لآ ڪَـریم اِلآّ حَسَــن
#دوشنبه_های_امام_حسنی
🔆 لا عمل كالتّحقيق
✅ هیچ کاری چون تحقیق و حقیقت جویی نیست
" امیرالمومنین علی ( ع ) "
📚معجم الفاظ غررالحکم صفحه249
🔸امام زمان (عج) در آینه ی قرآن
🕋« إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا ۗ وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ »
🔸« مگر آنان كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند و خدا را فراوان ياد كردند و چون مورد ستم واقع شدند انتقام گرفتند. و ستمكاران به زودى خواهند دانست كه به چه مكانى باز مىگردند ».
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🔅امام رضا(علیهالسلام) از پدرانش روایت نمود: پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم)فرمود:
«هرکس که میخواهد به دینِ من چنگ زند و بعد از من، بر کشتی نجات سوار شود، باید به علیّبنابیطالب(علیهالسلام) اقتدا کند و دشمنش را دشمن و دوستش را دوست بدارد؛...
سپس فرمود: «حسن(علیهالسلام) و حسین(علیهالسلام) بعد از پدرشان، دو امام امّت من هستند و سرور جوانان بهشتند و مادرشان فاطمه (سلاماللهعلیها) نیز سرور زنان بهشت است و پدرشان سرور اوصیاء است، و از فرزندان حسین(علیهالسلام) نُه امام به دنیا میآیند که نهمین آنها قائم (عجل الله تعالی فرجه) فرزندان من است، و فرمانبرداری از او به مانند فرمانبرداری از من است و نافرمانی از او نیز بهسان نافرمانی از من میباشد، و از دست منکران فضیلت ایشان و ضایعکنندگان حقوقشان، بعد از مرگم به خداوند شکایت میبرم و خداوند خوب ولیّ و سرپرستی است و او یاور شایستهای برای خاندانم و امامان امّت من است و از کسانی که حقّشان را انکار میکنند انتقام میگیرد؛(سپس این آیه را خواند):
🕋 وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۶۵۶
📚کمال الدین، ج۱، ص۲۶۰
@darshainabazqoran