eitaa logo
روشنگران‌شهیدحمیدیا
98 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ❤️ سلام الله علیها فرمودند: 🍀 منْ أَصْعَدَ إِلَى اَللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اَللَّهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ 🍃 هر کس عبادت خالص خود را به‌سوی خداوند بالا فرستد (و پیشکش آستان او کند)، خدا هم بهترین مصلحت خود را بر او فرو می‌فرستد. 📖 تنبيه الخواطر و نزهة النواظر ج2 ص10
بسم الله الرحمن الرحیم ✨وإِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ * بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ✨ و هنگامی که از موؤده بپرسند به کدامین گناه کشته شده است؟ 📗سوره مبارکه تکویر آیات ٨ و ٩ ▪️مفضل به امام صادق(علیه السلام) عرض کرد: مولای من! آیا سوالی بپرسم؟ فرمود: بپرس. عرض کرد: مولای من! چه می گویید درباره ی فرمایش حق تعالی: (و اذا المووده سئلت بای ذنب قتلت)؟ ▪️فرمود: ای مفضل! عامه می گویند که آن درباره هر جنینی از اولاد مردم است که مظلومانه کشته می شود. مفضل گفت: آری مولای من اکثرشان چنین می گویند. ▪️فرمود: وای بر آنها! از کجا می گویند که آیه برای آنهاست؟ این آیه در قرآن فقط مخصوص ماست و آن محسن (علیه السلام) است؛ چرا که او از ماست و خداوند می فرماید:قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ (سوره مبارکه شوری آیه ٢٣) " بگو من از شما برای رسالتم چیزی نمی خواهم،جز دوستی با خویشان نزدیکم" و همانا که آن «مووده» از اسامی مودّت است، پس از کجا می گویند که برای هر جنینی از اولاد مردم است؟ و آیا مودت و نزدیک بودن به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای غیر ما هم هست؟ ▪️ای مفضل! به خداوند عزوجل قسم که منظور از جنین، محسن(علیه السلام) است؛ چرا که او از ماست و نه غیر، پس هرکه غیر این را بگوید، تکذیبش کنید. 📗بحارالانوار ج۵٣ ص ٢٣
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا حقيقت داره کسي رو که شب جمعه خاک کنند سوال و جواب شب اول قبر نداره؟ ❁﷽❁❁﷽❁❁﷽❁❁﷽❁ ✍️پاسخ: شب و روز جمعه در بین ایام هفته از یک امتیاز و شرافت خاصی برخوردار است که یکی از آنها این است که اگر انسان مؤمنی در این وقت از دنیا رفت به برکت و شرافت آن برخی از مشکلات و حوادث عالم قبر و برزخ از او برداشته می شود. از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد، دعاها را مستجاب می کند، حوایج را بر می آورد و ...[1] در این باره روایاتی در منابع دینی آمده است که به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می شود: وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ مَاتَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَوْ لَیْلَةَ الْجُمُعَةِ رَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ عَذَابَ الْقَبْرِ. پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که در شب یا روز جمعه بمیرد، عذاب قبر از او برداشته می شود.[2] همین طور از امام صادق (ع) روایت شده است: قَالَ الصَّادِقُ ع مَنْ مَاتَ مَا بَیْنَ زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ یَوْمِ الْخَمِیسِ إِلَى زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ أَمِنَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ. کسی که بین ظهر روز پنج شنبه تا روز جمعه از دنیا برود، از فشار قبر در امان خواهد بود.[3] به همین مضمون نیز روایاتی وارد شده است؛ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع...وَ مَنْ مَاتَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مَنْ مَاتَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أُعْتِقَ مِنَ النَّارِ. کسی که در روز جمعه از دنیا برود عذاب قبر از او برداشته و از عذاب جهنم آزاد می شود.