یا صاحب الزمان ادرکنی:
🌷 امام على (ع) فرمودند:
شجاع ترین مردم کسی است که بر تمایلات نفسانی خویش پیروز شود.
📗سفینة البحار ج٢
✨﷽✨
چهار عامل ما را 🔥 جهنـمی 🔥 کرد
✍در قیامت بارها میان اهل بهشت و جهنم گفت و گو رخ می دهد ٬ که قرآن ترسیمی از آن گفت و گوها را بیان فرموده است٬ یکی از آن صحنه ها که در سوره مدثر آمده این است که: اهل بهشت از مجرمان می پرسند: چه عاملی شما را به #دوزخ روانه کرد؟
⚫️ آنها می گویند : ۴ عامل :
۱ - « لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّینَ »
٬ پای بند به نماز نبودیم .
۲ - « لَمْ نَکُ نُطْعِمُ المِسْکینَ »
به گرسنگان اعتنا نمی کردیم.
۳ - « کُنّا نَخوُضُ مَعَ الْخائِضینَ »
٬ ما در جامعه فاسد هضم شدیم .
۴ - « کُنّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدّین »
٬ قیامت را هم نمی پذیرفتیم.
📚 قصص الصلاة ص ۱۸۹
ـ💠🌀💠🌀
ـ🌀💠🌀 ﷽
ـ💠🌀
ـ🌀 #موسيقي_حرام_مفید
❓مساله 745: آيا مى تونیم از موسيقى حرام براى مساله ای مهم تر، مثل جذب جوونا یا مقابله با تهاجم فرهنگى غرب (براى مدتى و يا برای مردم منطقه اى) استفاده کنیم؟
📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم، وحید:
📝 نه، این کار جایز نیست؛ [با بی دینی نمی شه مردمی متدین تربیت کرد.]
صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 999؛ خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1143 و 1157؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 1149 و ج 1، س 1003؛ امام، استفتاءات، ج 2، (مكاسب محرمه)، س 26؛ دفتر: نورى، وحيد، بهجت، سيستانى، فاضل و مكارم.
یا صاحب الزمان ادرکنی:
✅ معنای برکت در زندگی و مال و...
امام کاظم (ع)در مورد برکت در مال حلال فرمودند: گوسفند درسال یکبار زایمان می کند وهر بار هم یک بره به دنیا می آورد. سگ در سال دو بار زایمان میکند و هربار هم حداقل ۷-۶ بچه. به طور طبیعی شما باید گله های سگ را ببینید که یک یا دو گوسفند در کنار آن است. ولی در واقع برعکس است. گله های گوسفند را می بینید و یک یا دو سگ درکنار آنها. چون خداوند برکت را در ذات گوسفند قرار داد و از ذات سگ برکت را گرفت. با اینکه مردم فراوان گوسفند را ذبح می کنند و از گوشت آن استفاده می کنند. علاوه بر اینکه تمام اجزای گوسفند قابل استفاده است بر خلاف سگ، مال هم حرام اینگونه است. فزونی دارد ولی برکت ندارد.»
📗الكافي، كلينى، ج۵ ،ص۱۲۵
✨﷽✨
✅عدالت
✍روزی حضرت موسی(علیه السلام) از محلی عبور می کرد. بر سر چشمه ای در کنار کوهی رسید. با آب چشمه وضو گرفت و بالای کوه رفت تا نماز بخواند. در این موقع اسب سواری به آنجا رسید و برای آشامیدن آب از اسب فرود آمد. در موقع رفتن، کیسه ی پول خود را فراموش نمود و رفت. بعد از او چوپانی رسید. کیسه را مشاهده کرد و برداشت.
بعد از چوپان، پیرمردی بر سر چشمه آمد. آثار فقر و تنگدستی از ظاهرش آشکار بود. دسته هیزمی بر روی سر داشت. هیزم را یک طرف نهاد و برای استراحت کنار چشمه خوابید. چیزی نگذشت که اسب سوار برگشت و اطراف چشمه را برای پیدا کردن کیسه جستجو نمود، ولی پیدا نکرد. به پیرمرد مراجعه نمود. او هم اظهار بی اطلاعی کرد. بین آن دو سخنانی رد و بدل شد که منجر به زد و خورد گردید. بالاخره اسب سوار آنقدر هیزم شکن را زد که جان داد. حضرت موسی(علیه السلام) عرض کرد: پروردگارا ! این چه پیشامدی بود؟ عدل در این قضیه چگونه است؟ پول را چوپان برداشت ولی پیرمرد مورد ستم واقع شد!