[4] با وجود این روایات؛ به جهات مختلف نمی‌توان این روایات را به صورت کلی پذیرفت، بلکه باید آنها را مشروط به وجود شرایط مختلف کرد؛ زیرا اصل و قوام امور بر اعمال و اعتقادات انسان‌ها پی‌ریزی شده است و اگر امور دیگری دخیل می‌باشند؛ بر اساس این اصل هستند. مرگ در زمانی مشخص، یک امر اختیاری برای انسان نیست و انسان در آن نقشی ندارد؛ حال چگونه می‌توان پذیرفت که امری غیر اختیاری چنین ثمراتی برای انسان داشته باشد. علاوه بر این؛ بسیاری از انسان‌های فاسد و فاسق در شب و روز جمعه مرده‌اند؛ حال چگونه می‌توان تنها به جهت مرگ در این زمان خاص، امتیازات مطرح شده در روایات را برای آنان نیز عمومیت داد. حال که مشخص شد منظور از این روایات، مطلق انسان‌ها نیستند؛ باید به دنبال مراد این دسته از احادیث باشیم. امام باقر(ع) می‌فرماید: «شخصی که در روز جمعه بمیرد، در حالی‌که به حق ما اهل ‌بیت آگاه باشد؛ خداوند او را از آتش جهنم رهایی می‌بخشد و او را از عذاب دور می‌کند».[5] این روایت که برخی آن‌را از امام صادق(ع) نیز نقل کرده‌اند[6] نشان می‌دهد که مرگ در این زمان، تنها کمک‌کننده می‌باشد. اگر انسان در زندگی خود راه درست را پیموده باشد و در عین حال خطاهای اندکی از او سر زده باشد، مردن در این ایام به او کمک خواهد کرد. طبیعی است که برخی ایام دارای شرایطی هستند که خداوند آنها را مبارک گردانیده و در آن زمان‌ها رحمت الهی، شامل افراد بیشتری می‌شود؛ لذا پیامبر اسلام(ص) فرمود: «براى پروردگار شما در دوران عمرتان، نسیم‌هاى رحمتى است ...».[7] [1] الکافی، ج 3، ص 414، [2]منلایحضرهالفقیه، ج 1، ص 138، ح 371 [3] همان، ح 372، [4] همان، ح 373. [5]. کافی، ج 3، ص 415. [6]. الاختصاص، ص 130. [7]. کشف الأسرار، ج 8، ص 116، ⠀⠀ ⠀کانال پرسمان آنلاین👇👇 ╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮ eitaa.com/joinchat/3560439879C0e9ded2d08 ╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯ ⚠️انتشار 👏
♨️ آیا حضرت زهرا کمتر از ناقه صالح حرمت داشت⁉️ 🔸قرآن کریم نسبت به ناقه حضرت صالح می فرماید:«هَٰذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللَّهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛[1] این ناقه خداست که شما را آیت و معجزی است بزرگ، او را واگذارید تا در زمین خدا چرا کند و قصد سوئی درباره او مکنید که به عذابی دردناک گرفتار خواهید شد.» 🔹 در نهایت عذاب الهی شامل آنان شد. بر اساس آیات قرآن، آن ها با پی بردن به قطعیت عذاب، پشیمان شدند[3] اما سودی برایشان نداشت و جز مؤمنان، همه هلاک شدند. 🔸 آیا دختر پیامبر اکرم که بنا بر قول خود پیامبر، سرور زنان دو عالم بودند به اندازه ناقه صالح ارزش و احترام نداشتند که تنها بعد از چند روز پس از رحلت رسول خدا مورد ظلم واقع شدند!؟ 🔹 خود حضرت زهرا نیز هنگام بردن امیر المومنین علیه السلام به سمت مسجد به این نکته اشاره نمودند. « یقین بدانید که صالح از پدر من گرامی‌تر نبود و ناقه صالح نیز، در نزد خدا از من گرامی تر نبود، و بچه آن ناقه نیز از فرزندان من قدر و قیمتش زیادتر نبود.» 🔸 به همین خاطر حتی در آن لحظه سخت، رحمت امیر المومنین در مورد امت اسلامی شامل شد و سلمان را فرستاد تا جلو حضرت زهرا را بگیرد تا حضرت نفرین نکند چون یقین داشت که نفرین حضرت دامان امت را خواهد گرفت. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. https://btid.org/fa/news/195348
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴 🥀 🏴 🥀 پرســـ❓ــش ⁉️چرا امیرالمومنین -علیه‌السلام- بلافاصله بعد از شهادت حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- ازدواج کردند؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے 1⃣ ازدواج يك امر مقدس و از سنّت‎هاي الهي است و هر انساني نيازمند به همسر است و در دين اسلام نسبت به اين امر تأكيد زيادي شده است، و آثار و بركاتي كه در اين امر هست بر كسي پوشيده نيست. علي علیه‌السلام هم مطابق اين سنت الهي با حضرت فاطمه سلام‌الله علیها ازدواج‌کرده و آثار و بركات اين ازدواج تا قيامت باقي و پابرجا خواهد بود. 2⃣ آن حضرت تا هنگامی‌که حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- در قيد حيات بودند همسر ديگري اختيار نكردند، همان‎گونه كه پيامبر -صلی‌الله‌علیه ‌و‌آله- تا زماني كه حضرت خديجه زنده بودند همسر ديگري اختیار نکردند.  3⃣ امام علي -علیه‌السلام- پس از شهادت حضرت فاطمه، مجبور به ازدواج شدند و همسر اختيار کردند تا به وضع ايتام و فرزندان آن حضرت كه مادر خود را ازدست‌داده بودند رسيدگي كند. و از طرفي حضرت فاطمه، روز شهادتشان ضمن وصاياي خود به حضرت علي -علیه‌السلام- فرمود: «مردان ناچارِ از داشتن همسر هستند (به همين جهت) شما، «امامه» (نوه پيامبر، يعني دختر زينب  دختر رسول خدا) را براي همسري اختيار كن، زيرا او همانند خودم نسبت به فرزندانم مهربان است» 📚ابن‌اثیر، اسدالغابه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، اول، ۱۴۱۷ق، ج۷، ص25 4⃣ زمان ازدواج را اكثر منابع تعيين نكرده‎ و تنها در بحارالانوار چنين آمده است كه حضرت، هفت روز پس از شهادت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها، طبق وصيت حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- با امامه بنت‌ابي‌العاص ازدواج كردند» 📚مجلسي، بحارالانوار، بيروت، ج 42، ص 92 5⃣ زشت شمردن ازدواج بعد از فقدان همسر، در عرف زمان ما رایج است و مطلبی مربوط به تمام زمان‌ها و منطقه‌ها نیست. ♻️نتیجه اینکه: امام علی -علیه‌السلام- بر اساس وصیت حضرت زهرای مرضیه -سلام‌الله‌علیها- و به خاطر سامان دادن به امور فرزندان، اقدام به ازدواج با امامه فرمودند. @javadheidari110 🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀 @ramezan_ghasem110
متن شبهه: اگر حضرت زهرا توسط خلفا به شهادت رسیده اند، پس چرا حضرت علی با ایشان بیعت کردند. آیا معقول است که کسی با قاتلین همسرش بیعت کند و با آنها طرح دوستی بریزد؟ پاسخ شبهه: 🔹طبق همه منابع، تا حضرت زهرا سلام الله علیها زنده بودند، حضرت علی و بنی هاشم بیعت نکردند. اما آنچه برخی علمای اهل سنت به آن معتقدند آن است که بعد از شهادت حضرت زهرا و با بهانه اینکه اگر حضرت علی بیعت نکند، کسی به جنگ با مرتدان نمی رود ایشان را تهدید کرده تا بالاخره حضرت بیعت می‌کند! (صحيح بخاري، ج 5، ص 82 ـ 84، صحيح مسلم، ج 5، ص 153. 27.) 🔹اما نکته مهم کیفیت بیعت است که نمی‌گویند چگونه اتفاق افتاده است. ظاهرا و بر اساس اسناد متعدد، بیعت ساختگی و ظاهری و به گفته بعضی مالیدن دست امام به اجبار به دست خلیفه بوده است، در برخی منابع آمده که امام علیه السلام، آیه (کادوا یقتلوننی) را زیر لب زمزمه میکردند. (الاحتجاج، ج۱، ص۸۴). در نامه ۲۱ نهج البلاغه این نحو از بیعت گرفتن توسط خود حضرت تایید شده است. 🔹ضمن آنکه شیخ مفید معتقد است اصلا بیعتی صورت نگرفته است. (الفصول المختاره، ص 56 ـ59) 🔹ضمنا امام علی علیه السلام هیچگاه طرح دوستی با خلفا نریخت و در موارد متعددی از آنها گلایه می کرد. خطبه شقشقیه در نهج البلاغه در این رابطه معروف است. حتی در کتاب صحیح بخاری (معتبرترین منبع اهل سنت) آمده: امام علی از همنشینی با خلیفه دوم ناخوشایند بوده است. (صحیح بخاری، ج 4 ص 1549 ح 3998)  
هدایت شده از باسواد رسانه‌ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤فرازی از خطبه فدکیه ⚜️ جعَلَ الله طاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ ◾️ حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: ▪️ خداوند «اطاعت» ما را باعث نظام ملت اسلام قرار داده است. 📚 احتجاج، جلد1، صفحه97 📎