خطاب رسید: ای موسی! همین پیرمرد، پدر آن اسب سوار را کشته بود و بین این دو قصاص انجام شد. در ضمن، پدر اسب سوار به پدر چوپان به اندازه ی پول همان کیسه مقروض بود. از این رو چوپان هم به حق خود رسید. من از روی عدل و دادگری حکومت می کنم.
📙 سفینة البحار، ج٢، ص۴٣٣
【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】
#تلنگر_و_تفکر ‼️
مامذهبےها✋🏻
جنسپشتِویتریندیناسلامهستیم
جنسهاۍخوب
پشتویترینگذاشتہمیشہ
تامردمبراساساونواردمغازهبشن
[ببینرفیق!
جورۍباشڪہبادیدنت
نسبتبہاسلامراغببشن
نہاینڪہازدینزدهبشن...⚠️]
حواسمونباشہ...!
ـ💌🍃﷽
ـ☘🍃
ـ🍃#پست_ویژه #جوراب_کهنه!
👴🏻شخصی به پسرش وصیت کرد که پس از مرگم جوراب کهنهای به پایم بپوشانید، مےخواهم در قبر در پایم باشد.
وقتی که پدرش فوت کرد و جسدش را روی تخته شستوشوی گذاشتند تا غسل بدهند، پسر وصیت پدر خود را به عالِم اظهار کرد، ولی عالِم ممانعت کرد و گفت: طبق اساس دین ما، هیچ میت را به جز کفن چیزی دیگری پوشانیده نمیشود❗️
🧔🏻ولی پسر بسیار اصرار ورزید تا وصیت پدرش را بجای آورند، سرانجام تمام علمای شهر یکجا شدند و روی این موضوع مشورت کردند، که به مناقشه انجامید....
در این مجلس بحث ادامه داشت که ناگهان شخصی وارد مجلس شد و نامه پدر را به دست پسر داد، پسر نامه را باز کرد، معلوم شد که نامه (وصیت نامه) پدرش است و به صدای بلند خواند:
👴🏻💌«پسرم! مےبینی با وجود این همه ثروت و دارایی و باغ و ماشین و این همه امکانات و کارخانه حتی اجازه نیست یک جوراب کهنه را با خود ببرم. یک روز مرگ به سراغ تو نیز خواهد آمد، هوشیار باش، به تو هم اجازه یک کفن بیشتر نخواهند داد. پس کوشش کن از دارایی که برایت گذاشتهام استفاده کنی و در راه نیک و خیر به مصرف برسانی و دست افتادگان را بگیری، زیرا یگانه چیزی که با خود به قبر خواهی بُرد...
←👈 📍همان اعمالات است..
💧☀️💧☀️💧
✅پرسش:
با توجه به اينک شيطان و نفس دو دشمن سر سخت انسان مي باشد.سوال من اين است که جنگ با نفس سخت تراست يا شيطان؟
🌺پاسخ:
نفس اماره يکي از سربازان ابليس است که در وجود هر کسي قرار دارد و انسان را به راه بد مي کشاند اما طبيعتا ابليس رهبر همه شياطين و گمراهان است و مکر و حيله او بسيار قوي است.
☘️مساله اينجاست که بر اساس برخي حکايات و آموزه هاي ديني ما، نفس اماره براي گمراه کردن اکثريت انسان ها کافي است و نيازي به شيطان نيست ولي در مورد برخي افرادي که نفس اماره خود را شکست داده اند ابليس خود دست به کار مي شود تا او را گمراه کند .
🔆 تأثير شبهه در تحريف حقايق:
اگر باطل در چهره اصلىاش ظاهر شود، بر کسى مخفى نمىماند و وجدانهای بيدار و طبع سليم انسانها هرگز آن را پذيرا نمىشود و تنها کسانى به سراغ آن مىروند که دلى بيمار و فکرى منحرف دارند.
انواع شبهه:⬇️
1️⃣ هنگامى که باطل را در لباس حق بپيچند و با آرايشِ حق آن را بيارايند، غالباً کار مشکل مىشود و حقطلبان گرفتار اين فريب و نيرنگ شده و به آن روى مىآورند. اين يکى از شاخههاى شبهه است.
2️⃣ شاخه ديگر آن است که مقدارى از حق با مقدارى از باطل آميخته گردد و چهره زشت و شوم باطل، در اين اختلاف پنهان گردد.
3️⃣ شاخه ديگر اين که باطل را از طريق توجهيات فريبنده در نظرها حق جلوه دهند بى آن که باطل به حق آميخته شده باشد.
از اينجا مصايب و فاجعههايى که به خاطر شبهات دامنگير فرد يا جامعه میشود، به خوبى آشکار مىگردد.
تاريخ بشر پر است از مشکلات و مصايبى که از طريق شبهات و وسوسههاى شيطانى دامان انسانها را گرفته و شيّادان و فريبکاران با ايجاد شبهات خود را بر مردم صالحِ سادهدل تحميل کردند.
نمونههای تاریخی:
🔺جنگهاى سهگانه معروفى که در بصره و صفّين و نهروان رخ داد و گروه زيادى را به کام مرگ فرو کشيد ـ که در ميان آنها افراد سادهدلِ بسيارى بودند ـ نمونههاى روشنى از سوءِاستفاده شيّادان از شبهه، براى پيشرفت مقاصدشان محسوب مىشود.
🔺داستان اشک ريختن بر کشته شدن عثمان و استفاده از پيراهن خونين او براى بسيج مردم، حتّى از سوى کسانى که دستِ خودشان به خون عثمان آلوده بود و سپس تحريک «اُمّ المؤمنين» و سوار کردن او بر شتر و کشاندن حرم پيامبر به ميدان جنگ، دیگر نمونه اين معنا است.
🔺بر افراشتن قرآنها بر سر نيزه و شعار تسليم در برابر فرمان آن، هر چه باشد و جلوگيرى از خونريزى و برادرکشى، شبهات ديگرى بود که جنگ صفّين را به نتيجه دردناکى کشاند.
🔺در نهروان نيز، يک عدّه بهظاهر قاريان قرآن و نماز شب خوانهاى داغِ سجده به پيشانى بسته، با شعار فريبنده «لا حُکْمَ اِلاّ للهِِ»، «حکميّت تنها از آنِ خداست»، چنان بازار شبهه را داغ کردند که گروه عظيمى از بى خبرانِ غافل را به کام مرگ فرو بردند، مرگى که پايانش دوزخ و جهنّم بود!
📣 در دنياى فريبکار امروز، وضع از اين هم بدتر است؛ شعارهاى بسيار زيبا و جالب، مانند شعار آزادى و برابرى انسانها و حکومت مردم بر مردم و احياى حقوق بشر و تمدّن و تعالى و پيشرفت، عناوينى هستند که تحت پوشش آنها بدترين جنايات و زشتترين اعمال و وقيحترين کارها انجام مىشود.
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
🔻پاسخ آیتالله بهجت(ره) به یک شبهه فراگیر
👈🏼 «چرا بعضیها آسودهتر از ما زندگی میکنند و کمتر رنج میکشند؟ چرا زندگیِ عدهای سختتر است؟!»
➖هر کسي کاسهاي از ابتلائات دارد که مطابق وجود و استعداد اوست و کاسههاي اشخاص از بلايا پر شده است، ولي خدا که همه را دوست دارد؛ آيا در برابر طوفانهاي حوادث، ما را در وسط کشتي رها کرده است؟! و يا همواره به فكر ماست؟!
➖درست است که بعضي از افراد در ماديات و ثروت از تو بالاتر هستند، اما آيا عمر او، صحت او، توسعۀ او از لحاظ اولاد و... از تو بيشتر است يا اينکه تو در اين امور و ديگر نعمتهاي ظاهري و باطني از او برتر هستی؟!
➖ فقرا در کمبودها و فقر و ناداری باید صبر و شکیبایی داشته باشند و بدانند که آنها هم از نعمتهای دیگری برخوردارند که اغنیا برخوردار نیستند.
ثروتمندان بلاها و ابتلائات و گرفتاریهایی دارند که مستضعفان و محرومان ندارند. طاووس را میبینی، پایش را هم ببین!
➖خوبی و خوشیِ عیش، تنها به زیادی وسایل راحتی نیست؛ راحتی درونی و رفاه و خوشی و آرامش دل، به داشتن وسایل رفاه و راحتی نیست، بلکه چهبسا وسایل رفاه، اسباب نگرانی و ناراحتی و اضطراب درونی را فراهم کنند.
➖در کلمات امیرالمؤمنین(ع) آمده است: «أَلْمَصائِبُ بِالسوِیةِ مَقْسُومَةٌ بَینَ الْبَرِیةِ» (الدعوات، ص۲۸۸) گرفتاریها بهصورت مساوی و یکسان میان مردم تقسیم شده است.
🔻در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸۰، نکته۱۲۱۴
🔻در محضر بهجت، ج۱، ص۶۸، نکته۹۹